Gemeenteblad van Geertruidenberg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Geertruidenberg | Gemeenteblad 2022, 146917 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Geertruidenberg | Gemeenteblad 2022, 146917 | ander besluit van algemene strekking |
Subsidieregeling basisvoorziening welzijn gemeente Geertruidenberg
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geertruidenberg houdende regels omtrent subsidie basisvoorziening welzijn Geertruidenberg
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geertruidenberg;
overwegende dat de gemeenteraad van Geertruidenberg het beleidskader Sociaal Domein heeft vastgesteld met als doel iedereen naar vermogen mee te laten doen door zelfredzaamheid en samenwerking te versterken;
overwegende dat het gemeentebestuur dit doel mede wil bereiken door het ondersteuningsaanbod op het gebied van welzijn in de gemeente te integreren en te innoveren;
gelet op hoofdstuk 4, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en artikel 3 van de Gewijzigde Subsidieverordening Sociaal Domein gemeente Geertruidenberg 2018;
vast te stellen de volgende regeling:
Subsidieregeling basisvoorziening welzijn gemeente Geertruidenberg
In deze regeling wordt (mede) verstaan onder:
Subsidie die na een subsidietenderprocedure aan een professionele welzijnsorganisatie wordt toegekend voor activiteiten ten behoeve van een brede basisvoorziening welzijn in de gemeente Geertruidenberg. In de beschikking tot subsidieverlening worden de afspraken over de uit te voeren kerntaken en de daarmee te behalen beleidsdoelen (in ieder geval op hoofdlijnen) opgenomen, resulterend in een meerjarige uitvoeringsovereenkomst zonder afdwingbare uitvoeringsverplichting, als bijlage op de beschikking tot subsidieverlening.
Het beleidskader, vastgesteld op 1 juli 2021 met uitgangspunten hoe iedereen in de gemeente Geertruidenberg naar vermogen mee kan doen in de samenleving.
College van burgemeester en wethouders gemeente Geertruidenberg;
De activiteiten ten behoeve van een brede basisvoorziening welzijn in de gemeente Geertruidenberg (zoals maatschappelijk werk, cliëntondersteuning, mantelzorgondersteuning/informele zorg, ouderenondersteuning, vrijwilligerswerk en jongerenwerk), waarvoor een BCF-subsidie wordt verleend, en welke activiteiten overeenkomstig de door de welzijnsorganisatie ingediende aanvraag (of plan) dienen te worden verricht.
De professionele welzijnsorganisatie die de BCF-subsidiebeschikking ontvangt na de gevoerde subsidietenderprocedure, met wie het college de subsidierelatie aan gaat voor het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
De welzijnsorganisatie die met de hoofdaannemer afspraken maakt over de uitvoering van (een deel van) de gesubsidieerde activiteiten. Bij het verstrekken van opdrachten aan onderaannemer(s) is het geldende gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid van toepassing.[1]
[1] Thans: Regeling inkoop- en aanbestedingsbeleid 2017 Gemeente Geertruidenberg (https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR469093)
Welzijnsorganisatie die de gesubsidieerde activiteiten uit laat voeren door, of onder coördinatie/leiding van, beroepskrachten. De activiteiten worden eventueel deels uitgevoerd door vrijwilligers. Het is een rechtspersoon die blijkens haar statuten het uitvoeren van welzijnsactiviteiten tot doel heeft;
Het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak beschikbaar is voor de basisvoorziening welzijn. De gemeenteraad stelt de subsidie jaarlijks vast bij de vaststelling van de begroting;
Het Subsidieprogramma Sociaal Domein gemeente Geertruidenberg 2018-2024 (gewijzigd 22 februari 2022)
De Gewijzigde Subsidieverordening Sociaal Domein gemeente Geertruidenberg 2018 (of de regeling(en) die deze subsidieverordening vervangt/vervangen);
Uitvoeringskader Welzijn, zoals door het college van de gemeente Geertruidenberg vastgesteld op 22 maart 2022;
De gemeente wil binnen een evenwaardige relatie met een professionele welzijnsorganisatie een brede meerjarige ambitie realiseren. De gemeente wil dit bereiken met een subsidietender.
Het doel van de subsidietender is het verlenen van een subsidie aan de subsidieaanvrager c.q. professionele welzijnsorganisatie die met zijn plan het best voldoet aan de wensen en eisen zoals geformuleerd in deze subsidieregeling en bijbehorende bijlagen. Het plan moet voorzien in een zorgvuldige doorontwikkeling vanuit de bestaande situatie waarin consequenties voor inwoners en medewerkers (betaald of onbetaald) weloverwegen en beheerst worden genomen en doorgevoerd.
1.4 Reikwijdte van de basisvoorziening welzijn
De basisvoorziening welzijn stelt een welzijnsorganisatie langdurig in staat activiteiten uit te voeren die invulling geven aan de kerntaken en beleidsdoelen op het gebied van welzijn. Hiermee wordt gewaarborgd dat inwoners met vragen en initiatieven op het gebied van welzijn afdoende worden ondersteund. (Zie uitvoeringskader welzijn). De bedoeling is dat deze activiteiten zich de komende jaren doorontwikkelen in lijn met de visie en ontwikkelvragen in het uitvoeringskader, het beleidskader sociaal domein, en de beleidsagenda sociaal domein. Dat kan gevolgen hebben voor de activiteiten zelf, en daarmee ook voor benodigde inzet en middelen. Het uitvoeringskader welzijn beschrijft de startsituatie, niet het eindpunt.
Uitgaande van deze startsituatie omvat de basisvoorziening het volledige in 2022 BCF-gesubsidieerde pakket van maatschappelijk werk, cliëntondersteuning, mantelzorgondersteuning/informele zorg, praktische ondersteuning, vrijwilligerswerk en jongerenwerk. Het pakket is aangevuld met buurtbemiddeling. Diagnostiek maakt geen onderdeel uit van de basisvoorziening.
De maatschappelijke begeleiding van statushouders en de inzet van buurtsportcoaches maken vooralsnog geen onderdeel uit van de basisvoorziening welzijn. Beide activiteiten worden door de gemeente continu beoordeeld op hun bijdrage aan de beleidsdoelen, de effectiviteit, ontwikkeling en integratie in het sociaal domein. Een uitkomst hiervan kan zijn dat de gemeente de komende jaren besluit deze beleidsdoelen en middelen van (onderdelen van) deze activiteiten toe te voegen aan de basisvoorziening. Aanvragers worden daarom gevraagd zich in deze tender hiervoor in te schrijven en zich op voorhand ook voor deze activiteiten inhoudelijk te kwalificeren. Dit wordt betrokken bij de beoordeling van de inschrijvingen aan de hand van de toetsings- en wegingscriteria.
1.5 Hoogte van de subsidie of subsidieplafond
De subsidie bedraagt ten hoogste het bedrag dat de gemeenteraad jaarlijks in de begroting vaststelt voor de basisvoorziening welzijn. De maximale subsidie over de gehele looptijd van 4,5 jaar bedraagt €3,8 miljoen.
Subsidie wordt verleend voor de periode 1 juli 2023 tot en met 31 december 2027. Uiterlijk 31 december 2026 bepaalt het college hoe de subsidiering vanaf 1 januari 2028 wordt ingevuld, in lijn met het dan geldende subsidieprogramma en –verordening.
1.7 Geschiktheidseisen welzijnsorganisatie
De professionele welzijnsorganisatie met wie de gemeente een subsidierelatie aangaat is:
in staat tot het bieden van een brede basisvoorziening welzijn, zoals maatschappelijk werk, cliëntondersteuning, mantelzorgondersteuning/informele zorg, ouderenondersteuning, vrijwilligerswerk en jongerenwerk, buurtbemiddeling, al dan niet in combinatie met ‘onderaannemer(s)’. Onderaannemer-schap mag innovatie, met name richting preventie, versterking informele zorg, integraliteit en collectiveren niet belemmeren.
Er is gekozen voor de procedure van een subsidietender via TenderNed. De tender wordt uitgezet voor één groot kavel waarvoor het beschikbare subsidiebudget jaarlijks in de begroting wordt bepaald.
Deze subsidietender is geen opdracht in de zin van de Aanbestedingswet 2012, en kan ook niet als zodanig worden uitgelegd. De bij de subsidieaanvraag verstrekte (bedrijfs)informatie wordt vertrouwelijk behandeld, tenzij het bepaalde in de Wet openbaarheid van bestuur of later de Wet open overheid ons tot openbaarmaking zou verplichten, of wij in het kader van een juridische procedure gehouden zouden zijn inzage te geven in de aanvragen.
In bijlage 1 wordt de procedure, inclusief de planning, uiteengezet.
De tender wordt openbaar gepubliceerd voor organisaties die, naar eigen beoordeling van de organisatie, voldoen aan de onder 1.7 genoemde geschiktheidseisen, waarna deze een aanvraag in kunnen dienen. De bij de gemeente bekende partijen zijn geïnformeerd over de tenderprocedure.
De subsidieaanvraag dient bij voorkeur elektronisch te geschieden via www.tenderned.nl. Indien dit niet mogelijk is, kan de aanvraag via de post of de ontvangstbalie van het gemeentehuis worden ingediend in een gesloten envelop. In bijlage 1, Procedure subsidietender Welzijn, staan de documenten genoemd die ingevuld en ingediend moeten worden bij de subsidieaanvraag. In afwijking van artikel 16 en 24 van de subsidieverordening, wordt een aanvraag om een subsidie uiterlijk 29 juli 2022 vóór 11.00 uur (‘sluitingstermijn’) ingediend.
De subsidieaanvraag dient vóór de sluitingstermijn te zijn ingediend via TenderNed dan wel via de post of ontvangstbalie. Een aanvrager kan - voor zover hij zijn Subsidieaanvraag eerder heeft ingediend -tot de genoemde sluitingstermijn zijn Subsidieaanvraag intrekken en eventueel gewijzigd opnieuw indienen.
Na de sluitingstermijn wordt de subsidieaanvraag betrokken bij de beoordeling van alle aanvragen.
De volgende subsidieaanvragen zijn ongeldig en worden geweigerd:
De gemeente opent de kluis op TenderNed en de via de post of ontvangstbalie in een gesloten enveloppe ingediende aanvragen aansluitend op het tijdstip van de sluitingstermijn. De opening van de Subsidieaanvragen is niet openbaar. Er wordt een proces-verbaal opgesteld van de opening van de kluis en de enveloppen. Alle aanvragers ontvangen dit proces-verbaal.
3.1 Toetsings- en wegingscriteria
De subsidieverlening moet leiden tot een constructieve samenwerking met een brede welzijnsorganisatie waarmee een meerjarige ambitie gerealiseerd kan worden binnen een evenwaardige relatie.
De toetsingscriteria van de subsidieaanvragen en de weging ervan zijn nader uitgewerkt in bijlage 2.
De aanvragen die tijdig zijn ontvangen en die geldig zijn, worden als volgt beoordeeld:
De beoordeling vindt plaats door een beoordelingsteam bestaande uit een combinatie van beleidsmedewerkers, medewerkers uitvoering/gemeentewinkel, clustermanagers.
Om een objectieve beoordeling te waarborgen worden de subsidieaanvragen door ieder lid van het beoordelingsteam individueel beoordeeld en vervolgens wordt er op grond van de individuele beoordeling tijdens een gezamenlijke beoordeling, de definitieve ranking bepaald. Hiervan wordt gemotiveerd verslag gedaan.
De definitieve ranking en het advies voor de toekenning van de subsidie aan de welzijnsorganisatie met het best beoordeelde plan wordt voor definitieve besluitvorming aan het college voorgelegd.
De aanvraag die het hoogste aantal punten heeft behaald voor alle toetsingscriteria gezamenlijk komt in aanmerking voor de subsidie. Bij gelijke score geeft de hoogste score op “ontwikkeldoelen en speerpunten” de doorslag. In geval er dan nog sprake is van gelijke score vindt loting plaats.
De ‘winnaar’ krijgt een subsidiebeschikking van het college van burgemeester en wethouders. Daarnaast sluit deze een uitvoeringsovereenkomst af met de gemeente. De overige aanvragers ontvangen een gemotiveerde afwijzing.
Tegen de subsidiebeschikking en tegen de afwijzingsbeschikking(en) (inclusief de ranking) kunnen belanghebbenden bezwaar maken en, in spoedeisende gevallen, de voorzieningenrechter verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, bijvoorbeeld schorsing van het besluit. De beschikkingen bevatten informatie over deze rechtsmiddelen.
In afwijking van het bepaalde in de subsidieverordening beslist het college uiterlijk 27 september 2022 op de aanvragen. Deze beslissing kan met acht weken worden verdaagd. Daarnaast kan de beslissing bij bijzondere, onvoorziene omstandigheden, met een redelijke termijn worden uitgesteld. Dit wordt aan partijen via www.tenderned.nl dan wel schriftelijk bekend gemaakt.
3.6 Werkprogramma en begroting
Na toekenning van de subsidie wordt door de subsidie-ontvanger en de gemeente conform de uitvoeringsovereenkomst een (jaarlijks) werkprogramma gemaakt waarin de te behalen doelen en de beoogde besteding van het beschikbare subsidiebudget worden vastgelegd. Dit werkprogramma is de basis voor de jaarlijkse beschikking van het feitelijke subsidiebedrag.
In de eerste maand van ieder kwartaal stelt het college een voorschot beschikbaar aan de subsidieontvanger van een vierde van het verleende subsidiebedrag voor het desbetreffende jaar.
In geval van onderaannemerschap zorgt de subsidieontvanger voor de verdere verdeling van het voorschot.
De Gemeente behoudt zich zonder meer en zonder aan enigerlei schadevergoeding te
zijn gehouden, in ieder geval (derhalve geen limitatieve opsomming) het recht voor:
indien naar het oordeel van het college de realisatie van het doel van de subsidie c.q. de beleidsdoelen in onvoldoende mate worden behaald. Dit wordt objectief en toetsbaar bepaald door in de beoordelingssystematiek een minimale drempel aan punten op te nemen. Wordt dat minimale puntenaantal niet gehaald, dan kan het college op basis van deze weigeringsgrond de aanvraag weigeren. Dit is het geval indien op één van de gestelde beoordelingscriteria minder dan 50% van de mogelijke punten wordt behaald en/of minder dan 70% van het totaal aantal te behalen punten.
indien naar het oordeel van het college de realisatie van het doel van de subsidie c.q. de beleidsdoelen in onvoldoende mate worden behaald en dit objectief en toetsbaar is aangetoond (mede aan de hand van de gestelde beoordelingscriteria, als in werkelijkheid blijkt dat 50% van de mogelijke punten zou zijn behaald en/of minder dan 70% van het totaal aantal te behalen punten).
Intrekking (en terugvordering) geschiedt na een zorgvuldig gevoerde procedure waarbij de subsidieontvanger gelegenheid is geboden om zijn zienswijze te geven en zo mogelijk eerst een redelijke termijn is geboden om het gebrek/de gebreken te herstellen.
Het college verleent de subsidie onder de voorwaarde dat de gemeenteraad jaarlijks gelden ter beschikking stelt in de begroting voor de basisvoorziening welzijn.
De ‘winnaar’, de subsidieontvanger voert tenminste halfjaarlijks een voortgangsgesprek met de accounthouder van de gemeente om de voortgang en effecten van de activiteiten te bespreken.
De voortgangsgesprekken worden gevoerd op basis van voortgangsrapportages waarin in ieder geval de resultaten en afwijkingen op de in het Uitvoeringskader welzijn voor de betreffende subsidiabele activiteit genoemde indicatoren zijn opgenomen of op grond van de gegevens die bij de aanvraag tot jaarlijkse vaststelling van de subsidie zijn overgelegd.
In het voorjaar is er een bestuurlijk overleg waarbij ook de portefeuillehouder aanwezig is. Hier worden de kaders besproken voor het werkprogramma en, daarmee, de begroting voor het volgende jaar. Dit kan leiden tot uitwerking van het oorspronkelijke plan van aanpak dat bij de subsidieaanvraag is overgelegd. Uitwerking van het plan van aanpak is uitsluitend mogelijk binnen het uitvoeringskader welzijn en kan geen betrekking hebben op andere subsidiabele activiteiten buiten de kerntaken dan waarvoor de subsidie werd verleend.
Overeenkomstig artikel 24 van de subsidieverordening dient de subsidieontvanger vóór 1 juli volgend op het jaar waarvoor subsidie is verleend, een aanvraag tot vaststelling van de subsidie over het voorgaande jaar in bij het college, ongeacht of het subsidie al dan niet is verstrekt voor een periode van één jaar of meerdere jaren. In geval het subsidie is verleend voor een andersoortig jaar dan het kalenderjaar, kan het college een andere uiterste datum bepalen voor indiening van deze stukken.
In aanvulling op het bepaalde in de artikelen 25 van de subsidieverordening, gaat de aanvraag van een beschikking tot subsidievaststelling vergezeld van een inhoudelijke en financieel verslag van de resultaten uit het werkprogramma en de in het Uitvoeringskader welzijn voor de betreffende subsidiabele activiteit genoemde indicatoren.
Het college kan bij de subsidieontvanger bewijsstukken opvragen waaruit blijkt dat aan de verplichtingen als bedoeld in deze subsidieregeling en de subsidieverordening is voldaan.
Het college kan van een of meer bepaalde artikelen van deze regeling gemotiveerd afwijken als toepassing hiervan voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.
Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op de dag van bekendmaking in het elektronisch Gemeenteblad.
Op subsidies die op grond van deze regeling zijn verleend voor 31 december 2027 blijft deze regeling van toepassing.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling basisvoorziening welzijn Geertruidenberg.
burgemeester en wethouders van de gemeente Geertruidenberg,
de secretaris, de burgemeester,
1. Procedure subsidietender welzijn
3. Beleidskader Sociaal Domein
5. Subsidieprogramma Sociaal Domein gemeente Geertruidenberg 2018 2024
6. Gewijzigde Subsidieverordening Sociaal Domein gemeente Geertruidenberg 2018, Hoofdstuk 3
Procedure subsidietender welzijn
(bijlage 1 bij Subsidieregeling basisvoorziening welzijn)
In 2022 voert de gemeente Geertruidenberg een subsidietender uit voor de basisvoorziening welzijn.
Deze tender wordt uitgevoerd binnen de kaders van het subsidieprogramma en de subsidieverordening sociaal domein. Ten behoeve van de tender is een eenmalige subsidieregeling opgesteld. Dit document is een bijlage bij die regeling en beschrijft de concrete procedure, planning en toetsingscriteria die worden gehanteerd bij de feitelijke uitvoering van de tender.
De gemeente Geertruidenberg maakt voor deze subsidietender gebruik van TenderNed. Dat betekent dat alle communicatie gedurende de tender via dit platform verloopt. Op het platform staan ook de gegevens van de uitvoerende ambtenaren. Conform de subsidieregeling kan de aanvraag ook per post of via de ontvangstbalie van het gemeentehuis worden ingediend.
Toelichting op procedure/planning:
Doel van de bijeenkomst is vooral om een persoonlijke indruk te krijgen en te ervaren hoe meerjarige samenwerking in het sociaal domein wordt gezien en tot de beoogde ontwikkelingen gaat leiden.
De presentaties vinden plaats op donderdag 21 april 2022, en zo nodig, vrijdag 22 april 2022 in het gemeentehuis van de gemeente Geertruidenberg in Raamsdonksveer. De bijeenkomst duurt maximaal 1 uur. De aanvrager krijgt na aanmelding via TenderNed een willekeurig tijdstip toegewezen. Het staat vrij aan de aanvrager om dit uur op eigen wijze in te vullen met een presentatie van de organisatie, haar visie op de uitvraag en haar (max 5) belangrijkste vragen aan de gemeente op dit moment. De gemeente verzorgt een korte inleiding.
Namens de gemeente zijn circa 4 leden van de werkgroep tender aanwezig. Dit zijn beleidsambtenaren en medewerkers dienstverlening. In verband met de regels van de tender moeten alle aanvragers over dezelfde informatie beschikken. Dit betekent dat de leden van de werkgroep in principe geen vragen beantwoorden, tenzij de antwoorden al eerder gedeeld zijn met andere aanvragers. Vragen worden na de bijeenkomst beantwoord via de eerste Nota van toelichting.
Er is desgewenst een scherm met HDMI en geluid beschikbaar.
Alle houders van de tenderdocumenten hebben de mogelijkheid om vragen te stellen. Vragen dienen digitaal via TenderNed middels de vragenmodule te worden ingediend tot uiterlijk vrijdag 29 april mei 2022 – 11.00 uur.
Alle gestelde vragen met de bijbehorende antwoorden, evenals aanvullingen of wijzigingen van de gemeente, worden geanonimiseerd op schrift gesteld in een Nota van Inlichtingen. Vragen kunnen doorlopend gesteld worden tot de deadline. Indien mogelijk zullen ontvangen vragen tussentijds (dus eerder) worden beantwoord via TenderNed, een en ander naar oordeel van de gemeente. De Nota(’s) van inlichtingen maakt/maken onlosmakelijk onderdeel uit van de tenderstukken.
Als u zwaarwegende redenen heeft om uw vraag (en het antwoord) niet voor alle betrokkenen van de tender inzichtelijk te maken, vink dan “individueel behandelen” aan in TenderNed. De gemeente bepaalt welke vragen wel of niet voor alle geïnteresseerden worden gepubliceerd. In sommige gevallen zal de gemeente uw vraag bewerken/ aanpassen mochten zij de vraag openbaar publiceren. Dit zal echter niet altijd het geval zijn. U bent zelf verantwoordelijk voor de vragen die u stelt en welke informatie u hierbij geeft.
De gemeente streeft ernaar de eerste Nota van Inlichtingen op woensdag 11 mei 2022 via TenderNed te publiceren. Er is gelegenheid om aanvullende vragen te stellen naar aanleiding van de gepubliceerde Nota van Inlichtingen. Deze vragen kunnen uitsluitend via TenderNed via de vragenmodule worden ingediend tot uiterlijk woensdag 18 mei 2022 – 11.00 uur.
De gestelde aanvullende vragen en de bijbehorende antwoorden op deze vragen worden geanonimiseerd op schrift gesteld in een tweede Nota van Inlichtingen. De gemeente streeft er naar deze Nota van Inlichtingen uiterlijk woensdag 1 juni 2022 digitaal beschikbaar te stellen via TenderNed. Tevens zullen alle invulbijlagen in bewerkbaar formaat worden gepubliceerd.
Indiening van de aanvraag/inschrijving
De indiening van de aanvraag vindt digitaal, per post, of via de ontvangstbalie van het gemeentehuis plaats tot uiterlijk vrijdag 29 juli 2022 – 11.00 uur. Dit is een fatale termijn. De inschrijver is zelf verantwoordelijk voor het tijdig, juist en volledig indienen van de aanmelding. Het is niet mogelijk na het hierboven vermelde tijdstip een inschrijving in te dienen. De gemeente adviseert u derhalve om tijdig documenten in te dienen en dus, bijvoorbeeld, niet te wachten tot een half uur voor het sluiten van de digitale kluis. Technische problemen zoals het uitvallen van een internetverbinding of een storing van TenderNed vallen onder het risico van de aanmelder. Indien storingen zich voordoen dient dit tijdig gemeld te worden bij TenderNed en de contactpersoon van de procedure. De gemeente overweegt op dat moment of en welke maatregelen er worden genomen.
Zie ook de mogelijkheid om eerder in te dienen en gebruik te maken van de extra administratieve controle.
Eerder is door verschillende partijen de wens geuit om interactieve onderdelen in het tenderproces op te nemen en er niet (alleen) een papieren exercitie van te maken. Omwille van de zorgvuldigheid en transparantie is er gekozen voor presentatie na indiening van de aanvraag. Donderdag 4 augustus 2022 is hiervoor gereserveerd. Aanvragers krijgen na indiening een uur op die dag toegewezen. Ze hebben dan de gelegenheid om de vooraf ingediende presentatie te geven aan leden van de beoordelingscommissie en hun aanvraag en gemaakte keuzes toe te lichten. De presentatie moet worden gegeven door een medewerker die een beoogde sleutelrol in de coördinatie en uitvoering van het voorgestelde plan van aanpak vervult. De presentatie maakt deel uit van totale aanvraag en wordt niet afzonderlijk beoordeeld.
De volgende indieningsvereisten moeten worden aangeleverd voor een geldige subsidieaanvraag:
Let op: vergeet niet bij de inschrijving alle benodigde documenten te uploaden in de TenderNed omgeving!
De opening van de inschrijvingen/aanvragen is niet openbaar.
Beoordeling van de inschrijvingen/aanvragen
De aanmelding wordt door een beoordelingsteam beoordeeld aan de hand van de in de subsidieregeling vermelde toetsings- en wegingscriteria. Het beoordelingsteam bestaat uit 5-8 personen, in een combinatie van beleidsmedewerkers, medewerkers uitvoering/gemeentewinkel en clustermanagers.
De beslissing aan welke inschrijver/aanvrager de gemeente subsidie toekent, wordt schriftelijk medegedeeld aan alle inschrijvers/aanvragers. In de beslissing aan de winnende inschrijver/aanvrager worden de scores en beoordeling van zijn inschrijving gemotiveerd aangegeven.
In de mededeling van de beslissing aan de verliezende inschrijver/aanvrager worden de scores en beoordeling zijn inschrijving gemotiveerd aangegeven. Met het bekendmaken van de beslissing start de bezwarentermijn (van 6 weken, ingaande op de dag na die van verzending van de beslissing. Als er geen bezwaarschrift binnen de termijn wordt ingediend, worden de beslissingen onherroepelijk.
Een bezwaarschrift van een (verliezende) inschrijver/aanvrager kan zich richten tegen de afwijzing van de eigen aanvraag, daarmee is het bezwaar ook gericht tegen de rangschikking. Daarnaast kan een belanghebbende ook een voorlopige voorziening zoals schorsing van het besluit vragen aan de voorzieningenrechter, als er een spoedeisend belang mee is gediend.
Een bezwaarschrift wordt voor advies in behandeling gesteld van de Vaste commissie van advies voor bezwaarschriften. Deze biedt bij een ontvankelijk bezwaar gelegenheid tot horen. Na advisering door de commissie aan het college neemt deze een beslissing op bezwaar. Deze procedure kan 18 weken vanaf datum beslissing duren, en kan als dit nodig is met nog eens 6 weken worden verlengd.
Tegen de beslissing op bezwaar kan een belanghebbende binnen 6 weken in beroep gaan bij de bestuursrechter.
Toetsingscriteria subsidietender Welzijn Geertruidenberg
(bijlage 2 bij Subsidieregeling basisvoorziening welzijn)
In 2022 voert de gemeente Geertruidenberg een subsidietender uit voor de basisvoorziening welzijn.
Deze tender wordt uitgevoerd binnen de kaders van het subsidieprogramma en de subsidieverordening sociaal domein. Ten behoeve van de tender is een eenmalige subsidieregeling opgesteld. Dit document is een bijlage bij die regeling en beschrijft de toetsingscriteria met bijbehorende weging die worden gehanteerd bij de beoordeling van de subsidieaanvraag.
De volgende criteria worden gehanteerd bij de beoordeling van de subsidieaanvraag.
Per criterium wordt het maximale aantal punten toegekend dat ernaast vermeld staat.
De ambtelijke beoordelingscommissie maakt gebruik van onderstaande tabel om via een weging tot een score te komen. Een hogere weging omvat :
Bij de subsidieaanvraag moet een verantwoording voor het voldoen aan deze toetsingscriteria worden aangeleverd. Voor deze verantwoording wordt een format beschikbaar gesteld. Dat geldt ook voor het aan te leveren plan van aanpak dat deel uit moet maken van de subsidieaanvraag.
Uit de verantwoording moet blijken:
In de paragrafen hierna worden de criteria toegelicht.
Visie op welbevinden in welzijn (20 punten)
Bijdrage aan ontwikkeldoelen en prioriteiten (40 punten)
Kwaliteit en volledigheid van dienstverlening (40 punten)
Lokale en regionale positie en inbedding (20 punten)
Prijs is niet meegenomen als criterium. Het volledige subsidiebudget is beschikbaar voor de aanvrager die de meeste maatschappelijke meerwaarde met dit budget weet te creëren. Dit wordt bepaald aan de hand van de optelsom van de score op de hiervoor gestelde criteria.
Subsidieprogramma Sociaal Domein gemeente Geertruidenberg 2018-2024
Subsidieverordening hoofdstuk 3
Artikel 18. Aanvullende bescheiden
Indien betreffende het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar geen subsidie werd aangevraagd, gaat de aanvraag voorts vergezeld van: a. een afschrift van de oprichtingsakte van de instelling en van de statuten zoals deze laatstelijk zijn gewijzigd; b. het beleidsplan van de instelling voor tenminste het komende jaar; c. het jaarverslag en de jaarrekening over het voorafgaande jaar, en; d. overige door het college bepaalde bescheiden.
Artikel 19. Berekening van uurtarieven, uniforme kostenbegrippen
Artikel 21. Beslissingstermijn BCF-subsidie
Indien niet op een aanvraag om een BCF-subsidie is beslist vóór 1 oktober van het jaar voorafgaande aan het jaar waarvoor het subsidie is aangevraagd, is de aanvrager bevoegd uitgaven te doen tot ten hoogste een derde deel van de bedragen per kalenderjaar zoals vermeld de laatst gegeven beschikking tot subsidieverlening.
Artikel 22. Periode subsidieverlening
§ 3.3 Vaststelling BCF-subsidie
Artikel 24. Aanvraag vaststelling BCF- subsidie
De ontvanger van een BCF-subsidie dient vóór 1 juli volgend op elk jaar waarvoor subsidie is verleend een aanvraag tot vaststelling van het subsidie in bij het college betreffende dat jaar, ongeacht of het subsidie al dan niet is verstrekt voor een periode van één jaar of meerdere jaren. In geval het subsidie is verleend voor een andersoortig jaar dan het kalenderjaar, kan het college een andere uiterste datum bepalen voor indiening van deze stukken.
De aanvraag van een beschikking tot subsidievaststelling gaat vergezeld van:
een activiteitenverslag van de verrichte werkzaamheden en activiteiten, waarin inzicht wordt gegeven in hoeverre de te verrichten activiteiten zijn uitgevoerd en in hoeverre met de activiteiten de in het BCF offertemodel gestelde resultaatverwachtingen zijn gerealiseerd, alle betrekking hebbend op het afgelopen boekjaar.
Artikel 26. Beslissingstermijn vaststelling BCF-subsidie
Het college beschikt op de aanvraag tot subsidievaststelling uiterlijk op 1 oktober van het jaar waarin de aanvraag tot subsidievaststelling is ingediend.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-146917.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.