Jaarverslag 2021 & Uitvoeringsprogramma 2022 Vergunningen, Toezicht en Handhaving Wabo

 

Samenvatting

 

Op 22 juni 2021 is het VTH-beleidskader 2021-2024 vastgesteld. Hierin is het kader geschetst waarbinnen uitvoering wordt gegeven aan alle VTH-taken. Zowel op het gebied van de Wabo-thuistaken als de milieutaken. Deze benadering is nieuw en bevordert integraal werken en maatwerk.

 

In het jaarverslag zijn de resultaten van 2021 benoemd en zijn lessen getrokken. De lessen / verbeterpunten zijn in het uitvoeringsprogramma 2022 verwerkt. Het taakveld milieu, belegd bij de Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU), maakt ook onderdeel uit van dit document zodat de thuistaken (bouwen etc.) en de milieutaken beter op elkaar zijn aan te sluiten. Dit jaar is hiervoor een productblad milieu toegevoegd.

 

Resultaten 2021 compact

  • Er zijn 466 omgevingsvergunningen (bouwen, RO, aanleg en monument) verleend aan particulieren en bedrijven en 255 principeverzoeken behandeld;

  • Er is toegezien op de naleving van wetten en indien nodig handhavend opgetreden;

  • De inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging zijn voorbereid;

  • Het VTH-beleidskader is vastgesteld;

  • Het jaarverslag 2020 en het uitvoeringsprogramma 2021 zijn vastgesteld;

  • Het uitvoeringsprogramma 2021 is uitgevoerd;

  • Er is een ontwikkelplan opgesteld voor het verbeteren van de ruimtelijke processen.

Belangrijkste lessen 2021

  • De ruimtelijke processen moeten bijgestuurd worden. Het perspectief van de samenleving dient centraal te staan. Ook de Omgevingswet stelt de samenleving centraal. Het opgestelde ontwikkelplan voor het verbeteren van de ruimtelijke processen zal in 2022 verder worden uitgevoerd;

  • Het is belangrijk in 2022 te oefenen met het stelsel van private kwaliteitsborging;

  • Het beleid voor permanente bewoning recreatiewoningen dient te worden geactualiseerd. De huidige woningnood / schaarste dient hierbij te worden betrokken.

Belangrijkste doelen 2022

  • Vergunningen voorbereiden / verlenen voor particulieren en bedrijven;

  • Toezien op de naleving van wetten en indien nodig handhavend opgetreden

  • Op 1 januari 2023 klaar zijn voor de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging;

  • Het verbeteren van de ruimtelijke processen;

  • Het verder ontwikkelen van de regionale uitvoerings- en handhavingsstrategie;

  • Het beleid voor permanente bewoning recreatiewoningen actualiseren;

  • Het opstellen van participatiebeleid.

In de productbladen is per activiteit toelichting gegeven op o.a. de doelstellingen en de relatie met het VTH-beleidskader.

1. Inleiding

 

Dit document bevat het jaarverslag 2021 over de uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van vergunningen, toezicht en handhaving (VTH) en het uitvoeringsprogramma 2022 voor deze taken in de vorm van een reeks productbladen.

 

Op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en het daarop gebaseerde Besluit omgevingsrecht (Bor) is het wettelijk verplicht om integraal beleid, een jaarverslag en een uitvoeringsprogramma op het gebied van vergunningen, toezicht en handhaving (VTH) vast te stellen. Het jaarverslag en het uitvoeringsprogramma zijn in één document gevat. Dit omdat het uitvoeringsprogramma mede wordt bepaald door de resultaten uit het jaarverslag. Hierbij is gebruik gemaakt van het regionale format.

 

In het VTH-beleidskader 2021-2024 is ervoor gekozen om de big-8 beleidscyclus te volgen. Het jaarverslag en het uitvoeringsprogramma vormen het operationele deel (in de afbeelding de onderste ring).

 

 

Het jaarverslag is een terugblik op het afgelopen jaar. Hierin worden de resultaten benoemd van de doelstellingen uit het uitvoeringsprogramma 2021. Voorts worden de doelen geëvalueerd. Verbeterpunten worden meegenomen naar het uitvoeringsprogramma 2022.

 

In het uitvoeringsprogramma wordt beschreven hoe de gemeente in 2022 uitvoering geeft aan haar VTH-beleid.

 

In het jaarverslag en uitvoeringsprogramma ligt het accent op de ‘wabo thuistaken’ (zoals ‘bouwen’ en ‘planologisch gebruik’). De milieutaken zijn bij de ODRU ondergebracht. Hiervoor wordt separaat een jaarverslag en een uitvoeringsprogramma opgesteld. Toch maakt milieu onderdeel uit van dit document zodat de taakvelden beter op elkaar kunnen worden afgestemd. Dit bevordert integraal werken en maatwerk. Dit jaar is hiervoor een productblad milieu toegevoegd. Hoofddoel is: het behouden en bevorderen van een gezonde en duurzame leefomgeving voor iedereen, waarbij vanuit een positieve grondhouding initiatieven en ontwikkelingen worden behandeld, vraagstukken integraal worden benaderd en eigen verantwoordelijkheid en naleefgedrag van inwoners en bedrijven worden gestimuleerd.

 

1.1. Leeswijzer

In hoofdstuk 2 staat beschreven welke VTH-taken binnen de scope van de beleids- en uitvoeringscyclus vallen, wie deze taken uitvoert en welke ontwikkelingen er binnen het VTH-vakgebied zijn.

 

Hoofdstuk 3 schetst de personele en financiële borging.

 

Hoofdstuk 4 bevat de grote lijnen van het jaarverslag 2021 en hoofdstuk 5 het uitvoeringsprogramma 2022.

 

In de productbladen wordt per activiteit toelichting gegeven op o.a. de doelstellingen en de relatie met het VTH-beleidskader. De productbladen staan in bijlage 1.

 

1.2. Samenwerkingspartners

Het Besluit omgevingsrecht (Bor) en de Ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor) verplichten afstemming met en bekendmaking van het uitvoeringsprogramma aan betrokken bestuursorganen en strafrechtelijke partners. Het vastgestelde uitvoeringsprogramma zal worden toegezonden aan de betrokken handhavingspartners. Denk hierbij aan de Omgevingsdienst regio Utrecht, de Veiligheidsregio Utrecht, de provincie Utrecht en de politie. In het VTH-beleidsplan 2021-2024 zijn de samenwerkingspartners uitgebreid beschreven.

 

1.3. Interbestuurlijk toezicht

De provincie Utrecht beoordeelt jaarlijks vanuit het interbestuurlijk toezicht (IBT) de uitvoering van een aantal (medebewind)taken van de gemeente Vijfheerenlanden. Naast het financiële toezicht gaat het onder andere om toezicht op het gebied van het omgevingsrecht. Om de provincie het toezicht uit te kunnen laten oefenen heeft de gemeente informatie verstrekt. Op basis daarvan heeft de provincie beoordeeld of de uitvoering aan de daaraan gestelde eisen voldoet. De provincie hanteerde daarbij de volgende beoordelingen: ‘niet adequaat’, ‘redelijk adequaat’ en ‘adequaat’.

 

Het onderdeel vergunningverlening, toezicht en handhaving is beoordeeld als 'redelijk adequaat'. De onderdelen ruimtelijke ordening en monumenten & archeologie zijn beoordeeld als ‘adequaat’. De beoordeling houdt in dat voor het onderdeel vergunningverlening, toezicht & handhandhaving grotendeels wordt voldaan aan de wettelijke vereisten. Bijlage 2 bevat de reactie van het college van burgemeester en wethouders op de verbeterpunten, deze is op 19 mei 2021 aan de gemeenteraad gestuurd.

2. VTH-taken

2.1 Thuistaken

De uitvoering van de VTH-taken vloeit voort uit de wettelijke plichten en bevoegdheden die de gemeente heeft. De thuistaken zijn de op wetgeving gebaseerde activiteiten op grond van artikel 2.1 en 2.2 van de Wabo met uitzondering van de activiteit milieu. Denk hierbij aan het bouwen van het bouwwerk, het afwijken van het bestemmingsplan en het kappen van een boom. De Wabo-thuistaken zijn ondergebracht bij de teams ‘Vergunningen’ en ‘Toezicht & Handhaving’. Deze teams maken deel uit van het overkoepelende taakveld ‘Fysieke Leefomgeving’. De regisseur VTH zorgt voor de afstemming tussen de teams.

 

2.2 Milieutaken

2.2.1. Omgevingsdienst

Een gemeente is bij wet verplicht om een deel van de Wabo-taken milieu onder te brengen bij een omgevingsdienst. De omgevingsdienst voert de Wabo-taken milieu in mandaat uit voor de aangesloten gemeenten. Vijfheerenlanden is aangesloten bij de Omgevingsdienst regio Utrecht (hierna ODRU). De taken van de ODRU zijn grofweg te verdelen in ‘Vergunningen en meldingen’, ‘Toezicht en handhaving’ en ‘Expertise & advies’.

 

De ODRU behandelt bijvoorbeeld alle sloopmeldingen (inclusief asbestsaneringen) en alle meldingen in het kader van het Activiteitenbesluit. Het toezicht hieromtrent wordt ook door de ODRU verzorgd.

2.2.2. Programma en evaluatie

De samenwerkingsafspraken tussen de ODRU en de gemeente liggen vast in een dienstverleningsovereenkomst. De ODRU rapporteert ieder kwartaal en ook jaarlijks over de voortgang van de uitvoering van haar taken voor de gemeente. Ook stelt de ODRU jaarlijks in overleg met de gemeente een uitvoeringsprogramma (UVP) op. Het uitvoeringsprogramma 2022 is op 21 december 2021 door het college van B&W vastgesteld.

 

De ODRU maakt voor alle gemeenten één jaarverslag met daarin een korte toelichting per gemeente. Het jaarverslag wordt door het algemeen bestuur van de ODRU vastgesteld en daarna naar de gemeenten gestuurd. De belangrijkste ontwikkelingen in 2021 zijn ook vermeld in het nieuwe productblad milieu. Zie bijlage 1, productblad 7.1.

2.2.3 Milieu als groeimodel

Daar waar mogelijk is in dit document een link gelegd met de taken van de ODRU. Verder kan de gemeente de ODRU aan de voorkant zwaartepunten meegeven. Dat gebeurde tot nu toe nauwelijks, maar het nieuwe beleid vormt hiervoor een basis. Dit jaar is dan ook voor het eerst een productblad milieu toegevoegd. Deze werkwijze zal gaandeweg groeien. Maatwerk en integraal werken zijn hierbij belangrijke factoren.

 

2.3 Kwaliteitscriteria

2.3.1 Spiegeling aan de kwaliteitscriteria juli 2021

De gemeenteraad van de gemeente Vijfheerenlanden heeft in 2020 de ‘Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht 2020 Gemeente Vijfheerenlanden‘ vastgesteld. De eisen richten zich op ervaring, deskundigheid en taakfrequentie en leggen ook een ondergrens voor het aantal medewerkers dat een bepaalde taak dient uit te voeren.

 

In juli 2021 heeft een spiegeling van de VTH-organisatie aan de kwaliteitscriteria plaatsgevonden. Over de grote lijn blijkt Vijfheerenlanden in staat zelfstandig aan de kwaliteitscriteria te voldoen. Zie bijlage 3.

2.3.2 Opleidingsplan

Alle benodigde trainingen en cursussen om te voldoen aan de kritieke massa zijn in 2021 opgenomen in een opleidingsplan. Door Corona heeft niet alle scholing kunnen plaatsvinden. Door personeelswisselingen moet het opleidingsplan in 2022 geactualiseerd worden. Hierbij zal aandacht worden besteed aan het op juiste wijze vastleggen van de opleidingsresultaten in het personeelsdossier.

2.3.3 Regionale uitvoerings- en handhavingsstrategie

De gemeenten zijn verplicht om gezamenlijk beleid voor de basistaken milieu te hanteren(artikel 7.2, sub 2 van het Bor). De ODRU-gemeenten kenden nog geen gezamenlijk beleid. Hiervoor is de regionale Uitvoerings- en Handhavingsstrategie (U&H-strategie) opgesteld. Dit als uitkomst van een samenwerkingsproject van gemeenten, provincie en de beide milieudiensten. Door samen te werken geldt er een uniform beleid voor milieu in de hele provincie Utrecht. Gemeente Vijfheerenlanden is ambtelijk betrokken geweest bij de totstandkoming van de strategie.

 

De regionale U&H-strategie is in februari 2022 door het college vastgesteld en ter informatie aan de raad gestuurd. De strategie geeft een uniform strategisch kader voor de taken die door de ODRU worden uitgevoerd en draagt bij aan het professioneel en uniform uitvoeren van de basistaken milieu.

 

De U&H-strategie borgt een deel van de procescriteria. De procescriteria zijn de eisen die, ingevolge de artikelen 13.5 tot en met 13.11 van het Omgevingsbesluit, aan de uitvoering van de VTH-taken worden gesteld. Deze eisen gelden straks ook onder de Omgevingswet.

 

In 2022 wordt bezien of de strategie ook van toepassing verklaard kan worden op de thuistaken. Die thuistaken gaan veranderen door de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen (hierna Wkb), de strategie zal daar ook op toegesneden moeten worden.

2.3.4 Bereikbaarheid / piket

Ingevolge de kwaliteitscriteria moet de gemeentelijke organisatie ook buiten de gebruikelijke kantooruren bereikbaar en beschikbaar zijn voor de milieuhandhavingstaken. Denk daarbij aan het melden van acute klachten en de behandeling van incidenten. De ODRU heeft een 24/7 consignatiedienst (piketdienst) in werking voor het behandelen van klachten en incidenten voor het taakveld milieu. Ook voor ondersteuning bij crisis en rampen kan de gemeente Vijfheerenlanden door een consignatiedienst de ODRU 24/7 inschakelen. Voor bouwtoezicht is het team Toezicht & Handhaving 24/7 bereikbaar bij calamiteiten. Het nummer is bekend bij de regionale meldkamer / officier bevolkingszorg.

 

2.4 Ontwikkelingen in het vakgebied

 

2.4.1 Inleiding

Het beleidsveld fysieke leefomgeving staat aan de vooravond van grote veranderingen door de komst van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouw. De acties die betrekking hebben op werken met de Omgevingswet en de Wkb zijn ondergebracht in het projectplan Omgevingswet. Het projectplan bevat de acties omtrent het technisch en juridisch waarmaken van de Omgevingswet.

2.4.2 Omgevingswet

De manier van werken onder de Omgevingswet wordt anders. Er komt meer ruimte voor initiatieven en lokaal maatwerk. Onder de wet wordt gewerkt vanuit vertrouwen (van “nee, tenzij”, naar “ja, mits”) en er moet een integrale afweging over het hele fysieke domein worden gemaakt.

 

Het uitgangspunt in de Omgevingswet is dat omgevingsvergunningen worden voorbereid met de reguliere procedure. Deze procedure is gebaseerd op de standaardregeling voor het afhandelen van aanvragen tot het geven van een beschikking uit titel 4.1 van de Algemene wet bestuursrecht. Op grond van artikel 16.64, eerste lid, van de Omgevingswet, bedraagt de beslistermijn acht weken.

 

De invoering van de Omgevingswet heeft niet alleen inhoudelijke en procedurele gevolgen, maar ook gevolgen voor het digitale proces van vergunningverlening, voor het digitale proces van het publiceren van planregels en toepasbare regels in de landelijke voorziening van het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO). Vanaf 1 juli 2022 moeten alle gemeenten hierop zijn aangesloten. Het DSO moet voor zowel overheden als initiatiefnemers een overzicht gaan bieden van regels, beleid en vergunningen op een bepaalde locatie. Gebruikers kunnen straks checken of ze een vergunning of melding moeten doen.

 

In het kader van de invoering van de Omgevingswet wordt in het eerste kwartaal 2022 een nieuwe VTH-applicatie geïmplementeerd. Het nieuwe systeem wordt aangepast aan de nieuwe procedures die de Omgevingswet en de Wkb met zich meebrengen en wordt aangesloten op het DSO.

2.4.3 Wet kwaliteitsborging bouw

De Wkb heeft drie doelen: een verbeterde (borging van de) bouwkwaliteit, een verbeterde positie van de consument, en het stimuleren van kwaliteitsverbetering & faalkostenvermindering. De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen hevelt de uitvoering van de technische toetsingen aan het Bouwbesluit over naar private partijen.

 

 

In het stelsel zijn bouwwerken verdeeld in drie gevolgklassen:

  • 1.

    laag risico (woningen en eenvoudige bedrijfspanden),

  • 2.

    midden risico (bibliotheken, scholen, gemeentehuizen en andere gebouwen tot 70 meter hoogte) en

  • 3.

    hoog risico (metrostations, voetbalstadions, ziekenhuizen en gebouwen hoger dan 70 meter).

Binnen de nieuwe wet heeft de gemeente nog steeds een toetsende rol op de volgende zaken:.

  • -

    toetsing van het bouwplan op eisen van welstand en op toegelaten instrumenten;

  • -

    toets of het bouwplan past binnen het bestemmingsplan;

  • -

    toets op gevaren van bouwactiviteiten voor omwonenden en passanten;

  • -

    toets van het gebouwdossier van de kwaliteitsborger bij gereed melding van het bouwwerk

De invoering van de Wkb is gekoppeld aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Daarom zal het nieuwe systeem voor het eerste deel van de gebouwen naar verwachting vanaf 1 juli 2022 gelden. Op een later moment wordt op basis van evaluatie beslist of de wet ook gaat gelden voor complexere bouwprojecten.

 

2.5 Periodieke evaluatie beleidskader

Het nieuwe VTH-Beleid 2021-2024 is recent door het college vastgesteld (22 juni 2021). Dit beleid is aangevuld met de regionale Uitvoerings- en Handhavingsstrategie (U&H-strategie). De U&H-strategie regio Utrecht geeft een uniform kader voor de wettelijke basistaken die door de omgevingsdiensten worden uitgevoerd. Deze zal in regionaal verband steeds bijgewerkt worden waarbij vanuit de gemeente ambtelijk actief wordt geparticipeerd.

 

De regionale werkgroep is voornemens een regiomodel UH&S te maken -dat door de individuele gemeenten kan worden vastgesteld.- voor alle thuistaken. Deze strategie wordt tevens toegesneden op de Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb).

 

Voorts wordt gewerkt met productbladen zoals in de regio gebruikelijk is en willen we de uitvoeringsprogramma’s van gemeente en ODRU meer op elkaar laten aan sluiten door te werken met productbladen milieu.

 

3. Personele en financiële borging

3.1 Inleiding

In dit hoofdstuk is de borging van personeel en financiële middelen beschreven. Voor bouwen wordt dit uitgebreid besproken, zoals hieronder uiteengezet. Voor milieu geldt dat de borging van personeel in het jaarverslag van de ODRU beschreven wordt. De kosten voor de gemeente bij de inzet van gemeentepersoneel staan in de gemeentelijke begroting.

 

3.2 Beschikbare capaciteit

De beschikbare capaciteit bij de teams Vergunningen en Toezicht & Handhaving voor de uitvoering van de Wabo-taken Bouwen over 2022 is als volgt opgebouwd:

 

Formatie Vergunningverlening Wabo Bouwen

Fte *

Administratief

1,33

Vergunningverlening (Technische toetsing)

2

Vergunningverlening (Overige toetsing)

2

Vergunningverlening (Juridisch)

2,25

Totaal

7,58

Formatie Vergunninggerichte toezicht Wabo Bouwen

Fte *

Administratief

0,47

Toezicht (Technische toetsing)

1

Toezicht (Overige toetsing)

1

Juridisch

0,36

Totaal

2,83

Formatie Handhaving Wabo Bouwen

Fte *

Administratief

0,35

Toezichthouder/Handhaver

3

Juridisch

2,3

Totaal

5,5

*1 fte = 1400 uur

 

3.3 Benodigde capaciteit

Aan de hand van een Smarttool hebben we de werkvoorraad inzichtelijk gemaakt. In de tabellen hieronder wordt de werkvoorraad afgezet tegen de beschikbare formatie. Aangezien het uitvoeren van alle taken geen realistische doelstelling vormt met het oog op de beschikbare capaciteit, geven we de benodigde formatie aan het werken met prioriteiten.

 

WABO Bouwen

Benodigde uren op basis van prioritering

V

T

H

Directe werkzaamheden (uren op jaarbasis)

6800

2855

3968

Overige werkzaamheden (uren op jaarbasis)

2750

0

3168

Totale uren-inschatting

9550

2855

7137

Beschikbare FTE

7,58

2,83

5,65

Benodigde FTE

7,53

2,40

5,57

Tekort/overschot

+0,15

+0,43

+0,08

 

3.4 Financiële borging

De financiële borging voor de inzet van de beschikbare capaciteit en de nodige middelen ligt vast in de jaarlijkse begroting van de gemeente.

 

Kostensoort Vergunningen Wabo Bouwen

Begroting 2022

411999 Salarissen

€739.600,00

438201 Advies/onderzoekkosten

€143.396,84

438207 Contracten/lidmaatschappen

€1.489,00

837000 Leges

€2.219.452,33-

844800 Ov. Inst. en pers.

€10.000,00-

* Saldo

€1.346.455,49-

 

Kostensoort Toezicht en Handhaving Wabo Bouwen

Begroting 2022

411000 Salarissen

€732.500,00

438110 Uitbesteding Werkzaamheden

€32.354,71

438130 Verzekeringen

€53,00

438200 Algemene kosten

€90.243,97

438202 Teambuildingskosten

€550,00

843804 Dwangsommen

€5.702,00-

* Saldo

€861.403,68

 

Kostensoort Vergunningen Milieu

Begroting 2022

443300 Betaalde inkomensoverdrachten GR'n

1.336.800,00

 

 

4. Jaarverslag 2021

4.1 Wat vonden we belangrijk?

Het nieuwe VTH-beleidskader is op 22 juni 2021 is vastgesteld en kent 5 centrale beleidsdoelstellingen:

De komende beleidsperiode realiseren wij

  • 1.

    aangepaste werkwijzen en processen aan de Omgevingswet, zodat volgens de uitgangspunten van deze wet gewerkt kan worden.

  • 2.

    een versterking van de koppeling tussen beleid en uitvoering en nadrukkelijker sturen op prioriteit en inzet.

  • 3.

    aangepaste werkwijzen en processen op het stelsel van private kwaliteitsborging zodat wij erop toe kunnen zien dat de markt zijn verantwoordelijkheid neemt.

  • 4.

    de implementatie van een uniforme uitvoering van werkzaamheden a.d.h.v. de risicoanalyse en prioritering.

  • 5.

    een VTH-cyclus die voldoet aan de wettelijke kwaliteitseisen voor de uitvoering van de VTH-taken.

Omdat er onvoldoende budget en personele capaciteit is om alle VTH-taken volledig uit te voeren is in het VTH-beleidskader aangegeven aan welke taken hoge, gemiddelde of lagere prioriteit wordt toegekend. Om de prioriteiten te kunnen bepalen is een risicoanalyse gemaakt voor alle relevante activiteiten die in het kader van de Wabo worden uitgevoerd.

 

4.2 Wat hebben we gedaan?

In het afgelopen half jaar heeft de gemeente gewerkt aan het uitvoeren van het UVP 2021. In deze paragraaf wordt in algemene zin teruggeblikt op het uitvoeringsprogramma. Onder meer zijn de volgende doelen bereikt.

 

Ad 1

Gemeente 5HL is aangesloten op de pre-productie omgeving van het DSO v.w.b. de STAM-koppeling, inclusief samenwerkingsruimte. Aansluiting op Productie omgeving dient nog te gebeuren.

 

De testomgeving van Centric Leefomgeving draait en diverse koppeling zijn gelegd (koppeling met DSO/BAG/KvK/GBA). In augustus 2021 is de koppeling met het zaaksysteem en DROP ingericht. Beheerders van de applicatie hebben trainingen gevolgd.

 

Onder begeleiding van het bedrijf Triode zijn de (werk)processen binnen het VTH-domein vastgelegd. Deze processen vormen de basis voor werken met de Omgevingswet / Wet kwaliteitsborging.

 

Alle medewerkers hebben cursussen gevolgd over de bedoeling en de beoogde werking van het stelsel Omgevingswet.

 

Dit jaar zijn er regionale webinars over de Omgevingswet gevolgd door de medewerkers.

 

Ad 2

In verband met het uitstel inwerkingtreding Omgevingswet is nog geen participatiebeleid vastgesteld. Er is wel een werkgroep gestart die de eerste stappen heeft gezet.

 

Ad 3

Er is een impactanalyse is uitgevoerd. De eerste proefprojecten dienen zich aan.

 

Ad 4

De beschreven strategieën en werkwijze in het VTH-beleid, bijlagebundel en uitvoeringsprogramma zijn afgestemd op de werkwijze in de praktijk. Het beleid is intern uitgedragen. De check op de doorwerking vindt ook plaats door het vier-ogenprincipe. Dit betekent dat besluiten eerst verzonden worden als deze ook gezien zijn door een ander.

 

Ad 5

Het VTH-Beleid 2021-2024 is op 22 juni 2021 vastgesteld. Hierin zijn onder meer de tafel van 11 een toezichtstrategie en een naleefstrategie opgenomen.

 

Het jaarverslag 2020 en het uitvoeringsprogramma 2021 zijn op 22 juni 2021 door het college vastgesteld. De documenten zijn gedeeld met de provincie.

 

Voor het verslag per taak/activiteit wordt verwezen naar de productbladen. De productbladen zijn opgenomen in bijlage 1.

 

4.3 Lessen 2021 / aandachtspunten 2022

In 2021 hebben we de volgende lessen geleerd:

  • -

    De ruimtelijke processen moeten bijgestuurd worden. Het perspectief van de samenleving dient centraal te staan. Ook de Omgevingswet stelt de samenleving centraal. Tijdens de teamdag 2021 is het Ontwikkelplan voor de ruimtelijke processen besproken. Aandachtspunt is bijvoorbeeld de doorlooptijd van de omgevingstafel. Het opgestelde ontwikkelplan voor het verbeteren van de ruimtelijke processen zal in 2022 verder worden uitgevoerd.

  • -

    In 2021 is het nog slechts incidenteel voorgekomen dat een vergunning van rechtswege werd verleend. Het van rechtswege verlenen van vergunningen kan worden voorkomen door kien te zijn op de termijnbewaking.

  • -

    Naar verwachting zullen er in 2022 weer meer contacten aan de balie zijn. Informatieverstrekking kan onderdeel zijn van het vooroverleg in het kader van de Omgevingswet.

  • -

    Als onderdeel van de regionale werkgroep in gesprek met het IBT om te overleggen hoe zij er in staan wanneer de gemeenten hun VTH-beleid na 1 oktober 2022 aanpassen aan de Wet kwaliteitsborging en we hiervoor een regiomodel UH&S maken voor alle thuistaken.

  • -

    Het oefenen met Wet kwaliteitsborging is niet vanzelfsprekend. In 2022 gaan we i.i.g. 2 proefprojecten doen, hiervoor zijn de eerste concrete stappen al gezet.

  • -

    Vanaf het moment van de inwerkingtreding van de Omgevingswet vallen de aanvragen uiteen in ruimtelijke vergunning (bestemmingsplan en welstand) en een technische vergunning. Als gevolg van het losknippen van de activiteiten worden meer (technische) bouwactiviteiten vergunningsvrij. Uit cijfers van het Omgevingsloket is af te leiden dat circa 50 % van de huidige bouwaanvragen straks niet meer onder de vergunningplicht voor de bouwactiviteit valt. Naar verwachting zal voor de helft van deze initiatieven nog wel een ruimtelijke omgevingsvergunning nodig zijn.

    • -

      Het beleid voor permanente bewoning recreatiewoningen dient te worden geactualiseerd. De huidige woningnood / schaarste dient hierbij te worden betrokken.

Voor de specifieke lessen / aandachtspunten wordt verwezen naar de productbladen.

5. Uitvoeringsprogramma 2022

 

Uitdagingen voor 2022 zijn o.a.:

  • -

    Implementeren Omgevingswet;

  • -

    Implementeren Wet kwaliteitsborging;

  • -

    Ruimtelijke processen verbeteren;

  • -

    Het verder ontwikkelen van de regionale U&H-strategie voor de thuistaken;

  • -

    Beleid permanente bewoning actualiseren in licht van woningnood / schaarste.

Voor de wijze waarop aan de verschillende VTH-taken concreet uitvoering zal worden gegeven wordt verwezen naar de productbladen. De productbladen zijn opgenomen in bijlage 1.

Bijlagen

 

  • 1.

    productbladen

  • 2.

    reactie op verbeterpunten IBT

  • 3.

    spiegeling aan de kwaliteitscriteria juli 2021

  • 4.

    jaarprogramma brandveiligheid VRU

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden op 8 maart 2022.

Bijlage 1: Productbladen

 

1. Werkwijzen en processen Omgevingswet

1.1

VTH-processen aanpassen aan de Omgevingswet

1.2

Advies en informatieverstrekking

1.3

Omgevingstafel RO

1.4

Participatie en eigen verantwoordelijkheid

 

2. Koppeling tussen beleid en uitvoering

2.1

Uitvoeren VTH-taken conform het beleid

 

3. Werkwijzen en processen Private kwaliteitsborging

3.1

VTH-processen aanpassen aan de Wet kwaliteitsborging

3.2

Wkb pilot projecten

 

4. Uniform werken met risicoanalyse en prioritering / VTH-cyclus

4.1

VTH-beleidscyclus

4.2

VTH-kwaliteitseisen

 

5. Themagericht toezicht

5.1

Project camping Everstein

5.2

Flankerend toezicht ondermijning / APV/ piket

5.3

Project parkeergarages en laden elektrisch aangedreven voertuigen

 

6. Vergunningen en handhaving regulier / overig

6.1

Principeverzoeken

6.2

Omgevingsvergunning bouw, RO, aanleg en monument

6.3

Meldingen brandveilig gebruik en sloopmeldingen

6.4

Vergunninggericht toezicht bouw, RO, aanleg en monument / bouwstop

6.5

Toezicht bouwen, aanleggen en strijdig gebruik RO

6.6

Toezicht bestaande bouw

6.7

Toezicht brandveilig gebruik

6.8

Schriftelijke verzoeken om handhaving

6.9

Meldingen & klachten

6.10

Juridische ondersteuning

 

7. Milieu

7.1

Groeimodel milieu

 

Werkwijzen en processen Omgevingswet

1.1 VTH-processen aanpassen aan de Omgevingswet

Omschrijving taak

Wat doen we?

De Omgevingswet implementeren. De beoogde datum voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet is 1 oktober 2022 of 1 januari 2023.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

1. De komende beleidsperiode realiseren wij aangepaste werkwijzen en processen aan de Omgevingswet, zodat volgens de uitgangspunten van deze wet gewerkt kan worden.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Voldoen aan de wettelijke vereisten.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

Voortgang checken aan de hand van het projectplan.

Wie voert dit uit?

Gemeente, VTH, RO

Hoe gaan we dit doen?

Het projectplan "invoering Omgevingswet" uitvoeren en het vervolgen van de implementatie van de nieuwe VTH-applicatie.

 

In het bijzonder:

Implementatie van CLO/DSO/Centric in eerste kwartaal van 2022 uitvoeren. Deze applicatie is geschikt voor werken met de Omgevingswet.

 

Toepasbare regels toevoegen aan het Register Toepasbare regels.

 

Omgevingsdocumenten publiceren in de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB) ten behoeve van de vragenbomen die de initiatiefnemers gaan doorlopen.

Jaarverslag 2021

Gemeente 5HL is aangesloten op de pre-productie omgeving van het DSO v.w.b. de STAM-koppeling, inclusief samenwerkingsruimte. Aansluiting op Productie omgeving dient nog te gebeuren.

 

De testomgeving van Centric Leefomgeving draait en diverse koppeling zijn gelegd (koppeling met DSO/BAG/KvK/GBA). In augustus 2021 is de koppeling met het zaaksysteem en DROP ingericht. Beheerders van de applicatie hebben trainingen gevolgd.

 

Onder begeleiding van het bedrijf Triode zijn de (werk)processen binnen het VTH-domein vastgelegd. Deze processen vormen de basis voor werken met de Omgevingswet / Wet kwaliteitsborging.

 

Alle medewerkers hebben cursussen gevolgd over de bedoeling en de beoogde werking van het stelsel Omgevingswet.

 

Dit jaar zijn er regionale webinars over de Omgevingswet gevolgd door de medewerkers.

 

De impactanalyse is voorbereid.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Begin 2022 wordt de impactanalyse afgerond.

 

Doelen 2022:

Oefenen met het werken in het Omgevingsloket.

 

Oefenen met het werken volgens de ja, mits-houding.

Urenraming 2022

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

2000

 

Koppeling tussen beleid en uitvoering

1.2 Advies en informatieverstrekking

Omschrijving taak

Wat doen we?

Informatieverstrekking en advies over wet- en regelgeving m.b.t. bestemmingsplan, vergunningverlening, vergunningsvrij bouwen en uit het archief.

Een verzoek kan ook formeel worden gedaan op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • 1.

    De komende beleidsperiode de koppeling tussen beleid en uitvoering versterken en nadrukkelijker sturen op prioriteit en inzet. Het goed informeren van inwoners en bedrijven is hiermee verbonden.

     

    In het VTH-beleidskader is voorts aangegeven dat de gemeente zich richt op het ontwikkelen van de dienstverlening.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Een voorschot nemen op de discussie hoe de Gemeente van de toekomst eruit ziet onder de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

Aantal contacten aan de balie.

Wie voert dit uit?

Team Vergunningen bij informele verzoeken. De juristen bij formele verzoeken op grond van de Wob/ Woo

Hoe gaan we dit doen?

Werken of afspraak ivm coronaregels. Formele verzoeken behandelen binnen de wettelijke termijn.

Jaarverslag 2021

In 2021 zijn er vanwege COVID weinig afspraken aan de balie geweest. Dit is opgevangen doordat het KCC verwees naar het mailadres omgevinsloketvijfheerenlanden.nl.

Met bestaande capaciteit kan de dienst infoverstrekking worden verleend.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Naar verwachting zullen er in 2022 weer meer contacten aan de balie zijn. Infomatieverstrekking kan voorts onderdeel zijn van het vooroverleg in het kader van de Omgevingswet. Zie in dit verband productblad 1.3.

 

Nieuwe doelstelling voor 2022:

We behandelen 100 procent van de verzoeken om informatie.

Urenraming 2022

200 uur

 

Werkwijzen en processen Omgevignswet

1.3 Omgevingstafel RO

Omschrijving taak

Wat doen we?

Aan de omgevingstafel wordt beoordeeld of een groter / complexer initiatief past in de omgevingsvisie van Vijfheerenlanden. Denk aan het vestigen van bedrijven en het realiseren van woningen.

 

Verschillende experts bespreken met elkaar in hoeverre een plan haalbaar is. Dit wordt gedeeld met de iniatiefnemer. Bij een kansrijk initiatief worden de belangrijkste aandachtspunten en vervolgstappen uiteengezet.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • 1.

    De komende beleidsperiode realiseren wij aangepaste werkwijzen en processen aan de Omgevingswet, zodat volgens de uitgangspunten van deze wet gewerkt kan worden.

     

    Onderhavige activiteit vloeit ook voort uit de algemene beleidsdoelstelling om klantgericht vergunningen af te handelen.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Integraal denken en werken, iniatieven wegen op meerwaarde.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

Aantallen worden in VTH-registratiesysteem bijgehouden

Wie voert dit uit?

Team Vergunningen / Team RO

Hoe gaan we dit doen?

Analoog aan de vergunningenstrategie worden verzoeken om advies uitgezet naar de relevante adviseurs. Klanten ontvangen een zo duidelijk en integraal mogelijk advies.

 

Begin 2022 gaan we oefenen met de omgevingstafel RO. Er wordt gewerkt vanuit een positieve houding. De risico’s en haalbaarheid worden zo goed mogelijk ingeschat.

Jaarverslag 2021

Voor 2021 is geen prognose gesteld. In 2021 zijn er 6 uitgebreide procedures voorbereid. De verwachting is dat dit aantal in 2022 zal stijgen naar 8.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

De doorlooptijd van een vergunningsaanvraag wordt onder de Omgevingswet verkort van 26 weken naar 8 weken. De voorbereiding van complexe iniatieven is dus zeer belangerijk.

 

Doelen 2022

Behandelen 100% van de verzoeken tot vooroverleg.

 

Een zo duidelijk een integraal mogelijke reactie geven.

Urenraming 2022

800 uur

 

Werkwijzen en processen Omgevingswet

1.4 Participaite en eigen verantwoordelijkheid bevorderen

Omschrijving taak

Wat doen we?

Bijdrage leveren aan het te schrijven participatiebeleid.

Tafel van 11 en naleefstrategie In het VTH beleidsplan opnemen.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • 1.

    De komende beleidsperiode realiseren wij aangepaste werkwijzen en processen aan de Omgevingswet, zodat volgens de uitgangspunten van deze wet gewerkt kan worden.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Werken volgens de ja, mits-houding waarbij wat particiapatie betreft een verantwoordelijkheid bij de aanvrager ligt die is vastgelegd is beleid.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

Vastgesteld document

Wie voert dit uit?

RO, team ‘Vergunnngen’

Hoe gaan we dit doen?

Het projectplan "invoering Omgevingswet" uitvoeren’; beleid op dit punt vaststellen.

Jaarverslag 2021

In verband met uitstel inwerkingtreding Omgevingswet is RO in 2021 nog niet gestart met het opstellen van participatiebeleid.

De tafel van 11 en naleefstrategie zijn opgenomen in het VTH-Beleid 2021-2024 dat het college op 22 juni 2021 heeft vastgesteld.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Maken van beleid urgent in 2022.

Urenraming 2022

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

300

 

Koppeling tussen beleid en uitvoering versterken

2.1 Uitvoeren VTH-taken conform beleid

Omschrijving taak

Wat doen we?

Correct toepassen beleid.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • 2.

    De komende beleidsperiode de koppeling tussen beleid en uitvoering versterken en nadrukkelijker sturen op prioriteit en inzet.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

De beschreven strategieën en werkwijze in het VTH-beleid, bijlagebundel en uitvoeringsprogramma afstemmen op de werkwijze in de praktijk.

De inzet sturen op basis van de prioriteit en capaciteit.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

Checken besluitvorming

Wie voert dit uit?

de teams ‘Vergunningen’ en ‘Toezicht en handhaving’

Hoe gaan we dit doen?

Beleid uitdragen.

De VTH-taken uitvoeren zoals is vastgelegd in de uitvoeringsstrategieën en prioritering.

Jaarverslag 2021

Beleid is intern uitgedragen.

 

Check op de doorwerking vindt ook plaats door het vier-ogenprincipe. Dit betekent dat besluiten eerst verzonden worden als deze ook gezien zijn door een ander.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

De lijn van 2021 trekken we door naar 2022.

Urenraming 2022

200

 

Werkwijzen en processen Private kwaliteitsborging

3.1 VTH-processen aanpassen aan de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)

Omschrijving taak

Wat doen we?

Implementatie van de Wet kwaliteitsborging. Onder de Wkb verschuift de technische kwaliteitsborging voor gevolgklasse 1 bouwwerken van gemeenten naar private partijen. De complete plantoetsing (algemene bouwkunde, brandveiligheid, constructieve veiligheid, bouwfysisch en installaties) en het toezicht op de bouwplaats zal door kwaliteitsborgers worden gedaan. De omgevingsplantoets blijft de gemeente doen. De wet treedt gelijktijdig met de Omgevingswet in werking.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • 3.

    De komende beleidsperiode realiseren wij aangepaste werkwijzen en processen op het stelsel van private kwaliteitsborging zodat wij erop toe kunnen zien dat de markt zijn verantwoordelijkheid neemt.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

In 2021 hadden we de volgende doelstelling:

  • -

    Impactanalyse uitvoeren

  • -

    Proefprojecten draaien

  • -

    Wkb opleiding volgen

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

N.v.t.

Wie voert dit uit?

Gemeente, VTH

Hoe gaan we dit doen?

Een impactanalyse uitvoeren, oefenen met pilotprojecten en het inrichten van het proces melding bouwactiviteit.

Jaarverslag 2021

Impactanalyse is voorbereid. De eerste proefprojecten dienen zich aan. Beleid moet nog worden aangepast. Het meldingsproces moet nog verder worden ingericht.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Opleiding Wkb schuift door naar 2022 (alle VTH medewerkers).

 

Draaien van proefprojecten schuift door naar 2022. Zie productblad 3.2.

 

Gereed zijn om volgens de nieuwe wet te werken. Hiertoe worden de vergunningverlenings- en meldingsprocessen bouwen ingericht en worden de toezichts-en handhavingsprocessen bouwen aangepast.

 

VNG sessies doorlopen. De VNG organiseert vanaf 14 februari, 2 keer per week, een online werkplaats Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). De werkplaatsen behandelen het proces van de bouwmelding, de gereedmelding, start en beëindiging bouwwerkzaamheden en strijdigheid.

 

Als onderdeel van de regionale werkgroep in gesprek met het IBT om te overleggen hoe zij er in staan wanneer de gemeenten hun VTH-beleid na 1 oktober 2022 aanpassen aan de Wkb en we hiervoor een regiomodel UH&S maken voor alle thuistaken.

 

Begin 2022 wordt de impactanalyse afgerond.

Urenraming 2022

900

 

Werkwijzen en processen Private kwaliteitsborging

3.2 Wkb pilot projecten

Omschrijving taak

Wat doen we?

Ervaring opdoen met de Wet kwaliteitsborging. .

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • 3.

    De komende beleidsperiode realiseren wij aangepaste werkwijzen en processen op het stelsel van private kwaliteitsborging zodat wij erop toe kunnen zien dat de markt zijn verantwoordelijkheid neemt.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Proefprojecten draaien.

 

Een proefproject is bedoeld om te ervaren wat de nieuwe regels van de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) betekent voor uw organisatie. Er wordt dan namelijk tijdens de ontwerpfase en het fysieke bouwproject al gewerkt volgens de nieuwe procedures. Dit houdt onder andere in dat er risicogestuurd getoetst wordt of het gebouw voldoet aan de bouwtechnische eisen. Ook wordt de samenwerking met een onafhankelijke kwaliteitsborger getest.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

De proefprojecten zullen een goede indicatie / monitor vormen in hoeverre de organisatie is ingericht op de Wkb.

Wie voert dit uit?

Gemeente, VTH

Hoe gaan we dit doen?

Aanvragers stimuleren conform handreiking VNG over het stimulieren van proefprojecten

Jaarverslag 2021

Draaien van proefprojecten is doorgeschoven naar 2022.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Het oefenen met Wet kwaliteitsborging is niet vanzelfsprekend. In 2022 aanvragers actief stimuleren.

Urenraming 2022

438

 

Uniform werken met risicoanalyse en prioritering / VTH-cyclus

4.1 VTH-beleidscyclus

Omschrijving taak

Wat doen we?

  • Jaarlijks jaarverslag

  • Jaarlijks uitvoeringsprogramma

  • 4-jaarlijks actualiseren beleidskader

  • Input leveren voor / sturen op het Uitvoeringsplan milieutaken (ODRU)

  • Het onderhouden van contact, aanleveren gegevens en faciliteren bij het jaarlijkse traject van het interbestuurlijk toezicht

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • 4.

    De komende beleidsperiode realiseren wij de implementatie van een uniforme uitvoering van werkzaamheden a.d.h.v. de risicoanalyse en prioritering.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Op een uniforme manier prioritair werken; de prioritering sturend laten zijn voor de tijdsbesteding aan een zaak.

 

Het uitvoeringsprogramma van het komende jaar uiterlijk in het 1e kwartaal van het lopende jaar vastgesteld hebben door het college.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

De provincie zal ons elk jaar beoordelen in het kader van IBT.

Wie voert dit uit?

de teams ‘Vergunningen’ en ‘Toezicht & Handhaving’

Hoe gaan we dit doen?

De werkwijze prioritair werken inbedden en medewerkers hierin begeleiden.

Jaarverslag 2021

Het VTH-Beleid 2021-2024 is op 22 juni 2021 vastgesteld. Hierin zijn onder meer de tafel van 11 een toezichtsstrategie en een naleefstrategie opgenomen.

 

Het jaarverslag 2020 en het uitvoeringsprogramma 2021 zijn op 22 juni 2021 door het college vastgesteld. De documenten zijn gedeeld met de provincie.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

We switchen van de monitoringsstool naar de productbladen zoals die in de regio worden gebruikt. Het groot Excel bestand is weinig onoverzichtelijk.

 

Handhavingsbeleid opstellen in 2022 voor de nieuwe situatie onder de Wkb. Zie ook productbald 3.1. In het beleid kan de gemeente bijvoorbeeld uitschrijven onder welke omstandigheden er wordt opgetreden tegen illegale ingebruikname.

Urenraming 2022

540

 

Uniform werken met risicoanalyse en prioritering / VTH-cyclus

4.2 VTH-kwaliteitseisen

Omschrijving taak

Wat doen we?

Voldoen aan de kwaliteitscriteria 2.2. De eisen richten zich op ervaring, deskundigheid en taakfrequentie en leggen een ondergrens voor het aantal medewerkers dat een bepaalde taak dient uit te voeren.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

  • 5.

    De komende beleidsperiode realiseren wij een VTH-cyclus die voldoet aan de wettelijke kwaliteitseisen voor de uitvoering van de VTH-taken.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Werken volgens de BIG-8 uit de wet VTH dusdanig dat dit voor alle medewerkers een tastbare bijdrage levert aan de kwaliteit van de uitvoering.

 

De actiepunten die voortvloeien uit de Jaarlijkse rapportage kwaliteitseisen VTH oppakken.

 

Opleidingsplan actualiseren.

 

Verordening U&H vaststellen.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

Uitkomst jaarlijkse spiegeling. Zie bijlage 3.

Wie voert dit uit?

Team RO, de teams ‘Vergunningen’ en ‘Toezicht & Handhaving’

Hoe gaan we dit doen?

Uitvoering geven aan de actiepunten die voortvloeien uit de Jaarlijkse rapportage kwaliteitseisen VTH.

Jaarverslag 2021

Het implementatieplan VTH-kwaliteitseisen is voor een belangrijk deels uitgevoerd door het opstellen van het VTH-beleidskader en de hieraan gekoppelde beleidscyclus (de Big 8). 

 

In juli 2021 heeft een spiegeling van de VTH-organisatie aan de kwaliteitscriteria plaatsgevonden. Over de grote lijn blijkt Vijfheerenlanden in staat zelfstandig aan de kwaliteitscriteria te voldoen. Zie bijlage 3.

 

De acties met betrekking tot de Wabo-milieu taken en de dienstverleningsovereenkomsten met samenwerkingspartners dienen verder in 2022 uitgevoerd of opgestart te worden.

 

Voor de taken die zijn uitbesteed zal in de dienstverleningsovereenkomst opgenomen worden dat de partij waaraan wordt uitbesteed bij de gemeente aangeeft hoe aan de kwaliteitscriteria 2.2 wordt voldaan.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Door personele wisselingen behoeft het opleidingsplan in 2002 een update. Hierbij aandacht besteden aan het op juiste wijze vastleggen van de opleidingsresultaten in het personeelsdossier.

De verordening U&H vervangt de Model Verordening VTH in het kader van de Omgevingswet. De modelverordening U&H heeft de artikelen 18.20 en 18.23 van de Omgevingswet als grondslag.

Urenraming 2022

540

 

Themagericht toezicht

5.1 Project camping Everstein

Omschrijving taak

Wat doen we?

Structureel toezicht houden op camping “Everstein”. Zowel wat bouwen zonder vergunning betreft als wat strijdig gebruik RO (in strijd met de recreatieve bestemmingsvoorschriften).

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

Voldoen aan de algemeen geformuleerde doelstellingen in het Handhavingsbeleid en de hiervoor specifiek opgestelde beleidsregels Vijfheerenlanden permanente bewoning recreatiewoningen.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Ingezette handhavingstrajecten doorzetten.

Monitoringsindicatoren.

Hoe meten we dit?

  • Aantal geconstateerde overtredingen

  • Aantal beëindigde overtredingen

  • Aantal handhavingsprocedures

  • Fase waarin overtreding is beëindigd

Wie voert dit uit?

Extern bureau doet de inventarisatie en controles en de bestuursrechtelijke handhavingsprocedure.

Hoe gaan we dit doen?

Volgens de vastgestelde beleidsregels Vijfheerenlanden permanente bewoning.

Jaarverslag 2021

Project camping Everstein in overleg met portefeuillehouder aangehouden i.v.m. Covid-19. Onderzoek gewenst naar legalisatiemogelijkheden voor bewoning i.v.m. woningnood / schaarste.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

De situatie is gewijzigd. Er woningnood / schaarste. De bevriezingstermijn, ingegeven door Corona, is tot nader order verlengd. Het project zal opnieuw tegen het licht moeten worden gehouden. Beleid permanente bewoning actualiseren in licht van woningnood / schaarste. In samenhang hiermee ook afwegen welke inzet gewenst is voor het tegengaan of legaliseren van permanente bewoning op andere campings/recreatieparken in Vijfheerenlanden en hiervoor een planning maken.

Urenraming 2022

140

 

Themagericht toezicht

5.2 Flankerend toezicht Ondermijning / APV/ Piket

Omschrijving taak

Wat doen we?

Het uitvoeren van integrale controles in het kader van Ondermijning of de APV (evenementen controleren op naleving vergunningvoorschriften zoals juiste opslag van gevaarlijke stoffen). Op verzoek van team OOV gaat er een toezichthouder / handhaver mee bij deze integrale controles.

 

Piket ten behoeve van 24-uurs bereikbaarheid (toezicht bij incidenten).

 

De Wabo-toezichthouder worden zo nu en dan door ketenpartners, zoals politie, boa’s, of toezichthouders BRP, of een ander team zoals APV en OOV, verzocht aan te haken bij integrale controles op het gebied van openbare orde en veiligheid voor een veiligheidscontrole of een toets aan het bestemmingsplan. Overtredingen die tijdens deze controles worden geconstateerd worden in principe altijd opgepakt, of om onveilige situaties te beëindigen of om ondermijning tegen te gaan.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

De komende beleidsperiode realiseren wij de implementatie van een uniforme uitvoering van werkzaamheden a.d.h.v. de risicoanalyse en prioritering.

 

Integraal toezicht is onderdeel van de Toezichtsstrategie. Door informatie-gestuurde handhaving en heldere werkafspraken zijn meerdere vormen

van integraal toezicht mogelijk.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Goede ondersteuning bieden vanuit de relevante regels in een specifieke casus.

Draaiende piketdienst.

Monitoringsindicatoren.

Hoe meten we dit?

Aantal controles en opvolging. Dekkend rooster voor piket, aantal oproepen buiten kantooruren.

Wie voert dit uit?

Toezichthouder / handhaver

Hoe gaan we dit doen?

Op afroep. Rooster maken voor piket.

Jaarverslag 2021

Diverse projecten:

Controle evenemententerreinen (bouwwerken)

Controle i.v.m. ondermijning (4 x)

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

In verband met Covid-19 weinig evenementen in 2021. In 2022 verwachten we weer meer evenementen. Verder geen bijsturing nodig.

Urenraming 2022

200

\

Themagericht toezicht

5.3 Project parkeergarages en laden elektrisch aangedreven voertuigen

Omschrijving taak

Wat doen we?

project gemeente-specifiek toezicht, steekproeven op basis van risicoanalyse

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

Toezicht wordt uitgevoerd conform de toezichtstrategie zoals vastgelegd in “Toezichtstrategie” zoals in 2021 vastgesteld (bijlage 16 van het VTH-Beleid 2021-2024).

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Beperken van het brandveiligheidsrisico door controles. Goede voorlichting richting verantwoordelijke eigenaar / gebruiker.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

Aantal controles

Wie voert dit uit?

VRU

Hoe gaan we dit doen?

6-tal controles inplannen in 2022

Jaarverslag 2021

n.v.t.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

p.m.

Urenraming 2022

VRU 100 uur

VTH 100 uur

 

Vergunningen en handhaving regulier / overig

6.1 Principeverzoeken

Omschrijving taak

Wat doen we?

Ruimtelijke kwaliteit en erfgoed

Principeverzoek regulier: een initiatiefnemer kan er voor kiezen om, vooraf aan het indienen van een aanvraag omgevingsvergunning, een principeverzoek in te dienen. Het plan wordt dan getoetst aan de planologische regels en aan redelijke eisen van welstand en erfgoed.

 

Binnenplans en kruimel

In het Multidisciplinair overleg Fysieke Leefomgeving worden de zaken besproken die niet zondermeer te vergunnen zijn, maar waarvoor in het kader van de afwijkingsmogelijkheden een afweging moet worden gemaakt. Aanwezig zijn o.a. RO / Stedenbouw / verkeer.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

Onderhavige activiteit vloeit voort uit de algemene beleidsdoelstelling om klantgericht vergunningen af te handelen. Daarnaast wordt het onder de Omgevingswet een belangrijker onderdeel van het werkproces.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

100% van de verzoeken behandelen.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

Aantallen worden geregistreerd.

Wie voert dit uit?

Team Vergunningen i.s.m. o.a. team Ruimtelijke ontwikkeling.

Hoe gaan we dit doen?

Analoog aan de vergunningenstrategie worden verzoeken om advies uitgezet naar de relevante adviseurs. Klanten ontvangen een zo duidelijk en integraal mogelijk advies.

Jaarverslag 2021

In 2021 zijn 255 verzoeken afgehandeld. De prognose voor 2022 is dat er 300 verzoeken binnen zullen komen.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Bijsturing is niet nodig.

Urenraming 2022

1900 uur

 

Vergunningen en handhaving regulier / overig

6.2 Omgevingsvergunning bouw, RO, aanleg en monument

Omschrijving taak

Wat doen we?

Het behandelen van aanvragen omgevingsvergunning voor de activiteiten:bouw, RO, aanleg, monument, kap, en inrit.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

Toetsing van aanvragen omgevingsvergunning ‘bouw’ geschiedt overeenkomstig de “Werkwijze prioritair werken” en de “Toets- en Toezichtsmatrix”.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Behandelen van 100% van de aanvragen.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

Aantal vergunningaanvragen per jaar.

Aantal vergunningen per jaar.

Intercollegiale toetsing.

Aantal afgehandelde aanvragen binnen 8 weken.

Aantal aanvullingen binnen 4 weken.

Aantal buiten behandeling gestelde aanvragen.

Wie voert dit uit?

Team Vergunningen

Hoe gaan we dit doen?

De inhoudelijke toetsing op constructieve veiligheid wordt uitgevoerd door een externe constructeur. De inhoudelijke toetsing op brandveiligheid wordt uitgevoerd door VRU. Wat betreft de activiteiten RO, aanleg en monument worden aanvragen op alle onderdelen van het toepasselijke toetsingskader (bestemmingsplan / welstandsbeleid

/ Monumentenbeleid) getoetst.

Jaarverslag 2021

Tabel: aanvragen Wabo

  • Activiteit

    2020

    2021

    2022

    Principeverzoeken

    250

    255

    300

    Aanvragen omgevingsvergunning wabo

    627

    600

    260

    Verleende omgevingsvergunningen wabo

    424

    466

    400

 

 

 

Toelichting

Tussen aantal ingediende- en afgehandelde aanvragen zit een verschil. Dit wordt veroorzaakt doordat sommige

aanvragen niet in behandeling genomen omdat de gevraagde aanvullende gegevens niet of niet voldoende zijn aangeleverd, het aangevraagde vergunnngsbij bleek te zijn, of door het intrekken van aanvragen.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Als gevolg van het losknippen van de activiteiten worden meer (technische) bouwactiviteiten vergunningsvrij. Uit cijfers van het Omgevingsloket is af te leiden dat circa 50 % van de huidige bouwaanvragen straks niet meer onder de vergunningplicht voor de bouwactiviteit valt. Naar verwachting zal met inwerkingtreding Omgevingswet in de helft van de initiatieven nog wel een ruimtelijke omgevingsvergunning nodig zijn. Ditz al eerst in 2023 volldig doorwerken.

 

Verwachting is voorts dat er een verschuiving plaatsvindt van vergunningverlening naar meer toezicht en handhaving achteraf. In 2022 wordt een inpactanalyse gemaakt. Zie in dit verband de productbladen 1.1 en 3.1.

 

In 2021 is het nog incidenteel voorgekomen dat een vergunning van rechtswege werd verleend. Voorkomen dat in 2022 nog incidenteel een vergunning van rechtswege wordt verleend door kien te zijn op de termijnbewaking.

Urenraming 2022

4500

 

Vergunningen en handhaving regulier / overig

6.3 Meldingen brandveilig gebruik en sloopmeldingen

Omschrijving taak

Wat doen we?

Het behandelen van meldingen voor de activiteit brandveilig gebruik en sloopmeldingen.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

Een volledige inhoudelijke toetsing van een melding past niet binnen de systematiek van

de meldingsplicht. Het accent van de taken van de gemeente met betrekking tot meldingen heeft zich verplaatst naar het uitvoeren van toezicht.

Dit is verankerd In het VTH beleid.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Behandelen 100 procent van de meldingen brandveilig gebruik. De sloopmeldingen worden volledig door de ODRU behandeld.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

Aantal ingediende en behandelde meldingen brandveilig gebruik en sloopmeldingen.

Wie voert dit uit?

Team Vergunningen

Hoe gaan we dit doen?

Het algemene uitgangspunt voor de behandeling van meldingen is als volgt:

  • 1.)

    Toets volledigheid: is de melding volledig ingediend?

  • 2.)

    Toets aannemelijkheid: is voldoende aannemelijk dat de melding overeenkomt met het werkelijk (voorgenomen) gebruik of de (voorgenomen) uitvoering van werken? Een uiterst globale schouwing op basis van ervaring.

  • 3.)

    Toets: de ingediende gegevens worden niet inhoudelijk getoetst, tenzij wettelijk voorgeschreven.

  • 4.)

    Maatwerkvoorschriften: globale beoordeling of mogelijk maatwerkvoorschriften nodig zijn.

  • 5.)

    Gebruiksmeldingen: toetsen op volledigheid. Aansluitend wordt de meldingen betrokken in het periodiek toezicht op brandveiligheid.

Jaarverslag 2021

Er zijn 14 meldingen brandveiligheid behandeld.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Urenraming 2022

400

 

Vergunningen en handhaving regulier / overig

6.4 Vergunninggericht toezicht bouw, RO, aanleg, kappen en monument

Omschrijving taak

Wat doen we?

Deze taak betreft het ter plaatse controleren of de werkzaamheden/activiteiten overeenkomstig de omgevingsvergunning worden uitgevoerd. Wanneer de uitvoering gereed is en de eindinspectie is afgerond, is ook het toezichtproces gereed. De vergunning wordt gereed gemeld en verdwijnt daarmee uit de werkvoorraad van de toezichthouder.

 

Toezichthouder kan zich op de bouw laten vergezellen door een medewerker van de VRU. Per bouwproject kunnen meerdere controles worden uitgevoerd (startcontrole, opleveringscontrole, controle van de installaties). Dit kan in onderlinge afstemming tussen bouwinspecteur gemeente en inspecteur VRU worden bepaald. De bouwinspecteur verzorgt de correspondentie naar de bouwer en neemt hierin de bevindingen van de VRU mee.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

De komende beleidsperiode realiseren wij de implementatie van een uniforme uitvoering van werkzaamheden a.d.h.v. de risicoanalyse en prioritering.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Voorkomen dat in afwijking van de vergunning wordt gebouwd of gebruikt.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

Om na te kunnen gaan of de doelstelling is behaald worden de volgende aspecten gemonitord:

Aantal gestarte en afgeronde bouwwerkzaamheden voor de activiteit bouwen;

Aantal (her)controles;

Aantal overtredingen;

Aantal opgelegde bestuurlijke herstelsancties

Aantal opgelegde bouwstops.

Wie voert dit uit?

Toezichthouders, VRU, juristen VTH

Hoe gaan we dit doen?

Toezicht wordt uitgevoerd conform de toezichtstrategie zoals vastgelegd in “Toezichtstrategie” zoals in 2021 vastgesteld (bijlage 16 VTH-Beleid 2021-2024). Vergunningen met een klein risico worden niet gecontroleerd, dit geldt ook voor een aantal constructieve onderdelen. Het toezichtsniveau op de bouwplaats en het aantal controlemomenten hangt af van de complexiteit.

 

Dakkapellen kennen bijvoorbeeld 1 toezichtsmoment. Appartementen Sluiseiland in Vianen daarentegen 20 tot 25 toezichtsmomenten.

 

Problemen tijdens de bouw worden zoveel als mogelijk door de toezichthouder opgelost. De toezichthouder maakt bijvoorbeeld afspraken met devergunninghouder over aanleveren van nieuwe constructieberekeningen, over het treffen van een noodvoorziening of over ondergeschikte afwijkingen. Kan een probleem niet middellijk worden opgelost dan volgt een bestuursrechtelijk handhavingstraject.

 

Wanneer er tijdens een reguliere controle ronde geconstateerd wordt dat er gebouw wordt zonder of in afwijking van de benodigde omgevingsvergunning bestaat de mogelijkheid om de bouwer te verplichten om met onmiddellijke ingang (gedeeltelijk) te laten stoppen met de bouwwerkzaamheden. Deze mondelinge stillegging dient op zeer korte termijn schriftelijk bevestigd te worden aan de overtreder. Indien de overtreder bereid is uit eigen beweging de bouw te stoppen en een aanvraag in te dienen wordt gekozen voor deze weg (informele bouwstop).

 

De gemeente stimuleert de verantwoordelijkheid van inwoners en ondernemers voor naleving van de wet- en regelgeving. Het is van belang, dat inwoners en ondernemers de regels kennen en er bij hen draagvlak is om de regels na te leven. De gemeente stimuleert dit door adequaat te communiceren.

Jaarverslag 2021

In 2021 zijn er circa 450 omgevingsvergunningen verleend die de basis vormen voor het toezicht op de verleende omgevingsvergunningen. In 2021 is er X keer een bouwstop opgelegd.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Op dit onderdeel is geen bijsturing nodig.

Urenraming 2022

2855

 

Vergunningen en handhaving regulier / overig

6.5 Toezicht bouwen, aanleggen, kappen en strijdig gebruik RO

Omschrijving taak

Wat doen we?

Deze taak heeft betrekking op niet- vergunningsvrije activiteiten bouwen. Aanleggen, kappen en RO waarvoor geen vergunning is verleend. Hierbij gaat het om de vraag in hoeverre vergunningverlening alsnog mogelijk is. Indien legalisatie niet mogelijk is, wordt

handhavend optreden conform de prioritering.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

De komende beleidsperiode realiseren wij de implementatie van een uniforme uitvoering van werkzaamheden a.d.h.v. de risicoanalyse en prioritering.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Terugdringen van activiteiten zonder omgevingsvergunning. Het gaat ook om gedragsbeïnvloeding van de inwoners door afschrikkende werking van handhavingstrajecten.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

  • Aantallen geconstateerde overtredingen

  • Aantallen ingezette handhavingstrajecten

  • Aantal legalisaties , vooraankondigingen, lasten onder dwangsom/bestuursdwang, invorderingsbeschikkingen en ontvangen verbeurde dwangsommen

Wie voert dit uit?

Team Toezicht en Handhaving, Team Financiële Administratie

Hoe gaan we dit doen?

Overtredingen worden conform de strategie en prioritering uit het VTH-beleid opgepakt.

Jaarverslag 2021

In 2021 zijn een 4 constateringen inzake strijdig gebruik agrarische gronden in combinatie met bouwen zonder vergunning. Vanwege de hoge prio in het VTH-beleid zijn alle constateringen opgevolgd met een handhavingstraject.

 

Controle i.v.m. illegale bewoning (10x). Dat is het in strijd met het voor een perceel geldend bestemmingsplan gebruiken van een gebouw voor woondoeleinden.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Ook in 2022 hebben agrarische gronden de aandacht. In lijn met 2021 zal bij constatering het handhavingstraject worden gestart. Overige constateringen worden eveneens conform de strategie en prioritering uit het VTH-beleid opgepakt.

Urenraming 2022

600

 

Vergunningen en handhaving regulier / overig

6.6. Toezicht bestaande bouw

Omschrijving taak

Wat doen we?

Toezicht houden op bestaande bouwwerken waarbij gecontroleerd

wordt of het bouwwerk minimaal voldoet aan het niveau bestaande

bouw van het Bouwbesluit 2012.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

De komende beleidsperiode realiseren wij de implementatie van een uniforme uitvoering van werkzaamheden a.d.h.v. de risicoanalyse en prioritering.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Het veilig, gezond en duurzaam gebruik van bestaande bouwwerken monitoren door toezicht op basis van landelijk gestarte onderzoeken. Secundair voor excessen, klachten achterstallig onderhoud, veranderde Drank- en Horecawet en integrale handhaving waaronder hoarding.

 

Hoarding staat voor een verzamelstoornis. De GGD loopt hier soms tegenaan.

Bestaand gebruik heeft normaliter een lage prioriteit, echter om team sociaal / GGD te ondersteunen wordt in voorkomende gevallen toch een check brandveiligheid in kader van Bouwbesluit 2012 gedaan. We verwachten in 2022 een drietal zaken te zullen oppakken.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

Aantal geconstateerde overtredingen

Wie voert dit uit?

Team Toezicht- en handhaving

Hoe gaan we dit doen?

Overtredingen worden conform de strategie en prioritering uit het VTH-beleid opgepakt.

Jaarverslag 2021

Controle i.v.m. hoarding (1x) 2 hoarding zaken opgepakt.

1 exces aangeschreven

 

Flankerend toezicht hoarding legt beslag op de beschikbare handhavingscapaciteit. In 2022 zullen we hiervoor uren reserveren.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Op dit onderdeel is geen bijsturing nodig.

Urenraming 2022

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

100

 

Vergunningen en handhaving regulier / overig

6.7 Toezicht brandveilig gebruik

Omschrijving taak

Wat doen we?

Het toezicht op de naleving van vergunningen en meldingen brandveilig gebruik van gebouwen (objecten met een gebruiksmelding of omgevingsvergunning) alsmede het behandelen van klachten over brandonveilige situaties zijn belegd bij de VRU.

 

In het geval de VRU overtredingen constateert, stuurt de VRU een constateringsbrief.

 

Hierin wordt een termijn benoemd, waarbinnen de constatering moet zijn verholpen. De toezichthouder maakt daarbij een afweging met betrekking tot de duur en de kosten van de herstelwerkzaamheden. Bij langdurige trajecten vraagt de toezichthouder de overtreder een plan van aanpak op te stellen, waarin de herstelwerkzaamheden en termijn nader worden beschreven.

 

Indien bestuursrechtelijk handhaving noodzakelijk is, neemt de VRU contact op met de gemeente aangezien de gemeente verantwoordelijk is voor de te nemen vervolgstappen.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

De komende beleidsperiode realiseren wij de implementatie van een uniforme uitvoering van werkzaamheden a.d.h.v. de risicoanalyse en prioritering.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Beperken van het brandveiligheidsrisico door controles en het zo nodig aanspreken van de verantwoordelijke eigenaar / gebruiker.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

Aantal controles

Wie voert dit uit?

VRU en juristen handhaving

Hoe gaan we dit doen?

Toezicht wordt uitgevoerd conform de toezichtstrategie zoals vastgelegd in “Toezichtstrategie” zoals in 2021 vastgesteld (bijlage 16 VTH-Beleid 2021-2024).

 

Aan objecten waar niet zelfredzame personen wonen, is een hoger risico toegekend en worden 1 keer per jaar gecontroleerd. Objecten met verminderd zelfredzame personen worden 1 keer per 2 jaar gecontroleerd. Overige objecten worden 1 keer per 4 jaar gecontroleerd. De gebouwenlijst telt ruim 800 objecten.

 

Elk jaar ontvangt de Gemeente een concept-jaarplan, met daarin een overzicht van de activiteiten die de VRU vanuit Risicobeheersing voor de gemeente wil gaan uitvoeren. In het jaarplan is rekening gehouden met de voor de gemeente beschikbare capaciteit (naar rato gemeentefondsbijdrage VRU) en de in de gemeente aanwezige risico’s om daarmee een zo groot mogelijke bijdrage te leveren aan de veiligheid.

Op deze wijze vindt sturing plaats. Er wordt bekeken of andere accenten moeten worden gelegd.

 

Dit heeft geleidt tot het jaarplan 2022 waarop ook de rapportage wordt ingericht. Het jaarplan bestaat uit 3 gemeentespecifieke onderdelen: Advies, Toezicht en (Brand)Veilig Leven. Zie bijlage 4.

 

Planning toezicht 2022:

50 objecten (niet zelfredzame personen) controleren

50 objecten (verminderd zelfredzame personen) controleren

36 objecten (horeca en bedrijven) controleren

34 hercontroles

Jaarverslag 2021

106 objecten gecontroleerd. Enige achterstand t.o.v. van geplande 146 te controleren objecten i.v.m. Covid-19.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Voor de raming van het aantal controles is de beschikbare capaciteit verdeeld op basis van het objectenbestand per Gemeente. Geen bijsturing nodig.

Urenraming 2022

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

VRU 1054 uur

 

Vergunningen en handhaving regulier / overig

6.8 Schriftelijke verzoeken om handhaving

Omschrijving taak

Wat doen we?

Toezicht in het kader van schriftelijke verzoeken om handhaving.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

Het betreft een aanbod gestuurde activiteiten. Op grond van vaste jurisprudentie heeft de gemeente een beginselplicht tot handhaving.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Op alle schriftelijke handhavingsverzoeken wordt binnen de daartoe wettelijk gestelde termijn besloten.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

  • Aantal schriftelijke verzoeken om handhaving

  • Soort overtredingen

  • Toegewezen of afgewezen

  • Afdoeningstermijn

Wie voert dit uit?

Team Toezicht en Handhaving

Hoe gaan we dit doen?

Schriftelijke handhavingsverzoeken worden, ongeacht de prioriteit van de overtreding, altijd opgepakt (wettelijke plicht).

Jaarverslag 2021

1 verzoek toegewezen, 2 verzoeken afgewezen, 1 verzoek nog in onderzoek

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Op dit onderdeel is geen bijsturing nodig.

Urenraming 2022

120 uur voor controles

 

Vergunningen en handhaving regulier / overig

6.9 Meldingen & klachten

Omschrijving taak

Wat doen we?

Het ambtshalve of naar aanleiding van meldingen toezicht houden op mogelijke overtredingen en het handhavend optreden tegen geconstateerde overtredingen.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

Meldingen en klachten behandelen op een laagdrempelige manier. In eerste instantie bieden de telefonisten een luisterend oor en wordt verzocht een melding in te dienen via het webformulier. Dan wordt de melding of klacht bezien vanuit de toezichtsstrategie / prioriteiten. Op deze wijze houden wij zoveel als mogelijk zelf regie over waar wij onze handhavingscapaciteit op inzetten.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Meldingen en klachten worden geprioriteerd afgehandeld. 

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

Aantal meldingen.

Wie voert dit uit?

Team Toezicht en Handhaving

Hoe gaan we dit doen?

De keuze om alleen klachten of meldingen op te pakken in de gevallen zoals hierboven omschreven, betekent echter ook dat er klachten en meldingen zijn die niet worden opgepakt. Melders ontvangen terugkoppeling en worden gewezen op de mogelijkheid om een formeel handhavingsverzoek in te dienen.

Jaarverslag 2021

Circa 100 meldingen en klachten

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Op dit onderdeel is geen bijsturing nodig. We gaan uit van circa 100 telefonische meldingen & klachten in 2022.

Urenraming 2022

300 uur voor controles

 

Vergunningen en handhaving regulier / overig

6.10 Juridische ondersteuning

Omschrijving taak

Wat doen we?

Het juridisch adviseren in omgevingsrechtelijke vraagstukken.

Concipiëren van vooraanschrijvingen en handhavingsbesluiten.

Tegen handhavingsbesluiten en omgevingsvergunningen of het weigeren/intrekken daarvan kunnen belanghebbenden bezwaar, beroep, hoger beroep indienen. Het gemeentebestuur wordt in rechtsbeschermingsprocedures vertegenwoordigd.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

Besluiten voldoen aan de wettelijke regelgeving en kaders van het Handhavingsbeleid.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Voorkomen van bezwaar- en (hoger)beroepszaken (mediation).

Het primaire besluit in stand houden en/of kwaliteit toekomstige besluiten verbeteren.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

Aantal bezwaar- en (hoger) beroepschriften

Aantal gegronde en ongegronde zaken

Reden onderzoeken waarom besluiten niet in stand zijn gebleven

Wie voert dit uit?

VTH-juristen van het team Toezicht en Handhaving.

Hoe gaan we dit doen?

Aanbod gestuurde activiteit.

Wanneer een besluit niet in stand kan blijven onderzoeken waarom dit is en dit in organisatie terugkoppelen.

Jaarverslag 2021

Tabel: bezwaar en beroep

  • Niet ontv

    Ingetrokken

    Gegrond

    Ongegrond

    Nog niet afgerond

    bezwaar

    4

    2

    -

    8

    7

    beroep

    -

    1

    1

    2

    2

    Hoger beroep

    -

    1

    1

    3

    1

    Voorlopige voorziening

    -

    1

    -

    2

    -

    Totaal (36)

    4

    5

    2

    15

    10

Uit het overzicht blijkt dat het aantal gegronde bezwaren en/of beroepen beperkt is en dat de meeste besluiten in stand blijven.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Op dit onderdeel is geen bijsturing nodig.

 

Milieu

7.1 Groeimodel milieu

Omschrijving taak

Wat doen we?

Milieu

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

Het VTH-beleidskader van de gemeente Vijfheerenlanden en de Regionale uitvoerings- en handhavingsstrategie geven het kader weer dat voor de ODRUleidend is.

Doelstellingen

Welke doel(en) willen we bereiken?

Vaststellen van de regionale U&H-strategie; deze strategie door de ODRU laten toepassen; het doorontwikkelen van de strategie voor de thuistaken.

De uitvoeringsprogramma’s van gemeente en ODRU meer op elkaar laten aansluiten (maatwerk en integraal werken) met inzichtelijke verantwoording van de uren in het jaarverslag van de ODRU.

Monitoringsindicatoren

Hoe meten we dit?

N.v.t.

Wie voert dit uit?

Gemeente / Omgevingsdienst

Hoe gaan we dit doen?

Input leveren voor het uitvoeringsprogramma milieu 2023 vanuit de gemeente.

Werken met productbladen milieu.

Jaarverslag 2021

Belangrijkste ontwikkelingen in 2021:

 

Voor toezicht en handhaving het branchegericht werken opgestart. Voor de brancheplannen horeca, veehouderijen en automotive zijn de analyses afgerond en is er gewerkt vanuit deze plannen. Voor het brancheplan horeca is in het vierde kwartaal een pilot uitgevoerd in samenwerking met het project lozingen. Deze pilot wordt in het eerste kwartaal van 2022 afgerond.

 

Er zijn selecte controles uitgevoerd bij bedrijven die in het bedrijvenbestand bekend waren, maar waarvan geen vetafscheider bekend was. Dit ging om bedrijven met een hoge kans op vethoudend afvalwater lozing. De vetafscheiders bleken nogal eens te ontbreken of van een type te zijn dat niet aan de normen voldoet.

 

Onder het brancheplan veehouderij zijn administratieve controles op luchtwassers bij varkenshouderijen uitgevoerd. Door controles administratief uit te voeren, kan ODRU gerichter de uren inzetten. Digitale gegevens van luchtwassers worden opgevraagd en geanalyseerd. Deze gegevens worden door de toezichthouders beoordeeld om te bepalen of de luchtwassers conform de eisen functioneren. Er worden veel overtredingen geconstateerd. ODRU gaat hierom door met deze manier van toezicht houden op luchtwassers.

 

Het aantal meldingen op basis van artikel 8.40 van de Wet milieubeheer, verzoeken om maatwerkvoorschriften en (in iets mindere mate) milieuvergunningsaanvragen lag net als in 2020 veel hoger dan verwacht. Dit lijkt structureel te zijn. In totaal zijn 624 vergunningen, adviezen, meldingen en besluiten door de ODRU afgehandeld en zijn er op dit onderdeel 1305 uren meer gemaakt dan waren voorzien.

 

Tot slot is regiobreed gewerkt aan een gezamenlijke Uitvoerings- en Handhavingsstrategie die begin 2022 door de deelnemende gemeenten zal worden vastgesteld en is doorgewerkt aan de voorbereiding invoering Omgevingswet.

Evaluatie en bijsturen

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Dit jaar voor het eerst met deze algemene productkaart milieu. In 2023 willen we met meer gedetailleerde productkaarten milieu werken.

Denk aan:

Adviseren vergunningaanvraag Wabo

Meldingen Activiteitenbesluit / maatwerkvoorschriften

Mer-beoordeling

Meldingen besluit bodemkwaliteit

Uitvoering milieucontroles

Specialistische dienstverlening geluid

Behandelen van klachten

Urenraming 2022

 

Naar boven