Achtste wijziging van de Afvalstoffenverordening Rotterdam 2009

De Raad van de gemeente Rotterdam,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 december 2021; kenmerk 21bb15766;

 

gelet op artikel 10.23, eerste lid, van de Wet milieubeheer;

 

overwegende, dat het wenselijk is de begripsbepaling van ongeadresseerd reclamedrukwerk in de Afvalstoffenverordening Rotterdam 2009 te verduidelijken;

 

besluit:

Artikel I

Artikel 22a van de Afvalstoffenverordening Rotterdam 2009 wordt als volgt gewijzigd.

 

  • 1.

    In het eerste lid, onderdeel a wordt: ‘reclamedrukwerk of samples die gratis huis aan huis worden verspreid zonder vermelding van naam, adres of postbus en woonplaats van de ontvanger,’ vervangen door ‘reclamedrukwerk dat wordt verspreid zonder de naam en het volledige adres (straat én huisnummer én woonplaats) of postbus én woonplaats) van de geadresseerde’.

  • 2.

    Onder vernummering van de leden 2 en 3 tot de leden 3 en 4 wordt een lid ingevoegd, luidende:

    • 2.

      Voor de toepassing van dit artikel wordt het bezorgen of laten bezorgen van ongeadresseerde gratis samples gelijkgesteld aan het bezorgen of laten bezorgen van ongeadresseerd reclamedrukwerk.

Artikel II

De toelichting op artikel 22a komt te luiden:

 

  • Artikel 22a Ongeadresseerd reclamedrukwerk

 

  • Artikel 22a heeft als doel om de verspreiding van ongewenst drukwerk te voorkomen. Afval voorkomen en afval verminderen is onmiskenbaar in het belang van de bescherming van het milieu. Ook levert het tegengaan van papierafval waterbesparing op en worden hiermee broeikasemissies voorkomen. Kortom, de maatregel dient een milieu- en klimaatbelang.

 

  • Rotterdammers hebben de volgende mogelijkheden om hun voorkeur ten aanzien van de ontvangst van commercieel reclamedrukwerk en/of de huis-aan-huisbladen kenbaar te maken:

     

 

  • In het eerste lid zijn de definities opgenomen met het onderscheid tussen ongeadresseerd reclamedrukwerk voor commerciële doeleinden en drukwerk van vrijwilligers- en overige niet commerciële organisaties, waaronder ook politieke partijen en huis-aan-huisbladen.

 

  • Met ongeadresseerd reclamedrukwerk wordt in deze verordening bedoeld al het reclamedrukwerk dat zonder volledig adres wordt aangeboden. Onder ‘volledig adres’ wordt verstaan: vermelding van de naam van de adressant, het adres of de postbus van de adressant, én de woonplaats van de adressant. Ook reclamedrukwerk waarop staat “aan de bewoners van dit pand of gebouw” of “aan de bewoners van” onder toevoeging van een adres en woonplaats, kwalificeert dus als ongeadresseerde reclame.

 

  • Opgemerkt wordt dat reclamedrukwerk een aanprijzend karakter heeft. Brieven en drukwerk met een belangrijke sec informatieve functie, zoals een aankondiging van werkzaamheden in pand, straat of buurt, wordt niet als reclamedrukwerk gezien

 

  • Drukwerk van vrijwilligers- en niet commerciële organisaties, waaronder ook politieke partijen, valt niet onder de definitie ‘ongeadresseerd drukwerk’. De gemeente kiest voor dit onderscheid omdat de huis-aan-huisbladen en pamfletten een belangrijke functie voor onder meer de nieuwsverspreiding op lokaal niveau en de sociale cohesie in de buurt hebben. Daarbij hebben deze drukwerken veelal een lage frequentie.

 

  • In de definitie van ‘huis-aan-huisblad’ is een norm gehanteerd van tenminste 30% aan inhoudelijk buurtgericht nieuws. Hiermee wordt afgeweken van de 10% norm aan inhoudelijke content die landelijk door de Stichting Reclamecode gehanteerd wordt. Met het verhogen van het percentage inhoudelijke content wordt een duidelijker onderscheid gemaakt tussen een door journalisten onder redactie gemaakt huis-aan-huisblad en een advertentieblad dat voornamelijk bestaat uit reclamemateriaal.

 

  • Ongeadresseerd reclamedrukwerk dat los wordt ingevouwen in of wordt bezorgd tegelijk met huis-aan-huisbladen maakt geen onderdeel uit van het huis-aan-huisblad. Dit drukwerk valt dus niet onder de uitzondering voor huis-aan-huisbladen als bedoeld in artikel 22a, eerste lid, onder a, sub 1 van de verordening. Reclamedrukwerk dat bijvoorbeeld middels een nietje wordt vastgehecht aan een huis-aan-huisblad, wordt geacht onderdeel uit te maken van het huis-aan-huisblad. Deze reclame moet dan ook worden betrokken bij de beoordeling van de totale omvang van het huis-aan-huisblad, waarvan ten minste 30% uit inhoudelijk buurtgericht nieuws moet bestaan.

 

  • In het tweede lid wordt het verspreiden van gratis samples gelijkgesteld aan het verspreiden van reclamedrukwerk.

 

  • In het derde lid is bepaald dat de gemeente bezorging van ongeadresseerd reclamedrukwerk uitsluitend toestaat als de ontvanger onmiskenbaar met een JA/JA-sticker duidelijk heeft gemaakt dat hij het ongeadresseerde reclamedrukwerk wil ontvangen. Daarbij gaat het niet alleen om de bezorging maar ook om het laten bezorgen. Ook adverteerders dienen zich dus aan het opt–in systeem te houden.

 

  • In het vierde lid is bepaald dat huis-aan-huisbladen bezorgd mogen worden, tenzij de ontvanger onmiskenbaar duidelijk heeft gemaakt deze bladen niet te willen ontvangen.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.

Artikel III

Dit besluit wordt aangehaald als: Achtste wijziging van de Afvalstoffenverordening Rotterdam 2009.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 3 februari 2022.

De griffier,

I.C.M. Broeders

De voorzitter,

J.W. Verheij

Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIR): 010-417 2514 of bir@rotterdam.nl

Naar boven