Gemeenteblad van Roerdalen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roerdalen | Gemeenteblad 2022, 176700 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roerdalen | Gemeenteblad 2022, 176700 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling basisondersteuning sociaal domein 2023
|
In afwijking van artikel 12 van de ASV beslissen burgemeester en wethouders uiterlijk 31 augustus van het jaar voorafgaand aan het tijdvak waarvoor subsidie is aangevraagd, op de aanvraag. |
In aanvulling op de verplichtingen die gelden op grond van de Awb en de ASV, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen: |
||
Sint Odiliënberg, 12 april 2022
Burgemeester en wethouders van Roerdalen,
De secretaris,
J.J.W.M. L’Ortije
De burgemeester,
mr. M.D. de Boer-Beerta
Toelichting Subsidieregeling basisondersteuning Roerdalen 2023
De gemeenteraad van Roerdalen heeft op 15 juli 2021 het omvormingsplan Aan het roer in het sociaal domein bekrachtigd. Dit plan is het kader voor het anders organiseren en benaderen van het sociaal domein in Roerdalen vertaald in vijf ambities. De basis van de omvorming is dichtbij en effectief georganiseerde zorg en ondersteuning voor alle inwoners van Roerdalen. We versterken de lokale basisondersteuning in Roerdalen. Dat betekent dat er lokaal voldoende capaciteit moet zijn om inwoners met een hulp- of ondersteuningsvraag te begeleiden. Daarnaast kijken we in de omvorming naar andere vormen van begeleiding en hulp met als doel de hulp verder te ‘normaliseren’ en passend te maken. In de uitvoering hiervan sluiten we aan bij het dagelijkse leven van een inwoner. Een belangrijke rol hiervoor is weggelegd in de basisondersteuning.
De kosten in het sociaal domein blijven oplopen en het financieel tekort is hoog. We kiezen voor een andere manier van werken om het tij te keren. Dat betekent niet dat onze aanpak alleen financieel gedreven is. Zeker niet. Onze overtuiging is dat we ingewikkelde hulp kunnen terugbrengen naar de menselijke maat. En hulp niet veraf, maar dichtbij kunnen organiseren. Door het vergroten van de capaciteit in de basisondersteuning denken wij onze inwoners beter en meer passend te kunnen helpen.
We zien ook dat we erg afhankelijk zijn van het regionaal ingekochte zorgaanbod. Daarom kiezen we voor het vergroten van onze autonomie en het versterken van de ondersteuning en hulp die we in Roerdalen zelf kunnen bieden. Die breiden we uit. Met voorliggende subsidieregeling faciliteren we de gewenste lokale aanpak van passende hulp en ondersteuning dichtbij onze inwoners.
Onze ambities en uitgangspunten voor de omvorming hebben we de Sociale opgave voor Roerdalen 2023-2026. Deze opgave is als bijlage toegevoegd aan voorliggende subsidieregeling. Hierin worden de leidende principes en de kenmerken van de ideale professional verder uitgelicht en geven we aan welke factoren van belang zijn voor beoordeling van de subsidieaanvraag.
De huidige subsidieregeling ‘basisondersteuning sociaal domein’ wordt met de vaststelling van deze subsidieregeling ingetrokken.
Voor zover nodig worden de artikelen of onderdelen daarvan hierna toegelicht.
Het doel van de subsidie is dat inwoners van Roerdalen met een hulpvraag binnen het sociaal domein snel, passend en laagdrempelig worden geholpen en dat hun zelfredzaamheid en weerbaarheid wordt versterkt. Met deze subsidieregeling willen burgemeester en wethouders méér samenhang en meer samenwerking creëren in het sociaal domein in Roerdalen. Burgemeester en wethouders willen integraal werken vanuit de bedoeling; wetten en regels ondersteunen de bedoeling en het resultaat.
In de Sociale opgave voor Roerdalen 2023-2026 die als bijlage is toegevoegd aan voorliggende subsidieregeling, geven we meer gedetailleerd onze gewenste doelen, wensen en resultaten weer.
3. Afstelling Algemene subsidieverordening Roerdalen
Algemene regels over subsidieverstrekking in Roerdalen zijn in de Algemene subsidieverordening Roerdalen 2020 (ASV) vastgelegd. Denk aan indienings- en beslistermijnen, gegevens en stukken die bij aanvragen moeten worden verstrekt, algemene weigeringsgronden, verplichtingen en dergelijke. Deze regels zijn ook van toepassing op het verstrekken van subsidies op grond van de Subsidieregeling basisondersteuning Roerdalen 2023. Dit ligt alleen anders wanneer in deze regeling van de ASV wordt afgeweken.
De uitvoering van de basisondersteuning binnen het sociaal domein is de subsidiabele activiteit. Op basis van de Sociale opgave voor Roerdalen 2023-2026 gaan burgemeester en wethouders uit van een brede basisondersteuning vanuit het gedachtengoed van positieve gezondheid. Zoals uit de omschrijving van het begrip sociaal domein onder 1 van de regeling blijkt is het, het domein waarin de gemeente wettelijke taken uitvoert op het gebied van zorg en ondersteuning, werk, participatie, schuldhulpverlening, zelfredzaamheid en jeugd- en jongerenwerk.
De Sociale opgave voor Roerdalen is tot stand gekomen vanuit de omvorming van het sociaal domein in Roerdalen. Deze omvorming is beschreven in het plan ‘Aan het roer in het sociaal domein’, vastgesteld door de gemeenteraad en in te zien via onze website of op te vragen via subsidies@roerdalen.nl.
5. Subsidietijdvak en maximumaantal subsidies
Om een subsidieontvanger zekerheid te bieden en de mogelijkheid om zijn bedrijfsvoering efficiënt en effectief in te richten, is gekozen voor een subsidietijdvak van 4 jaar. Het eerste tijdvak loopt van 2023 tot en met 2026, het tweede tijdvak van 2027 tot en met 2030, enzovoorts.
Wel wordt het voorbehoud gemaakt dat de gemeenteraad niet alleen in het eerste jaar, maar ook in het tweede, derde en vierde jaar voldoende financiële middelen op de begroting beschikbaar stelt. De gemeenteraad heeft immers het budgetrecht en kan in enig jaar bepalen dat geen of minder geld beschikbaar wordt gesteld voor de basisondersteuning in het sociaal domein.
Per tijdvak verlenen burgemeester en wethouders maximaal 1 subsidie voor de basisondersteuning in het sociaal domein. Dit beperkt de administratieve lasten voor de gemeente. Omdat de subsidie wordt verleend voor 4 jaar, beperkt dit de administratieve lasten voor de subsidieontvanger. Omdat de subsidie is bedoeld voor een samenwerkingsverband, zal dit ook de samenwerking tussen de deelnemers bevorderen en dat leidt op zich tot een verbetering van de kwaliteit van de basisondersteuning.
Het verstrekken van 1 subsidie voor het uitvoeren van de basisondersteuning op alle gebieden die vallen in het sociaal domein, vereist samenwerking tussen de verschillende organisaties die op de verschillende terreinen werkzaam zijn. De subsidie is daarom bestemd voor een samenwerkingsverband van tenminste 2 partijen. Burgemeester en wethouders willen 1 aanspreekpunt hebben, zodat de communicatie langs duidelijke lijnen verloopt en administratieve lasten bij de gemeente voorkomt.
Wanneer de samenwerking is gegoten in een rechtspersoon zoals bijvoorbeeld een coöperatie, wordt de subsidie verstrekt aan de rechtspersoon (onderdeel 2). In andere gevallen moet het samenwerkingsverband een penvoerder aanwijzen en machtigen om de subsidie aan te vragen, te ontvangen, de communicatie met de gemeente te verzorgen, enzovoorts. Die penvoerder is de subsidieontvanger, ontvangt de voorschotten en is het aanspreekpunt voor de gemeente, ook als de subsidie wordt ingetrokken of lager wordt vastgesteld. Eventuele onverschuldigde betalingen van de gemeente, worden bij de subsidieontvanger teruggevorderd. Deze kan dan niet wijzen naar een van de deelnemers die tekort is geschoten. Andersom kunnen de deelnemers niet bij burgemeester en wethouders aankloppen als de penvoerder ontvangen voorschotten ten onrechte niet door heeft gesluisd naar de deelnemers.
Alle deelnemers aan het samenwerkingsverband ondertekenen een samenwerkingsovereenkomst, waarin de gezamenlijke uitvoering van de basisondersteuning, de taken en verantwoordelijkheden van de deelnemers en overige benodigde afspraken zijn vastgelegd, waaronder de afspraak dat de penvoerder gemachtigd is de subsidie aan te vragen en te ontvangen en voor het overige als penvoerder als bedoeld in deze regeling op te treden (zie onderdeel 1).
Om de kwaliteit van de basisondersteuning te borgen, moeten alle deelnemers aan het samenwerkingsverband over voldoende ervaring beschikken met de activiteiten die zij uit gaan voeren. Iedere deelnemer heeft een trackrecord van tenminste 2 jaar met de activiteiten die zij uit zullen gaan voeren in Roerdalen (onder 3). Ervaring op een ander terrein binnen het sociaal domein dan waarop hun inzet in Roerdalen is gericht, is dus niet relevant. Beschikt één van de deelnemers niet over een trackrecord van tenminste 2 jaar, dan wordt de subsidie niet verleend. De periode van 2 jaar wordt berekend vanaf het moment van ontvangst van de aanvraag.
Potentiële aanvragers krijgen de gelegenheid vragen te stellen over de regeling, teneinde een zo goed mogelijke aanvraag in te kunnen dienen. Om iedere potentiële aanvrager een gelijke kans op de subsidie te bieden, wordt die gelegenheid geboden tijdens een informatieavond. Datum, tijdstip en plaats van de informatieavond wordt tenminste 2 weken van tevoren bekend gemaakt op de website van de gemeente Roerdalen Externe link: www.roerdalen.nl. De vragen én antwoorden worden na afloop ook op de website van de gemeente geplaatst.
De uiterste indieningsdatum is 1 juni van het jaar voorafgaand aan het tijdvak waarvoor de subsidie wordt aangevraagd. De aanvraag voor het tijdvak 2023 tot en met 2026 wordt dus uiterlijk 1 juni 2022 ingediend. Deze datum wijkt af van de ASV.
Wat betreft de gegevens en stukken die bij de aanvraag moeten worden ingediend geldt de ASV wel. Artikel 10 van de ASV vraagt om het volgende:
een begroting en dekkingsplan van de kosten van de activiteiten, waar de subsidie voor wordt aangevraagd. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij andere bestuursorganen of private organisaties of personen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;
Omdat deze gegevens alleen van de subsidieaanvrager worden geëist, is in het derde lid uitdrukkelijk toegevoegd dat de gegevens genoemd bij de laatste 2 bullets van iedere deelnemer aan het samenwerkingsverband moeten worden overgelegd, zodat per deelnemer een beoordeling plaats kan vinden.
Naast de eisen uit de ASV vraagt de subsidieregeling om het volgende:
a. een overzicht van de aan het samenwerkingsverband deelnemende partijen en de verdeling van werkzaamheden, verantwoordelijkheden, bevoegdheden en financiële verplichtingen van de deelnemers;
Het overzicht stelt burgemeester en wethouders in staat snel het samenwerkingsverband, de onderlinge verhoudingen en de werkwijze te doorgronden.
b. indien de aanvraag wordt ingediend door een rechtspersoon: akte van oprichting, statuten;
Wanneer het samenwerkingsverband in de vorm van een rechtspersoon is gegoten, moeten de akte van oprichting en de actuele statuten worden overgelegd, zodat burgemeester en wethouders kunnen beoordelen op welke wijze wordt samengewerkt.
c. de ondertekende samenwerkingsovereenkomst;
Uit de samenwerkingsovereenkomst moeten duidelijk de onderlinge afspraken met betrekking tot de uitvoering van de basisondersteuning blijken. In deze overeenkomst wordt de penvoerder gemachtigd de subsidie aan te vragen en te ontvangen namens het samenwerkingsverband en alle handelingen te verrichten die in het kader van de subsidieverstrekking nodig zijn.
d. een plan van aanpak, op basis waarvan mede kan worden beoordeeld in welke mate aan de beoordelingscriteria onder artikel 15, wordt voldaan;
In het plan van aanpak geeft het samenwerkingsverband aan welke activiteiten door wie en op welke wijze worden uitgevoerd en op welke wijze zij zijn georganiseerd. Ook wordt duidelijk op welke wijze wordt voldaan aan de Sociale Opgave Roerdalen wat betreft leidende principes en ideale professional. Dit is noodzakelijk om de aanvraag te kunnen toetsen aan de beoordelingscriteria. Een onduidelijke of onvolledige beschrijving zal leiden tot lage scores.
e. per deelnemer aan het samenwerkingsverband een financieel jaarverslag of de jaarrekening over het jaar voorafgaande aan het jaar waarin de aanvraag wordt ingediend;
Om te kunnen bepalen of een deelnemer aan het samenwerkingsverband financieel gezond (genoeg) is, zodat de activiteiten naar verwachting zullen worden uitgevoerd, is het nodig over financiële gegevens van de deelnemers aan het samenwerkingsverband te beschikken. Vandaar dat de financiële jaarverslagen of jaarrekeningen van het voorafgaande jaar moeten worden overgelegd. Ook de stand van de egalisatiereserves moet worden overgelegd.
Omdat de subsidie na het volgen van een tenderprocedure wordt toegekend, kunnen de gegevens die na de uiterste indieningsdatum worden ontvangen niet worden betrokken bij de beoordeling. In een tender worden de aanvragen gelijktijdig beoordeelt en gerangschikt naar de mate waarin zij voldoen aan de beoordelingscriteria. Iedere aanvrager moet een gelijke kans hebben op de aanvraag en daarom kan voor de één niet een langere indieningstermijn gelden dan voor de ander.
Alle stukken en gegevens moeten dus uiterlijk 1 juni van het jaar voorafgaand aan het subsidietijdvak zijn ontvangen. Als een aanvraag vóór 23 mei wordt ontvangen, is er nog tijd om te beoordelen of deze volledig is en de aanvrager in de gelegenheid te stellen zijn aanvraag aan te vullen met ontbrekende stukken tot uiterlijk 1 juni. Aanvragen die later zijn ingediend en niet volledig zijn, worden geweigerd. Met volledig wordt bedoeld dat alle stukken die moeten worden ingeleverd, zijn ingeleverd. Wanneer wel een plan van aanpak is ingediend, maar er ontbreekt een onderdeel in dat plan dan is de aanvraag wel volledig, maar zal lager gescoord worden omdat de aanvraag inhoudelijk niet goed kan worden beoordeeld.
De uiterste beslistermijn is 31 augustus van het jaar voorafgaand aan het subsidietijdvak. Dus de beslissing voor het tijdvak 2023 tot en met 2026 nemen burgemeester en wethouders uiterlijk 31 augustus 2022.
De personele en materiële uitvoeringkosten zijn subsidiabel. De materiële uitvoeringskosten omvatten alle overige kosten die nodig zijn om de basisondersteuning uit te voeren, waaronder kosten voor activiteiten, communicatie en andere noodzakelijke overhead.
Huurkosten en kosten voor een eventueel registratiesysteem vallen niet onder de materiele kosten. De basisondersteuning wordt in eerste instantie uitgevoerd vanuit de huidige locaties in de verschillende kernen. De wijze van registreren en de aanschaf van een eventueel gezamenlijk registratiesysteem wordt in samenwerking met de gemeente verder uitgewerkt. De kosten die hiermee gepaard gaan zijn voor rekening van de gemeente.
Alleen voor zover kosten noodzakelijk zijn, worden deze gesubsidieerd. Loonkosten van een medewerker die veel hoger liggen dan gebruikelijk, kunnen burgemeester en wethouders buiten beschouwing laten voor zover het ‘het hogere deel’ betreft omdat deze kosten niet noodzakelijk zijn om de werkzaamheden uit te voeren. Hetzelfde geldt als activiteiten worden opgevoerd die naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet noodzakelijk zijn, zoals een ‘snoepreisje’ naar het buitenland.
Een aantal weigeringsgronden staan al in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de ASV.
Het college weigert een subsidie te verlenen als:
Verder kan het college een aanvraag voor subsidie geheel of gedeeltelijk weigeren als:
Daarnaast zijn in de Subsidieregeling meer weigeringsgronden opgenomen, om ervoor te zorgen dat de aanvraag waarvoor de subsidie wordt verstrekt, van voldoende kwaliteit is en het uitvoerende samenwerkingsverband voldoende stabiel is.
Burgemeester en wethouders beoordelen de samenwerkingsafspraken die zijn vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst. Wanneer de afspraken niet duidelijk of onvoldoende zijn, dan kan dat aanleiding zijn de subsidie te weigeren. Bijvoorbeeld wanneer de taken en verantwoordelijkheden omtrent de activiteiten of het aanleveren van stukken in het kader van de meldplicht of de aanvraag tot vaststelling van de subsidie niet goed geregeld zijn.
Is de aanvraag niet volledig, dan kan deze niet goed worden beoordeeld. Omdat in het kader van een tenderprocedure geen nadere uitleg mag worden gevraagd, worden onvolledige aanvragen geweigerd. Aanvullende stukken of gegevens die op 1 juni nog worden ontvangen, zijn op tijd om betrokken te worden bij de beoordeling. Alle stukken en gegevens die na 1 juni worden ontvangen, zijn te laat.
Bewust is gekozen voor het verstrekken van 1 subsidie voor de basisondersteuning in het gehele sociale domein. Wanneer een aanvraag niet op alle terreinen binnen het sociaal domein ziet, wordt deze afgewezen. Zoals uit de omschrijving van het begrip sociaal domein in onderdeel 1 blijkt, omvat dit: zorg en ondersteuning, werk, participatie, schuldhulpverlening, zelfredzaamheid en jeugd- en jongerenwerk.
Alle aanvragen die aan de drempelvereisten voldoen en waarvoor geen weigeringsgrond geldt, worden inhoudelijk beoordeeld. Een drempelvereiste is bijvoorbeeld dat de aanvraag afkomstig is van een samenwerkingsverband en dat de deelnemers daaraan een trackrecord hebben van 2 jaar. Een ander drempelvereiste is dat de samenwerkingsovereenkomst voldoende basis biedt voor een stabiele samenwerking.
Na de inhoudelijke beoordeling plaatsen burgemeester en wethouders de subsidieaanvragen in een volgorde en verstrekken de subsidie aan de aanvrager die als eerste in de rangschikking is geplaatst.
Een aanvraag wordt hoger geplaatst naarmate deze meer bijdraagt aan de criteria uit onderdeel 13:
De rangschikking vloeit voort uit de scores die worden toegekend. Voor onderdeel a worden maximaal 100 punten en voor onderdeel b maximaal 12 punten toegekend.
Stel dat maar 1 aanvrager aan de drempelvereisten voldoet en in aanmerking komt voor de subsidie, dan is een rangschikking niet nodig, maar moet wel beoordeeld worden of de aanvrager tenminste 56 van de 112 punten scoort.
Een interne beoordelingscommissie beoordeelt de aanvragen. Tijdens een interview met de aanvragers kan om een toelichting of verduidelijking worden gevraagd.
Een aanvraag wordt hoger geplaatst naarmate;
De criteria zijn uitgewerkt in de Sociale opgave Roerdalen die als bijlage bij de Subsidieregeling is gevoegd. De leidende principes en de kenmerken van de ideale professional worden daarin nadrukkelijk benoemd. Het is aan de aanvragers om in hun aanvraag duidelijk te maken op welke wijze zij aan de leidende principes zullen gaan voldoen en aan te tonen dat hun professionals beschikken over de kenmerken.
De verplichtingen die de subsidieontvanger na moet leven houden vooral verband met:
15. Vaststelling subsidies vanaf € 50.000,- ASV
Na afloop van het subsidietijdvak moeten burgemeester en wethouders beoordelen of alle activiteiten zijn uitgevoerd, of de verplichtingen zijn nageleefd en of de subsidie inderdaad is besteed aan de basisondersteuning in het sociaal domein. De verantwoordingsregels zijn opgenomen in artikel 19 van de ASV. De aanvraag tot vaststelling wordt in afwijking daarvan binnen 4 maanden na afloop van het subsidietijdvak ingediend. De aanvraag tot vaststelling die betrekking heeft op de periode 2023 tot en met 2026 wordt dus voor 1 mei 2027 ingediend.
De vereisten die in de regeling worden genoemd zijn:
Uit het financieel verslag/de jaarrekening moet per deelnemer aan het samenwerkingsverband inzichtelijk zijn wat de uitgaven en inkomsten waren voor de gesubsidieerde activiteiten.
16. Inwerkingtreding en intrekking
Deze Subsidieregeling basisondersteuning Roerdalen 2023 vervangt de Subsidieregel Basisondersteuning Sociaal Domein. De oude regels blijven van toepassing op subsidies die op grond van ingetrokken Subsidieregel zijn verstrekt zodat de betreffende subsidieontvangers niet opeens geconfronteerd worden met nieuwe regels.
Bijlage bij de subsidieregeling basisondersteuning Roerdalen 2023
De sociale opgave voor Roerdalen
In Roerdalen willen wij bijdragen aan het geluk en levensvoldoening van alle inwoners. Dit doen wij vanuit onze vier kernwaarden; verantwoordelijkheid, respect, gelijkwaardigheid en vertrouwen.
Ontwikkelen van nieuw beleid doen we samen met de inwoners voor wie het voor bedoeld is. De praktijk en de behoeften van de inwoners zijn leidend voor de koers en de keuzes die we maken. We experimenteren en zoeken naar nieuwe wegen en verbindingen.
Wij geloven in de kracht van mensen, individueel en collectief. Mensen vormen samen de gemeenschap van Roerdalen. Zij raken betrokken en nemen initiatief. In dorpen en buurten, jong en oud, via betaald werk, als vrijwilliger of als buur. Wij geloven in een samenleving waar iedereen zoveel mogelijk meedoet. Wij willen voorkómen dat mensen worden uitgesloten. De afgelopen jaren is een beweging op gang gekomen waarin inwoners verantwoordelijkheid nemen voor een gemeenschappelijk doel, zoals een dorpshuis, sportaccommodaties, duurzaamheid, buurtpreventie, de bibliotheek, maar ook voor zichzelf en voor het ontmoeten van elkaar. Wij willen deze beweging samen met onze inwoners versterken, zodat steeds meer inwoners enthousiast raken en een bijdrage leveren.
Deze visie vraagt om flexibiliteit, vertrouwen, loslaten van strakke regels en het loslaten van een gereguleerd aanbod met vooraf gedefinieerde producten en diensten. Dit vraagt ook om een andere manier van samenwerken en monitoren. Niet het aantal bereikte inwoners of het aantal geleverde producten of diensten (output) is leidend. Maar de kwaliteit van leven en het (maatschappelijk) effect van ingezette acties daarop (outcome).
In het sociaal domein blijven de kosten oplopen en het financieel tekort is ongekend hoog. In 2019 had Roerdalen alleen op de jeugdhulp al een tekort van 52% ten opzichte van de inkomsten van het rijk. We zien dat we erg afhankelijk zijn van het regionaal ingekochte zorgaanbod. Daarom kiezen we voor het vergroten van onze autonomie en het versterken van hulp en ondersteuning die we in Roerdalen zelf kunnen bieden. Kostenbewustzijn is nodig om onze ambities te behalen. Die moeten leiden tot passende hulp en een forse kostenbesparing die tegemoet komt aan de taakstelling uit onze begroting 2021-2024: meer dan 1,7 miljoen euro vanaf 2024.
De belangrijkste uitdagingen voor Roerdalen binnen het sociaal domein is het ondersteunen van onze ouderen en hulpbehoevenden, verminderen van eenzaamheid bij inwoners, ondersteunen van inwoners in armoede of bij schulden, verminderen van de hoge ggz-problematiek met name onder jongeren, vergroten van participatie en meer sociale samenhang in de kernen, ontwikkelen van collectief aanbod en het stimuleren van burgerinitiatieven en informele inzet.
We zetten meer in op een gerichte aanpak voor participatie, armoede en schulden. Want financiële problemen in een huishouden werken als een katalysator naar andere problemen. We zien steeds meer tekenen van een toenemende sociale ongelijkheid. Niet alleen op de woning- en de arbeidsmarkt. Ook bij het onderwijs zien we op landelijk niveau dat kansen van kinderen van laagopgeleiden afnemen en ongelijk verdeeld zijn. Daarom kiezen we voor een gerichte aanpak van (verborgen) armoede, participatie en schulden.
Centraal in deze opgave staat deze gewenste transformatie, waarin een andere verhouding tussen inwoners, cliënten, maatschappelijke partners en gemeente wordt gezocht: een verhouding waarbij de nadruk ligt op samenwerking en het voeren van de juiste gesprekken met elkaar. Dit geldt voor de relatie tussen gemeente en aanbieders van zorg en ondersteuning, maar zeker ook voor de relatie van aanbieders onderling.
We kiezen voor een andere manier van werken om het tij te keren. Want de kosten blijven oplopen en het financieel tekort is ongekend hoog. Daarnaast is onze overtuiging dat we de ingewikkelde hulp kunnen terugbrengen naar de menselijke maat. Terug naar wat de inwoner echt nodig heeft. Vanuit zijn situatie. En hulp niet veraf, maar dichtbij georganiseerd.
Om dit te bereiken is het belangrijk dat we naast onze inhoudelijke ambities ook aandacht hebben voor die andere manier van werken. Dat we kijken naar de gezamenlijke werkwijze en de houding en het gedrag dat daarbij past.
In de huidige manier van werken bepalen regels en wetten in eerste instantie welke ondersteuning er wel of niet gegeven kan worden. We gaan daarbij uit van reguliere oplossingen. De gewenste andere manier van werken vraagt om een andere grondhouding. Een grondhouding die altijd uitgaat van de bedoeling, waarbij de regels de bedoeling en het resultaat ondersteunen. Iedereen die werkzaam is binnen het sociaal domein krijgt te maken met deze andere manier van werken.
Onze grondhouding : we werken vanuit de bedoeling, regels ondersteunen bedoeling en resultaat, we hebben competenties die daarbij horen.
Onze kennis en vaardigheden : professionals in Roerdalen zijn T-shaped. In de basis is er een zelfde niveau in kennis: vraagverheldering en brede uitvraag, vervolgens heeft eenieder zijn eigen specialisaties en competenties. Informatievoorziening is op orde (sociale kaart), toegankelijk en beschikbaar.
Onze verbinding : De verschillende partners werken vanuit dezelfde leidende principes en in verbinding met elkaar.
Er is sprake van een vernieuwende aanpak die bijdraagt aan het bieden van passende hulp aan de inwoner.
Organisaties en professionals in de basisondersteuning zijn wendbaar, zijn in staat te anticiperen op actuele situaties in Roerdalen. Men kan makkelijk op – en afschalen en personeel inzetten waar nodig.
De uitvoering van de basisondersteuning wordt gedaan vanuit het Sociaal team Roerdalen (STR). Er is sprake van een goede verdeling van competenties en expertise van professionals in de uitvoering die de basisondersteuning uitvoeren; de beschikbare personele capaciteit sluit aan op de subsidiabele activiteiten.
Wij werken volgens het gedachtegoed van positieve gezondheid, waarbij gezondheid het vermogen is om je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van het leven.
Professionals en samenwerkingspartners zijn in staat integraal te werken over de verschillende domeinen en expertises heen. Zij werken samen met alle partners in basisondersteuning.
De mate waarin professionals en organisaties laten blijken het speelveld van het sociaal domein te kennen, en samenwerkingen aan te gaan om de inwoner zo goed mogelijk te helpen, met zowel professionele als vrijwillige maatschappelijke partners.
de wijze waarop de professionals en samenwerkingspartners hun werk organiseren om de basisondersteuning uit te voeren.
Wij geloven dat het inzetten van ervaringsdeskundigen de slagingskans verhoogd, omdat deze vorm in sommige gevallen beter aansluit op de leefwereld van de hulpvrager.
De ideale professional in Roerdalen
Wij zijn ervan overtuigd dat het grootste verschil uiteindelijk wordt gemaakt door de juiste persoon op de juiste plek. Hieronder leggen we uit hoe deze ‘juiste persoon’ er volgens ons uit ziet.
Professionals begrijpen en doorleven de beweging die Roerdalen maakt, meer preventief werken, normaliseren en minder indiceren. We verwachten van professionals dat zij samen met alle collega’s in de basisondersteuning verantwoordelijkheid nemen om de beweging te maken naar meer preventieve ondersteuning. En dat zij daarbij aangeven wanneer het niet lukt om preventief te werken zodat we daarvan kunnen leren.
Professionals werken vanuit het gedachtegoed van positieve gezondheid. Dat betekent dat zij dit gedachtengoed kennen en erin geloven. Een eerste ontmoeting met een inwoner kent altijd een brede uitvraag volgens de uitgangspunten van positieve gezondheid. Ook de verdere hulp of ondersteuning wordt geboden vanuit deze uitgangspunten.
Het mogelijk maken om informatie te kunnen delen hoort daarbij. Denken in mogelijkheden en durven verbinden van informatie waar nodig. Binnen de mogelijkheden zoeken partners naar een werkbare manier van registratie en informatiedeling, die voldoet aan de privacy standaarden, met als doel inwoners zo goed en zo snel mogelijk te helpen.
Voorbeelden van inzet, expertise, vaardigheden
Voorbeelden van hulp en ondersteuning
Het Sociaal team Roerdalen is een team van professionals die uitvoering geven aan de basisondersteuning en samen verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de basisondersteuning in Roerdalen. Het Sociaal team is dé plek in Roerdalen voor inwoners met vragen. Altijd en overal dichtbij. Het team biedt ondersteuning vanuit de gedachte dat elke inwoner zo zelfredzaam als mogelijk is, uitgaand van hun eigen kracht, talenten en met respect voor ieders eigenheid: iedereen die mee wil doen, doet mee in Roerdalen!
Het Sociaal team bestaat uit professionals van onze uitvoeringsorganisatie MER (klantmanagers Wmo en Participatie), medewerkers vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en medewerkers vanuit de subsidieontvanger basisondersteuning sociaal domein.
Overige informatie en plan van aanpak
Wij vinden het belangrijk om een beeld te krijgen van de aanpak van onze partners. We willen daarom in elk geval deze informatie in het plan van aanpak terug te zien.
Sint Odiliënberg, 12 april 2022
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-176700.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.