Gemeenteblad van Meerssen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meerssen | Gemeenteblad 2022, 16846 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meerssen | Gemeenteblad 2022, 16846 | beleidsregel |
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Gemeente Meerssen 2021
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de Gemeente Meerssen en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de Gemeente Meerssen was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Meerssen, in haar vergadering van 04-01-2022.
de secretaris,
Mr. J.J.M. Eurlings
de burgemeester,
M.A.H. Clermonts-Aretz
De gemeenteraad heeft een nieuwe verordening vastgesteld met betrekking tot de Basisregistratie personen (BRP): de “Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Meerssen 2021”
Aanleiding hiertoe was de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die tot wijzigingen heeft geleid in de Wet BRP. Hierdoor was het nodig ook de verordeningen BRP bij de verschillende gemeenten aan te passen.
Een andere wijziging betreft de delegatie van de bevoegdheid op grond van artikel 156 Gemeentewet aan het college tot het aanwijzen van de organen van de gemeente (artikel 1) en derden (artikel 3). Dit heeft als voordeel dat bij aanpassingen hierin niet telkens een nieuwe verordening vastgesteld hoeft te worden.
Deze regeling geeft uitvoering aan bovengenoemde Verordening door het regelen van de binnengemeentelijke gegevensverstrekking aan organen van de gemeente en de gegevensverstrekking aan derden.
Artikel 1: Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
Met organen van de gemeente worden hier alle organen bedoeld die publiekrechtelijke taken uitvoeren voor en namens de gemeente Meerssen. De medewerkers, die behoren tot deze organen, kunnen ook in dienst zijn bij een andere instantie. (Te denken valt hierbij aan Sociale Zaken Maastricht Heuvelland of leerplichtambtenaren werkzaam in de gemeente Maastricht)
Uitgangspunt voor de bepaling welke gegevens een medewerker mag raadplegen is het principe dat niet meer gegevens geraadpleegd mogen worden dan noodzakelijk voor de taakuitoefening.
Om dit voor de verschillende medewerkers te kunnen bepalen wordt aansluiting gezocht bij het Besluit Autorisaties van de Minister van BZK.(Externe link: Autorisatiebesluit BRP Meerssen 2019)
In dit besluit wordt geregeld tot welke persoonsgegevens de gemeente Meerssen als afnemer van de gegevens uit de landelijke GBA verstrekkingsvoorziening gerechtigd is. In het Autorisatiebesluit wordt specifiek per gemeentelijke taak aangegeven welke gegevensset daarbij hoort.
Door bij dit Autorisatiebesluit aan te sluiten kan aan bovengenoemd uitgangspunt worden voldaan. In bijlage 1 met bijlagen wordt per gemeentelijk taakveld aangegeven over welke gegevensset de medewerker kan beschikken.
Hoe verloopt de binnengemeentelijke distributie van persoonsgegevens?
Binnengemeentelijke verstrekking van persoonsgegevens aan organen van de gemeente vindt plaats door:
Artikel 2 en 3 Verstrekkingen aan derden
Een derde is volgens de Wet BRP elk natuurlijk persoon of rechtspersoon die niet tot de overheid behoort en ook niet de ingeschrevene zelf is.
De wetgever heeft de toegang tot gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al deels voorzien in de Wet BRP. Desondanks kan er sprake zijn van een lokale situatie die het gemeenschappelijk belang dient, waarin de wetgever niet heeft voorzien.
In dit artikel wordt bepaald onder welke voorwaarden de gemeente specifiek genoemde gegevens over bepaalde personen mag verstrekken.
Voor de aanwijzing van de werkzaamheden dienen burgemeester en wethouders een aantal criteria als uitgangspunt te nemen. Hier moet hierbij gaan om werkzaamheden:
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de toegestane verstrekking van gegevens aan derden die werkzaamheden met een gemeentelijk en maatschappelijk belang uitvoeren mogen gegevens ook verstrekt worden aan derden, die voorafgaand schriftelijke toestemming hebben verkregen van de persoon waar gegevens over worden opgevraagd.
Er kunnen volgens artikel 2 van deze regeling aan derden enkel gegevens worden verstrekt over ingezetenen en ex-ingezetenen, die op moment overlijden inwoners waren van de gemeente Meerssen.
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wbrp kan de verstrekking van gegevens uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens. Dit betreft de volgende gegevens: de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot of geregistreerd partner, het al dan niet gebruiken van de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner of de eerdere echtgenoot/geregistreerd partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
In bijlage 2 wordt aangegeven voor welke werkzaamheden de daarbij behorende derde gerechtigd is tot persoonsgegevens volgens bovengenoemde criteria.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
De tekst van dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Bijlage 1 Deze bijlage behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen Gemeente Meerssen 2021 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt.
Deze bijlage behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen Gemeente Meerssen 2021 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt.
Gegevens voor de uitvoering van gemeentelijke taken, die niet in bovenstaande tabel voorkomen, worden verstrekt overeenkomstig het Besluit Autorisaties van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ( Autorisatiebesluit BRP Meerssen 2019 )
Voor deze taken wordt naar dit besluit verwezen.
Zie verder het overzicht behorende bij deze bijlage.
Behorende bij bijlage 1 Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen Gemeente Meerssen 2021
Bijlage 2 behorend bij artikel 3 van de Regeling basisre gistratie personen Gemeente Meerssen 2021
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-16846.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.