Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Maashorst

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maashorst

 

overwegende dat:

  • -

    het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een eenmalige energietoeslag 2022;

  • -

    het daarom wenselijk is voor dit doel aanvullende beleidsregels vast te stellen op de Beleidsregels bijzondere bijstand .

gelet op:

titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

artikel 35 van de Participatiewet;

 

b e s l u i t (e n)

 

vast te stellen de

 

Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Maashorst

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Participatiewet;

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maashorst;

  • c.

    inkomen: totaal van het inkomen als bedoeld in artikel 32 van de wet. Artikel 31 van de wet is tevens van toepassing voor zover het geen betrekking heeft op het vermogen;

  • d.

    peildatum: de datum van de aanvraag van de energietoeslag en bij de ambtshalve toekenning 1 april 2022;

  • e.

    referteperiode: periode van een maand voorafgaand aan de peildatum bij zelf aanvragen;

  • f.

    toepasselijke bijstandsnorm: de normen zoals aangegeven in paragraaf 3.2 van de wet inclusief vakantietoeslag

Artikel 2 Doelgroep eenmalige energietoeslag 2022

  • 1.

    De eenmalige energietoeslag 2022 van € 800 is bedoeld voor een huishouden met een laag inkomen en wordt ambtshalve of op aanvraag als bijzondere bijstand verleend.

  • 2.

    Voor de toepassing van deze regeling wordt het vermogen niet in aanmerking genomen.

  • 3.

    Een huishouden (alleenstaande of gezin) heeft een laag inkomen als gedurende de referteperiode het in aanmerking te nemen inkomen niet hoger is dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm.

  • 4.

    Tot een huishouden wordt niet gerekend de persoon die op de peildatum:

    • a.

      in een inrichting verblijft als bedoeld in artikel 1 aanhef en onderdeel f van de wet; of

    • b.

      jonger is dan 21 jaar, en geen bijzondere bijstand voor levensonderhoud ontvangt; of

    • c.

      jonger is dan 27 jaar en aanspraak maakt op studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000; of

    • d.

      is ingeschreven in de basisregistratie personen als ingezetene met enkel een briefadres; of

    • e.

      inwonend is bij zijn/haar ouders of bij zijn/haar kinderen.

Artikel 3 Ambtshalve toekenning

  • 1.

    Huishoudens die voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2, en:

    • a.

      algemene bijstand ontvangen op 1 april 2022; of

    • b.

      een uitkering levensonderhoud ontvangen op grond van de IOAW, IOAZ en Bbz 2004 op 1 april 2022; of

    • c.

      periodieke bijzondere bijstand ontvangen op 1 april 2022; of

    • d.

      eenmalige bijzondere bijstand, individuele inkomenstoeslag of Activiteitenfonds hebben ontvangen in de periode van 1 januari tot en met 31 maart 2022;

  • ontvangen de eenmalige energietoeslag 2022 ambtshalve. Dit gebeurt in twee termijnen: € 400,- in april 2022 en € 400,- in mei 2022.

  • 2.

    De ambtshalve toekenning heeft ook betrekking op huishoudens die algemene bijstand ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank op grond van artikel 47a van de wet.

Artikel 4 Aanvraag

  • 1.

    Huishoudens die niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning van de energietoeslag 2022 kunnen vanaf uiterlijk 1 mei 2022 een aanvraag indienen met gebruikmaking van het aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvraag voor de tegemoetkoming wordt digitaal ingediend via www. gemeentemaashorst.nl.

  • In afwijking van deze digitale aanvraag is een schriftelijke aanvraag mogelijk indien naar het oordeel van het college bijzondere omstandigheden in het individuele geval hiertoe aanleiding geven.

  • 3.

    Een aanvraag voor de eenmalige energietoeslag kan worden ingediend tot 1 november 2022.

Artikel 5 Hardheidsclausule

Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.

Artikel 6 Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1.

    Deze beleidsregels treden na publicatie in werking en werken terug tot 1 januari 2022.

  • 2.

    Deze beleidsregels vervallen op 1 januari 2023.

Artikel 7. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Maashorst

Aldus vastgesteld op 5 april 2022

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

Drs. D. van Deurzen

de burgemeester,

Drs. P.L.A. Rüpp

Toelichting

De beleidsregel eenmalige energietoeslag 2022 staat niet op zich zelf, maar is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 5 in.

 

We volgen bij de uitvoering van de energietoeslag de landelijke richtlijnen van VNG en het Ministerie SZW.

 

In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Voor het begrip ‘inkomen’ en ‘referteperiode’ is aansluiting gezocht bij het beleid bijzondere bijstand dat daarvoor al in de gemeente geldt. Daar voorziet artikel 1 in.

 

Inwonend is de persoon die bij anderen woont en niet of in beperkte mate huur betaalt of bijdraagt aan de kosten van de woning. Over het algemeen zal dit van toepassing zijn voor kinderen die bij hun ouders inwonen.

 

Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op de peildatum recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die algemene bijstand ontvangen of een uitkering IOAW of IOAZ. Daar kan de gemeente andere groepen aan toe voegen, bijvoorbeeld personen die periodiek bijzondere bijstand ontvangen of een bijdrage op grond van gemeentelijke minimaregeling. Of dat mogelijk is zal afhangen van de vraag of de aanwezige gegevens voldoende zijn om vast te stellen dat zij op voorhand ook zullen voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2 en andere voorwaarden uit de Participatiewet.

 

Bij degenen die op 1 april een uitkering Pwet, IOAW, IOAZ, Bbz 2004 of periodieke bijzondere bijstand ontvangen of in het eerste kwartaal 2022 eenmalig bijzondere bijstand, individuele inkomenstoeslag of Activiteitenfonds hebben ontvangen is voldoende duidelijk dat zij een laag inkomen hebben.

 

(Periodiek) bijzondere bijstand betreft bijvoorbeeld Individuele inkomenstoeslag, overige eenmalige bijzondere bijstand, aanvullend levensonderhoud/toeslag boven de norm, woonkostentoeslag, Financiële transacties/bewind voering en mentorschap, Collectieve zorgverzekering, overige periodieke bijzondere bijstand.

Ambtshalve toekenning is ook mogelijk gemaakt bij huishoudens die bij hun AOW-pensioen een AIO-aanvulling van de Sociale Verzekeringsbank ontvangen (Aanvullende inkomensvoorziening ouderen).

 

Aan een deel van de doelgroep kan de energietoeslag niet ambtshalve worden toegekend. Dit zijn huishoudens met lage inkomens die op dit moment of het eerste kwartaal van 2022 geen gebruik maken of hebben gemaakt van een uitkering, bijzondere bijstand of Activiteitenfonds. Deze inwoners kunnen de energietoeslag zelf aanvragen.

 

Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. De gemeente kan overwegen om in dergelijke situaties een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing uit te voeren (zie artikel 5).

 

Toelichting per artikel

 

Artikel 1: Begripsbepalingen

Het inkomensbegrip is gebaseerd op artikel 32 van de wet en op artikel 31 van de wet, voor zover het niet het vermogen betreft.

Peildatum en referteperiode:

Wat betreft de ambtshalve beoordeling: we gaan uit van het bestand Pwet, Ioaw, Ioaz, BBz en periodieke bijstand zoals we die kennen op 1 april 2022, en van de groep die in de periode van 1 januari tot en met 31 maart 2022 eenmalige bijzondere bijstand, individuele inkomenstoeslag of activiteitenfonds hebben ontvangen.

Wat betreft de inwoners die zelf een aanvraag doen: hierbij sluiten we met de peildatum en referteperiode aan op de beleidsregels bijzonder bijstand. Als er redenen zijn om verder terug te gaan dan een maand om het inkomen te kunnen vaststellen, bijvoorbeeld bij een zelfstandige, dan wordt dat gedaan.

 

Artikel 2: Doelgroep eenmalige energietoeslag 2022

Uitvoerbaarheid

Vanwege de uitvoerbaarheid is gekozen voor een vast bedrag ongeacht leefvorm of woonsituatie. De eenmalige energietoeslag is € 800,- en is een onbelaste uitkering.

Om dezelfde reden geldt geen vermogenstoets. Bij de groep die de toeslag ambtshalve krijgt toegekend wordt de toeslag in twee termijnen van € 400,- uitgekeerd.

 

Laag inkomen

Alleen huishoudens met een laag inkomen hebben recht op de energietoeslag. Het inkomen mag niet hoger zijn dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm voor een alleenstaande dan wel een samenwonende/ gehuwden. Daarbij is aangesloten bij het reguliere beleid binnen bijzondere bijstand en minimaregelingen in de gemeente Maashorst. Voor inwoners die in een schuldhulptraject zitten kan er mogelijk recht bestaan op een energietoeslag als het feitelijk beschikbare inkomen hierdoor ligt op 95% van de toepasselijke bijstandsnorm (het zogenaamde Vtlb-bedrag). Veelal maakt deze groep al gebruik van de minimaregelingen.

 

Begrip huishouden

Er is een afbakening van het begrip huishouden. Personen die daarvan zijn uitgezonderd kunnen niet zelfstandig een beroep doen op een energietoeslag. Achterliggende gedachte is dat het moet gaan om inwoners die direct geconfronteerd worden met hogere energiekosten. Om die reden zijn uitgezonderd van het recht op energietoeslag:

 

Inwoners in een inrichting

In de energiekosten is dan voorzien door de instelling. Daaronder worden ook gerekend de inwoners die verblijven in de crisisopvang.

Personen die beschermd wonen of begeleid wonen kunnen wel aanspraak maken op de energietoeslag als er sprake is van scheiding van wonen en zorg. Zij betalen dan zelf voor het wonen veelal in de vorm van een all-in huur. Daarin zijn energiekosten opgenomen.

 

Jongeren tot 21 jaar

De jongeren tot 21 jaar vallen onder de onderhoudsplicht van de ouders. Bij financiële problemen kan de jongere individuele bijzondere bijstand aanvragen. Uitzondering is gemaakt voor de jongere tot 21 jaar die aanvullende bijzondere bijstand voor het voeren van een zelfstandig huishouden ontvangt. Daarbij is al vastgesteld dat geen beroep op de ouders mogelijk is.

 

Jongeren tot 27 jaar met studiefinanciering

Studenten zijn voor hun levensonderhoud aangewezen op studiefinanciering. Verder is deze doelgroep zeer divers van samenstelling en leent zich daarom niet voor het categoriaal verstekken van een energietoeslag. Vanwege deze diversiteit kan zo nodig een aanvraag worden gedaan voor individuele bijzondere bijstand.

 

Dak- en thuislozen

Inwoners met alleen een briefadres hebben geen energielasten en komen daarom niet in aanmerking voor een energietoeslag. Datzelfde geldt voor personen die een uitkering ontvangen waarbij een verlaging van 20% is toegepast wegens het ontbreken van woonkosten.

 

Inwonend bij ouder(s) / inwonend bij kind(eren)

‘Inwonend’ is in dit verband de persoon (kan ouder of kind zijn) die bij de ander (ouder of kind) inwoont en niet of in beperkte mate bijdraagt aan de kosten van de energierekening.

 

Indien ouders bij kinderen inwonen of vice versa, is er in veel gevallen sprake van kostendeling. Daardoor wordt het niet zuiver geacht indien op deze adressen meerdere energietoeslagen worden verstrekt. Immers de energierekening kan ook worden ‘verdeeld’. We kiezen ervoor de energietoeslag voor inwonende ouders/ kinderen (indien mogelijk) enkel uit te keren aan de hoofdbewoner (in de meeste gevallen de ouder). De hoofdbewoner is degene die de energierekening krijgt en moet betalen.

 

Bij de automatische toekenningen kan niet worden getoetst bij de ouder kind-relaties op wiens naam het energiecontract staat. Echter bij aanvragen waarbij sprake is van ouder- kind relaties zal altijd worden gecontroleerd of er op genoemd adres al een verstrekking is gedaan voor energietoeslag aan ouder dan wel kind. Daarmee worden wel dubbele verstrekkingen per adres voorkomen.

Bij aanvragen die komen vanuit adressen waar sprake is van inwonende ouders/ kinderen, zal dus worden uitgevraagd op wiens naam het energiecontract staat. Deze persoon zal dan in aanmerking komen voor de energietoeslag, indien hij tevens voldoet aan alle andere voorwaarden

 

Wel afzonderlijk recht op de energietoeslag hebben medebewoners die daar op basis van een commerciële relatie wonen. Denk aan kamerbewoners, onderhuurders of kostgangers, niet zijnde studenten of jongeren onder 21 jaar (zie hiervoor).

 

Artikel 3: Ambtshalve toekenning

Uitgangspunt is om de groep ambtshalve toekenning zo groot mogelijk te maken. Zij ontvangen de energietoeslag automatisch met een begeleidende brief.

Een formele aanvraag met formulier en uitvraag van gegevens blijft dan achterwege.

Het gaat daarbij om de groep inwoners die op 1 april 2022 een uitkering levensonderhoud ontvangen volgens de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz-2004. Daarnaast krijgen inwoners die het eerste kwartaal van 2022 in beeld zijn bij de uitvoering bijzondere bijstand, individuele inkomenstoeslag en Activiteitenfonds daar waar mogelijk automatisch een energietoeslag. Als niet alle gegevens aanwezig zijn om het recht op energietoeslag ambtshalve te kunnen beoordelen zal alsnog een aanvraag nodig zijn.

 

Artikel 4: Aanvraag

Een aanvraag voor de eenmalige energietoeslag kan worden ingediend tot en met 1 november 2022. De regeling Eenmalige energietoeslag geldt voor 2022 en de uitbetaling moet in 2022 plaatsvinden. Om beoordeling van aanvragen nog tijdig af te handelen en te betalen is aanvragen vanaf 1 november 2022 niet meer mogelijk.

 

Artikel 5: Hardheidsclausule

Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. In dergelijke situaties kan in afwijking van de beleidsregel toch een energietoeslag verleend worden.

De hardheidsclausule artikel 16 van de Participatiewet voorziet hier niet in.

Naar boven