Verordening werkgeverscommissie Achtkarspelen 2022

De raad van de gemeente Achtkarspelen;

 

Gelezen het voorstel van het presidium van 27 januari 2022;

Gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, 147 en artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

 

B e s l u i t:

 

 

vast te stellen

 

De ‘Verordening werkgeverscommissie Achtkarspelen 2022'

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd. Van delegatie zijn uitgezonderd de besluiten van de raad over aanwijzen, schorsing en ontslag van de griffier.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit vier raadsleden, waaronder een voorzitter. De raad zorgt voor een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde fracties.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling gaan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

Artikel 3. Taken voorzitter

  • 1.

    De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

    • e.

      het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat.

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen als in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    Wanneer de stemmen staken heeft de voorzitter een doorslaggevende stem.

Artikel 6. Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie vastgesteld.

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van bestuur hierop, of op een deel daarvan, geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert ten minste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van de leden of de griffier nodig wordt geacht.

Artikel 9. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag van de vaststelling onder gelijktijdige intrekking van de Verordening op de werkgeverscommissie 2017.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening werkgeverscommissie Achtkarspelen 2022’.

     

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de raad van de gemeente Achtkarspelen van 3 maart 2022.

De griffier,

mr. G.J. Andringa

De voorzitter,

mr. O.F. Brouwer

Toelichting

De Verordening op de werkgeverscommissie 2017 was een verordening die stamde uit de tijd dat de WNRA – de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren – nog niet van kracht was. De WNRA is een wet die de rechtspositie van ambtenaren gelijkschakelt aan de rechtspositie van niet-ambtenaren. In het kort houdt dit in dat de bestuursrechtelijke eenzijdige aanstelling van ambtenaren wordt gewijzigd in een tweezijdige arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht.

 

Dat betekent nogal wat, meer dan de initialiefnemers van deze wet hadden bevroed. In de eerste plaats zijn medewerkers niet meer in dienst van de gemeente, maar hebben medewerkers een contract met de gemeente. Dit contract wordt formeel gesloten tussen werknemer en werkgever. De werknemer is de ambtenaar, de werkgever de rechtspersoon gemeente. De rechtspersoon gemeente wordt in rechte vertegenwoordigd door de burgemeester. Waar voorheen het college of de raad (voor de griffie) ambtenaren aanstelde, hebben ambtenaren nu een contract met de gemeente. Er is dus maar één werkgever. De wetgever heeft in de gemeentewet bepaald dat het werkgeverschap wordt uitgeoefend door het college of – voor de griffie – de raad. Hiermee wordt de uitoefening van het werkgeverschap in het publiekrecht getrokken, maar is de overeenkomst privaatrechtelijk.

 

Daarnaast betekent dit ook dat de besluitvorming over de arbeidsvoorwaarden niet meer in het publiekrecht plaatsvindt, maar collectief. Gemeenten hadden geen CAO (al werd dat wel zo genoemd) maar een arbeidsvoorwaardenregeling met een uitwerkingsovereenkomst. Die regeling moest door het college en de raad worden vastgesteld. Nu heeft de VNG de status van werkgeversorganisatie en kunnen de koepels van werkgevers en werknemers gezamenlijk een collectieve arbeidsovereenkomst sluiten. De raad of het college hebben niet meer het laatste woord daarin.

 

De verordening is geactualiseerd. De Gemeentewet kent in artikel 107a de mogelijkheid om een organisatieverordening op te stellen. Omdat de Verordening Werkgeverscommissie en de Organisatieverordening toch wel heel verschillend zijn is ervoor gekozen om de Verordening op de Werkgeverscommissie in tweeën te knippen en ook een Organisatieverordening op te stellen. De raad bepaalt in de verordening op de werkgeverscommissie wat die commissie inhoudt, hoe deze vergadert en wat de taak is. In de organisatieverordening wordt aangegeven hoe de griffie georganiseerd wordt, hoe aangestuurd, hoe de financiën voor de griffie bepaald worden, hoe de griffie gebruik kan maken van ondersteunende faciliteiten van de ambtelijke organisatie en hoe de medezeggenschap georganiseerd is.

Naar boven