Tweede wijzigingen mandaatregeling gemeente Smallingerland 2019

Het college van burgemeester en wethouders van Smallingerland en de burgemeester van Smallingerland, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

gelet op de artikelen 59a, 168 en 171 van de Gemeentewet;

 

gelet op de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

 

Overwegende dat:

 

  • -

    Op 11 juni 2019 de Mandaatregeling gemeente Smallingerland 2019 is vastgesteld die in werking is getreden op 1 juli 2019, zaaknummer 43475;

  • -

    Op 17 december 2019 de Eerste wijziging mandaatregeling is vastgesteld die in werking is getreden op 1 januari 2020, zaaknummer 60184.

  • -

    De mandaatregeling een aantal wijzigingen nodig heeft in verband met de wijziging in de directiestructuur per 01-01-2022.

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van de gemeente Smallingerland Zaaknummer 2021- 050748;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen Tweede wijzigingen van het besluit mandaat-, volmacht- en machtiging gemeente Smallingerland 2019

Artikel I Tekst van de regeling

Artikel 5 Voorwaarden en uitzonderingen mandaatverlening

  • 4.

    De in bijlage 3 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur of directieteam.

wordt gewijzigd in:

 

  • 4.

    De in bijlage 3 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur of de concerndirecteur.

Toelichting wijziging: de concerndirecteur toegevoegd, het directieteam verwijderd.

 

Artikel 7 Plaatsvervanging

  • 1.

    Indien het mandaat, de volmacht of machtiging aan een bepaalde medewerker wordt verleend, wordt daarmee het mandaat, de volmacht of machtiging eveneens geacht te zijn verleend aan de hiërarchisch hoger geplaatsten, zoals de gemeentesecretaris/algemeen directeur, directeuren en de teammanager van het betreffende team.

wordt gewijzigd in

 

  • 1.

    Indien het mandaat, de volmacht of machtiging aan een bepaalde medewerker wordt verleend, wordt daarmee het mandaat, de volmacht of machtiging eveneens geacht te zijn verleend aan de hiërarchisch hoger geplaatsten, zoals de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de concerndirecteur en de teammanager van het betreffende team.

Toelichting: directeuren gewijzigd in concern directeur.

Artikel II Inwerkingtreding

Het wijzigingsbesluit treedt de dag na publicatie in werking en werkt terug tot 1 januari 2022.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 1 februari 2022

Het college van burgemeester en wethouders,

de loco-secretaris,

Koen Eekma

de burgemeester,

Jan Rijpstra

Respectievelijk de burgemeester,

Jan Rijpstra

Bijlage 1 Niet gemandateerde bevoegdheden van het college en de burgemeester

Personeelsaangelegenheden

 

  • 5.

    Het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de gemeentesecretaris/algemeen directeur en alle andere bevoegdheden op basis van de Cao gemeenten.

Lid 5 wordt gewijzigd in: Het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de gemeentesecretaris/algemeen directeur /concern directeur en alle andere bevoegdheden op basis van de Cao gemeenten.

 

Wijziging: toevoegen concern directeur. In de nieuwe situatie vallen beide functies hiërarchisch onder het college van burgemeester en wethouders en daardoor ook alle rechtspositionele zaken van de directie.

 

Bijlage 3 mandaat voorbehouden aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur

 

Bevoegdheden die gelden ten aanzien van alle (hiërarchisch ondergeschikte) werknemers tenzij anders is vermeld.

 

  • 3.

    Het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met medewerkers behorende tot de functiefamilie leidinggevende B en alle andere daarbij behorende bevoegdheden op basis van de Cao Gemeenten.

Lid 3 wordt verwijderd.

 

Toelichting wijziging: in de nieuwe situatie vallen beide functies hiërarchisch onder het college van burgemeester en wethouders en daardoor ook alle rechtspositionele zaken van de directie.

 

Overige bevoegdheden

 

  • 2.

    Het nemen van besluiten indien bij betrokkenheid van meerdere teams en directeuren er geen overeenstemming is over het te nemen besluit.

Lid 2 wordt verwijderd.

 

Toelichting wijziging: lid 2 kan eruit omdat dit geborgd is in het organisatiebesluit artikel 6 lid 5.

 

Mandaat voorbehouden aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur of de directeur die de taak c.q. team in portefeuille heeft

 

Wordt gewijzigd in: Mandaat voorbehouden aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur/concerndirecteur die de taak c.q. team in portefeuille heeft

 

Toelichting wijziging: concern directeur toevoegen en - of de directeur- eruit.

 

 

Naar boven