Gemeenteblad van Maastricht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maastricht | Gemeenteblad 2022, 126593 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maastricht | Gemeenteblad 2022, 126593 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening op het gebruik en beheer van de gemeentelijke begraafplaats, rouw- en gedenkpark Tongerseweg Maastricht 2022
De raad van de gemeente Maastricht:
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 18 januari , 2022.01067;
gelet op artikel 35 van de Wet op de lijkbezorging (Wlb) en artikel 149 van de
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening op het gebruik en beheer van de gemeentelijke begraafplaats, rouw- en gedenkpark Tongerseweg Maastricht 2022.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Grafrecht: het recht op het begraven en begraven houden in een particulier graf, particulier kindergraf, particuliere grafkelder of het recht tot het doen bijzetten en bijgezet houden in een particulier urnengraf of particuliere asbolplek dan wel het recht om as te verstrooien op een verstrooiingsplaats.
Rechthebbende: de natuurlijke persoon of rechtspersoon, aan wie een uitsluitend recht is verleend op een particulier graf, een particulier urnengraf, een particuliere urnennis, of het doen verstrooien van as op een verstrooiingsplaats, dan wel degene die redelijkerwijze geacht kan worden in diens plaats te zijn getreden.
Samenvoegen: een vorm van ruimen in opdracht van de rechthebbende waarbij de stoffelijke resten apart in het graf verzameld worden en onder in hetzelfde graf (op laag drie) worden geborgen om opnieuw ruimte te maken voor het begraven van maximaal twee nieuwe overledenen. Dit wordt ook wel het schudden van een graf genoemd.
Cultuurhistorische waarden: bestaande en/of toegekende samenhangende waarden op het gebied van algemene historische waarden en/of de ensemblewaarden en/of de architectuurhistorische waarden en/of de bouwhistorische waarden en/of de waarden vanuit de gebruikshistorie en/of de waarden vanuit sociaal – maatschappelijk oogpunt, toegekend aan een zaak en/of object en/of gebied en/of een graf en/of een overledene.
Het beheer van de begraafplaats wordt gevoerd onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan. Onder toezicht van het bestuursorgaan worden één of meer daartoe aangewezen personen belast met:
HOOFDSTUK 2 OPENSTELLING, ORDE EN RUST OP DE BEGRAAFPLAATS
Artikel 7 Niet toegestane activiteiten
Het is niet toegestaan op de begraafplaats:
Herdenkingsbijeenkomsten, onthullingen van gedenktekens en dergelijke plechtigheden op de begraafplaats dienen vijf dagen van tevoren schriftelijk worden gemeld aan de beheerder onder opgave van datum en uur van de plechtigheid en de wijze waarop de plechtigheid zal plaatsvinden. Datum en uur van de plechtigheid en de wijze waarop deze zal plaatsvinden worden in overleg met de aanvrager door de beheerder vastgesteld.
Artikel 9 Opgravingen en ruimen
Bij het opgravingen en ruimen van graven zijn geen andere personen aanwezig dan degenen die door de beheerder met deze werkzaamheden zijn belast. Bij uitzondering kan de rechthebbende of een vertegenwoordiger bij een opgraving van een overledene na gemotiveerd verzoek aan de beheerder eveneens aanwezig zijn. Hij en/of zij dient de aanwijzingen van de beheerder op te volgen.
HOOFDSTUK 3 VOORSCHRIFTEN VOOR LIJKBEZORGING
Artikel 10. Kennisgeving begraven en asbezorging
De rechthebbende, gebruiker of namens deze de uitvaartondernemer die wil doen begraven, een asbus wil doen bijzetten, de as wil verstrooien of een asbol in het herdenkingsmonument Memorial Cube wil bijzetten, geeft daarvan uiterlijk 24 uur voorafgaande aan de dag waarop de begraving, bijzetting of verstrooiing zal plaatsvinden, vóór 12.00 uur schriftelijk kennis aan de administrateur/beheerder. Zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag.
Deze kennisgeving dient bij voorkeur digitaal via de website www.begraafplaatstongerseweg.nl/inlog, inloggen begrafenisondernemer, te geschieden.
Artikel 11 Openen en sluiten van het graf
De nabestaanden kunnen deze werkzaamheden op aanwijzingen en onder toezicht van de beheerder geheel of gedeeltelijk zelf verrichten indien zij hun wens daartoe uiterlijk om 12.00 uur van de voorafgaande werkdag mondeling of schriftelijk aan de beheerder hebben kenbaar gemaakt. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Zij dienen bij deze werkzaamheden de aanwijzingen van de beheerder op te volgen.
Artikel 12 Te overleggen documenten
Begraving of bijzetting in een particulier graf waarvan de uitgiftetermijn binnen de wettelijke minimum-grafrusttermijn van 10 jaar afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode dat de alsdan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan de wettelijke minimum-grafrusttermijn. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende.
Tot de begraving of bijzetting wordt niet overgegaan dan nadat bij begraving van een stoffelijk overschot het personeel van de begraafplaats de identiteit van het stoffelijk overschot heeft vastgesteld door vergelijking van het op de kist of een ander lijkomhulsel vermelde registratienummer met dat op een bijgevoegd document dat tevens de namen, overlijdens- en geboortedatum van de overledene dan wel de geslachtsnaam van de levenloos geborene bevat.
De uitvaartondernemer is verantwoordelijk voor het correct laten verlopen van de begrafenisceremonie en het dalen van de kist tot op de bodem van het graf. Hij volgt hierbij de aanwijzingen van de beheerder van de begraafplaats op. De inzet van professionele dragers is een voorwaarde. Het verrichten van deze handelingen door vertegenwoordigers van geloofsgemeenschappen of nabestaanden zelf gebeurt onder verantwoording van de uitvaartondernemer. Ook dan dienen de aanwijzingen van de beheerder opgevolgd te worden.
Artikel 15. Eisen lijkkisten en/of omhulsels
Op het gedeelte van de begraafplaats met de bestemming natuurlijk begraven, de grafvakken AD t/m AR, uitgezonderd de grafrijen aan de buitenranden (zie bijlage A.), mogen bij nieuwe begravingen niet zijnde bijzettingen, alleen kisten en binnenbekleding, omhulsels en lijkwaden gebruikt worden van 100% verteerbaar en natuurlijk, niet behandeld hout en/of stoffen. Deze bepaling is ook van toepassing op de handvaten, ornamenten en verbindingselementen.
HOOFDSTUK 4. INDELING EN ADMINISTRATIE VAN DE BEGRAAFPLAATS
Artikel 18 Uitgifte en indeling graven
Het bestuursorgaan behoudt zich het recht voor een particulier graf toe te wijzen anders dan voor directe begraving en aansluitend op de reeds uitgegeven graven, indien dit gezien de situatie op de begraafplaats niet bezwaarlijk is en met in acht neming van het gestelde in de legenda van de bij deze verordening behorende cultuurhistorische waardenkaart.
De begraafplaats is verdeeld in vakken die worden aangeduid door (een) letter(s).
De vakken zijn verdeeld in (graf)ruimten aangeduid met een nummer (zie bijlage A.).
Het bestuursorgaan kan bij uitzondering afwijken van het bepaalde in lid 1, 2 en 5.
Artikel 22 Termijn particuliere graven
Het bestuursorgaan verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats zulks toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor een bepaalde tijd zijnde een eerste periode van 20 jaar voor A en B-locaties of voor onbepaalde tijd voor A-locaties, het recht op een particulier graf. De termijn begint te lopen op de datum waarop het particulier graf is uitgegeven.
Begraving of bijzetting in een particulier graf waarvan de uitgiftetermijn binnen de wettelijk minimum-grafrusttermijn van 10 jaar afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanig periode dat de alsdan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan de wettelijke minimumgrafrusttermijn.
Artikel 25 Termijnen algemene graven (beschikbaar in uitzonderingsgevallen)
Algemene graven worden uitgegeven voor een termijn van 10 jaar. Deze termijn kan niet worden verlengd. De stoffelijk resten kunnen echter na afloop van de termijn, op schriftelijk verzoek en kosten van de gebruiker, in een nieuw particulier graf volgens de bepalingen van deze verordening worden herbegraven of elders worden gecremeerd.
Het openen van een grafkelder met een ontsluiting van bovenaf, anders dan tot het daarin opnemen van overledenen en in dat geval eerder dan twee uren tevoren, is verboden, tenzij de beheerder van de begraafplaats hiervoor toestemming heeft verleend. Dit is niet van toepassing op de grafkelders met een ontsluiting per nis.
Artikel 27 Termijnen particuliere urnengraven, urnennissen en asbollen/asbussen herdenkingsmonument voor asbestemmingen: de Memorial Cube.
Het bestuursorgaan verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats zulks toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor een eerste periode van 10 of 20 jaar het recht op een particulier urnengraf. De termijn begint te lopen op de datum waarop het particulier graf is uitgegeven.
Het bestuursorgaan verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte in het herdenkingsmonument voor asbestemmingen, de Memorial Cube, zulks toelaat, voor een eerste periode van 10 of 20 jaar het recht op een asbol/asbusplek. De termijn begint te lopen op de datum waarop het asbol/asbusplek is uitgegeven. Ieder asbol/asbus wordt voorzien van een chip en/of QR-code met een uniek registratienummer.
Artikel 28 Overschrijving van verleende rechten
Een grafrecht van een particulier graf, particulier urnengraf/nis of particuliere asbol/asbus kan op aanvraag van de rechthebbende worden overgeschreven op naam van een ander natuurlijk persoon of rechtspersoon. De rechthebbende en de betrokken rechtsopvolger overleggen een getekend bewijs van overdracht. Deze rechtsopvolger is de echtgenoot of geregistreerde partner of andere levenspartner, dan wel een bloedverwant of aanverwant tot en met de derde graad. Overschrijving op verzoek van de rechthebbende ten name van een ander dan vorengenoemde personen is mogelijk indien daarvoor gewichtige redenen bestaan.
Na het overlijden van de rechthebbende kan het grafrecht van een particulier graf, particulier urnengraf/nis, particulier asbol/asbus worden overgeschreven op naam van de echtgenoot, geregistreerde partner of andere levenspartner dan wel een bloedverwant of aanverwant tot en met de derde graad, mits de aanvraag hiertoe wordt gedaan binnen 12 maanden na het overlijden van de rechthebbende. Indien de overleden rechthebbende in het graf dient te worden begraven, of indien de asbus met zijn resten in het graf dient te worden bijgezet, dient het verzoek tot overschrijving daaraan voorafgaand te worden gedaan.
Zonder aanspraak te kunnen maken op restitutie van reeds betaalden rechten kan de rechthebbende schriftelijk afstand doen ten behoeve van de gemeente van het grafrecht op het particulier graf, particulier Israëlitisch graf, particulier islamitisch graf, of een particulier urnengraf/nis/asbol. Van de ontvangst van zodanige verklaring doet het bestuursorgaan schriftelijk mededeling aan de rechthebbende.
Artikel 30 Vervallen grafrechten
Het eventueel op het graf aanwezige gedenkteken en/ of beplanting kan gedurende één maand voor het vervallen van een grafrecht door de rechthebbende of gebruiker van het graf worden verwijderd. Na het vervallen van het grafrecht kunnen zij geen aanspraken op deze voorwerpen doen gelden. Het op het graf aanwezige gedenkteken en de beplanting zal na het vervallen van het grafrecht door of namens het bestuursorgaan worden verwijderd zonder dat aanspraak kan worden gedaan op schadevergoeding. Indien de gemeente de aanwezige grafsteen moet verwijderen zullen hiervoor de vastgestelde kosten in rekening gebracht worden.
Artikel 31 Tarievenlijst en termijnen
De toegepaste tarieven worden vastgesteld door de gemeenteraad en openbaar gemaakt in de tarievenlijst behorende bij de meest actuele “Verordening op de heffing en invordering van rechten voor het gebruik van de gemeentelijke begraafplaats, rouw- en gedenkpark Tongerseweg". Deze verordening is onderdeel van de jaarlijks vast te stellen Belastingmaatregel van de gemeente Maastricht.
HOOFDSTUK 6 GRAFBEDEKKINGEN (gedenktekens en grafbeplantingen)
Artikel 33 In gebruik neming bestaande monumentale grafbedekking (tekens)
Nabestaanden/rechthebbende kunnen een graflocatie in het monumentale gedeelte kiezen met gebruik van een bestaande waardevolle, monumentale grafsteen.
Aan dit gebruik zijn voorwaarden verbonden verwoord in het onderdeel 3; “Nadere regels grafbedekkingen”. Deze voorwaarden zijn gebaseerd op de rapportage cultuurhistorisch analyse, waardenstelling en advies van het Monumentenhuis Limburg. Deze rapportage ligt ter inzage op het kantoor van de begraafplaats of is op te vragen op de website www.begraafplaatstongerseweg.nl/bedrijfsvoering/downloads.
Het in gebruik gegeven grafbedekking/teken blijft gedurende de grafrechttermijn eigendom van de gemeente.
De aanpassingen, restauratie overige veranderingen aan de oorspronkelijke grafsteen dienen conform de verplichte vergunningsaanvraag ter goedkeuring aan het bestuursorgaan te worden voorgelegd.
Het bestuursorgaan voorziet in het algemeen onderhoud van de begraafplaats met uitzondering van de grafoppervlakken.
Artikel 35 Onderhoud rechthebbende/gebruiker
De rechthebbende of de gebruiker is verplicht de grafbedekking op het graf behoorlijk te onderhouden of te herstellen. Hiertoe behoort ook het onderhoud van de letters en andere figuren op het gedenkteken, indien nodig het opnieuw stellen van het gedenkteken en de zorg voor de grafbeplanting. Het afval dat vrijkomt bij het onderhoud dient door eenieder in de daarvoor aanwezige afvalbakken gescheiden te worden gedeponeerd.
Indien de rechthebbende of de gebruiker nalaat de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen, kan het bestuursorgaan de hiervoor in aanmerking komende beplanting, voorwerpen of zo nodig het gedenkteken doen verwijderen. Het verwijderde blijft gedurende dertien weken ter beschikking van de rechthebbende of de gebruiker en vervalt daarna aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.
De verwijdering van de grafbeplanting of het gedenkteken, zoals bedoeld is in dit artikel, vindt niet plaats dan nadat de rechthebbende of de gebruiker schriftelijk is ingelicht over toestand van de grafbedekking. Wanneer het adres van de rechthebbende of gebruiker niet bekend is maakt het bestuursorgaan de verklaring bij de ingang van de begraafplaats op het mededelingenbord bekend. Bij het graf wordt een verwijzing naar de mededeling aangebracht.
Het bestuursorgaan kan de rechthebbende of de gebruiker per aanschrijving verplichten een beschadiging aan de grafbedekking te herstellen binnen de door het bestuursorgaan gestelde termijn indien de beschadiging zodanig is dat deze naar het oordeel van het bestuursorgaan het uiterlijk aanzien en/of de cultuurhistorische waarden van de begraafplaats schaadt of indien de beschadiging van de grafbedekking gevaar oplevert voor derden.
Artikel 36 Niet- blijvende beplanting
Niet-blijvende beplanting op een graf die in een verwaarloosde staat verkeert kan door de beheerder worden verwijderd zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op schadevergoeding. Losse bloemen, planten, kransen en dergelijke kunnen, wanneer zij verwelkt zijn, door de beheerder worden verwijderd. Linten, siervazen en dergelijke voorwerpen worden gedurende dertien weken ter beschikking gehouden van de rechthebbende of wanneer het een algemeen graf betreft, van de belanghebbende indien deze daartoe tevoren een aanvraag heeft ingediend bij de beheerder.
Artikel 37 Verwijderen grafbedekking na verstrijken van de termijn
Het voornemen tot verwijdering van de grafbedekking maakt het bestuursorgaan ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd per brief aan de rechthebbende of, wanneer het een algemeen graf betreft, aan de belanghebbende bekend. Wanneer het adres van de rechthebbende of belanghebbende niet bekend is, maakt het bestuursorgaan het voornemen tot verwijdering van de grafbedekking gedurende ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd door middel van een bij het graf te plaatsen bordje en bij de ingang van de begraafplaats bekend.
Schade als gevolg van brand, storm, vorst, wateroverlast, bliksem, ontploffing, molest, vandalisme en andere van buiten komende oorzaken, of ontstaan door het weghalen en terugplaatsen van monumenten, grafstenen, zerken of andere gedenktekens of van heesters of andere beplantingen ten behoeve van een bijzetting of opgraving, en eventuele gevolgschade voor derden, is voor rekening en risico van de rechthebbende of gebruiker.
Artikel 40 Tijdelijke verwijdering
Het afnemen en herplaatsen van een grafbedekking respectievelijk afdekplaat ten behoeve van de begraving van een lijk of de bijzetting van een asbus in een particulier graf of algemeen graf geschiedt namens de rechthebbende of gebruiker en is voor rekening en risico van de rechthebbende of gebruiker.
Een gebruiker is verplicht te gedogen dat de op een algemeen graf aanwezige grafbedekking en voorwerpen vanwege de gemeente op kosten van de gemeente tijdelijk geheel of gedeeltelijk wordt verwijderd en herplaatst, indien dit voor een begraving of bijzetting in de nabijheid van het graf of om een andere reden nodig is.
HOOFDSTUK 6 OPGRAVEN en HERBEGRAVEN.
Artikel 41 Opgraven en herbegraven
De rechthebbende van een particulier graf kan het bestuursorgaan verzoeken conform artikel 29 Wet op de lijkbezorging, tot opgraven en herbegraven van het stoffelijke overschot of de resten daarvan met als doel herbegraving in een graf op dezelfde begraafplaats of elders of t.b.v. crematie in een crematorium.
HOOFDSTUK 7 RUIMEN VAN GRAVEN, URNENGRAVEN EN URNENNISSEN
Artikel 42 Ruiming, bezorging van overblijfselen en as
Het voornemen van het bestuursorgaan om een graf te ruimen wordt tenminste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop het graf zal worden geruimd schriftelijk aan de rechthebbende of belanghebbende/gebruiker bekend gemaakt. Wanneer het adres van de rechthebbende of belanghebbende/gebruiker niet bekend is maakt het bestuursorgaan het voornemen tot ruiming van het graf gedurende ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip van ruiming door middel van een bij het graf te plaatsen bordje en bij de ingang van de begraafplaats op het mededelingenbord bekend.
De rechthebbende op een particulier graf, particulier kindergraf, particuliere grafkelder of particulier Islamitisch graf kan bij de beheerder een aanvraag indienen om de stoffelijke resten in het graf samen te voegen. Het samenvoegen is een vorm van ruimen waarbij de stoffelijke resten apart in het graf verzameld worden en op de onderste laag in hetzelfde graf worden geborgen om opnieuw ruimte te maken voor het begraven van maximaal twee nieuwe overledenen.
De nabestaanden van een overledene die begraven is in een algemeen graf kan gedurende een periode van één jaar voor beëindiging van de grafrusttermijn bij het bestuursorgaan een aanvraag indienen om bij de ruiming de stoffelijke resten te verzamelen voor herbegraving in een particulier graf elders of crematie. Nabestaanden van een overledene waarvan een asbus al of niet met een urn is bijgezet in een algemeen graf kunnen de beheerder een aanvraag indienen om deze ter beschikking te houden voor herbegraving of verstrooiing elders.
HOOFDSTUK 8 GEDEELTE VOOR KERKGENOOTSCHAP
Artikel 44 Afwijkende regels en kennisgeving onderhoudsbehoefte van graven
Het bestuursorgaan kan na overleg met het bestuur van een kerkgenootschap ten aanzien van de openstelling van het gedeelte, de indeling van graven, de onderverdeling van graven in categorieën en de eisen voor de grafbedekking op het ter beschikking van een kerkgenootschap gestelde deel van de begraafplaats nadere regels stellen die afwijken van de regels krachtens deze verordening.
Het bestuur van een kerkgenootschap kan burgemeester en wethouders schriftelijk verzoeken hem er schriftelijk van in kennis te stellen dat er onderhoud of herstel door de rechthebbende nodig is van de grafbedekking op een of meer graven op het deel van de begraafplaats dat aan een kerkgenootschap ter beschikking is gesteld.
Op grond van het in het tweede lid genoemde verzoek stellen burgemeester en wethouders het bestuur van een kerkgenootschap schriftelijk in kennis dat de grafbedekking van een of meer graven onderhoud en herstel behoeft. De kennisgeving laat de bevoegdheid van burgemeester en wethouders onverlet om de rechthebbende op de graven ervan in kennis te stellen dat de grafbedekking moet worden onderhouden of hersteld.
HOOFDSTUK 9 INSTANDHOUDEN HISTORISCHE GRAVEN EN OPVALLENDE GRAFBEDEKKING
Artikel 46 Cultuurhistorische waarden- en advieskaart, handboek en kwaliteitscatalogus
Bij deze verordening hoort het “Handboek voor beheer, gebruik en behoud; cultuurhistorische analyse, waardenstelling en advies Monumentenhuis Limburg, datum februari 2002, met historisch profiel, waardenstelling, index per vak en een cultuurhistorische waarden- en advieskaart (zie ook bijlage C), in te zien bij de beheerder. Daarnaast hoort bij deze verordening een kwaliteitscatalogus als toetsdocument.
Deze waardenkaart met legenda, het handboek met advieskaart en de kwaliteits-catalogus met modellen vormen de grondslag voor beleid ten aanzien van de (her-)uitgifte of verwijdering van graven in gebieden, waarbij de kleuren de volgende betekenis hebben:
Geel, continueren, voor wat betreft die gedeeltes van de begraafplaats welke vallen onder de bescherming van de Monumentenwet (Rijks monumentaal gedeelte), is heruitgifte van bestaande graven en met behoud van grafbedekking mogelijk, nieuwe grafbedekking mogelijk onder kwaliteitseisen met gebruikmaking van de kwaliteitscatalogus.
HOOFSTUK 10 INRICHTING REGISTER
Artikel 47 Inrichting register
De beheerder houdt een administratie bij. Deze administratie bevat o.a. een register van alle rechthebbenden en gebruikers van de graven met hun namen en adressen. In dit register worden tevens de naam, geboortedatum en de datum van overlijden opgenomen van degene die is begraven of waarvan de as is bezorgd. Daarbij is vermeld de grafaanduiding en de dag van de begraving of bijzetting.
Het in het eerste lid bedoelde register is met inachtneming van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) openbaar. Van de afgelopen vijf jaar is een digitaal exemplaar beschikbaar op www.begraafplaatstongerseweg.nl. Belanghebbende kunnen tegen betaling van de daarvoor verschuldigde rechten, bij de administratie van de begraafplaats, Tongerseweg 292 te Maastricht, of bij het RHC Limburg, Sint Pieterstraat 7 te Maastricht, een uittreksel ten aanzien van hun graf of nis verkrijgen.
HOOFSTUK 11 OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 48 Rechten en plichten
Door vestiging van een grafrecht of gebruik van een grafruimte onderwerpt een rechthebbende of een gebruiker zich aan de bepalingen van deze verordening, zoals deze eventueel nader wordt gewijzigd of aangevuld.
Hij die handelt in strijd met artikel 5 lid 4, artikel 6 lid 2 en lid 6 en artikel 8 wordt gestraft met een geldboete van de tweede categorie.
Artikel 52 Verstrekking verordening
Een exemplaar van deze verordening kan worden gedownload op de website www.begraafplaatstongerseweg.nl , onderdeel dienstverlening / Formulieren.
Tevens kan belanghebbende een exemplaar opvragen bij de balie begraafplaats tegen betaling van de vastgestelde leges.
Artikel 53 Beslissingsbevoegdheid
In geval waarin deze verordening niet voorziet of in geval van verschil van mening over de uitleg van de daarin opgenomen bepalingen, beslist het bestuursorgaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-126593.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.