Gemeenteblad van Beekdaelen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beekdaelen | Gemeenteblad 2022, 205057 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beekdaelen | Gemeenteblad 2022, 205057 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening op de raadscommissies en beeldvormende bijeenkomsten Beekdaelen 2022
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen.
Artikel 4 Samenstelling commissie en benoeming commissievoorzitter(s).
De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een burgerlid van een raadscommissie. De in het vijfde lid genoemde leden dienen daarnaast tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van een fractie of lid te zijn van de politieke partij die hem of haar voordraagt als burgerlid.
Artikel 7. Oproep en voorlopige agenda.
De griffie plaatst zo spoedig mogelijk na de vergadering van de Agendacommissie, maar ten minste 12 werkdagen voor een commissievergadering, de oproep en de voorlopige agenda op iBabs. Stukken waarop geheimhouding rust als bedoeld in artikel 86, eerste en tweede lid Gemeentewet worden aangeboden op een besloten gedeelte van iBabs of worden bij de griffie ter inzage gelegd.
De Agendacommissie zoals genoemd en beschreven in het Reglement van Orde voor de gemeenteraad stelt de voorlopige agenda voor de raadscommissies vast. Bij aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda definitief vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.
Als een raads- of commissielid een voor de raad ingekomen stuk of een ander onderwerp wil bespreken in een raadscommissie, levert het hiertoe minimaal 96 uur voor de commissievergadering bij de griffier een bespreeknotitie aan. In een bespreeknotitie worden in ieder geval de aanleiding, het doel en duidelijk geformuleerde vragen waarover men met de commissie wil spreken opgenomen. Bij vaststelling van de agenda beslist de commissie of de bespreeknotitie aan de agenda wordt toegevoegd. Een bespreeknotitie mag niet gaan over:
Artikel 10. Technische vragen stellen
Artikel 12. Opening vergadering en quorum.
Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing.
Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.
Artikel 15. Aantal spreektermijnen, spreektijd.
In de eerste termijn mag de woordvoerder van elke fractie de standpunten weergeven over het betreffende onderwerp, zonder dat hij door andere in de reden wordt gevallen. Het beperkt stellen van vragen naar aanleiding van de antwoorden op de technische vragen maakt hier indien gewenst ook onderdeel van uit.
In een tweede termijn mogen commissieleden in principe éénmaal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel. Commissieleden mogen een spreker interrumperen om een verhelderende vraag te stellen. De voorzitter kan op basis van art. 18 bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.
Artikel 17. Spreekrecht burgers.
Burgers c.q. belanghebbenden kunnen in een vergadering maximaal 5 minuten het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn. Indien zich meerdere personen gemeld hebben die van het spreekrecht gebruik willen maken, kan de voorzitter de tijdsduur per spreker beperken in verband met de totale vergadertijd van de commissie.
Artikel 18. Handhaving orde en schorsing.
Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.
Hij kan de raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de commissievoorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Artikel 19. Voorstellen van orde.
Paragraaf 3. Besloten vergaderingen
Artikel 20. Toepassing verordening op besloten vergaderingen.
Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 22. Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
Paragraaf 4. Toehoorders en pers.
Artikel 24. Geluid- en beeldregistraties
Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.
Hoofdstuk 3. Beeldvormende bijeenkomsten
Artikel 25. Beeldvormende bijeenkomst
Beeldvormende bijeenkomsten hebben tot doel:
Artikel 29. Aanwezigheid college en burgemeester.
De burgemeester en één of meer wethouders zijn in de vergadering aanwezig indien een onderwerp behorende tot hun portefeuille geagendeerd is.
Artikel 30. Aanwezigheid ambtelijke organisatie.
In de beeldvormende bijeenkomst kunnen vanuit de ambtelijke organisatie deskundigen betreffende het geagendeerde onderwerp aanwezig zijn.
Artikel 33. Uitleg regeling beeldvormende bijeenkomsten.
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van de regeling, beslist de meerderheid van het Presidium en tijdens de beeldvormende bijeenkomst, op voorstel van de voorzitter, de meerderheid van de aanwezigen tijdens de beeldvormende bijeenkomst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-205057.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.