Gemeenteblad van Arnhem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Arnhem | Gemeenteblad 2022, 172186 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Arnhem | Gemeenteblad 2022, 172186 | ander besluit van algemene strekking |
Subsidieregeling circulaire initiatieven gemeente Arnhem
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ARNHEM;
Het gemeentebestuur de overgang naar een duurzame, klimaatneutrale en circulaire economie wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen.
Gelet op de Algemene Subsidieverordening Arnhem 2016
vast te stellen Subsidieregeling circulaire initiatieven gemeente Arnhem
Een circulaire economie is een ideaalbeeld van een economisch systeem (of samenleving) waarin we veel minder grondstoffen, materialen en producten gebruiken en de grondstoffen die we tóch nodig hebben, op een veel duurzamere manier gebruiken. Dit doen we bijvoorbeeld door producten en materialen keer op keer her te gebruiken of door meer natuurlijke materialen toe te passen.
Met circulariteit gaan we onze economie, en eigenlijk de gehele samenleving, meer organiseren in kringlopen. Je zou het dus ook een kringloopeconomie kunnen noemen. Hiermee gaat de economie meer lijken op een natuurlijk ecosysteem, waarin alle 'afval'stoffen weer grondstoffen zijn voor iets nieuws. Het principe van de circulaire economie is goed uit te leggen aan de hand van de zogenaamde 'R-ladder' (zie afbeelding). Deze afbeelding zit vol Engelse termen, maar het principe is eigenlijk heel simpel: Minder spullen en materialen gebruiken (R1), minder verspillen (R2) en meer hergebruiken, repareren en recyclen (R3 t/m R5). In het uiterste geval kunnen afvalstoffen worden verbrand om energie uit op te wekken, maar in een perfecte circulaire economie gebeurt dit eigenlijk niet meer. De R-ladder is dus een hiërarchisch systeem, dat betekent dat R1 beter is dan R2, R2 beter dan R3 enzovoorts.
Naast koolstofdioxide (CO2) worden ook andere broeikasgassen meegeteld. Dit zijn lachgas (N2O, distikstofoxide), methaan (CH4) en de fluorhoudende gassen (F-gassen). Om de invloed van de verschillende broeikasgassen te kunnen optellen, worden de uitstootcijfers omgerekend naar CO2-equivalent. De omrekening is gebaseerd op het Global Warming Potential (GWP) – dat is de mate waarin een gas bijdraagt aan het broeikaseffect.
Eén kilogram CO2-equivalent staat gelijk aan de broeikaswerking van 1 kilogram CO2. De uitstoot van 1 kilogram lachgas staat gelijk aan 298 kilogram CO2-equivalent en de uitstoot van 1 kilogram methaan aan 25 kilogram CO2-equivalent. De GWP’s van F-gassen variëren nogal en kunnen zeer groot zijn. Bijvoorbeeld, 1 kilogram zwavelhexafluoride (SF6) staat gelijk aan 22,8 duizend kilogram CO2-equivalent.
Subsidie kan worden verstrekt in de kosten voor activiteiten die bijdragen aan het dichterbij brengen van een circulaire economie en het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen (zoals CO2, methaan etc.) binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Arnhem. Dit kan bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) betrekking hebben op het ontwikkelen van een business model of het investeren in een (technologische of sociale) innovatie. Hierbij is het van belang dat activiteiten als gevolg hebben dat er minimaal één stap geklommen wordt op de R-ladder, en dat de hiermee behaalde winst blijvend en duurzaam is.
Artikel 4: Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal 50 % van de subsidiabele kosten, met een maximum van 10.000 euro.
2. de doelen en resultaten welke met die activiteiten worden nagestreefd, en hoe de activiteiten daaraan bijdragen, met hierin in ieder geval een toelichting op de bijdrage aan de doelstellingen ten aanzien van de circulaire economie zoals bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid: aantal kg vermeden CO2 equivalenten, geboekte circulaire progressie op de ‘R-ladder’ en, indien van toepassing, gecreëerde werkplekken in het kader van SROI (social return on investment), in de berekening aangaande de CO2 equivalenten dient de gehele levenscyclus van de product of materiaalstroom te worden meegenomen;
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 8 tweede lid van de ASV, ingediend uiterlijk 4 maanden voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 10: Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd artikel 10 van de ASV kan subsidieverlening ook worden geweigerd als aannemelijk is dat de activiteiten ook zonder subsidie zonder belangrijke vertraging zouden kunnen worden uitgevoerd.
Als aannemelijk is dat een of meer van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend niet, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet, niet tijdig of niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan, meldt de subsidieontvanger dat onverwijld schriftelijk aan burgemeester en wethouders.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-172186.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.