REGLEMENT van ORDE op de Gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) gemeente Heusden 2022

 

Toelichting

Met het in werking treden van de Omgevingswet komen de huidige regels en reglementen uit de bouwverordening (bijlage 9) te vervallen. In plaats daarvan is een reglement nodig voor de taken, werkwijze en bevoegdheden van de gemeentelijke adviescommissie als bedoeld in artikel 17.9 van de wet, genaamd Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Deze commissie vervangt de huidige commissie ruimtelijke kwaliteit.

 

Dit reglement is tot stand gekomen in overleg met de gemeente, opgesteld door Dorp, Stad enLand en gebaseerd op het landelijke Model Verordening op de gemeentelijke commissie van de VNG (september 2020). In Paragraaf 6. Werkwijze, Artikel 12. Reglement van orde van deze VNG Model Verordening staat aangegeven dat er een reglement van orde voor de gemeentelijke adviescommissieomgevingskwaliteit dient te worden opgesteld en welke onderdelen erin opgenomen moeten worden.

 

Dit reglement gaat gelden voor een brede adviescommissie die nneerdere adviesrollen krijgt toegewezen binnen de mogelijkheden van de Onngevingswet. De gemeente zelf bepaalt wanneer en over welke activiteiten advies wordt gevraagd. Dat kan via aanwijzen van activiteiten in het onngevingsplan of als het college van burgemeester en wethouders daartoe aanleiding ziet.

 

De onafhankelijke adviescommissie omgevingskwaliteit, genaamd Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, stemt haar werkwijze af op basis de aan haartoebedeelde adviestaken. Omdat in de verordening al veel zaken die de commissie betreffen op een duidelijke manier geregeld zijn kan het reglement zelf minder uitgebreid te zijn.

 

REGLEMENT van ORDE op de Gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) gemeente Heusden 2022

 

Besluit van de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) gemeente Heusden 2022, genaamd Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, tot vaststelling van het Reglement van orde op de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) gemeente Heusden 2022

 

De gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) gemeente Heusden 2022; gelet op Paragraaf 6. Werkwijze, Artikel 12. Reglement van orde, Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) gemeente Heusden 2022 besluit vast te stellen het volgende reglement van orde: Reglement van orde op de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) gemeente Heusden 2022

 

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities;

In dit reglement wordt verstaan onder:

- commissie: gemeentelijke adviescommissie als bedoeld in artikel 17.9 van de wet, genaamd Commissie Ruimtelijke kwaliteit (CRK) Heusden;

- cultureel erfgoed: als bedoeld in artikel 1.1 van de Omgevingswet: monunnenten, archeologische nnonumenten, stads- en dorpsgezichten, cultuurlandschappen en, voor zover dat voorwerp is of kan zijn van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties in het omgevingsplan, ander cultureel erfgoed als bedoeld in artikel 1.1 van de Erfgoedwet;

- goede omgevingskwaliteit: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1.3 van de wet;

- verordening: verordening op de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) gemeente Heusden 2022;

- wet: de Omgevingswet;

- advies: het advies conform de taken en werkzaamheden uit de verordening artikel 2 dat met het oog op het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit gegeven wordt;

- college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden;

- raad: de gemeenteraad van de gemeente Heusden;

- reglement: dit reglement van orde op de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) gemeente Heusden 2022.

 

Als de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit advies uitbrengt als bedoeld in dit Reglement,fungeert de commissie als gemeentelijk adviescommissie uit de wet.

 

Paragraaf 2. Werkwijze

Artikel 2. Werkwijze bij de advisering zoals genoemd in de verordening artikel 2;

De commissie regelt zelf haar wijze van werken, zulks met inachtnenning van de bepalingen genoemd in de verordening en in het reglement.

De commissie kan zich hierbij naar eigen inzicht laten bijstaan door extra adviseurs. Dit betreft o.a. disciplines als cultuur- en bouwhistorie, landschapsarchitectuur, landgoederen of beeldende kunst. Afhankelijk van het initiatief of de aanvraag die moet worden beoordeeld, nemen de extra adviseurs deel aan de vergadering. Hun deskundigheid wordt gehoord en gewaardeerd maar zij hebben geen stemrecht, tenzij ze als commissielid zijn benoemd door de gemeenteraad.

 

Artikel 3. Werkwijze bij het op verzoek van burgemeester en wethouders voeren van vooroverleg met planindieners bij een initiatief of een in te dienen aanvraag omgevingsvergunning;

De commissie voert, onder regie van de gemeente en op verzoek van de commissie, de gemeente of een initiatiefnemer, noodzakelijk geacht vooroverleg met betrokkenen bij de voorbereiding van een initiatief of een aanvraag omgevingsvergunning. De commissie regelt zelf haar wijze van werken bij het voeren van vooroverleg, zulks met inachtneming van de bepalingen genoemd in de verordening en in het reglement.

Indien gewenst kan de commissie zich ook bij vooroverleg laten bijstaan door (een) extra adviseur(s). Vooroverleg kan door de commissie worden opgedragen aan een of meerdere van haar leden, of een subcommissie.

Bespreking in het kader van vooroverleg wordt door hen teruggekoppeld met de commissie. Afspraken gemaakt in vooroverleg worden in de regel overgenomen door de commissie tenzij dermate afwijkend van het geldende beleid en/ of het behouden of bereiken van een goede omgevingskwaliteit.

Van vooroverleg wordt een beknopt verslag met eventueel gennaakte afspraken gemaakt dat als leidraad kan dienen voor vervolg overleg en advisering.

De openbaarheid geldt voor dit informeel vooroverleg alleen wanneer zowel initiatiefnemer, gemeente/ college als commissie hiermee instemmen.

 

Artikel 4. Wijze waarop de agenda openbaar wordt gemaakt en belanghebbenden worden uitgenodigd;

Via de website van de gemeente worden het tijdstip en de plaats van de vergadering, de behandeling onder verantwoordelijkheid en eventueel het vooroverleg openbaar gemaakt. Indien het een digitale vergadering betreft wordt het tijdstip en het programma (bijv. Teams, Zoom) openbaar gemaakt.

De agenda van de vergadering is op het gemeentehuis in te zien.

De vergaderingen waarin een of meer adviezen over aanvragen om omgevingsvergunning door of namens de commissie worden vastgesteld zijn openbaar. De openbaarheid geldt niet voor informeel vooroverleg of bij de beleidsgerichte, opgavegerichte of ontwerpgerichte advisering. Zowel initiatiefnemers, ontwerpers en belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld om de behandeling van een initiatief of aanvraag bij te wonen. Wanneer zij bij de behandeling aanwezig willen zijn kunnen ze dit aangeven bij de aanvraag of rechtstreeks bij de behandelende afdeling van de gemeente. De gemeente zorgt voor een uitnodiging. Indien het een digitale vergadering betreft zorgt de gemeente voor een link naar de vergadering.

 

Artikel 5. Het vereiste quorum voor een besluitvormende vergadering, de vergaderorde en orde van de beraadslaging;

Voor een besluitvormende vergadering over rijksmonumentactiviteiten of eventuele verzoeken over advisering met betrekking tot het aanwijzen van gemeentelijk cultureel erfgoed worden geen besluiten genomen indien er niet minimaal twee commissieleden met monumentendeskundigheid in de vergadering aanwezig zijn. Over omgevingsplanactiviteiten die betrekking hebben op cultureel erfgoed worden geen besluiten genonnen indien er niet minimaal een commissielid met monumentendeskundigheid in de vergadering aanwezig is.

De voorzitter of zijn plaatsvervanger opent de besluitvormende vergadering op het vastgestelde tijdstip als het voor het quorum vereiste aantal leden aanwezig is.

De voorzitter bepaalt de vergaderorde en de orde van de beraadslaging.

 

De aanvrager van de omgevingsvergunning of zijn gemachtigde hebben spreekrecht en de mogelijkheid tot toelichting van de aanvraag ten overstaan van de commissie. Belangstellenden hebben geen spreekrecht maar de voorzitter of het aangewezen lid of de aangewezen leden of de subcommissie kunnen hen wel gelegenheid geven tot een korte toelichting. De voorzitter of het aangewezen lid of de aangewezen leden of de subcommissie stellen, afhankelijk van de agenda, vooraf de maximale spreektijd van eenieder vast. Tijdens de beraadslagingen is er geen spreekrecht.

 

De voorzitter vat, na de planbehandeling, de uitkomst van het overleg of de besluitvorming samen en geeft een eindconclusie, besluit of een aanbeveling. Alleen indien de voorzitter dit nodig acht op basis van de inbreng van de afzonderlijke leden kan hij/zij besluiten over te gaan tot een hoofdelijke stemming. Bij gelijke stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag. Connmissieleden, hun eventuele plaatsvervangers of extra adviseurs nemen niet deel aan de beraadslaging en de vaststelling van een advies waarbij zij direct of zijdelings betrokken zijn of zijn geweest uit andere hoofde dan het connmissielidmaatschap. Zij zijn tijdens de behandeling van en de besluitvorming over het advies niet in de vergadering aanwezig.

 

Artikel 6. Notulering, dossiervorming en openbaarheid adviezen;

Van de vergadering en/ of de afzonderlijke behandelingen wordt een beknopt verslag aan de agenda toegevoegd zodat eventueel gemaakte afspraken en aanbevelingen duidelijk zijn.

Wanneer de commissie een advies uitbrengt is dat helder en beargumenteerd. Negatieve adviezen worden gemotiveerd o.a. met een verwijzing naar het van toepassing zijnde genneentelijke beleid. Positieve adviezen worden alleen gemotiveerd als wordt afgeweken van het van toepassing zijnde gemeentelijke beleid of als daar specifiek om wordt verzocht.

De gemeente besluit of, wanneer en op welke wijze de adviezen van de commissie openbaar gemaakt worden.

De gemeente regelt zelf haar wijze van ondertekenen en/of waarnnerken van het advies en de bijbehorende stukken en de dossiervorming, zulks met inachtneming van de daarvoor geldende wettelijke bepalingen.

 

Artikel 7. Afdoening onder verantwoordelijkheid van de commissie door lid, leden of subcommissie;

De commissie kan uit haar midden een lid, enkele leden, een subcommissie of subconnmissies aanwijzen die onverminderd het bepaalde in artikel 17.9, eerste lid van de wet de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning of over de voorbereiding van een andere beschikking onder verantwoordelijkheid van de commissie uitvoeren.

De commissie kan dit ook doen wanneer een specifiek initiatief of aanvraag daarom vraagt of wanneer bepaalde deskundigheid gewenst is.

Het verantwoordelijke lid of de leden, de subcommissie of subcommissies regelen zelf hun wijze van werken, zulks met inachtneming van de bepalingen genoemd in de verordening en in het reglement.

De commissie blijft eindverantwoordelijk.

 

Artikel 8. Selectie en voordracht van leden;

De leden van de commissie worden benoemd volgens de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) gemeente Heusden 2022. De leden worden benoemd op persoonlijke titel op grand van de professionele deskundigheid die nodig is voor de advisering, alsmede op grand van maatschappelijke kennis en ervaring.

 

Paragraaf 3. Inwerkingtreding en citeertitel

A rtikel 9. lnwerkingtreding en citeertitel;

Dit reglement van orde treedt tegelijk met de Verordening fysieke leefomgeving in werking.

 

Dit reglennent van orde wordt aangehaald als: Reglement van orde op de gemeentelijke adviescommissie Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) gemeente Heusden 2022. A

 

ldus vastgesteld in de vergadering van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van 27 januari 2022.

 

Naar boven