Algemeen mandaatbesluit Dordrecht, eerste wijziging

Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente DORDRECHT en de BURGEMEESTER van de gemeente DORDRECHT, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

gezien het voorstel inzake Wijzigen Regels omtrent de ambtelijke organisatie Dordrecht, het Algemeen mandaatbesluit Dordrecht en vaststellen Attributie- en aanwijzingsbesluit Dordrecht Wet BAG;

 

gelet op titel 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

B E S L U I T :

 

vast te stellen de navolgende wijziging van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Dordrecht

 

 

 

Artikel I Wijziging Algemeen mandaatbesluit Dordrecht

Het Algemeen mandaatbesluit Dordrecht wordt als volgt gewijzigd:

Bijlagen 3 en 6 worden vervangen door bijgevoegde bijlagen 3 en 6.

 

Artikel II Intrekking

Het Mandaatbesluit basisregistratie grootschalige topografie Dordrecht van 27 oktober 2020 wordt ingetrokken.

 

Artikel III Slotbepalingen
  • 1.

    Dit besluit treedt inwerking op de dag na de bekendmaking ervan en werkt terug tot 1 januari 2022.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als "Algemeen mandaatbesluit Dordrecht, eerste wijziging".

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van dinsdag 12 april 2022.

Het college van Burgemeester en Wethouders

C.H.W.M. Post, A.W. Kolff

secretaris, burgemeester

Dordrecht, 12 april 2022.

A.W. Kolff

burgemeester

Bijlage 3  

 

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 3, zevende lid van het Algemeen mandaatbesluit Dordrecht blijven voorbehouden aan de Directeur Servicegemeente Dordrecht en diens plaatsvervanger.

________________________________________

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

 

Publiekrecht

 

Het nemen van besluiten op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, indien het verzoek om informatie geheel wordt geweigerd.

Het nemen van besluiten in het kader van de Algemene wet gegevensbescherming, indien het verzoek om informatie geheel of gedeeltelijk wordt geweigerd.

 

Privaatrecht

 

Aanbestedingen

Het nemen van een besluit tot het uitsluiten van een inschrijver ter zake van een aanbestedingsprocedure.

 

Contracten

  • 1.

    Het opleggen van sancties aan opdrachtnemers, anders dan kortingen en boetes die voortvloeien uit de bepalingen van het contract.

  • 2.

    Het aangaan van een mantelcontract ten behoeve van de Drechtstedengemeenten voor de gemeente Dordrecht.

 

Civiele en strafrechtelijke procedures

Niet van toepassing

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

Niet van toepassing

 

B. Personeelsaangelegenheden ten aanzien van personeel van de Servicegemeente

  • 1.

    Het nemen van beslissingen ten aanzien van clustermanagers, niet zijnde besluiten als bedoeld in bijlage 1 , onder B sub 1, 4, 5, 6, 7, 8 en 9.

  • 2.

    Het aangaan van een arbeidsovereenkomst met clustermanagers.

  • 3.

    Het weigeren van verzoek om roostervrije uren te mogen sparen (functies vanaf schaal 11).

  • 4.

    Het opzeggen van de arbeidsovereenkomst wegens ziekte of gebreken.

  • 5.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens regelmatige arbeidsongeschiktheid, de gemeentesecretaris vooraf gehoord hebbende.

  • 6.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens ongeschiktheid anders dan ten gevolge van ziekte.

  • 7.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens verwijtbaar handelen of nalaten, de gemeentesecretaris vooraf gehoord hebbende.

  • 8.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens ernstig gewetensbezwaar.

  • 9.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens verstoorde arbeidsverhouding, de gemeentesecretaris vooraf gehoord hebbende.

  • 10.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens andere omstandigheden, de gemeentesecretaris vooraf gehoord hebbende.

  • 11.

    Het opzeggen van de arbeidsovereenkomst wegens een dringende reden (ontslag op staande voet).

  • 12.

    Het weigeren van toestemming om nevenwerkzaamheden te verrichten.

  • 13.

    Het geven van een laatste waarschuwing als disciplinaire straf.

  • 14.

    Het toepassen van hardheidsclausules van (uitvoerings)regelingen die zijn opgenomen in het Personeelshandboek, inclusief de Cao Gemeenten.

  • 15.

    Het overeenkomen van een vaststellingsovereenkomst waarbij een ontslagvergoeding wordt toegekend, die gelijk aan of lager is dan € 25.000,-, de gemeentesecretaris vooraf gehoord hebbende.

  • 16.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens verstoorde arbeidsverhouding waarbij al dan niet een ontslagvergoeding wordt toegekend, die gelijk aan of lager is dan € 25.000,-, de gemeentesecretaris vooraf gehoord hebbende.

  • 17.

    Het nemen van beslissingen ten aanzien van overlijdensuitkeringen aan nagelaten betrekkingen van overleden werknemers.

 

- - - - - - - -

 

 

Bijlage 6  

 

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 3, tiende lid van het Algemeen mandaatbesluit Dordrecht blijven voorbehouden aan de in deze bijlage genoemde functionarissen.

________________________________________

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

 

Publiekrecht

  • 1.

    Aan de clustermanager van het cluster Dienstverlening blijft voorbehouden de bevoegdheid om ermee in te stemmen dat de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand op verzoek elders binnen de gemeente ambtsbezigheden verricht.

  • 2.

    Aan de clustermanager van het cluster Dienstverlening blijft voorbehouden de bevoegdheid te mandateren tot het benoemen van een tijdelijk onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of partnerschapsregistratie.

    Het mandaat dient uitgevoerd te worden met inachtneming van de geldende regels rond werving, inzet en begeleiding van de betreffende BABS-voor-1-dag.

  • 3.

    Aan de secretaris van de Welstands- en Monumentencommissie blijft voorbehouden de bevoegdheid te toetsen of een bouwplan voor een licht omgevingsvergunningplichtig bouwwerk voldoet aan de sneltoetscriteria uit de Welstandsnota en daarover advies uit te brengen aan het college.

  • 4.

    De gebiedsmanagers van het cluster Wijken zijn bevoegd tot het verlenen en vaststellen van subsidies tot een bedrag van ten hoogste € 1.000,- per geval, elk voor zover dit het hem toegewezen gebied betreft en de totale uitgaven binnen het hem daartoe toegekende budget blijven.

  • 5.

    De DD3-, DD2- en DD1-(balie)medewerkers zijn bevoegd namens de burgemeester handtekeningen te legaliseren en de daartoe strekkende verklaring te ondertekenen.

  • 6.

    De DD3-(balie)medewerkers zijn bevoegd tot het verstrekken en waarmerken van inzage in het WKPB-register.

  • 7.

    De Beleidsadviseur van het team Veiligheid & Kabinet die toetsing Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek in zijn takenpakket heeft, is bevoegd tot het afgeven van een positieve woonverklaring als bedoeld in artikel 10b, lid 4 van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek, indien de politie de burgemeester aangeeft geen mededelingen te hebben omtrent gedragingen van de betreffende aanvrager van een huisvestingsvergunning. Indien de politie wel mededelingen heeft omtrent gedragingen van de betreffende aanvrager van een huisvestingsvergunning vindt hierover overleg plaats met de burgemeester.

  • 8.

    De GIS-specialist, Stelselspecialist, Geo-specialist en senior GEO-specialist werkzaam voor het kernteam Basisregistratie, ruimtelijke informatie en waardebepaling van het cluster Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden / Onderzoekcentrum Drechtsteden (GBD/OCD) zijn ieder afzonderlijk bevoegd tot:

    • a.

      het ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistratie grootschalige topografie zorgdragen voor het bijhouden van de geografische gegevens in de basisregistratie grootschalige topografie door het langs elektronische weg leveren van de gegevens, bedoeld in de artikelen 7, tweede en derde lid, en 8 van die wet, aan de Dienst voor het kadaster en de openbare registers, in overeenstemming met de systeembeschrijving als bedoeld in de artikelen 1 5, tweede lid en 20 van die wet;

    • b.

      het ingevolge artikel 12 van de Wet basisregistratie grootschalige topografie zorgdragen voor afstemming met andere in die wetgenoemde bronhouders over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten, voor zover dat nodig is om overlap van die objecten te voorkomen en om een landsdekkend topografisch bestand te waarborgen;

    • c.

      het ingevolge artikel 13 van de Wet basisregistratie grootschalige topografie voldoen aan de kwaliteitseisen, gesteld in de catalogus als bedoeld in artikel 4 van die wet basisregistratie grootschalige topografie, bij het leveren van een geografisch gegeven als bedoeld in artikel 11 van die wet;

    • d.

      het ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistratie grootschalige topografie ervoor zorgdragen dat een in de basisregistratie grootschalige topografie weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus;

    • e.

      het ingevolge de artikelen 27 en 28 van de Wet basisregistratie grootschalige topografie na ontvangst van een melding als bedoeld in artikel 25, eerste lid, van die wet, in onderzoek zetten van een geografisch object waarop de melding betrekking heeft, het betreffende authentiek gegeven onderzoeken en zo spoedig mogelijk beslissen over de wijziging dan wel opneming van dat gegeven en het na opneming van het authentiek gegeven onverwijld leveren hiervan en het bericht dat het geografisch object waarop het authentiek gegeven betrekking heeft niet langer in onderzoek is aan de Dienst voor het kadaster en de openbare registers;

    • f.

      het ingevolge artikel 30 van de Wet basisregistratie grootschalige topografie jaarlijks verrichten van een onderzoek naar de uitvoering van de voor burgemeester en wethouders krachtens die wet geldende verplichtingen en het zenden van een afschrift van de resultaten van dit onderzoek aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, vanaf het moment dat artikel 30 van de Wet basisregistratie grootschalige topografie in werking is getreden.

  • 9.

    De GIS-specialist, Stelselspecialist, Geo-specialist en senior GEO-specialist werkzaam voor het kernteam Basisregistratie, ruimtelijke informatie en waardebepaling van het cluster Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden / Onderzoekcentrum Drechtsteden (GBD/OCD) zijn ieder afzonderlijk bevoegd tot:

    • a.

      het houden van een geautomatiseerde basisregistratie, zoals bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, conform hetgeen daarover in de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen en de Regeling basisregistratie adressen en gebouwen is bepaald;

    • b.

      het ingevolge artikel 14 van de Wet BAG zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie;

    • c.

      het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistratie adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • d.

      het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in de basisregistratie adressen en gebouwen, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de basisregistratie opgenomen gegevens, zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder a, van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • e.

      het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • f.

      het ingevolge artikel 42 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen één maal per jaar controleren van de inrichting en de werking van de basisregistratie alsmede de verwerking van gegevens in de basisregistratie, en het zenden van een afschrift van de controleresultaten aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties;

    • g.

      het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet BAG, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders.

  • 10.

    De GIS-specialist werkzaam voor het kernteam Basisregistratie, ruimtelijke informatie en waardebepaling van het cluster Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden / Onderzoekcentrum Drechtsteden (GBD/OCD) is bevoegd tot:

    • a.

      het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie ter uitvoering van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen;

    • b.

      het doorgeven van deze mutaties aan de Landelijke Voorziening, een en ander ter uitvoering van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen;

    • c.

      het behandelen van herstelverzoeken en doorvoeren van correcties in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen;

    • d.

      het voor afschrift tekenen van kopieën van brondocumenten in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen;

    • e.

      het op verzoek verstrekken van gewaarmerkte afschriften van opgenomen beperkingenbesluiten, een afschrift of uittreksel van de in de registratie opgenomen gegevens in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen;

    • f.

      het op verzoek afgeven van een schriftelijke verklaring dat er blijkens de gemeentelijke beperkingenregistratie op een aangegeven onroerende zaak geen beperking van kracht is in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen.

 

Privaatrecht

  • 1.

    Aan de clustermanager Stad en de clustermanager Publieksaccommodaties blijft voorbehouden de bevoegdheid tot:

    • a.

      het verwerven dan wel anderszins verkrijgen of in gebruik nemen van onroerende zaken,

      • i.

        indien de transactie geschiedt binnen de door het daartoe bevoegde orgaan van de gemeente vastgestelde verwervings-, financiële en beleidskaders voor de aangelegenheid ten behoeve waarvan de transactie geschiedt, tot een bedrag dat daartoe is opgenomen in de begroting of grondexploitatie van de gemeente; of

      • ii.

        indien de essentialia en financiële aspecten van het in de aanhef van a. genoemde bestuurlijk zijn vastgelegd, geaccordeerd dan wel begrensd bij afzonderlijke besluitvorming door het daartoe bevoegde orgaan van de gemeente.

         

        Deze bevoegdheid omvat niet het aankopen van onroerende zaken. Zie hiervoor bijlage 1.

    • b.

      Het vervreemden van onroerende zaken, daaronder mede te verstaan het in erfpacht uitgeven, verhuren, in gebruik geven, verpachten, in economisch eigendom overdragen en het vestigen van beperkte genotsrechten, dan wel het wijzigen, verlengen, opzeggen of anderszins beëindigen van de desbetreffende rechten indien:

      • i.

        de transactie geschiedt binnen de door het bevoegd orgaan van de gemeente vastgestelde financiële en beleidskaders voor de aangelegenheid ten behoeve waarvan de transactie geschiedt, tot een bedrag dat daartoe is opgenomen in de begroting of grondexploitatie van de gemeente; of

      • ii.

        de essentialia en financiële aspecten van het in de aanhef van b. genoemde bestuurlijk zijn vastgelegd, geaccordeerd dan wel begrensd bij afzonderlijke besluitvorming door het daartoe bevoegde orgaan van de gemeente, of

      • iii.

        het gemoeide bedrag voor het in de aanhef van b. genoemde niet meer dan € 600.000,- bedraagt.

  • 2.

    Aan de clustermanager van het cluster Stad blijft voorbehouden de bevoegdheid tot:

    • a.

      het aangaan van planschadeafwentelingsovereenkomsten ex artikel 6.4a Wro ten behoeve van verhaal van de eventueel uit een planologische wijziging voorvloeiende schade als bedoeld in artikel 6.1 Wro;

    • b.

      het aangaan van kostenverhaalovereenkomsten ex artikel 6.17 Wro.

  • 3.

    Aan de clustermanager van het cluster Versterking, bestuur en organisatie voorbehouden de bevoegdheid tot het aangaan van verzekeringsovereenkomsten voor de gemeente.

  • 4.

    Aan de clustermanager van het cluster Dienstverlening blijft voorbehouden de bevoegdheid tot het nemen van besluiten ten aanzien van het ontzeggen van de toegang tot gebouwen die in eigendom of gebruik zijn bij de gemeente, met uitzondering van schoolgebouwen, voor zover de ontzegging geldt voor een langere periode dan 24 uur.

  • 5.

    De Sociaal Pontonnier van het kernteam Veiligheid van het cluster Versterking, bestuur en organisatie is bevoegd tot het aangaan van overeenkomsten voor een dienst of een levering waarbij de totale waarde van de opdracht voor deze levering of dienst kleiner of gelijk is aan € 100.000,- (exclusief omzetbelasting), doch binnen de grenzen van het hem daartoe toegekende budget.

  • 6.

    Aan de clustermanager Musea blijft voorbehouden het besluit tot aanvaarding of afwijzing van schenkingen bij leven, legaten en erfenissen van voorwerpen die een zekere culturele doch, individueel of tezamen, een getaxeerde financiële waarde hebben van ten hoogste €100.000,- en van schenkingen bij leven, legaten en erfenissen van geldbedragen tot een bedrag van € 10.000,-.

  • 7.

    Aan de Directeur Servicegemeente Dordrecht en diens plaatsvervanger blijft voorbehouden het aangaan van een mantelcontract dat door meer Drechtstedengemeenten wordt aangegaan.

 

Naar boven