Gemeenteblad van Dinkelland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dinkelland | Gemeenteblad 2022, 199296 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dinkelland | Gemeenteblad 2022, 199296 | beleidsregel |
Uitvoeringsplan Onderhoud en vervangingen van groen- en speelvoorzieningen
In dit hoofdstuk wordt een inleiding op dit uitvoeringsplan weergegeven met een aanleiding, doelstelling en afbakening.
1.1.1 Uitstervingsgevaar bestuivende insecten
In 2017 is de in de gemeenteraad ingediende motie ‘’Uitstervingsgevaar bestuivende insecten’’ aangenomen. Hierop is een onderzoeksrapport(eindrapport onderzoek gemeente Tubbergen, uitstervingsgevaar bestuivende insecten, R. Kroeskop, 2017) geschreven met aanbevelingen en adviezen voor het genereren van meer biodiversiteit in de gemeente Tubbergen m.b.t. inrichting en beheer & onderhoud in de openbare ruimte.
Concreet waren deze aanbevelingen en adviezen de volgende:
De gemeenteraad heeft in 2017 geld beschikbaar gesteld voor het ten uitvoer brengen van bovenstaande aanbevelingen punt 1 en 2. Het bermbeheer aanpassen is echter nooit formeel doorgevoerd.
1.1.2 Kwaliteitsplan Openbaar Groen
In Februari 2020 is het Kwaliteitsplan Openbaar Groen KOG ter kennisgeving aangenomen door de gemeenteraad van Tubbergen.
Het KOG is een beleidsplan met kaders en randvoorwaarden die leiden naar een duurzame openbare ruimte voor de groen- en speelvoorzieningen binnen de bebouwde kom van de gemeente Tubbergen.
Het KOG is in nauwe samenwerking tussen de gemeente, dorpsraden én de inwoners van alle dorpen in de gemeente tot stand gekomen en behelst ook een uitvoeringsprogramma waarin projecten beschreven staan die o.b.v. input van inwoners en professionals is opgesteld.
Om verdere invulling te geven aan de twee bovenstaande beleidsplannen is de gemeente Tubbergen voornemens éénmalig 1 miljoen euro beschikbaar stellen. Hiervoor moet dit ‘’Uitvoeringsplan onderhoud en vervanging groen en speeltoestellen’’ worden geschreven.
In dit plan moeten concrete maatregelen worden opgesteld die binnen de beschikbare middelen in 4 jaar gerealiseerd gaan worden.
De doelstelling is een plan op te stellen met projecten en maatregelen waarbij concrete ambities vanuit het ‘Onderzoeksrapport uitstervingsgevaar bestuivende insecten’ en het KOG worden gerealiseerd voor de komende vier jaar, t/m 2025, en hierbij een kostenraming te maken.
Het uitvoeringsplan moet ambities waarmaken die vanuit de twee beleidsplannen zijn opgesteld, dit zijn de volgende:
Deze ambities moeten gerealiseerd worden vanuit verschillende invalshoeken, namelijk:
Het doel kan als volgt worden samengevat:
‘’Door middel van een integrale en uitgebreide aanpak meer leefbaarheid, biodiversiteit, klimaatadaptatie en een beheerstechnische inrichting in de openbare ruimte van Tubbergen realiseren. En zodoende invulling te geven aan het beleid.’’
Het KOG heeft ambities waar invulling aan gegeven moet worden. De ambities van het KOG kunnen gerealiseerd worden door vanuit vier invalshoeken te werk te gaan.
Een viertal ambities worden in dit uitvoeringsplan uitgewerkt, namelijk:
Deze ambities geven invulling aan een duurzame inrichting van de openbare ruimte en worden hieronder één voor één toegelicht.
Leefbaarheid is een groot begrip. Daarom wordt hieronder toegelicht wat leefbaarheid in dit plan inhoudt.
De volgende vier punten dragen bij aan een leefbaar klimaat m.b.t. groen- en speelvoorzieningen.
De gevolgen van klimaatverandering zijn merkbaar: droogte, extreme neerslag en periodes met hoge temperaturen komen steeds meer voor. Een groot probleem is dat het stedelijk gebied als een hitte-eiland(hitte-eilanden.nl) fungeert. De temperatuur in een dorp of een stad kan op een zomerse dag 2-6°C hoger zijn dan de temperatuur in het omliggende landschap. Door meer groen in de kernen en steden toe te passen daalt de temperatuur en zorgt deze voor verkoeling. Een ander voordeel is dat het groen het water langer kan bergen waardoor riolen minder snel overbelast raken.
De verkoelende werking van schaduw door groen is bij een ieder wel bekend, maar door het slim neerzetten van groen in de stedelijke omgeving kan dit ook een voordeel bieden tegen extremen in warmte, koude, vochtigheid en droogte.
De gezondheid van mensen in een groene wijk met sport- en speelvoorzieningen is over het algemeen beter dan mensen die in een wijk wonen zonder deze voorzieningen. Uit onderzoek(Groen en gezondheid van stadsbewoners, Alterra, 2009) is gebleken dat met iedere 10% meer groen het aantal gezondheidsklachten met 0,15% afneemt. Het plaatsen van bijvoorbeeld bomen rondom sport- en speelplaatsen kan een zeer positief effect hebben op de gezondheid; de sport of speelplaats als stimulering van veel beweging en ontmoeting en de bomen zorgen voor een prettig klimaat om dat in te doen.
Dat sporten en spelen bijdraagt aan een betere gezondheid is vanzelfsprekend. Een speel- of sportveld in een plattelandsgemeente is meer dan een paar toestellen voor kinderen, het is een sociale ontmoetingsplek voor jong en oud. Doordat inwoners elkaar ontmoeten ontstaan er tevens leuke buurtinitiatieven en burgerparticipatie. Het versterkt de sociale contacten in een straat of buurt.
Voor senioren geldt vaak dat hun leefomgeving steeds kleiner wordt door lichamelijke beperkingen. Om niet in een sociaal isolement te raken is het ontmoeten van andere mensen belangrijk. Omdat ouderen steeds langer thuis wonen zijn deze plekken belangrijk. Om gezond te blijven is het voor iedereen van belang om in beweging te zijn en elkaar te ontmoeten.
De rol van groen- en speelvoorzieningen in het menselijk welzijn is zeer belangrijk. Het zorgt voor ont-stressen, en voor uitdaging en stimulering van de geest.
In een omgeving met veel groen en ruimte voor sport & spel zijn mensen minder geneigd tot agressie en criminaliteit en meer geneigd tot samenkomst en ontmoeten.
Uit onderzoek(platform openbare ruimte, 2018) is gebleken dat een groene omgeving criminaliteit reduceert.
Het is van belang om op een goede manier de openbare ruimte in te richten met sport- en speelvoorzieningen zodat in de toekomst geen problemen ontstaan in het kader van veiligheid, met name bomen kunnen veel impact hebben op de veiligheid van de openbare ruimte; denk aan wortels die verhardingen opdrukken, of laaghangende takken, of het beperken van het zicht. In het KOG staan kaders en randvoorwaarden voor het toepassen van o.a. bomen in de openbare ruimte. Hiervoor is ook het Handboek Bomen als van toepassing zijnde verklaard; om bomen duurzaam te laten uitgroeien, zonder dat de veiligheid in het geding komt.
Sociale cohesie en Participatie
Het KOG is tot stand gekomen door de zeer intensieve samenwerking tussen de leden van alle kernraden en de projectgroep van de gemeente Dinkelland.
De maatschappelijke ontwikkelingen hebben in vrijwel gelijke tred met de ontwikkelingen in dorpen en steden ook mondige en geëmancipeerde inwoners voortgebracht. Deze inwoners kwamen de afgelopen jaren veelvuldig bij de gemeente aankloppen, of met de vraag om bomen te verwijderen of met de vraag de gehele groenstructuur aan te passen i.v.m. overlast of veiligheid. De wens om mee te denken, mee te praten en ook zelf te doen is sterk gegroeid en zal blijven groeien. De inwoners voelen zich steeds meer verantwoordelijk voor de eigen leefomgeving. Vanuit de inwoners ontstaan initiatieven die een bijdrage leveren aan de kwaliteit van de leefbaarheid van de eigen woonomgeving of aan andere aspecten van de samenleving. Initiatieven die in samenwerking met de gemeente gerealiseerd kunnen worden.
Naar aanleiding van de hier boven genoemde klachten en wensen vanuit de samenleving is bij het opstellen van de nota KOG een zeer intensieve samenwerking gezocht én gevonden met zowel de leden van de kernraden als met de individuele inwoners van de verschillende kernen binnen de gemeente Dinkelland.
Voor meer tevredenheid over de leefomgeving van inwoners en voor een sterke sociale cohesie is het van belang inwoners bij plannen te betrekken en te communiceren waarom bepaalde keuzes gemaakt worden. Hierdoor ontstaat ook bij de inwoners meer verantwoordelijkheidsgevoel voor de kwaliteit van de openbare ruimte. Bij alle projecten die verderop in dit uitvoeringsplan staan omschreven wordt getracht de inwoners, kernraden en andere belanghebbenden zoveel mogelijk te betrekken. Een groot deel van deze projecten zijn immers al initiatieven vanuit de inwoners en kernraden zelf
Figuur 2.1 leefbaarheid: aangenaam klimaat, gezondheid, veiligheid en sociale cohesie. Bron: huurdersnetwerkmitros
Biodiversiteit of soortenrijkdom is kortweg de verscheidenheid aan leven in een bepaald gebied van de aarde. Biodiversiteit omvat alle soorten planten, dieren en micro-organismen maar ook de enorme genetische variatie binnen die soorten en de variatie aan ecosystemen waar ze deel van uitmaken. Het begrip omvat het totaalpakket aan levende organismen en systemen op aarde en de interacties daartussen. Hoe rijker de biodiversiteit, hoe groter de kans op medische ontdekkingen, economische ontwikkeling en aanpassing aan nieuwe uitdagingen zoals klimaatverandering. Allerlei onderzoek heeft laten zien dat mensen zich beter voelen en productiever zijn in een groene omgeving. Mensen worden sneller beter als hun ziekenhuiskamer een groen uitzicht heeft. De productiviteit van mensen stijgt als de werkomgeving een groene omgeving is(Groen en gezondheid van stadsbewoners, Alterra, 2009).
Veel verschillende soorten en typen groen in de kernen van de gemeente Dinkelland kunnen zorgen voor een hoge biodiversiteit. Het aanbod aan groen is het begin van de keten. Hoe gevarieerder het aanbod aan groen, des te meer insectenleven het aan zal trekken. Veel bestuivende insecten en een gevarieerd aanbod aan groen scheppen op hun beurt weer een voedselbron voor vogels en andere dieren. Bestuivers (en bestuiving) vormen dus een belangrijke schakel in ecosystemen en zijn daarmee essentieel voor de biodiversiteit maar ook voor de omringende agrarische bedrijven en vergeet het toerisme in deze niet. Bloemrijke grasvelden in de bebouwde kom, wadi’s met kruidenrijke vegetatie, bloemrijke bermen zijn ook zeer aantrekkelijk voor recreanten en toeristen die weer een bijdrage leveren aan de toeristische sector.
Het KOG benut deze positieve factoren door bij nieuwe aanleg, omvormingen en renovaties van groen- en speelvoorzieningen veel aandacht te besteden aan het verbreden van het sortiment van de toe te passen bomen, heesters en andere beplantingsvormen, zoals bloemrijke grasmengsels e.d.. Naast de overige functies van het groen levert deze uitbreiding van het sortiment ook een grote bijdrage aan kwaliteit van het groen. Door de kleurenrijkdom van bladeren en beplantingen vergroot ook het aanbod van voedingsstoffen voor dieren en insecten.
Om goed te anticiperen –ofwel ‘adapteren’- op klimaatverandering is de inrichting van het groen in de openbare ruimte een belangrijke factor -zo niet de belangrijkste-.
De effecten van klimaatverandering zijn lange periodes van droogte, hogere temperaturen en vaker en hevigere neerslag. Om goed in te spelen op klimaatverandering is het belangrijk dat er bij de inrichting voorzieningen worden gerealiseerd die de negatieve effecten van klimaatverandering enigszins beperken. Door bijvoorbeeld water te bergen en op te vangen in het stedelijk groen worden meerdere positieve effecten gerealiseerd; water wordt vastgehouden en het groen zorgt voor verkoeling en afvang van fijnstof. Stedelijk groen en water helpt tegen hittestress, verdroging en fijnstof(Effectief groen voor klimaatadaptatie in de stad, Wageningen university & research, 2019).
Bij het toe te passen sortiment bomen en andere beplantingsvormen dienen de eigenschappen van de toe te passen beplanting goed afgestemd te worden op de veranderende groeiomstandigheden en weersomstandigheden. Wetenschappers geven aan dat het klimaat in Nederland over 40 jaar vergelijkbaar is met de situatie nu in de omgeving van Parijs. Dat houdt o.a. in dat een deel van de inheemse vegetatie in Nederland aan het verdwijnen is. Daarnaast zijn de grote aantastingen in de inheemse vegetatie als iepenziekte, watermerkziekte, bacterievuur, essentaksterfte en insectenplagen als eikenprocessierupsen en verschillende spintkevers zeer zorgwekkend voor de nabije toekomst. Daarom is het belangrijk dat de juiste beplantingen toegepast worden in de openbare ruimte. Zodat deze duurzaam uit kunnen groeien en zich staande weten te houden in een veranderend klimaat.
2.1.4 Beheerstechnische inrichting
Met een beheerstechnische inrichting wordt bedoelt dat bij de inrichting van de openbare ruimte rekening gehouden wordt met het beheer & onderhoud wat er vervolgens uitgevoerd moet worden. Hierbij is het van belang dat er bij de inrichting rekening gehouden wordt met het vastgestelde beeldkwaliteitsplan en dat het onderhoud ‘op beeld’ uitgevoerd kan worden, conform dit plan. Daarnaast is het belangrijk om ‘de juiste voorzieningen op de juiste plaats’ te hanteren. Communicatie, zowel intern als extern, is hierin een vereiste; door plannen integraal te behandelen kunnen veel problemen in het beheer en onderhoud voorkomen worden. Daarnaast moeten ook de wensen en verzoeken vanuit de samenleving ingewilligd worden. Er moet een goede afstemming komen tussen wat wenselijk is vanuit de samenleving en wat professioneel gezien het beste is; Een openbare ruimte waarin iedereen zich thuis voelt; de professional en de recreant.
Om de ambities van het KOG zo goed mogelijk te realiseren, moet er organisatie breed georiënteerd worden en moet er aansluiting gevonden worden bij correlerend beleid en andere projecten in de openbare ruimte.
Er wordt vanuit vier invalshoeken invulling gegeven aan de ambities van het KOG. Hierbij hebben het uitvoeringsprogramma en het thema Ontmoeten, spelen en sporten vanuit het KOG de prioriteit.
Daarnaast moeten er kleinschalige maatregelen worden gedaan t.b.v. het beeldkwaliteitsplan BKP en moet er aansluiting worden gezocht bij andere civieltechnische projecten in de openbare ruimte.
Hieronder wordt, middels een schema, de vier invalshoeken en welke ambities hiermee bereikt worden weergegeven.
Figuur 2.8 de vier invalshoeken en de ambities die bereikt worden
2.2.1 KOG Uitvoeringsprogramma
Vanuit het KOG is er in 2019 al een uitvoeringsprogramma opgesteld met projecten die invulling moeten geven aan verzoeken & wensen van de inwoners & kernraden van de verschillende kernen in Dinkelland. Het gaat hierbij voornamelijk om de herinrichtingen van de openbare ruimte in het kader van groenvoorzieningen. Deze verzoeken zijn tijdens inloopavonden opgehaald en zijn door professionals getoetst op de ambities vanuit het KOG en worden als nodig geacht. Met name voor de sociale cohesie in de wijk of buurt kan het belangrijk zijn om ingrepen in de leefomgeving door te voeren; denk hierbij aan overlast van bomen door wortelopdruk en blad- en vruchtval, of ‘donkere hoekjes’ met beplantingen die zorgen voor een onveilig gevoel of situatie.
Naast bovenstaande verzoeken & wensen vanuit de kernen zijn in het uitvoeringsprogramma projecten opgenomen vanuit professioneel oogpunt.
Binnen de projecten zijn leefbaarheid, klimaatadaptatie, biodiversiteit en een beheerstechnische inrichting de ambities die gerealiseerd moeten worden.
2.2.2 Ontmoeten, spelen & sporten
In het KOG wordt er veel aandacht besteed aan het thema ‘Ontmoeten, spelen & sporten’:
Voor hun ontwikkeling is het belangrijk dat kinderen buiten spelen. Daarvoor zijn speelvoorzieningen nodig op een sociaal overzichtelijke, veilige plek. Voldoende en aantrekkelijke speelvoorzieningen zorgen ervoor dat een kern of stad leefbaar blijft.
In zijn algemeenheid is het wenselijk dat er meer aandacht is voor beweging in de openbare ruimte. De trend is dat inwoners niet meer gebonden willen zijn aan vaste tijden binnen een vereniging, maar onafhankelijk van tijd en plaats willen sporten en bewegen. De openbare ruimte leent zich hier, zeker in onze gemeente, bij uitstek voor. Door hier aandacht voor te hebben, bijvoorbeeld bij nieuwbouwlocaties, kan het sporten en bewegen in de openbare ruimte meer aandacht en plek krijgen.
Het spelen, sporten en bewegen in de openbare ruimte geeft aanleiding tot ontmoeten, dat weer bijdraagt aan de ontwikkeling van burgerparticipatie. Hierdoor wordt aan de ambitie ‘leefbaarheid’ invulling gegeven.
Het onderhoud van de openbare ruimte van Dinkelland is vastgesteld in het beeldkwaliteitsplan(beeldkwaliteitsplan Dinkelland, nota voor duurzaam en klimaatbestendig beheer, 2020). Hierin staat beschreven dat het technisch1 onderhoud m.b.t. het groen in de openbare ruimte op niveau A onderhouden moet worden. Kort gezegd houdt dit in; volle plantvakken die goed gesnoeid zijn, voor vitale beplantingen. Hierdoor wordt er ingespeeld op klimaatadaptatie en meer biodiversiteit.
Om dit onderhoud op het juiste kwaliteitsniveau uit te kunnen voeren, zijn er op een aantal locaties in Dinkelland éénmalige maatregelen nodig, zoals: omvormingen of simpelweg goed inboeten van een plantsoen. Het zijn kleinschalige maatregelen die een bijdrage leveren aan de ambitie beheerstechnische inrichting en daardoor ook aan meer biodiversiteit, klimaatadaptatie en indirect ook aan de leefbaarheid. De investeringen worden op het BKP budget betrokken.
2.2.4 Civieltechnische projecten
In de openbare ruimte vinden de komende vier jaar projecten plaats m.b.t. riool, water en wegen. Hierbij wordt er vaak een complete herprofilering van de straat of wijk opgeleverd. Om de ambities van het KOG te verwezenlijken moet er aangesloten worden bij deze projecten m.b.t. groen- en speelvoorzieningen. Door integraal samen te werken kunnen krachten gebundeld en kosten gedeeld worden.
Wanneer bij de beginfase van deze civieltechnische projecten het KOG betrokken wordt, zullen leefbaarheid, biodiversiteit, klimaatadaptatie en beheerstechnische factoren geborgd worden m.b.t. de speel- en groenvoorzieningen.
In dit hoofdstuk wordt globaal weergegeven welke projecten er de komende vier jaar gerealiseerd gaan worden. Hierbij wordt o.a. weergegeven vanuit welke invalshoek(p.10) het project opgepakt wordt, en welke ambities er gerealiseerd worden(p.6). Als bijlage bij dit rapport is een overzicht geplaatst met projecten waarin gedetailleerd wordt weergegeven wat er de komende vier jaar gaat gebeuren.
Eerst wordt hieronder toegelicht op basis van welke prioritering het overzicht is opgesteld en wordt er verantwoordt hoe de kostenraming tot stand is gekomen.
De projecten die vanuit het KOG geïnitieerd worden -d.w.z. het uitvoeringsprogramma KOG en het Ontmoeten, spelen en sporten- hebben prioriteit in dit uitvoeringsplan. Met name het uitvoeringsprogramma KOG, opgesteld door medewerkers van Noaberkracht en inwoners & kernraden, heeft een hoge prioriteit door de impact op de leefbaarheid; sociale cohesie en veiligheid zijn in dezen belangrijk.
Het uitvoeren van de maatregelen t.b.v. het BKP en het aansluiten bij andere projecten heeft minder prioriteit; het zijn kansen die geboden worden om met verschillende disciplines, gedeelde ambities te verwezenlijken. De druk vanuit de samenleving is in dezen minder. Dat wil niet zeggen dat de ambities die gerealiseerd worden minder groot zijn.
Om deze prioritering goed tot stand te laten komen en in de hele gemeente ‘zichtbaar’ te werken aan projecten en de belangen van zoveel mogelijk inwoners & kernraden te behartigen, wordt er elk jaar in elke kern een project gerealiseerd vanuit het uitvoeringsprogramma KOG en Ontmoeten, sporten en spelen.
De maatregelen t.b.v. het BKP -inboet en omvormingen- zijn seizoensgebonden2 en voor de aansluiting bij de andere civieltechnische projecten is er sprake van afhankelijkheid van de projectplanning.
3.2 Verantwoording kostenraming
De kostenramingen zijn verschillend tot stand gekomen. Hieronder wordt per invalshoek toegelicht hoe de kostenraming tot stand is gekomen.
3.2.1 KOG Uitvoeringsprogramma
De projecten zijn geïnventariseerd middels verschillende informatiebijeenkomsten met inwoners en kernraden. De maatregelen die uitgevoerd moeten worden zijn in het veld opgenomen en er is informatie over aantallen etc. uit het beheersysteem gehaald. Aan de maatregelen en aantallen zijn eenheidsprijzen gekoppeld en hierop is de kostenraming gebaseerd.
3.2.2 Ontmoeten, spelen & sporten
De maatregelen die getroffen moeten worden -dit betreft voornamelijk onderhoud, reparaties en uitbreiding aan sport- en speelvoorzieningen en het faciliteren van sociale initiatieven vanuit de samenleving- zijn geïnventariseerd en geraamd o.b.v. benodigd materiaal en manuren.
De maatregelen die getroffen moeten worden t.b.v. het beeldkwaliteitsplan zijn in het veld geïnventariseerd. Hierbij zijn de oppervlaktes opgenomen en het gewenste eindresultaat. De kosten voor het uitvoeren van deze maatregelen worden betrokken op het BKP budget maar worden in dit plan, vanwege de raakvlakken en gedeelde ambities, weergegeven.
3.2.4 Civieltechnische projecten
De kostenraming voor de civieltechnische projecten is lastig op te stellen. Er is al duidelijk welke projecten er uitgevoerd worden de komende vier jaar maar nog niet specifiek en welke maatregelen er getroffen gaan of kunnen worden m.b.t. groen- en speelvoorzieningen. Daarnaast is nog niet helder hoeveel geld er beschikbaar is voor groen- en speelvoorzieningen vanuit de projecten zelf. Hierin is overleg gepleegd met de projectleiders en vastgesteld dat wanneer vanuit het KOG een vast bedrag van 10.000 euro per project beschikbaar wordt gesteld, hiermee in ieder geval een mooie bijdrage geleverd kan worden geleverd en ambities gerealiseerd kunnen worden.
Hieronder wordt per invalshoek kort weergegeven hoeveel projecten er gerealiseerd gaan worden per kern, voor de komende vier jaar met een opgesomde kostenraming.
Binnen alle projecten wordt minimaal één ambitie gerealiseerd.
In de bijlage staat een gedetailleerd overzicht van alle projecten, met onder andere jaar van uitvoering, locatie en een kostenraming per project.
3.3.1 KOG uitvoeringsprogramma
Hieronder worden de projecten weergegeven die uitgevoerd worden in het kader van het KOG uitvoeringsprogramma.
3.3.2 Ontmoeten, spelen en sporten
Hieronder worden de projecten weergegeven die uitgevoerd worden in het kader van Ontmoeten, spelen en sporten.
Hieronder worden de projecten weergegeven die uitgevoerd worden in het kader van het beeldkwaliteitsplan.
De maatregelen die in het kader van het BKP worden doorgevoerd, worden zo snel mogelijk gedaan, zodat het onderhoud in de openbare ruimte ‘op beeld’ gedaan kan worden. Er moeten meer maatregelen genomen worden in het kader van het BKP maar deze zijn integraal meegenomen in de projecten van één van de andere invalshoeken.
3.3.4 Civieltechnische projecten
Hieronder wordt weergegeven bij welke andere civieltechnische projecten in de openbare ruimte aansluiting gevonden wordt.
De planning voor het aansluiten bij andere projecten kan in de praktijk afwijken van bovenstaande. Deze planning is opgemaakt op basis van de nu beschikbare gegevens.
In dit slothoofdstuk wordt toegelicht hoe de kwaliteit en continuïteit binnen de projecten wordt geborgd. Dit wordt gedaan door kort toe te lichten hoe er om wordt gegaan met communicatie, wet & regelgeving, toezicht, nazorg en beheer & onderhoud
Voor de projecten worden ontwerpen en werkomschrijvingen gemaakt zodat duidelijk is wat er gebeuren moet, waar rekening mee gehouden moet worden en wat het verwachte eindresultaat is.
Tijdens de uitvoer van de projecten wordt toezicht gehouden of alles wel volgens de werkomschrijving verloopt. Hiervoor worden vaste momenten ingepland tijdens het project.
De meeste projecten worden uitgevoerd binnen de al bestaande arealen. Er vinden in principe geen of weinig uitbreidingen plaats. Echter door het toepassen van bijvoorbeeld andere beplantingen of speeltoestellen kan dit wel een wijziging in beheer bewerkstelligen. Dit wordt als zodanig verwerkt in het beheersysteem.
Wijziging in beheer wordt gecommuniceerd met de uitvoerende dienst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-199296.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.