Nadere regels omtrent vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte Schiedam 2022

Het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) van de gemeente Schiedam,

 

gelet op artikel 5:12a van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Schiedam 2013;

 

overwegende dat de ‘Algemene plaatselijke verordening gemeente Schiedam 2013 (hierna: APV) het mogelijk maakt om met een vergunning van het college deeltweewielers bedrijfsmatig in de openbare ruimte aan te bieden;

 

overwegende dat deze vergunning een zogeheten ‘schaarse vergunning’ betreft;

 

BESLUIT

 

Vast te stellen:

 

“Nadere regels omtrent vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte Schiedam 2022”

Artikel 1: Begrippen

  • 1.

    Aanbieder: een exploitant, die aan te merken is als een onderneming en die gespecialiseerd is in het tegen betaling aanbieden van een deeltweewieler.

  • 2.

    Deeltweewieler: een voertuig, zijnde uitsluitend een fiets, een bromfiets of een snorfiets, zoals omschreven in artikel 1 van het Reglement voor Verkeerstekens en Verkeersregels 1990 en/of een bijzondere bromfiets, zoals omschreven in artikel 1 van de Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen, die tegen betaling kan worden gebruikt door iedere persoon die daarvoor een abonnement heeft bij een aanbieder en is te onderscheiden in een (e-)deelfiets, een (e-)deelbrom- en/of snorfiets, een (e-)deelstep en een (e-)deelbakfiets.

Artikel 2: Doel

Deze nadere regels dienen om de inzet van deeltweewielers in de openbare ruimte te reguleren, waarbij een passende mate van openbaarheid gegarandeerd wordt met betrekking tot de beschikbaarheid van de vergunning, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria.

Artikel 3: Bekendmaking te vergeven schaarse vergunning

  • 1.

    Het college maakt bekend dat een vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers is vrijgekomen, dan wel vrij komt.

  • 2.

    De bekendmaking vindt in elk geval plaats:

    • a.

      in het elektronisch Gemeenteblad van Schiedam;

    • b.

      in Het Nieuwe Stadsblad;

  • 3.

    In de bekendmaking vermeldt het college:

    • a.

      de termijn waarbinnen een aanvraag om een vergunning wordt ingediend;

    • b.

      de eisen waaraan een aanvraag moet voldoen;

    • c.

      de verdelingsprocedure voor de vergunning(en);

    • d.

      het aantal deeltweewielers dat maximaal in de openbare ruimte kan worden aangeboden;

    • e.

      de geldigheidsduur van een vergunning.

Artikel 4: Indieningstermijn aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag om een vergunning dient binnen zes weken na de dag van de bekendmaking, als bedoeld in artikel 3, te zijn ingediend.

  • 2.

    Een aanvraag die buiten het tijdvak, als bedoeld in het eerste lid, is ontvangen, wordt niet-ontvankelijk.

Artikel 5: Indieningsvereisten aanvraag

  • 1.

    De aanvraag kan uitsluitend worden ingediend door een exploitant van deeltweewielers, die aan te merken is als een onderneming zoals omschreven in artikel 5 van de Handelsregisterwet 2007 (hierna: de aanbieder of aanbieders).

  • 2.

    De aanvraag wordt schriftelijk of digitaal ingediend via een door het college vastgesteld aanvraagformulier.

  • 3.

    Bij een aanvraag om een vergunning worden in ieder geval de volgende documenten overgelegd:

    • a.

      de gegevens van de aanbieder, die in elk geval bevatten:

      • i.

        een uittreksel van het Handelsregister Kamer van Koophandel;

      • ii.

        de contactgegevens;

    • b.

      een ondernemingsplan, dat in elk geval bevat:

      • i.

        een beschrijving van de onderneming en het bedrijfsconcept (visie, product/dienst, doelgroep, wijze van marketing);

      • ii.

        aantal aan te bieden deeltweewielers, per type deeltweewieler aangegeven;

    • c.

      een veiligheidsplan, dat in elk geval bevat:

      • i.

        de wijze van toezicht op de deeltweewielers in de openbare ruimte;

      • ii.

        de wijze waarop bij hinder en overlast in de openbare ruimte wordt gehandhaafd;

      • iii.

        een inventarisatie van risico’s voor de openbare orde, openbare veiligheid, de volksgezondheid en de bescherming van het milieu en de maatregelen die genomen worden tegen deze risico’s;

      • iv.

        een afschrift van de algemene voorwaarden;

    • d.

      een mobiliteitsplan, dat in elk geval bevat:

      • i.

        een beschrijving hoe het concept bijdraagt aan vermindering van het voertuigbezit;

      • ii.

        een beschrijving hoe het concept bijdraagt aan het veranderen van de mobiliteit;

      • iii.

        een beschrijving hoe het concept bijdraagt aan het verduurzamen van mobiliteit;

      • iv.

        een beschrijving van de wijze waarop de deeltweewielers om de 48 uren over de gemeente verdeeld wordt;

      • v.

        een beschrijving hoe het concept bijdraagt aan het verbeteren van de parkeerproblematiek;

    • e.

      een monitoringsplan dat in elk geval bevat:

      • i.

        een beschrijving van de wijze waarop het gebruik van de deeltweewielers wordt gemonitord;

      • ii.

        een beschrijving van de gegevens die voor de gemeente en het CROW beschikbaar worden gesteld ten behoeve van onderzoek, monitoring en overzicht;

    • f.

      Een stadsplattegrond met daarop weergegeven in elk geval:

      • i.

        de locaties en verdeling van de deeltweewielers op het grondgebied van de gemeente;

      • ii.

        de type deelvoertuigen;

      • iii.

        het aantal van deze voertuigen per type.

Artikel 6: Procedure vergunningsverlening

De vergunningverlening door het college vindt plaats in twee fasen:

  • 1.

    fase 1: toetsing van de aanvragen aan de weigeringsgronden, genoemd in artikel 1:8 van de APV en de indieningsvereisten ingevolge deze nadere regels; en

  • 2.

    fase 2: vergunningverlening:

    • a.

      indien de aanvraag voldoet aan de gestelde criteria; óf

    • b.

      na loting, indien het aantal aanvragen - dat aan de gestelde criteria voldoet - groter is dan het aantal maximaal beschikbare vergunningen ingevolge artikel 8.

Artikel 7: Wijze van loting

  • 1.

    De in artikel 6 genoemde loting vindt plaats door per type deelwieler drie aanvragen blind te trekken.

  • 2.

    Aan de, in het eerste lid genoemde, getrokken aanvraag wordt vergunning verleend voor dat type deeltweewieler.

  • 3.

    Indien uit fase 1, genoemd in artikel 6, blijkt dat een aanvraag niet voldoet, dan doet die aanvraag niet mee aan de loting.

  • 4.

    De loting wordt namens het college uitgevoerd door de burgemeester.

  • 5.

    De loting is openbaar en vindt plaats binnen 4 weken na het verstrijken van de in artikel 2, eerste lid, genoemde indieningstermijn

  • 6.

    Uiterlijk binnen drie weken na de loting, worden de aanvragers een besluit op aanvraag verzonden.

Artikel 8: Maximum aantal vergunningen

  • 1.

    Voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte worden per type deeltweewieler maximaal drie vergunningen verleend.

  • 2.

    Met het maximaal aantal vergunningen, genoemd in het eerste lid, mogen maximaal 798 deeltweewielers bedrijfsmatig in de openbare ruimte worden aangeboden.

  • 3.

    De in het eerste en tweede lid vastgestelde maxima worden per type deeltweewieler als volgt verdeeld:

    Type deeltweewieler

    Maximum aantal deeltweewielers

    Aandeel

    (e-)Deelfietsen

    354 (118 per vergunning)

    44%

    (e-)Deelbromfiets (incl. deelsnorfiets)

    324 (108 per vergunning)

    41%

    (e-)Deelstep

    60 (20 per vergunning)

    7,5%

    (e-)Deelbakfiets en/of overige vormen

    60 (20 per vergunning)

    7,5%

    Totaal

    798

  • 4.

    Elk aanvrager krijgt maximaal één vergunning per type deeltweewieler.

  • 5.

    Voor de (e-)deelstep is een vergunningaanvraag mogelijk, voor zover de (e-)deelstep door de overheid is aangewezen als bijzondere bromfiets, zoals omschreven in artikel 1, eerste lid in van de Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen.

  • 6.

    Voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in CBS-buurt 09, Noordkethelpolder, wordt geen vergunning verleend en is daarmee ook niet toegestaan.

Artikel 9: Verplichting met betrekking tot de verdeling van de deeltweewielers in Schiedam

  • 1.

    De vergunninghouder dient zorg te dragen voor en het in stand houden van een evenwichtige verdeling van de deeltweewielers in Schiedam.

  • 2.

    Er is een evenwichtige verdeling, zoals genoemd in het eerste lid, indien er sprake is van de onderstaande verhouding in deeltweewielers per deelgebied, inclusief de daarin genoemde CBS-wijken:

    Type deeltweewieler

    Deelgebieden

    Centrum

    CBS-wijk:

    • -

      Centrum

    Schil  

    CBS-wijken:

    • -

      Oost;

    • -

      Nieuw Mathenesse

      (ten noorden van de lijn Nieuwsticht en de Van Deventerstraat);

    • -

      Nieuwland (ten oosten van de lijn Poldervaartpad en Laan van Spieringshoek);

    • -

      Zuid

    Schiedam overig

    CBS-wijken:

    • -

      Havengebied

    • -

      Nieuw Mathenesse

      (ten zuiden van de lijn Nieuwsticht en de Van Deventerstraat);

    • -

      Nieuwland (ten westen van de lijn Poldervaartpad en Laan van Spieringshoek);

    • -

      Groenoord;

    • -

      Woudhoek;

    • -

      Spaland.

    (e-)Deelfietsen

    177 (50%)

    123 (35%)

    54 (15%)

    (e-)Deelbromfiets (incl. deelsnorfiets)

    48 (15%)

    114 (35%)

    162 (50%)

    (e-)Deelstep

    20 (33%)

    20 (33%)

    20 (33%)

    (e-)Deelbakfiets en/of overige vormen

    20 (33%)

    20 (33%)

    20 (33%)

  • 3.

    Er is geen sprake van een evenwichtige verdeling, zoals genoemd in het eerste lid, indien de verhouding deeltweewielers 10 procent afwijkt van de verhouding, zoals genoemd in het tweede lid.

  • 4.

    De in het tweede lid genoemde wijken zijn met bijbehorende buurten weergegeven in de bijlage II: Deelgebieden, CBS-wijken en CBS-buurten, behorend bij deze nadere regels.

Artikel 10: Evenementen

  • 1.

    De houder van een evenementenvergunning kan verzoeken om, in afwijking van de in artikel 9, tweede lid, genoemde verplichting, tijdens een B- en C-evenement, zoals omschreven in artikel 2:24, eerste lid, onder c en d, van de APV, een groter aantal deeltweewielers in de vooraf vastgestelde locaties ter beschikking te laten stellen.

  • 2.

    Bij het in het eerste lid genoemde verzoek dient de houder van de evenementenvergunning te onderbouwen hoeveel en waar extra deeltweewielers in de directe omgeving van het evenement in de openbare ruimte geplaatst kunnen worden.

  • 3.

    De totale afwijking, genoemd in het eerste lid, bedraagt maximaal 20 procent van de aantallen genoemd in artikel 9, tweede lid. Deze aantallen worden zijn weergegeven in Bijlage I: Verdeling tweewielers tijdens een evenement

  • 4.

    In het derde lid genoemde maximale afwijking is eveneens van toepassing indien meerdere evenementen tegelijkertijd plaatsvinden.

  • 5.

    De in het eerste lid genoemde verzoeken worden in volgorde van binnenkomst afgehandeld.

  • 6.

    Na beëindiging van het evenement dient de aanbieder binnen maximaal 48 uur de hoeveelheid deeltweewielers terug te brengen naar de aan hen vergunde aantallen.

Artikel 11: Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 12: Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Nadere regels aanbieden van deeltweewielers Schiedam 2022’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam op 22 maart 2022.

burgemeester en wethouders van Schiedam,

de secretaris,

C.E. Bos

de burgemeester,

C.H.J. Lamers

Bijlage: artikelsgewijze toelichting op de ‘Nadere regels omtrent vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte Schiedam 2022’

 

Artikel 3: Bekendmaking te vergeven schaarse vergunning

 

Lid 1

De start van de procedure om een vergunning, voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte tegen betaling, te verlenen, vangt aan met het doen van een bekendmaking door het college, dat er een vergunning te vergeven is of te vergeven komt.

Het college heeft hierin een actieve informatieplicht. Jurisprudentie(o.a. RVS:2017:2611 en RVS:2016:2927) laat zien dat elke potentiële gegadigde mogelijkheden heeft om mee te dingen naar een beschikbare schaarse vergunning. Door de bekendmaking worden gegadigden op de vergunning gewezen als ook geïnformeerd over de indieningsvereisten, de procedure en de wijze waarop de vergunning wordt verdeeld. Hiermee geeft de het college een passende mate van openbaarheid inzake de wijze hoe de betreffende schaarse vergunning wordt verkregen.

 

Lid 3

Het derde lid beschrijft welke informatie het college moet geven in zijn bekendmaking. De informatie moet zodanig worden verwoord, dat het voor een aanvrager duidelijk is waar hij zijn aanvraag naartoe moet schrijven, als ook wanneer zijn aanvraag volledig is.

 

Artikel 4: Indieningstermijn aanvraag

 

Lid 1

Het eerste lid schrijft de duur van de periode voor, waarin aanvragers hun aanvraag om een vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers moeten indienen. Deze periode is gesteld op zes weken en vangt één (1) dag na de dag van de bekendmaking aan.

 

Lid 2

Het tweede lid beschrijft wat er gebeurt met een aanvraag die te laat wordt ingediend. Deze wordt niet ontvankelijk verklaard en verder inhoudelijk niet in behandeling genomen. Daarmee kan de aanvrager niet meedingen naar de vergunning en zal hij moeten wachten tot het volgende moment dat er een vergunning beschikbaar komt.

 

Artikel 5: Indieningsvereisten aanvraag

 

Lid 1

In het eerste lid wordt beschreven welk partij uitsluitend een aanvraag voor een vergunning, voor het aanbieden van deeltweewielers, kan indienen. De gemeente vraagt hierin contactgegevens van ondernemingen, zoals deze beschreven staan in het Handelsregister. Deze ondernemingen worden in de verdere toelichting aangeduid als aanbieder of aanbieders.

 

Lid 2

In het tweede lid wordt aangegeven dat een aanvraag zowel digitaal en schriftelijk kan worden ingediend, middels een door het college vastgesteld aanvraagformulier. Dit formulier is te raadplegen via het Digitaal Loket van de gemeente Schiedam.

 

Lid 3

Het derde lid bevat een opsomming van informatie en documenten die een aanvrager tenminste moet indienen bij zijn aanvraag. Het betreft informatie en documentatie die noodzakelijk is om te beoordelen of de belangen, die de vergunning dient te beschermen, niet onevenredig en onacceptabel worden benadeeld.

 

Artikel 6: Procedure vergunningsverlening

 

Ten aanzien van schaarse vergunningen dient het college verdelingscriteria vast te stellen, om de beschikbare vergunning te verdelen. Jurisprudentie laat zien dat er verschillende criteria worden erkend. Schiedam heeft gekozen de volgende verdelingscriteria te hanteren:

 

Fase 1: toetsing van de aanvraag aan de weigeringsgronden genoemd in de artikelen 1:8 van de APV en de indieningsvereisten ingevolge deze nadere regels. Indien de aanvraag hier niet aan voldoet, zal de aanvraag niet meegenomen worden in de verdere procedure.

 

Fase 2: bij maximaal drie aanvragen, die in fase 1 positief getoetst zijn en in de verdere procedure meegenomen kunnen worden, volgt een vergunningverlening voor maximaal drie vergunningen. Indien meer dan drie aanvragen positief getoetst zijn in fase 1 en in de verdere procedure kunnen worden meegenomen, volgt een loting. Er zullen in totaal drie aanvragen worden getrokken tussen de overgebleven aanbieders.

 

Artikel 7: Wijze van loting

 

Lid 1

De in artikel 7 genoemde loting vindt plaats door drie aanvragen blind te trekken en sluit aan bij de richtlijnen zoals omschreven in de Handreiking Schaarse Vergunningen van de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten.

 

Lid 5 en 6

De loting vindt plaats binnen 4 weken na het verstrijken van de in artikel 2, eerste lid, genoemde indieningstermijn. Uiterlijk binnen drie weken na de loting, worden de aan de loting deelnemende aanvragers geïnformeerd over de uitkomst van de loting voor wat betreft hun aanvraag en wordt het besluit kenbaar gemaakt. De aanvrager, van de in de loting getrokken aanvraag, ontvangt dan ook de vergunning. De aanvragers, die in Fase I zijn afgevallen, kunnen eerder dan de uiterste termijn worden geïnformeerd over de beslissing op aanvraag.

Hiermee kan het totale vergunningsproces (van indienen aanvraag tot ontvangen van het besluit) binnen een termijn van 13 weken (één kwartaal) plaatsvinden. Ingevolge artikel 4:14, eerste lid, van de Awb kan het college , indien nodig, binnende hierboven genoemde termijn, aan de aanvragers schriftelijk kenbaar maken dat niet binnen de termijn besloten kan worden en geeft daarbij een zo kort mogelijke termijn aan waarbinnen de beschikking wel tegemoet kan worden gezien.

 

 

Artikel 8: Maximum aantal vergunningen

 

Lid 1

Per type deeltweewieler worden maximaal drie vergunningen, voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers, verleend. Dit betekent een maximum van 12 te verlenen vergunningen.

Een maximum aantal vergunningen moet voorkomen dat een wildgroei ontstaat aan aangeboden deeltweewielers in de openbare ruimte en met een maximum aantal is het handhaven op foutgeparkeerde deeltweewielers, voor zover nodig, binnen de huidige beschikbare mogelijkheden haalbaar.

 

Lid 2

Het verlenen van de in eerste lid genoemde vergunningen, voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers, is gekoppeld aan een maximum van 798 bedrijfsmatig aan te bieden deeltweewielers. Dit komt neer op een maximum van één deelvoertuig per 100 inwoners. Dit maximum aantal is bepaald op basis van:

  • 1.

    het huidige gebruik van deeltweewielers in de stad;

  • 2.

    de gemiddelde stilstandtijd van de deeltweewielers in de stad;

  • 3.

    de te verwachte voertuigontwikkelingen in de nabije toekomst, en;

  • 4.

    het kunnen handhaven op foutparkeren en hinder

Lid 3

Per vergunning en per type deeltweewieler mag een aanbieder maximaal één derde van het in lid 3 genoemde maximum totaal aantal deeltweewielers exploiteren. Hiermee wordt voorkomen, dat bij meer dan één vergunning per deeltweewieler een ongelijke verdeling ontstaat en dat een aanbieder nadelige gevolgen ondervindt ten opzichte van een andere aanbieder.

 

Lid 4

Met een maximum van één vergunning per type deeltweewieler, en daardoor maximaal drie verschillende aanbieders per deeltweewieler, wordt getracht ruimte te bieden aan meerdere partijen om bedrijfsmatig deeltweewielers binnen de gemeentegrenzen aan te bieden.

Hiermee kunnen ook nieuwe aanbieders de kans krijgen deeltweewielers bedrijfsmatig in de openbare ruimte aanbieden.

 

Lid 5

De (e-)step is als voertuig (nog) niet toegestaan op de openbare weg. Een (e-)step is pas op de openbare weg toegestaan, als het voertuig is aangewezen als bijzondere bromfiets, zoals omschreven in artikel 1, eerste lid van de Beleidsregels aanwijzing bijzondere bromfietsen. De verwachting is dat de (e-)step op termijn toegelaten wordt op de openbare weg. In de nadere regels is rekening gehouden met een vergunningverlening voor deel(e-)steps. Het proces tot vergunningverlening kan echter pas plaatsvinden zodra de (e-)step is aangewezen als bijzondere bromfiets, zoals hierboven genoemd.

 

Lid 6

In het poldergebied aan de noordzijde van Schiedam, CBS-buurt Noordkethelpolder, wordt aan- en afmelden van deeltweewielers niet toegelaten. De kans dat een geparkeerde deeltweewieler binnen een acceptabele periode van maximaal 48 uur wordt gebruikt is, op basis van het gebruik van deeltweewielers in het poldergebied zeer klein.

 

Artikel 9: Verplichting met betrekking tot de verdeling van de deeltweewielers in Schiedam

 

In de verdeling is rekening gehouden met de mobiliteitsvraag naar het centrum en de beschikbare ruimte in het centrum. Daarnaast is rekening gehouden met de mobiliteitsvraag en de mobiliteitsbewegingen binnen de gemeentegrenzen, almede met de gemeentelijke wens om meer fietsbewegingen te faciliteren naar het centrumgebied. Deze verdeling houdt tevens rekening met de wens om minder voertuigbewegingen door het centrumgebied te faciliteren, ten behoeve van de veiligheid en comfort van voetgangers in het centrumgebied.

 

Lid 1

Door het in stand houden van een evenwichtige verdeling van de deeltweewielers binnen de gemeentegrens zijn dagelijks meerdere deeltweewielers op uiteenlopende locaties in de stad beschikbaar. Het gemeentebreed beschikbaar stellen van deeltweewielers draagt bij aan het gebruik van deeltweewielers in het dagelijks vervoerssysteem.

De vergunninghouders hebben digitale mogelijkheden voor monitoring en voertuigen om deeltweewielers te verplaatsen. Zij kunnen hierdoor zorgdragen voor het in stand houden van een evenwichtige verdeling in de stad.

 

Lid 2

In het tweede lid is aangegeven hoe de evenwichtigheid in verdeling van de deeltweewielers per deelgebied en per CBS-wijk geregeld moet zijn.

 

Lid 3

De vergunninghouders dienen zorg te dragen voor een evenwichtige verdeling van deeltweewielers in de stad. Deze verdeling is door 24/7 gebruik door gebruikers continue aan verandering onderhevig. Vergunninghouders dienen voldoende mogelijkheden te krijgen om op een goede manier zorg te kunnen dragen voor deze evenwichtige verdeling. Daarbij hoort ook enige coulance van de wegbeheerder als vergunningverlener. Een afwijking van maximaal 10 procent wordt aangehouden in het kader van redelijkheid, om te voorkomen dat vergunninghouders zich met enige regelmaat niet aan de verplichtingen kunnen houden. Dit houdt ook in dat vergunningshouders verplicht worden met enige regelmaat hun arsenaal te herverdelen.

 

Artikel 10: Evenementen

 

Lid 1

De organisator van een evenement geeft in het aanvraagformulier voor een evenementenvergunning schriftelijk aan gebruik te willen maken van deeltweewielers als mogelijkheid voor de bereikbaarheid van het evenement. Bij schriftelijk akkoord van de gemeente kunnen organisatoren van evenementen en aanbieders van deeltweewielers tijdens een evenement hun deeltweewielers anders over de stad verdelen, waardoor er op en rondom de evenement(en) locatie(s) meerdere deeltweewielers in de vooraf vastgestelde locaties kunnen worden aangeboden dan het gestelde maximum in artikel 9;

 

Lid 2

In het aanvraagformulier voor een evenement geeft de organisator van het evenement aan van hoeveel scooters de organisator gebruik wil maken tijdens het evenement. Ook geeft de organisator van het evenement aan met welk partij hij overeenstemming wil krijgen over de inzet van extra deeltweewielers.

Als bijlage kan de organisator van het evenement de locaties aanwijzen waar tijdens het evenement behoefte is aan extra stallingsruimte voor deeltweewielers in de openbare ruimte. Dit mogen uitsluitend door de gemeente vastgestelde locaties zijn binnen de gemeentegrenzen.

 

Lid 3

Tijdens evenementen kan, na toestemming van het college, de verplichte verdeling ingevolge artikel 9, tweede lid, met maximaal 20% worden overschreden.

 

Lid 5

Het toestaan om af te wijken van de vastgestelde verdelingsplicht ingevolge artikel 9, tweede lid, en het daarmee beschikbaar kunnen stellen van extra deeltweewielers tijdens evenementen gebeurt in volgorde van aanvraag. Reden hiervoor is dat, indien er meerdere evenementen tegelijkertijd plaatsvinden, de kans groter is dat -door het toestaan van extra deeltweewielers voor elk onderscheidend evenement-- het maximum aantal aangeboden deeltweewielers overschreden wordt en de verdeling te veel uit de pas gaat lopen, waardoor het uiterlijk aanzien van de stad in het geding komt en/of de kans op hinder/overlast vergroot wordt. Met het tijdelijk toestaan van een maximum aantal extra deelvoertuigen, bij een beperkt aantal evenementen, wordt het uiterlijk aanzien van de stad ook tijdens evenementen niet geschaad en wordt hinder/overlast tijdens evenementen geminimaliseerd.

 

Lid 6

De aanbieder dient na beëindiging van een evenement zorg te dragen voor verwijdering van de, ten behoeve van het evenement, extra geplaatste deeltweewielers. Om een gezonde bedrijfsvoering mogelijk te maken en om te voorkomen dat overlast na het evenement ontstaat, dienen aanbieders de extra deeltweewielers binnen 48 uur na beëindiging van het evenement te hebben verwijderd en de aantallen terug te hebben gebracht naar de aan hen vergunde aantallen.

 

Bijlage I: Verdeling deeltweewielers tijdens een evenement

Type deelvoertuig

Centrum

CBS-wijk:

  • -

    Centrum

Schil 

CBS-wijken:

  • -

    Oost;

  • -

    Nieuw Mathenesse

    (ten noorden van de lijn Nieuwsticht en de Van Deventerstraat);

  • -

    Nieuwland (ten oosten van de lijn Poldervaartpad en Laan van Spieringshoek);

  • -

    Zuid

  • -

    West

Schiedam overig  

CBS-wijken:

  • -

    Havengebied

  • -

    Nieuw Mathenesse

    (ten zuiden van de lijn Nieuwsticht en de Van Deventerstraat);

  • -

    Nieuwland

    (ten westen van de lijn Poldervaartpad en Laan van Spieringshoek);

  • -

    Groenoord;

  • -

    Woudhoek;

  • -

    Spaland.

(e-)Deelfietsen

210

150

120

480

(e-)Deelbromfiets (incl. deelsnorfiets)

63

120

150

433

(e-)Deelstep

24

24

24

72

(e-)Deelbakfiets en/of overige vormen

24

24

24

72

TOTAAL

957

Bijlage II: Deelgebieden, CBS-wijken en CBS-buurten

Deelgebied

CBS-wijk

CBS-buurt

Centrum

Centrum

Buurt 00: Binnenstad

Buurt 21: Branderbuurt

Buurt 22: Walvisbuurt

Schil

Oost

Buurt 11: Stadserf

Buurt 12: Natuurkundigenbuurt

Buurt 13: Singelkwartier

Buurt 14: Stationsbuurt

Buurt 15: Wetenschappersbuurt

Buurt 16: Newtonbuurt

Buurt 17: Rotterdamsedijk

Centrum

Buurt 23: De Plantage

West

Buurt 31: Schildersbuurt

Buurt 32: Schrijversbuurt

Buurt 33: Fabribuurt

Buurt 34: Frankenland

Buurt 35: Liduinabuurt

Buurt 36: Nassaukwartier

Buurt 37: Oranjekwartier

Buurt 38: Havenschmidtkwartier

Nieuw Mathenesse

Buurt 50: Nieuw Mathenesse (ten

noorden van de lijn Nieuwsticht en de Van Deventerstraat)

Nieuwland

Buurt 62: Spieringshoek (ten oosten van de lijn Poldervaartpad en Laan van Spieringshoek)

Buurt 63: Staatsliedenbuurt

Buurt 64: Vakbondliedenbuurt

Buurt 65: Hollandiabuurt

Buurt 66: Schiehart

Buurt 67: Nolensbuurt

Buurt 68: Wibautbuurt

Schiedam overig

West

Buurt 39: Distillatuersbuurt

Zuid

Buurt 41: Noletbuurt

Buurt 42: Eilandenbuurt

Buurt 43: Piet Sandersbuurt

Buurt 44: Maasboulevard

Buurt 45: Havenbuurt

Nieuw Mathenesse

Buurt 50: Nieuw Mathenesse (ten zuiden van de lijn Nieuwsticht en de Van Deventerstraat)

Nieuwland

Buurt 62: Spieringshoek (ten westen van de lijn Poldervaartpad en Laan van Spieringshoek)

Kethel

Buurt 71: Parkenbuurt/Bijdorp

Groenoord

Buurt 72: Groenoord-Zuid

Buurt 73: Groenoord-Midden

Buurt 74: Groenoord-Zuid

Kethel

Buurt 75: Kethel-Dorp

Buurt 76: Vogelbuurt

Buurt 77: Tuindorp

’s Gravelandsepolder/Spaanse polder

Buurt 81: Spaanse Polder

Buurt 82: ’s Gravelandsepolder

Buurt 83: Polderwetering

Woudhoek

Buurt 91: Toneelspelersbuurt

Buurt 92: Ambachtenbuurt

Buurt 93: Kastelenbuurt

Buurt 94: Botenbuurt

Spaland/Sveaparken

Buurt 95: De Gaarden/Sveafors

Buurt 96: De Vlinderhoven/ Sveaholm

Buurt 97: De Akkers en De Velden

Buurt 98: Sveaborg en -dal

Naar boven