Gemeenteblad van Smallingerland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Smallingerland | Gemeenteblad 2022, 154708 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Smallingerland | Gemeenteblad 2022, 154708 | ander besluit van algemene strekking |
Organisatiebesluit Smallingerland 2022
Het college van burgemeester en wethouders van Smallingerland;
Gelet op artikel 160 lid 1 onder c van Gemeentewet waarbij het college bevoegd is regels vast te stellen over de ambtelijke organisatie van de gemeente, met uitzondering van de organisatie van de griffie;
Gelet op artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht;
Vast te stellen het volgende Organisatiebesluit Smallingerland 2022
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
Een opgave wordt gerealiseerd door een programma, een project, door een team of door te improviseren.
Hoofdstuk 2. De ambtelijke organisatie in relatie tot het college
Artikel 11 Bestuurlijk overleg
Er is minimaal viermaal per jaar overleg tussen het college en het directieteam. Doel van dit overleg is het bespreken van:
Het directieteam kan besluiten (tijdelijke) met het oog op de goede uitoefening van zijn functie overlegvormen c.q. structuren in te stellen. Deze overleggen hebben tot doel het bespreken, coördineren en afstemmen van taken en opgaven, voorstellen en het adviseren van het directieteam over programma's, projecten en andere team overstijgende kwesties.
Hoofdstuk 3 Taken en werkwijze
Artikel 13 Sturingsfilosofie van de ambtelijke organisatie
Bij de uitoefening van taken en opgaven wordt gewerkt vanuit de door het college vastgestelde Organisatievisie Deze wordt vertaald in een periodiek te actualiseren Concernplan.
Artikel 15 Taken van de algemeen directeur en concerndirecteur
De algemeen directeur en de concerndirecteur zijn integraal verantwoordelijk voor het functioneren van de onder hun geplaatste teams, programma's en projecten.
Hoofdstuk 4 Sturingsinstrumenten
Het sturingsinstrument voor de organisatie, jaarlijks vastgesteld door het directieteam, op basis van de opgaven en op basis van de documenten uit de begrotingscyclus, waarin de (beleids)opgaven, beheersopgaven en visie, doelen en strategie van de ambtelijke organisatie zijn uitgewerkt.
Het sturingsinstrument voor de teams, jaarlijks opgesteld door de teammanagers aan de hand van het concernplan en de programmabegroting waarin de middelen op teamniveau en de relatie met de andere teams wordt weergegeven. Het teamplan wordt vastgesteld door het directieteam.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 1 februari 2022.
Het college van burgemeester en wethouders
de loco-secretaris,
Koen Eekma
de burgemeester,
Jan Rijpstra
Toelichting op het Organisatiebesluit Smallingerland 2022
De titel is overgenomen van het oude organisatiebesluit 2011 en 2019.
Hoofdstuk 1 is onderverdeeld in Inleidende bepalingen, Begripsomschrijving, Structuur en Opdrachtgeverschap.
De hoofdstructuur is een tweekoppig directieteam, bestaande uit een gemeentesecretaris/algemeen directeur en een concerndirecteur met daaronder één leidinggevende laag met teammanagers. Dat is de basis.
De gemeentesecretaris/algemeen directeur en de concerndirecteur werken nauw samen. De gs/ad is daarbij formeel het hoofd van de ambtelijke organisatie en eindverantwoordelijk. Uitgezonderd daarvan is het maatschappelijk beleid en de uitvoering daarvan. Daarvoor is de concerndirecteur verantwoordelijk. In het DT worden hierover verdere afspraken gemaakt.
De organisatie werkt vanuit opgaven en omgevingsgericht.
Een opgave wordt uitgewerkt in programma's en projecten. Voor de programma's en projecten betekent dit dat de teams mensen leveren naast de eigen team taken. Het college of het directieteam is bevoegd tot het instellen van programma's en projecten.
De omschrijving van een opgave en programma komt uit de teksten van #INBEWEGING.De omschrijving van een project is een samenvatting uit de huidige werkwijze van de gemeente bij projectmatig werken. Een project is in de regel team overstijgend.
Bestuursorganen en organisatie eenheden
Op basis van de AWB is een orgaan een onderdeel van een rechtspersoon ingesteld op basis van het publiekrecht. Burgemeester en wethouders, burgemeester en gemeenteraad zijn organen op basis van artikel 6 Gemeentewet. In het Burgerlijk wetboek (privaatrecht) zijn de rechtspersonen aangewezen waaronder de gemeente. Het directieteam en de teams maken onderdeel uit van de gemeente Smallingerland, maar worden niet genoemd als onderdeel van het bestuur en zijn daarom geen bestuurlijk orgaan.
In het organisatiebesluit worden het directieteam en de teams benoemd als een organisatorische eenheid (je zou het ook een ambtelijk orgaan kunnen noemen).
Mandatering van bevoegdheid instellen en toedelen taken en opgaven aan de teams.
Met het vaststellen van dit organisatiebesluit is de structuur van de ambtelijke organisatie vastgesteld. Om een wendbare organisatie te kunnen zijn wordt in artikel 7 lid 3 door het college de bevoegdheid tot het instellen en het toewijzen van taken en opgaven aan de teams gemandateerd aan het directieteam. De mandatering is opgenomen in het organisatiebesluit en niet in de mandaatregeling omdat de teams en de daarbij behorende taken en opgaven een onlosmakelijk onderdeel vormt van het organisatiebesluit. Het uitvoeringsbesluit sluit aan op het door het college vastgestelde teamindeling en toedeling van taken.
Het moment wanneer de OR moet worden ingeschakeld bij een wijziging van de teamindeling en/of het toedelen van taken en opgaven wordt per wijziging beoordeeld.
De borging dat het college betrokken blijft bij de teamindeling en toedeling van taken en opgaven is opgenomen in hoofdstuk 2 artikel 10. Hierin staat dat het college minimaal vier keer per jaar overleg heeft met het directieteam over o.a. de ontwikkelingen binnen de ambtelijke organisatie en over de bedrijfsvoering.
Hoofdstuk 4. Sturingsinstrumenten
Artikel 16. De Lange termijn agenda en artikel 17. Planning- en Controlcyclus zijn de basis voor de in de artikel 18 en 19 genoemde concernplan en teamplan. Het concern- en teamplan zijn nieuw voor de organisatie. Deze instrumenten zijn voor de organisatie een voorwaarde om het werken vanuit taken en opgaven vorm te geven in programma's, projecten, regulier werk of iets anders mogelijk te maken.
Hoofdstuk 5 Control en toezicht informatieveiligheid
In artikel 20, concerncontroller en artikel 21 CISO, zijn deels onderwerpen uit de functiebeschrijving opgenomen en in het organisatiebesluit opgenomen. Een functiebeschrijving geeft geen legitimatie aan medewerkers. Door hun "rechten" op te nemen in het organisatiebesluit kunnen deze medewerkers hun taken rechtmatig uitoefenen.
Voor de taken en bevoegdheden van de Functionaris Gegegevensbescherming wordt in het organisatiebesluit verwezen naar (het nog vast te stellen) stellen reglement door het college, burgemeester en raad. De bepalingen, verplichtingen en bevoegdheden van de FG zijn gebaseerd op de in de Algemene Verordening Gegevensbescherming gestelde eisen en op grond van de in artikel 37 AVG opgenomen verplichting voor overheidsinstanties om per 25 mei 2018 een FG aan te stellen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-154708.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.