Gemeenteblad van Súdwest-Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Súdwest-Fryslân | Gemeenteblad 2022, 202058 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Súdwest-Fryslân | Gemeenteblad 2022, 202058 | beleidsregel |
Algemeen beleid cameratoezicht gemeente Súdwest-Fryslân
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân;
het cameratoezicht tot doel heeft de veiligheid van medewerkers en bezoekers te vergroten en eigendommen te bewaken. De camera’s hebben zowel een preventief (afschrikeffect) als repressief (ondersteuning bij opsporing naar aanleiding van calamiteiten of ongewenst/crimineel gedrag) doel. Incidenten als diefstal, beschadiging van eigendommen, overval, fraude, ongewenst en agressief gedrag worden met het cameratoezicht tegengegaan en geregistreerd;
vast te stellen het Algemeen beleid cameratoezicht gemeente Súdwest-Fryslân
Artikel 1 Algemeen uitgangspunt
De opnames die worden gemaakt bestaan alleen uit beeldmateriaal, er wordt geen geluid opgenomen. De camera’s worden zo ingeregeld dat er zo weinig mogelijk werknemers en burgers op te zien zijn, alleen het beeld dat nodig is wordt weergegeven. Eventueel in beeld komende beeldschermen worden vervaagd. Andere niet noodzakelijke zaken die mogelijk een inbreuk op de privacy op kunnen leveren worden geblurd of op andere wijze niet gefilmd.
Het cameratoezicht vindt plaats onder de verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân.
Artikel 3 Grondslag van de verwerkingen van persoonsgegevens
De met het cameratoezicht gepaard gaande verwerkingen van persoonsgegevens zijn noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van de gemeente, haar personeel, eventueel ingeschakelde (hulp)personen en bezoekers (art. 6 lid 1 onder f AVG). Deze belangen bestaan uit het beheer van de goederen van de gemeente en uit de veiligheid van de medewerkers en de bezoekers.
Artikel 4 Locaties van de camera’s
Voor iedere locatie wordt in een apart cameraprotocol uitgewerkt welk doel het cameratoezicht dient, waar de camera is geplaatst, wanneer deze draait, of de opnames worden bewaard en hoe lang, wie toegang hebben tot de beelden, eventuele alternatieven, het kenbaarheidsvereiste en een belangenafweging.
Artikel 6 Toegang tot de opnameapparatuur en opnames
De toegang tot de opname apparatuur en de opgenomen beelden is belegd bij de aangewezen drie technisch beheerders. Verzoeken tot inzage door de politie, de (plaatsvervangend) coördinator van de BOA’s (buitengewoon opsporingsambtenaar) in het kader van opsporing of door de gemeentesecretaris in officiële interne onderzoeken (zie artikel 7) worden door hen beoordeeld.
De beelden kunnen in het geval van een verzoek vanuit politie, justitie of de coördinator van de BOA’s worden overgedragen nadat een van de beheerders hierover heeft beslist. De grondslag voor verwerking wijzigt naar artikel 6 lid sub c: moeten voldoen aan een wettelijke verplichting. Dit besluit wordt vastgelegd.
In het geval van een officieel intern onderzoek naar een medewerker is de gemeentesecretaris verantwoordelijk voor het besluit tot het opvragen van de beelden. De gemeentesecretaris is de enige bevoegde tot het indienen van een dergelijk verzoek. Het verzoek wordt schriftelijk vastgelegd. De beelden kunnen in het geval van een officieel intern onderzoek, op aangeven van de gemeentesecretaris, worden overgedragen aan degene die het onderzoek uitvoert.
In het geval van een officieel onderzoek naar de gemeentesecretaris of een wethouder is de burgemeester verantwoordelijk voor het besluit tot het opvragen van de beelden. Het verzoek wordt schriftelijk vastgelegd. De beelden kunnen in het geval van een officieel intern onderzoek, op aangeven van de burgemeester, worden overgedragen aan degene die het onderzoek uitvoert.
In het geval van een officieel onderzoek naar de burgemeester zijn de gezamenlijke wethouders verantwoordelijk voor het besluit tot het opvragen van de beelden. Het verzoek wordt schriftelijk vastgelegd. De beelden kunnen in het geval van een officieel intern onderzoek, op aangeven van de wethouders, worden overgedragen aan degene die het onderzoek uitvoert.
De beelden die door de beveiligingscamera’s worden opgenomen, worden maximaal vijftien werkdagen bewaard. Per locatie wordt de termijn getoetst en aangepast aan de noodzaak tot bewaren. Als op de beelden een incident zichtbaar is, mogen de beelden langer worden bewaard en wel totdat het incident is opgelost, dan wel dat de beelden voor de oplossing van het incident niet meer van belang zijn.
Artikel 10 Rechten van medewerkers en bezoekers
Voor de rechten van de medewerkers en bezoekers wordt verwezen naar het bepaalde in de artikelen 12 tot en met 22 van de Algemene verordening gegevensbescherming. Inzageverzoeken vinden plaats via de reguliere weg middels de gemeentelijke website. De afhandeling vindt plaats door de Privacy Officer bij Juridische en Veiligheidszaken. Bij de afwegingen tot verzilvering van de rechten waar het camerabeelden betreft wordt een van de drie beheerders betrokken.
Artikel 11 Evaluatie cameratoezicht
De verantwoordelijke evalueert eens per jaar met de drie beheerders, de Functionaris Gegevensbescherming en de gemeentesecretaris of de doelen welke met het cameratoezicht, en uitgewerkt zijn conform artikel 4, worden beoogd, gehaald worden en proportioneel zijn. Indien geconstateerd wordt dat de doelen niet worden gehaald, gaat de verantwoordelijke over tot de noodzakelijke aanpassingen. De rapportage wordt gedeeld en besproken met de OR.
Een camerasysteem dat meekijkt of opnames maakt, is te beschouwen als een personeelsvolgsysteem in de zin van artikel 27 Wet op de Ondernemingsraden. Voor de vaststelling van dit beleid is instemming vereist door de betreffende Ondernemingsraad.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-202058.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.