Eerste wijziging van de Verordening rekenkamercommissie 2021

DE RAAD VAN DE GEMEENTE SLUIS;

gelezen het voorstel van het presidium van 1 februari 2022;

gelet op artikel 81oa van de Gemeentewet;

gezien het advies van de commissie Ruimte/AB van 8 februari 2022;

BESLUIT

vast te stellen de eerste wijziging van de Verordening rekenkamercommissie 2021 van de gemeente Sluis.

Artikel 1 Doel

De rekenkamercommissie heeft tot doel onafhankelijk onderzoeken te verrichten die de raad en de inwoners van de gemeente Sluis inzicht verschaffen in de doelmatigheid, doeltreffend-heid en rechtmatigheid van de organisatie en het gevoerde beleid, de organisatie mogelijk-heden voor verbetering aan te reiken en een basis te bieden voor verantwoording aan raad en burgers over de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van organisatie en beleid.

Artikel 2 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    commissie: rekenkamercommissie;

  • c.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • d.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Sluis.

Artikel 3 Rekenkamercommissie

  • 1.

    Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie.

  • 2.

    De rekenkamercommissie bestaat uit:

  • twee raadsleden; twee externen en;

  • een externe voorzitter.

Artikel 4 Benoeming leden

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de rekenkamercommissie.

  • 2.

    De twee leden uit de raad en de externe voorzitter dragen gezamenlijk de twee externe leden voor.

  • 3.

    De leden van de rekenkamercommissie worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad benoemd met dien verstande dat de twee externe leden voor maximaal 2 periode herbenoemd kunnen worden.

  • 4.

    Indien een extern lid tussentijds wordt benoemd dan wordt zij/hij benoemd voor een zittingsperiode van 4 jaar.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1.

    De rekenkamercommissie werft de externe voorzitter en doet een voorstel tot benoeming aan de gemeenteraad.

  • 2.

    De externe voorzitter wordt door de gemeenteraad benoemd voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad plus zes maanden aangewezen. Hij/zij kan voor maximaal 2 periode herbenoemd worden.

  • 3.

    Indien de externe voorzitter tussentijds wordt benoemd dan wordt zij/hij benoemd voor een zittingsperiode van 4 jaar.

  • 4.

    De voorzitter wordt geacht geen lid te zijn van de rekenkamercommissie. Hij neemt geen deel aan stemmingen.

  • 5.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het langstzittende lid op als voorzitter dan wel, als de overige leden een gelijke periode zitting hebben gehad, het oudste lid in jaren.

Artikel 6 Eed

Ten aanzien van de externe voorzitter en externe leden is artikel 81g GW van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7 Ontslag en non-activiteit

  • 1.

    De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een raadslid eindigt:

  • a.

    op eigen verzoek;

  • b.

    indien het lid aftreedt als lid van de raad;

  • c.

    indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van de rekenkamercommissie te vervullen.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de externe voorzitter en de externe leden eindigt:

  • a.

    op eigen verzoek;

  • b.

    bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie;

  • c.

    wanneer de voorzitter en een extern lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

  • d.

    indien de voorzitter en een extern lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

  • 4.

    De externe voorzitter kan door de gemeenteraad worden ontslagen.

Artikel 8 Vergoeding voor werkzaamheden

  • 1.

    De externe voorzitter en externe leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie.

  • 2.

    Ten aanzien van de vergoedingen alsmede de onkostenvergoedingen van de interne leden is de verordening ex artikel 96 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget van de reken-kamercommissie.

Artikel 9 Ambtelijk secretaris

  • 1.

    Het ambtelijk secretariaat wordt ondergebracht bij het griffiersbureau. De rekenkamer-commissie benoemt de ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

Artikel 10 Reglement van orde

De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

Artikel 11 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De rekenkamercommissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast. Zij doet jaarlijks minimaal één en maximaal drie onderzoeken.

  • 2.

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamercommissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3.

    De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen twee maanden in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor gegronde redenen moeten aanvoeren.

Artikel 12 Werkwijze

  • 1.

    De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, bege-leiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeks-opzet.

  • 2.

    De rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te in-formeren.

  • 3.

    De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De rekenkamercommissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van proce-durele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 5.

    De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 6.

    De rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 7.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamercommissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 8.

    De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 9.

    Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 13 Budget

  • 1.

    De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Het gedeelte van het onderzoeksbudget dat niet wordt besteed wordt gereserveerd voor volgende jaren.

  • 3.

    Ten laste van het in voorgaande leden bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

  • a.

    de vergoedingen aan de externe voorzitter;

  • b.

    de ambtelijk secretaris;

  • c.

    interne onderzoeksmedewerkers;

  • d.

    externe deskundigen die eventueel door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

  • e.

    eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • f.

    De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking na publicatie.

  • 2.

    Op dat tijdstip vervalt de Verordening rekenkamercommissie 2021.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: "Eerste wijziging van de Verordening rekenkamercommissie 2021".

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van de gemeente Sluis d.d. 24 februari 2022

De voorzitter, De griffier,

mr. M.M.D. Vermue mr. P.T.G. Claeijs

Naar boven