Gemeenteblad van Borger-Odoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Borger-Odoorn | Gemeenteblad 2022, 139173 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Borger-Odoorn | Gemeenteblad 2022, 139173 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Borger-Odoorn 2022
Hoofdstuk 1 BEGRIPPEN EN VORMEN VAN ONDERSTEUNING
In deze verordening en bepalingen die daarvan zijn afgeleid wordt verstaan onder:
Mantelzorg: alle hulp aan een persoon die voor langere tijd ziek, hulpbehoevend of gehandicapt is. De hulp wordt gegeven door iemand uit zijn directe sociale omgeving. Dit is hulp die verdergaat dan de zogenoemde gebruikelijke hulp en die niet wordt verleend in het kader van een hulpverlenend beroep;
Ondersteuningsplan: een document waarin de ondersteuningsbehoefte van de client, de jeugdige en/of zijn ouders is vastgelegd. In dit document staan ook de doelen (te bereiken resultaten) en de manier waarop deze bereikt kunnen worden. Ook staat hier in op welke manier het college, de cliënt, de jeugdige en/of zijn ouders en zijn sociale netwerk hieraan een bijdrage kunnen leveren;
Respijtzorg: de tijdelijke overname van hulp en ondersteuning om de mantelzorger te ontlasten. Respijtzorg kan alleen als maatwerk worden ingezet. Dit betekent dat dit alleen kan als er geen vrijwilliger is die de hulp en ondersteuning van de mantelzorger kan overnemen door de soort hulp of ondersteuning die nodig is;
Algemeen gebruikelijke voorziening: voorziening die niet speciaal is bedoeld voor mensen met een beperking. Hij is algemeen verkrijgbaar en niet of niet veel duurder dan vergelijkbare producten, diensten, activiteiten of andere maatregelen. Hij valt dus niet onder de verantwoordelijkheid die het college heeft vanuit de Wmo 2015 en de Jeugdwet.
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de wet, het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 en de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2 Nadere regels en Beleidsregels
Het college kan nadere regels, een financieel besluit en beleidsregels vaststellen voor de uitvoering van deze verordening.
Artikel 3 Vormen van ondersteuning
Het college kan bij nadere regels algemene en maatwerkvoorzieningen op productniveau uitwerken, die op basis van het eerste en tweede lid beschikbaar zijn.
Artikel 5b Toegang jeugdhulp via de gemeente, melding hulpvraag
Het college bevestigt de ontvangst van een melding schriftelijk. Het wijst de jeugdige en/of zijn ouders voor het onderzoek volgens lid 2, op de mogelijkheid gebruik te maken van gratis cliëntondersteuning. Het college wijst hen ook op de mogelijkheid om een familiegroepsplan op te stellen. De client heeft dan 7 dagen om dit plan aan het college geven. Dit plan is daarna onderdeel van het gesprek volgens het derde lid.
Artikel 5c Toegang jeugdhulp via de huisarts, medisch specialist of jeugdarts of bij verwijzing door het onderwijs bij vermoeden van EED
Artikel 6a Algemene criteria maatwerkvoorziening
Heeft een cliënt met psychische of psychosociale problemen of een cliënt die de thuissituatie heeft verlaten problemen om zich in de samenleving te handhaven? Dan komt hij/zij in aanmerking voor een maatwerkvoorziening als hij/zij de problemen niet kan verminderen of wegnemen door gebruik te maken van:
Artikel 6b Algemene Criteria individuele voorzieningen
Artikel 6c voorwaarden en weigeringsgronden Wmo
De maatwerkvoorziening wordt alleen verstrekt als het, gelet op de beperkingen van de cliënt veilig voor hemzelf en zijn omgeving is, er geen sprake is van gezondheidsrisico’s en het niet anti-revaliderend werkt.
Het college verstrekt geen maatwerkvoorziening als:
de gevraagde voorziening al eerder aan de cliënt is verstrekt en de normale afschrijvingstermijn van die voorziening nog niet is verstreken. Behalve als de voorziening verloren is gegaan door omstandigheden die niet aan de cliënt zijn toe te rekenen. Of de cliënt de restwaarde van de voorziening die verloren is gegaan (deels)vergoedt;
Heeft het college voor de beoordeling van de aanvraag voor een maatwerkvoorziening onafhankelijk advies nodig? Dan kan het college dit vragen aan een onafhankelijke adviesinstantie die zij daarvoor heeft aangewezen.
In de beschikking tot verstrekking van een maatwerkvoorziening staat in ieder geval of deze in natura of als pgb wordt verstrekt. Ook de afspraken die zijn gemaakt met de cliënt, de jeugdige en/of zijn ouders staan hier in. Het ondersteuningsplan maakt deel uit van de beschikking. Tevens wordt aangegeven hoe bezwaar tegen de beschikking kan worden gemaakt.
Maatwerkvoorziening maatschappelijke ondersteuning
Individuele voorziening Jeugdhulp
Artikel 11 Regels voor een pgb voor een maatwerkvoorziening en individuele voorziening.
Als een client, een jeugdige of ouder in aanmerking komt voor een maatwerkvoorziening/individuele voorziening en de ondersteuning zelf wil inkopen door middel van een pgb, toets het college of voldaan wordt aan de in artikel 2.3.6 lid 2 van de Wmo 2015 en artikel 8.1.1. van de Jeugdwet opgenomen voorwaarden. De client moet hiervoor een budgetplan indienen. In dit plan is in ieder geval opgenomen:
Het pgb wordt gebaseerd op een offerte voor de aangegeven kosten én op de kosten die het college gemaakt zou hebben als er hulp in natura zou zijn verstrekt. Gaat het om een product? Dan houdt het college bij de hoogte van het pgb rekening met de reële termijn voor de technische afschrijving en met de onderhouds- en verzekeringskosten.
Artikel 12 Tegemoetkoming verhuiskosten
Is verhuizing de meest passende oplossing? Dan wordt één keer een tegemoetkoming gegeven in de vorm van een pgb. De hoogte van deze tegemoetkoming wordt vastgelegd in het financieel besluit.
Hoofdstuk 4 Eigen bijdrage in de kosten.
Artikel 14 Bijdrage voor maatwerkvoorzieningen Wmo
Artikel 15 De hoogte van de bijdrage in de kosten
Deze bedragen kunnen jaarlijks worden aangepast op basis van landelijke normen. De bedragen worden opgenomen in het op te stellen financieel besluit.
Artikel 16 Vergoeding voor collectief vervoer
De vergoeding voor het collectief vervoer (Wmo-taxi)die betaald moet worden bestaat uit een instaptarief en een kilometertarief. Deze tarieven gelden voor maximaal 25 kilometer per rit. Boven 25 kilometer per rit geldt het commerciële tarief.
Voor de afgifte van een Wmo- taxi pas is een eenmalige vergoeding verschuldigd (leges). Deze worden jaarlijks vastgesteld in de legesverordening gemeente Borger-Odoorn.
Artikel 17 Regeling zak- en kleedgeld voor jongeren met een jeugd- beschermingsmaatregel
Als op een jeugdige een kinderbeschermingsmaatregel van toepassing is dan stelt het college een vervangende bijdrage voor zak- en kleedgeld ter beschikking. Het doet dit als de voogd, waar de jeugdige onder toezicht staat, structureel geen bijdrage voor zak- en kleedgeld van de onderhoudsplichtige ouders krijgt. De hoogte van deze vervangende bijdrage is maximaal de geldende wettelijke kinderbijslag volgens de Algemene Kinderbijslagwet. De bijdrage wordt betaald aan de voogd van de jeugdige of aan de instelling waar de jeugdige woont. De jeugdhulpinstelling moet dan wel aantonen dat zij voldoende heeft geprobeerd de ouders aan te spreken op hun onderhoudsplicht.
Om aanspraak te kunnen maken op de bijdrage uit de Regeling zak- en kleedgeld, levert de jeugdhulpinstelling een dossier aan. Hieruit moet blijken dat:
Artikel 18 Jaarlijkse waardering mantelzorgers
Het college bepaalt bij nadere regels wat de jaarlijkse blijk van waardering voor mantelzorgers van cliënten in de gemeente is.
Artikel 19 Tegemoetkoming voor chronisch zieken en mensen met een beperking
Het college kan ter ondersteuning van de zelfredzaamheid en de participatie op aanvraag een financiële tegemoetkoming verstrekken.
Het college stelt nadere regels over de gevallen waarin een financiële tegemoetkoming kan worden verstrekt en de wijze van verstrekking van de tegemoetkoming.
Artikel 23 Verhouding prijs en kwaliteit levering dienst door derden (Code verantwoordelijk Marktgedrag)
Het college waarborgt een goede prijs-kwaliteit verhouding bij diensten die door derden geleverd worden. Bijvoorbeeld maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp, uit te voeren kinderbeschermingsmaatregelen of jeugdreclassering, volgens artikel 2.6.4 van de Wmo en artikel 2.11 van de Jeugdwet, zie lid 5. Daarvoor bepaalt het college :
Artikel 24 Bestrijding oneigenlijk gebruik, misbruik en niet-gebruik
Aan het ontvangen van een maatwerk-, jeugdhulpvoorziening of een pgb zijn rechten en plichten verbonden. Het college informeert cliënten, jeugdigen en ouders hierover in begrijpelijke taal. Het informeert hen ook over de gevolgen die misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wmo en Jeugdwet kunnen hebben.
Artikel 25 Herziening, intrekking en terugvordering
Is aan een cliënt een maatwerk- of individuele voorziening verstrekt op basis van deze verordening ? En zijn er feiten en omstandigheden waarvan hij kan weten dat ze reden kunnen zijn om de beslissing opnieuw te overwegen? Dan meldt de cliënt deze meteen aan het college. Hij doet dit op verzoek van het college of uit eigen beweging.
Heeft het college een beslissing op grond van het tweede lid, onder a, herzien of ingetrokken? En zijn de gegevens expres verkeerd of onvolledig aangeleverd? Dan kan het college van degene die dit heeft gedaan de waarde van de maatwerkvoorziening die of het pgb dat onterecht is ontvangen (deels) terugvorderen.
Artikel 26 Opschorting van betalingen uit pgb
Is er ten aanzien van een cliënt een ernstig vermoeden dat er sprake is van een omstandigheid volgens artikel 2.3.10, eerste lid, onder a, d of e, van de Wmo 2015 of artikel 8.1.4, eerste lid, onder a, d of e van de Jeugdwet? Dan kan het college de Sociale verzekeringsbank gemotiveerd vragen de betalingen uit het pgb voor maximaal dertien weken helemaal of voor een deel op te schorten.
Artikel 27 Toezicht en handhavingskader Wmo 2015 en Jeugdwet
Iedereen is verplicht om mee te werken aan het onderzoek van de toezichthouder.
Artikel 33 Intrekking oude verordening en overgangsrecht
Heeft een cliënt een lopende voorziening op grond van de verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Borger-Odoorn 2015 of de verordening jeugdhulp gemeente Borger-Odoorn 2019? Dan houdt hij daar recht op, totdat het college een nieuw besluit op een voorziening heeft genomen. Totdat deze voorziening afloopt of dat het college een nieuws besluit heeft genomen op een herindicatie of nieuwe aanvraag.
Zijn er aanvragen ingediend onder verordening maatschappelijke ondersteuning jeugdhulp 2019 waarop nog niet is beslist als deze verordening in werking treedt? Dan worden zij afgehandeld op basis van deze verordening. Aanvragen die nog niet zijn afgehandeld worden volgens de voorliggende verordening afgehandeld!
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-139173.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.