Overwegingen ten aanzien van het besluit
Wettelijke grondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Doelstelling en motivering
Doelstelling
Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 lid 1), is het gewenst om gedurende de werkzaamheden de Holleweg, Schinnen en de Kerkweg, Puth (tussen Sachariasstraat, Schinnen en Aan ’t Lindje, Puth) wordt afgesloten voor al het verkeer.
Motivering
Hierbij is het volgende overwogen:
- dat de Holleweg en dit deel van de Kerkweg zijn gelegen buiten de bebouwde kom van Schinnen en Puth;
- dat deze wegen in beheer zijn bij de gemeente Beekdaelen;
- dat er op de Holleweg en dit deel van de Kerkweg groot onderhoud incl. bijbehorende werkzaamheden plaatsvinden;
- dat gedurende de werkzaamheden de Holleweg en de Kerkweg (tussen Sachariasstraat, Schinnen en Aan ’t Lindje, Puth) wordt afgesloten voor al het verkeer;
- dat er voor gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer afzonderlijk omleidingsroutes worden aangegeven;
- dat het niet wenselijk is dat gemotoriseerd verkeer in groten getale gebruikmaakt van een alternatieve sluiproute via de Schatsberg (Oirsbeek), die hier niet voor geschikt is;
- dat gedurende de werkzaamheden aan de Holleweg en de Kerkweg, de weg Schatsberg wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, m.u.v. bestemmingsverkeer;
- dat deze maatregel wordt genomen tot 17 juni 2022, of zoveel korter of langer als de werkzaamheden voortduren.
Overleg
Onderhavige verkeersmaatregel is voorgelegd aan de Politie Limburg. De politie heeft positief geadviseerd ten aanzien van bovengenoemde verkeersmaatregel. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
Belangenafweging
De duur van het project is met deze aanpak veel korter en dit heeft voorkeur boven een veel langer “slepend” project dat alsnog veel overlast zal opleveren, met name in verkeersopstoppingen voor en achter het werkvak. Er is verder niet gebleken dat belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan.