Wijziging Standplaatsenbeleid Druten

Het college van burgemeester en wethouders

 

gelet op:

artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening Druten;

 

BESLUIT

 

vast te stellen de Wijziging Standplaatsenbeleid Druten.

Artikel I Wijziging Standplaatsenbeleid Druten

(de nieuwe of gewijzigde tekst is vet gedrukt)

 

a. Artikel 2 wijzigt als volgt:

 

Oude tekst

Nieuwe tekst

Artikel 2 Procedure aanvraag langdurige standplaats

1. Eén keer per jaar maken we bekend dat we één of meer vergunningen voor langdurige standplaatsen kunnen verlenen voor het komende kalenderjaar.

2. De bekendmaking doen we op de gemeentelijke de website, in weekbladen De Wegwijs en de Maas&Waler en op de website van de Vereniging voor ambulante handel. In de bekendmaking staat:

a. de locatie;

b. de beschikbare dagdelen;

c. de begindatum voor aanvragen; vanaf die datum kan een aanvraag worden ingediend;

d. de einddatum voor aanvragen; tot die datum kan een aanvraag worden ingediend;

e. hoe een aanvraag kan worden ingediend.

3. Een aanvraag moet worden gedaan met het daarvoor bestemde aanvraagformulier.

4. We behandelen alleen volledige aanvragen, inclusief de op het formulier gevraagde bijlagen.

5. Een aanvrager die een onvolledige aanvraag heeft ingediend, geven we de gelegenheid om zijn aanvraag aan te vullen, mits de aanvraag minimaal één week voor de einddatum is ingediend. De aanvulling moet vóór de einddatum worden ingediend. Als de aanvraag daarna nog niet volledig is, dan laten we deze buiten behandeling.

6. We behandelen alleen aanvragen die ná de begindatum zijn ingediend.

7. We behandelen alleen aanvragen die vóór de einddatum zijn ingediend.

8. We beoordelen of een aanvraag voldoet aan deze beleidsregel.

9. Een aanvraag is vergunbaar als deze voldoet aan de voorwaarden genoemd in lid 2 tot en met 9.

10. We stellen vast of loten noodzakelijk is. Loten is noodzakelijk als er meerdere vergunbare aanvragen zijn voor hetzelfde dagdeel voor dezelfde locatie.

11. Als loten niet noodzakelijk is, dan vergunnen we iedere vergunbare aanvraag.

12. Als loten noodzakelijk is, dan geldt de volgende procedure:

a. We loten per locatie per dagdeel.

b. We loten door de aanvragers van hetzelfde dagdeel voor dezelfde locatie op briefjes te schrijven, deze op te vouwen, en in een bak te doen. Vervolgens trekt een vergunningverlener het winnende lot.

c. De aanvrager van wie het lot wordt getrokken, komt als eerste in aanmerking voor een vergunning.

d. Van de overige aanvragers wordt één lot getrokken als reserve. Indien de aanvrager aan wie de standplaats is toegewezen zijn aanvraag intrekt, dan krijgt de reserve de standplaats aangeboden.

e. We verlenen de vergunning aan de winnende aanvrager.

f. We weigeren de andere aanvragen.

g. We houden geen wachtlijst bij.

13. In afwijking van het bepaalde in lid 12 geldt voor aanvragen van organisaties voor medisch onderzoek of bloedafname het volgende:

a. Deze aanvragen krijgen voorrang. Dit betekent dat als er meerdere vergunbare aanvragen zijn voor hetzelfde dagdeel en voor dezelfde locatie, er niet geloot wordt.

b. De aanvraag van de genoemde organisaties komt als eerste in aanmerking voor een vergunning.

c. Indien nodig loten we onder de overige aanvragers voor een reserve, zoals bepaald in lid 12.

14. We verlenen een vergunning voor maximaal vijf jaar.

15. We verlenen een vergunning voor maximaal twee dagen per week, per locatie, per vergunninghouder.

16. De verkooptijden zijn van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 21.00 uur. De verkooptijden zijn op zondag van 13.00 uur tot 21.00 uur.

17. Een vergunninghouder heeft geen voorrang op een nieuwe vergunning ten opzichte van andere aanvragers, nadat zijn vergunning is verlopen.

18. Indien een geïnteresseerde zich meldt na 1 januari van het lopende kalenderjaar, dan geldt het volgende:

a. Een geïnteresseerde kan een aanvraag indienen voor een open plek; dat is een vrij dagdeel op een bepaalde locatie.

b. Deze aanvragen behandelen we op volgorde van binnenkomst.

c. In afwijking van het bepaalde in lid 1 tot en met 7 en lid 9 tot en met 13 verlenen we een vergunning voor een periode tot en met 31 december van het lopende kalenderjaar.

d. Voor het komende kalenderjaar geldt gewoon de procedure zoals genoemd in lid 1 tot en met 17.

19. We kunnen deze procedure voor langdurige standplaatsen ook houden met een andere startdatum dan 1 januari van het komende kalenderjaar.

Artikel 2 Procedure

1. Als een standplaats vrij komt, dan maken we dit bekend. De bekendmaking doen we in het elektronische Gemeenteblad, op de gemeentelijke website, in weekblad De Maas&Waler, en op de website van de Vereniging voor ambulante handel.

2. In de bekendmaking staat:

a. de locatie;

b. de beschikbare dagdelen;

c. de begindatum voor aanvragen; vanaf die datum kan een aanvraag worden ingediend;

d. de einddatum voor aanvragen; tot die datum kan een aanvraag worden ingediend;

e. hoe een aanvraag kan worden ingediend.

3. Een aanvraag moet worden gedaan met het daarvoor bestemde aanvraagformulier.

4. We behandelen alleen volledige aanvragen, inclusief de op het formulier gevraagde bijlagen.

5. Een aanvrager die een onvolledige aanvraag heeft ingediend, geven we de gelegenheid om zijn aanvraag aan te vullen, mits de aanvraag minimaal één week voor de einddatum is ingediend. De aanvulling moet vóór de einddatum worden ingediend. Als de aanvraag daarna nog niet volledig is, dan laten we deze buiten behandeling.

6. We behandelen alleen aanvragen die ná de begindatum zijn ingediend.

7. We behandelen alleen aanvragen die vóór de einddatum zijn ingediend.

8. We beoordelen of een aanvraag voldoet aan deze beleidsregel.

9. Een aanvraag is vergunbaar als deze voldoet aan de voorwaarden genoemd in lid 2 tot en met 9.

10. We stellen vast of loten noodzakelijk is. Loten is noodzakelijk als er meerdere vergunbare aanvragen zijn voor hetzelfde dagdeel voor dezelfde locatie.

11. Als loten niet noodzakelijk is, dan vergunnen we iedere vergunbare aanvraag.

12. Als loten noodzakelijk is, dan geldt de volgende procedure:

a. We loten per locatie per dagdeel.

b. We loten door de aanvragers van hetzelfde dagdeel voor dezelfde locatie op briefjes te schrijven, deze op te vouwen, en in een bak te doen. Vervolgens trekt een vergunningverlener het winnende lot.

c. De aanvrager van wie het lot wordt getrokken, komt als eerste in aanmerking voor een vergunning.

d. Van de overige aanvragers wordt één lot getrokken als reserve. Indien de aanvrager aan wie de standplaats is toegewezen zijn aanvraag intrekt, dan krijgt de reserve de standplaats aangeboden.

e. We verlenen de vergunning aan de winnende aanvrager.

f. We weigeren de andere aanvragen.

g. We houden geen wachtlijst bij.

13.In afwijking van het bepaalde in lid 12 geldt voor aanvragen van organisaties voor medisch onderzoek of bloedafname het volgende:

a. Deze aanvragen krijgen voorrang. Dit betekent dat als er meerdere vergunbare aanvragen zijn voor hetzelfde dagdeel en voor dezelfde locatie, er niet geloot wordt.

b. De aanvraag van de genoemde organisaties komt als eerste in aanmerking voor een vergunning.

c. Indien nodig loten we onder de overige aanvragers voor een reserve, zoals bepaald in lid 12.

14. We verlenen een vergunning voor maximaal negen jaar.

15. Voor langdurige standplaatsen geldt: We verlenen een vergunning voor maximaal twee dagen per week, per locatie, per vergunninghouder.

16. Voor kortdurende standplaatsen geldt: We verlenen een vergunning voor maximaal 6 maanden per kalenderjaar, per locatie, per vergunninghouder. Er geldt geen maximum aantal dagen per week.

17. De verkooptijden zijn van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 21.00 uur. De verkooptijden zijn op zondag van 13.00 uur tot 21.00 uur.

18. Een vergunninghouder heeft geen voorrang op een nieuwe vergunning ten opzichte van andere aanvragers, nadat zijn vergunning is verlopen.

19. Wanneer op basis van de in lid 1 t/m 18 bepaalde procedure geen aanvraag wordt ingediend, of na het volgen van deze procedure geen vergunning wordt verleend voor een standplaats, dan wordt deze aangemerkt als vrije standplaats. We publiceren een overzicht van vrije standplaatsen op de gemeentelijke website.

20. Een aanvraag voor een vrije standplaats kan op elk moment worden ingediend. Deze aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.

 

b. De Toelichting bij artikel 2 wijzigt als volgt:

 

Oude tekst

Nieuwe tekst

Toelichting

 

De afgelopen jaren zijn rechterlijke uitspraken gedaan over de interpretatie van de Dienstenrichtlijn. Een standplaatsvergunning is een zogenaamde schaarse vergunning. Dat is een vergunning waarvan er maar één of een beperkt aantal kan worden verleend terwijl er meer potentiële gegadigden zijn. Op grond van de Dienstenrichtlijn moeten we bij het verlenen van een schaarse vergunning voldoen aan het gelijkheidsbeginsel. Dit betekent dat we een transparante procedure voor vergunningverlening moeten hebben, waarbij iedere potentiële geïnteresseerde gelijke kansen heeft. De criteria voor vergunningverlening moeten objectief en noodzakelijk zijn.

 

De Dienstenrichtlijn bepaalt niet hoe de vergunningprocedure moet verlopen. Er zijn verschillende manieren om te bepalen welke aanvraag vergund wordt. We hebben ervoor gekozen om te loten. Iedere vergunbare aanvraag heeft hierdoor een gelijke kans.

 

We hebben ervoor gekozen om één keer per jaar een vergunningprocedure te doen voor alle beschikbare plekken. Dat zijn de vrije dagen/dagdelen per locatie. In lid 17 staat hoe we omgaan met een geïnteresseerde die zich gedurende het kalenderjaar meldt voor een beschikbare plek. Die kan een vergunning krijgen tot het einde van het kalenderjaar. En hij kan meedoen met de procedure voor de komende jaren.

Toelichting

 

De afgelopen jaren zijn rechterlijke uitspraken gedaan over de interpretatie van de Dienstenrichtlijn. Een standplaatsvergunning is een zogenaamde schaarse vergunning. Dat is een vergunning waarvan er maar één of een beperkt aantal kan worden verleend terwijl er meer potentiële gegadigden zijn. Op grond van de Dienstenrichtlijn moeten we bij het verlenen van een schaarse vergunning voldoen aan het gelijkheidsbeginsel. Dit betekent dat we een transparante procedure voor vergunningverlening moeten hebben, waarbij iedere potentiële geïnteresseerde gelijke kansen heeft. De criteria voor vergunningverlening moeten objectief en noodzakelijk zijn.

 

De Dienstenrichtlijn bepaalt niet hoe de vergunningprocedure moet verlopen. Er zijn verschillende manieren om te bepalen welke aanvraag vergund wordt. We hebben ervoor gekozen om te loten. Iedere vergunbare aanvraag heeft hierdoor een gelijke kans.

 

We hebben ervoor gekozen om een vergunningprocedure te doen voor een vrijkomende standplaats. We publiceren dat de standplaats vrij is, en dat binnen een bepaald tijdvak een aanvraag kan worden ingediend. Als er meerdere vergunbare aanvragen voor dezelfde locatie en dag/dagdeel zijn, dan gaan we loten.

 

Is een standplaats voor bepaalde dagen/dagdelen na afloop van de vergunningprocedure nog vrij? Dan is het (voor die dagen/dagdelen) een vrije standplaats. Daarvoor kan op ieder moment een aanvraag worden ingediend. We behandelen aanvragen op volgorde van binnenkomst.

Een actueel overzicht van vrije standplaatsen staat op de gemeentelijke website.

 

De geldigheid van een vergunning is maximaal 9 jaar. SEO Economisch Onderzoek heeft in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat onderzoek gedaan naar de terugverdientijd bij schaarse vergunningen in de ambulante handel. De conclusie van dit onderzoek is dat de terugverdientijd 9 tot 12 jaar is.

Op grond van de Dienstenrichtlijn moeten we de geldigheidsduur van een schaarse vergunning afstemmen op de terugverdientijd. Daarom hanteren we een geldigheidsduur van 9 jaar. Deze geldt voor langdurige en kortdurende standplaatsen.

 

c. Artikel 3 vervalt:

 

Oude tekst

Nieuwe tekst

Artikel 3 Procedure aanvraag kortdurende standplaats

1. Eén keer per jaar maken we bekend dat we één of meer vergunningen voor kortdurende standplaatsen kunnen verlenen voor een periode die start in het komende kalenderjaar.

2. De bekendmaking doen we op de gemeentelijke website, in weekbladen De Wegwijs en de Maas&Waler en op de website van de Vereniging voor ambulante handel. In de bekendmaking staat:

a. de locatie;

b. de beschikbare periode en eventueel dagen/dagdelen;

c. de begindatum voor aanvragen; vanaf die datum kan een aanvraag worden ingediend;

d. de einddatum voor aanvragen; tot die datum kan een aanvraag worden ingediend;

e. hoe een aanvraag kan worden ingediend.

3. Een aanvraag moet worden gedaan met het daarvoor bestemde aanvraagformulier.

4. We behandelen alleen volledige aanvragen, inclusief de op het formulier gevraagde bijlagen.

5. Een aanvrager die een onvolledige aanvraag heeft ingediend, geven we de gelegenheid zijn aanvraag aan te vullen, mits de aanvraag minimaal één week voor de einddatum is ingediend. De aanvulling moet vóór de einddatum worden ingediend. Als de aanvraag daarna nog niet volledig is, dan laten we deze buiten behandeling.

6. We behandelen alleen aanvragen die ná de begindatum zijn ingediend.

7. We behandelen alleen aanvragen die vóór de einddatum zijn ingediend.

8. We beoordelen of een aanvraag voldoet aan deze beleidsregel.

9. Een aanvraag is vergunbaar als deze voldoet aan de voorwaarden genoemd in lid 2 tot en met 8.

10. We stellen vast of loten noodzakelijk is. Loten is noodzakelijk als er meerdere vergunbare aanvragen zijn voor dezelfde periode of dagdelen voor dezelfde locatie.

11. Als loten niet noodzakelijk is, dan vergunnen we iedere vergunbare aanvraag.

12. Als loten noodzakelijk is, dan geldt de volgende procedure:

a. We loten per locatie per periode of dagdeel.

b. We loten door de aanvragers van hetzelfde dagdeel voor dezelfde locatie op briefjes te schrijven, deze op te vouwen, en in een bak te doen. Vervolgens trekt een vergunningverlener het winnende lot.

c. De aanvrager van wie het lot wordt getrokken, komt als eerste in aanmerking voor een vergunning.

d. Van de overige aanvragers wordt één lot getrokken als reserve. Indien de aanvrager aan wie de standplaats is toegewezen zijn aanvraag intrekt, dan krijgt de reserve de standplaats aangeboden.

e. We verlenen de vergunning aan de gelote aanvrager.

f. We weigeren de andere aanvragen.

g. We houden geen wachtlijst bij.

13. In afwijking van het bepaalde in lid 12 geldt voor aanvragen van organisaties voor medisch onderzoek of bloedafname het volgende:

a. Deze aanvragen krijgen voorrang. Dit betekent dat als er meerdere vergunbare aanvragen zijn voor hetzelfde dagdeel en voor dezelfde locatie, er niet geloot wordt.

b. De aanvraag van de genoemde organisaties komt als eerste in aanmerking voor een vergunning.

c. Indien nodig loten we onder de overige aanvragers voor een reserve, zoals bepaald in lid 12.

14. We verlenen een vergunning voor maximaal 6 maanden.

15. De verkooptijden zijn van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 21.00 uur. De verkooptijden zijn op zondag van 13.00 uur tot 21.00 uur.

16. Een vergunninghouder heeft geen voorrang op een nieuwe vergunning ten opzichte van andere aanvragers, nadat zijn vergunning is verlopen.

17. Indien een geïnteresseerde zich meldt nadat de verdelingsprocedure zoals bedoeld in lid 1 tot en met 14 is afgelopen, dan geldt het volgende:

a. Een geïnteresseerde kan een aanvraag indienen voor een open plek; dat is een vrije periode of dag op een bepaalde locatie.

b. Deze aanvragen behandelen we op volgorde van binnenkomst.

c. In afwijking van het bepaalde in lid 1 tot en met 7 en lid 9 tot en met 14 verlenen we een vergunning.

d. Voor het komende kalenderjaar geldt gewoon de procedure zoals genoemd in lid 1 tot en met 16.

Artikel 3

Vervallen

 

d. De Toelichting bij artikel 3 vervalt:

 

Oude tekst

Nieuwe tekst

Toelichting

Zie ook toelichting bij artikel 2.

We hebben ervoor gekozen om één keer per jaar een vergunningprocedure te doen voor alle kortdurende standplaatsen. In lid 17 staat hoe we omgaan met een geïnteresseerde die zich na de verdelingsprocedure meldt voor een nog niet vergunde kortdurende standplaats. Die kan alsnog een vergunning krijgen.

Toelichting

Vervallen

 

e. Artikel 7 wijzigt als volgt:

 

Oude tekst

Nieuwe tekst

Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzen nieuwe locaties

We kunnen nieuwe locaties aanwijzen voor langdurige of kortdurende standplaatsen. Nieuwe locaties moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

a. De standplaats ligt niet aan een drukke weg die bestemd is voor doorgaand verkeer.

b. In de nabijheid van de standplaats is voldoende parkeergelegenheid.

c. De standplaats is veilig bereikbaar voor het publiek.

d. De standplaats is niet op een trottoir, tenzij de doorgang voor voetgangers niet belemmerd wordt.

e. De standplaats veroorzaakt geen onevenredige overlast voor omwonenden en gebruikers van omliggende gebouwen.

f. De standplaats is niet op de wekelijkse warenmarkt.

g. Een standplaats in de kern van Druten/Wijchen moet de centrumfunctie versterken.

h. De standplaats past binnen het bestemmingsplan of hiervoor is een omgevingsvergunning verleend om af te wijken van het bestemmingsplan.

Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzen nieuwe locaties

We kunnen nieuwe locaties aanwijzen voor langdurige of kortdurende standplaatsen. Nieuwe locaties moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

a. De standplaats ligt niet aan een drukke weg die bestemd is voor doorgaand verkeer.

b. In de nabijheid van de standplaats is voldoende parkeergelegenheid.

c. De standplaats is veilig bereikbaar voor het publiek.

d. De standplaats is niet op een trottoir, tenzij de doorgang voor voetgangers niet belemmerd wordt.

e. De standplaats veroorzaakt geen onevenredige overlast voor omwonenden en gebruikers van omliggende gebouwen.

f. De standplaats is niet op de wekelijkse warenmarkt.

g. Een standplaats in de kern van Druten moet de centrumfunctie versterken.

h. De standplaats past binnen het bestemmingsplan of hiervoor is een omgevingsvergunning verleend om af te wijken van het bestemmingsplan.

Artikel II Overgangsrecht

  • a.

    Aanvragen die zijn ingediend vóór de datum van inwerkingtreding van deze Wijziging Standplaatsenbeleid worden volgens het oude beleid afgehandeld.

  • b.

    Voor vergunningen die zijn verleend op basis van het Standplaatsenbeleid van 1 januari 2020, wordt de geldigheidsduur ambtshalve gewijzigd naar 9 jaar.

Artikel III Inwerkingtreding

Deze Wijziging Standplaatsenbeleid Druten treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Vastgesteld op 29 maart 2022

burgemeester en wethouders

B. Janssen

secretaris

C. van Rhee-Oud Ammerveld

burgemeester

Naar boven