Gemeenteblad van Westerwolde
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westerwolde | Gemeenteblad 2022, 169807 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westerwolde | Gemeenteblad 2022, 169807 | beleidsregel |
Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Westerwolde
Artikel 5: Inlichtingenplicht en controle
De aanvrager (en/of partner) van de eenmalige energietoeslag doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet kunnen zijn dat zij van invloed kunnen zijn op het recht op de eenmalige energietoeslag.
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Het college van burgemeester en wethouders,
de heer H. Scheper,
secretaris
de heer J. Velema,
burgemeester
De Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Westerwolde staan niet op zichzelf, maar zijn gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat, wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld, omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 6 in.
In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Voor het begrip ‘inkomen’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt in de beleidsregels bijzondere bijstand. Daar voorziet artikel 1 in. De referteperiode is bepaald op drie maanden voorafgaande aan de peildatum. Gelet op de uitvoering van de beleidsregels, is dit een redelijke en voldoende termijn voor beoordeling.
Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de inwoner op grond van de bij de gemeente Westerwolde bekende (inkomens) gegevens, recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die algemene bijstand, IOAW, IOAZ of Bbz 2004 ontvangen óf na 1 januari 2022 een Individuele inkomenstoeslag hebben ontvangen. Zelfstandige huishoudens, die niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning, zoals bijvoorbeeld UWV- of AOW-gerechtigden, dienen krachtens artikel 4 een aanvraag in te dienen, waarna een inkomenstoets plaatsvindt.
Artikel 5 voorziet in de inlichtingenplicht, de steekproefsgewijze controle achteraf en een eventuele terugvordering, overeenkomstig het bepaalde in de wet.
Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. Het college kan dan overwegen om in dergelijke situaties een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing uit te voeren (zie artikel 6).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-169807.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.