Gemeenteblad van Dalfsen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dalfsen | Gemeenteblad 2022, 131657 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dalfsen | Gemeenteblad 2022, 131657 | beleidsregel |
Budgethoudersregeling gemeente Dalfsen 2022
In onderstaande tabel 1 wordt een aantal begrippen voorzien van een definitie.
Artikel 2 Budgetverantwoordelijkheid.
In onderstaande tabel 2 zijn de bevoegdheden weergegeven zoals die van toepassing zijn op verschillende hiërarchische niveaus. Uitgangspunt is dat de budgetverantwoordelijkheid en -bevoegdheid zo laag mogelijk in de organisatie worden ondergebracht. Dit betekent dat budgethouders hun budgetverantwoordelijkheden en -bevoegdheden kunnen overdragen aan één of meerdere budgetbeheerders. Ongeacht de overdracht blijven zij verantwoordelijk.
Budgetten binnen de kaders van de programmabegroting, inclusief tussentijdse wijzigingen |
|
Toegewezen taken of individuele producten en/of activiteiten |
De budgethouder of -beheerder bepaalt binnen de grenzen van het budget op welke wijze hij/zij invulling geeft aan de taken en te leveren prestaties van het betreffende beleidsveld. Een budget betreft niet alleen geld, maar ook een inhoudelijke opdracht. Indien een andere aanwending wordt voorgesteld dan begroot, is, afhankelijk van de aard en omvang van de wijziging, toestemming nodig van de hoofdbudgethouder, de eenheidsmanager, college of raad. Nadere bepalingen hierover zijn opgenomen in artikel 5 van de Financiële Verordening gemeente Dalfsen 2020.
Artikel 3 Aanwijzing en registratie (hoofd)budgethouders en budgetbeheerders.
Van de (hoofd)budgethouders en de door hen aangewezen vervangers en budgetbeheerders wordt een budgethoudersregister bijgehouden waaruit blijkt welke budgetten zij in het kader van deze regeling beheren. De senior Financiën is verantwoordelijk voor het budgethoudersregister en draagt er ook zorg voor dat de actuele versie bekend is per aanvang kalenderjaar en dat I-Financiën conform is ingericht en is tevens verantwoordelijk voor de verwerking van de tussentijdse wijzigingen.
Artikel 4 Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
In onderstaande tabel 3 is de verdeling weergegeven tussen de budgethouders en budgetbeheerders bij het aanwenden van en rapporteren over de door de raad goedgekeurde Budgetten.
De hoofdbudgethouder wordt in deze tabel niet genoemd, aangezien deze de eindverantwoordelijkheid heeft en geen limiet kent in de hoogte van verplichtingen en facturen.
Is verantwoordelijk voor de vorming en coördinatie van beleid voor een doelmatige en rechtmatige uitvoering van een aan een budget verbonden taak en prestatie. |
||
Geeft uitvoering aan de werkzaamheden die verbonden zijn aan het budget en bewaakt de stand van de budgetten. |
||
Gaat, binnen beschikbaar budget en met inachtneming van de mandaat- volmacht- en machtigingsbesluit en het inkoop- en aanbestedingsbeleid, verplichtingen aan tot levering van goederen, aanneming van werk en/of verlening van diensten welke tot de taak van het budget behoren, tot een bepaald maximumbedrag. |
||
Toekennen van de Prestatie-Akkoord-Verklaring Controleert en fiatteert betaalbaarstelling van inkomende facturen, declaraties e.d.1 |
||
Bewaakt en geeft inzicht in de stand van de Budgetten, de verplichtingen en vorderingen en levert voor deze Budgetten een bijdrage aan de P&C-cyclus. |
||
Draagt periodiek zorg voor de beleidsmatige toelichtingen en analyses, inclusief prestatie- en productgegevens, kengetallen e.d. |
Het spreekt voor zich dat verplichtingen uitsluitend kunnen worden aangegaan als daarvoor op basis van de begroting een toereikend budget beschikbaar is. Indien er onvoldoende budget beschikbaar is, dan dient via de hiërarchische lijn aanvullend budget aangevraagd te worden. Nadere bepalingen hierover zijn opgenomen in artikel 5 van de Financiële Verordening gemeente Dalfsen 2020.
De verplichtingen die worden aangegaan, worden geregistreerd in de verplichtingenadministratie. Het daaruit verkregen verplichtingennummer wordt gecommuniceerd met de leverancier, die dit nummer op de factuur dient te vermelden, zodat de administratieve verwerking maximaal door het financiële systeem wordt ondersteund.
Wijkuitvoerders en wijkteammedewerkers kunnen goederen inkopen tot een bedrag van maximaal € 500 per aankoop indien er gebruik gemaakt wordt van het (voorbedrukte) bonnenboek. Op de bon dient in ieder geval vermeld te worden de naam van de budgetbeheerder/-houder, het verplichtingennummer uit de verplichtingenadministratie en eventueel de kostenplaats.
Artikel 5 Verantwoordelijkheden en Registratie
De (hoofd)budgethouder / budgetbeheerder is verantwoordelijk voor de juiste en tijdige vastlegging van de op zijn of haar budget betrekking hebbende verplichtingen en betalingen op zodanige wijze dat de actuele stand van de reeds gedane betalingen ten opzichte van het totale toegekende Budget en de aangegane Verplichting zichtbaar is.
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen in haar vergadering van 15 maart 2022.
Het college voornoemd,
de burgemeester, de waarnemend gemeentesecretaris/alg. directeur,
drs. E. van Lente H.J. van der Woude
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING OP HET BESLUIT
“Budgethoudersregeling gemeente Dalfsen 2022”
De budgetcyclus begint met de vaststelling van de programmabegroting door de gemeenteraad, de houder van het budgetrecht. De Budgethoudersregeling richt zich op de uitvoering van programmaonderdelen en de daarbij behorende activiteiten en prestaties. Kortom, de regeling is er ter ondersteuning van een juiste (conform de voorschriften) invulling van het budgetrecht van de gemeenteraad. De regeling heeft als doel om de budgetverantwoordelijkheid duidelijk te regelen.
Artikelen 4 legt de grens van de bestedingsmogelijkheden vast.
Een verplichting mag niet meer bedragen dan het nog beschikbare budget waarop de verplichting / besteding wordt verantwoord. Wanneer de aan te gane verplichting / besteding meer bedraagt dan het beschikbare budget dan dient de budgethouder / budgetbeheerder voorafgaand aan de opdracht / bestelling via de hiërarchische lijn een budgetverhoging te realiseren.
Uitzonderingen verplichting tot registreren van verplichting en voorafgaande tekenbevoegdheid.
Uitgangspunt is dat een verplichting in I-Financiën aangemaakt wordt door de budgetbeheerder of -houder; vervolgens wordt een aan een verplichting gekoppelde factuur, ná akkoord op de prestatie, via de workflow in het financiële systeem verwerkt en betaald. Door team Financiën wordt nog wel gecontroleerd op de juiste toepassing van BTW, WKR en dergelijke.
Er zijn zes uitzonderingen op de tekenbevoegdheid en op de regel tot het aanleggen van een verplichting:
Was-wordt tabel wijzigingen Budgethoudersregeling
In de onderstaande tabel zijn de wijzigingen weergegeven tussen de huidige (2017) en de voorgestelde regeling (2022). Bij de artikelnummering in de eerste kolom is de nummering van de voorgestelde regeling gehanteerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-131657.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.