Beleidsregel Eerste termijn inleveren gegevens bij aanvraag

Het college van burgemeester en wethouders van Almere,

 

Besluit:

 

vast te stellen de navolgende beleidsregel Eerste termijn inleveren gegevens bij aanvraag

onder intrekking van de op 7 juni 2019 vastgestelde richtlijn Eerste termijn inleveren gegevens bij aanvraag

 

Een inwoner van Almere dient digitaal via https://www.almere.nl met behulp van een DigiD een bijstandsaanvraag in. Als de aanvrager nog geen DigiD heeft, kan diegene zich alvast via de website, of telefonisch bij de gemeente Almere melden.

 

Melding personen boven de 27 jaar

Het recht op bijstand wordt beoordeeld vanaf de meldingsdatum onder de voorwaarde dat de aanvraag binnen 3 weken is ingediend. Wanneer men later dan 3 weken een aanvraag indient, wordt het recht op bijstand beoordeeld vanaf die aanvraagdatum. Als er sprake is van niet verwijtbare bijzondere omstandigheden kan het recht op bijstand met terugwerkende kracht worden beoordeeld.

 

Melding personen onder de 27 jaar

Voor jongeren geldt dat men binnen 5 weken na melding een aanvraag moet indienen.

 

Voor jongeren geldt dat wanneer er geen aanvraag is ingediend binnen 5 weken na de eerste melding, men zich weer opnieuw moet aanmelden en derhalve weer eerst een nieuwe zoekperiode van 4 weken krijgt opgelegd.

 

 

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na hun bekendmaking.

 

 

 

Aldus vastgesteld, Almere, 22 maart 2022

Burgemeester en wethouders van Almere,

namens hen,

de afdelingsmanager Werk en Inkomen

P. Benschop

Naar boven