Gemeenteblad van Meppel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meppel | Gemeenteblad 2022, 160066 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meppel | Gemeenteblad 2022, 160066 | ander besluit van algemene strekking |
Regeling vergoeding in Meppel opgevangen Oekraïense vluchtelingen
Gelet op de artikel 5 van de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (Richtlijn 2001/55/EC), het Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 van de Europese Raad van 4 maart 2022 tot vaststelling van het bestaan van een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne in de zin van artikel 5 van Richtlijn 2001/55/EG, en tot invoering van tijdelijke bescherming naar aanleiding daarvan en het Vreemdelingenbesluit 2000.
Gelet op het feit dat een landelijke regeling voor hulp aan Oekraïense vluchtelingen in de maak is, en dat daar feitelijke informatie over beschikbaar is, maar dat deze nog niet geldend recht is geworden terwijl er in Meppel een acute noodsituatie bestaat waarin mensen om hulp aankloppen bij de gemeente Meppel
In deze regeling wordt verstaan onder:
vluchteling: de persoon, zijn partner of huwelijkspartner, zijn ouder of stiefouder, zijn kind, stief- of pleegkind, of kleinkind jonger dan 21 jaar, die in verband met de crisis in Oekraïne omstreeks februari en maart 2022 vanuit Oekraïne tijdelijk naar Nederland is gekomen en bij aankomst in Nederland door het bevoegde gezag is geregistreerd;
Artikel 5. Onthouden verstrekkingen
De in artikel 2 bedoelde verstrekkingen kunnen geheel of gedeeltelijk aan een vluchteling worden onthouden, indien de vluchteling niet desgevraagd de gegevens verstrekt die nodig zijn voor het vaststellen van het recht op verstrekkingen. Daartoe behoren in ieder geval gegevens die noodzakelijk zijn voor het vaststellen van de naam, de geboortedatum, de nationaliteit, het land van herkomst, de gezinssamenstelling, de datum van aankomst in de gemeente Meppel en de middelen waarover in Nederland kan worden beschikt.
De burgemeester kan het leefgeld als bedoeld in artikel 2 geheel of gedeeltelijk weigeren, indien blijkt dat de vluchteling hier te lande redelijkerwijs over voldoende middelen kan beschikken om geheel of gedeeltelijk in de kosten van die verstrekking te voorzien. De in aanmerking te nemen middelen worden op vergelijkbare wijze bepaald als onder paragraaf 3.4 van de Participatiewet.
Als door de gemeente inmiddels verstrekkingen zijn gedaan, waarna achteraf blijkt dat er aanspraak bestaat op een verstrekking op grond van de Tijdelijke regeling verstrekkingen gerepatrieerden en evacués Oekraïne 2022, of een andere landelijke regeling die niet door de gemeente wordt uitgevoerd dan stelt de burgemeester zich in verbinding met de Sociale Verzekeringsbank of de uitvoerder van de andere landelijke regeling teneinde te komen tot een onderlinge verrekening van de verstrekkingen.
Indien blijkt dat een vluchteling in strijd met de waarheid gegevens heeft verstrekt of verzwegen, waardoor hij of anderen ten onrechte, of tot een te hoog bedrag, de verstrekkingen, bedoeld in artikel 2, heeft verkregen, of dit op andere wijze heeft bewerkstelligd, is de burgemeester bevoegd de waarde van de ten onrechte toegekende verstrekkingen terug te vorderen.
Artikel 10. Inwerkingtreding en beëindiging oude regeling
de regeling van de burgemeester van Meppel, zoals vastgesteld in de vergadering van het Gemeentelijk Beleidsteam Gemeente Meppel van 16 maart 2022, 1607930/1608000, tot het tijdelijk doen van verstrekkingen aan vluchtelingen ten gevolge van de crisis in Oekraïne in 2022 die in de gemeente Meppel verblijven (Tijdelijke noodregeling ondersteuning Oekraïense vluchtelingen) wordt door de burgemeester ingetrokken.
Op 10 maart 2022 werd in Meppel door vluchtelingen uit Oekraïne voor het eerst een beroep gedaan op de gemeente voor de ondersteuning. Op dat moment gold er geen wetgeving die het voor de gemeente mogelijk maakt om een verstrekking te doen aan vluchtelingen die in Meppel worden opgevangen.
Het werd duidelijk dat een landelijke regeling in de maak is. Deze is echter nog niet in werking getreden. Door het treffen van deze noodregeling kan de gemeente Meppel in dringende situaties vluchtelingen uit Oekraïne helpen totdat er een landelijke regeling is.
Deze regeling is gebaseerd op informatie van het ministerie van Justitie en Veiligheid waarin de ministerraad verzocht wordt te besluiten over de uitgangspunten.
Verstrekkingen kunnen worden gedaan in financiële zin, maar ook in natura (opvang bed ,bad en brood). Het leefgeld geeft zekerheid dat de vluchteling in dringende levensbehoeften kan voorzien, zoals eten en kleding. Er is een maximale duur van 6 maanden opgenomen. Hiermee wordt voorkomen dat automatisch betalingen kunnen doorlopen terwijl de omstandigheden van de vluchteling reeds veranderd zijn. Wanneer na 6 maanden de vluchteling nog in de gemeente verblijft dan kan hij zich melden voor een verlenging van het leefgeld. Dit kan via een verkorte aanvraag, waarbij alleen verklaart welke omstandigheden eventueel gewijzigd zijn.
Bedragen zijn afgeleid van de bedragen die het COA verstrekt aan asielzoekers die in opvang verblijven. De bedragen zijn afgerond op hele euro's. De bijdrage voor woonkosten varieert naarmate meer mensen in een woning worden opgevangen. Er is voor gekozen om in dat geval aan elke bewoner een zelfde bedrag uit te betalen, zodat er geen verschil in leefgeld is tussen de verschillende bewoners. De bekostiging vanuit het rijk aan de gemeente werkt net anders: voor de eerste bewoner kan een hoger bedrag worden gedeclareerd dan voor de tweede. Voor de derde bewoner is voor de gemeente weer een lager bedrag beschikbaar. Door middeling toe te passen bij de normbedragen per vluchteling is dit per saldo hetzelfde. Ingeval er sprake is van bijvoorbeeld 2 gezinnen op 1 adres ontvangt ieder gezin dus een zelfde leefgeld voor het woonkostengedeelte naar rato van het aantal gezinsleden.
Een excel spreadsheet helpt de medewerkers die de beslissingen nemen om eenvoudig de juiste bedragen te bepalen.
Het leefgeld moet aangevraagd worden. Dat geeft de gemeente de gelegenheid om omstandigheden te controleren. Zo zorgen we dat het bij de juiste mensen terechtkomt. Een aanvraag kan best tegelijkertijd met de registratie als tijdelijk ingezetene plaatsvinden.
Als er aanspraak bestaat op een andere voorziening dan vervalt het recht op leefgeld. Dat geldt ook voor mensen die zelf over in aanmerking te nemen middelen beschikken. Hierbij sluiten we aan bij het begrip daarover uit de Participatiewet. In de gegevens die nu bekend zijn over de rijksregeling wordt een maximale hoogte van inkomsten van niet meer dan 70% van de bijstandsnorm aangehouden, dus dat doen we in deze regeling ook.
Een verstrekking door de gemeente Meppel kan alleen zolang de vluchteling ook zijn (hoofd-)verblijf in de gemeente heeft. De gemeente heeft geen bevoegdheid buiten haar grondgebied.
Een verstrekking van leefgeld eindigt ook bijvoorbeeld het geval als iemand gaat werken. Bij inkomsten boven de bijstandsnorm van een gezinslid vervalt het leefgeld voor het hele gezin. Ook hier sluiten we aan bij de Participatiewet. 70%
Betaling geschiedt bij voorkeur per bank. Dit is het meest eenvoudig en doeltreffend en geeft de minste mogelijkheid tot fouten en fraude of diefstal.
Soms kunnen vluchtelingen niet meer over hun bankrekening beschikken. De gemeente heeft dan de mogelijkheid een prepaid bankpas op te waarderen waarmee de vluchteling bij een geldautomaat zelf geld op kan nemen.
Als andere mogelijkheden niet voorhanden zijn geschiedt uitbetaling per kas. Dit is de laatste optie vanwege de uitvoeringskosten en risico's.
De verwachting is overigens dat het voor iedere meerderjarige vluchteling mogelijk wordt gemaakt een Nederlandse bankrekening te openen.
Bij onjuiste informatie vanuit de vluchteling kunnen teveel betaalde gelden worden teruggevorderd. De bedoeling is niet om bij administratieve vergissingen te gaan terugvorderen. Een beperkt risico kan hierbij worden gelopen om zodoende de uitvoering eenvoudig te houden. De regeling is bovendien ook beperkt in omvang.
Het is de bedoeling om deze regels zo snel mogelijk uit te doen voeren. De noodsituatie rond vluchtelingen brengt dat met zich mee. Daarom is een mandaat aan de teammanager Werk en meedoen en de consulenten werk en meedoen opgenomen.
De burgemeester heeft eerder een tijdelijke noodregeling ingesteld. Deze moet worden ingetrokken. Zo voorkomen we onduidelijkheid over de geldende regels. Onder de regeling van de burgemeester gedane verstrekkingen worden met deze bepaling alsnog onder deze nieuwe regeling gebracht. De burgemeester trekt de oude regeling in.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-160066.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.