Gemeenteblad van Maasdriel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maasdriel | Gemeenteblad 2022, 124262 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maasdriel | Gemeenteblad 2022, 124262 | ander besluit van algemene strekking |
Integraal Veiligheidsplan 2022-2026
Relatief lage en stabiele criminaliteitscijfers
Intensieve samenwerking met partners en inwoners, en regierol vorm gegeven
Stimuleren en faciliteren zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid van inwoners
Burgergerichtheid; samen werken met onze inwoners
Gebiedsgerichte aanpak: we pakken de gebieden aan waar problemen zijn
Samenwerking op alle gebieden, van lokaal tot regionaal niveau
Relatief lage en stabiele criminaliteitscijfers die we verder omlaag willen brengen
Intensieve samenwerking met partners en inwoners, en regierol vorm gegeven
Doelstellingen veiligheidsbeleid
Een duidelijke visie neer te zetten die de komende jaren bij zal dragen aan het vergroten van de feitelijke veiligheid en de verhoging van het veiligheidsgevoel van onze inwoners.
De verantwoordelijke posities van de spelers binnen het veld verduidelijken, waarbij de regierol van de gemeente een centrale positie inneemt.
Jaarlijks stellen we een uitvoeringsplan op. Daarin vertalen we onze prioriteiten en doelstellingen naar concrete acties. Het uitvoeringsplan wordt jaarlijks geëvalueerd.
1.1 Waarom een Integraal Veiligheidsplan?
Veiligheid is één van de belangrijkste levensbehoeften van onze inwoners en bedrijven en daarom de kerntaak van de overheid. Veel partijen hebben hier invloed op, zoals ondernemers, maatschappelijke organisaties, gemeente, politie, het Openbaar Ministerie en natuurlijk de inwoners zelf. De inzet is alleen effectief als alle partijen op een constructieve manier samenwerken. De regie hierop is de verantwoordelijkheid van de gemeente, maar we kunnen het niet alleen. We vragen dan ook van onze professionele partners en van onze inwoners dat ze actief meewerken aan het realiseren van een veilig en leefbaar Maasdriel.
1.2 Terugblik vorige beleidsperiode
De afgelopen jaren hebben we als gemeente samen met partners in het veiligheidsveld en sociaal/maatschappelijk veld veel geïnvesteerd in het verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid. Door deze inzet en integrale samenwerking zijn goede resultaten behaald. De criminaliteitscijfers van de politie zijn stabiel en verhoudingsgewijs laag. Naast de prioriteiten uit het beleidsplan hebben we de afgelopen periode fors geïnvesteerd in ondermijnende criminaliteit, en dat blijven we ook doen. Het veiligheidsdomein is dynamisch, waardoor een situatie continue kan veranderen. We moeten dan ook blijven investeren in een integrale aanpak, die zowel een preventief als een repressief karakter heeft.
1.3 Doel: het verder verbeteren van de veiligheid
We willen dat onze inwoners veilig zijn en zich veilig voelen. Het doel van dit Integraal Veiligheidsplan (IVP) is dat we met de verschillende partners op het gebied van veiligheid afspreken hoe we dit kunnen bereiken en wat de prioriteiten zijn voor de komende vier jaar. We beschrijven in dit plan wat we willen bereiken. Vervolgens geven we op hoofdlijnen de aanpak weer. Dit doen we op basis van een analyse (op basis van politiecijfers, contacten met inwoners en ondernemers) van de lokale veiligheidssituatie.
1.4 Totstandkoming prioriteiten
Voorafgaand aan het opstellen van dit IVP is een veiligheidsanalyse uitgevoerd, samen met de belangrijkste veiligheidspartners. Daarbij is voornamelijk gebruik gemaakt van de politiecijfers over de afgelopen vier jaar (zie bijlage 2), de regionale beleidsplannen en de daarin benoemde prioriteiten, de gebiedsscan van de Bommelerwaard en het bestuursakkoord “Samen werken naar een veilig Maasdriel”. Deze analyse heeft geleid tot de volgende prioriteiten:
Op deze prioriteiten ligt voor de komende jaren de focus van ons integraal veiligheidsbeleid.
Ook de partners stemmen hun beleid af op deze prioriteiten en werken samen aan een sluitende aanpak van veiligheidsproblemen binnen deze thema’s. Naast deze inhoudelijke prioriteiten, willen we het veiligheidsgevoel van onze inwoners verder vergroten, voeren we wettelijke taken uit, en reageren we op incidenten en urgente vragen vanuit de samenleving.
Op basis van dit IVP wordt jaarlijks een uitvoeringsplan opgesteld waarin we als gemeente onze doelen en prioriteiten vertalen naar concrete acties. Per prioriteit geven we aan wie wanneer welke acties onderneemt. Dit veiligheidsplan is leidend maar het uitvoeringsplan biedt ook ruimte voor nieuwe ontwikkelingen en omstandigheden.
Over het geheel genomen kan worden vastgesteld dat de geïntensiveerde aanpak op het gebied van veiligheid van de afgelopen jaren zijn vruchten heeft afgeworpen. Partners in het veiligheidsnetwerk werken nauw en structureel samen, met elkaar maar ook steeds meer met onze inwoners.
De hoofddoelstelling van het integraal veiligheidsbeleid van de gemeente Maasdriel is erop gericht dat onze inwoners veilig zijn en zich veilig voelen. Dit betekent dat we een afname van overlast en criminaliteit willen realiseren, én dat onze inwoners zich veilig voelen. Om dit te bereiken zetten we een duidelijke visie neer met prioriteiten die de komende jaren bij zal dragen aan het vergroten van de feitelijke veiligheid en de verhoging van het veiligheidsgevoel van onze inwoners. De verantwoordelijke posities van de spelers binnen het veld gaan we verduidelijken, waarbij de regierol van de gemeente een centrale positie inneemt.
De veiligheid en leefbaarheid in onze gemeente is een belangrijk punt op de gemeentelijke agenda. Dit is zichtbaar geworden in de diverse aanpakken en samenwerkingsverbanden die de afgelopen jaren tot stand zijn gekomen met zowel lokale als regionale partners. Hierbij zijn regie en sturing noodzakelijk. De gemeentelijke regierol richt zich vooral op het sturen op de selectie en aanpak van veiligheidsthema’s, op de samenwerking en nakoming van afspraken, op tussentijdse evaluaties en op de doorontwikkeling van de aanpak.
Integraal veiligheidsbeleid blijft zich door ontwikkelen; ook de komende jaren. Het is als het ware een continu proces. Bij de aanpak dient daarom rekening te worden gehouden met onderstaande aandachtspunten:
Een leidraad in het veiligheidsbeleid moet zijn dat de eigen verantwoordelijkheid van zowel individuele inwoners als organisaties en bedrijven worden gestimuleerd. De gemeente Maasdriel zal dus afstand moeten kunnen en durven nemen en niet alles zelf willen bepalen en invullen. In elke situatie zal moeten worden bezien wat van inwoners of organisaties zelf verwacht mag worden, wat van de gemeente en waar we elkaar kunnen ontmoeten en ondersteunen.
Er zijn een aantal beleidsprocessen dat doorwerkt in het integraal veiligheidsbeleid of daardoor wordt beïnvloed. Allereerst zijn natuurlijk de veiligheidsprioriteiten van het rijk, de politieregio Oost-Nederland en het basisteam de Waarden mede richtinggevend voor het gemeentelijk beleid. Ook het teamwerkplan en de beleidsplannen van de politie zijn van invloed op het integraal veiligheidsbeleid van de gemeente Maasdriel. Hierdoor kan het dus voorkomen dat landelijke ontwikkelingen en doelstellingen van invloed zijn op de capaciteit van de partners, waardoor niet altijd één op één de inzet van de partners op de gestelde prioriteiten is te realiseren.
2.6 Bestuurlijke verantwoordelijkheid
De burgemeester is verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid. Hiervoor heeft hij diverse algemene en specifieke bevoegdheden. De algemene bevoegdheden vloeien voort uit de Gemeentewet (denk aan noodverordening en noodbevel). De specifieke bevoegdheden vloeien voort uit specifieke wetten, zoals bijvoorbeeld de Wet tijdelijk huisverbod bij huiselijk geweld en het sluiten van drugspanden op basis van de Opiumwet. Op basis van de Politiewet kan de burgemeester voor de uitoefening van het gezag de nodige aanwijzingen geven aan de politie. Bovendien heeft de burgemeester als lid van verscheidene overlegsituaties zicht op de uitvoering en de voortgang van (integraal) veiligheidsbeleid binnen de regio. Deze positie maakt het mogelijk om in te grijpen wanneer het draagvlak vermindert, afspraken niet worden nagekomen of een koerswijziging nodig is. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de door de raad vastgestelde hoofdlijnen in dit Integraal Veiligheidsplan. Verder zorgt het college voor de organisatie en uitwerking van het uitvoeringsplan. Taken daarbij zijn o.a.:
Werkzaamheden van wethouders raken bijna zonder uitzondering het integraal veiligheidsbeleid, waardoor veiligheid kan worden beschouwd als een collectief aandachtsveld van het gehele college.
Onderstaande uitgangspunten vormen de basis voor de aanpak van onze prioriteiten:
We willen onze informatiepositie versterken. Voor het voeren van regie op lokaal veiligheidsbeleid en het handhaven van de openbare orde, is een goede informatiepositie essentieel. We gaan onderzoeken of we meer informatie gestuurd kunnen gaan werken. Door het verder benutten, analyseren en combineren van informatie is effectief en efficiënt sturen op veiligheid steeds meer mogelijk.
We werken gericht samen met onze inwoners, zodat zij ook in de gelegenheid worden gesteld om hun eigen verantwoordelijkheid te kunnen nemen waar dat mogelijk is.
We richten ons waar mogelijk op een kerngerichte aanpak. Bij een meer kerngerichte aanpak worden de hotspots en hottimes in de kernen beter in kaart gebracht en wordt bekeken wat de achterliggende (sociale) oorzaken zijn. Goede informatiedeling en samenwerking met de partners is hierbij belangrijk.
We richten ons waar mogelijk ook op een persoonsgerichte aanpak. Middels casus overleggen en de top X aanpak in het veiligheidshuis kan straf en hulp op maat worden geboden met als doel recidive te voorkomen en de juiste ondersteuning te bieden bij behoefte aan zorg.
3.2 Prioritering van veiligheidsthema’s
Prioriteiten zijn veiligheidsthema’s die er toe doen. Of een veiligheidsthema er toe doet, hangt onder andere af van de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer, de aantasting van de rechtstaat en/of de maatschappelijke en sociale impact. Het maken van deze keuzes is essentieel: als alles namelijk prioriteit heeft, krijgt niets écht prioriteit. Het is daarom belangrijk om een aantal problemen tot echt zwaartepunt te benoemen. De problemen die we als zwaartepunt benoemen, zijn de thema’s die we voor de komende jaren het meest belangrijk vinden en waar we extra aandacht aan besteden in de vorm van beleidsontwikkeling, monitoring en toezicht en handhaving. Ook de partners stemmen hun beleid af op deze prioriteiten en werken samen aan een sluitende aanpak van veiligheidsproblemen binnen deze thema’s.
De analyse van de problematiek, het Bestuusakkoord gemeente Maasdriel “Samen werken aan een krachtig Maasdriel” en de huidige aanpak heeft de volgende prioriteiten voor 2022-2026 opgeleverd.
Drugs en georganiseerde criminaliteit zijn onderwerpen die vaak moeilijk in cijfers te vatten zijn. De statistieken geven lang niet de gehele omvang van de problemen weer. Deze delicten worden over het algemeen zo goed mogelijk afgeschermd van de buitenwereld. Bij een illegale drugsdeal hebben zowel verkoper en koper een gedeeld belang om dit buiten het blikveld van de politie te doen en dit geldt ook voor georganiseerde criminaliteit. Dit betekent dat veel delicten niet worden geregistreerd.
Onder drugscriminaliteit vallen zowel het bezit van, de handel in, en het vervaardigen van soft- en harddrugs. Bij de handel gaat het om straathandel of handel vanuit panden. Bij het vervaardigen van drugs gaat het vooral om hennepkwekerijen, maar soms ook om laboratoria waar synthetische drugs worden vervaardigd. Ook dumpingen van drugsafval zijn een groot probleem. Als er één terrein is verweven met criminaliteit en overlast dan is dat drugs
Drugsgebruik en -handel zijn een vorm van sociale overlast die in de Veiligheidsmonitor landelijk in de top 5 van overlastvormen staan. Veel gemeenten geven aan dat het bij overlast vooral gaat om subjectieve overlast, waarbij gevoelens van onveiligheid een belangrijke rol spelen. Ook in de gemeente Maasdriel is drugsoverlast (in brede zin) één van de belangrijkste vormen van overlast, en beïnvloedt de (on)veiligheidsgevoelens van de inwoners.
Integrale aanpak van het Regionale Hennepconvenant met als doel gevaarlijke situaties te beëindigen, activiteiten met betrekking tot hennepkwekerijen te voorkomen en te bestrijden, de leefbaarheid te verbeteren, gevoelens van onveiligheid weg te nemen en het oneigenlijke gebruik van woonruimte, het oneigenlijk gebruik van uitkeringen, het illegaal aftappen van elektriciteit en een breed palet van sancties en maatregelen toe te passen op de hennepkweker(s);
Het snijvlak tussen leefbaarheid en veiligheid is soms nauw en is er daarom een overlap tussen deze twee beleidsterreinen. Binnen dit thema is specifiek aandacht voor jeugd. Met de meeste jeugd gaat het goed en om die reden richten we ons vooral op de aanpak van jeugdoverlast en vroegtijdige ondersteuning van kwetsbare jongeren. De jeugdoverlast bestaat voornamelijk uit rotzooi, lawaai en soms intimidatie.
Gemeente heeft een belangrijke rol als facilitator van oplossingen, maar samenspel met ouders en inwoners is bij dit thema cruciaal.
Gemeente stimuleert en attendeer bewoners op de mogelijkheden van buurtwachten, buurtpreventieteams of de inzet van sociale media (buurtapps) om de veiligheid in de dorpen te vergroten. De gemeente is het eerste aanspreekpunt voor bewoners die vragen hebben over het opzetten van een buurtpreventieteam.
Op het gebied van zorg en veiligheid is de ketensamenwerking van groot belang. Met de ontwikkelingen omtrent de invoering van de wet verplichte GGZ wordt dit belang nogmaals benadrukt. Straf en zorg zijn namelijk niet automatisch aan elkaar verbonden. Informatiedeling is met de nieuwe privacywet meer aan handen gebonden waardoor de onderlinge afstemming en het komen tot een aanpak lastiger, maar niet onmogelijk, is geworden. Situaties waarbij huiselijk geweld, kindermishandeling en overlast door personen met verward gedrag voorkomt zijn vaak schrijnend. Goede ketensamenwerking is daarom noodzakelijk. Zowel op regionaal niveau als op lokaal niveau wordt hard gewerkt om processen te verbeteren.
Uitvoeren Bommelerwaardse aanpak voor overlast verwarde personen waarbij we de negen bouwstenen (1 inbreng mensen verward gedrag; 2 preventie en levensstructuur; 3 vroegtijdige signalering; 4 Melding; 5 beoordeling en risicotaxatie; 6 toeleiding; 7 passend vervoer; 8 passende ondersteuning, zorg en straf; 9 informatievoorziening) van de VNG als uitgangspunt gebruiken.
Deze bouwstenen geven aan wat minimaal nodig is, vanuit het perspectief van mensen met verward gedrag én de samenleving;
4. Ondermijnende criminaliteit
‘Ondermijning’ verwijst vooral naar de effecten van de georganiseerde criminaliteit: de verwevenheid van onderen bovenwereld, de innesteling in woonwijken en in legale sectoren. Georganiseerde criminaliteit is altijd geworteld in de lokale samenleving. Plegers van georganiseerde criminaliteit maken gebruik van dezelfde legale structuren en voorzieningen als gewone burgers: transportvoorzieningen, financiële en juridische dienstverlening, recreatieterreinen, de vastgoedsector etc. Deze verwevenheid met de legale wereld heeft vergaande consequenties.
De combinatie van omvangrijke criminele vermogens en de toegang tot zware geweldsmiddelen stelt criminele netwerken in staat invloed te verwerven in maatschappelijke sectoren en ongewenste sociale druk uit te oefenen in de samenleving. Dit gaat gepaard met bedreiging van de integriteit van het openbaar bestuur en van overheidsambtenaren. Dit leidt tot aantasting van het rechtsgevoel en van de rechtsstaat en zijn instituties.
In het bestuursakkoord ”Samen werken aan een krachtig Maasdriel” is het belang van Ondermijning ook onderkend:
Een effectieve aanpak van ondermijnende criminaliteit vraagt om intensieve samenwerking tussen diverse overheden (gemeente, openbaar ministerie, politie, belastingdienst, etc.), maar ook integrale aandacht binnen de gemeentelijke teams zelf.
Rampenbestrijding en crisisbeheersing gaat over fysieke veiligheid. De veiligheidsregio’s zijn samen met gemeenten verantwoordelijk voor het voorbereiden en coördineren van taken op dit terrein. De gemeente en de hulpdiensten werken hierbij nauw samen onder regie van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid.
Bij fysieke veiligheid staan de mogelijke rampen en crises centraal. Crisisbeheersing is een proces dat altijd in beweging is. We moeten altijd voorbereid zijn op scenario’s die misschien nooit realiteit worden. Oefenen, opleiden en trainen met verschillende scenario’s houdt de crisisorganisatie alert. Mocht er dan toch iets gebeuren, dan kunnen inwoners rekenen op hulp van goed getrainde professionals.
Naast de brandweer, politie en geneeskundige hulpverlening heeft de gemeente een belangrijke taak ten aanzien van Bevolkingszorg. Samen met tal van (oproepbare) externe crisispartners maken wij deel uit van de crisisbeheersingsorganisatie.
In hoofdstuk 3 hebben we de onderwerpen behandeld waaraan we in de periode 2022-2026 prioriteit geven. Hiernaast hebben we als gemeente te maken met inzet op wettelijke taken, met vragen uit de samenleving en incidenten, en nemen we deel aan regionale en landelijke samenwerkingsverbanden op het gebied van veiligheid. We maken continu de afweging welke inzet we op welk gebied moeten plegen. Hierin spelen de beschikbare middelen en menskracht, de doorlooptijd, het gewenste kwaliteitsniveau en de urgentie vanuit het bestuur en de samenleving een rol.
Wettelijke taken op het terrein van veiligheid zijn:
Op het gebied van geweld en overlast
Deelname aan het project bestuurlijke informatie justitiabelen:
Hierbij gaat het om het verstrekken van informatie aan burgemeesters over vrijkomende gedetineerden die ernstige gewelds- en zedendelicten gepleegd hebben om maatschappelijke onrust te voorkomen. De nazorg ex-gedetineerden is belegd bij het coördinatiepunt in het Veiligheidshuis.
Op het gebied van de leefomgeving/openbare orde
APV bepalingen ter handhaving van de openbare orde zijn voorschriften die voor iedereen gelden en hebben betrekking op verschillende situaties. De meeste regels zijn directe gebod- en verbodsbepalingen, maar een aantal van de APV-bepalingen geeft de burgemeester bevoegdheden om in voorkomende gevallen in te kunnen zetten om de openbare orde te handhaven. In onze APV hebben de artikelen betrekking tot samenscholing, hinderlijk gedrag, evenementen, openbare inrichtingen, horeca, speelgelegenheden, gevaarlijke honden, open vuur stoken, gebiedsontzeggingen, en prostitutie.
4.2 Regionale en landelijke samenwerkingsverbanden
We maken als gemeente onderdeel uit van regionale en landelijke samenwerkingsverbanden, namelijk:
Op het gebied van het algemeen veiligheidsbeleid
Meerjarenteamplan Politie Basisteam de Waarden
In het meerjarenteamplan van de politie in het basisteam De Waarden zijn voor alle gemeenten gezamenlijke en individuele prioriteiten opgenomen waar de politie haar aandacht op vestigt. Deze prioriteiten zijn in lijn met de prioriteiten in dit veiligheidplan.
Veiligheidshuis Gelderland-Zuid
Veiligheidshuizen zijn netwerksamenwerkingsverbanden, die partners uit de strafrechtketen, de zorgketen, gemeentelijke partners en bestuur verbinden in de aanpak van complexe problematiek. Het doel van de samenwerking is het terugdringen van overlast, huiselijk geweld en criminaliteit.
Op het gebied van participatie van de bewoners
Door middel van een telefonisch netwerk worden bewoners via de meldkamer van de politie geïnformeerd over actuele veiligheidsaspecten in hun wijk en worden ze betrokken bij opsporingsactiviteiten. Ook vanuit de gemeente kunnen we dit communicatiemiddel inzetten bij de uitvoering van ons veiligheidsbeleid.
Buurtbemiddeling is een methode om buurtgenoten in een conflictsituatie weer met elkaar in gesprek te brengen. De methode werkt het best in een vroeg stadium en bij niet al te ernstige problemen. Goed getrainde vrijwilligers helpen de partijen om het contact te herstellen en oplossingen te bedenken voor hun conflict.
Op het gebied van Ondermijning
Regionaal convenant Hennepteelt
De hoofddoelstelling van het convenant is om, door een eenduidige integrale aanpak, het aantal hennepkwekerijen en de daarmee samenhangende overlast, verloedering en gevaren terug te dringen en potentiële henneptelers te ontmoedigen. Ook de verwevenheid van de hennepcriminelen met de bovenwereld wordt hiermee aangepakt.
Het RIEC ondersteunt de samenwerking tussen strafrechtelijke en bestuurlijke partijen. Zij vormt een shared service organisatie voor de capaciteit en expertise van bestuurlijke maatregelen. De samenwerking leidt tot een intensievere informatie-uitwisseling tussen alle samenwerkende partners. Daarnaast faciliteert het RIEC de onderlinge afstemming van strafrechtelijk en bestuurlijk handhavend optreden op regionaal niveau.
Integraal Gemeentelijk Projectteam (IGP)
De doelstelling van dit samenwerkingsverband is het opsporen en aanpakken van (sociale) fraudestructuren en maatschappelijk onacceptabel gedrag. Primair is dit project repressief en bestrijdend van aard, maar tegelijkertijd ook zorg signalerend en toeleidend.
Het gewin bij deze samenwerking is gelegen in opsporing en terugvordering van uitkeringsfraude, het zuiver houden van de Basis Registratie Personen (voorheen GBA), het voorkomen van woonfraude (in samenwerking met onze corporaties) en het adequaat in breder projectverband kunnen optreden tegen complexe fraude (zoals bijv. arbeidsuitbuiting).
Convenant handhaven op elkaars grondgebied
Het convenant beoogd toezicht en handhaving in het buitengebied te vergroten, door een samenwerkingsverband vast te leggen tussen verschillende organisaties. Het convenant richt zich tot alle Gelderse gemeenten, omgevingsdiensten, waterschappen, Rijkswaterstaat, e.a. en heeft betrekking op BOA’s werkzaam in Domein I (voor zover het activiteiten buiten de bebouwde kom betreft) en Domein II (milieu, welzijn en infrastructuur). De Provincie Gelderland heeft hierin een coördinerende rol.
De aanpak richt zich op het inzichtelijk maken, handhaven en vergroten van de veiligheid in het buitengebied door een analyse van het buitengebied uit te laten voeren door het RIEC, in te zetten op publiek-private samenwerking en aansluiting te zoeken bij het Keurmerk Veilig Buitengebied onder procesbegeleiding van het Platform Veilig Ondernemen (PVO) en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV).
Op het gebied van Fysieke Veiligheid
Regionaal Risicoprofiel, Beleidsplan en Crisisplan Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Eind 2019 stemde het Algemeen Bestuur in met de vierjaarlijkse ‘beleidstrilogie’ van Gelderland-Zuid en daarmee met de koers voor de periode 2020-2023.
Het Risicoprofiel beschrijft de inventarisatie en analyse van de aanwezige risico’s in Gelderland-Zuid. Het risicodiagram wordt jaarlijks geëvalueerd en gedeeld met gemeenten.
In het Beleidsplan staan de ambities voor de periode 2020-2023 als het gaat om het voorkomen en verminderen van risico’s en op welke bedreigingen we ons (verder) moeten voorbereiden.
Het Crisisplan beschrijft de inrichting van de multidisciplinaire en monodisciplinaire crisisorganisatie. De taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de regionale crisisorganisatie zijn hierin vastgelegd.
Mensen die uit de gevangenis komen, hebben recht op nazorg. Dergelijke begeleiding helpt recidive en overlast voorkomen. De gemeente is verantwoordelijk voor de nazorg aan ex-gedetineerden op de volgende vijf leefgebieden: ID-bewijs, huisvesting, inkomen & werk, schulden en zorg.
Om de recidive van ex-gedetineerden te verlagen is in het Veiligheidshuis het coördinatiepunt nazorg ex-gedetineerden ingericht. Zij screenen de ex-gedetineerden op de leefgebieden, en voor complexe casuïstiek worden daar concrete dagbestedings- en begeleidingstrajecten ingezet. De gemeente blijft verantwoordelijk voor de uitvoering van deze nazorg.
De beleidsmedewerker integrale veiligheid is verantwoordelijk voor de ambtelijke coördinatie op het veiligheidsbeleid. Primair voert hij de regie op de ketenpartners, geeft sturing aan de ketensamenwerking en bewaken de verbinding en samenhang tussen de verschillende veiligheidsthema’s en uitvoeringsactiviteiten.
Daarnaast is de beleidsmedewerker integrale veiligheid adviseur, projectleider en regisseur op het gebied van openbare orde en veiligheid. Op deze terreinen vertegenwoordigt hij de gemeente op ambtelijk niveau in diverse lokale en regionale samenwerkingsverbanden en overlegstructuren. In de relatie met het gemeentebestuur en met de burgemeester bekleedt de beleidsmedewerker integrale veiligheid een strategische en adviserende positie.
Gedurende de looptijd van dit plan wordt organisatorisch toegewerkt naar een afdeling/ team Integrale veiligheid en Handhaving bestaande uit Integrale Veiligheid, Openbare Orde en Veiligheid, Integrale Handhaving, A.P.V., vergunningverlening en Evenementen.
De gemeenteraad is kader stellend voor het integraal veiligheidsbeleid. De uitvoering van het veiligheidsbeleid is een verantwoordelijkheid van het college van burgemeester & wethouders, waarbij de burgemeester optreedt als portefeuillehouder. De burgemeester voorziet als zodanig in de bestuurlijke coördinatie op het veiligheidsbeleid. Dit mede gelet op de wettelijke verantwoordelijkheid en de eigenstandige bevoegdheden van de burgemeester om de openbare orde en veiligheid te handhaven. De burgemeester onderhoudt periodiek contact met belangrijke strategische partners als de politie en het openbaar ministerie in het driehoeksoverleg en in het driewekelijkse politieoverleg met de teamchef. Daarnaast vertegenwoordigt de burgemeester de gemeente op bestuurlijk niveau in diverse lokale en regionale samenwerkingsverbanden en overlegstructuren. Dit betreft o.a. het Districtelijk Veiligheidsoverleg (DVO) en het overleg van de gezagsdriehoek de Waarden. De burgemeester bewaakt daarbij ook de samenhang en verbinding van het veiligheidsbeleid met buurgemeenten en regionale ontwikkelingen.
Het voorliggende veiligheidsplan voorziet in het beleidsmatige kader van het integraal veiligheidsbeleid voor de periode 2022-2026. Na vaststelling door de gemeenteraad wordt het beleidsplan jaarlijks doorvertaald door het college naar een uitvoeringsplan. Dit geeft de mogelijkheid om de uitvoering jaarlijks te evalueren en bij te sturen.
De uitvoeringsplannen worden onder verantwoordelijkheid van het managementteam doorvertaald in de programmabegroting, in werk- en afdelingsplannen en in specifieke plannen van aanpak rond bepaalde veiligheidsthema’s. De beleidsmedewerker integrale veiligheid stuurt op de inbedding van het integraal veiligheidsbeleid in werk- en afdelingsplannen van externe partners.
Integraal veiligheidsbeleid draait voor een belangrijk deel om de samenhang tussen (andere) beleidsterreinen en om de verbinding van sociaal-maatschappelijke en sociaaleconomische opgaven met veiligheidsvraagstukken. Het integraal veiligheidsbeleid geeft daarmee ook daadwerkelijk richting en sturing aan de programmering en uitvoering van andere en flankerende beleidsterreinen en is daarmee ook in financieel perspectief geen volledig op zichzelf staand programma, ondanks een eigen budget. Een belangrijk deel van de uitvoeringsactiviteiten die voortvloeien uit het voorliggende beleidsplan krijgen ook in financieel opzicht hun beslag binnen flankerende beleidsterreinen en daarmee binnen flankerende budgetten. Daarbij gaat het er niet om dat er in die beleidsterreinen meer gedaan moet worden met meer middelen, maar dat er met bestaande middelen meer maatschappelijk resultaat wordt geboekt door aspecten van veiligheid en leefbaarheid efficiënt en proactief te integreren. Dit geldt in het bijzonder voor de beleidsterreinen op het gebied van de openbare ruimte en jeugd.
Om te bepalen wat we de komende periode willen bereiken is het noodzakelijk om eerst een beeld te hebben van de cijfers van de gemeente Maasdriel in de afgelopen periode.
Het aantal woninginbraken is in de afgelopen periode sterk gedaald. Om deze afname te bewerkstelligen is de afgelopen jaren op regionaal niveau flink geïnvesteerd in een preventieve aanpak en zijn op lokaalniveau de hotspots waar veel woninginbraken hebben plaatsgevonden geanalyseerd zodat de preventieve maatregelen gericht ingezet konden worden.
Buren onderling hebben nog wel eens te maken met een conflict. Dit blijkt ook uit de cijfers van burengerucht en het aantal buurtbemiddelingen dat op jaarbasis in gang wordt gezet.
De politie brengt jaarlijks het aantal registraties met betrekking tot verwarde personen in beeld. Op landelijk niveau wordt hierin een toename gesignaleerd. De omschrijving van een verward persoon levert echter nog wel eens discussie op. Dat betekent dat de registratie ervan ook discussie oproept. Feit is dat door de huidige wijze van registreren geen goed beeld kan worden gegenereerd. Incidenten met verwarde personen worden onder vele maatschappelijke klassen in de politiesystemen weggezet. Daarnaast is er geen vaste code voor verwarde personen.
Het aantal drank en drugsincidenten worden ook geregistreerd. (N.B.: dit betreft overlastincidenten als gevolg van drank- en drugsgebruik).
Het aantal dreigingen en mishandelingen wordt ook geregistreerd.
Op het gebied van bedrijvigheid en veiligheid laten de cijfers het volgende zien:
(Georganiseerde) criminaliteit / ondermijning
Het gebruik van alcohol en/of drugs zorgt op verschillende wijzen voor problemen, een integrale aanpak is daarom noodzakelijk en wordt inmiddels geruime tijd toegepast op basis van het preventie- en handhavingsplan alcohol. De politie heeft haar focus op dit thema.
Totaal aantal politieregistraties (alle categorieën)
*2020 stond voornamelijk in het teken van de coronapandemie en de daarbij behorende maatregelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-124262.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.