Gemeenteblad van Zwartewaterland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwartewaterland | Gemeenteblad 2022, 192074 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwartewaterland | Gemeenteblad 2022, 192074 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Gedragscode integriteit volksvertegenwoordigers Zwartewaterland
De gedragscode geldt voor de raadsleden van het algemeen bestuur, maar richt zich ook tot de bestuursorganen.
De gedragscode is openbaar en via internet beschikbaar.
2 Voorkomen van belangenverstrengeling
Het raadslid gaat zorgvuldig en correct om met de informatie waarover hij uit hoofde van zijn lidmaatschap van de Raad beschikt en zorgt ervoor dat niet openbare en geheime informatie veilig wordt bewaard.
Het raadslid maakt niet ten eigen bate of ten bate van derden gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen (nog) niet openbare informatie.
4 Geschenken, faciliteiten, diensten, excursies, evenementen en andere uitnodigingen
5 Gebruik van voorzieningen van de gemeente
Het bestuursorgaan richt de financiële en administratieve organisatie zodanig in dat er een getrouw beeld mogelijk is van de juistheid en rechtmatigheid van de uitgaven, met heldere procedures over de wijze waarop functionele uitgaven rechtstreeks in rekening worden gebracht of kunnen worden gedeclareerd bij de gemeente.
Een raadslid declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden vergoed.
Gebruik van voorzieningen en eigendommen van de gemeente ten eigen bate of ten bate van derden is, tenzij dit wettelijk is geregeld, niet toegestaan.
De gemeenteraad bevorderen de eenduidige interpretatie van de gedragscode. Ingeval van leemtes en onduidelijkheden in de gedragscode voorziet de gemeenteraad daarin.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Zwartewaterland in de vergadering van 21 april 2022.
De griffier, de voorzitter,
Ing. H.W. Schotanus-Schutte ing. E.J. Bilder
Ten minste één keer per jaar vindt tussen de burgemeester en de raad een bespreking plaats van het onderwerp integriteit in het algemeen, de gedragscode, het overzicht van nevenfuncties en neveninkomsten in de raad.
De burgemeester wordt aangewezen als contactpersoon integriteit. De griffier en de gemeentesecretaris fungeren als eerste sparringpartner van de contactpersoon voor het mede bewaren van de integriteit van de bestuursorganen.
Processtappen integriteitschending
Ingeval van een vermoeden van een integriteitsschending worden de volgende stappen doorlopen:
Een melding over een vermoeden van integriteitsschending door een raadslid of wethouder wordt – al dan niet via de contactpersoon integriteit – (mondeling of schriftelijk) gedaan bij de burgemeester. Indien het vermoeden de burgemeester betreft neemt betrokkene contact op (mondeling of schriftelijk) met de eerste locoburgemeester van de gemeenteraad. Deze treedt in de plaats van de burgemeester bij de behandeling van de melding.
Na dit gesprek onderzoekt de burgemeester of er sprake is van een redelijk vermoeden van een misstand. Daarbij wordt de melding onderzocht tegen de achtergrond van de vraag of de melding zodanig concreet is en van zodanige ernst dat een nader onderzoek noodzakelijk is. De burgemeester kan zich hierbij laten adviseren door een externe deskundige, zoals het steunpunt integriteitsonderzoek politieke ambtsdragers.
Indien de burgemeester – al dan niet na het advies van de externe deskundige als bedoeld in het vorige lid – vaststelt dat de melding onvoldoende concreet is dan wel een onvoldoende ernstig karakter heeft, besluit hij/zij het onderzoek niet verder voort te zetten. Van deze beslissing worden de melder en de betrokken politieke ambtsdrager gemotiveerd schriftelijk in kennis gesteld.
Als de melding voldoende concreet en voldoende ernstig is, geeft de burgemeester opdracht tot het doen van feitenonderzoek. Het feitenonderzoek vindt plaats op een door de burgemeester te bepalen wijze, waarbij voor de betreffende melding de meest geëigende onderzoeksmethode wordt gekozen. Het steunpunt Integriteitsonderzoek politieke ambtsdragers kan hier adviserend bij optreden.
Tijdens en voorafgaand aan het onderzoek kunnen degene op wie de melding betrekking heeft en eventuele getuigen ook worden gehoord. In dat geval wordt meegedeeld dat men zich kan laten bijstaan door een raadsman. Van het gesprek wordt een kort verslag gemaakt. Dit gespreksverslag wordt ondertekend door de onderzoekers en de getuigen/ betrokkene. Degene die is gehoord krijgt de mogelijkheid om binnen vijf werkdagen schriftelijk te reageren op het betreffende gespreksverslag.
Bij het vermoeden van een opzettelijke valse beschuldiging doet de burgemeester, indien naar zijn oordeel sprake is van een strafbaar feit, aangifte bij de politie en/of stelt deze de melder aansprakelijk voor eventuele door de gemeente geleden schade. De burgemeester laat zich hierbij adviseren door het steunpunt en/of de integriteitscoördinator.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-192074.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.