Gemeenteblad van Steenbergen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Steenbergen | Gemeenteblad 2022, 184022 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Steenbergen | Gemeenteblad 2022, 184022 | beleidsregel |
Beleidsregels Schuldhulpverlening gemeente Steenbergen 2021
Burgemeester en wethouders van Steenbergen;
In behandeling genomen de Beleidsregels Schuldhulpverlening gemeente Steenbergen 2021;
- Het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden een burger in aanmerking kan komen voor schuldhulpverlening;
- Uit oogpunt van rechtsgelijkheid en rechtszekerheid regelgeving voor de uitvoering van schuldhulpverlening wenselijk is;
- Het daarom wenselijk is om voor dit doel beleidsregels vast te stellen.
Gelet op het bepaalde in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)
De Beleidsregels Schuldhulpverlening gemeente Steenbergen 2021 met terugwerkende kracht, ingaande 1 januari 2021, vast te stellen.
Het aantal gebezigde begrippen binnen de schuldhulpverlening is omvangrijk. In dit artikel worden de meer algemene begrippen toegelicht. In de toelichting op dit artikel worden de specifieke, overige begrippen behandeld. Definities zijn zoveel als mogelijk ontleend aan de wet en aan de begrippen die door de NVVK worden gehanteerd. In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Schuldhulpverlening: Het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing, gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;
Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Alle inwoners van de gemeente Steenbergen van 18 jaar of ouder, met privé en/of zakelijke schulden, die gemotiveerd of te motiveren zijn om de schuldenproblematiek aan te pakken.
Eigen initiatief - Een inwoner met een schuldhulpverleningsvraag (zowel privé als zakelijk) kan zelf een melding doen bij het college. Als de inwoner een begeleider, bewindvoerder of budgetbeheerder heeft, kunnen zij bij volmacht de melding ook voor hem/haar doen. Hetzelfde geldt voor doorverwijzingen vanuit andere samenwerkingspartners van de gemeente. De aanmeldingen kunnen onder andere telefonisch, per e-mail, na het indienen van een aanmeldformulier of met een “warme” doorverwijzing geschieden;
Met de brancheorganisaties van energie- en waterleveranciers alsmede die van de woningcorporaties en zorgverzekeraars is landelijk een convenant vroegsignalering afgesloten. Hierin zijn nadere uitvoeringsafspraken met betrekking tot vroegsignalering opgenomen. Op lokaal niveau worden door het college, gefaseerd, overeenkomsten afgesloten met leden van die brancheorganisaties die in de gemeente actief zijn;
Artikel 6. Beslistermijn en procedure
Een inwoner die zich meldt met een verzoek tot ondersteuning heeft binnen vier weken een intakegesprek. Hetzelfde geldt voor de inwoner die het aanbod voor een intakegesprek (zoals bedoeld in artikel 3.2), heeft geaccepteerd. Tijdens het intakegesprek kan de aanvraag om toelating tot de schuldhulpverlening door de inwoner worden getekend.
Artikel 11. Beëindigingsgronden
Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregels, kan het college besluiten tot beëindiging van de schuldhulpverlening als:
Artikel 14. Maximaal aflossen en vrij te laten bedrag
Voor de vaststelling van de hoogte van het Vrij te laten bedrag (Vtlb) bij minnelijke schuldregelingen in de gemeente, is het Vtlb-rapport (Recofamethode) van ReCoFa (Vereniging van Rechters-commissarissen in Faillissement) leidend, overeenkomstig de Memorie van Toelichting Wgs en de voorwaarden voor het lidmaatschap NVVK.
Op grond van de Wgs is het niet meer toegestaan dat een inwoner onder de beslagvrije voet uitkomt, ook niet op vrijwillige basis. Het NVVK-bestuur heeft daarom een alternatief vastgesteld dat de wet respecteert en het college in staat stelt toch een minnelijk voorstel te doen, terwijl het de berekening en de aanpak zo simpel mogelijk houdt. Het college volgt deze handreiking van de NVVK
Artikel 15. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
Het college handelt volgens deze beleidsregels, tenzij dat voor een belanghebbende gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen. In die bijzondere gevallen kan het college ten gunste van de belanghebbende afwijken van deze beleidsregels.
Aldus vastgesteld door de burgemeester en wethouders van Steenbergen op 22 februari 2022.
De loco-secretaris, De loco-burgemeester,
mr. N.M.H.C. Pot-Broos, W.A.M. Baartmans
Sinds de inwerkingtreding van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) in 2012 hebben gemeenten een zorgplicht op het gebied van schuldhulpverlening. Nieuwe ontwikkelingen, zoals de transformatieopgave in het sociaal domein, privacywetgeving en de vernieuwing van de Wgs, gaven aanleiding tot het opstellen van een nieuw beleidsplan 2020-2024. De complexe problematiek vraagt een meer integrale benadering.
De gemeenten Bergen op Zoom, Steenbergen en Woensdrecht treden voor de uitvoering van de taken in het kader van sociale zekerheid gezamenlijk op als de gemeenschappelijke regeling ‘Intergemeentelijke Sociale Dienst Brabantse Wal’. Zo ook voor de gemeentelijke schuldhulpverlening.
De Wgs is een kaderwet. Elke gemeenten kan daarin eigen regels maken over het beginnen, weigeren of stoppen van hulp bij schulden. Dit zijn de beleidsregels. Deze regels vertellen de inwoners van de gemeente wat hun rechten en plichten zijn tijdens de hulp bij schulden door de gemeente. Ook beschrijven de regels welke bevoegdheden ISD Brabantse Wal heeft.
ISD Brabantse Wal werkt volgens de gedragscode van de Vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK). In de gedragscode staan spelregels waar aangesloten organisaties zich aan moeten houden. Het zorgt voor kwaliteit en gelijke behandeling. Op www.nvvk.eu staat meer informatie over de gedragscode.
In dit artikel staat een uitleg van de begrippen in de beleidsregel.
Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening:
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Sinds 1 januari 2021 zijn vaste lastenpartners verplicht om betalingsachterstanden in een vroegtijdig stadium te melden bij de gemeente. Hiervoor is het landelijk convenant vroegsignalering opgesteld door de brancheorganisaties, NVVK en de VNG. De gemeente verbindt zich aan de inhoud van dit convenant en sluit met de leden van de brancheorganisaties, gefaseerd, gelijkluidende overeenkomsten af.
Eerste lid: De aanvraag wordt niet alleen getoetst aan de beleidsregels, maar ook aan het beleidsplan. Schuldenproblematiek staat niet zelden op zichzelf. Het beleidsplan voorziet in een integrale aanpak, waardoor er desgewenst op meerdere leefgebieden ondersteuning kan worden geboden. Hierdoor is de verwachting te rechtvaardigen dat een inwoner duurzamer en financieel gezonder kan leven.
Tweede lid: De gehanteerde toetsingscriteria hebben niet alleen betrekking op de schulden en de wijze waarop die kunnen worden aangepakt. Minstens zo belangrijk is de houding en het gedrag van de inwoner.
Bij schuldhulpverlening gaat het om wederkerigheid. Wederkerigheid gaat over “gedrag dat uitgevoerd wordt als reactie op soortgelijk gedrag van een ander.” De kosten van een schuldhulpverleningstraject worden door het college betaald uit gemeenschapsgelden. Het college verwacht daarom dat een inwoner die een beroep doet op ondersteuning via een schuldhulpverleningstraject zich daarvan bewust is en alles wat binnen zijn of haar vermogen ligt doet om er een succes van te maken. Hiertoe behoren onder andere een proactieve houding en activiteiten ter verbetering van de financiële positie op termijn.
Artikel 6. Beslistermijn en procedure
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Artikel 7. Producten schuldhulpverlening
Budgetcoaching/begeleiding: Het geheel van activiteiten om de inwoner te leren op een verantwoorde manier met haar geld om te gaan;
Budgetbeheer: Het geheel van activiteiten in het kader van het beheren van de inkomsten van de inwoner en het overeenkomstig het vastgestelde budgetplan verrichten van betalingen;
Casusregie en casusoverleg: Multidisciplinair problematiek casusoverleg tussen de verschillende betrokken teams of afdelingen waar problematische casussen besproken worden om de juiste hulpverlening, zwaarte van het probleem en wie optreedt als casemanager en regisseur te bespreken.
Crisisinterventie: (Poging tot) het afwenden van een crisis en daarmee de mogelijkheid creëren om de inwoner te helpen via de reguliere schuldhulpverlening;
Herfinanciering: Door middel van het afsluiten van een of meer kredietovereenkomsten bij de Kredietbank Nederland, inlossen van de totale schuldenlast;
Informatie en advies: Het geven van informatie en advies over het zelfstandig bereiken van duurzaam financieel evenwicht zonder beroep te doen op herfinanciering, schuldregeling of stabilisatie. Onder informatie en advies wordt ook verstaan het doorverwijzen naar externe organisaties;
Inkomensbeheer: Beheer van het inkomen (duurzame financiële begeleiding)
Intakegesprek: Een eerste gesprek met een inwoner met schulden, waarin de aard en omvang van de schulden worden besproken en waarin afspraken worden gemaakt over het vervolg;
Minnelijke regeling: De schulden worden afgehandeld met schuldeisers zonder dat de rechtbank erbij betrokken wordt. Het is een vrijwilliger regeling met een looptijd van 36 maanden;
Nazorg: Activiteiten (gedurende een periode van 6 maanden) gericht op het voorkomen van recidive, na afloop van de overeenkomst (als de overige vervolgstappen uit het Plan van Aanpak zijn uitgevoerd);
Saneringskrediet: Het door middel van een kredietovereenkomst bij Kredietbank Nederland afkopen van de totale schuldenlast tegen finale kwijting, op basis van betaling van een percentage van de totale schuldenlast. De looptijd van een saneringskrediet is over het algemeen 36 maanden.
Schuldhulpverlening: Aanbieden van diensten met als doel oplossingen aan te reiken en of te implementeren voor schuldsituaties;
Toeleiding tot wnsp: Indien er geen minnelijke regeling mogelijk blijkt kan een inwoner met schulden worden aangemeld voor de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen.
Artikel 8. Schuldhulpverlening aan zelfstandig ondernemers
Hoewel het college voor wat betreft de schuldhulpverlening door hantering van het begrip “natuurlijke personen" geen onderscheid maakt tussen hulpverlening aan particulieren en ondernemers is de aard en inhoud van de schuldhulpverlening tussen beide groepen vaak verschillend.
Een inwoner is verplicht medewerking te verlenen aan het welslagen van het schuldhulpverleningstraject. Voorbeelden van medewerking zijn onder meer:
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Artikel 11. Beëindigingsgronden
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Artikel 12. Recidivisten en uitvallers
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Artikel 14. Maximaal aflossen en Vrij te laten bedrag (Vtlb)
De minnelijke schuldregeling wordt uitgevoerd binnen het kader van de Wgs (Wet gemeentelijke schuldhulpverlening). Een gebruikelijke methode om de afloscapaciteit vast te stellen is de Recofamethode. Dit is de methode die is ontwikkeld en wordt onderhouden door de werkgroep rekenmethode vrij te laten bedrag van Recofa. Recofa is de werkgroep rechtercommissarissen in faillissementen (de Recofamethode geldt ingeval van toepassing van de WSNP). Voor de vaststelling van de hoogte van het Vtlb bij minnelijke schuldregelingen in Steenbergen, is het Vtlb-rapport (Recofamethode) van Recofa leidend.
Artikel 15. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
Op basis van dit artikel kan het college in een individueel geval de hardheidsclausule worden toepassen die het mogelijk maakt voor de inwoner ten gunste af te wijken van hetgeen in de beleidsregels is vastgelegd. Hierbij moet worden getoetst aan de algemene normen van redelijkheid en billijkheid. Het moet hierbij nadrukkelijk gaan om uitzonderingssituaties. Toepassing van de hardheidsclausule dient altijd zorgvuldig afgewogen en goed gemotiveerd te worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-184022.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.