Gemeenteblad van Almere
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2022, 175319 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2022, 175319 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
De raad van de gemeente Almere,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 18 januari 2022;
gelet op de artikelen 2.9, 2.10, 2.12 en 8.1.1, derde lid, van de Jeugdwet;
besluit de Verordening jeugdhulp gemeente Almere 2022 vast te stellen
Hoofdstuk 1 Wat staat er in de verordening en voor wie is het?
Artikel 1.1 Wat staat er in deze verordening?
Hoofdstuk 2 Algemene voorzieningen
Artikel 2.1 Toegang algemene voorziening
Artikel 2.2 Beschikbare algemene voorzieningen
Hoofdstuk 3 Individuele voorzieningen
Artikel 3.1 Beschikbare individuele voorzieningen
Artikel 3.2 Toegang jeugdhulp via de gemeente, melding hulpvraag
Artikel 3.3 Toegang jeugdhulp via de huisarts, medisch specialist, jeugdarts of GI
Artikel 3.7 Inhoud en geldigheidsduur beschikking
Paragraaf 5 Beoordeling voorzieningen
Artikel 3.8 Algemene criteria individuele voorzieningen
Artikel 3.9 Algemene weigeringsgronden
Paragraaf 6 Jeugdhulp met verblijf
Artikel 3.10 Criteria Jeugdhulp met Verblijf
Paragraaf 7 Jeugdhulp zonder verblijf
Artikel 3.11 Criteria begeleiding individueel en groep basis
Artikel 3.12 Criteria begeleiding individueel specialistisch
Artikel 3.13 Criteria groep specialistisch
Artikel 3.14 Criteria kortdurend verblijf begeleiding
Artikel 3.16 Criteria behandeling regulier en specialistisch
Artikel 3.17 Criteria behandeling ernstige enkelvoudige dyslexie
Artikel 3.18 Criteria kortdurend verblijf, grondslag psychiatrie
Artikel 3.19 Criteria behandeling met grondslag LVB
Artikel 3.20 Criteria behandeling groep basis, grondslag LVB
Artikel 3.21 Criteria behandeling groep specialistisch, grondslag LVB
Artikel 3.22 Criteria kortdurend verblijf, grondslag LVB
Artikel 3.23 Criteria persoonlijke verzorging
Paragraaf 8 Jeugd-ggz essentiële functies
Artikel 3.24 Criteria Forensische GGZ
Artikel 3.25 Criteria Verslavingszorg
Artikel 3.26 Criteria Transculturele/interculturele psychiatrie
Artikel 3.27 Criteria Behandeling eetstoornissen
Artikel 3.28 Criteria Klinische GGZ/ bereikbaarheidsdienst/ hoog complexe behandeling
Artikel 3.29 Inzet interventieteam
Hoofdstuk 4 Kwaliteit en afstemming
Artikel 4.1 Algemene kwaliteitseisen
Artikel 4.2 Verhouding prijs en kwaliteit aanbieders jeugdhulp en uitvoerders kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering
Artikel 4.3 Cliëntparticipatie
Artikel 4.4 Melding incidenten, calamiteiten, geweld en misbruik
Artikel 4.5 Afstemming met gezondheidszorg
Artikel 4.6 Afstemming met gecertificeerde instellingen
Artikel 4.7 Afstemming met justitiedomein
Artikel 4.8 Afstemming met voorschoolse voorzieningen, onderwijs en leerplicht
Artikel 4.9 Afstemming Veilig Thuis Flevoland
Artikel 4.10 Afstemming Wmo-voorzieningen
Artikel 4.11 Afstemming met voorzieningen werk en inkomen
Hoofdstuk 5 Persoonsgebonden budget
Artikel 5.1 Ondersteuning inkopen met een Pgb
Artikel 5.2 Onderscheid formele aanbieder en informele aanbieder
Artikel 5.3 Voorwaarden voor ondersteuning door een formele aanbieder
Artikel 5.4 Voorwaarden ondersteuning door een informele aanbieder
Artikel 5.5 Weigeringsgronden Pgb
Artikel 5.6 Voorwaarden vertegenwoordiger Pgb-zaken
Artikel 5.7 Hoogte van het PGB
Artikel 5.8 Besteding en verantwoording Pgb
Hoofdstuk 6 Bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik
Artikel 6.1 Aanwijzen toezichthouder rechtmatigheid
Artikel 6.2 Meewerkplicht aan toezichthouder
Artikel 6.4 Nieuwe feiten en omstandigheden, herziening en intrekking
Hoofdstuk 7 Klachten en medezeggenschap
Artikel 7.2 Klachtregeling, medezeggenschap en cliënttevredenheid
Artikel 7.3 Vertrouwenspersoon
Hoofdstuk 8 Slot- en overgangsbepalingen
Artikel 8.2 Overgangsbepalingen
Artikel 8.3 Intrekking oude verordening, inwerkingtreding en citeertittel
Hoofdstuk 1 Wat staat er in de verordening en voor wie is het?
Artikel 1.1 Wat staat er in deze verordening?
Deze verordening bevat de regels van de gemeente Almere op grond van de Jeugdwet die de gemeenteraad heeft vastgesteld.
eigen kracht: hetgeen binnen het eigen probleemoplossend vermogen van de ouders of jeugdige zelf valt. Het kan gaan om gebruikelijke of bovengebruikelijke hulp of het aanspreken van een verzekering. De eigen kracht van ouders wordt onderzocht en hierbij worden alle feiten en omstandigheden meegenomen;
informele aanbieder: dit is een aanbieder die niet-professionele hulp verleent vanuit het sociale netwerk of iemand die door de jeugdige en/ of ouder zelf is gezocht en gevonden. Er hoeft tussen de jeugdige en/ of ouder(s) en de hulpverlener geen bestaande relatie te zijn en de ondersteuning wordt niet verleend vanuit een hulpverlenend beroep;
ondersteuningsplan/meldformulier: een door het College vastgesteld document waarin de ondersteuningsbehoefte van de jeugdige en/of ouder(s) is vastgelegd, samen met de doelen (beoogde resultaten) en hoe deze te bereiken, evenals de bijdragen die zowel het college als de hulpvrager en zijn sociale netwerk hieraan kunnen leveren;
vertegenwoordiger Pgb-zaken: een vertegenwoordiger die ingesteld is door de budgethouder en het Pgb-budget beheert én toezicht houdt op de kwaliteit van de met een Pgb ingekochte ondersteuning/hulp. Een bewindvoerder is weliswaar een vertegenwoordiger maar geen vertegenwoordiger Pgb zaken in de zin van de Jeugdwet aangezien alleen het financiële gedeelte in de gaten wordt gehouden en niet de kwaliteit;
Hoofdstuk 3 Individuele voorzieningen
Artikel 3.3 Toegang jeugdhulp via de huisarts, medisch specialist, jeugdarts of GI
Als de jeugdige en/ of ouder(s) na een verwijzing door de huisarts, de medisch specialist of de jeugdarts kiezen voor een aanbieder van jeugdhulp die geen contract met de gemeente heeft en de gemeente soortgelijke jeugdhulp wel kan laten leveren door een gecontracteerde aanbieder, is de gemeente niet gehouden deze andere keuze te vergoeden.
Met toestemming van de jeugdige en/of ouder(s) worden in het ondersteuningsplan afspraken opgenomen over het moment en de wijze waarop de resultaten van het ondersteunings-plan met de jeugdige en/of ouder(s), deskundigen of de vertegenwoordiger van de gecertificeerde instelling en de jeugdhulpaanbieder besproken worden.
Het college legt in beginsel de beslissing omtrent het al dan niet verlenen van een individuele voorziening naar aanleiding van een hulpvraag vast in een beschikking. De jeugdige en/ of ouder(s) moeten zich binnen 3 maanden na de besluitdatum hebben gemeld bij een jeugdhulp-aanbieder, dan wel zijn gestart met de inzet van het Pgb.
Het college draagt zorg voor de inzet van zorg na verwijzing naar een gecontracteerde aanbieder door de huisarts of medisch specialist of jeugdarts; hiervoor zal in de regel geen formele beschikking worden afgegeven. Dit geldt ook voor bepalingen jeugdhulp die door de voor jeugdbescherming gecertificeerde instellingen worden afgegeven en voor crisishulp.
Paragraaf 5 Beoordeling voorzieningen
Artikel 3.9 Algemene weigeringsgronden
De jeugdige en/ of ouder(s) aanspraak maken op een voorliggende voorziening die voorziet in de ondersteuningsbehoefte, of de mogelijkheid bestaat dat zij aanspraak kunnen maken op een voorliggende voorziening die voorziet in de ondersteuningsbehoefte, maar zij hiervoor geen aanvraag wensen in te dienen. Voorziet de voorliggende voorziening gedeeltelijk in de ondersteuningsbehoefte dan kan aanvullend alsnog een individuele voorziening worden afgegeven;
Paragraaf 6 Jeugdhulp met verblijf
Artikel 3.10 Criteria Jeugdhulp met Verblijf
Jeugdhulp met verblijf betreft intensieve hulp in de vorm van persoonlijke verzorging, begeleiding en/of behandeling in combinatie met verblijf. Jeugdhulp met Verblijf is bestemd voor jeugdigen met problemen op het gebied van gedrag, opvoeding en/of de gezinssituatie. Soms is ook een (lichte) verstandelijke beperking aan de orde. Binnen Jeugdhulp met Verblijf vinden zij een veilige woonplek wanneer ze (tijdelijk) niet bij het eigen gezin of netwerk kunnen wonen.
Is inzetbaar indien jeugdige is aangewezen op behandeling als gevolg van meervoudige opgroei- en opvoedproblemen bij de jeugdige, veroorzaakt door ernstige psychosociale problemen en/of verslavingsproblemen en/of een (ernstig vermoeden van een) psychische stoornis en/of een verstandelijke beperking.
Begeleid Wonen is specifiek bedoeld voor jeugdigen voor wie thuis wonen (tijdelijk) niet langer kan of niet meer veilig is en er geen Pleeggezin beschikbaar is waar de jeugdige verder kan opgroeien, of de jeugdige meer ondersteuning en begeleiding nodig heeft dan vanuit een Pleeggezin geboden kan worden.
Begeleid wonen voor een jeugdige wordt bij voorkeur geboden in een gezinshuis en kan geboden worden op een leefgroep in een instelling voor residentiele jeugdhulp als er geen gezinshuis beschikbaar is of de jeugdige meer ondersteuning en begeleiding nodig heeft dan vanuit een gezinshuis geboden kan worden.
Crisisopvang wordt bij voorkeur geboden in een pleeggezin of gezinshuis. Als er voor de crisisopvang geen pleeggezin of gezinshuis beschikbaar is of de jeugdige meer ondersteuning en begeleiding nodig heeft dan vanuit een pleeggezin of gezinshuis geboden kan worden dan zal de crisisopvang geboden worden op een crisisgroep binnen een residentiële instelling.
Paragraaf 7 Jeugdhulp zonder verblijf
Artikel 3.12 Criteria begeleiding individueel specialistisch
Begeleiding individueel specialistisch kan worden ingezet als er sprake is van meervoudige opgroei- en opvoedproblemen veroorzaakt door psychosociale problemen en/of verslavingsproblemen en/of (een ernstig vermoeden van) een psychische stoornis en/of een verstandelijke beperking én als deze problemen dusdanig verweven zijn dat een systeemgerichte aanpak nodig is.
Artikel 3.13 Criteria groep specialistisch
Begeleiding groep specialistisch kan worden ingezet als jeugdige als gevolg van psychosociale problemen en/of verslavingsproblemen en/of (een ernstig vermoeden van) een psychische stoornis en/of een verstandelijke beperking dermate grote ondersteuningsvraag dat jeugdige is aangewezen op het verblijf.
Artikel 3.14 Criteria kortdurend verblijf begeleiding
Het kortdurend verblijf omvat maximaal drie etmalen per week. Het kan hierbij zowel gaan om geplande etmalen ter ontlasting van (pleeg)ouder(s)/verzorger(s) als om ongepland verblijf bij het plotseling wegvallen van een (pleeg)ouder/verzorger waarbij er in het eigen netwerk van de Jeugdige geen oplossing voorhanden is.
De goedkoopst adequate voorziening wordt verstrekt. Dit betekent dat wanneer er een individuele voorziening voor vervoer wordt ingezet het college uitgaat van de dichtstbijzijnde adequate (jeugdhulp)voorziening. Wanneer een jeugdig en/ of ouder kiest voor een aanbieder verder weg dan de dichtstbijzijnde aanbieder met een kwalitatief goed/voldoende passend aanbod, kan dit consequenties hebben voor het te verstrekken van een individuele voorziening voor vervoer.
Artikel 3.16 Criteria behandeling regulier en specialistisch
Behandeling met de grondslag psychiatrie kan worden ingezet voor jeugdigen bij wie er sprake is van (sterke aanwijzingen voor) een DSM-stoornis. Hierbij hanteren we de meest recente versie van de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. De duur van de klachten zijn conform de DSM- beschrijvingen.
Het beoogde resultaat is dat de ernst van de klachten en symptomen zo veel mogelijk verminderen of verdwijnen. Dat draagt ertoe bij dat de jeugdige functioneert, dat hij zich leeftijdsadequaat ontwikkelt en dat het probleemoplossend vermogen van de jeugdige én het systeem groeit. Hierbij laat hij zowel thuis, op school als in de vrije tijd positieve ontwikkelingen zien.
Artikel 3.17 Criteria behandeling ernstige enkelvoudige dyslexie
De individuele voorziening dyslexie kan worden ingezet als er sprake van ernstige enkelvoudige dyslexie. Hieronder wordt verstaan een specifieke leerstoornis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren van accuraat en vlot lezen en/of spellen op woordniveau, dat niet het gevolg is van omgevingsfactoren en/of een lichamelijke, neurologische of algemene verstandelijke beperking, waarbij de klachten zo hardnekkig zijn dat er gespecialiseerde ondersteuning en behandeling nodig is.
Er wordt op de basisscholen gewerkt met een landelijk protocol ‘Leesproblemen en dyslexie’ dat vier ondersteuningsniveaus beschrijft: ondersteuningsniveau 1 tot en met 3 is de verantwoordelijkheid van de scholen en de schoolbesturen (zorgen dat zowel dyslectische leerlingen als leerlingen met zwakke prestaties op het gebied van lezen en spelling onderwijs krijgen dat goed is afgestemd op hun specifieke leerbehoeften en – mogelijkheden). Ondersteuningsniveau 4 valt onder de wet.
Artikel 3.21 Criteria behandeling groep specialistisch, grondslag LVB
Groepsbehandeling wordt geleverd op locatie van de gecontracteerde aanbieder voor jeugdigen met ontwikkelings- en opgroeiproblemen en/of problemen die samenhangen met hun beperking. In aanvulling daarop richt behandeling groep specialistisch zich op jeugdigen met ernstige ontwrichting in relatie tot hun omgeving vanwege hun Lichte Verstandelijke Beperking.
Begeleiding groep specialistisch kan worden ingezet als jeugdige als gevolg van psychosociale problemen en/of verslavingsproblemen en/of (een ernstig vermoeden van) een psychische stoornis en/of een verstandelijke beperking dermate grote ondersteuningsvraag dat jeugdige is aangewezen op het verblijf in een groep.
Artikel 3.23 Criteria persoonlijke verzorging
Persoonlijke verzorging is ondersteuning bij algemene dagelijkse levensverrichtingen en zelfverzorging als een jeugdige daar zelf niet (voldoende) toe in staat is. De hulp kan plaatsvinden thuis bij de jeugdige, op een kinderdagverblijf of op school, in een kinderhospice en op locatie bij een aanbieder.
Paragraaf 8 Jeugd-ggz essentiële functies
Artikel 3.26 Criteria Transculturele/interculturele psychiatrie
Deze individuele voorziening betreft de Specialistische Jeugd GGZ waarbij men in de behandeling van jeugdigen specifiek rekening houdt met hun (niet Nederlandse) culturele achtergrond en de behandeling indien nodig plaatsvindt in de (niet Nederlandse) taal van de jeugdige.
Artikel 3.27 Criteria Behandeling eetstoornissen
Deze individuele voorziening betreft de diagnostiek en behandeling (Specialistische Jeugd GGZ ) van eetstoornissen (diagnose conform DSM V).
Hoofdstuk 4 Kwaliteit en afstemming
Artikel 4.1 Algemene kwaliteitseisen
De jeugdhulpaanbieder van een individuele voorziening houdt rekening met de godsdienstige gezindheid, de levensovertuiging en de culturele achtergrond van jeugdigen. De jeugdhulpaanbieder zorgt ervoor dat binnen de organisatie als vanzelfsprekend wordt omgegaan met verschillen in o.a. seksuele oriëntatie, genderdiversiteit en intersekse-conditie. De samenstelling van het team van zorgverleners past bij de diversiteit van (de vraag van) jeugdigen.
Artikel 4.2 Verhouding prijs en kwaliteit aanbieders jeugdhulp en uitvoerders kinderbe-schermingsmaatregelen en jeugdreclassering
Artikel 4.4: Melding incidenten, calamiteiten, geweld en misbruik alsmede (seksueel-) grensoverschrijdend gedrag
Een jeugdhulpaanbieder stelt schriftelijk een interne procedure vast waarin stapsgewijs wordt aangegeven hoe wordt omgegaan met signalen van incidenten, geweld in de zorgrelatie alsmede van (seksueel-) grensoverschrijdend gedrag en op grond van artikel 9 Wet kwaliteit klachten geschillen zorg (Wkkgz).
Een jeugdhulpaanbieder doet op grond van artikel 11 Wkkgz bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) onverwijld melding van iedere calamiteit die bij de zorgverlening heeft plaatsgevonden, geweld in de zorgrelatie of opzegging, ontbinding of niet voortzetting van een overeenkomst met een zorgverlener op grond van zijn oordeel dat de zorgverlener ernstig is tekort geschoten in zijn functioneren.
Artikel 4.5 Afstemming met gezondheidszorg
Het college maakt afspraken met de zorgverzekeraars en het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) hoe de continuïteit van zorg te garanderen voor jeugdigen die jeugdhulp ontvangen en bijvoorbeeld doordat ze de leeftijd van 18 jaar bereiken onder de Zorgverzekeringswet of Wet langdurige zorg komen te vallen, en hoe te voorkomen dat jeugdigen tussen wal en schip vallen wanneer er discussie is over het wettelijke kader.
Artikel 4.7 Afstemming met justitiedomein
Het college maakt afspraken met de gecertificeerde instellingen, de Raad voor de Kinderbescherming en Justitiële Jeugdinrichtingen over het overleg over de inzet van jeugdhulp bij de uitvoering van een strafrechtelijke beslissing en jeugdreclassering als bedoeld in artikel 2.4 lid 2 onderdeel b van de wet.
Artikel 4.9 Afstemming Veilig Thuis Flevoland
Het college maakt afspraken met Veilig Thuis over de toegang naar algemene en individuele voorzieningen.
Artikel 4.11 Afstemming met voorzieningen werk en inkomen
Het college draagt zorg dat het toegangsteam, jeugdhulpaanbieders en de gecertificeerde instellingen financiële belemmeringen voor het slagen van preventie en jeugdhulp vroegtijdig signaleren en waar nodig jeugdigen en/ of ouder(s) helpen de juiste ondersteuning vanuit de gemeentelijke voorzieningen –zoals schuldhulpverlening, inkomensvoorzieningen, re-integratievoorzieningen en armoedevoorzieningen - te krijgen om deze belemmeringen weg te nemen.
Hoofdstuk 5 Persoonsgebonden budget
Artikel 5.1 Ondersteuning inkopen met een Pgb
Het college beoordeelt of de jeugdige en/ of ouder(s) of de vertegenwoordiger Pgb-zaken in staat zijn tot een redelijke waardering van de belangen. Het college kan een Pgb-vaardigheden toets uitvoeren of de jeugdige en/ of ouder(s), of de vertegenwoordiger Pgb-zaken een Pgb-test laten doen, zoals bedoeld in artikel 5.6 lid 1 van deze verordening.
Artikel 5.2 Onderscheid formele aanbieder en informele aanbieder
Personen die werkzaam zijn bij een instelling die ten aanzien van de voor het Pgb uit te voeren taken/werkzaamheden ingeschreven staat in het Handelsregister (conform artikel 5 Handelsregisterwet 2007) en die beschikken over de relevante zorggerelateerde diploma’s en een recent afgegeven VOG die nodig zijn voor uitoefening van de desbetreffende taken, of;
Personen die aangemerkt zijn als Zelfstandige Zonder Personeel (ZZP). Daarnaast moeten deze personen ten aanzien van de voor het Pgb uit te voeren taken/werkzaamheden ingeschreven staan in het Handelsregister (conform artikel 5 Handelsregisterwet 2007) en beschikken over de relevante zorggerelateerde diploma’s en recente VOG die nodig zijn voor uitoefening van de desbetreffende taken, of;
Artikel 5.5 Weigeringsgronden Pgb
De ondersteuning die door één en dezelfde persoon geleverd wordt meer bedraagt dan 40 uur per week. Bij het vaststellen of deze 40 uur per week overschreden wordt kan ook betrokken worden de hoeveelheid ondersteuning die deze persoon, al dan niet via een Pgb, levert aan andere personen of gezinsleden;
Verwijtbaar onder toezicht staan of een bewindvoerder hebben tenzij de bewindvoerder het volledige beheer van het Pgb op zich neemt. De kosten die hiermee gemoeid zijn komen ten laste van de jeugdige en/ of ouder(s). Onder verwijtbaar wordt in dit geval verstaan dat de persoon handelingen heeft verricht of keuzes heeft gemaakt die ertoe hebben geleid dat toezicht of bewindvoering noodzakelijk is;
Er sprake is van feiten en omstandigheden die erop wijzen of redelijkerwijs doen vermoeden dat de Pgb-aanbieder en/of zijn directie en/of de aan hen gelieerde vennootschappen een zakelijk samenwerkingsverband onderhouden met derden die in relatie staan tot strafbare feiten of daarvan verdacht worden;
Artikel 5.7 Hoogte van het PGB
de tegemoetkoming per kalendermaand voor schoonmaakmiddelen, levensmiddelen, kleding of reiskosten zoals bedoeld in artikel 8ab lid 1 van de Regeling Jeugdwet. De tegemoetkoming wordt berekend aan de hand van de door het college vastgestelde vergoedingenlijst die waar mogelijk gebaseerd is op richtbedragen van het Nibud.
Hoofdstuk 6 Bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik
Artikel 6.4 Nieuwe feiten en omstandigheden, herziening en intrekking
Degene aan wie een individuele voorziening is verstrekt, is verplicht onverminderd artikel 8.1.2 van de wet op verzoek of onverwijld uit eigen beweging aan het college mededeling te doen van feiten en omstandigheden waarvan hun redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing aangaande een individuele voorziening.
Hoofdstuk 7 Klachten en medezeggenschap
Artikel 7.2 Klachtregeling, medezeggenschap en cliënttevredenheid
In de contracten en/of subsidie afspraken tussen het college en de jeugdhulpaanbieders wordt vastgelegd dat jeugdhulpaanbieders een regeling vaststellen voor medezeggenschap. Deze regeling ziet in ieder geval toe op voorgenomen besluiten van de jeugdhulp-aanbieder die voor de cliënten van belang zijn.
Hoofdstuk 8 Slot- en overgangsbepalingen
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing van dat artikel gelet op het belang van de jeugdige en/of ouder(s) leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-175319.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.