Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland

De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten:

 

Alphen aan den Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen en Zoeterwoude.

 

Overwegende dat,

  • sinds 1 januari 2015 gemeenten verantwoordelijk zijn voor het organiseren van goede en toegankelijke jeugdhulp. Om deze verantwoordelijkheid aan te kunnen, zijn landelijk 42 jeugdzorgregio’s geformeerd, waaronder de regio Holland Rijnland.

  • de gemeenten uit Holland Rijnland hebben afgesproken om de jeugdhulp gezamenlijk op te pakken en deze taak bij dienstverleningsovereenkomst met GR Holland Rijnland voor bepaalde duur overeen te komen en deze dienstverlening te organiseren in een Tijdelijke Werkorganisatie;

  • de dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeenten en de GR Holland Rijnland per 31 december 2021 afloopt;

  • dat het wenselijk is om regionaal samen te blijven werken voor diverse uitvoeringstaken in kader van de Jeugdwet;

  • dat het takenpakket zich in beginsel zal richten op de uitvoeringstaken in verband met inkoop en contractering van hulp in het gedwongen kader en (hoog-)specialistische jeugdhulp;

  • de gemeenten uit Holland Rijnland op termijn ook taken op het gebied van inkoop en contractering van Maatschappelijke Zorg gezamenlijk willen kunnen uitvoeren;

  • de governance, afspraken en werkwijzen rondom gezamenlijke ambtelijke voorbereiding en bestuurlijke besluitvorming worden vastgelegd in een Samenwerkingshandvest gericht op het samenspel van beleidsontwikkeling en uitvoering van jeugdhulp in de Jeugdregio Holland Rijnland;

  • individuele gemeenten, buiten het gezamenlijk vast te stellen uitvoeringsprogramma om, andere dienstverlening kunnen betrekken van de uitvoeringsorganisatie.

Gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Jeugdwet,

 

Besluiten vast te stellen:

 

de Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland.

 

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1.1

    Deze regeling verstaat onder:

    • (a)

      wet: Wet gemeenschappelijke regelingen;

    • (b)

      regeling: Gemeenschappelijke regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland;

    • (c)

      deelnemers: aan de regeling deelnemende gemeenten;

    • (d)

      college: college van burgemeester en wethouders van een gemeente;

    • (e)

      raad: raad van een gemeente;

    • (f)

      secretaris-directeur: hoofd van de ambtelijke organisatie;

    • (h)

      Jeugdregio: de Jeugdregio Holland Rijnland;

    • (i)

      gedeputeerde staten: het college van gedeputeerde staten van Zuid-Holland;

    • (j)

      Samenwerkingshandvest: Het Samenwerkingshandvest Governance Jeugdhulp Holland Rijnland.

  • 1.2

    Waar in de regeling artikelen van de Gemeentewet of van een andere wettelijke regeling van toepassing worden verklaard, wordt in die artikelen in plaats van 'de gemeente', 'de raad', 'burgemeester en wethouders' en 'de burgemeester' respectievelijk gelezen: 'de Serviceorganisatie, 'het bestuur' en 'de voorzitter'.

Artikel 2 Bedrijfsvoeringsorganisatie

  • 2.1

    Er is een bedrijfsvoeringsorganisatie genaamd: Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland.

  • 2.2

    De bedrijfsvoeringsorganisatie is gevestigd te Leiden.

  • 2.3

    De bedrijfsvoeringsorganisatie is een samenwerkingsverband van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen en Zoeterwoude.

HOOFDSTUK 2. BELANGEN EN TAKEN

Artikel 3. Belangen

  • 3.1

    De regeling behartigt de belangen van de deelnemers op het terrein van uitvoering van gemeentelijke inkoop en contractering in het kader van de Jeugdwet:

    • (a)

      Regionale jeugdhulp in het gedwongen kader;

    • (b)

      Gespecialiseerde jeugdhulp;

    • (c)

      Maatschappelijke Zorg als deelnemers daartoe besluiten.

  • 3.2

    In aanvulling op artikel 3.1 kan de bedrijfsvoeringsorganisatie, voor zover dit mogelijk is, op verzoek van een of meer deelnemende gemeenten ook overige taken uitvoeren die gerelateerd zijn aan de te behartigen belangen zoals bedoeld in artikel 3.1 van deze regeling.

Artikel 4. Taken en bevoegdheden

  • 4.1

    Ter behartiging van de in artikel 3 genoemde belangen is de Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland belast met uitvoering van de volgende taken in het kader van de Jeugdwet:

    • (a)

      ondersteuning bij de regionale inkoop en contractering van regionale jeugdhulp en gespecialiseerde jeugdhulp;

    • (b)

      coördineren van regionale berichtgeving inzake regionale en gespecialiseerde jeugdhulp;

    • (c)

      leveren van een bijdrage aan de optimalisering van de opgedragen uitvoeringsprocessen;

    • (d)

      contractbeheer en contractmanagement;

    • (e)

      afwikkelen van het opgedragen declaratie- en betalingsverkeer;

    • (f)

      leveren van een bijdrage en advies bij de verantwoordingscyclus waaronder het genereren van adequate managementinformatie en informatie voor de planning en controlcyclus;

    • (g)

      het op verzoek namens gemeenten optreden richting leveranciers om de voorwaarden en eisen, waaronder de overeenkomsten worden afgesloten te harmoniseren;

    • (h)

      het archiveren op basis van de Archiefwet van alle relevante (contract)stukken inzake de in artikel 4.1 vermelde taken;

    • (i)

      gevraagd en ongevraagd adviseren aan gemeenten over beleidsontwikkeling die de uitvoering betreffen;

    • (j)

      en bovenstaande taken op gebied van Maatschappelijke Zorg als gemeenten daartoe besluiten.

  • 4.2

    De colleges:

    • (a)

      delegeren geen bevoegdheden aan het bestuur;

    • (b)

      kunnen bevoegdheden voor de uitvoering van taken aan het bestuur en de secretaris-directeur in mandaat opdragen.

  • 4.3

    In uitvoering van de haar opgelegde taken en bevoegdheden worden de bepalingen van het Samenwerkingshandvest Governance Jeugdhulp Holland Rijnland door de Serviceorganisatie in acht genomen.

HOOFDSTUK 3. BESTUUR

Artikel 5 Samenstelling

  • 5.1

    Het bestuur bestaat uit zoveel leden als er deelnemende gemeenten zijn.

  • 5.2

    Elk college van burgemeester en wethouders van de deelnemers wijst uit haar midden één lid aan en één ander plaatsvervangend lid van het bestuur aan.

  • 5.3

    Het lidmaatschap van het bestuur is onverenigbaar met een dienstverband bij de Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland dan wel bij een van de gemeenten.

  • 5.4

    De zittingsperiode van de leden van het bestuur eindigt gelijk met de zittingsperiode van de colleges van burgemeester en wethouders door wie zij zijn aangewezen.

  • 5.5

    Telkens nadat een zittingsperiode is geëindigd, wijzen burgemeester en wethouders van de gemeenten zo spoedig mogelijk overeenkomstig het tweede lid één lid en één plaatsvervangend lid van het bestuur aan.

  • 5.6

    De leden van het bestuur die tussentijds ontslag nemen of geen uitvoering meer geven aan de portefeuille Jeugdhulp, geven daarvan schriftelijk kennis aan de voorzitter van het bestuur en aan burgemeester en wethouders van de gemeente(n) die hen heeft aangewezen.

  • 5.7

    In een tussentijds ontstane vacature wordt zo spoedig mogelijk voorzien door de aanwijzing van een nieuw lid.

Artikel 6 Werkwijze

  • 6.1

    Het bestuur vergadert jaarlijks tenminste tweemaal en voorts zo dikwijls als de voorzitter dat nodig oordeelt, of indien een lid daarom verzoekt.

  • 6.2

    Het bestuur stelt voor zijn werkwijze een huishoudelijk reglement vast dat ter kennisneming aan de colleges van burgemeester en wethouders wordt gezonden.

Artikel 7 Besluitvorming

  • 7.1

    Besluiten worden in goed overleg genomen op basis van consensus. Bij afwezigheid van consensus worden besluiten genomen op basis van een gewogen stemverhouding.

  • 7.2

    Het aantal stemmen dat een lid in de vergadering kan uitbrengen, wordt bepaald door het aantal inwoners van de gemeente(n) door wiens college(s) van burgemeester en wethouders het lid is aangewezen.

  • 7.3

    Bij de besluitvorming beschikt elke deelnemende gemeente over 1 stem per 10.000 inwoners; een deelnemer beschikt over minimaal 1 stem.

  • 7.4

    Onder het aantal inwoners van een gemeente wordt verstaan de door het Centraal Bureau voor de Statistiek per 1 januari van het lopende jaar openbaar gemaakte bevolkingscijfers.

Artikel 8 Inlichtingen

  • 8.1

    Het bestuur verstrekt aan de raden en de colleges van de gemeenten alle inlichtingen die nodig zijn voor een juiste beoordeling van het door het bestuur gevoerde en te voeren beleid.

  • 8.2

    Een lid van het bestuur geeft aan het college dat hem heeft aangewezen en aan de raad, op de in die gemeente gebruikelijke wijze alle inlichtingen die door het college, de raad of een of meer leden daarvan, worden verlangd.

Artikel 9 Verantwoording

  • 9.1

    Een lid van het bestuur is de deelnemer die dit lid heeft aangewezen verantwoording verschuldigd over de door hem in dat bestuur gevoerde vertegenwoordiging. De verantwoording vindt plaats op de wijze zoals bij de deelnemer gebruikelijk dan wel voorgeschreven is

  • 9.2

    In het kader van een periodieke evaluatie van het functioneren van de regeling legt het bestuur schriftelijk verantwoording af aan de deelnemende gemeenten.

  • 9.3

    Het college kan bij de behandeling van de in het derde lid bedoelde verantwoordingsrapportage in het overleg met de raad een vertegenwoordiger van het bestuur uitnodigen om hierop een toelichting te geven.

HOOFDSTUK 4. VOORZITTER

Artikel 10 Aanwijzing en vervanging

  • 10.1

    Het bestuur kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 10.2

    Bij verhindering of ontstentenis van de (plaatsvervangend) voorzitter wordt deze vervangen door een ander lid van het bestuur, door dat bestuur aan te wijzen.

Artikel 11 Taken en bevoegdheden

  • 11.1

    De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van het bestuur en draagt er zorg voor dat de besluiten van het bestuur naar behoren worden uitgevoerd.

  • 11.2

    De voorzitter vertegenwoordigt de Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland in en buiten rechte.

  • 11.3

    De voorzitter kan de in het tweede lid bedoelde vertegenwoordiging, na overleg met het bestuur, opdragen aan een door de voorzitter aan te wijzen persoon.

  • 11.4

    De stukken die van het bestuur uitgaan, worden door de voorzitter ondertekend.

  • 11.5

    De voorzitter kan de ondertekening van stukken die van het bestuur uitgaan opdragen aan een ander lid van het bestuur.

HOOFDSTUK 5. SECRETARIS-DIRECTEUR

Artikel 12 Taken, bevoegdheden en vervanging secretaris-directeur

  • 12.1

    De secretaris-directeur:

    • (a)

      is secretaris van het bestuur;

    • (b)

      is bij de vergaderingen van het bestuur aanwezig en heeft daarin een raadgevende stem.

  • 12.2

    De secretaris-directeur is belast met de dagelijkse leiding van de Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland en is voor de uitvoering van zijn taak verantwoording verschuldigd aan het bestuur.

  • 12.3

    Bij afwezigheid, ziekte of ontstentenis van de secretaris-directeur wordt de functie waargenomen door een door het bestuur aan te wijzen plaatsvervanger.

  • 12.4

    Het bestuur stelt in een huishoudelijk reglement nadere regels vast over de taken en bevoegdheden en de positie van de secretaris-directeur als secretaris van het bestuur.

  • 12.5

    Het bestuur stelt jaarlijks de opdracht voor de secretaris-directeur vast.

HOOFDSTUK 6. UITVOERINGSORGANISATIE

Artikel 13 Serviceorganisatie

  • 13.1

    Het bestuur benoemt, schorst en ontslaat de secretaris-directeur van de Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland.

  • 13.2

    Het bestuur stelt de bevoegdheden van de secretaris-directeur vast, waaronder de voorwaarden voor het in dienst nemen van het personeel en het aangaan van overeenkomsten met derden in verband met de uitvoering van taken van de Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland.

  • 13.3

    Bij het in dienst nemen van personeel dat namens een opdrachtgevende gemeente het contractmanagement verzorgt in relatie met gecontracteerde jeugdhulpaanbieders, maakt de secretaris-directeur vooraf afspraken met de betrokken gemeenten over het profiel en selectieproces.

  • 13.4

    Het bestuur stelt de arbeidsvoorwaardenregeling vast voor personeel in dienst van de Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland.

HOOFDSTUK 7. FINANCIËN

Artikel 14 Ontwerpbegroting

  • 14.1

    Het bestuur zendt vóór 15 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de algemene financiële en beleidsmatige kaders en de voorlopige jaarrekening aan de raden van de deelnemende gemeenten.

  • 14.2

    Het bestuur zendt de ontwerpbegroting minimaal acht weken voordat zij door het bestuur wordt vastgesteld toe aan de raden van de deelnemers.

  • 14.3

    De ontwerpbegroting wordt door deelnemers voor één ieder ter inzage gelegd en tegen betaling van kosten algemeen verkrijgbaar gesteld.

  • 14.4

    De raden kunnen bij het bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen.

  • 14.5

    Het tweede en vierde lid zijn van overeenkomstige toepassing op besluiten tot wijziging van de begroting die een effect hebben op de bijdragen van de deelnemers.

Artikel 15 Begroting en beleidsplan

  • 15.1

    Het bestuur stelt de begroting met het bijbehorende jaarplan vast in het jaar voorafgaande aan dat waarvoor zij dient.

  • 15.2

    Het bestuur zendt de begroting binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval vóór 1 augustus van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, aan gedeputeerde staten.

Artikel 16 Jaarrekening

  • 16.1

    Het bestuur stelt de jaarrekening en het inhoudelijk jaarverslag vast in het jaar volgende op het jaar waarop deze betrekking heeft.

  • 16.2

    Bij de vast te stellen jaarrekening is een verslag van een onderzoek naar de deugdelijkheid van de jaarrekening opgenomen.

  • 16.3

    Het bestuur zendt een afschrift van de rekening aan de colleges en de gemeenteraden toe.

  • 16.4

    Het bestuur zendt de jaarrekening binnen twee weken na de vaststelling doch in ieder geval vóór 15 juli van het jaar volgende op het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft, aan gedeputeerde staten.

  • 16.5

    Binnen een maand na de vaststelling van de rekening doet het bestuur aan elke gemeente mededeling van het over het betreffende jaar verschuldigde aandeel.

  • 16.6

    Het bestuur draagt elk jaar vóór 15 juli zorg voor de samenstelling van een verslag met betrekking tot de door de bestuursorganen over het afgelopen jaar verrichte werkzaamheden.

Artikel 17 Administratie en controle

  • 17.1

    Het bestuur stelt de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie vast. Dit besluit waarborgt dat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle wordt.

  • 17.2

    Op het in het eerste lid bedoelde besluit is artikel 212 van de Gemeentewet van toepassing.

  • 17.3

    Het bestuur stelt regels vast voor de controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie. Dit besluit waarborgt dat de rechtmatigheid van het financiële beheer en van de inrichting van de financiële organisatie wordt getoetst.

  • 17.4

    Op het in het derde lid bedoelde besluit is artikel 213 van de Gemeentewet van toepassing.

  • 17.5

    De artikelen 214 en 215 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 18 Bijdragen van de gemeenten

  • 18.1

    De in de begroting opgenomen uitgaven worden door de gemeenten gedragen overeenkomstig de door het bestuur vastgestelde verdeelsleutel voor de vaststelling van de financiële bijdragen.

  • 18.2

    De uitgaven in verband met de uitvoering van door gemeenten afzonderlijk opgedragen aanvullende taken worden gedragen door de opdrachtgevende gemeente op basis van vastgestelde verdeelsleutel tussen de Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland en deze gemeenten.

  • 18.3

    Eventuele overschotten en tekorten op de uitgaven voor de instandhouding van de Serviceorganisatie worden verdeeld conform de verdeelsleutel.

  • 18.4

    Wijziging van de verdeelsleutel als bedoeld in het tweede lid is mogelijk met instemming van twee derde meerderheid van stemmen in het bestuur.

  • 18.5

    De gemeenten betalen bij wijze van voorschot jaarlijks voor 1 februari en 1 augustus telkens de helft van de door hen voor het lopende jaar verschuldigde bijdrage.

HOOFDSTUK 8. EVALUATIE

Artikel 19 Evaluatie

  • 19.1

    Het bestuur draagt minimaal een keer in de vier jaar zorg voor een evaluatie van de regeling.

  • 19.2

    De eerste evaluatie vindt plaats voor 31 december 2023.

  • 19.3

    De evaluatie heeft onder meer, doch niet uitsluitend, tot doel na te gaan:

    • (a)

      of, en zo ja in welke mate de met deze regeling beoogde samenwerking is gerealiseerd;

    • (b)

      of, en zo ja in welke mate de bij deze regeling opgedragen taken, in het licht van de beoogde samenwerking, aanpassing behoeven.

HOOFDSTUK 9. TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING EN OPHEFFING

Artikel 20 Toetreding en uittreding

  • 20.1

    Toetreding geschiedt per 1 januari van enig jaar en uittreding op 31 december van enig jaar.

  • 20.2

    Voor toetreding is instemming benodigd van de reeds aan de regeling deelnemende colleges.

  • 20.3

    Een gemeente kan zelfstandig besluiten tot uittreding door toezending aan het bestuur van de daartoe strekkende besluiten van de bestuursorganen die op grond van wettelijke bepalingen hiertoe bevoegd zijn.

  • 20.4

    Het bestuur zendt het besluit tot uittreding van een gemeente ter kennisneming aan de colleges van de overige gemeenten.

  • 20.5

    Uittreding vindt niet eerder plaats dan op 31 december van het kalenderjaar volgend op het jaar waarin het bestuur van het besluit tot uittreden in kennis is gesteld.

  • 20.6

    Het bestuur stelt regels vast met betrekking tot de berekeningswijze van de aan een uittredende gemeente toe te rekenen kosten bij uittreding en de wijze waarop deze door de uittredende gemeente worden betaald.

  • 20.7

    Het bestuur stelt in overleg met de uittredende gemeente ten minste zes maanden voor het beoogde tijdstip van uittreding een regeling op met betrekking tot de gevolgen van de uittreding. Daarbij kan overeen gekomen worden dat de uittredende gemeente bepaalde verplichtingen ten opzichte van derden overneemt, ten einde de kosten van uittreding te beperken.

  • 20.8

    Bij het ontbreken van overeenstemming over uitkomst van de berekening zoals bedoeld in het zesde lid, vragen het bestuur en het college van de uittredende gemeente gezamenlijk advies aan een onafhankelijke externe deskundige voor de vaststelling van de berekening als bedoeld in het zesde lid.

  •  

  • Dit advies bevat in ieder geval de volgende elementen:

    • (a)

      Eventueel nog te verrekenen bedragen, uitgaande van de bestaande systematiek voor berekening van financiële bijdrage per gemeente;

    • (b)

      Kosten van de uittredende gemeente die redelijkerwijs zijn toe te rekenen aan de uittreding;

    • (c)

      Kosten in verband met mogelijk doorlopende verplichtingen ten aanzien van aanbieders van jeugdhulp tot levering aan de uittredende gemeente;

    • (d)

      Overige frictiekosten die redelijkerwijs zijn toe te rekenen aan de uittreding.

  • 20.9

    Het advies van de in het achtste lid bedoelde deskundige is voor partijen bindend, onverminderd het bepaalde in artikel 28 van de wet. De kosten voor het inschakelen van de deskundige worden in gelijke mate over beide partijen verdeeld.

Artikel 21 Wijziging

  • 21.1

    Zowel het bestuur als het college van tenminste vier van de gemeenten, kunnen voorstellen doen tot wijziging van de regeling.

  • 21.2

    De regeling kan worden gewijzigd bij een daartoe strekkend besluit van het college van alle gemeenten tezamen.

Artikel 22 Opheffing

  • 22.1

    De regeling kan worden opgeheven bij een daartoe strekkend besluit van de colleges van tenminste twee derde van de deelnemende gemeenten.

  • 22.2

    Het bestuur stelt, de colleges gehoord, een liquidatieplan vast en regelt de vereffening van het vermogen.

HOOFDSTUK 10. GESCHILLEN, OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN

Artikel 23 Geschillen

  • 23.1

    Voordat over een geschil als bedoeld in artikel 28 van de wet de beslissing van Gedeputeerde Staten wordt ingeroepen, legt het bestuur het geschil voor aan een daartoe in te stellen geschillencommissie.

  • 23.2

    De geschillencommissie bestaat uit vertegenwoordigers aangewezen door elk van de bij het geschil betrokken partijen en een door deze vertegenwoordigers gezamenlijk aangewezen onafhankelijke voorzitter.

  • 23.1

    De geschillencommissie brengt aan het bestuur advies uit over de wijze waarop het geschil kan worden opgelost.

Artikel 24 Inwerkingtreding en duur

  • 24.1

    De regeling wordt voor onbepaalde tijd aangegaan.

  • 24.2

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2022.

Artikel 25 Citeertitel

  • 25.1

    De regeling wordt aangehaald als Gemeenschappelijke regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland of afgekort “GR Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland”.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Dit artikel bevat enkele begripsbepalingen die gelden voor de gehele regeling.

 

Artikel 2. Bedrijfsvoeringsorganisatie

Dit artikel bepaalt dat de gemeenschappelijke regeling strekt tot het oprichten van een bedrijfsvoeringsorganisatie (artikel 8 lid 3 Wgr). Het tweede lid regelt de plaats van vestiging: PM. Ten slotte wordt in lid 3 aangegeven dat de bedrijfsvoeringsorganisatie fungeert als samenwerkingsverband van de genoemde gemeenten.

 

HOOFDSTUK 2. BELANGEN EN TAKEN

 

Artikel 3. Belangen

Een gemeenschappelijke regeling kan worden getroffen voor een of meer bepaalde belangen van de gemeenten (artikel 1 lid 1 Wgr). Dit belang of deze belangen moeten in de gemeenschappelijke regeling worden opgenomen (artikel 10, 1e lid, van de wet). Het belang of de belangen bakenen de bevoegdheden van de bedrijfsvoeringsorganisatie af. Deze bedrijfsvoeringsorganisatie strekt tot uitvoering van gemeentelijke contractering van jeugdhulp. Er is een onderscheid gemaakt tussen jeugdhulp in het gedwongen kader en gespecialiseerde jeugdhulp. Gelet op het feit dat de subregio Rijnstreek gespecialiseerde jeugdhulp zelfstandig inkopen is dit onderscheid ter verduidelijking aangebracht. Indien bij AMvB op grond van de Jeugdwet nader te bepalen (hoog-)specialistische jeugdhulpsegmenten worden aangewezen als regionaal verplicht in te kopen zorg, dan strekken de genoemde belangen van dit artikel ook tot deze jeugdhulpsegmenten. In het tweede lid van dit artikel is de mogelijkheid geopend om in de toekomst ook andere dienstverlening aan te bieden aan gemeenten, bijvoorbeeld ondersteuning bij gemeentelijke contractering van maatschappelijke zorg.

 

Artikel 4. Taken en bevoegdheden

In dit artikel worden de taken en bevoegdheden van de bedrijfsvoeringsorganisatie beschreven ter behartiging van de genoemde belangen in het voorgaande artikel. Met deze opsomming van lid 1 wordt de uitvoerende rol van de bedrijfsvoeringsorganisatie benadrukt. De uitvoering van de gemeentelijke contractering bestaat uit het bieden van ondersteuning bij regionale inkoop en contractering van jeugdhulp in opdracht van de gemeenten. Het betreft inkoop en contractering voor regionale jeugdhulp voor alle betrokken subregio’s en gespecialiseerde jeugdhulp voor de subregio’s Leidse Regio en Duin- en Bollenstreek. Dit impliceert dat de gemeenten het beleid bepalen en de kaders van de inkoop vaststellen. Binnen deze opdracht ondersteunt de bedrijfsvoeringsorganisatie de gemeenten bij het voorbereiden en uitwerken van de regionale inkoop en contractering. De overeenkomsten met zorgaanbieders worden aangegaan door de colleges. Een belangrijke rol in het voorbereiden van de inkoop van jeugdhulp ligt daarmee ook bij de gemeenten zelf. Voorts verduidelijken de overige genoemde taken het uitvoerend karakter van de bedrijfsvoeringsorganisatie. Deze taak- en rolverdeling geeft invulling aan de gekozen governance voor de jeugdhulp in de regio Holland Rijnland. In lid 2 wordt dit nog extra benadrukt. De colleges dragen geen bevoegdheden over aan het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie, maar kunnen wel uitvoerende taken aan het bestuur of de secretaris-directeur in mandaat opdragen.

 

HOOFDSTUK 3. BESTUUR

 

Artikel 5. Samenstelling

De samenstelling van het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie wordt beschreven in dit artikel. De keuze voor een bedrijfsvoeringsorganisatie impliceert een enkelvoudig bestuur; er is dus geen onderscheid tussen een algemeen en dagelijks bestuur. Ieder college van de deelnemende gemeenten wijst uit haar midden een lid aan met de portefeuille jeugd als bestuurslid van de bedrijfsvoeringsorganisatie. Het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie bestaat daarmee uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. Conform de afspraken in het Samenwerkingshandvest is de samenstelling in principe daarmee gelijk aan de samenstelling van het portefeuillehoudersoverleg Jeugd. In haar rol van bestuurslid dragen de betreffende portefeuillehouders de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van inkoop en contractering van jeugdhulp. De verantwoordelijkheid voor beleidsontwikkeling dragen de portefeuillehouders in haar hoedanigheid als portefeuillehouders namens haar respectievelijke gemeenten. Voor het bestuurlijk goede functioneren voorziet dit artikel in de mogelijkheid om een plaatsvervangend lid van het bestuur aan te wijzen. De overige leden van dit artikel beschrijven het proces van benoeming en het ontslag van bestuursleden.

 

Artikel 6. Werkwijze

Dit artikel beschrijft de werkwijze van het bestuur. Lid 1 beschrijft het minimaal aantal vergaderingen per jaar. Lid 2 geeft aan dat nadere regels over de werkwijze van het bestuur worden vastgelegd in een huishoudelijk reglement.

 

Artikel 7. Besluitvorming

Ten aanzien van besluitvorming voorziet dit artikel in de stemverhouding van het bestuur. Het aantal uit te brengen stemmen van het bestuurslid is afhankelijk van het aantal inwoners van zijn of haar respectievelijke gemeente. Iedere gemeente krijgt één stem per 10.000 inwoners. Dit aantal geldt in absolute zin; voor het aantal inwoners dat niet het getal van 10.000 overschrijdt wordt afgerond naar beneden. Dit is enkel anders indien een gemeente minder dan 10.000 inwoners geregistreerd heeft staan. In dat geval vindt wel afronding plaats en beschikt de gemeente over één stem.

 

Artikel 8. Inlichtingen

Op grond van dit artikel is het bestuur verplicht alle inlichtingen te verstrekken aan de raden en colleges die nodig zijn voor een juiste beoordeling van het gevoerde en te voeren beleid.

 

Artikel 9. Verantwoording

Dit artikel beschrijft de verantwoording van het bestuur aan colleges en raden.

 

HOOFDSTUK 4. VOORZITTER

 

Artikel 10. Aanwijzing en vervanging

Dit artikel regelt de aanwijzing van de voorzitter (art. 13 lid 9 Wgr). Het bestuur kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter. Mochten zowel de voorzitter als plaatsvervangend voorzitter verhinderd zijn, dan biedt lid 2 de mogelijkheid aan het bestuur om een vervanger uit haar midden aan te wijzen.

 

Artikel 11. Taken en bevoegdheden

In dit artikel worden de taken en bevoegdheden van de voorzitter beschreven. In het mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit worden deze bevoegdheden gespecificeerd.

 

HOOFDSTUK 5. SECRETARIS-DIRECTEUR

 

Artikel 12. Taken, bevoegdheden en vervanging secretaris-directeur

Dit artikel beschrijft de formele positie van de secretaris-directeur als secretaris van de bedrijfsvoeringsorganisatie. De secretaris wordt benoemd, geschorst en ontslagen door het dagelijks bestuur. De secretaris staat het bestuur ter zijde.

 

HOOFDSTUK 6. UITVOERINGSORGANISATIE

 

Artikel 13. Uitvoeringsorganisatie

Dit artikel beschrijft de uitvoeringsorganisatie van de bedrijfsvoeringsorganisatie. De rol van secretaris-directeur staat aan het hoofd van de organisatie en is belast met de dagelijkse leiding. De specifieke bevoegdheden worden nader omschreven in een mandaat-, volmacht en machtigingsbesluit. In lid 5 wordt de mogelijkheid beschreven voor de bedrijfsvoeringsorganisatie om specifieke taken geheel of gedeeltelijk bij overeenkomst te beleggen bij een derde. Bij dit artikel wordt gedacht aan de (gedeeltelijke) uitbesteding van bedrijfsvoering (bijvoorbeeld functioneel beheer, HRM en financiële administratie).

 

HOOFDSTUK 7. FINANCIËN

 

Artikel 14. Ontwerpbegroting

Dit artikel voorziet in de verplichting van het bestuur om vóór 15 april van het desbetreffende dienstjaar een ontwerpbegroting op te stellen, waarin de algemene financiële en beleidsmatige kaders worden vervat. De nota zal in elk geval een indicatie bevatten van de gemeentelijke bijdrage aan de bedrijfsvoeringsorganisatie en de voornemens voor het volgende begrotingsjaar. De bepaling is een uitwerking van artikel 34 Wgr.

 

Artikel 15. Begroting en beleidsplan

Deze bepaling is een uitwerking van artikel 34 Wgr.

 

Artikel 16. Jaarrekening

Deze bepaling is een uitwerking van artikel 34 Wgr.

 

Artikel 17. Administratie en controle

Dit artikel spreekt voor zich en behoeft daarom geen nadere toelichting.

 

Artikel 18. Bijdragen van de gemeenten

Dit artikel regelt de verdeelsleutel van de kosten van de bedrijfsvoeringsorganisatie. Indien sprake is van uitvoering van aanvullende taken voor een deel van de deelnemende gemeenten, dan schrijft lid 2 voor dat voor deze kosten een andere vastgestelde verdeelsleutel wordt gehanteerd. Lid 3 beschrijft dat eventuele overschotten en tekorten worden afgerekend met de gemeenten conform de toepasselijke verdeelsleutel.

 

HOOFDSTUK 8. EVALUATIE

 

Artikel 19. Evaluatie

De regeling wordt binnen twee jaar na oprichting geëvalueerd. De doelen van de evaluatie worden beschreven in het derde lid.

 

HOOFDSTUK 9. TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING EN OPHEFFING

 

Artikel 20. Toetreding en uittreding

Ten aanzien van wijziging, toetreding en uittreding bepaalt artikel 1 lid 3 Wgr dat deze besluiten onder dezelfde werking vallen als de oprichting. Dit houdt in dat dezelfde procedure moet worden gevolgd, bijvoorbeeld besluiten van alle colleges na toestemming van de raden, bekendmaking en inschrijving in het register als bedoeld in artikel 27 Wgr. Artikel 9 Wgr bepaalt dat de regeling bepalingen inhoudt omtrent wijziging, opheffing, toetreding en de gevolgen van uittreding.

 

Artikel 21. Wijziging

Zie toelichting bij artikel 20.

 

Artikel 22. Opheffing

Dit artikel voorziet in de mogelijkheid om de regeling op te heffen bij besluit van de colleges van burgemeester en wethouders van tenminste twee derde van de deelnemende gemeenten. In geval van opheffing wordt een liquidatieplan opgesteld. Voor zover nodig voor de vereffening van het vermogen, blijft de bedrijfsvoeringsorganisatie voortbestaan (artikel 9 lid 3 Wgr).

 

HOOFDSTUK 10. GESCHILLEN, OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN

 

Artikel 23. Geschillen

Dit artikel spreekt voor zich en behoeft daarom geen nadere toelichting.

 

Artikel 24. Inwerkingtreding en duur

De regeling wordt aangegaan voor onbepaalde tijd. Lid 2 duidt de datum van inwerkingtreding. Op grond van artikel 26 lid 3 Wgr treedt de regeling niet in werking voordat zij is bekendgemaakt.

 

Artikel 25. Citeertitel

Dit artikel spreekt voor zich en behoeft daarom geen nadere toelichting.

Naar boven