Gemeenteblad van Purmerend
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2022, 128613 | overige overheidsinformatie |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2022, 128613 | overige overheidsinformatie |
Programma Uitvoering en Handhaving Purmerend 2022
1.1 Programma Uitvoering en Handhaving 2
2. Wat gaan we in 2022 doen? 4
2.1 Implementatie Omgevingswet en Wkb 4
2.2 Verbeteren van de dienstverlening 5
3. Beschikbare personele en financiële middelen 12
3.1 Beschikbare personele en financiële middelen 12
3.2 Waar komen we minder aan toe? 14
Bijlage I. Koppeling doelen beleid aan activiteiten 15
1.1 Programma Uitvoering en Handhaving
Met ingang van 1 januari 2022 zijn de gemeenten Purmerend en Beemster samengevoegd tot de nieuwe gemeente Purmerend. Hiermee wordt het proces voltooid dat op 1 januari 2014 startte met de ambtelijke fusie tussen beide gemeenten. Inmiddels hebben er gemeenteraadverkiezingen plaatsgevonden. De komende periode zal er een nieuwe gemeenteraad worden benoemd en een nieuw college worden gevormd.
De afgelopen jaren is er in beide gemeenten op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) veel bereikt. Vanaf 2015 wordt de uitvoering van de VTH taken van beide gemeenten door de provincie in het kader van het interbestuurlijk toezicht als adequaat beoordeeld. Ook is het strategisch en uitvoeringsbeleid VTH van beide gemeenten de laatste jaren goed op elkaar afgestemd. Met de fusie van Purmerend en Beemster tot de nieuwe gemeente Purmerend worden deze documenten samengevoegd. Daar waar in voorgaande jaren voor zowel Purmerend als Beemster afzonderlijke beleidsdocumenten werden gemaakt, kan vanaf 1 januari 2022 worden volstaan met één document waarin de VTH uitvoeringstaken en activiteiten voor het grondgebied van de nieuwe gemeente wordt beschreven.
Het college van B&W is op grond van het Besluit omgevingsrecht (Bor) verplicht om het VTH-beleid jaarlijks uit te werken in een uitvoeringsprogramma en dit programma bestuurlijk vast te stellen. In 2022 wordt de naam van het “uitvoeringsprogramma VTH Purmerend” gewijzigd in “programma Uitvoering en Handhaving Purmerend”. Hiermee wordt aansluiting gezocht bij de terminologie van de Omgevingswet en de nog in 2022 vast te stellen verordening Uitvoering en Handhaving.
In het programma Uitvoering en Handhaving wordt aangegeven welke activiteiten het college gedurende het jaar zal uitvoeren. Hiermee wordt invulling gegeven aan de wettelijke verplichting. Het programma beschrijft de activiteiten die door het Omgevingsteam (voorheen VBA) en het team Toezicht en Handhaving (T&H) van de gemeente Purmerend op het gebied van VTH in 2022 zullen worden uitgevoerd.
Er is een aantal ontwikkelingen die van grote invloed zijn op onze werkzaamheden. Bijvoorbeeld de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Het jaar 2022 zal dan ook in het teken staan van de implementatie van de Omgevingswet en Wkb, het herinrichten van werkprocessen en digitalisering. In 2022 wordt ook een nieuwe Nota Uitvoering en handhaving Purmerend opgesteld om de uitgangspunten en prioriteiten te bepalen voor 2023 en verder. Het nieuwe college zal hierin het strategisch en operationeel uitvoerings- en handhavingsbeleid voor de periode 2023-2026 vastleggen.
In uitvoeringsprogramma’s worden altijd in zekere mate tijd en middelen gereserveerd voor onvoorziene situaties. Als gevolg van de Coronacrisis, het onvoorspelbare verloop hiervan en de ontwikkelingen rondom de inwerkingtreding van de Omgevingswet, hebben we gemerkt dat niet alles volgens planning loopt en afhangt van landelijke ontwikkelingen.
Helaas zijn wij voorlopig nog niet van het Coronavirus af. Daarom zal het toezicht op de naleving van de Coronamaatregelen ook in 2022 hoge prioriteit krijgen. Door alle ontwikkelingen is het noodzakelijk om flexibel te kunnen schuiven binnen het programma. Dit betekent dat, indien zich specifieke zaken voordoen die acuut aandacht vragen, hierop direct inzet kan worden gepleegd. Een gevolg hiervan kan zijn dat niet alle activiteiten in een jaar kunnen worden gerealiseerd. In het jaarlijks op te stellen evaluatieverslag Uitvoering en Handhaving wordt hierover verantwoording afgelegd.
De werkzaamheden die Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) voor de gemeente Purmerend uitvoert op grond van het basistakenpakket en gemaakte afspraken, worden niet beschreven in dit programma. De omgevingsdienst stelt een jaarprogramma op voor alle gemeenten binnen haar taakgebied met in achtneming van haar eigen en het gemeentelijk beleidskader.
Kortom, er is veel werk te doen. 2022 zal worden gebruikt voor het verder verbeteren van onze dienstverlening. We zijn de winkel flink aan het verbouwen, maar tijdens deze verbouwing blijft de winkel gewoon open.
In hoofdstuk 2 zijn de activiteiten beschreven die we in 2022 gaan uitvoeren. De activiteiten zijn afgestemd op de behoefte van buiten, de omgevingsanalyse, bestuurlijke prioriteiten, lokale en landelijke thema’s. De activiteiten in dit programma Uitvoering en Handhaving dragen bij aan het bereiken van de doelen en prioriteiten van de Nota VTH Purmerend (de looptijd van de Nota VTH is verlengd tot en met eind 2022). In bijlage I is per doel van de Nota VTH en per speerpunt van het college met betrekking tot VTH aangegeven welke activiteiten bijdragen aan het bereiken hiervan. In bijlage II is het programma implementatie Omgevingswet voor Purmerend opgenomen. In hoofdstuk 3 zijn de benodigde en beschikbare personele en financiële middelen voor het uitvoeren van de activiteiten inzichtelijk gemaakt. Dit is wettelijk verplicht. Ook lichten we in hoofdstuk 3 toe waar we dit jaar minder aan toekomen.
In dit hoofdstuk wordt aangegeven welke activiteiten het Omgevingsteam en team Toezicht en Handhaving gelet op het bereiken van de doelen van de Nota VTH, in samenwerking met de partners in 2022 zullen uitvoeren. Er wordt ook aangegeven welke middelen hiervoor benodigd zijn.
2.1 Implementatie Omgevingswet en Wkb
In 2021 zijn door Beemster en Purmerend belangrijke stappen gezet op weg naar de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Er is een programmamanager voor de Omgevingswet aangesteld die het implementatietraject begeleid. Op basis van het overzicht 'Minimale acties Omgevingswet' van de VNG is voor de gemeente Purmerend een integraal programma opgesteld en zijn projectgroepen samengesteld. De komst van de programmamanager heeft tot een grote versnelling van het gemeentelijk implementatietraject geleid. Het programma implementatie Omgevingswet is in bijlage II opgenomen.
Op het gebied van VTH zullen in 2022 onder andere de volgende acties worden uitgevoerd:
De voorbereidingen op inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wkb vergen de nodige inzet van capaciteit en middelen. Inmiddels is de inwerkingtreding van de Omgevingswet tot 1 juli 2022 uitgesteld. Vooralsnog houdt de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vast aan de inwerkingtreding op deze datum, maar het zou goed kunnen dat deze datum nog richting eind 2022 opschuift. Dit heeft weer de nodige consequenties voor het gemeentelijk implementatietraject Omgevingswet. Het is belangrijk om hierop alert te zijn en te blijven.
2.2 Verbeteren van de dienstverlening
Ter voorbereiding op de Omgevingswet wordt per 1 januari 2022 een nieuw Omgevingsteam gevormd. Dit team wordt gevormd uit het bestaande team VBA en Ruimtelijke Ordening (RO)-juristen/planologen. Het team bestaat uit de onderdelen advies, beleid en ondersteuning, omgevingsvergunningen, RO/planologie en casemanagement, Apv, parkeren en bijzondere wetten en juridische handhaving. Het team gaat zich ontfermen over initiatieven en de dienstverlening onder de Omgevingswet. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan het maken van een omgevingsplan, het implementeren van toepasbare regels, maar ook aan het verlenen van de vergunningen en casemanagement.
In het verlengde hiervan zijn nieuwe werkprocessen gemaakt. De dienstverlening zal er onder de Omgevingswet op hoofdlijnen als volgt uitzien:
Om de afstand tussen het bestuur en de agrarische gemeenschap te verkleinen is het zogenaamde keukentafelgesprek geïntroduceerd als instrument om initiatieven m.b.t. agrarische bebouwing en uitbreidingen te toetsen op haalbaarheid. Hiervoor zijn werkafspraken opgesteld die door de raad zijn bekrachtigd en tevens opgenomen als beleidsregels in het bestemmingsplan buitengebied 2012-partiele herziening 2021. Op deze wijze komen we tot een uniforme en transparante werkwijze voor de afhandeling van initiatieven onder de Omgevingswet en wordt de afstand tussen de organisatie en de agrarische gemeenschap verkleind.
Voor de complexe initiatieven die niet binnen het Omgevingsplan passen, wordt een casemanager aangesteld. De casemanager begeleidt de initiatiefnemer bij het mogelijk maken van het initiatief. De initiatiefnemer kan hiervoor een Omgevingsinitiatief indienen. Het Omgevingsinitiatief vraagt huiswerk van een initiatiefnemer, alle noodzakelijke adviseurs kijken mee hoe het initiatief haalbaar gemaakt kan worden. Naar aanleiding hiervan kan een formele vergunningaanvraag worden ingediend.
Voor de zeer complexe initiatieven die niet binnen het Omgevingsplan passen, wordt het initiatief in de Programmeertafel behandeld. Hier zal een indicatie worden gegeven van de haalbaarheid en wenselijkheid van het initiatief. Vervolgens zal een projectleider de initiatiefnemer begeleiden. De initiatiefnemer kan hierna een Omgevingsinitiatief indienen en dit zal in gebiedsgerichte Omgevingstafels worden behandeld. Naar aanleiding hiervan kan een formele vergunningaanvraag worden ingediend.
In 2022 worden voornoemde werkprocessen geïmplementeerd. Ook wordt verdere ervaring opgedaan met nieuwe software voor het Omgevingsplan, software voor toepasbare regels en een nieuw zaaksysteem voor VTH. De werkprocessen zullen in de software geïmplementeerd worden. Ook is een nieuw parkeersysteem aangeschaft. Dit systeem zal in 2022 verder worden ingericht.
Op basis van de gegevens over het afgelopen jaar is een inschatting gemaakt van het aantal te verwachten vergunningen, meldingen en ontheffingen in de gemeente Purmerend over 2022. Tevens is een inschatting gemaakt van de hiervoor benodigde uren. In de tabel zijn de getallen van de voormalige gemeente Beemster verwerkt. Voor de uitvoering van de milieuactiviteiten in het grondgebied Beemster wordt verwezen naar het uitvoeringsprogramma van ODIJ. Dit uitvoeringsprogramma wordt separaat ter vaststelling aangeboden.
Parkeervergunning: bewoners- en bedrijfsvergunningen, tijdelijke ontheffingen voetgangersgebied en bewoners- en bedrijfsabonnementen parkeergarages |
|||
Tabel 1: aantal en soort te verwachten vergunningen, meldingen en ontheffingen in 2022
In 2022 gaan we als volgt toezicht houden, uiteraard inachtneming met de geldende coronamaatregelen.
Tabel 2: beschrijving toezicht
Naast de reguliere werkzaamheden zullen we in 2022 ook themagericht toezicht uitvoeren. De thema’s zijn in onderstaande tabel opgenomen en worden gevoed vanuit landelijke ontwikkelingen, bestuurlijke prioriteiten en actuele thema’s.
Tabel 3: landelijke ontwikkelingen, bestuurlijke prioriteiten en actuele thema ’ s
Indien naar aanleiding van toezicht een overtreding wordt geconstateerd en inspanningen van de gemeente om de overtredingssituatie ongedaan te maken niet tot een gewenst resultaat leiden, wordt handhavend opgetreden. Medewerkers van het Omgevingsteam dragen zorg voor de juridische handhaving naar aanleiding van gepland toezicht, klachten en meldingen en actuele vraagstukken. Naast het wijkgericht werken is een vast onderdeel van de werkwijze dat bij klachten, meldingen en andere vraagstukken burgers en bedrijven worden gestimuleerd om eerst zelf tot een oplossing te komen (stimuleren eigen verantwoordelijkheid).
Medewerkers van het team T&H treden eveneens handhavend op. In verband met de uitbreiding van taken en parkeervergunninggebieden is de formatie van handhaving uitgebreid tot meer dan 30 buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) en is een driegroepenrooster ingevoerd. Op deze manier zijn de boa’s vaker op straat te zien.
De boa’s van het team T&H sporen strafbare feiten op en helpen mee met toezicht op de lokale orde en veiligheid. De primaire taakgebieden van onze boa’s zijn: afvalstoffen, Apv, Alcoholwet, evenementen, hondenbeleid, jeugdoverlast (ook: drugsoverlast), terrassen, uitstallingen, de Wet op de kansspelen, parkeertoezicht en toezicht verkeersveiligheid en het behandelen van klachten en meldingen omtrent voornoemde onderwerpen. Binnen Handhaving wordt ook themagericht gewerkt en zijn er accenthouders benoemd op diverse onderwerpen, zoals ASV, verkeer en parkeren, honden, jeugd en meldingen leefomgeving. De boa’s worden zeven dagen per week en in de avonden ingezet. De boa’s werken in de wijken samen met onder andere wijkmanagers, jongerenwerkers en de politie. De (jeugd)boa’s gaan in gesprek, worden preventief ingezet, signaleren problemen en treden op. In 2022 zullen de boa’s weer bijdragen aan een leefbaar en veilig Purmerend.
Ook in 2022 zal door onze boa’s weer intensief toezicht worden gehouden op de naleving van de landelijke en regionale Coronamaatregelen. Het houden van toezicht op de Coronamaatregelen is inspannend en maakt inmiddels een groot onderdeel uit van de dagelijkse werkzaamheden. De boa’s houden bijvoorbeeld op straat controles, bezoeken regelmatig de zogenaamde hotspots (drukke locaties en locaties waar bijvoorbeeld jongeren samenkomen) en controleren of locaties die vanwege de Coronamaatregelen gesloten moeten zijn ook echt (voor publiek) gesloten zijn. Ook wordt er voorlichting gegeven. Indien nodig wordt informeel of formeel gewaarschuwd en worden boetes uitgedeeld. Als het noodzakelijk is wordt er ook bestuursrechtelijk opgetreden. Helaas zijn wij voorlopig nog niet van het Coronavirus af. Daarom zal het toezicht op de naleving van de Coronamaatregelen ook in 2022 hoge prioriteit krijgen.
Op het gebied van afvaldumpingen wordt civielrechtelijke handhaving toegepast. Dit betekent dat alle kosten die gemaakt worden om de overtredingssituatie ongedaan te maken worden verhaald op de overtreder. Deze aanpak wordt in 2022 voortgezet. Ook zullen controles plaatsvinden ter uitvoering van het digitaal opkopersregister (DOR).
In 2022 is bijzondere aandacht voor het toepassen van de wielklem bij voertuigen. In 2021 is een nieuwe, geharmoniseerde Wegsleepverordening in werking getreden. In de daarmee samenhangende Parkeerbelastingverordening en de bijbehorende tarieventabel is ook de mogelijkheid opgenomen voor het toepassen van een wielklem als meerdere naheffingsaanslagen niet zijn betaald. Het betreft een laatste middel om op te kunnen treden tegen wanbetalers. In 2022 worden wielklemmen aangeschaft, worden handhavers opgeleid en zal ook een communicatietraject worden gestart.
Op basis van gegevens van de afgelopen jaren is de verwachting dat de volgende aantallen sancties in 2022 worden opgelegd.
3. Beschikbare personele en financiële middelen
In voorgaande hoofdstuk is beschreven welke activiteiten in 2022 uitgevoerd zullen worden voor het bereiken van de doelen van de Nota VTH en wat daarvoor aan formatie benodigd is. In dit hoofdstuk zijn de beschikbare personele en financiële middelen voor het uitvoeren van de activiteiten inzichtelijk gemaakt. Dit is wettelijk verplicht. Ook wordt toegelicht waar we minder aan toekomen.
3.1 Beschikbare personele en financiële middelen
In dit programma wordt beschreven welke activiteiten worden uitgevoerd om de doelen te behalen zoals die gesteld zijn in de Nota VTH. Voor de uitvoering van deze activiteiten zijn financiële middelen door de raad beschikbaar gesteld. In de begroting 2022-2025 (zie https://financien.purmerend.nl/) zijn de middelen opgenomen. Daarin zijn de gehele loonkosten van het Omgevingsteam en team T&H in verschillende programma’s opgenomen. In onderstaande tabel is de hiermee corresponderende formatie weergegeven. Alle genoemde activiteiten in hoofdstuk 2 kunnen met de hier genoemde formatie worden uitgevoerd, behalve voor het bouwtoezicht. De verwachting is dat de bestaande formatie niet voldoende is. Zodoende zal er voor 0,89 fte worden ingehuurd. Daarnaast zal voor wat betreft de implementatie van de Omgevingswet voor de transitiefase 2 fte worden ingehuurd.
3.2 Waar komen we minder aan toe?
In de voorgaande paragrafen is aangegeven waar wij in 2022 op gaan inzetten. Zoals in de Nota VTH is aangegeven, kunnen met de beschikbare middelen niet alle activiteiten worden uitgevoerd. In onderstaande tabel is aangegeven welke activiteiten dat zijn. Deze activiteiten hebben een lage prioriteit. Klachten, meldingen en verzoeken ten aanzien van onderstaande onderwerpen worden onderzocht. Enkel in geval van excessen wordt bestuursrechtelijk opgetreden. In het evaluatieverslag Uitvoering en Handhaving over het jaar 2022, wordt aangegeven in welke mate de activiteiten zijn uitgevoerd en wat de bijdrage is van deze activiteiten aan het behalen van de gestelde doelen.
Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 18 januari 2022
Purmerend,
burgemeester en wethouders van Purmerend,
de secretaris,
H.J.C. Welage
de burgemeester,
D. Bijl
Bijlage I. Koppeling doelen beleid aan activiteiten
In deze bijlage bij dit programma is per doel van de Nota Vergunningverlening Toezicht en Handhaving Purmerend aangegeven welke activiteiten uit dit programma bijdragen aan het bereiken hiervan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-128613.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.