Datum: 21 maart 2022
Kenmerk: 0440492
Burgemeester en wethouders,
INLEIDING
Bevoegdheid:
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 17 november 2011 is deze bevoegdheid door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de Teammanager beheer openbare ruimte.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Besluitverplichting
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
1. De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
2. Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken
Procedure
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Deze heeft een positief advies afgegeven.
Motivering
De Bergweg is een doorgaande weg binnen de kern Zeist waar veel autoverkeer gebruik van maakt. Aan de Bergweg in het pand met huisnummer 10 is de Zeister Vrije School gevestigd. Dit leidt tot veel verkeersbewegingen van vooral kwetsbare verkeersdeelnemers zoals scholieren, voetgangers en fietsers. Ter hoogte van de school is reeds een schoolzone aangegeven met een adviessnelheid van 15 km/h. Uit meldingen van de school en ouders blijkt dat er, ondanks de schoolzone, problemen worden ervaren met het oversteken van de drukke Bergweg. Vanuit de school is dan ook het verzoek gekomen om een voetgangersoversteekplaats te realiseren. Met deze oversteekplaats komt er een vaste plek waar veilig overgestoken kan worden.
Op grond van bovenstaande is het dan ook gewenst een voetgangersoversteekplaats in te stellen op de Bergweg, ter hoogte van huisnummer 24.
Met het verkeersbesluit worden de volgende doelstellingen beoogd:
• het verzekeren van de veiligheid op de weg;
• het beschermen van weggebruikers en passagiers;
• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
BESLUITEN
Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:
1. het instellen van een voetgangersoversteekplaats op de Bergweg ter hoogte van huisnummer 24 door het plaatsen van borden L2 van bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede het aanbrengen van de bijbehorende zebramarkering;
2. de bebording te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.
Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking zodra de bebording is aangebracht.
Communicatie
Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad en op www.zeist.nl/verkeersbesluiten. Daarnaast ligt het besluit inclusief tekening gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis.
burgemeester en wethouders van Zeist,
namens dezen,
teammanager Beheer en Openbare Ruimte
b/a Randolf van Son
Annemarie Wolters
Bezwaarmogelijkheid
Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:
• de naam, het adres en de handtekening van de indiener;
• de dagtekening;
• een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;
• de gronden van het bezwaar.
De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn.
Voorlopige voorziening
Daarnaast kunt u na het indienen van het beroepschrift (als onverwijlde spoed dat gelet op de betrokken belangen vereist) schriftelijk een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Ook aan deze procedure zijn griffiekosten verbonden. Na indiening van het verzoek om voorlopige voorziening krijgt u van de rechtbank nader bericht over de verdere procedure.
U kunt ook digitaal het beroep- en verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Griffierecht
Het griffierecht bedraagt:
• € 170,- voor een natuurlijk persoon;
• € 338,- voor een rechtspersoon.
Na indiening ontvangt u hierover nader bericht van de rechtbank.