Gemeenteblad van Waterland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterland | Gemeenteblad 2022, 124303 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterland | Gemeenteblad 2022, 124303 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Jeugdhulp gemeente Waterland 2022
De raad van de gemeente Waterland,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 25 januari 2022;
overwegende dat het wenselijk is om de eerder vastgestelde regels aan te passen aan de veranderde regionale samenwerking;
gelet op artikel 2.9, 2.10, 2.12, 8.1.1. derde lid en van de Jeugdwet;
vast te stellen de navolgende Verordening Jeugdhulp gemeente Waterland 2022.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
professional: een hulpverlener die op grond van de Jeugdwet of Wet publieke gezondheid beroepsmatig zorg verleent en in de regel geregistreerd staat als in het beroepsregister van de Stichting Kwaliteitskader Jeugd (SKJ) of het BIG-register (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg), dan wel in een vergelijkbaar kwaliteitsregistratiesysteem;
Hoofdstuk 2 Algemene uitgangspunten
Artikel 2.1 Transformatiedoelen
Deze verordening geeft invulling aan de transformatiedoelen. Deze doelen zijn:
Artikel 2.2 Geen voorziening op grond van de Jeugdwet
Voor zover de jeugdige aanspraak heeft op ondersteuning of een voorziening op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz), Zorgverzekeringswet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) of de onderwijswetten, zijn deze andere wetten voorliggend op de wet en bestaat geen recht op een individuele voorziening op grond van de wet.
Hoofdstuk 4 Algemene voorzieningen
Artikel 4.1 Algemene voorziening
Een algemene voorziening is een voorziening op grond van de wet die rechtstreeks toegankelijk is, in beginsel zonder toegangsbeoordeling.
Artikel 4.3 Ondersteuning bij het maken van een familiegroepsplan
Ouders en/of jeugdigen die, samen met bloedverwanten, aanverwanten of anderen die tot de sociale omgeving van de jeugdige behoren, een familiegroepsplan willen opstellen, worden op hun verzoek ondersteund door de door de gemeente ingekochte organisatie(s).
Hoofdstuk 5 Individuele voorzieningen - algemeen
Artikel 5.1 Toegang individuele voorzieningen
Hoofdstuk 6 Soorten individuele voorzieningen
Paragraaf 2. Toegang individuele voorzieningen
Artikel 6.6 Onderzoek en aanvraag
Het Lokaal team Jeugd stelt namens het college met de jeugdige en/of diens ouders vast:
als een jeugdige en/of de ouders gemotiveerd van oordeel zijn dat een persoonsgebonden budget noodzakelijk is om de jeugdhulp in te kopen, worden de jeugdige en/of de ouders op begrijpelijke wijze geïnformeerd over de consequenties van een persoonsgebonden budget en dient een budgetplan te worden ingediend zoals bedoel in artikel 6.15;
Het Lokaal team kan voor het gesprek, met toestemming van de ouder(s) en/of de jeugdige, beschikbare en toegankelijke gegevens bekijken en verzamelen. Het Lokaal team kan informatie inwinnen bij andere instanties, zoals de huisarts en/of onderwijs en met deze in gesprek gaan over de problemen en de meest aangewezen hulp. Hierbij zijn de Algemene Verordening Gegevensbescherming en privacy regels van toepassing.
Wanneer er een perspectiefplan opgesteld wordt, wordt ook bepaald voor welke periode er een indicatie afgegeven wordt. Ook wordt vastgelegd in welke frequentie er een evaluatie plaats vindt tussen gezin, aanbieder, het Lokaal team en indien betrokken: een medewerker van een Gecertificeerde Instelling (GI). Evaluatie vindt altijd plaats voor de afloop van de indicatie, of eerder bij grote wijzigingen in de situatie van het gezin of jeugdigen. De evaluatie kan leiden tot het stoppen dan wel het wijzigen van de (hoog-)specialistische hulp.
Artikel 6.7 Inhoud beschikking
Het besluit tot toekenning van een individuele voorziening wordt vastgelegd in een beschikking en bevat dan wel vermeldt:
in geval van zorg in natura of er sprake is van specialistische, hoog-specialistische jeugdhulp of jeugdhulp met verblijf, het ondersteuningsprofiel, de intensiteit bij hoog specialistische jeugdhulp en de geldigheidsduur. De maximale geldigheidsduur is tot het moment waarop de beoogde resultaten zijn behaald en/of de betrokken jeugdhulpaanbieder de jeugdhulp heeft beëindigd en het college (het Lokaal team Jeugd) daarvan op de hoogte heeft gesteld;
in geval van een persoonsgebonden budget de hoogte van het budget en hoe dit is berekend, welke kwaliteitseisen gelden voor de besteding van het persoonsgebonden budget en de wijze van verantwoording van de besteding van het persoonsgebonden budget. Met een in het besluit vastgestelde geldigheidsduur tot maximaal het moment waarop de jeugdige de leeftijd van 18 jaar bereikt, dit alles beschreven in een budgetplan;
Een toekenningsbesluit herleeft als een jeugdige en of diens ouder(s) zich binnen vier maanden na een volgens plan beëindigd jeugdhulptraject, dat gericht was op herstel, opnieuw met dezelfde hulpvraag bij het Lokaal team of de jeugdhulpaanbieder meldt/melden.
In de gevallen genoemd in het voorgaande lid onder a, neemt het college het verzoek van de betrokken jeugdhulpaanbieder tot zorgtoewijzing over zonder nader onderzoek, met uitzondering van hoog-specialistische jeugdhulp, specialistische jeugdhulp voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen en/of verblijf, of als meer dan één voorziening op grond van de wet is toegekend. In deze gevallen dient het onderzoek van artikel 6.6 in deze verordening te worden uitgevoerd.
Wanneer een jeugdige en/of diens ouders in het geval van hoog-specialistische jeugdhulp zwaarwegende bezwaren hebben tegen de betrokkenheid van het Lokaal team kunnen zij gebruik maken van een opt-out-regeling. Het college neemt dan het besluit enkel op aanwijzing van de jeugdhulpaanbieder dat inzet van hoog-specialistische jeugdhulp, specialistische jeugdhulp voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen en/of verblijf noodzakelijk is. De jeugdhulpaanbieder voert dan zelf het onderzoek uit zoals bedoeld in artikel 6.6 van deze verordening. Gebruik maken van een opt-out regeling is niet mogelijk bij een aanvraag persoonsgebonden budget.
Artikel 6.11 Overbruggingshulp
In het geval van een wachttijd langer dan drie maanden vanaf de toekenning van een individuele voorziening is de betreffende jeugdhulpaanbieder verplicht om binnen twee weken samen met het Lokaal team of Gecertificeerde Instelling te bepalen of de jeugdige kan wachten of dat overbruggingshulp geboden moet worden.
Paragraaf 4 Persoonsgebonden budget
Artikel 6.14 Het persoonsgebonden budget
Artikel 6.15 Hoogte van het persoonsgebonden budget
De hoogte van het persoonsgebonden budget is:
voor de categorieën genoemd in het eerste lid onder e is de hoogte van het persoonsgebonden budget maximaal het tarief gebaseerd op de tarieven van 2022 voor zorg in natura zoals opgenomen in de Product Diensten Catalogus (PDC) van het vigerende Administratie Protocol. De tarieven worden jaarlijks met ingang van 2023 geïndexeerd.
Artikel 6.16 Onderscheid professionele en niet-professionele hulp
Van professionele, ook wel formele hulp, is sprake als de hulp verleend wordt door onderstaande personen, met uitzondering van bloed- of aanverwanten in de 1e of 2e graad van de budgethouder:
personen die werkzaam zijn bij een instelling die ten aanzien van de voor het persoonsgebonden budget uit te voeren taken en/of werkzaamheden ingeschreven staan in het Handelsregister (conform artikel vijf Handelsregisterwet 2007), en die beschikken over de relevante diploma’s die nodig zijn voor uitoefening van de desbetreffende taken, of;
personen die aangemerkt zijn als zelfstandige zonder personeel. Daarnaast moet men ten aanzien van de voor het persoonsgebonden budget uit te voeren taken/werkzaamheden ingeschreven staan in het Handelsregister (conform artikel 5 Handelsregisterwet 2007) en beschikken over de relevante diploma’s die nodig zijn voor uitoefening van de desbetreffende taken, of;
Hoofdstuk 7 Nieuwe feiten en omstandigheden
Artikel 7.1 Nieuwe feiten en omstandigheden, herziening, intrekking, terugvordering of opschorting
Degene aan wie krachtens deze verordening een individuele voorziening is verstrekt, is verplicht zo spoedig mogelijk aan het college mededeling te doen van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een besluit aangaande een individuele voorziening.
Hoofdstuk 8 Cliëntondersteuning, vertrouwenspersoon en klachten [en bezwaar]
Artikel 8.1 Cliëntondersteuning
Het college zorgt ervoor dat een jeugdige en/of diens ouders een beroep kunnen doen op kosteloze onafhankelijke cliëntondersteuning, gericht op het geven van informatie en advies, en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening.
De klachtenregeling Waterland (www.waterland.nl/klacht) is van toepassing op klachten met betrekking tot de toegang, uitgevoerd door het Lokaal team.
Artikel 9.2 Afstemming gezondheidszorg
Het college draagt er zorg voor dat wanneer het Lokaal team een besluit neemt over de inzet van zorg die vanaf de 18e verjaardag valt onder het basispakket van de Zorgverzekeringswet en er de reële verwachting is dat deze zorg na de 18e verjaardag van de jeugdige door zal lopen, het besluit voldoet aan de eisen die daaraan gesteld worden door de zorgverzekeraars.
Het college draagt er zorg voor dat het Lokaal team, in de gevallen bedoeld in het eerste lid, de jeugdige en diens ouders wijst op de consequenties dat de zorg vanaf de 18e verjaardag van de jeugdige onder de Zorgverzekeringswet valt en zich inspant voor de continuïteit van de zorg indien noodzakelijk.
Artikel 9.6 Afstemming werk en inkomen
Het college zorgt ervoor dat het Lokaal team, het cluster Participatie en de gecertificeerde instellingen financiële belemmeringen voor het slagen van preventie en jeugdhulp vroegtijdig signaleren en waar nodig jeugdigen en/of hun ouders helpen de juiste ondersteuning vanuit de gemeentelijke of landelijke voorzieningen te verkrijgen om deze belemmeringen weg te nemen.
Wanneer een jeugdhulpaanbieder bij de jeugdige en/of diens ouders betrokken is in het kader van specialistische of hoog-specialistische jeugdhulp of verblijf, ondersteunt deze de jeugdige en/of diens ouders bij het verminderen van de belemmeringen die armoede- en schuldenproblematiek vormen voor het slagen van de jeugdhulp.
Wanneer de jeugdhulpaanbieder er niet in slaagt om de financiële belemmeringen voor het slagen van de jeugdhulp weg te nemen, stelt zij hiervan het Lokaal team dan wel de betrokken gecertificeerde instelling op de hoogte, die zich vervolgens inspant de jeugdige en/of diens ouders naar de betreffende gemeentelijke voorzieningen toe te leiden.
Artikel 9.9 Afstemming met het justitiedomein
Het college maakt afspraken met de gecertificeerde instellingen, de Raad voor de Kinderbescherming en Justitiële Jeugdinrichtingen over het overleg over de inzet van jeugdhulp bij de uitvoering van een strafrechtelijke beslissing en jeugdreclassering als bedoeld in artikel 2.4, tweede lid onderdeel b van de wet;
Hoofdstuk 10 Waarborging prijs-kwaliteit
Artikel 10.1 Waarborging prijs-kwaliteit
Het college houdt in het belang van een goede prijs-kwaliteitverhouding bij de vaststelling van de tarieven die het hanteert voor door derden te leveren jeugdhulp of uit te voeren kinderbeschermingsmaatregelen of jeugdreclassering, in ieder geval rekening met:
Hoofdstuk 11 Cliëntparticipatie
Artikel 11.1 Cliëntparticipatie
In de Uitvoeringsregeling adviesraad Sociaal Domein gemeente Waterland 2019 heeft de gemeente uitvoering gegeven aan artikel 2.10 van de wet waarin is opgenomen dat jeugdigen en/of hun ouders vroegtijdig worden betrokken bij onder andere de totstandkoming van verordeningen en beleid.
Artikel 12.1 Hardheidsclausule
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de jeugdige en/of diens ouders afwijken van de bepalingen van deze verordening indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Het college zendt binnen twee jaar na de inwerkingtreding van de verordening aan de gemeenteraad een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van deze verordening en de nadere regels in de praktijk.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-124303.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.