Gemeenteblad van Almere
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2022, 138480 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2022, 138480 | beleidsregel |
Beleidsregel voor het toewijzen en uitbaten van terrassen in Almere
Terrassen vormen in veel gemeenten een steeds groter deel van het straatbeeld, zo ook in Almere. Terrassen dragen bij aan een levendige en uitnodigende uitstraling van de stad. Zij bieden inwoners en bezoekers van de stad de gelegenheid om van een consumptie te genieten. Aan de andere kant leggen terrassen beslag op de openbare ruimte. Dit kan leiden tot beperkingen voor overige gebruikers van diezelfde ruimte. Zoals voor het winkelend en passerend publiek, (noodzakelijk) verkeer, het woongenot van bewoners die in de directe nabijheid van een terras wonen (geluidsinvloeden), overige ondernemers of voor het uiterlijk aanzien van de stad (opslag van meubilair, schotten, parasols etc.). Ook kan sprake zijn van een samenloop met incidentele en terugkerende activiteiten zoals de verkoop vanuit standplaatsen, georganiseerde evenementen of de weekmarkten. Deze beleidsregel beschrijft welke ruimte aan terrassen geboden wordt en wanneer en waarover aanvullende afspraken nodig zijn met overige gebruikers. Doelstelling daarvan is dat de positieve effecten van terrassen worden gestimuleerd en mogelijke negatieve aspecten worden voorkomen of beperkt.
Waar bestaat de bemoeienis van de overheid met terrassen uit
In de Algemene plaatselijke verordening 2011 (APV) is bepaald dat voor het plaatsen van een terras altijd een vergunning nodig is. Een aanvraag voor een terrasvergunning wordt altijd getoetst aan de effecten op de openbare orde, de veiligheid, de volksgezondheid en het milieu. Daarnaast gelden de specifieke weigeringsgronden zoals genoemd in de APV. Het maakt hierbij niet uit of het terras op eigen terrein, op een afgesloten (binnen)terrein of op een verdieping (dakterras) ligt. De Alcoholwet (voorheen Drank- en horecawet) is tegelijkertijd van toepassing als vanuit het bijbehorende horecabedrijf alcoholische dranken worden geschonken. Milieuregels voor horeca zijn voornamelijk gesteld in het Activiteitenbesluit. Voor bijna alle horecabedrijven en de bijbehorende terrassen gelden de algemene regels van het Activiteitenbesluit. Het gaat hierbij voornamelijk om bepalingen om hinder voor de omgeving te beperken of te voorkomen. Voor de terrassen betreft dit met name normen met betrekking tot geluid. Als bouwwerken zoals overkappingen of terrasschermen worden geplaatst is daarop de actuele bouwregelgeving van toepassing. Dit om te zorgen dat alleen veilige bouwwerken worden geplaatst die niet zomaar zullen instorten of omvallen. Veel terrassen in de openbare ruimte zijn gelegen op plaatsen die ook in gebruik zijn als markt- of evenemententerrein. Ook is er soms samenloop met de diverse locaties waar vandaan standplaatshouders hun waren verkopen of aanbieden. Waar dat het geval is moeten duidelijke afspraken worden gemaakt wie wanneer welke ruimte in kan nemen.
Welke trends zijn er zichtbaar
In Almere zijn er de vaste en herkenbare horecagelegenheden maar tegelijkertijd zien wij regelmatige wisselingen in het horecabestand. We zien tegelijkertijd zowel internationaal, landelijk als lokaal een verschuiving naar online winkelen. Steeds vaker combineert het winkelend publiek een bezoek aan de winkelgebieden met een bezoek aan de horeca. Veel winkeliers willen de klanten die wel hun winkels bezoeken ook iets te eten en drinken aan kunnen bieden. Daarnaast kent Almere een hoog percentage jongeren en groeit het aantal studenten dat in Almere studeert en zich hier vestigt nog steeds. Van een echt terrassenseizoen is steeds minder sprake doordat met het overkappen en verwarmen van de terrassen deze vaker het jaar rond gebruikt worden. Al deze ontwikkelingen zorgen voor een toenemende behoefte aan levendige en gezellige stadscentra waarbij een veelzijdig horeca-aanbod inclusief bijbehorende terrassen als vanzelfsprekend wordt gezien.
De afgelopen jaren is gebleken dat er meer mogelijk is om met deze ontwikkelingen mee te bewegen en de horeca ruimte te bieden. Zo draait al circa twee jaar een pilot binnen het uitgaansgebied op de Grote Markt waarbij de sluitingstijden in de weekenden gedurende de zomermaanden zijn verruimd. Daarbij is tegelijk meer ruimte gecreëerd om de terrassen tot sluitingstijd aantrekkelijker te houden. Zo hoeven parasols en overige sfeer- en/of zeildoeken voortaan pas bij sluitingstijd te worden ingeklapt of verwijderd. Voorheen moesten deze vanaf 22.00 uur ingeklapt of verwijderd worden om het aanwezige cameratoezicht niet te belemmeren. In dit geval volstond het maken van nadere afspraken waarbij de ondernemers zelf zorgden voor voldoende toezicht. Sinds de uitbraak van de coronacrisis is nogmaals gekeken hoe en waar de horecaondernemers tegemoet konden worden gekomen. Dit heeft op de meeste plaatsen geleid tot ruimere terrassen.
Waarom is nu herziening nodig en gewenst
Verwerken wijzigingen in de openbare ruimte
De openbare ruimte is sinds de vaststelling van de vorige beleidsregels zo veranderd dat aanpassing van de regels voor terrassen nodig is. Zo zijn op diverse plaatsen in de stad geleidestroken voor slechtzienden aangelegd. Om te zorgen dat deze stroken ook veilig gebruikt kunnen worden, zijn terrassen slechts toegestaan als zij voldoende afstand houden tot deze stroken. Ook zien diverse stadscentra er inmiddels heel anders uit; de Havenkom is opnieuw ingericht waarbij de doorgaande straat is verlegd en autoluw gemaakt. Daardoor konden aaneengesloten terrassen worden gerealiseerd. In Almere Buiten is het centrum ook vernieuwd en opgeknapt. Daarbij is nadrukkelijk gekeken naar het vergroten van de aantrekkingskracht van zowel de aanwezige als nieuwe horecavestigingen. Zo is rond het Baltimoreplein de busbaan meer aan het oog onttrokken door het aanplanten van brede groenstroken en het beschut maken van de oorspronkelijke grote, open ruimte.
Permanent mogelijk maken van verruimingen
Zowel vanuit de bezoekers van de horeca, het winkelend publiek als de ondernemers is aangegeven dat de verruimde terrassen bijdragen aan een gezellige uitstraling en levendigheid in de stad. Ook diverse raadsleden vroegen de verruimingen voor de lange termijn mogelijk te maken. Enerzijds om de horeca te faciliteren maar ook zeker vanwege de positieve uitstraling op de stad. Vanuit Stadstoezicht en de politie is aangegeven dat de verruimingen niet tot extra overlast hebben geleid. De ondernemersvereniging uit Almere Centrum heeft omwonenden bevraagd naar hun ervaringen met de verschillende verruimingen. De reacties hierop waren overwegend positief. Aandachtspunt daarbij was wel dat ieder zijn verantwoordelijkheid neemt om eventuele (geluids) overlast te voorkomen. Vanaf de start van de verruimingen was ook nadrukkelijk aangegeven dat ondernemers bij overlastmeldingen direct het gesprek met de melder aan zouden gaan. Doel daarbij was herhaling voorkomen en samen een oplossing te zoeken. Bovengenoemde maakt dat is gekeken welke ruimte op permanente basis aan terrassen kan worden geboden. Ook de verruiming in openingstijden en gebruiksregels is daarbij meegenomen.
Vernieuwen verouderde en versnipperde beleidsregels
De vorige regels voor terrassen bestonden uit diverse beleidsregels voor de verschillende gebieden en dateren uit 2013 en 2014. Voor Almere Haven werd zelfs nog gewerkt met veel oudere regels. Naast voornoemde redenen passen de toen opgestelde regels en voorschriften ook niet meer in de huidige tijd. Zo wordt vooruitlopend op de komst van de Omgevingswet steeds meer uitgegaan van de mogelijkheden en ruimte die aan initiatiefnemers geboden kan worden. Daarbij krijgt de initiatiefnemer aan de ene kant de ruimte maar brengt dit tegelijkertijd meer eigen verantwoordelijkheid met zich mee. De pilot waarbij het gebruik van parasols tot sluitingstijd werd toegestaan vormt hiervan een voorbeeld. Zowel de tijdelijk geboden verruimingen in openingstijden en regels als in oppervlakte zijn in strijd met het de huidige regels. Om deze verruimingen permanent mogelijk te maken moeten deze regels dus ook worden aangepast.
De burgemeester heeft de bovenstaande ontwikkelingen vertaald in onderstaande beleidsregel. Hierin staat beschreven waaraan aanvragen voor terrassen worden getoetst en welke mogelijke aanvullende voorwaarden van toepassing zijn.
Vast te stellen de volgende beleidsregel:
Beleidsregel voor het toewijzen en uitbaten van terrassen in Almere
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Bouwwerk: hetgeen hieronder wordt verstaan in de Woningwet.
Centrum Almere Stad: het gebied zoals aangegeven op de bij deze beleidsregel horende kaart.
Centrum Almere Buiten: het gebied zoals aangegeven op de bij deze beleidsregel horende kaart.
Centrum Almere Haven: het gebied zoals aangegeven op de bij deze beleidsregel horende kaart.
Detailhandelsvestiging met winkelondersteunende horeca: een bedrijf, dat ondersteunend is aan- en qua openingstijden in het algemeen vergelijkbaar is met detailhandelsvestigingen en in hoofdzaak bestaat uit het verstrekken c.q. snel serveren van kleine maaltijden, broodjes, hapjes, ijs, gebak, koffie, thee, frisdranken en zwak alcoholische dranken.
Eilandterrassen: terrassen die niet direct grenzen aan de gevel van de openbare inrichting of het bedrijf waartoe zij behoren, maar die op enige afstand of aan de overkant van een voet- of fietspad of rijbaan van een weg gelegen zijn.
Gevelterrassen: terrassen die direct grenzen aan de voor en/of zijgevel van de openbare inrichting of de detailhandelsvestiging waarbij zij horen.
Openbare inrichting: hetgeen hieronder wordt verstaan in de APV 2011.
Openbare plaats: hetgeen hieronder wordt verstaan in de APV 2011.
Terras : hetgeen hieronder wordt verstaan in de APV 2011.
Straatmeubilair : geplaatste objecten in de openbare ruimte die bedoeld zijn om ter plaatse te functioneren, zoals bijvoorbeeld bloembakken, banken, fietsnietjes en wegwijzers.
Terrasmeubilair: stoelen, banken, tafels, parasols, mobiele terrasafscheidingen en bloembakken of overige niet verankerde objecten die op het terras geplaatst zijn ten dienste van het terras.
Weg: hetgeen hieronder wordt verstaan in de Algemene plaatselijke verordening 2011.
Artikel 2 Het plaatsen van een terras
Bij de plaatsing van een terras is het van belang dat overige gebruikers van de openbare ruimte daar zo min mogelijk hinder van ondervinden. Daarom gelden de volgende basisvoorwaarden waarbinnen plaatsing van een terras mogelijk is:
De minimale oppervlakte voor een terras bedraagt één vierkante meter. Zo wordt ondervangen dat een enkel bankje of twee stoeltjes voor een bedrijf als terras wordt aangemerkt. Dergelijke zaken vallen onder de omschrijving ‘uitstallingen’ wanneer deze op de openbare weg of in de openbare ruimte staan. Het serveren van dranken en spijzen op deze uitstallingen is niet toegestaan.
Artikel 3 Het gebruik van terrassen
Artikel 2:18, lid 1 van de APV stelt dat openbare inrichtingen van maandag tot en met zondag tussen 0.00 en 6.00 uur gesloten zijn. De burgemeester kan ontheffing van deze sluitingstijden verlenen. De burgemeester heeft voor Almere Centrum en de centra van Almere Buiten en – Haven de sluitingstijden voor terrassen op 1.00 uur gesteld. Terrassen gelegen aan het Deventerpad vallen buiten deze verruiming. Daarnaast geldt voor de horecaondernemers:
Bij sluiting van het terras moeten parasols worden ingeklapt en meubilair en overige losse voorwerpen worden verwijderd en binnen worden opgeslagen. Als opslaan binnen niet kan, volstaat het opstapelen en aan elkaar koppelen van het meubilair. Doelstelling is het verplaatsen van losse meubelstukken tegen te gaan en fysiek plaatsnemen onmogelijk te maken.
B (Brand)veiligheid gebruik en de bescherming van het milieu
Het beoogde gebruik van terrasvlonders of andere bedekking van de ondergrond moet in de vergunningaanvraag worden aangegeven. Vanuit het Bouwbesluit worden hieraan aanvullende eisen gesteld om de veiligheid te borgen. Deze bepaling geldt niet voor terrassen gelegen op de reeds aanwezige vlonders op het Belfort.
Het plaatsen van een reclamebord binnen de begrenzing van het eigen terras is toegestaan. Het plaatsen van overige reclameobjecten op of in de directe nabijheid van het terras moet in de aanvraag worden aangegeven. Afhankelijk van de uitvoering en de aanwezige ruimte wordt bekeken of, en zo ja welke ruimte hieraan kan worden geboden.
Het veroorzaken van geluidsoverlast vanaf de terrassen moet zoveel mogelijk worden voorkomen. Daarom is op het terras geen muziek toegestaan tenzij aan de voorwaarden als gesteld in artikel 2:10, lid 2 kan worden voldaan en hiervoor een kennisgeving is ingediend waarop akkoord is verkregen. Als niet aan deze voorwaarden kan worden voldaan dient voor festiviteiten op het terras een evenementenvergunning worden aangevraagd.
In verband met de veiligheid is het gebruik van drinkglazen tijdens vergunde evenementen in de directe nabijheid van het terras niet toegestaan. Deze dienen te worden vervangen door een veiliger en duurzamere variant. Het laatste sluit het gebruik van eenmalig bruikbare plasticdrinkbekers in ieder geval uit.
Als een terras op gemeentegrond niet langer gebruikt wordt, moet het terrein binnen uiterlijk vier weken na beëindiging van het gebruik, worden opgeleverd in de staat waarin het in gebruik werd genomen. Als hieraan niet wordt voldaan, worden noodzakelijke herstel‑ en/of opruimwerkzaamheden bij de vergunninghouder in rekening gebracht.
Artikel 4 Afwegingen toewijzing gebruik openbare ruimte
Terrassen mogen het hele jaar ingenomen worden. Slechts in de uitzonderingssituaties als beschreven in artikel 5 kunnen terrassen mogelijk niet in volle omvang worden geplaatst. Bij de toewijzing van het gebruik van de openbare ruimte worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
Zoals aangegeven in de Alcoholwet bevinden terrassen zich zoveel mogelijk aansluitend bij de openbare inrichting waartoe zij behoren. Vanuit het oogpunt van uniformiteit geldt voor terrassen die niet onder het regime van de Alcoholwet vallen hetzelfde uitgangspunt.
Daarmee is de vrije keuze voor de locatie van een terras beperkt. De terrassen vormen daarom de basis voor de overige gebruiksmogelijkheden.
Voor terrassen gelegen op aangewezen marktterrein geldt dat terrassen en weekmarkt waar mogelijk naast elkaar bestaan om elkaar te kunnen versterken. Gebleken is dat het toestaan van eilandterrassen tijdens marktdagen zorgt voor knelpunten met betrekking tot de veiligheid en de beschikbare ruimte voor de markten. Daarom wordt voortaan in de terrasvergunningen vastgelegd dat eilandterrassen gedurende de reguliere weekmarkt niet mogen worden geplaatst.
Dit geldt vanaf de opbouw van de weekmarkt tot en met het afbouwen en schoon opleveren van het terrein. Voor reeds verleende vergunningen voor eilandterrassen op aangewezen marktterreinen is overgangsrecht opgenomen. Uiteraard geldt ook voor deze terrassen dat de horecaondernemer de veiligheid met betrekking tot op- en afbouw van de weekmarkt in acht moet nemen en de opgenomen voorschriften moet naleven.
Evenementen zijn in principe overal in de centra mogelijk. Daarnaast zijn enkele pleinen en locaties specifiek aangewezen als evenemententerrein waar geluidsdragende en vaak grotere evenementen mogelijk zijn. Zodra sprake is van een vergund evenement op een aangewezen locatie kunnen de terrassen mogelijk niet volledig worden ingenomen. Voor de locaties waar dit geldt wordt in de vergunningen opgenomen tot hoever het terras tijdens evenementen kan worden ingenomen. Het tijdelijk, noodzakelijk inkrimpen en/of verwijderen van de terrassen geldt vanaf de opbouw van het evenement tot en met het afbouwen en schoon opleveren vanhet terrein.
Standplaatsen kunnen vanwege hun mobiele karakter in principe overal worden ingenomen nadat hiervoor een vergunning is verleend. In het standplaatsenbeleid zijn in de centra diverse locaties aangewezen waar zowel vaste- als incidentele en promotionele standplaatsen kunnen worden ingenomen. Waar sprake is van reeds afgegeven standplaatsvergunningen worden in afstemming met de standplaatshouders de mogelijkheden voor terrassen vastgelegd in de vernieuwde terrasvergunningen. Bij de actualisering van het standplaatsenbeleid worden de op dat moment aanwezige mogelijkheden voor standplaatslocaties in kaart gebracht.
Artikel 5 Uitzondering mogelijkheden plaatsing terrassen
Op het uitgangspunt dat terrassen altijd geplaatst kunnen gelden de volgende uitzonderingen:
Een terras kan niet of uitsluitend in aangepaste vorm geplaatst worden tijdens de uitvoering van noodzakelijk geachte aanleg-, bouw-, en/of onderhoudswerkzaamheden en vanwege samenloop met een vergund evenement op dezelfde locatie. De vergunninghouder ontvangt minimaal twee weken voor aanvang van de werkzaamheden of de activiteiten hierover bericht.
Een terras kan niet of uitsluitend in aangepaste vorm geplaatst worden op locaties waar sprake is van inname van een reeds verleende standplaatsvergunning of aangewezen standplaatslocatie. De mogelijke beperkingen in dagen en ruimte om een terras op dezelfde locatie in te nemen worden vastgelegd in de te verlenen terrasvergunning.
Artikel 6 Tijdelijk gebruik van de openbare ruimte
Zolang wordt voldaan aan deze beleidsregel is het in de meeste winkelstraten en op pleinen mogelijk om een terras uit te baten. Daarbij wordt ook gekeken hoe tijdelijk invulling kan worden gegeven aan onbenutte ruimte. Voor de verdeling van deze ruimte ten behoeve van terrassen gelden de volgende voorwaarden:
Als zich op de tijdelijke uitbreidingslocatie een nieuwe ondernemer vestigt die aangeeft de ruimte aansluitend bij het betreffende pand zelf te willen gebruiken vervallen de tijdelijke uitbreidingsmogelijkheden. Op dat moment moet de locatie binnen twee weken in de oorspronkelijke staat worden opgeleverd.
Artikel 7 Aandachtspunten voor gevelterrassen
aan de Sluiskade. Hier mogen uitsluitend terrasafscheidingen haaks op de gevel worden geplaatst tot 13 meter diep, gerekend vanaf de oorspronkelijke gevel. Voor vaste terrasafscheidingen en/of bouwwerken voorbij deze grens geldt de aanvullende bepaling dat te plaatsen bouwwerken eenvoudig te verwijderen moeten zijn en dat na verwijdering eventuele gaten in de ondergrond met een passende plaat worden afgedekt. Te plaatsen bouwwerken worden getoetst aan redelijke eisen van welstand.
aan beide lange zijden van de Grote Markt. Hier is het toegestaan om op 4,25 meter diepte vanaf de oorspronkelijke gevel terrasafscheidingen evenwijdig aan de gevel te plaatsen. De totale diepte van de gevelterrassen kan aan deze zijden maximaal 8 meter bedragen. Deze verruiming geldt niet voor de beide korte zijden.
in Almere Duin. Vanwege de bijzondere inrichting van de openbare ruimte, de hoogteverschillen en de aanwijzing als etalagebied is bij de plaatsing van terrasafscheidingen en overige bouwwerken altijd sprake van maatwerk. Vergunningaanvragen voor het plaatsen van bouwwerken en/of overige objecten worden beoordeeld door het kwaliteitsteam voor dit gebied.
Op de bij deze beleidsregel behorende kaarten is voor de centra van Almere Stad, -Buiten en –Haven terug te zien waar sprake is van afwijkende regels. Omdat in Almere Duin geen sprake is van horeca-concentratiegebieden en dit gebied nog volop in ontwikkeling is hier geen kaart voor opgesteld.
Artikel 8 Aandachtspunten eilandterrassen
Waar de ruimte dit toelaat en aan deze beleidsregel kan worden voldaan is het plaatsen van eilandterrassen mogelijk. Op de kaarten behorend bij deze beleidsregel zijn enkele mogelijke nieuwe locaties voor eilandterrassen aangegeven. Voor locaties buiten de centra worden de mogelijkheden bekeken op het moment dat hiervoor een aanvraag wordt ontvangen.
Bij eilandterrassen die zich niet in het verlengde van het eigen pand bevinden geldt dat als zich slechts 1 horecaondernemer meldt, hij in principe de maximaal toegestane ruimte mag benutten. Zodra een volgende- of meerdere ondernemers zich melden wordt de beschikbare ruimte gelijk verdeeld onder de gegadigden. De minimale afmetingen om een terras te kunnen plaatsen blijven daarbij van kracht.
Tijdens de opbouw, uitvoering en afbouw van evenementen, uit te voeren werkzaamheden of inname van een reeds vergunde standplaats kan het eilandterras mogelijk niet (of niet volledig) worden geplaatst. Bij incidentele samenloop krijgen de vergunninghouders hiervan minimaal twee weken voor de activiteiten bericht. Bij reguliere en terugkerende samenloop van het gebruik van dezelfde ruimte zoals bij weekmarkten, worden de mogelijkheden en beperkingen specifiek in de terrasvergunning opgenomen.
Artikel 9 Aandachtspunten voor terrassen bij detailhandelsbedrijven en kiosken
Er kan ook een terrasvergunning worden afgegeven voor een winkel of kiosk waarbij als nevenactiviteit eten wordt bereid om ter plaatse te nuttigen. In de diverse bestemmingsplannen is omschreven wanneer dergelijke horeca-activiteiten als winkelondersteunend worden beschouwd. Als extra service voor de klanten mag in dat geval een kleinschalig gevelterras worden geplaatst. Uiteraard alleen als hiervoor voldoende ruimte is en aan de overige voorwaarden van deze beleidsregel wordt voldaan. Bij sluiting van de winkel moet ook het terras worden gesloten en gelden dezelfde voorwaarden inzake het opslaan en buiten gebruik stellen van het aanwezige meubilair. Om te voorkomen dat men terrassen inneemt bij avond- en nachtwinkels geldt de aanvullende bepaling dat dergelijke terrassen in ieder geval tussen 22-6 uur gesloten zijn.
Artikel 10 Toegankelijkheid terrassen
Het VN-verdrag voor mensen met een handicap vraagt een proactieve houding van ondernemers om hun terrassen zo in te richten dat ook mensen met een handicap hier gebruik van kunnen maken. In verschillende wettelijke kaders en normen zijn afstanden en hoogtes en dergelijke vastgelegd waaraan de ondernemers moeten voldoen. Maar deze algemene kaders zijn niet altijd voldoende voor iedereen. Zo kan bijvoorbeeld een vlondervloer worden voorzien van een antislipcoating of contrasterende belijning om de diepte te duiden. Hoewel nu nog geen sprake is van een wettelijke verplichting vragen wij nadrukkelijk om vooraf te kijken naar de toegankelijkheid en waar mogelijk aanvullende maatregelen te nemen. Vanuit de gemeente wordt bovenstaande in de voorwaarden voor een nieuwe vergunning opgenomen. Bestaande zaken worden hier actief op gewezen.
Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden of calamiteiten
De vergunninghouder is verplicht om zijn terras onmiddellijk binnen de daarvoor gestelde termijn, op aanzegging van de burgemeester of de politie te sluiten, als de handhaving van de openbare orde en veiligheid of een ander dringend openbaar belang dit verlangt.
Een bestaande gevestigde openbare inrichting of detailhandelsbedrijf met een op het moment van inwerkingtreding van deze beleidsregel geldige terrasvergunning, heeft het recht op voortzetting van de exploitatie van dat terras op de wijze zoals vastgelegd in de vergunning voor de geldigheidsduur van die vergunning. Zaken die niet in een geldende vergunning zijn vastgelegd vallen niet onder dit overgangsrecht.
Voor afgegeven terrasvergunningen voor eilandterrassen gelegen aan het Stadhuisplein geldt dat bij wijziging van de bedrijfsvoering of een wisseling van exploitanten een nieuwe vergunning moet worden aangevraagd. Die aanvraag wordt vervolgens beoordeeld volgens de kaders en mogelijkheden als gesteld in deze beleidsregel.
Inwerkingtreding en citeertitel
Deze beleidsregel treedt per 1 april 2022 in werking en kan worden aangehaald als:
Beleidsregel voor het toewijzen en uitbaten van terrassen in Almere
Aldus vastgesteld door de burgemeester van Almere d.d. 22 maart 2022
de burgemeester,
A.T.B. Bijleveld-Schouten
Bijlagen: drie kaarten van de centra van Stad, Haven en Buiten
Bijlage 1Kaart terrassenbeleid 2022 Centrum Almere Stad
Bijlage 2 Kaart terrassenbeleid 2022 Centrum Almere Buiten
Uitgangspunten bij de herziening
Het uitgangspunt is om met de regels voor terrassen weer aan te sluiten bij de huidige beschikbare ruimte en mogelijkheden die de stad biedt. Wij willen daarbij ruimte bieden aan terrassen zonder de overige gebruikers van dezelfde ruimte of omwonenden tekort te doen. Als meer gebruikers van dezelfde ruimte gebruik willen maken zijn aanvullende afspraken nodig. Dit geldt bijvoorbeeld voor terrassen die op een aangewezen markt- of evenemententerrein zijn of worden geplaatst of locaties waarvoor standplaatsvergunningen zijn afgegeven. Op veel meer plaatsen dan nu het geval is, is een gevelterras mogelijk. Waar ruimte is voor het plaatsen van eilandterrassen is vastgelegd hoe de verdeling van de beschikbare ruimte tot stand komt. Uitgangspunt is dat het eilandterras zich in het verlengde van het gevelterras bevindt. Ook de mogelijkheden om tijdelijk ongebruikte openbare ruimte voor terrassen te benutten worden benoemd. Daarbij wordt een eerlijke en gelijke verdeling over de diverse belangstellenden geborgd.
Hoewel de terrasvergunning in principe voor onbepaalde tijd wordt afgegeven, geeft de exploitatie van een vergund terras in het verleden niet automatisch dezelfde rechten voor de toekomst. Op locaties waar blijkt dat een onevenwichtige verhouding dreigt te ontstaan tussen het door één of meerdere ondernemers ingenomen terrasoppervlak in relatie tot de omgeving kan de burgemeester het terrasoppervlak beperken, voorwaarden verbinden aan de vergunning of besluiten in zijn geheel geen terras meer toe te staan. Ook kunnen ontwikkelingen in de stad ertoe leiden dat terrasvergunningen moeten worden herzien.
Inventarisatie mogelijkheden centra van Almere Stad, Buiten en Haven
Voor de centra van Almere Stad, Buiten en Haven is in kaart gebracht waar de regels afwijken van de standaardregels die in de rest van de stad gelden. De daadwerkelijke mogelijkheden en eventuele afwijkende voorschriften worden vastgelegd in de vergunning. Met name in deze centra is sprake van meerdere horecabedrijven bijeen en veelvuldig dubbelgebruik van dezelfde openbare ruimte. De geboden ruimte voor het innemen van gevelterrassen in de diverse straten spreekt voor zich en is daarom alleen in kaart gebracht waar dit tot onduidelijkheden kan leiden. Op de kaarten wordt onderscheid gemaakt tussen gevelterrassen en de beschikbare ruimte om eilandterrassen te kunnen plaatsen. De feitelijke situatie in de openbare ruimte is daarbij altijd leidend. Als verplaatsing van stadsmeubilair nodig en mogelijk is om een terras te kunnen realiseren komen de kosten van deze verplaatsing voor rekening van de aanvrager. Uiteraard is plaatsing van terrassen buiten de centrumgebieden ook mogelijk. De mogelijkheden daarvoor worden bekeken op het moment dat hiervoor een aanvraag wordt ontvangen.
Welke toekomstbeelden en ontwikkelingen spelen er op de lange termijn
Als de mogelijkheden voor terrassen in de openbare ruimte volledig in beeld zijn gebracht, en evenementen, weekmarkten en standplaatsen daarin hun eigen plek hebben gekregen, zou in de toekomst het aanleveren van een tekening van het beoogde terras kunnen volstaan. Omdat er dan sprake is van algemene regels die overal en altijd gelden kan een vergunningaanvraag mogelijk achterwege blijven. Van belang daarbij is dat helder is wanneer ruimte moet worden geboden aan overige gebruikers van dezelfde ruimte. De verwachting is dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet een rol gaat spelen bij de verdere vereenvoudiging van de regels voor terrassen. Ideaal gezien stemmen de diverse ondernemers onderling de gebruiksmogelijkheden zoveel mogelijk met elkaar af. Vanwege het mobiele karakter van standplaatsen wordt nu al gekeken waar standplaatsen door geringe verplaatsingen ruimte kunnen bieden aan de terrassen. De ondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor het houden van voldoende toezicht op hun terrassen. Waar uitgeklapte parasols of zonnedoeken een belemmering vormen voor het houden van cameratoezicht is het door de ondernemers gezamenlijk inhuren van beveiliging tijdens uitgaansavonden een mogelijkheid om toch voldoende toezicht te borgen.
Om te zorgen dat iedereen het over hetzelfde heeft worden enkele veelgebruikte begrippen uitgelegd. Voor de reguliere begrippen wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de omschrijvingen zoals deze zijn vastgelegd in de APV of overige geldende wet- en regelgeving. Voor terrasmeubilair wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen verplaatsbare, niet verankerde terrasafscheidingen en overige objecten en/of geplaatste bouwwerken waarvoor een omgevingsvergunning noodzakelijk is. Laatstgenoemde zaken worden niet als regulier terrasmeubilair aangemerkt.
Artikel 2 Regels voor het plaatsen van het terras
Hier worden de regels en voorwaarden beschreven die altijd en overal gelden. Het gaat hierbij vooral over het veilig indelen en gebruiken van dezelfde ruimte.
Lid 1: Omdat horecaondernemers steeds creatiever worden, wordt de minimale diepte van gevelterrassen aangepast naar 1 meter en wordt daarnaast als minimale afmeting voor een terras een vierkante meter aangehouden. Dit maakt het mogelijk om op veel meer locaties terrassen te plaatsen.
Lid 2: De ruimte die hulpverleningsvoertuigen nodig hebben voor een vrije doorgang is wettelijk vastgelegd. Datzelfde geldt voor een veilige doorgangshoogte onder parasols of overige zonne- of sfeerdoeken.
Lid 4: Almere heeft zich met het vaststellen van de Almeerse Lokale Inclusie Agenda 2019 nadrukkelijk gecommitteerd aan het VN Verdrag Handicap 2016. Voor een goed gebruik van de aangelegde geleidstroken voor slechtzienden is daarom nu vastgelegd dat deze altijd voldoende vrij worden gehouden. Ook moet de toegankelijkheid voor minder validen geborgd worden.
Lid 8: De maximaal toegestane hoogte van de terrasschermen is vastgelegd in de diverse bestemmingsplannen en blijft ongewijzigd. In combinatie met gebruikte overkappingen en/of parasols blijft zo voldoende ruimte over om nog te spreken van niet afgesloten of overkapte terrassen. Zodra sprake is van overkapte terrassen gelden andere eisen. Daarnaast worden op die manier de open uitstraling en ruime zichtlijnen van de terrassen behouden. Het verplicht transparant houden van de schermen vanaf 0,70 meter hoogte is vanwege de (verkeers)veiligheid, en de mogelijkheden voor cameratoezicht maar draagt ook zeker bij aan een open en uitnodigende uitstraling.
Lid 9: Nieuw is het toestaan van bloembakken als terrasafscheiding. Net als bij de overige terrasafscheidingen blijft van belang dat de beplanting niet zodanig hoog of dichtbegroeid is dat dit een veilig zicht en de openheid belemmerd. Het betreft zowel in lid 8 als lid 9 nadrukkelijk mobiele terrasafscheidingen die niet zonder gemeentelijke toestemming in- of aan de ondergrond mogen worden verankerd.
Lid 10: Momenteel zijn terrasschermen parallel aan de gevel slechts bij hoge uitzondering toegestaan omdat het uitgangspunt is dat terrassen altijd onderdeel blijven van de buitenruimte. Veel ondernemers en terrasbezoekers hebben echter behoefte aan beschutting tegen de wind. Vandaar dat meer ruimte wordt geboden om terrasschermen parallel aan de gevel toe te staan zolang geen sprake is van het volledig dichtbouwen van de terrassen.
Lid 12: Een deel van de terrassen ligt op locaties die ook als markt- of evenemententerrein zijn aangewezen en worden gebruikt. Dat maakt dat extra voorwaarden gesteld worden als op die locaties permanente bouwwerken geplaatst worden. Zo zal het terrein eenvoudig weer in de originele staat teruggebracht moeten worden zodat de overige gebruiksfuncties geen hinder ondervinden.
Artikel 3 Regels voor het gebruik van terrassen
De openingstijden van terrassen zijn afhankelijk van de locatie waar een (horeca) bedrijf is gevestigd. Voor terrassen in woonwijken is het risico op verstoring van het woon- en leefklimaat groter dan in de centrumgebieden. Voor terrassen in de centra en het uitgaansgebied gelden juist ruimere openingstijden. Deze verruiming geldt niet voor terrassen gelegen aan het Deventerpad vanwege de daar aanwezige woningen en ervaren overlast. Het tot sluitingstijd kunnen gebruiken van de parasols en overige zonne- of sfeerdoeken helpt om de terrassen tot het eind toe een gezellige en uitnodigende uitstraling te geven. Als door de uitgeklapte parasols en/of geplaatste overkappingen het cameratoezicht belemmerd wordt, geldt dat de horecaondernemers zelf verantwoordelijk zijn om voldoende toezicht op hun terrassen te borgen. Voor gevelterrassen was dit al het geval.
Lid 2: Voor terrassen op aangewezen marktterreinen geldt dat deze terreinen op aangewezen marktdagen ter beschikking staan aan de weekmarkt. Ideaal gezien kunnen weekmarkt en terrassen naast elkaar bestaan om elkaar te versterken. Vanwege de beperkte ruimte en om de veiligheid te borgen beperkt zich dit tot het bieden van ruimte aan gevelterrassen. In de terrasvergunning wordt opgenomen in hoeverre terrassen op reguliere marktdagen kunnen worden ingenomen en vanaf welk tijdstip. Concreet betekent dit dat eilandterrassen op aangewezen marktterreinen op marktdagen vanaf 5.00 uur geheel verwijderd moeten zijn. De terrassen kunnen 4 uur na afloop van de markt weer op de vergunde locatie worden geplaatst en in gebruik genomen.
B Brand)veilig gebruik en de bescherming van het milieu
Deze voorschriften richten zich vooral op de (brand) veiligheid, de effecten op het milieu en het beperken van de overlast voor omwonenden. Zo moet geluidsoverlast veroorzaakt door het gebruik van de terrassen zoveel mogelijk worden voorkomen. Vandaar dat muziek op het terras niet wordt toegestaan. Als vooraf een melding klein evenement is ingediend waarbij gebruik wordt gemaakt van versterkte muziek, wordt hierop alleen akkoord gegeven als wordt voldaan aan de voorwaarden zoals daarover opgenomen in de APV. In milieuregelgeving is vastgelegd dat de ondernemer verplicht is om binnen een straal van 25 meter rondom de openbare inrichting of het detailhandelsbedrijf en bijbehorende terras, zo vaak als nodig etenswaren, verpakkingen, sport- of spelmaterialen, of overige materialen afkomstig uit het bedrijf te verwijderen. De ondernemer heeft zelf de vrijheid hoe hij hier invulling aan geeft. Dit kan door het regelmatig houden van "prikrondes” maar ook het plaatsen van voldoende afvalbakken kan hieraan bijdragen. Als in de directe nabijheid van terrassen evenementen worden georganiseerd wordt het gebruik van drinkglazen buiten de openbare inrichting of het detailhandelsbedrijf vanwege de veiligheid verboden. Vanuit duurzaamheidsoverwegingen wordt hieraan de aanvullende voorwaarde verbonden dat ter vervanging voor een duurzame variant moet worden gekozen. Het gebruik van plastic wegwerpbekers wordt daarbij nadrukkelijk verboden. In aanloop naar het verbod op rookruimtes in de horeca is met diverse vertegenwoordigers uit de horeca gesproken over de mogelijke gevolgen van dit verbod en hoe eventuele overlast tot een minimum beperkt kan worden. Zo werd een mogelijke verschuiving van rokende bezoekers richting de terrassen voorzien. Afgesproken is dat bij het inrichten van een rookplek op de terrassen geen hinder voor overige inkomende- en uitgaande bezoekers mag ontstaan. Vanuit het gemeentelijke gezondheidsbeleid wordt geadviseerd de ingerichte rookplekken slechts uiterst terughoudend te faciliteren.
Een vergunning kan geweigerd worden als het gebruik van het terras afbreuk doet aan andere publieke functies van de openbare ruimte inclusief de bescherming van het uiterlijk aanzien daarvan. In Almere geldt het uitgangspunt dat de inrichting van een terras de verantwoordelijkheid van de ondernemer is. Er wordt dus zeer terughoudend op uiterlijk getoetst. Dit beperkt zich tot vergunningplichtige bouwwerken waarvoor redelijke eisen van welstand gelden waaraan moet worden voldaan. Zodra echter sprake is van een inrichting en uitstraling die duidelijk afbreuk doen aan het uiterlijk aanzien van een straat, plein of gebied moet kunnen worden ingegrepen. Op basis van deze zogenaamde excessenbepaling kan de burgemeester de vergunning, als geen wijzigingen worden doorgevoerd, intrekken of weigeren als aan de voorkant duidelijk blijkt dat sprake is van een exces.
Artikel 4 Afwegingen toewijzing gebruik openbare ruimte
De ondernemer moet in principe altijd zijn gevelterras kunnen plaatsen. Hier wordt alleen van afgeweken vanwege noodzakelijke werkzaamhedenof uitzonderlijke omstandigheden. En zelfs dan wordt altijd afgestemd of in ieder geval een deel van het terras gebruikt kan worden, of dat tijdelijke verplaatsing mogelijk is. Tijdens de uitbraak van corona was het bij hoge uitzondering nodig om zelfs gevelterrassen te verwijderen of verkleinen om het passerend publiek nog een veilige doorgang te bieden. Waar ruimte is voor de plaatsing van ruimere- of eilandterrassen is deze ruimte in veel gevallen ook bestemd voor weekmarkten, evenementen of standplaatsen. Daarom worden op deze locaties in principe geen permanente bouwwerken toegestaan tenzij deze eenvoudig te verwijderen zijn en de ondergrond daarna weer geschikt is voor veilig gebruik. Omdat de weekmarkten op vaste dagen plaatsvinden worden voor de marktdagen individuele afspraken gemaakt in hoeverre en vanaf welk tijdstip de (eiland) terrassen ingenomen kunnen worden. Idealiter kunnen beide naast elkaar bestaan omdat zij elkaar kunnen versterken. Als sprake is van vergunde evenementen, -standplaatsen of werkzaamheden waarvoor de terrassen tijdelijk (deels) moeten wijken, krijgen de ondernemers hiervan zo snel mogelijk bericht maar uiterlijk twee weken voor de geplande activiteit. Bij samenloop met een evenement zal er altijd afstemming moeten plaatsvinden omdat op dat moment het gebruik van glaswerk op het terras niet is toegestaan. Voor de uitgifte van tijdelijke- en promotionele standplaatsen wordt voortaan zoveel mogelijk gekeken naar locaties die (nog) niet als terraslocatie in gebruik zijn. Zodra het standplaatsenbeleid wordt geactualiseerd moeten de wijzigingen van de verruimde terrassen ook daarin worden verwerkt.
Artikel 5 Uitzondering mogelijkheden plaatsing terrassen
Zoals in voorgaande artikelen is beschreven wordt altijd geprobeerd de diverse gebruiksmogelijkheden van de openbare ruimte naast elkaar te laten bestaan. Helaas blijven er altijd uitzonderingssituaties waarin dit niet of slechts gedeeltelijk haalbaar is. Zodra duidelijk is dat een terras niet- of niet op de reguliere locatie geplaatst kan worden, is van belang dat de ondernemer hiervan zo snel mogelijk op de hoogte wordt gesteld en wordt meegedacht over eventuele alternatieven. Voor de reguliere weekmarkten op de marktterreinen is vooraf duidelijk dat die niet samengaan met de plaatsing van eilandterrassen. Vandaar dat hiervoor specifieke voorschriften in de terrasvergunningen worden opgenomen. Dit betreft dan de tijden waarbinnen het terras verwijderd moet zijn en vanaf welk tijdstip het terras weer in gebruik kan worden genomen.
Artikel 6 (Tijdelijk) gebruik van de openbare ruimte
Zowel college als raad hebben aangegeven de horeca met haar terrassen de ruimte te willen geven. Het afgelopen jaar is gebleken dat die ruimte in veel gevallen geboden kon worden. Daarbij is ook gekeken hoe “lege” plekken in de stad aantrekkelijker gemaakt kunnen worden door ook daar tijdelijk terrassen toe te staan. Om te voorkomen dat alle ruimte wordt ingenomen door de eerste gegadigde zijn enkele voorwaarden opgesteld. Dit moet zorgen voor een eerlijke en transparante toewijzing van de beschikbare ruimte. Waarbij helder is dat sprake is van het tijdelijk gedogen en gegeven toestemming voor het tijdelijk gebruik niet automatisch betekent dat deze ruimte altijd kan worden geboden.
Artikel 7 Aandachtspunten voor gevelterrassen
De mogelijkheden voor gevelterrassen zijn verruimd nu de minimale diepte van een gevelterras is teruggebracht naar 1 meter. Maar op diverse locaties en pleinen reiken de gevelterrassen veel dieper. Om de zichtlijnen en het open karakter toch zoveel mogelijk te behouden worden daarom alleen terrasschermen toegestaan die haaks op de gevel zijn geplaatst. Voor gevelterrassen gelegen aan beide lange kanten van de Grote Markt geldt deze bepaling niet. Omdat diverse ondernemers hun pand aan de voorkant hebben uitgebouwd tot een diepte van 4.25 meter vanaf de oorspronkelijke gevel wordt het de overige ondernemers toegestaan op dezelfde lijn terrasschermen evenwijdig aan de voorgevel te plaatsen. Aan beide korte zijden van de Grote Markt ontbreekt de ruimte daarvoor en is de hoeveelheid passerend publiek te groot om deze optie ook toe te staan. Omdat de Havenkom ook een aangewezen evenementenlocatie betreft moeten de verruimde terrassen eenvoudig in omvang kunnen worden teruggebracht. Zo kan nog steeds ruimte worden geboden aan vergunde evenementen. Voorheen was sprake van onderscheid tussen gevelterrassen, die altijd in gebruik genomen konden worden, en eilandterrassen aan de overkant van de weg. De laatste moeten en moesten al wijken als de ruimte tijdelijk beschikbaar werd gesteld voor evenementen. Sinds de herinrichting is dit onderscheid grotendeels verdwenen en is sprake van aaneengesloten diepe gevelterrassen. In afstemming met de evenementenorganisatoren is geïnventariseerd welke ruimte minimaal nodig is om toch op dezelfde wijze evenementen te kunnen blijven organiseren. Voor Almere Duin geldt dat hier sprake is van een gebied dat nog volop in ontwikkeling is. Daarnaast is sprake van een etalagegebied met specifieke kenmerken. Dat maakt dat maatwerk voor de opbouw van terrassen nodig is.
Artikel 8 Aandachtspunten eilandterrassen
In de drie grotere centra zijn op diverse locaties al eilandterrassen geplaatst, met de Grote Markt als uitschieter. Met name in Almere Buiten en -Haven is gekeken op welke locaties nog meer ruimte kan worden geboden aan eilandterrassen. Vooral op pleinen en bij grotere open ruimten vergroot de aanwezigheid van eilandterrassen de aantrekkingskracht en levendigheid van een gebied. Eilandterrassen bevinden zich vaak op locaties die ook bestemd zijn voor het houden van weekmarkten en evenementen. Daarom moeten eventueel geplaatste bouwwerken altijd eenvoudig te verwijderen zijn waarna eventuele openingen in de ondergrond worden afgedekt. Zo blijft het terrein ook bruikbaar voor overige gebruikers als het terras toch tijdelijk moet wijken.
Artikel 9 Aandachtspunten terrassen bij detailhandelsbedrijven en kiosken
Het kan natuurlijk voor komen dat de activiteiten van een bedrijf zodanig verschuiven dat de horeca-activiteiten het grootste onderdeel van de bedrijfsvoering vormen. Als dit het geval blijkt moet worden gekeken of het bestemmingsplan dergelijke activiteiten toestaat. Daarnaast moet getoetst worden of aan de relevante overige wet- en regelgeving en bepalingen uit de APV wordt voldaan. Als ook alcoholhoudende drank wordt geschonken is de Alcoholwet van toepassing en zal ook een Alcoholvergunning moeten worden aangevraagd.
Artikel 10 Toegankelijke terrassen
Het VN-verdrag voor mensen met een handicap werkt steeds verder door in diverse lokale regels. Het uitgangspunt van het verdrag is dat ook mensen met een beperking gelijkwaardig mee kunnen doen in de samenleving. Zij moeten dus ook zonder onnodige drempels of hindernissen de terrassen kunnen bezoeken. De gemeente heeft met de terrasregels als prioriteit de openbare orde en veiligheid, de volksgezondheid en het milieu te beschermen. Daarbij gelden voor terrassen vooralsnog de toetsings- en weigeringscriteria zoals vastgelegd in de APV. Maar een goed functionerende openbare ruimte met een obstakelvrije voetgangerszone en voorspelbaar ingerichte openbare ruimte is wel degelijk het streven. Vandaar dat wij van ondernemers wel al de nodige inspanning vragen om proactief aandacht te besteden aan een toegankelijke vormgeving en inrichting van de terrassen. De gemeente kan daarbij adviseren en zelfs faciliteren dat ervaringsdeskundigen ter plaatse meekijken en advies uitbrengen over mogelijke verbeterpunten. Tegelijkertijd wordt een open houding verwacht ten opzichte van aangedragen verbeterpunten en oplossingen op het moment dat toch knelpunten worden ervaren.
Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden of calamiteiten
Onvoorziene gebeurtenissen kunnen ertoe leiden dat het terras in zijn geheel niet kan worden ingenomen en zo snel mogelijk moet worden verwijderd. Zo was tijdens de coronacrisis de ruimte op diverse locaties lange tijd onvoldoende om alle vergunde terrassen te kunnen plaatsen. In dergelijke gevallen wordt altijd in overleg met de ondernemers gekeken wat eventueel wel haalbaar is. Daarnaast kan sprake zijn van een gedwongen sluiting op last van de burgemeester. Dit speelt als de openbare orde en veiligheid in het geding is. Ook in die gevallen is het aan de ondernemer zijn terras zo snel mogelijk te ontruimen en op een veilige manier te verankeren of elders op te slaan, afhankelijk van de duur van de sluiting.
Ondanks zorgvuldige afstemming vooraf met diverse betrokkenen kan het voorkomen dat een aanvrager onevenredig wordt benadeeld door het volgen van deze beleidsregel. Op het moment dat dit aantoonbaar het geval is, kan de burgemeester afwijkend besluiten. Een afwijkend besluit wordt altijd voldoende onderbouwd en gemotiveerd. Een beroep op bijzondere omstandigheden kan nooit worden gedaan als een overtreder op voorhand al was medegedeeld welke gevolgen zijn of haar handelen zouden hebben en de overtreding desondanks toch werd voortgezet. Daarnaast moet sprake zijn van een relatief ondergeschikte afwijking van de gestelde regels. Als sprake is van gevaarzetting, schade, hinder of overlast zal de belangenafweging immers al snel tot een weigering leiden. Een structurele afwijking van normale, door het beleid voorziene gevallen betekent dat het beleid inhoudelijk moet worden aangepast.
Ook kan sprake zijn van een door meerdere ondernemers ingediend gezamenlijk plan voor een bepaald gebied dat niet past binnen de geldende regels. Het gaat dan om pilotprojecten die in samenwerking met het gebiedsteam en overige samenwerkende partijen tot stand is gekomen. Hieraan kan medewerking worden verleend als het merendeel van de ondernemers zich achter het plan schaart, hieraan deelneemt en vooraf voldoende afstemming met omwonenden heeft plaatsgevonden. Door veranderende omstandigheden in de openbare ruimte kunnen ook vanuit de gemeente pilotprojecten worden gestart om te kijken of bepaalde activiteiten aanslaan bij het publiek. Vergunningen voor nieuwe initiatieven worden voor maximaal een jaar verleend met optie tot verlenging. Na een jaar wordt de pilot geëvalueerd. Afhankelijk van de uitkomst kan de vergunning worden verlengd maar als dit wenselijk is kan het beleid hier ook op worden aangepast.
Lid 1: Het blijft nog steeds mogelijk de terrasvergunning over te nemen bij overname van de terrasvergunning door een nieuwe uitbater of bij een wijziging in de bedrijfsvoering. Op dat moment zal wel een inventarisatie plaatsvinden of geen sprake is van strijdigheden met de geldende regelgeving. Het is immers niet gewenst om het handelen in strijd met geldende regelgeving voort te laten duren op het moment dat dit wordt geconstateerd.
Lid 2: Wijzigingen in de voor het Stadhuisplein afgegeven vergunningen leiden tot een nieuwe vergunningaanvraag. In het verleden zijn voor deze locatie enkele eilandterrassen vergund, welke in verkleinde vorm ook ingenomen mogen worden tijdens de reguliere weekmarkten. Omdat het aangewezen marktterrein met de aanleg van het pocketpark aanzienlijk is verkleind leidt dit tot onwenselijke en gevaarlijke situaties, met name tijdens de op- en afbouw van de weekmarkt. Voor de overige aangewezen marktterreinen in Almere Haven en – Buiten is vastgelegd dat eilandterrassen niet kunnen worden ingenomen tijdens reguliere weekmarkten en gedurende de op- en afbouw van de markt. Voor het Stadhuisplein willen wij dezelfde criteria hanteren.
Lid 3: Dit lid geeft opheldering hoe om te gaan met nieuw ingediende aanvragen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-138480.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.