Gemeenteblad van Oldenzaal
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oldenzaal | Gemeenteblad 2022, 20203 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oldenzaal | Gemeenteblad 2022, 20203 | ander besluit van algemene strekking |
Regeling Tegemoetkoming sociaal-medische kinderopvang Oldenzaal 2010
Het college van burgemeester en wethouder van Oldenzaal;
gelet op het bepaalde in het besluit van de gemeenteraad van 28 oktober 2004, nummer 41/25, Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 1.4, 1.5 en 1.6 van de Algemene subsidieverordening Oldenzaal 2005;
vast te stellen de ‘Regeling Tegemoetkoming sociaal-medische kinderopvang Oldenzaal 2010’:
Artikel 2 Begripsomschrijving sociaal-medische kinderopvang
Er is sprake van sociaal-medische kinderopvang indien naar het oordeel van het college:
Artikel 4 Criteria voor de tegemoetkoming
Voor de bepaling van de als noodzakelijk aan te merken kosten als hiervoor vermeld, wordt het gestelde in artikel 7, vierde lid van de Wet kinderopvang van overeenkomstige toepassing verklaard. Dit betekent dat de gehanteerde uurprijs voor kinderopvang een door de minister bepaald bedrag, verschillend per soort kinderopvang, niet te boven mag gaan. Mocht dit het geval zijn dan wordt het maximumbedrag gehanteerd.
Indien de toepassing van deze regeling naar het oordeel van het college leidt tot een kennelijke hardheid kunnen zij besluiten daarvan af te wijken.
Artikel 12 Intrekken oude regels
De regeling tegemoetkoming sociaal-medische kinderopvang Oldenzaal wordt ingetrokken.
Vastgesteld in de vergadering van 15 december 2009,
het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,
de burgemeester,
TOELICHTING OP DE REGELING SOCIAAL-MEDISCHE KINDEROPVANG OLDENZAAL 2010
(Vastgesteld bij besluit INT-09-00771 van het college van burgemeester en wethouders d.d. 15 december 2009)
Vanwege budgettaire en efficiency redenen heeft de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid besloten de artikelen van de Wet kinderopvang (Wk) met betrekking tot de sociaal-medisch geïndiceerde kinderopvang in 2005 niet in werking te laten treden. De gemeente Oldenzaal heeft besloten door middel van deze regeling hieraan uitvoering te geven.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen algemeen
Er wordt (in de meeste gevallen) aangesloten bij de begripsomschrijvingen zoals deze worden gehanteerd in de Wk.
Hiermee wordt beoogd een zelfde basis te creëren voor zowel het doelgroepenbeleid als voor het beleid inzake de sociaal-medische kinderopvang. Een uitzondering is gemaakt voor het begrip ouder of verzorger. Daarvoor wordt een ruimer begrip gehanteerd. Alle ouders of verzorgers die structureel c.q. langdurig een kind in hun huishouding hebben en die zorg dragen voor de opvoeding en verzorging kunnen een aanvraag indienen. Dit begrip is iets ruimer dan dat in de Wk. Beoogd wordt om verzorgers die niet officieel pleegouder zijn ook de mogelijkheid te bieden een aanvraag in te dienen. Bij sociaal-medische kinderopvang staat het kind en het gezin centraal en moet vaak snel en doortastend worden gewerkt. Een formeel onderscheid in ouders/verzorgers, waardoor sommige personen die zonder formele status daadwerkelijk een kind opvoeden en verzorgen worden uitgesloten, kan dit proces verstoren. Wel moet de gezinssituatie een langdurig/ structureel karakter dragen.
Artikel 2 Begripsomschrijving van de sociaal-medische kinderopvang Er
wordt aangesloten bij de definitities binnen de Wet kinderopvang.
De regeling beperkt zich tot de sociaal-medische kinderopvang. Wanneer mensen tevens een beroep kunnen doen op de tegemoetkomingen geregeld in de Wk, dan gaat dit voor. Werkende ouders/verzorgers bijvoorbeeld kunnen meestal een beroep doen op een tegemoetkoming van de belastingdienst en hun werkgevers. Dan geldt de regeling niet.
Artikel 4 Criteria voor de tegemoetkoming
Het recht op een tegemoetkoming beperkt zich tot situaties waarin op basis van de sociaal medische omstandigheden kinderopvang noodzakelijk is. Wanneer in die situatie ook gebruik kan worden gemaakt van de regelingen van de Wk dan is de gemeentelijke regeling niet van toepassing. Er is met andere woorden geen keuzemogelijkheid, bijvoorbeeld omdat de sociaal- medische kinderopvang voor de ouders of verzorgers soms goedkoper is. De eigen bijdrage voor de ouders of verzorgers is vastgesteld op 6 procent van de noodzakelijke kosten voor kinderopvang. Daarbij is overwogen dat het werken met een vast percentage van de kosten een relatief eenvoudige werkwijze oplevert (Onder de Wk wordt gewerkt met een bijdrage gebaseerd op het inkomen). Het percentage sluit aan bij het bedrag dat ouders of verzorgers geacht worden te besparen in de algemene kosten voor levensonderhoud van het kind (luiers, fruithapje, maaltijd e.d.). Mensen met een inkomen op bijstandsniveau worden daarom geacht deze bijdrage ook te kunnen leveren. Zou een hoger percentage worden gehanteerd dan kan dit ertoe leiden dat mensen op bijstandsniveau vanuit de Wet werk en bijstand of anderszins gecompenseerd moeten worden. De ervaring leert dat relatief veel mensen met een lager inkomen gebruik maken van de sociaalmedische kinderopvang. De werkwijze sluit ook goed aan bij die voor het doelgroepenbeleid van de gemeente. Deze is evenmin inkomensafhankelijk maar bedraagt een vast percentage van de kosten. Het rijk hanteert in de Wk maximale uurprijzen voor de dagopvang, de buitenschoolse opvang en gastouderopvang. Indien de kosten per uur hoger uitvallen dan wordt de tegemoetkoming gebaseerd op de maximale uurprijs. Deze werkwijze wordt overgenomen.
Bij de inrichting van de aanvraagprocedure is aangesloten bij die voor het gemeentelijke doelgroepenbeleid ingevolge de Wk. In spoedeisende situaties kan niet eerst de hele procedure worden doorlopen. Achteraf kan een en ander gecorrigeerd worden doordat alsnog een aanvraag op schrift wordt gesteld en ondertekend door de ouder(s) of verzorger(s).
Het advies aangaande de indicatie wordt neergelegd bij een onafhankelijk sociaal geneeskundige arts. De problematiek die aanleiding kan zijn voor sociaal-medische kinderopvang is zeer divers (sociaal, maatschappelijk, medisch). Dit betekent dat er vanuit diverse disciplines behandeld en begeleid wordt. De indicering van de noodzaak op basis van de sociaal-medische omstandigheden vergt derhalve een brede deskundigheid. Verder wordt beoogd om een laagdrempelige voorziening te creëren waarbij snel en efficiënt wordt gewerkt. Door voor het advies en de vaststelling van de noodzaak van de opvang zoveel mogelijk aan te sluiten bij het behandelend circuit, kan dit worden bereikt.
Artikel 7 Verlening van de tegemoetkoming
De tegemoetkoming wordt verleend voor maximaal één jaar en voor de periode die op de beschikking vermeld staat.
Artikel 8 Betaling van de tegemoetkoming
Conform de werkwijze van de Wk worden de ouder(s) of verzorger(s) geacht zelf de kinderopvang te organiseren en een contract met het kindercentrum of gastouderbureau af te sluiten.
In geval van sociaal-medische kinderopvang is veelal sprake van kwetsbare gezinnen. Dit maakt dat men niet altijd de nota’s betaalt, met alle gevolgen van dien. Daarom wordt de tegemoetkoming van de gemeente Oldenzaal rechtstreeks betaald aan de kinderopvang. De cliënt is zelf verantwoordelijk voor het betalen van de eigen bijdrage (6%).
Artikel 9 De subsidievaststelling
De tegemoetkoming betreft een subsidie als bedoeld in Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht. Deze subsidie wordt bij wijze van voorschot verleend en achteraf (na beëindiging van de kinderopvang of de termijn waarop de toekenning betrekking had) vastgesteld. Deze werkwijze wordt ook gehanteerd voor het doelgroepenbeleid ingevolge de Wk.
Artikel 10 Verplichtingen van de ouder(s) of verzorger(s)
Om te voorkomen dat teveel of te lang wordt betaald moeten de ouder(s) of verzorger(s) de voor de tegemoetkoming relevante informatie direct doorgeven aan de gemeente. Indien teveel is verleend kan op basis van de algemene bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht tot terugvordering worden overgegaan. Hiervoor behoeven geen specifieke artikelen te worden opgenomen in de regeling.
Soms kan de letterlijke uitvoering van deze regeling leiden tot een voor het gezin/kind onwenselijke situatie. Dit artikel biedt de gemeente de mogelijkheid maatwerk te verrichten. In de praktijk is bijvoorbeeld gebleken dat het soms niet redelijk en billijk is om de eigen bijdrage te verlangen, gelet op de (benarde) financiële positie van het gezin.
Artikel 12 Intrekken oude regels
De regeling tegemoetkoming sociaal-medische kinderopvang Oldenzaal wordt ingetrokken.
Deze regeling wordt aangehaald als “Regeling tegemoetkoming sociaal-medische kinderopvang Oldenzaal 2010”.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-20203.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.