Gemeenteblad van Den Helder
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Den Helder | Gemeenteblad 2022, 132374 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Den Helder | Gemeenteblad 2022, 132374 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit EV-parkeerplaats Steengracht, Den Helder
Burgemeester en Wethouders van Den Helder;
daartoe bevoegd ingevolge artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet;
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Den Helder heeft de ambitie om in 2040 energieneutraal te zijn. Onderdeel van deze ambitie is het stimuleren van elektrisch vervoer in de gemeente en het faciliteren van elektrische rijders. Omdat de gemeente primair verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de openbare ruimte zet de gemeente in op het realiseren van een dekkend netwerk van openbare laadinfrastructuur waarin bewoners, forenzen en bezoekers die niet in de gelegenheid zijn hun elektrische auto op eigen terrein op te laten, worden voorzien in hun laadbehoefte in de openbare ruimte.
Naar aanleiding van een verzoek van een bewoner in de omgeving van de Steengracht heeft de uitvoerende partij de gemeente verzocht om een parkeerplaats voor het elektrisch laden toe te wijzen. Op dit moment zijn er nog geen laadpalen in de directe omgeving van de aanvrager aanwezig. Daarnaast zijn er geen parkeer- of oplaadmogelijkheden op eigen terrein mogelijk en draagt de plaatsing van laadpaal bij aan het algemene gebruik en netwerk van oplaadlocaties.
Aan de keuze voor de in het besluit genoemde locatie voor het plaatsen van een laadpaal liggen de volgende uitgangspunten ten grondslag:
Op de in het verkeersbesluit genoemde locaties voor een laadpaal wordt een laadpaal geplaatst met 2 aansluitpunten om elektrisch te kunnen laden, maar wordt slechts één parkeervak voor dit doel aangewezen. In de meeste gevallen zal dit voor de komende 5 jaar voldoende zijn om de vraag naar openbaar elektrisch laden op te vangen.
Een tweede parkeervak bij de laadpaal wordt pas aangewezen als uit monitoring blijkt dat de bezettingsgraad van de laadpaal gedurende een periode van minimaal 2 maanden, 40% of hoger is. Hiermee stimuleert de gemeente een duurzame wijze van mobiliteit en houdt het tegelijkertijd rekening met de parkeerdruk.
Op grond van artikel 15, eerst lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
zoals bedoeld in artikel 2 van de Wegenverkeerswet, is het gewenst om een gereserveerde parkeerplaats voor elektrische voertuigen te doen aanbrengen op het wegdek van: de Steengracht, voor huisnummer 7.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de door de korpschef van de nationale politie gemachtigde verkeersadviseur. Deze heeft positief geadviseerd. De genoemde wegen en weggedeelten in beheer zijn bij de gemeente Den Helder.
door plaatsing van een bord E8 van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderbord met de tekst “opladen elektrische voertuigen”, de parkeerplaatsen op het wegdek van: de Steengracht, voor huisnummer 7 aan te wijzen als parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen;
Namens Burgemeester en Wethouders van Den Helder,
Bent u het niet eens met het besluit in deze brief?
Wanneer u naar aanleiding van het hierboven vermelde besluit vragen mocht hebben, dan kunt u ons altijd voor een verdere toelichting bellen. Het telefoonnummer staat bovenaan deze brief. Bezwaar maken gaat als volgt. U kunt als belanghebbende tegen dit besluit binnen zes weken na de bovenaan deze brief vermelde dag waarop het besluit is verzonden met een brief (niet per e-mail) een bezwaarschrift indienen bij het College van Burgemeester en Wethouders van Den Helder, ter attentie van het secretariaat van de Commissie voor de bezwaarschriften, Postbus 36, 1780 AA Den Helder. In het bezwaarschrift moet het volgende staan:
Het indienen van een bezwaarschrift of tussentijds bellen schort niet de werking van het hierboven vermelde besluit op. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Kunt u vanwege de spoedeisendheid van de betrokken belangen een beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten? Dan kunt u gelijktijdig met of na de indiening van uw bezwaarschrift de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem, vragen een voorlopige voorziening te treffen om de werking van het besluit voor de duur van uw bezwaarschriftprocedure te schorsen. Houdt u er rekening mee dat de rechtbank hiervoor kosten in rekening brengt. Zie ook: www.rechtspraak.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-132374.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.