Gemeenteblad van Olst-Wijhe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2022, 151492 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2022, 151492 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wegsleepverordening gemeente Olst-Wijhe 2022
De raad van de gemeente Olst-Wijhe;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 maart 2022, nr. 8261-2022;
Gelet op het bepaalde in artikel 149 van de Gemeentewet, artikel 173, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en het Besluit wegslepen van voertuigen;
Overwegende dat het wenselijk is om in voorkomende gevallen op de weg staande voertuigen te kunnen verwijderen, over te brengen en in bewaring te stellen;
Artikel 2: Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten
Als wegen en weggedeelten, bedoeld in artikel 170, eerste lid, onder c, van de wet worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente aangewezen voor zover ze behoren tot een van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten.
Artikel 5: Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat
Wanneer gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid, bedoeld in artikel 130, vierde lid, 164, zevende lid, en 174, eerste lid van de wet, zijn artikel 1, 3 en 4 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Olst-Wijhe in zijn openbare vergadering
d.d.
De raad voornoemd,
de griffier,
de voorzitter,
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
In deze bepaling is een aantal begrippen omschreven dat diverse malen in deze verordening terugkomt. De omschrijving van deze begrippen spreekt voor zich. Veelal wordt verwezen naar definities uit bestaande wetgeving.
Het begrip ´voertuig´, zoals in artikel 1, onder a1 RVV 1990 is omschreven, is ruim. Hieronder vallen niet alleen motorvoertuigen ,maar ook fietsen en bromfietsen, invalidenvoertuigen, trams en wagens. Al deze voertuigen vallen derhalve onder de werking van deze wegsleepverordening.
Artikel 2: Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten.
De bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen is in de wet zelf geregeld. Voor het wegslepen van voertuigen in het belang van het vrijhouden van de veiligheid op de weg of de vrijheid van het verkeer hoeven geen wegen en weggedeelten te worden aangewezen. Van deze bevoegdheid kan op alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente gebruik worden gemaakt.
Voor het wegslepen van voertuigen in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten kunnen op grond van artikel 170, eerste lid, aanhef en onder c, en artikel 173, tweede lid, aanhef en onder c,WVW 1994 bij gemeentelijke verordening wegen en weggedeelten worden aangewezen. In artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen is nader aangegeven om welke soorten van wegen en weggedeelten het kan gaan, zoals onder andere gehandicaptenparkeerplaatsen, taxistandplaatsen, laad- en loshavens, parkeerplaatsen voor vergunninghouders, voetgangersgebieden en dergelijke.
Het is aan de gemeenteraad om in deze wegsleepverordening de wegen en weggedeelten aan te wijzen waar het college van burgemeester en wethouders van deze bevoegdheid gebruik kan maken.
In de tekst van de verordening is de ruimste variant opgenomen: alle wegen en weggedeelten binnen de gemeenten zijn aangewezen. Een voertuig kan in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten slechts worden weggesleept wanneer deze wegen en weggedeelten én behoren tot de soorten van wegen en weggedeelten, zoals bedoeld in artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen, én zijn aangewezen in de wegsleepverordening.
Voor de volledigheid wordt nog eens opgemerkt dat een parkeerovertreding, zoals in deze bepaling bedoeld, op zich niet zonder meer voldoende is om over te gaan tot het wegslepen en in bewaring stellen van een voertuig. Per geval zal tevens moeten worden beoordeeld of de specifieke parkeerovertreding het wegslepen en in bewaring stellen van het desbetreffende voertuig ook rechtvaardigt. Indien bijvoorbeeld een voertuig midden in de nacht op een laad- en loshaven wordt geparkeerd terwijl alle winkels en bedrijven dicht zijn, zal het normaal gesproken niet weggesleept mogen worden. Het voertuig zal doorgaans pas mogen worden weggesleept wanneer de winkels en bedrijven weer opengaan of enige tijd daarvoor.
Artikel 3: Plaats bewaring voertuigen en openingstijden
Vanwege de redactie van artikel 173, tweede lid WVW 1994 moet de plaats van bewaring van voertuigen door de gemeenteraad worden aangewezen. Delegatie aan het college van burgemeester en wethouders is niet mogelijk. In onvoorziene omstandigheden is het denkbaar dat de burgemeester op grond van zijn bijzondere bevoegdheden ter handhaving van de openbare orde tijdelijk ook andere terreinen aanwijst als plaats van bewaring van voertuigen.
De openingstijden kunnen wel nader door het college van burgemeester en wethouders, in overleg met het sleepbedrijf, worden vastgesteld omdat ze niet expliciet genoemd zijn in artikel 173 WVW 1994. Eventueel kunnen ze ook in de verordening zelf worden opgenomen, maar dan zullen ze doorgaans minder flexibel zijn. De openingstijden dienen redelijk ruim te worden gekozen. Openstelling van de bewaarplaats alleen gedurende werkdagen lijkt niet voldoende omdat iemand hierdoor onevenredige schade kan lijden, die mogelijk op de gemeente wordt verhaald.
Artikel 4: Kosten overbrengen en bewaren voertuigen en loze ritten
In artikel 12 tot en met 14 van het Besluit wegslepen van voertuigen is geregeld welke soorten van kosten die verbonden zijn aan het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, in rekening kunnen worden gebracht. Het gaat hierbij niet alleen om personele en materiële kosten die direct verband houden met het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, maar ook om kosten die verbonden zijn aan bekendmaking van beschikkingen, verkoop, eigendomsoverdracht om niet of vernietiging van voertuigen, inclusief de taxatie van deze voertuigen, renteverlies, WA-verzekering en dergelijke.
In de wegsleepverordening hoeven deze kostencomponenten niet allemaal inzichtelijk te worden gemaakt. Volstaan kan worden met een uitsplitsing van de kosten die verbonden zijn aan het wegslepen van voertuigen enerzijds en de bewaring van deze voertuigen anderzijds. Uiteraard dienen de opgenomen kosten wel in overeenstemming te zijn met de genoemde kostencomponenten. De gemeente dient uiteraard wel voor zichzelf en eventueel derden inzicht te hebben in de wijze waarop de genoemde kosten zijn berekend. Deze berekening zal ook in eventuele bezwaar- en beroepsprocedures de gerechtelijke toets moeten kunnen doorstaan.
Bij de berekening van de prijzen hanteert het wegsleepbedrijf de indexering conform de CBS-prijsindex, welke van overheidswege beschikbaar wordt gesteld.
In het tweede lid van deze bepaling, waarin de kosten van bewaring van voertuigen worden geregeld, wordt het begrip 'etmaal' gebruikt. Het etmaal, zoals hier bedoeld, begint op het moment van in bewaring nemen van een voertuig en eindigt 24 uur later.
Artikel 5: Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat
Naast de in artikel 170, eerste lid WVW 1994 bedoelde gevallen zijn in deze wet nog twee gevallen genoemd, waarin het noodzakelijk kan zijn om een voertuig te laten wegslepen en in bewaring te laten stellen. Achtereenvolgens wordt hier gedoeld op:
het niet afgeven van het rijbewijs, wanneer dit is ingevorderd, omdat iemand zijn/haar motorrijtuig heeft bestuurd terwijl hij/zij onder invloed was van drogerende stoffen of alcohol en dergelijke, of waarvan vanwege een verkeersovertreding het rijbewijs is ingevorderd (zie artikel 130 en 164 WVW 1994);
de situatie dat de politie verbaal opmaakt omdat (artikel 174 WVW 1994):
een motorrijtuig niet beschikt over een behoorlijk zichtbare kentekenplaat terwijl de eigenaar of houder van dat motorrijtuig niet direct te achterhalen is. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan voertuigwrakken die geen kenteken meer hebben of aan situaties dat er sprake kan zijn van het 'knoeien' met kentekens in geval van autodiefstal.
Wanneer in dit soort gevallen een voertuig moet worden weggesleept en in bewaring genomen, is er geen sprake van uitoefening van bestuursdwang.
Artikel 170, eerste lid WVW 1994, waarin de bestuursdwangbevoegdheid is geregeld, is dan ook niet van toepassing verklaard in de genoemde gevallen. In feite gaat het om een vorm van inbeslagname van goederen die ook in het strafrecht voorkomt.
Wel heeft de wetgever voor deze gevallen diverse bepalingen uit het hoofdstuk van de Algemene wet bestuursrecht rond bestuursdwang en de WVW 1994 (artikel 170 e.v.) van overeenkomstige toepassing verklaard. Daarom zijn in de wegsleepverordening de artikelen over de bewaarplaats(en) van voertuigen en openingstijden (artikel 3) en de kosten van overbrengen en bewaren van voertuigen (artikel 4) voor deze gevallen van overeenkomstige toepassing verklaard.
Bijlage 1 Wegsleepwaardige overtredingen
A. Veiligheid op de weg en vrijheid van het verkeer
Als gevallen waarin verwijdering, overbrenging en inbewaringstelling van voertuigen in het belang van de veiligheid op de weg en de vrijheid van het verkeer (zie artikel 170, eerste lid, aanhef en onder a en b WVW 1994) noodzakelijk kunnen zijn, kunnen worden genoemd:
(Zie artikel 23, 43, tweede lid, en 81 RVV 1990 en bord E2 van bijlage 1 bij het RVV 1990.)
(Zie artikel 24, 25, 38 e.v. en 26 RVV 1990 en bord E1 van bijlage 1 bij het RVV 1990.)
Gevaarlijk of hinderlijk gedrag
Hiervoor zijn diverse wegsleepwaardige overtredingen van de wegenverkeerswetgeving opgenomen, waarbij het motief ligt bij de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer. Zoals reeds in de algemene toelichting is aangegeven, zal van geval tot geval beoordeeld moeten worden of de geconstateerde parkeerovertreding ook daadwerkelijk wegsleepwaardig is.
In onderdeel a gaat het om overtreding van artikel 10 RVV 1990. Bestuurders van voertuigen, met uitzondering van fietsen, bromfietsen en invalidenvoertuigen (zie artikel 5 tot en met 7 RVV 1990), gebruiken de rijbaan. Zij mogen hun voertuig niet parkeren op een trottoir, voetpad of fietspad.
In onderdeel b gaat het om overtreding van het bepaalde in artikel 23, 43, tweede lid, en 81 RVV 1990 en bord E2 van bijlage 1 bij het RVV 1990.
In onderdeel c is sprake van overtreding van het bepaalde in artikel 24, 25, 28 e.v. en 46 RVV 1990 en bord E1 van bijlage 1 bij het RVV 1990.
In onderdeel d wordt gedoeld op overtreding van het bepaalde in artikel 82 RVV 1990.
In onderdeel e gaat het om overtreding van het bepaalde in artikel 5 WVW 1994, het kapstokartikel. Op grond van deze bepaling is het verboden zich zodanig te gedragen dat er gevaar op de weg wordt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt of kan worden gehinderd. De inhoud van deze bepaling is zo ruim dat ongewenst gedrag op de weg, i.c. ongewenst parkeren, dat niet reeds in onderdeel a tot en met d is geregeld, doorgaans onder deze bepaling kan worden gebracht.
B. Vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen
Verwijdering, overbrenging en inbewaringstelling van voertuigen in het belang van het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen (zie artikel 170, eerste lid, aanhef en onder c WVW 1994 en artikel 2 Besluit wegslepen van voertuigen) kunnen noodzakelijk zijn in het geval dat een voertuig geparkeerd is:
Hiervoor zijn diverse wegsleepwaardige overtredingen van de wegenverkeerswetgeving opgenomen, waarbij het motief niet zozeer ligt bij de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer, maar wel bij het vrijhouden van wegen en weggedeelten. In de oude wettelijke regeling werd een specifiek voorbeeld van een locatie genoemd waar voertuigen mochten worden weggesleept wanneer hier door onbevoegden werd geparkeerd, namelijk de gehandicaptenparkeerplaats. In de praktijk bleken er aanzienlijk meer locaties denkbaar te zijn waar het wegslepen van voertuigen noodzakelijk werd geacht zonder dat er direct sprake was van verkeersonveiligheid of belemmering van de doorstroming van het verkeer. In artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen is concreet aangegeven op welke soorten wegen en weggedeelten voertuigen mogen worden weggesleept in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten. Deze soorten wegen en weggedeelten zijn onder a tot en met i nader aangeduid.
Uitwerking artikel 3 Plaats bewaring voertuigen en openingstijden
De openingstijden van de in het eerste lid bedoelde bewaarplaats(en) worden door het college vastgesteld.
De openingstijden van de bewaarplaats zijn open op afspraak, via Wolves in Zwolle.
Bijlage 2: besluit tot toepassing bestuursdwang
Besluit van burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe inzake het toepassen van bestuursdwang ingevolge de Wegsleepverordening gemeente Olst-Wijhe.
Ex. Artikel 170, lid 1, Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), juncto artikel 125 Gemeentewet (GW), juncto de van toepassing zijnde artikelen van afdeling 5.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Zinnen of zinsdelen waarvoor een □ is geplaatst, zijn niet van toepassing als het vakje leeg gelaten is.
Indien voertuig niet binnen 48 uur na inbewaringstelling is afgehaald:
Voertuig teruggeven aan rechthebbende:
Onderwerp: Bestuursdwangaanzegging
Op ……………………………………….202…, om……………uur, is vastgesteld dat het voertuig,
zoals nader beschreven in aangehecht proces-verbaal van meevoeren en opslaan,
in strijd met artikel……………………… ……………………………………
van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994)
op de weg………………………………………………………………binnen de gemeente Olst-Wijhe stond en dat verwijdering van dit voertuig bovendien noodzakelijk was in verband met:
het belang van de veiligheid op de weg, hetgeen bleek uit de volgende feiten en/of omstandigheden:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
het belang van de vrijheid van het verkeer, hetgeen bleek uit de volgende feiten en/of omstandigheden:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen, ter plaatse van een
onder de omstandigheden:…………………………………………………………………………………
Deze bevoegdheid tot toepassing van bestuursdwang wordt ontleend aan artikel 170, eerste lid, WVW 1994 juncto artikel 125 Gemeentewet en voor zover het het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen betreft aan artikel 173 WVW 1994, artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen en artikel 2 van de Wegsleepverordening gemeente Olst-Wijhe.
De uitoefening van bestuursdwang vindt plaats met inachtneming van de artikelen 170 t/m 173 WVW 1994, artikel 125 Gemeentewet, de artikelen 5:24, 5:25, 5:29 en 5:30 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) voor zover de laatstgenoemde artikelen niet gedeeltelijk buiten toepassing zijn verklaard of aangepast op grond van artikel 170, tweede lid WVW 1994, alsmede het Besluit wegslepen van voertuigen en de Wegsleepverordening gemeente Olst-Wijhe.
Vanwege de vereiste spoed bij de noodzaak tot het ongedaan maken van de hiervoor aangehaalde situatie is de geconstateerde overtreding met toepassing van artikel 4:11 Awb terstond ongedaan gemaakt. Hiertoe is het onderhavige voertuig ter overbrenging en inbewaringstelling weggesleept naar het terrein van Wolves Autoberging BV, Carl Bentzstraat 11 te Zwolle.
De rechthebbende is de kosten verbonden aan de toepassing van bestuursdwang verschuldigd. Het voertuig wordt uitsluitend na legitimatie en na betaling van deze kosten afgegeven. De kosten worden vastgesteld overeenkomstig artikel 4 van de Wegsleepverordening gemeente Olst-Wijhe en staan vermeld op een bij dit besluit gevoegde bijlage.
Van het meevoeren en opslaan van het voertuig is proces-verbaal opgemaakt. Een afschrift van dit proces-verbaal gaat hierbij. Indien het overgebrachte en in bewaring gestelde voertuig niet binnen dertien weken na de meevoering is afgehaald c.q. niet kan worden teruggegeven, kan het voertuig worden verkocht, en indien verkoop niet mogelijk is, kan het voertuig om niet aan een derde in eigendom worden overgedragen of vernietigd. Gelijke bevoegdheid bestaat ook binnen deze termijn indien de kosten onevenredig hoog worden in verhouding tot de waarde van het voertuig. Verkoop dan wel vernietiging kan niet plaatsvinden binnen twee weken na de meevoering van het voertuig.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe,
………………………………………………………………(handtekening)
naam en/of dienstnummer ………………………………………………………………………………
functie……………………………………………………………………………………………………
Tegen dit besluit kunt u binnen zes weken na de bekendmaking er van schriftelijk bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe, Postbus 16, 8120 AA Olst. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een aanduiding of omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar.
Als u op de uitspraak in bezwaar niet kunt wachten en snel een voorlopige maatregel, zoals schorsing, nodig is, kunt u de rechter daar om verzoeken. Dat verzoek moet u richten tot de voorzieningenrechter van de Rechtbank Zwolle, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle.
Dit kan alleen als u het bezwaarschrift al bij het college van burgemeester en wethouders hebt ingediend. Met uw verzoek aan de voorzieningenrechter van de rechtbank moet u een kopie van uw bezwaarschrift meesturen. Voor het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening bent u griffierecht verschuldigd.
Ex artikel 5:29, tweede lid, Algemene wet bestuursrecht, juncto artikel 5 van het Besluit wegslepen van voertuigen
Zinnen of zinsdelen waarvoor een is geplaatst zijn niet van toepassing als het vakje niet is aangekruist
Op ………………………………….202…, om …………uur is het onderstaande voertuig vanaf de weg……………………………………………………………………meegevoerd en opgeslagen op het terrein van Wolves Autoberging BV, Carl Bentzstraat 11 te Zwolle, omdat de omstandigheden dit vereisten, zoals omschreven in het bijgevoegde besluit tot toepassing van bestuursdwang.
Aanvang wegslepen ………………………………uur
Losse voorwerpen in het voertuig ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Gegevens ter zake van het wegslepen
Aanvang wegslepen …… uur einde wegslepen ………Uur
duur wegslepen ………uur ……… minuten
Kilometerstand aanvang: ……… kilometerstand aankomst bewaarplaats: ………
Wegsleephandelingen (omcirkel wat van toepassing is)
Afgesloten: ja nee, de deur(en) rv / ra / lv / la / ad
Schade aangebracht als gevolg van het wegslepen: nee ja, zie tekening
Opgemaakt op …………………………………………202…te Olst-Wijhe,
het college van burgemeester en wethouders van Wijhe,
……………………………………………………………….(handtekening)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-151492.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.