Verkeersbesluit tot het intrekken van het besluit tot het instellen van (partieel) eenrichtingsverkeer in de Prinses Margrietlaan in Bathmen en het uitvoeren van een pilot tot 31 mei 2023 waarbij tweerichtingsverkeer op de Prinses Margrietlaan tussen Koningin Julianalaan en Prinses Beatrixlaan is toegestaan, kenmerk: 141828-2022

 

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:

• Het intrekken van het besluit (179873-2021) voor het instellen van eenrichtingsverkeer aan de Prinses Margrietlaan te Bathmen met uitzondering van (brom)fietsers.

• Het uitvoeren van een pilot tot 31 mei 2023 waarbij tweerichtingsverkeer op de Prinses Margrietlaan tussen Koningin Julianalaan en Prinses Beatrixlaan is toegestaan.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Aanleiding verkeersbesluit

De Prinses Margrietlaan in Bathmen is opgenomen in het MJOP MIND 20/24, vanwege de schade aan de verharding door opdruk van de boomwortels. Het deel dat wordt aangepakt loopt van de Prinses Beatrixlaan tot en met de Koningin Julianalaan. De grote volwassen eiken geven de straat een groen karakter en zorgen voor schaduw en koelte. Uit onderzoek (de Boom Effect Analyse) komt naar voren dat de bomen gezond zijn en toekomstwaarde hebben. De gemeente Deventer hanteert het uitgangspunt dat gezonde bomen gehandhaafd blijven. De bomen hebben meer ruimte nodig om ook in de toekomst gezond te blijven en om te voorkomen dat er opnieuw problemen ontstaan met wortelopdruk.

Tijdens de bewonersavond op 25 maart 2021 bleek dat de bewoners het trottoir aan de woningzijde willen behouden en dat deze toegankelijk ingericht moet worden.

Door de bovenstaande uitgangspunten blijft er een beperkt profiel over als rijbaan waardoor deze qua breedte in basis niet meer geschikt is voor gemotoriseerd verkeer in twee richtingen en straatparkeren. In het ontwerp is daarom uitgegaan van een eenrichtingsweg voor gemotoriseerd verkeer in combinatie met ‘’Canadees parkeren’’ (parkeren half op de rijbaan, en half in het groen). Op 25 juni 2021 is verkeersbesluit 179873-2021 gepubliceerd waarin het besluit is genomen om na de herinrichting (partieel) eenrichtingverkeer en Canadees Parkeren in te voeren.

Bewoners van de Prinses Margietlaan en aanpalende woonstraten hebben bezwaar gemaakt op dit verkeersbesluit. Het voornaamste bezwaar is gericht op de verkeersmaatregel tot het instellen van (partieel) eenrichtingsverkeer. Naar aanleiding van deze bezwaren is het voorgenomen herinrichtingsontwerp en de verkeersmaatregelen door de verkeersdeskundigen van de gemeente en de verkeersadviseur van de politie geëvalueerd. Er is besloten om aan de wensen van buurtbewoners tegemoet te komen en in de vorm van een pilot autoverkeer in twee richtingen toe te staan.

 

Beoordeling pilot

De rijbaanbreedte in het herinrichtingsplan blijft ongewijzigd en is in basis ongeschikt voor autoverkeer om elkaar op de rijbaan te passeren. De gemeente wil in de vorm van een pilot evalueren of het mogelijk is om tweerichtingsverkeer op een smalle rijbaan toe te staan. Als na zes maanden na de herinrichting blijkt dat tweerichtingsverkeer werkbaar is dan blijft tweerichtingsverkeer gehandhaafd. Bij het beoordelen van het effect van de pilot spelen de volgende criteria een rol:

- Het aantal en de aard van bij de gemeente en politie gemelde klachten;

- het aantal geregistreerde ongevallen in VIA Traffic Solutions Software;

- de ervaringen van de aanwonenden;

- het eventueel door verkeer veroorzaakte schadebeeld aan de openbare ruimte.

 

Verkeersaspecten

De Prinses Margrietlaan is in eigendom en beheer van de gemeente Deventer.

Ten behoeve van het behoud van de bomen is het gewenst om deze meer groeiruimte te bieden. De bewoners hebben de wens uitgesproken om het trottoir aan de woningzijde te behouden. Hierdoor blijft er een rijbaanbreedte van circa 3,85 meter over. Conform de CROW-richtlijn ASVV2012 is dat te smal voor autoverkeer in twee richtingen. De minimale breedte hiervoor is 4,80 m.

Buurtbewoners hebben bezwaar gemaakt op het verkeersbesluit (179873-2021) tot het instellen van een eenrichtingsweg en Canadees parkeren in de Prinses Margrietlaan. Hierbij wordt voornamelijk het (partieel) eenrichtingsverkeer als ongewenst beschouwd.

De Prinses Margrietlaan wordt vooral gebruikt door bestemmingsverkeer van de woningen en de begraafplaats.

Binnen en buiten gemeente Deventer zijn er meer straten die conform de vigerende richtlijnen te smal zijn voor autoverkeer in twee richtingen. Autoverkeer kan elkaar op de volgende locaties passeren:

- ter hoogte van kruispunten;

- ter hoogte van parkeervakken;

- ter hoogte van inritten.

 

Uit de evaluatie van het herinrichtingsontwerp en de verkeersmaatregelen verwacht de verkeersdeskundige van gemeente Deventer en de verkeersadviseur van de Politie dat bij de Prinses Margrietlaan het mogelijk is om tweerichtingsverkeer toe te staan op een smalle rijbaan, zonder dat dit tot extra (objectieve) verkeersonveiligheid en schades leidt ten opzichte van (partieel) eenrichtingverkeer. Aangezien dit een afwijking betreft op de vigerende richtlijnen wil gemeente Deventer middels een pilot het toestaan van tweerichtingsverkeer beoordelen.

 

Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende (verkeers)belangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):

 

1a en1b. het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

Door het versmallen van de weg is het voor autoverkeer niet meer mogelijk om elkaar te passeren op rijbaan. De gemeente Deventer gaat middels een pilot evalueren of en welke veiligheidsgevolgen dit heeft.

 

1c. het in standhouden van de weg en de bruikbaarheid daarvan;

Het tweerichtingsverkeer blijft gehandhaafd, maar de bruikbaarheid wijzigt. De rijbaan is niet geschikt voor autoverkeer om elkaar te passeren.

 

1d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

Door tweerichtingsverkeer blijft de vrijheid van het verkeer gewaarborgd.

 

2a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

en ook de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

Dit belang is niet van toepassing.

 

2b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

Dit belang is niet van toepassing.

 

2c. de bestrijding van de epidemie van covid-19

Dit belang is niet van toepassing.

 

Overleg politie

Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. De verkeersadviseur is positief over het toe staan van tweerichtingsverkeer op een smalle rijbaan op de Prinses Margrietlaan.

 

Zienswijzen/draagvlak

Op 9 maart 2022 heeft er een Informatieavond voor de buurtbewoners plaatsgevonden. Tijdens deze avond is het Definitief Ontwerp en het voornemen voor een pilot toegelicht. Over het algemeen waren de reacties op het voornemen van een pilot positief. Op deze avond is wel door buurtbewoners aangegeven dat gevreesd wordt dat verkeer, als er gepasseerd moet worden, over het trottoir gaat rijden en dat dit gevaarlijke situaties voor voetgangers kan opleveren. Ook is aangegeven dat het fietsverkeer vertragend kan werken op het autoverkeer dan wel last heeft van autoverkeer bij een smalle straat. Middels een pilot wil gemeente Deventer deze effecten monitoren en evalueren.

 

Belangenafweging

Het college is van mening dat het belang van behoud van bomen zwaar weegt en dat eventuele beperkingen en/of hinder legitimeert die verkeersbesluit 179873-2021 met zich meebrengt. Het college hecht ook sterk aan draagvlak voor verkeersmaatregelen.

 

Wettelijk kader

- Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.

- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.

- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.

- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderen een verkeersbesluit is vereist.

- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

Publicatie

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad van 11 mei 2022 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).

 

Rechtsmiddelen

Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u nog steeds niet eens met dit besluit en u bent belanghebbende, schrijft u dan een brief (bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:

• uw naam en adres;

• de datum waarop u de brief schrijft;

• het kenmerk van ons besluit

• waarom u het niet eens bent met ons besluit

• uw handtekening

Een persoon is slechts belanghebbende bij een verkeersbesluit, indien er sprake is van een bijzonder, individueel belang bij dat besluit, welk belang zich in voldoende mate onderscheidt van dat van andere weggebruikers. Voordat u een bezwaarschrift indient is het raadzaam om na te gaan of u, als belanghebbende kan worden aangemerkt. Bent u geen belanghebbende dan kan uw bezwaar niet inhoudelijk in behandeling worden genomen.

U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op https://www.deventer.nl/bezwaarmaken.

 

Deventer, 9 mei 2022

 

namens burgemeester en wethouders van Deventer,

 

 

R.A.P. van Hout

Programmamanager Leefomgeving

 

 

Naar boven