Wijzigingsbesluit Uitvoeringsbesluit Algemene subsidieverordening

Paragraaf 2.6 in het geheel vervangen

 

Paragraaf 2.6

Aanjaagfonds Evenementen

 

Artikel 2.6.1 Begripsbepalingen

In deze paragraaf wordt verstaan onder:

 

  • beoordelingscommissie: de commissie bestaande uit ambtenaren van de gemeente Coevorden en medewerkers van de Stichting Toeristisch Recreatief Coevorden;

  • evenementen: voor publiek toegankelijke verrichtingen van vermaak als bedoeld in artikel 2:24 van deAlgemene plaatselijke verordening Coevorden 2020;

Artikel 2.6.2 Doel

De subsidie heeft tot doel het aanjagen en stimuleren van de organisatie van nieuwe en bestaande een- of meerdaagse evenementen, om daarmee:

 

  • a.

    de naamsbekendheid van de gemeente bovenlokaal, regionaal, nationaal of internationaal te vergroten;

  • b.

    de samenwerking en participatie van lokale organisaties en inwoners te stimuleren;

  • c.

    een bijdrage te leveren aan het versterken van de lokale economie, door meer bestedingen en overnachtingen te realiseren;

  • d.

    de organisatie van duurzame, zelfredzame evenementen te stimuleren.

Artikel 2.6.3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen.

 

Artikel 2.6.4 Subsidiabele activiteit

Subsidie kan worden verstrekt voor het organiseren van:

 

  • a.

    categorie B- en C-evenementen als bedoeld in artikel 2:24, derde lid, onderdeel c en d, van de Algemene plaatselijke verordening Coevorden 2020;

  • b.

    bestaande en nieuwe één- en meerdaagse evenementen met vernieuwende elementen;

  • c.

    evenementen die een impuls geven aan het lokale toeristische bedrijfsleven.

Artikel 2.6.5 Aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag voor subsidie kan worden ingediend:

    • a.

      van maandag 28 maart tot en met maandag 25 april 2022;

    • b.

      van maandag 29 augustus tot en met maandag 26 september 2022

    • c.

      van maandag 27 februari tot en met maandag 27 maart 2023;

    • d.

      van maandag 28 augustus tot en met maandag 25 september 2023;

    • e.

      van maandag 4 maart tot en met maandag 1 april 2024;

    • f.

      van maandag 2 september tot en met maandag 30 september 2024;

    • g.

      van maandag 3 maart tot en met maandag 31 maart 2025;

    • h.

      van maandag 1 september tot en met maandag 29 september 2025.

  • 2.

    Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend door middel van een door het college vastgesteld aanvraagformulier en gaat vergezeld van de daarin genoemde bescheiden.

Artikel 2.6.6 Weigeringsgronden

  • 1.

    Subsidie wordt in ieder geval geweigerd indien:

    • a.

      de aanvraag is ontvangen buiten een in artikel 2.6.5, eerste lid, genoemd tijdvak;

    • b.

      de activiteit naar het oordeel van het college niet bijdraagt aan het in artikel 2.6.2 bedoelde doel van de subsidie.

  • 2.

    Een aanvraag voor een tweede te subsidiëren editie wordt geweigerd, indien de subsidie voor de eerdere editie nog niet is vastgesteld.

  • 3.

    Het evenement niet plaatsvindt in de gemeente Coevorden.

  • 4.

    De aanvraag wordt ingediend na afloop van het evenement.

Artikel 2.6.7 Verdeelsystematiek

  • 1.

    Het college rangschikt de voor subsidieverlening in aanmerking komende aanvragen zodanig dat een aanvraag hoger gerangschikt wordt, naarmate die meer voldoet aan de volgende toetsingscriteria:

    • a.

      kwaliteit: de mate waarop het activiteitenplan goed doordacht is en realistische doelstellingen, positionering en uitvoering bevat;

    • b.

      kwaliteit: de mate waarin de inhoud van de programmering aansluit op specifieke doelen en beleidskaders die gesteld worden op het gebied van vrijetijdseconomie, cultuur, sport, openbare orde, economische zaken en welzijn;

    • c.

      positionering: de mate waarin het evenement bijdraagt aan de profilering en het vergroten van de naamsbekendheid van de gemeente Coevorden;

    • d.

      bezoekersbeleving: de mate waarin het evenement onderscheidend is wat betreft concept, locatie of programmering ten opzichte van lokaal, regionaal of landelijk aanbod;

    • e.

      bezoekersbeleving: de mate waarin het evenement vernieuwende onderdelen qua inhoud, concept, doelgroep en mediacampagne bevat ten opzichte van eerdere edities;

    • f.

      evenementenjaarprogramma: de mate waarin het evenement in soort, omvang, tijd, doelgroep en locaties bijdraagt aan een evenwichtig evenementenjaarprogramma;

    • g.

      bereik: de mate waarop het evenement lokaal, regionaal, nationaal of internationaal publiek bereikt;

    • h.

      bereik: het aantal te bereiken bezoekers of deelnemers;

    • i.

      marketing en communicatie: de mate waarin het evenement media-aandacht genereert op lokaal, regionaal, nationaal of internationaal niveau;

    • j.

      marketing en communicatie: de mate waarin de doelstellingen ten aanzien van doelgroep, bereik en ingezette middelen realistisch is;

    • k.

      economische spin-off: de mate waarin het evenement leidt tot een aantoonbaar maatschappelijk of economisch rendement;

    • l.

      economische spin-off: de mate waarin het evenement leidt tot bestedingen in de gemeente Coevorden;

    • m.

      economische spin-off: de mate waarin het evenement leidt tot meerdaags verblijf in de gemeente Coevorden;

    • n.

      samenwerking: de mate waarin wordt samengewerkt met derden, zoals het lokale bedrijfsleven, verenigingen en organisaties;

    • o.

      financiële en organisatorische haalbaarheid: de mate waarin het project haalbaar is vanuit financieel en organisatorisch oogpunt;

    • p.

      financiële en organisatorische haalbaarheid: de mate waarin het initiatief aantoonbaar een verdienmodel bevat;

    • q.

      financiële en organisatorische haalbaarheid: de mate waarin wordt gewerkt naar toekomstige onafhankelijkheid van externe financiering, waaronder subsidies.

  • 2.

    Ten behoeve van de rangschikking worden aan de criteria de volgende wegingsfactoren toegekend:

    • a.

      voor de in het eerste lid, onder a en d tot en met q genoemde criteria: maximaal 5 punten;

    • b.

      voor de in het eerste lid, onder b en c genoemde criteria: maximaal 10 punten.

  • 3.

    De beoordelingscommissie adviseert het college over de in het eerste lid bedoelde rangschikking.

  • 4.

    Het college verstrekt de subsidie op volgorde van de rangschikking.

  • 5.

    Voor zover aanvragen op grond van het eerste lid even hoog zijn gerangschikt, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen bepaald door het aantal punten dat is toegekend voor de criteria als bedoeld in het eerste lid, onder a en b tezamen.

  • 6.

    Indien ook na toepassing van het vijfde lid, aanvragen even hoog zijn gerangschikt, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen bepaald door het aantal punten dat is toegekend voor de criteria als bedoeld in het eerste lid, onder o tot en met q tezamen.

  • 7.

    Indien ook na toepassing van het zesde lid, aanvragen even hoog zijn gerangschikt, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door loting.

  • 8.

    Indien het maximaal te verstrekken subsidiebedrag van alle voor subsidie in aanmerking komende aanvragen gezamenlijk lager is dan het vastgestelde subsidieplafond, vindt er geen rangschikking plaats. Het college toetst in dat geval of de aanvraag in voldoende mate voldoet aan de in het eerste lid bedoelde toetsingscriteria. Daarbij wordt zij geadviseerd door de in het derde lid bedoelde beoordelingscommissie.

Artikel 2.6.8 Subsidiabele kosten

Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen voor subsidie in aanmerking de kosten van de activiteit.

 

Artikel 2.6.9 Subsidieplafond

Het subsidieplafond als volgt vast te stellen:

  • a.

    Voor 2022 voor zowel openstellingsperiode 1 als 2 elk een bedrag van € 15.000;

  • b.

    Voor 2023 voor zowel openstellingsperiode 1 als 2 elk een bedrag van € 15.000;

  • c.

    Voor 2024 voor zowel openstellingsperiode 1 als 2 elk een bedrag van € 15.000;

  • d.

    Voor 2025 voor zowel openstellingsperiode 1 als 2 elk een bedrag van € 15.000.

Artikel 2.6.10 Subsidiehoogte

  • 1.

    De subsidie bedraagt 30% van de kosten van het evenement, tot maximaal het tekort.

  • 2.

    De subsidie bedraagt per editie van een evenement minimaal € 500 en nooit meer dan € 5.000.

  • 3.

    Er wordt maximaal voor twee edities van een evenement subsidie verstrekt. De subsidie voor een tweede te subsidiëren editie bedraagt maximaal 50% van de voor de eerdere editie verstrekte subsidie.

Artikel 2.6.11 Staatssteun

Subsidie aan ondernemers wordt slechts verstrekt met toepassing van Verordening (EU) nummer 1407/2013 van de Europese Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, zoals op 24 december 2013 gepubliceerd in het publicatieblad van de Europese Unie.

 

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van de gemeente Coevorden op 15 maart 2022.

BIJLAGE A TOETSINGSCRITERIA EN BIJBEHORENDE BEOORDELINGSMATRIX VOOR EVENEMENTEN

 

Toetsingscriteria

Toelichting

A

Kwaliteit

  • -

    De mate waarop het activiteitenplan professioneel is (goed doordacht, realistische doelstellingen, positionering en uitvoering).

  • -

    De mate waarin de inhoud van de programmering aansluit op specifieke doelen en beleidskaders die gesteld worden op het gebied van vrijetijdseconomie (R&T), cultuur, sport, openbare orde, economische zaken en welzijn.

B

Positionering

  • -

    De mate waarin het evenement bijdraagt aan de profilering- en het vergroten van de naamsbekendheid van de gemeente Coevorden.

C

Bezoekersbeleving

  • -

    De mate waarin het evenement onderscheidend is wat betreft concept, locatie, en/of programmering ten opzicht van lokaal, regionaal en/of landelijk aanbod.

  • -

    De mate waarin het evenement vernieuwend/vernieuwende onderdelen heeft in vergelijking met voorgaande keren (inhoudelijk concept, doelgroep, mediacampagne).

D

Evenementenjaarprogramma

  • -

    De mate waarin het evenement in soort, omvang, tijd, doelgroep en locaties bijdraagt aan een evenwichtig evenementenjaarprogramma.

E

Bereik

  • -

    De mate waarop het evenement lokaal, regionaal, nationaal en/of internationaal publiek bereikt.

  • -

    De mate van het aantal te bereiken bezoekers, deelnemers.

F

Marketing en communicatie

  • -

    De mate waarin het evenement media-aandacht genereert op lokaal, regionaal, nationaal en/of internationaal niveau.

  • -

    De mate waarin de doelstellingen wat betreft doelgroep, bereik en ingezette middelen realistisch is. 

G

Economische spin-off

  • -

    De mate waarin het evenement leidt tot een aantoonbaar maatschappelijk en/of economisch rendement.

  • -

    De mate waarin het evenement leidt tot bestedingen in de gemeente Coevorden.

  • -

    De mate waarin het evenement leidt tot meerdaags verblijf/overnachtingen in de gemeente Coevorden.

H

Samenwerking

  • -

    De mate waarin wordt samengewerkt met derden (lokale bedrijfsleven, verenigingen, organisaties).

I

Financiële en organisatorische haalbaarheid

  • -

    De mate waarin het project haalbaar is vanuit financieel en organisatorisch oogpunt.

  • -

    De mate waarin het initiatief aantoonbaar uit is op een verdienmodel.

  • -

    De mate waarin wordt gewerkt naar toekomstige zelfstandigheid.

 

Toetsingscriteria

Toelichting

Punten

A

Kwaliteit

(totaal max. 20 punten)

  • -

    De mate waarop het activiteitenplan professioneel is (goed doordacht, realistische doelstellingen, positionering en uitvoering).

Max 10

  • -

    De mate waarin de inhoud van de programmering aansluit op specifieke doelen en beleidskaders die gesteld worden op het gebied van vrijetijdseconomie (R&T), cultuur, sport, openbare orde, economische zaken en welzijn.

Max 10

B

Positionering

(totaal max. 10 punten)

  • -

    De mate waarin het evenement bijdraagt aan de profilering- en het vergroten van de naamsbekendheid van de gemeente Coevorden.

Max 10

C

Bezoekersbeleving

(totaal max. 10 punten)

  • -

    De mate waarin het evenement onderscheidend is wat betreft concept, locatie, en/of programmering ten opzicht van lokaal, regionaal en/of landelijk aanbod.

Max 5

  • -

    De mate waarin het evenement vernieuwend/vernieuwende onderdelen heeft in vergelijking met voorgaande keren (inhoudelijk concept, doelgroep, mediacampagne).

Max 5

D

Evenementenjaarprogramma

(totaal max. 5 punten)

  • -

    De mate waarin het evenement in soort, omvang, tijd, doelgroep en locaties bijdraagt aan een evenwichtig evenementenjaarprogramma.

Max 5

E

Bereik

(totaal max. 10 punten)

  • -

    De mate waarop het evenement lokaal, regionaal, nationaal en/of internationaal publiek bereikt.

Max 5

  • -

    De mate van het aantal te bereiken bezoekers, deelnemers.

Max 5

F

Marketing en communicatie

(totaal max. 10 punten)

  • -

    De mate waarin het evenement media-aandacht genereert op lokaal, regionaal, nationaal en/of internationaal niveau.

Max.5

  • -

    De mate waarin de doelstellingen wat betreft doelgroep, bereik en ingezette middelen realistisch is.

Max 5

G

Economische spin-off

(totaal max. 15 punten)

  • -

    De mate waarin het evenement leidt tot een aantoonbaar maatschappelijk en/of economisch rendement.

Max 5

  • -

    De mate waarin het evenement leidt tot bestedingen in de gemeente Coevorden.

Max 5

  • -

    De mate waarin het evenement leidt tot meerdaags verblijf/overnachtingen in de gemeente Coevorden.

Max 5

H

Samenwerking

(totaal max. 5 punten)

  • -

    De mate waarin wordt samengewerkt met derden (lokale bedrijfsleven, verenigingen, organisaties).

Max 5

I

Financiële en organisatorische haalbaarheid

(totaal max. 15 punten)

  • -

    De mate waarin het project haalbaar is vanuit financieel en organisatorisch oogpunt.

Max. 5

  • -

    De mate waarin het initiatief aantoonbaar uit is op een verdienmodel.

Max. 5

  • -

    De mate waarin wordt gewerkt naar toekomstige zelfstandigheid.

Max. 5

 

Naar boven