Besluit van de Raad van de gemeente Zaanstad tot wijziging van Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad en het Zaanstad Beraad 2021

De raad van de gemeente Zaanstad,

 

besluit:

 

Artikel I

Het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad en het Zaanstad Beraad 2021 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • a.

    Aan artikel 11 wordt een lid toegevoegd:

  • 6. Indien één of meer leden van een fractie als zelfstandige fractie gaan optreden, zal deze fractie worden aangeduid met “groep” en de achternaam van het betreffende raadslid / de betreffende raadsleden.

 

  • b.

    Artikel 12, eerste lid, komt te luiden:

  • 1. Elke fractie heeft het recht maximaal twee personen, niet zijnde raadsleden, voor te dragen als steunfractielid, ter ondersteuning van de fractie in het raadswerk. Uitzondering betreft de fractie die wordt aangeduid met “groep” uit artikel 11, zesde lid: deze heeft recht om maximaal één persoon, niet zijnde raadslid, voor te dragen als steunfractielid, ter ondersteuning van de fractie in het raadswerk.

 

  • c.

    Artikel 12, vijfde lid, komt te luiden:

  • 5. Iedere fractie heeft het recht om maximaal twee fractie-assistenten aan te melden. Uitzondering betreft de fractie die wordt aangeduid met “groep” uit artikel 11, zesde lid: deze heeft recht om maximaal één fractie-assistent aan te melden.

 

  • d.

    Artikel 44, tweede lid, komt te luiden:

  • 2. Tijdens het Zaanstad Beraad wordt doorgaans gesproken in twee termijnen. In de eerste termijn krijgt iedere woordvoerder de gelegenheid zijn standpunt in maximaal twee minuten kenbaar te maken, zonder interrupties van anderen. In de tweede termijn kunnen woordvoerders op standpunten en vragen reageren.

 

  • e.

    Artikel 57, eerste lid, komt te luiden:

  • 1. De agendacommissie organiseert in beginsel één keer per week het vragenuur. De vragen die worden gesteld tijdens het vragenuur, betreffen alleen politieke vragen en geen technische vragen. Per thema mag een fractie drie vragen stellen, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van sub-vragen.

 

Artikel II

Dit wijzigingsbesluit treedt in werking op 30 maart 2022.

 

In de vergadering van 10-03-2022

De griffier, De voorzitter,

Naar boven