Gemeenteblad van Stichtse Vecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Stichtse Vecht | Gemeenteblad 2022, 19722 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Stichtse Vecht | Gemeenteblad 2022, 19722 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van de raad van de gemeente Stichtse Vecht tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening 2014 (APV)
De Algemene Plaatselijke Verordening 2014 als volgt te wijzigen:
Artikel 2:10 Voorwerpen op of aan de weg
|
Artikel 2:10 Voorwerpen op of aan de weg
|
Toelichting: toevoeging nieuw lid d en vernummering oud lid d tot lid e, in verband met mogelijk maken van geveltuintjes.
Toelichting: Wijziging artikel i.v.m. mogelijk maken van geveltuintjes
Toelichting: In de huidige APV zijn alle bioscoop- en theatervoorstellingen uitgesloten van het verbod om zonder evenementenvergunning te organiseren. Als gevolg hiervan is het lastig om iets te regelen en te faciliteren voor openluchtbioscopen/drive-in movies. Aangezien deze voorstellingen vaak wel gevolgen voor de openbare orde, -ruimte en het milieu hebben is het wenselijk om dit goed te regelen.
Door de toevoeging ‘in gebouwen’ op te nemen worden openluchtbioscopen en –theaters (evenementen)vergunningplichtig. We kunnen dan door voorschriften regelen dat het evenement veilig verloopt en geen overlast veroorzaakt.
De wijziging van artikel 1 lid d is in verband met de wijziging van de Drank- en Horecawet en de aanduiding als Alcoholwet.
Toelichting: wijziging i.v.m. wijziging van de Dank- en Horecawet en aanduiding als Alcoholwet.
Toelichting: de tekst wordt aangepast aan de tekst van de Model APV van de VNG
Artikel 2:60 Houden of voeren van hinderlijke of schadelijke dieren |
Artikel 2:60 Houden van hinderlijke of schadelijke dieren
|
Toelichting: dit artikel wordt op verzoek van de politie weer ingevoegd. Het kan voor de omgeving hinderlijk zijn als iemand dieren houdt. Er moet kunnen worden ingegrepen als overlast of schade voor de volksgezondheid dreigt. Dan moeten belangen worden afgewogen. Daarom is gekozen voor de constructie dat het college bevoegd wordt verklaard om de plaatsen aan te wijzen waar naar zijn oordeel het houden van bepaalde dieren overlast of schade voor de volksgezondheid veroorzaakt.
Toelichting: Op sommige plaatsen in de publieke ruimte ervaren mensen hinder, overlast en gevoelens van onveiligheid doordat op die plaatsen drugs worden gebruikt. Een aantal gemeenten heeft daarom al enkele jaren een bepaling in de APV opgenomen waarbij openlijk drugsgebruik wordt verboden. De rechtspraak is een aantal jaren wisselend geweest, waarbij in een aantal gevallen zo’n bepaling onverbindend werd geacht omdat de rechter van oordeel was dat door de overlap met de Opiumwet (men kan immers verboden substanties niet gebruiken zonder deze – in strijd met de Opiumwet – voorhanden te hebben) de bovengrens van de gemeentelijke regelgevende bevoegdheid werd geschonden. Maar inmiddels is er een rechterlijke consensus ontstaan waarbij zo’n bepaling, omwille van de openbare orde, dus met een ander motief dan de Opiumwet, toelaatbaar wordt geacht.
Bij “daarop gelijkende waar” kan bijvoorbeeld worden gedacht aan nieuwe middelen die al wel worden gebruikt (denk aan lachgas), maar nog niet op de lijst voorkomen en waartegen wel moet worden opgetreden of aan nepdrugs (bijvoorbeeld waspoeder). Het is dan van belang dit goed te motiveren.
Toelichting: In dit onderdeel worden twee wijzigingen aangebracht in artikel 3:7, dat over de weigeringsgronden van de prostitutievergunning gaat. Deze houden verband met gedragseisen die aan de exploitant en beheerder van een seksinrichting worden gesteld.
In de aanhef vervalt de zinsnede ‘Onverminderd het bepaalde in artikel 1:8’, omdat dit in tegenspraak is met artikel 3:1 van de APV. Daarin staat dat artikel 1:8 (algemene weigeringsgronden) niet van toepassing is op het prostitutiehoofdstuk. Bij de aanpassing van de APV in 2020 is deze zinsnede abusievelijk toegevoegd.
In het tweede lid, aanhef en onder b, wordt een schikking met een veroordeling gelijkgesteld. Hiervoor is in het verleden aansluiting gezocht bij het Besluit eisen zedelijk gedrag Drank- en Horecawet. De verwijzing naar de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR) is geactualiseerd. De schikking is in die wet vervangen door een bestuurlijke strafbeschikking, waarin een geldboete kan worden opgelegd (artikel 76, tweede lid, AWR). Ook in het Alcoholbesluit dat het Besluit eisen zedelijk gedrag Drank- en Horecawet per 1 juli 2021 vervangt, is deze wijziging op deze wijze doorgevoerd. In verband hiermee is ook het woord ‘vrijwillige’ voor ‘betaling’ geschrapt. Voor de schikking op grond van artikel 74, tweede lid, onder a, van het Wetboek van Strafrecht volgt de vrijwilligheid uit het accepteren van de schikkingsvoorwaarden.
Daarnaast is de Drank- en Horecawet per 1 juli 2021 gewijzigd. De wet wordt voortaan aangeduid als Alcoholwet door wijziging van de citeertitel in artikel 49 van de wet.
Toelichting: dit is een redactionele wijziging.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-19722.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.