Gemeenteblad van Schiedam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2022, 171654 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2022, 171654 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels omtrent vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte Schiedam 2022
Het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) van de gemeente Schiedam,
gelet op artikel 5:12a van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Schiedam 2013;
overwegende dat de ‘Algemene plaatselijke verordening gemeente Schiedam 2013 (hierna: APV) het mogelijk maakt om met een vergunning van het college deeltweewielers bedrijfsmatig in de openbare ruimte aan te bieden;
overwegende dat deze vergunning een zogeheten ‘schaarse vergunning’ betreft;
“Nadere regels omtrent vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte Schiedam 2022”
Deeltweewieler: een voertuig, zijnde uitsluitend een fiets, een bromfiets of een snorfiets, zoals omschreven in artikel 1 van het Reglement voor Verkeerstekens en Verkeersregels 1990 en/of een bijzondere bromfiets, zoals omschreven in artikel 1 van de Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen, die tegen betaling kan worden gebruikt door iedere persoon die daarvoor een abonnement heeft bij een aanbieder en is te onderscheiden in een (e-)deelfiets, een (e-)deelbrom- en/of snorfiets, een (e-)deelstep en een (e-)deelbakfiets.
Deze nadere regels dienen om de inzet van deeltweewielers in de openbare ruimte te reguleren, waarbij een passende mate van openbaarheid gegarandeerd wordt met betrekking tot de beschikbaarheid van de vergunning, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria.
Artikel 6: Procedure vergunningsverlening
De vergunningverlening door het college vindt plaats in twee fasen:
Artikel 9: Verplichting met betrekking tot de verdeling van de deeltweewielers in Schiedam
De houder van een evenementenvergunning kan verzoeken om, in afwijking van de in artikel 9, tweede lid, genoemde verplichting, tijdens een B- en C-evenement, zoals omschreven in artikel 2:24, eerste lid, onder c en d, van de APV, een groter aantal deeltweewielers in de vooraf vastgestelde locaties ter beschikking te laten stellen.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam op 22 maart 2022.
burgemeester en wethouders van Schiedam,
de secretaris,
C.E. Bos
de burgemeester,
C.H.J. Lamers
Bijlage: artikelsgewijze toelichting op de ‘Nadere regels omtrent vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte Schiedam 2022’
Artikel 3: Bekendmaking te vergeven schaarse vergunning
De start van de procedure om een vergunning, voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte tegen betaling, te verlenen, vangt aan met het doen van een bekendmaking door het college, dat er een vergunning te vergeven is of te vergeven komt.
Het college heeft hierin een actieve informatieplicht. Jurisprudentie(o.a. RVS:2017:2611 en RVS:2016:2927) laat zien dat elke potentiële gegadigde mogelijkheden heeft om mee te dingen naar een beschikbare schaarse vergunning. Door de bekendmaking worden gegadigden op de vergunning gewezen als ook geïnformeerd over de indieningsvereisten, de procedure en de wijze waarop de vergunning wordt verdeeld. Hiermee geeft de het college een passende mate van openbaarheid inzake de wijze hoe de betreffende schaarse vergunning wordt verkregen.
Het derde lid beschrijft welke informatie het college moet geven in zijn bekendmaking. De informatie moet zodanig worden verwoord, dat het voor een aanvrager duidelijk is waar hij zijn aanvraag naartoe moet schrijven, als ook wanneer zijn aanvraag volledig is.
Artikel 4: Indieningstermijn aanvraag
Het eerste lid schrijft de duur van de periode voor, waarin aanvragers hun aanvraag om een vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers moeten indienen. Deze periode is gesteld op zes weken en vangt één (1) dag na de dag van de bekendmaking aan.
Het tweede lid beschrijft wat er gebeurt met een aanvraag die te laat wordt ingediend. Deze wordt niet ontvankelijk verklaard en verder inhoudelijk niet in behandeling genomen. Daarmee kan de aanvrager niet meedingen naar de vergunning en zal hij moeten wachten tot het volgende moment dat er een vergunning beschikbaar komt.
Artikel 5: Indieningsvereisten aanvraag
In het eerste lid wordt beschreven welk partij uitsluitend een aanvraag voor een vergunning, voor het aanbieden van deeltweewielers, kan indienen. De gemeente vraagt hierin contactgegevens van ondernemingen, zoals deze beschreven staan in het Handelsregister. Deze ondernemingen worden in de verdere toelichting aangeduid als aanbieder of aanbieders.
In het tweede lid wordt aangegeven dat een aanvraag zowel digitaal en schriftelijk kan worden ingediend, middels een door het college vastgesteld aanvraagformulier. Dit formulier is te raadplegen via het Digitaal Loket van de gemeente Schiedam.
Het derde lid bevat een opsomming van informatie en documenten die een aanvrager tenminste moet indienen bij zijn aanvraag. Het betreft informatie en documentatie die noodzakelijk is om te beoordelen of de belangen, die de vergunning dient te beschermen, niet onevenredig en onacceptabel worden benadeeld.
Artikel 6: Procedure vergunningsverlening
Ten aanzien van schaarse vergunningen dient het college verdelingscriteria vast te stellen, om de beschikbare vergunning te verdelen. Jurisprudentie laat zien dat er verschillende criteria worden erkend. Schiedam heeft gekozen de volgende verdelingscriteria te hanteren:
Fase 1: toetsing van de aanvraag aan de weigeringsgronden genoemd in de artikelen 1:8 van de APV en de indieningsvereisten ingevolge deze nadere regels. Indien de aanvraag hier niet aan voldoet, zal de aanvraag niet meegenomen worden in de verdere procedure.
Fase 2: bij maximaal drie aanvragen, die in fase 1 positief getoetst zijn en in de verdere procedure meegenomen kunnen worden, volgt een vergunningverlening voor maximaal drie vergunningen. Indien meer dan drie aanvragen positief getoetst zijn in fase 1 en in de verdere procedure kunnen worden meegenomen, volgt een loting. Er zullen in totaal drie aanvragen worden getrokken tussen de overgebleven aanbieders.
De in artikel 7 genoemde loting vindt plaats door drie aanvragen blind te trekken en sluit aan bij de richtlijnen zoals omschreven in de Handreiking Schaarse Vergunningen van de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten.
De loting vindt plaats binnen 4 weken na het verstrijken van de in artikel 2, eerste lid, genoemde indieningstermijn. Uiterlijk binnen drie weken na de loting, worden de aan de loting deelnemende aanvragers geïnformeerd over de uitkomst van de loting voor wat betreft hun aanvraag en wordt het besluit kenbaar gemaakt. De aanvrager, van de in de loting getrokken aanvraag, ontvangt dan ook de vergunning. De aanvragers, die in Fase I zijn afgevallen, kunnen eerder dan de uiterste termijn worden geïnformeerd over de beslissing op aanvraag.
Hiermee kan het totale vergunningsproces (van indienen aanvraag tot ontvangen van het besluit) binnen een termijn van 13 weken (één kwartaal) plaatsvinden. Ingevolge artikel 4:14, eerste lid, van de Awb kan het college , indien nodig, binnende hierboven genoemde termijn, aan de aanvragers schriftelijk kenbaar maken dat niet binnen de termijn besloten kan worden en geeft daarbij een zo kort mogelijke termijn aan waarbinnen de beschikking wel tegemoet kan worden gezien.
Artikel 8: Maximum aantal vergunningen
Per type deeltweewieler worden maximaal drie vergunningen, voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers, verleend. Dit betekent een maximum van 12 te verlenen vergunningen.
Een maximum aantal vergunningen moet voorkomen dat een wildgroei ontstaat aan aangeboden deeltweewielers in de openbare ruimte en met een maximum aantal is het handhaven op foutgeparkeerde deeltweewielers, voor zover nodig, binnen de huidige beschikbare mogelijkheden haalbaar.
Het verlenen van de in eerste lid genoemde vergunningen, voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers, is gekoppeld aan een maximum van 798 bedrijfsmatig aan te bieden deeltweewielers. Dit komt neer op een maximum van één deelvoertuig per 100 inwoners. Dit maximum aantal is bepaald op basis van:
Per vergunning en per type deeltweewieler mag een aanbieder maximaal één derde van het in lid 3 genoemde maximum totaal aantal deeltweewielers exploiteren. Hiermee wordt voorkomen, dat bij meer dan één vergunning per deeltweewieler een ongelijke verdeling ontstaat en dat een aanbieder nadelige gevolgen ondervindt ten opzichte van een andere aanbieder.
Met een maximum van één vergunning per type deeltweewieler, en daardoor maximaal drie verschillende aanbieders per deeltweewieler, wordt getracht ruimte te bieden aan meerdere partijen om bedrijfsmatig deeltweewielers binnen de gemeentegrenzen aan te bieden.
Hiermee kunnen ook nieuwe aanbieders de kans krijgen deeltweewielers bedrijfsmatig in de openbare ruimte aanbieden.
De (e-)step is als voertuig (nog) niet toegestaan op de openbare weg. Een (e-)step is pas op de openbare weg toegestaan, als het voertuig is aangewezen als bijzondere bromfiets, zoals omschreven in artikel 1, eerste lid van de Beleidsregels aanwijzing bijzondere bromfietsen. De verwachting is dat de (e-)step op termijn toegelaten wordt op de openbare weg. In de nadere regels is rekening gehouden met een vergunningverlening voor deel(e-)steps. Het proces tot vergunningverlening kan echter pas plaatsvinden zodra de (e-)step is aangewezen als bijzondere bromfiets, zoals hierboven genoemd.
In het poldergebied aan de noordzijde van Schiedam, CBS-buurt Noordkethelpolder, wordt aan- en afmelden van deeltweewielers niet toegelaten. De kans dat een geparkeerde deeltweewieler binnen een acceptabele periode van maximaal 48 uur wordt gebruikt is, op basis van het gebruik van deeltweewielers in het poldergebied zeer klein.
Artikel 9: Verplichting met betrekking tot de verdeling van de deeltweewielers in Schiedam
In de verdeling is rekening gehouden met de mobiliteitsvraag naar het centrum en de beschikbare ruimte in het centrum. Daarnaast is rekening gehouden met de mobiliteitsvraag en de mobiliteitsbewegingen binnen de gemeentegrenzen, almede met de gemeentelijke wens om meer fietsbewegingen te faciliteren naar het centrumgebied. Deze verdeling houdt tevens rekening met de wens om minder voertuigbewegingen door het centrumgebied te faciliteren, ten behoeve van de veiligheid en comfort van voetgangers in het centrumgebied.
Door het in stand houden van een evenwichtige verdeling van de deeltweewielers binnen de gemeentegrens zijn dagelijks meerdere deeltweewielers op uiteenlopende locaties in de stad beschikbaar. Het gemeentebreed beschikbaar stellen van deeltweewielers draagt bij aan het gebruik van deeltweewielers in het dagelijks vervoerssysteem.
De vergunninghouders hebben digitale mogelijkheden voor monitoring en voertuigen om deeltweewielers te verplaatsen. Zij kunnen hierdoor zorgdragen voor het in stand houden van een evenwichtige verdeling in de stad.
In het tweede lid is aangegeven hoe de evenwichtigheid in verdeling van de deeltweewielers per deelgebied en per CBS-wijk geregeld moet zijn.
De vergunninghouders dienen zorg te dragen voor een evenwichtige verdeling van deeltweewielers in de stad. Deze verdeling is door 24/7 gebruik door gebruikers continue aan verandering onderhevig. Vergunninghouders dienen voldoende mogelijkheden te krijgen om op een goede manier zorg te kunnen dragen voor deze evenwichtige verdeling. Daarbij hoort ook enige coulance van de wegbeheerder als vergunningverlener. Een afwijking van maximaal 10 procent wordt aangehouden in het kader van redelijkheid, om te voorkomen dat vergunninghouders zich met enige regelmaat niet aan de verplichtingen kunnen houden. Dit houdt ook in dat vergunningshouders verplicht worden met enige regelmaat hun arsenaal te herverdelen.
De organisator van een evenement geeft in het aanvraagformulier voor een evenementenvergunning schriftelijk aan gebruik te willen maken van deeltweewielers als mogelijkheid voor de bereikbaarheid van het evenement. Bij schriftelijk akkoord van de gemeente kunnen organisatoren van evenementen en aanbieders van deeltweewielers tijdens een evenement hun deeltweewielers anders over de stad verdelen, waardoor er op en rondom de evenement(en) locatie(s) meerdere deeltweewielers in de vooraf vastgestelde locaties kunnen worden aangeboden dan het gestelde maximum in artikel 9;
In het aanvraagformulier voor een evenement geeft de organisator van het evenement aan van hoeveel scooters de organisator gebruik wil maken tijdens het evenement. Ook geeft de organisator van het evenement aan met welk partij hij overeenstemming wil krijgen over de inzet van extra deeltweewielers.
Als bijlage kan de organisator van het evenement de locaties aanwijzen waar tijdens het evenement behoefte is aan extra stallingsruimte voor deeltweewielers in de openbare ruimte. Dit mogen uitsluitend door de gemeente vastgestelde locaties zijn binnen de gemeentegrenzen.
Tijdens evenementen kan, na toestemming van het college, de verplichte verdeling ingevolge artikel 9, tweede lid, met maximaal 20% worden overschreden.
Het toestaan om af te wijken van de vastgestelde verdelingsplicht ingevolge artikel 9, tweede lid, en het daarmee beschikbaar kunnen stellen van extra deeltweewielers tijdens evenementen gebeurt in volgorde van aanvraag. Reden hiervoor is dat, indien er meerdere evenementen tegelijkertijd plaatsvinden, de kans groter is dat -door het toestaan van extra deeltweewielers voor elk onderscheidend evenement-- het maximum aantal aangeboden deeltweewielers overschreden wordt en de verdeling te veel uit de pas gaat lopen, waardoor het uiterlijk aanzien van de stad in het geding komt en/of de kans op hinder/overlast vergroot wordt. Met het tijdelijk toestaan van een maximum aantal extra deelvoertuigen, bij een beperkt aantal evenementen, wordt het uiterlijk aanzien van de stad ook tijdens evenementen niet geschaad en wordt hinder/overlast tijdens evenementen geminimaliseerd.
De aanbieder dient na beëindiging van een evenement zorg te dragen voor verwijdering van de, ten behoeve van het evenement, extra geplaatste deeltweewielers. Om een gezonde bedrijfsvoering mogelijk te maken en om te voorkomen dat overlast na het evenement ontstaat, dienen aanbieders de extra deeltweewielers binnen 48 uur na beëindiging van het evenement te hebben verwijderd en de aantallen terug te hebben gebracht naar de aan hen vergunde aantallen.
Bijlage II: Deelgebieden, CBS-wijken en CBS-buurten
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-171654.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.