Gedoogbesluit Tijdelijke opvang vluchtelingen Oekraïne

 

Aanleiding

Door de oorlog in Oekraïne is in de afgelopen periode een flinke toestroom van vluchtelingen naar West-Europa op gang gekomen. Inmiddels zijn de eerste vluchtelingen uit Oekraïne ook in Nederland aangekomen. De Rijksoverheid heeft gemeenten verzocht om met spoed geschikte opvanglocaties beschikbaar te stellen. In navolging daarvan heeft de Provincie Limburg de Limburgse gemeenten verzocht om verantwoordelijkheid te nemen voor de tijdelijke opvang van Oekraïense vluchtelingen.

Vanzelfsprekend is de gemeente Peel en Maas bereid om een bijdrage te leveren aan de tijdelijke noodopvang van Oekraïense vluchtelingen.

Tijdelijke noodopvang

In de gemeente Peel en Maas zijn op dit moment twee centrale opvanglocaties voor Oekraïense vluchtelingen noodzakelijk. Hiervoor zijn door het college de volgende 2 locaties geselecteerd (hierna gezamenlijk ook wel genoemd: “de opvanglocaties”):

  • 1.

    Heierveldlaan 39 en 41 in Maasbree. Dit zijn 2 groepswoningen van Daelzicht waar maximaal 24 personen opgevangen kunnen worden.

  • 2.

    Vieruitersten 25, 25B1 t/m 25B19 in Meijel. Dit betreft voormalig recreatieoord De Nieuwe Hof waar maximaal 100 personen opgevangen kunnen worden.

Beide locaties zijn op basis van de huidige informatie tot het vierde kwartaal van 2022 beschikbaar voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne.

Planologisch kader - bestemmingsplan

Voor de opvanglocatie Daelzicht geldt op grond van het ter plaatse geldende bestemmingsplan “Kern Maasbree” de enkelbestemming “Wonen”. Het gebruik van deze opvanglocatie als tijdelijke noodopvanglocatie voor vluchtelingen is in strijd met deze bestemming. Voor de opvanglocatie De Nieuwe Hof geldt op grond van het ter plaatse geldende bestemmingsplan “1e reparatieherziening bestemmingsplan buitengebied Peel en Maas” de enkelbestemming “Recreatie - Verblijfsrecreatie”. Het gebruik van deze opvanglocatie als tijdelijke noodopvanglocatie voor vluchtelingen is in strijd met deze bestemming.

De vigerende bestemmingsplannen kennen voor de tijdelijke noodopvang geen binnenplanse afwijkingsmogelijkheden zodat formeel gezien een buitenplanse afwijkingsprocedure gevolgd zou moeten worden om het gebruik van de locaties als tijdelijke noodopvanglocatie voor vluchtelingen toe te staan. Gelet hierop is voor het toestaan van het gebruik van de opvanglocaties als tijdelijke noodopvanglocatie, een omgevingsvergunning op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) vereist. Daarvoor dient formeel gezien een procedure te worden doorlopen die enige weken in beslag zal nemen.

Beginselplicht tot handhaving

Het is vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtsspraak van de Raad van State dat het bevoegd gezag bij de overtreding van wettelijke voorschriften in beginsel verplicht is om handhavend daartegen op te treden.

Onder bijzondere omstandigheden kan worden afgezien van handhavend optreden en kan de strijdigheid met wet- en regelgeving tijdelijk worden gedoogd. Volgens relevante rechtspraak is gedogen aanvaardbaar indien:

  • 1.

    Het gedogen beperkt is in omvang en/of tijd;

  • 2.

    Het gedogen expliciet bij besluit gebeurt;

  • 3.

    Sprake is van een zorgvuldige en kenbare belangenafweging;

  • 4.

    Duidelijke voorwaarden aan het gedogen worden gesteld;

  • 5.

    Regelmatig wordt bezien of de situatie zodanig is dat gedogen nog gerechtvaardigd is en of aan de voorwaarden die aan het gedogen zijn gesteld wordt voldaan.

Voorts dient het gedogen beperkt te blijven tot drie uitzonderingssituaties, te weten;

  • 1.

    Overgangs- en overmachtssituaties;

  • 2.

    Wanneer het door de wettelijke regeling beschermde belang beter gediend is door gedogen;

  • 3.

    Zwaarwegende andere belangen die een zodanige rol spelen dat gedogen gerechtvaardigd is.

Belangenafweging

De oorlog in Oekraïne leidt tot een plotseling forse instroom van vluchtelingen in landen in West-Europa waaronder in Nederland. Dit is een onverwachte gebeurtenis waarmee het college geen rekening kon houden. Op voorhand is lastig te voorspellen hoe lang de instroom aanhoudt en hoe deze zich de komende periode zal gaan ontwikkelen. Ook is onzeker wat dat betekent voor het aantal Oekraïense vluchtelingen dat zich in Nederland zal melden en de gevolgen daarvan voor de gewenste opvangcapaciteit in de gemeente Peel en Maas. Deze onzekerheden laten onverlet dat er op dit moment een acute en dringende behoefte is aan voldoende locaties verspreid over het land waar de Oekraïense vluchtelingen (tijdelijk) kunnen worden opgevangen.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas is van mening dat sprake is van een zwaarwegend humanitair belang dat noopt tot deze tijdelijke gedoogsituatie. Dat belang weegt volgens het college in dit geval zwaarder dan het belang van handhaving van de toepasselijke regels van de ter plaatse geldende bestemmingsplannen respectievelijk “Kern Maasbree” en “1e reparatieherziening bestemmingsplan buitengebied Peel en Maas”.

Veiligheid van de opvanglocatie

Het college vindt het belangrijk dat de tijdelijke noodopvanglocaties voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit 2012, met name op het gebied van gezondheid, constructieve veiligheid, brandveiligheid en overige veiligheidsaspecten (waaronder gezondheid/hygiëne).

De opvanglocaties zijn daarom voor gebruik geïnspecteerd op deze aspecten en geschikt bevonden.

Verkeersveiligheid

Het gebruik van de locaties als tijdelijke noodopvanglocaties zal, vergeleken met de huidige functies/mogelijkheden, niet leiden tot een wezenlijke toename van het aantal verkeersbewegingen, dan wel anderszins tot verkeersonveilige situaties leiden.

Toezicht en beheer

Voor beide locaties zijn gemeentelijke contactpersonen aangewezen. Daarnaast zijn er op beide locaties beheerders aangewezen en beheervoorschriften vastgesteld.

Uitgaande van het tijdelijke gebruik van de opvanglocaties zijn er geen omstandigheden die leiden tot een verslechtering van het woon- en leefklimaat in de directe omgeving van de opvanglocaties.

Communicatie

Het college hecht aan het belang van een zorgvuldige en goede communicatie over het tijdelijk gebruik van de opvanglocaties als noodopvanglocaties en de daarop betrekking hebbende ontwikkelingen. Daarom is voor beide locaties actief gecommuniceerd met omwonenden door onze gemeentelijke contactpersonen.

Besluit

Gelet op dat wat hiervoor is overwogen en waaruit blijkt dat de behoefte aan tijdelijke noodopvang dringend en acuut is, besluit het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas om te gedogen dat, in strijd met de ter plaatse geldende bestemmingsplannen “Kern Maasbree” en “1e reparatievoorziening bestemmingsplan buitengebied Peel en Maas”, de opvanglocaties, zijnde

Daelzicht aan de Heierveldlaan 39 en 41 in Maasbree en De Nieuwe Hof aan de Vieruitersten 25, 25B1 t/m 25B19 in Meijel, tijdelijk als noodopvanglocaties worden gebruikt.

Voorwaarden

Aan dit gedoogbesluit verbindt het college de hierna volgende voorwaarden:

  • a.

    Dit gedoogbesluit heeft betrekking op 2 groepswoningen op de locatie Daelzicht, gelegen aan de Heierveldlaan 39 en 41 in Maasbree (kadastraal bekend MBE00 K 1604) en op de voormalige camping De Nieuwe Hof, gelegen aan de Vieruitersten 25, 25B1 t/m 25B19 in Meijel (kadastraal bekend MEL00 F 2561 en F 2584);

  • b.

    Dit gedoogbesluit geldt, gerekend vanaf de datum van bekendmaking, voor de duur van een jaar en vervalt na het verstrijken van deze termijn van rechtswege;

  • c.

    Het college kan, vóór het verstrijken van de duur van dit gedoogbesluit als genoemd in sub b hierboven, besluiten om de duur te verlengen indien de omstandigheden op dat moment, in het bijzonder de aanhoudende noodzaak tot het beschikbaar hebben van voldoende tijdelijke opvanglocaties, daartoe aanleiding geven. Het nieuwe besluit om te gaan verlengen zal op dezelfde wijze als dit besluit kenbaar worden gemaakt; 

  • d.

    De opvanglocaties dienen uiterlijk ten tijde van de feitelijke ingebruikname ten behoeve van de opvang van vluchtelingen te voldoen aan alle eisen van het Bouwbesluit 2012, met name op het gebied van gezondheid, constructieve veiligheid, brandveiligheid en overige veiligheidsaspecten;

  • e.

    Het college van burgemeester en wethouders behoudt zich alle rechten voor om dit gedoogbesluit op enig moment, indien de omstandigheden naar zijn oordeel hierom vragen, in te trekken.

Bekendmaking en inwerkingtreding gedoogbesluit

Op basis van artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) treedt een besluit niet in werking voordat het bekend is gemaakt. Vervolgens bepaalt artikel 3:41, lid 1, Awb dat de bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager. In dit geval ligt er geen aanvraag van een partij om de opvang te gedogen zodat het gedoogbesluit ambtshalve wordt genomen. Dat betekent dat artikel 3:41, lid 2, Awb van toepassing is, inhoudende dat wanneer de bekendmaking van het besluit niet kan geschieden op de wijze als voorzien in lid 1, de bekendmaking plaatsvindt op een andere geschikte wijze. Dat is in dit geval plaatsing van het gedoogbesluit in (in ieder geval) het Gemeenteblad, op www.officielebekendmakingen.nl en in het huis-aan-huisblad HALLO. Het voorliggende besluit treedt aldus per direct in werking op het moment van bekendmaking.

Rechtsmiddelen

Op grond van een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 24 april 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:1356) kunnen tegen een gedoogbesluit geen rechtsmiddelen, zoals bezwaar, worden aangewend.

Vragen en informatie

Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met de gemeente Peel en Maas via telefoonnummer 077 - 306 66 66 of per e-mail: info@peelenmaas.nl.

Panningen, 25 april 2022

Het college van burgemeester en wethouders Peel en Maas,

de gemeentesecretaris/directeur de burgemeester

L.P.H. Breukers W.J.G. Delissen-van Tongerlo

 

Naar boven