Gemeenteblad van Achtkarspelen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Achtkarspelen | Gemeenteblad 2022, 113963 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Achtkarspelen | Gemeenteblad 2022, 113963 | beleidsregel |
Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Achtkarspelen
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
informatiecarrousel: een informatieve bijeenkomst waar inwoners, organisaties, raadsleden en ambtenaren elkaar ontmoeten en die is bedoeld voor technische vragen aan ambtenaren en voor inspraak door inwoners/organisaties over onderwerpen die in de raadsvergadering aan de orde komen. Ook kunnen inwoners/organisaties zelf een onderwerp onder de aandacht brengen van de raadsleden;
De raad kan het college vragen de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen.
Hoofdstuk 2: Toelating van nieuwe leden; fracties
Artikel 7 Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging raadsleden
De commissie onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuwbenoemde leden en brengt vervolgens schriftelijk advies uit aan de raad over de toelating van de nieuwbenoemde leden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
Artikel 7b. Benoeming wethouders
Deze commissie onderzoekt of de benoeming van de kandidaat-wethouder voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b, eerste, derde en vierde lid, en 41c, eerste lid, van de wet en vraagt van de kandidaat-wethouder een verklaring omtrent het gedrag als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.
Leden van de raad die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn, worden bij de aanvang van de zittingsperiode als één fractie beschouwd. Als boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Als daar geen aanduiding was geplaatst, deelt de fractie in de eerste raadsvergadering aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad zal voeren.
wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter.
Wanneer er sprake is van afsplitsing van een fractie als bedoeld in 3.a.1, dan dient de naam van deze nieuwe politieke afscheiding te voldoen aan de eisen uit artikel G 3, vierde lid, van de Kieswet.
Deze groeperingen worden niet als fractie aangeduid maar als groep of raadslid.
Doordat in het eerste lid van dit artikel wordt beschreven wat onder een ‘fractie’ wordt verstaan, worden de rechten van (een) afgescheiden raadslid/leden die (samen) zelfstandig optreedt c.q. optreden beperkt. Afgescheiden(en) zijn o.a. niet (meer) lid van het presidium en hebben geen recht op fractievergoeding.
Artikel 9 Benoemen van steunfractieleden
De zittingsperiode van een steunfractielid eindigt door ontslag op eigen verzoek in te dienen bij de voorzitter van de raad, aan het einde van de zittingsperiode van de raad, bij uittreding uit een fractie, wanneer een fractie niet meer bestaat, wanneer niet meer wordt voldaan aan de artikelen 10 t/m 13 en 15 van de Gemeentewet of door intrekking van de benoeming door de raad.
Paragraaf 1: Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen, indeling
Voor een informatiecarrousel stuurt de voorzitter de leden en de wethouders na de fractievergaderingen (doorgaans ongeveer een week van tevoren) een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken onder vermelding van de dag, tijdstip en plaats van de bijeenkomst. Uiterlijk 10:00 uur op de vrijdag na de fractievergaderingen geven de fracties door aan de griffie welke onderwerpen ze willen agenderen voor de informatiecarrousel.
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van een schriftelijke oproep een aanvullende agenda als bedoeld in artikel 14, tweede lid, opstellen. Zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de raadsvergadering wordt deze met de daarbij behorende stukken aan de leden en de wethouders gezonden.
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
Artikel 15 De informatiecarrousel
In de informatiecarrousel worden de door de raadsfracties vooraf geselecteerde raadsvoorstellen informerend behandeld, tenzij vooraf behandeling heeft plaatsgevonden in het presidium of de controlecommissie, of als het gaat om de benoeming van personen en andere door het presidium vast te stellen uitzonderingen.
Inwoners van de gemeente Achtkarspelen en bij de gemeente Achtkarspelen belanghebbende organisaties worden in de gelegenheid gesteld een onderwerp op de agenda van de informatiecarrousel te plaatsen. Zij kunnen daartoe een verzoek indienen bij de raadsgriffie, waarbij wordt aangegeven wat het onderwerp is, het doel van de agendering en wie de woordvoerder is. Het verzoek wordt door de raadsgriffie voorgelegd aan het presidium, dat besluit of en zo ja, wanneer het onderwerp wordt geagendeerd. Bij de beoordeling van het verzoek kan het presidium het college om advies vragen.
Artikel 17 Status raadsvoorstellen
In het meningvormende/besluitvormende deel van de vergadering neemt de raad meteen een besluit als het onderwerp zich daarvoor leent. Als minimaal twee fracties van mening zijn dat een voorstel nog niet besluitrijp is, dan kunnen deze vragen om de besluitvorming uit te stellen naar de volgende raadsvergadering, maar pas nadat de portefeuillehouder de gelegenheid heeft gehad om toe te lichten of uitstel mogelijk is. Een raadslid kan stemming vragen over het verzoek. In uitzonderlijke gevallen besluit de raad om het onderwerp nogmaals meningvormend te behandelen vóórdat hij een besluit neemt.
Paragraaf 2: Orde van de (raads)vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad de presentielijst die aan het einde van elke vergadering door de voorzitter en de griffier door ondertekening wordt vastgesteld.
Artikel 20 Kennisgeving van verhindering
Het lid van de raad dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, geeft daarvan voor aanvang van de vergadering kennis aan de voorzitter en/of de griffier.
Artikel 21 Aanwezigheid raadsleden in bijzondere situatie
Raadsleden die overeenkomstig artikel 17, lid 2 Gemeentewet hebben verzocht een raadsvergadering te houden, worden in principe geacht aanwezig te zijn tijdens die raadsvergadering.
Artikel 28 Handhaving orde; schorsing
Als een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen.
Als de desbetreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin dit plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Artikel 29 Beraadslaging; schorsing
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden van de raad de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Paragraaf 3: Rechten van burgers
Artikel 32 Spreekrecht burgers
Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit schriftelijk of mondeling voor de aanvang van de vergadering, bij voorkeur op de dag van de vergadering voor 12.00 uur, aan de griffier. Hierbij worden vermeld het onderwerp waarover het woord gevoerd zal worden, naam, adres, telefoonnummer en namens wie ingesproken wordt. Indien aangeleverd door de inspreker, wordt de tekst van de inspraakreactie op de website geplaatst.
De inspreker voert het woord, nadat de voorzitter dit heeft verleend. De voorzitter en de leden van de raad kunnen vragen stellen aan de inspreker, het is hen echter niet toegestaan met de inspreker te beraadslagen. De voorzitter of een lid van de raad kan een voorstel doen over de behandeling van de inbreng van de burger.
Indien de inspreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de desbetreffende inspreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem het woord ontzeggen.
Paragraaf 4: Procedures bij stemmingen
Artikel 33 Algemene bepalingen over stemming
Indien gewenst, kan ook hoofdelijke stemming plaatsvinden:
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 35 Staken van de stemmen
Wanneer de stemmen staken bij een amendement of motie op een voorstel in een onvoltallige vergadering, worden de amendement(en) en/of motie(s) en het voorstel, tijdens een volgende vergadering opnieuw in stemming gebracht.
De eerder in stemming gebrachte amendementen en/of moties op het voorstel, waarover de stemmen niet staakten, behoeven niet opnieuw in een volgende vergadering in stemming te worden gebracht.
Artikel 36 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren.
Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 37 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Hoofdstuk 4: Rechten van leden
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Er kan alleen beraadslaagd worden over amendementen die ingediend zijn door leden die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Een voorstel wordt, nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen, op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is. In dat geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende raadsvergadering geplaatst.
Behandeling van het initiatiefvoorstel vindt plaats conform het bepaalde in de artikelen 15 en 17, met dien verstande dat de indiener van het initiatiefvoorstel voor de toepassing van de genoemde artikelen in de plaats treedt van het college c.q. de portefeuillehouder. Bij de behandeling zal de indiener eerst een toelichting geven op het voorstel.
Ieder lid van de raad kan een verzoek indienen tot het houden van een interpellatie. Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk ter attentie van de voorzitter ingediend bij de griffier. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De griffier brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennisname aan de voorzitter, de overige raadsleden en de wethouders. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 47 Schriftelijke vragen en ondersteuning van de raad
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen nadat de vragen zijn binnengekomen. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, stelt het college de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis en geeft de termijn aan waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden.
Raadsleden kunnen bij procedurele, technische en inhoudelijke vragen betreffende raads- en commissieaangelegenheden terecht bij de griffier, die op grond van artikel 107a Gemeentewet de raad advies en bijstand verleent. Conceptmoties en concept-amendementen worden standaard aan de griffier voorgelegd, uiterlijk 48 uur voor aanvang van de raadsvergadering.
Indien een vraag later dan in het in lid 3 gestelde tijdstip dan wel tijdens het vragenhalfuur zonder voorafgaande schriftelijke indiening wordt gesteld, zal zo mogelijk direct antwoord gegeven worden. Indien directe beantwoording niet mogelijk is, zal in ieder geval binnen twee werkdagen schriftelijk antwoord gegeven worden aan de vragensteller.
Hoofdstuk 5: Begroting en jaarrekening
Artikel 50 Procedure begroting
Onverminderd het bepaalde in de wet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die de raad, op voorstel van het presidium, vaststelt.
Artikel 51 Procedure jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de wet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de raad, op voorstel van het presidium, vaststelt.
Hoofdstuk 6: Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 52 Verslag en verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht om tijdens de raadsvergadering verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur of het gemeenschappelijk orgaan als bedoeld aan de orde zijn.
Hoofdstuk 7: Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de wet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 56 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van het gestelde in artikel 25, derde en vierde lid, of artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de wet voornemens is geheimhouding op te heffen dan wel niet te bekrachtigen, wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, daarover in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 8: Toehoorders en pers
Artikel 58 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 59 Richtlijnen gebruik mobiele telefoons en andere communicatiemiddelen
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is het tijdens de vergadering niet toegestaan om mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen te gebruiken op een wijze die de orde van de vergadering verstoort. De voorzitter kan hiervoor aanwijzingen geven.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de raad van de gemeente Achtkarspelen van 3 maart 2022.
De griffier,
mr. G.J. Andringa
De voorzitter,
mr. O.F. Brouwer
Toelichting Reglement van Orde voor de vergadering en andere werkzaamheden van de gemeenteraad
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Onder ‘aanhangig’ wordt verstaan aan de orde/in behandeling zijnde.
Wijziging t.o.v. 2019: De definitie van informatiecarrousel is aangepast. Er stond abusievelijk ‘meningvormend’, terwijl de aard van de bijeenkomst is het ophalen van informatie bij burgers en deskundigen (in de regel ambtenaren), een informatieve bijeenkomst. Deze informatie levert ingrediënten voor meningvorming door de raadsleden.
De burgemeester is voorzitter van de raad. Artikel 125, derde lid, van de Grondwet en artikel 9 van de Gemeentewet schrijven dit dwingend voor. Op grond van artikel 77, eerste lid van de wet, is bepaald dat het langstzittende raadslid het raadsvoorzitterschap waarneemt bij verhindering of ontstentenis van de burgemeester. Als twee raadsleden even lang zitting hebben, is de oudste in jaren degene die het raadsvoorzitterschap waarneemt. Daarnaast heeft de raad de mogelijkheid zelf te kiezen voor een andere waarnemer.
De burgemeester heeft op grond van artikel 21 van de Gemeentewet het recht in de vergadering aan de beraadslaging deel te nemen. Als voorzitter zorgt hij onder andere voor de handhaving van de orde in de vergadering.
Iedere gemeente heeft een griffier (artikel 100 gemeentewet). De raad wijst een werknemer van de gemeente aan als griffier aan (artikel 107 Gemeentewet). De griffier is in eerste instantie verantwoordelijk voor de bijstand aan de raad. Hij is in principe in elke vergadering van de raad aanwezig. De wet bepaalt dat de raad de vervanging van de griffier regelt (artikel 107d, eerste lid). In het tweede lid is daarover een bepaling opgenomen.
In verband met artikel 22 Gemeentewet (verschoningsrecht) is in het derde lid een bepaling opgenomen met betrekking tot het deelnemen van de griffier aan de beraadslaging.
De secretaris staat het college, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taak terzijde (artikel 103 gemeentewet). Dat houdt in dat de secretaris het college ondersteunt en verantwoordelijk is voor de gemeentelijke organisatie (met uitzondering van de griffie). Soms is het wenselijk dat de secretaris deelneemt aan de beraadslaging in de raad. De raad moet dan aan het college verzoeken om de secretaris op te dragen om in de vergadering aanwezig te zijn om aan de beraadslagingen deel te nemen. Op deze wijze kan de raad onder meer een beroep doen op kennis en informatie die de secretaris bezit en kan de secretaris bijvoorbeeld deelnemen aan een discussie over de werking van de gemeentelijke organisatie.
Het presidium is door middel van een afzonderlijke verordening ingesteld en de taken, bevoegdheden en werkwijze worden daarin omschreven.
Tot tweede nestor wordt benoemd het raadslid die na de nestor, het langst zittende raadslid van de gemeenteraad is.
Wanneer de raad geen andere plaatsvervangend voorzitter van de raad aanwijst is de nestor van de raad tevens plaatsvervangend voorzitter van de raad. Dit is echter opgenomen in de toelichting bij artikel 2 over de voorzitter van de raad. Dit is wettelijk bepaald.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; fracties
Artikel 7 Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging raadsleden
Met de geloofsbrief geeft de voorzitter van het centraal stembureau aan de benoemde kennis van zijn benoeming (artikel V 1 van de Kieswet). Voor dit benoemingsbesluit is bij ministeriële regeling een model vastgesteld. De benoemde meldt schriftelijk aan de raad of hij de benoeming aanneemt (artikel V 2 van de Kieswet). Tegelijk met de mededeling dat hij zijn benoeming aanneemt legt hij aan de raad stukken over waaruit blijkt dat de benoemde voldoet aan de eisen om als lid van de raad toegelaten te worden. Dit omvat de volgende stukken: een ondertekende verklaring met de openbare betrekkingen die hij bekleedt, een uittreksel uit de basisregistratie personen met zijn woonplaats, geboorteplaats en -datum en (indien niet-Nederlander) stukken waaruit blijkt dat hij voldoet aan de vereisten van artikel 10, tweede lid, van de wet (artikel V 3 van de Kieswet). Het onderzoek van de geloofsbrieven en de beslissing over de toelating moeten in een openbare vergadering gebeuren. Bij het onderzoek zal ook de gedragscode (artikel 15, derde lid, van de wet) betrokken worden. In deze code zijn onder meer bepalingen opgenomen over al dan niet toegestane nevenfuncties. De commissie die de geloofsbrieven onderzoekt brengt verslag uit. Dit kan zowel mondeling als schriftelijk.
Ingevolge artikel V 4 van de Kieswet beslist de raad over de toelating van zijn leden. Daarbij is er een verschil in de procedure bij de samenstelling van een nieuwe raad of bij de vervulling van een tussentijdse vacature. Na de raadsverkiezingen beslist de raad in oude samenstelling in zijn laatste vergadering over de toelating van de nieuwgekozen leden. Met ingang van 00:00 uur de volgende dag treedt de nieuwe raad aan (artikel 18 van de wet en artikel C 4, tweede lid, van de Kieswet).
De formulering van het eerste lid benadrukt dat de raad en niet de voorzitter een commissie instelt, die het zogenaamde geloofsbrievenonderzoek verricht nadat de voorzitter van het centraal stembureau nieuwe leden heeft benoemd.
Het onderzoek van het proces-verbaal (onderzoek naar het verloop van de verkiezing of de vaststelling van de uitslag) gebeurt door de oude raad vlak voor de eerste samenkomst van de nieuwe raad na de gemeenteraadsverkiezingen. Het onderzoek van het proces-verbaal strekt zich niet uit tot de geldigheid van de kandidatenlijsten.
Het derde lid ziet op de specifieke taak die de raad heeft na de raadsverkiezingen. Na de gemeenteraadsverkiezingen heeft de commissie voor het geloofsbrievenonderzoek een extra taak, zij adviseert de raad ook over het verloop van de verkiezingen (of dit op wettige wijze is gebeurd) en het vaststellen van de uitslag (of deze juist is vastgesteld). Zij doet dit op basis van het proces-verbaal van het centraal stembureau. De raad dient op basis van dit advies een besluit te nemen over het verloop van de verkiezingen en de vaststelling van de uitslag. Dit besluit is van belang omdat de raad de bevoegdheid heeft om te besluiten tot het hertellen van de stemmen en zelfs de bevoegdheid om te besluiten tot een herstemming, beide eventueel in een deel van de gemeente bij een aantal specifieke stembureaus. Het proces-verbaal vormt de aanleiding tot een besluit tot hertelling of herstemming. Dit dient concrete aanwijzingen te bevatten waarop de raad een dergelijk besluit kan baseren. Op 28 februari 2014 heeft de minister van BZK een circulaire uitgebracht waarin toegelicht wordt wanneer de raad gebruik kan maken van deze bevoegdheid (Gemeenteraadverkiezingen: hertellingen, kenmerk 2014-0000116196, 28 februari 2014, Ministerie van BZK. Zie:
https://vng.nl/files/vng/publicatie_bijlagen/2014/20140319-hertelling-gemraadsverk-bzk2014-0000116196.pdf).
In deze circulaire wordt onder meer uiteengezet wanneer de raad tot hertelling kan besluiten. Het ligt niet voor de hand dat besloten wordt tot een hertelling waarvan tevoren duidelijk is dat deze niet tot een andere samenstelling in de raad kan leiden. Ook een verschil in zetels tussen de voorlopige uitslag en de definitieve uitslag is geen reden om over te gaan tot hertelling.
Na een raadsverkiezing kunnen de toegelaten raadsleden op de eerste vergadering van de raad in nieuwe samenstelling als bedoeld in artikel 18 van de wet de eed of verklaring en belofte afleggen. De voorzitter zal hen hiervoor oproepen (vierde lid).
Bij tussentijdse vacaturevervulling kan de eed of verklaring en belofte aansluitend aan de beslissing van de raad over de toelating van het betrokken raadslid plaatsvinden (vijfde lid). De tekst van de eed of verklaring en belofte die een raadslid bij het aanvaarden van het raadslidmaatschap moet afleggen, is in artikel 14 van de wet vastgelegd.
Artikel 7b. Benoeming wethouders
Artikel 7b geeft invulling aan een leemte in de wet. Uit de Kieswet vloeit het geloofsbrievenonderzoek van raadsleden voort. Aangezien de wethouder geen gekozen volksvertegenwoordiger is, is hierover niets in de Kieswet geregeld. De wet geeft wel aan welke formele eisen gesteld worden aan een wethouder maar niet op welk moment deze getoetst worden.
Het ligt voor de hand om voor het benoemen van wethouders ook een commissie voor het onderzoek naar de geloofsbrieven in te stellen (eerste lid). De formele eisen voor het wethouderschap zijn grotendeels vergelijkbaar met de vereisten voor het raadlidmaatschap (artikelen 36a, 36b, 41b en 41c van de wet). Bij de benoeming van een wethouder zal er een integriteitstoets plaatsvinden. De gedragscode integriteit speelt hierbij een rol (zie Model Gedragscode Integriteit volksvertegenwoordigers in gemeenten, provincies en waterschappen 2015). Hiernaast wordt een verklaring omtrent het gedrag (hierna: VOG) gevraagd (tweede lid). De raad kan aangeven dat zij deze procedure wil volgen bij de benoeming van wethouders. De VOG kent een screeningsprofiel voor politieke ambtsdragers. Bij dit profiel staat de integriteit van de aspirant bestuurder centraal. Het is mogelijk om deze VOG via een spoedprocedure uit te laten voeren. Na het onderzoek, bedoeld in het tweede lid, brengt de commissie advies uit aan de raad over de benoeming tot wethouder (derde lid). De kandidaat-wethouders kunnen in opdracht van de burgemeester voor aanvang van iedere ambtstermijn aan een integriteitstoets worden onderworpen. De burgemeester brengt over de uitkomsten daarvan verslag uit aan de raad. De uitkomsten van het onderzoek en het verslag zijn niet openbaar (vierde lid).
Artikel 7b is ook van toepassing als er geen wethouder van buiten maar uit de raad wordt benoemd. De incompatibiliteiten en nevenfuncties dienen dan immers opnieuw beoordeeld te worden.
Een raadslid dat benoemd wordt tot wethouder mag raadslid blijven totdat de geloofsbrieven van zijn opvolger zijn goedgekeurd (artikel 36b, tweede lid, van de wet).
De Kieswet en de wet kennen het begrip fractie niet. In artikel 33, tweede lid, van de wet wordt wel uitgegaan van het bestaan van in de raad vertegenwoordigde groeperingen (recht op fractieondersteuning). Vanaf de aanvang van de eerste zitting van de nieuwe raad na de verkiezingen, worden de leden die op dezelfde lijst hebben gestaan als één fractie beschouwd. Is onder een lijstnummer slechts één lid verkozen, dan wordt dit lid als een afzonderlijke fractie beschouwd (eerste lid). De fractie gebruikt in de vergadering van de raad de aanduiding die zij boven de kandidatenlijst had staan. Op deze wijze is de relatie tussen de fractie in de raad en de fractie op de kandidatenlijst voor de burger duidelijk. Het kan echter voorkomen dat een fractie geen aanduiding boven de kandidatenlijst heeft staan. In een dergelijk geval deelt de fractie in de eerste vergadering de aanduiding mee (tweede lid).
De leden 3 en 4 zijn niet veranderd ten opzichte van het bestaande RvO. Op basis van deze leden is een raadslid dat besluit uit de fractie te treden als zelfstandig raadslid geen nieuwe fractie maar een groepering. Het raadslid heeft dan geen recht op een fractievergoeding en wordt geen lid van het presidium.
Artikel 9 Benoemen van steunfractieleden
Dit artikel spreekt voor zich. Steunfractieleden ondertekenen tevens een geheimhoudingsverklaring en krijgen de gedragscode ter beschikking. Verdere informatie staat vermeld in de Verordening op ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning.
Artikel 10 Vervangingsregeling fracties
Over deelname door niet-raadsleden aan vergaderingen van commissies, werkgroepen en bijeenkomsten is dit specifieke artikel opgenomen, om ervoor te zorgen dat er duidelijke afspraken gemaakt zijn over wanneer een niet-raadslid daadwerkelijk mag deelnemen. Voor kleine(re) fracties zal dit, gelet op de belasting, wat verlichting brengen, of in elk geval de mogelijkheid hiertoe creëren. Bovendien schept het de mogelijkheid om een deskundig persoon af te vaardigen, die niet in de raad zit. Voor de deelname aan welke commissies, zie hiervoor ook de verordeningen van een aantal, genoemd in Bijlage IV.
Paragraaf 1 Tijd van vergaderen; voorbereidingen, indeling
De raad vergadert zo vaak als hij daartoe heeft besloten en voorts indien de burgemeester het nodig oordeelt of indien ten minste een vijfde van het aantal leden van de raad schriftelijk met opgave van redenen daarom vraagt. In de gemeentewet (artikel 17) is dit zo bepaald.
Het aanvangstijdstip van de informatiecarrousels en raadsvergaderingen is in principe 19.30 uur, maar op donderdagen vanaf 16.00 uur kunnen vergaderingen en bijeenkomsten ingepland worden. Eventueel worden voor de kadernota-vergadering en de begrotingsvergadering andere aanvangstijden door het presidium vastgesteld.
De informatiebijeenkomsten bedoeld in het vierde lid moeten beperkt worden tot onderwerpen die daartoe door het presidium zijn aangewezen (al dan niet op voorstel van de griffier, die dit voorstel doet na overleg met de burgemeester en zo nodig ook met andere collegeleden).
Het zesde lid brengt tot uitdrukking dat de voorzitter in het bepalen van een andere dag en ander aanvangsuur zoveel mogelijk overleg pleegt in het presidium.
Op deze wijze houdt het presidium ook bij vergaderingen, die niet op het gebruikelijke tijdstip plaatsvinden, invloed op de datum, het tijdstip en de plaats van de vergadering. Het wijzigen van het aanvangsuur is van gemeenschappelijk belang, omdat het merendeel van de raadsleden het raadslidmaatschap combineert met andere (on)betaalde functies.
Raadsleden horen op tijd op de hoogte te worden gebracht van de dag, tijdstip en plaats van de vergadering. De agenda en stukken worden twee weken voor de raadsvergadering gepubliceerd en voor een informatiecarrousel gebeurt dat (ongeveer) 1 week van tevoren. De raad werkt papierloos, wat betekent dat de stukken te raadplegen zijn via de vergaderapp op de iPad of Android-tablet.
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Het presidium bepaalt wat de te behandelen agendapunten voor de komende maanden zullen zijn. Dit is echter een voorlopige vaststelling van de agenda. Deze conceptagenda is wel de input voor de fractievergaderingen en de keuze om iets al dan niet te behandelen in de informatiecarrousel. De raad vergadert namelijk na deze besprekingen en de agenda wordt ook hierna vastgesteld.
In de dagelijkse praktijk van de gemeente zal het niet altijd mogelijk zijn om twee weken voor de vergadering een agenda op te stellen, die ook zicht heeft op de ‘waan’ van de dag. In een dergelijke situatie kan de voorzitter in overleg met het presidium na het verzenden van de oproeping zo nodig een aanvullende agenda opstellen. Dit kan echter niet tot op het laatste moment, maar tot uiterlijk twee dagen voor de aanvang van de vergadering.
Naast initiatiefvoorstellen kunnen individuele raadsleden via het presidium onderwerpen voor de agenda voordragen. Zij kunnen echter ook bij aanvang van de raadsvergadering een voorstel doen om onderwerpen aan de agenda toe te voegen of van de agenda af te voeren. Daarmee kan het individuele raadslid in ieder geval op drie momenten invloed uitoefenen op de vaststelling van de agenda.
Het laatste lid regelt dat op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter de raad de volgorde van behandeling van de agendapunten kan wijzigen. Dit zal met name het geval zijn indien zich voor bepaalde onderwerpen insprekers hebben gemeld.
Artikel 15 De informatiecarrousel
In januari 2013 is het informerende deel van de raadsvergadering ondergebracht in de informatiecarrousel met als doelstelling dat de raadsvergaderingen minder een vraag- en antwoordspel zijn tussen raad en college. Bovendien is op deze manier geprobeerd om de duur van de raadsvergaderingen in te korten.
In het najaar van 2013 is de nieuwe vergaderstructuur geëvalueerd en is geconstateerd dat de nieuwe structuur voldoet aan de doelstellingen en dat deze gehandhaafd blijft.
In het najaar van 2014 is in het presidium enkele malen uitvoerig gesproken over een aanpassing van de vergaderstructuur van de raad en in het bijzonder die van de informatiecarrousel. Het overleg in het presidium heeft geleid tot de volgende wijzigingen:
De behandeling van de onderwerpen in de informatiecarrousel wordt beperkt tot die onderwerpen waarover in de fracties vragen zijn gerezen en/of waarvan de fracties vinden dat er nadere informatie moet komen. De fracties geven dit na de fractievergaderingen zo spoedig mogelijk door aan de griffie ter voorbereiding van de carrousel. Presentaties kunnen dan achterwege blijven, tenzij er uitdrukkelijk om wordt gevraagd.
Burgers en andere belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld om een onderwerp op de agenda van de informatiecarrousel te plaatsen. Zij kunnen dit doen door dit aan te melden bij de griffie, waarbij wordt aangegeven wat het onderwerp is, het doel van de bespreking en de woordvoerder(s). Vervolgens wordt het verzoek voorgelegd aan het presidium, dat bepaalt of en zo ja, wanneer het onderwerp wordt geagendeerd. In het kader van de beoordeling van het verzoek kan ook het college om advies worden gevraagd.
De raad spreekt in lid 4 de wens uit dat het college zich afzijdig houdt. Dat is van belang om het informatieve karakter te waarborgen, maar heeft juridisch geen status. Het college is verantwoordelijk voor de informatievoorziening aan de raad, en het college is goed geadviseerd dit aan inhoudelijk deskundigen over te laten. Deze keuze is niet aan de raad.
Artikel 17 Status raadsvoorstellen
In artikel 17 is een derde lid opgenomen, dat de codificatie van het Herenakkoord bevat. Met het herenakkoord (Gentlemen’s Agreement) wordt de afspraak bedoeld, dat één fractie kan verzoeken om besluitvorming van mening vormende agendapunten uit te stellen naar de volgende raadsvergadering (presidium 5 juni 2014).
Hoewel deze afspraak er wel ligt, kan het voorkomen dat wanneer een partij verzoekt om uitstel van de besluitvormende behandeling, een andere partij stemming aanvraagt over dit verzoek. Dit is o.a. eens voorgekomen in de raadsvergadering van 6 maart 2014, toen de PvdA-fractie het onderwerp ‘Aanpassing geurnormen voor realisering 2e fase bestemmingsplan Harkema De Singel’ alleen mening vormend wilde behandelen en de CDA-fractie een beroep op het Regelement van Orde deed en verzocht om te stemmen over de besluitvorming.
De afspraak is dus gebaseerd op consensus en wanneer consensus niet bereikt kan worden, wordt er gestemd.
Het herenakkoord geldt niet wanneer een fractie een onderwerp van de agenda wil afvoeren. In principe is het zo dat wanneer een fractie ’s middags in het presidium aankondigt een bepaald onderwerp van de agenda te willen afvoeren, de andere fracties daar zoveel mogelijk in mee gaan. Komt het presidium er als agendacommissie niet uit, dan wordt er in de raad over gestemd. Het presidium is dan wel agendacommissie en doet in die hoedanigheid voorstellen over de agenda, maar de raad beslist uiteindelijk over de agenda.
Artikel 18 Openbare kennisgeving
Met dit artikel wordt invulling gegeven aan het voorschrift van artikel 19, tweede lid, van de Gemeentewet.
Voor wat betreft de wijze van publicatie is aangesloten bij artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
De verplichting tot het hebben van een presentielijst vloeit voort uit artikel 20 Gemeentewet. In dit artikel wordt de procedure vastgelegd. De handtekeningen op de presentielijst zijn bedoeld om formeel vast te stellen, dat het vergaderquorum aanwezig is. De lijst kan niet dienen om het stemquorum vast te stellen; daarvoor geldt artikel 29 van de Gemeentewet.
De griffier geeft de ambtelijke ondersteuning die de raad nodig heeft. Daarom stelt hij samen met de voorzitter de presentielijst vast en ondertekent deze. Deze ondertekening dient te waarborgen dat de lijst volledig is en het quorum aanwezig was.
Artikel 20 Kennisgeving van verhindering
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 21 Aanwezigheid raadsleden in bijzondere situatie
Dit artikel is opgenomen uit moreel oogpunt. Een extra raadsvergadering vindt alleen plaats als daartoe gegronde redenen zijn. Hoe urgent is dit, als niet alle daartoe verzochte raadsleden aanwezig zijn?
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 23 Opening vergadering; quorum
De vergadering kan beginnen, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende raadsleden aanwezig is en de presentielijst heeft getekend.
Artikel 20 van de Gemeentewet voorziet in een procedure voor een tweede vergadering indien het vereiste aantal leden niet op komt dagen.
Artikel 24 Spreekregels raadsleden
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Het gaat hierbij niet om interrupties (zie artikel 29).
Artikel 26 Aantal spreektermijnen
De opbouw van de beraadslaging is als volgt:
Indien de raad van mening is, dat na de tweede termijn verdere beraadslaging nodig is, kan hij daartoe uitdrukkelijk besluiten.
De beraadslaging over een motie vindt niet plaats in afzonderlijke termijnen, maar gelijktijdig met de beraadslaging over het betreffende, aan de orde zijnde onderwerp.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 28 Handhaving orde; schorsing
De bevoegdheid die in het tweede lid aan de voorzitter wordt gegeven om een spreker over een aanhangig onderwerp het woord te ontzeggen, gaat minder ver dan de mogelijkheid die artikel 26, derde lid, van de Gemeentewet biedt om aan dat lid van de raad, dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, de toegang tot de vergadering te ontzeggen. De laatstgenoemde bevoegdheid van de voorzitter blijft echter onverlet. Artikel 27 is slechts een aanvulling op de Gemeentewet.
Onder interruptie is overigens niet te verstaan het geven van tekenen van goed- of afkeuring; deze uitingen worden beschouwd als verstoringen van de orde.
Artikel 29 Beraadslaging; schorsing
Teneinde de vergaderduur niet te zeer te verlengen wordt over een voorstel dat in onderdelen of artikelen is verdeeld, in principe in zijn geheel beraadslaagd. In het eerste lid is een uitzonderingsmogelijkheid opgenomen.
Indien de schorsing als bedoeld in het tweede lid aan het einde van de tweede termijn plaatsvindt, zijn er vervolgens twee mogelijkheden: er wordt direct tot stemming overgegaan of aan de beraadslagingen wordt een derde termijn toegevoegd (zie artikel 26).
Artikel 30 Deelname aan de beraadslaging door anderen
Deze bepaling is noodzakelijk in verband met het in artikel 22 Gemeentewet geregelde verschoningsrecht.
Het is uiteraard ook mogelijk dat de raad bepaalt dat een bepaalde functionaris in bepaalde gevallen altijd aan de beraadslaging mag deelnemen.
Stemverklaringen zullen kort moeten zijn en mogen niet het karakter krijgen van een derde termijn, als laatste reactie op de vorige spreker. De stemverklaringen worden alle gegeven vóór de hoofdelijke oproep van de leden tot de stemming begint.
Artikel 32 Spreekrecht burgers
Door maximale inspraakmogelijkheden te bieden, krijgen burgers en organisaties optimaal de gelegenheid om bij de raad verhaal te doen. Voor de raadsvergadering betreft dit alleen niet-besluitvormende onderwerpen. Wanneer bij een mening vormend/besluitvormend onderwerp wordt ingesproken, betekent dit niet dat de besluitvorming moet worden uitgesteld.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 33 Algemene bepalingen over stemming
Er zijn drie manieren van stemmen.
Als er geen stemming wordt gevraagd, is een voorstel aangenomen (art, 32, lid 3 Gemeentewet). Dat geldt voor alle voorstellen, behalve over de benoeming, voordracht of aanbeveling van personen.
Hoofdelijke stemming vindt alleen plaats als de voorzitter of een van de raadsleden dat wil (art. 32 Gemeentewet). Een hoofdelijke stemming gebeurt mondeling.
Hoofdelijke stemming is verder verplicht bij toepassing van art. 209 Gemeentewet. Dat artikel betreft het nemen van een besluit over het aangaan van een verplichting terwijl de desbetreffende begroting(swijziging) nog niet is goedgekeurd.
Bij hoofdelijke stemming is ieder ter vergadering aanwezig lid verplicht voor of tegen te stemmen, tenzij het lid zich van deelname aan de stemming moet onthouden op grond van art. 28 Gemeentewet.
2. Stemming op een andere door de raad te bepalen wijze
Behalve het hoofdelijk stemmen en geheime stemming heeft de wetgever het regelen van de stemming zoveel mogelijk aan de gemeenteraad overgelaten (Memorie van Antwoord, Kamerstukken II 19403, nr. 10, p. 149)
Niet-hoofdelijke stemmingen kunnen dus bijvoorbeeld plaatsvinden door handopsteken of door zitten en opstaan. Ook schriftelijk (niet geheim) stemmen is mogelijk.
De verplichting tot stemmen geldt alleen bij hoofdelijke stemming (art. 32, lid 2 Gemeentewet.
Er wordt geheim gestemd als het gaat over de benoeming, voordracht of aanbeveling van personen (art. 31, lid 1)
De wijze waarop deze stemming plaatsvindt is niet voorgeschreven, maar wordt aan de gemeenteraad overgelaten. Het kan door middel van gesloten en ongetekende stembriefjes, maar ook elektronisch stemmen behoort tot de mogelijkheden (Memorie van Toelichting, Kamerstukken II 29310, nr. 3 p. 2).
Artikel 34 Stemming over amendementen en moties
Voor meer informatie over een amendement of een motie (betekenis, indiening e.d.) wordt verwezen naar de artikelen 1, 40 en 41 van dit reglement. Voor alle duidelijkheid wordt hier een verschil in procedure aangegeven tussen een motie en een amendement. Een amendement komt in stemming voorafgaande aan de stemming over het voorstel van het college van burgemeester en wethouders. Een motie strekt niet tot wijziging van een voorgesteld besluit; over een motie wordt een apart besluit genomen, voordat de besluitvorming over het aanhangige voorstel is afgerond. Eerst wordt over een amendement gestemd, daarna over een motie en als laatste over het (mogelijk geamendeerde) voorstel.
Bij moties van verstrekkende aard kan de raad van het hiervoor bepaalde afwijken. Voor alle volledigheid: dit geldt eveneens voor alle andere moties, zoals een motie van treurnis of een motie van wantrouwen. Wanneer een motie van wantrouwen wordt aangenomen tegen een wethouder, dient deze staande dezelfde vergadering, met onmiddellijke ingang, ontslag te nemen. Mocht dat niet het geval zijn, dan kan de raad besluiten tot ontslag (overeenkomstig artikel 49, Gemeentewet).
Artikel 35 Staken van de stemmen
Bij het staken van de stemmen in een voltallige raadsvergadering is een voorstel verworpen. In een niet voltallige vergadering heeft er nog geen besluitvorming plaatsgevonden (de beslissing is uitgesteld (art. 32 lid 4 GemW) tot een volgende vergadering. De werkwijze staat in artikel 32 Gemeentewet.
De beraadslaging hoeft niet, maar kan wel opnieuw gedaan worden. Tijdens de beraadslaging kan een motie worden aangepast, ingetrokken of vervangen. Wanneer de gewijzigde motie weer leidt tot het staken van de stemming is er wel sprake van een nieuwe situatie en kan de beslissing mogelijk weer moeten worden uitgesteld, tenzij de vergadering compleet is. Wanneer opnieuw gestemd wordt over hetzelfde ongewijzigde voorstel (waarbij eerder de stemmen staakten) en de stemmen staken wederom, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
Een opnieuw in stemming gebracht voorstel zal in de regel worden geagendeerd voor het besluitvormende deel van de vergadering. Daarbij is het de bedoeling dat direct gestemd wordt, maar de raad kan ervoor kiezen om het punt toch wederom meningvormend te behandelen.
Artikel 36 Stemming over personen
Eind 2005 is de Gemeentewet gewijzigd wat betreft het stemmen over personen. Voorheen was in artikel 31, eerste lid bepaald dat, indien er wordt gestemd over de benoeming, voordracht of aanbeveling van personen, dit schriftelijk dient te geschieden door middel van gesloten en ongetekende stembriefjes. Op deze wijze zou de geheimhouding zijn gewaarborgd. De verplichting om dit bij stembriefjes te doen is nu vervallen. Gemeenten kunnen dus ook middels een elektronisch stemsysteem stemmen over personen, mits de geheimhouding gewaarborgd is.
Het reglement van orde gaat vooralsnog uit van een stemming door middel van een behoorlijk ingevuld stembriefje. In geval van een schriftelijke stemming wordt dan ook geen rekening gehouden met blanco stembriefjes. Een blanco of verkeerd ingevuld stembriefje telt wel mee bij de bepaling van het quorum. De raad oordeelt of een stembriefje behoorlijk is ingevuld. Een stemming over personen met behulp van stembriefjes is geheim.
Artikel 37 Herstemming over personen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 38 Beslissing door lot
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Paragraaf 4 Verslaglegging; ingekomen stukken
Het maken van een verslag is niet verplicht. In de Gemeentewet wordt alleen gesproken over de verplichting om een besluitenlijst openbaar te maken (artikel 23 lid 5). Gelet op het feit dat de woordelijke teksten digitaal beschikbaar zijn, wordt gekozen voor een beknopte besluitenlijst. Het is aan de raad om te beslissen of een voorgestelde wijziging of aanvulling geaccepteerd wordt. Een afwijzing van een dergelijk voorstel is niet vatbaar voor beroep (aldus de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State).
Ingekomen stukken worden niet geagendeerd voor de raadsvergadering, maar worden op de digitale Lijst Ingekomen Stukken geplaatst met drie mogelijke adviezen:
De digitale Lijst Ingekomen Stukken is te raadplegen via de website en via de vergaderapp. Indien gewenst, kan een raadslid (via de griffie) verzoeken om een brief te agenderen voor een informatiecarrousel. Er kunnen dan vragen aan het college gesteld worden en ook kan er inspraak plaatsvinden door de briefschrijver. Als hier behoefte aan is, kan een ingekomen stuk na behandeling in de informatiecarrousel mening vormend geagendeerd worden voor een raadsvergadering. Er kan dan een politieke discussie plaatsvinden over het onderwerp.
Soms wordt meteen gekozen voor agendering tijdens het mening vormende deel van de raadsvergadering, wanneer de fracties aangeven politieke vragen te hebben, of met de raad in gesprek willen gaan over de brief.
Met het oog op privacy en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van burgers wordt het niet wenselijk geacht om brieven waarin privacygevoelige informatie zou kunnen staan, digitaal op de openbare website te plaatsen. De gemeenteraad (griffie) houdt hierbij rekening met de richtsnoeren van de Autoriteit Persoonsggevens. De uitwerking van de richtsnoeren is in het nieuw toegevoegde artikel 59a (met bijlage 6) bij dit reglement opgenomen. Omdat artikel 59a verder strekt dan alleen ingekomen stukken, is de gedragslijn in een apart artikel opgenomen.
De uitzondering geldt voor stukken die betrekking hebben op een bezwaarschriftenprocedure, zienswijzen, klachten met betrekking tot personen onder verantwoordelijkheid van de gemeenteraad en voor evt. andere brieven met privacygevoelige informatie. Deze brieven komen dus niet op de raadswebsite te staan, maar worden per mail naar de raadsleden gestuurd.
Het recht van amendement is neergelegd in artikel 147b van de Gemeentewet. Dit artikel verplicht de raad nadere regels te stellen. Op basis van dit artikel is de raad verplicht een amendement te behandelen. Dualisering veronderstelt versterking van de vertegen-woordigende en controlerende functie van de raadsleden. Hiervoor dienen ook individuele raadsleden en kleine fracties te beschikken over adequate instrumenten. Voor een effectief gebruik van deze instrumenten is het wenselijk dat ook het individuele raadslid zonder belemmeringen toegang tot het gebruik daarvan heeft (geen drempelsteun). Door het recht van amendement kan de regelgevende taak van de raad reëel inhoud krijgen en mede ten dienste staan van de inkadering en de controle door de raad. Ook kleine fracties en individuele raadsleden worden zo in staat gesteld actief deel te nemen aan de effectuering van de controlerende, vertegenwoordigende en budgettaire functie van de raad.
Leden van de raad kunnen aan de raad wijzigingen op het voorstel van het college of het initiatiefvoorstel voorstellen, de zogenaamde amendementen. Wanneer een amendement is ingediend, kan dit voor een ander raadslid aanleiding zijn, op dit amendement nog weer een wijziging voor te stellen, het subamendement.
Een (sub)amendement kan ingediend worden op een voorgesteld besluit, dat aanhangig is. De beraadslaging over het (sub)amendement vindt plaats in ten hoogste twee termijnen. Indien (in uitzonderlijke situaties) een ingediend amendement verdere beraadslaging noodzakelijk maakt, kan de raad besluiten tot een derde termijn (artikel 27).
Voor wat betreft de stemming over amendementen wordt verwezen naar artikel 33.
Voorstel tot splitsing van een voorgestelde beslissing kan, indien aangenomen, meebrengen, dat één onderdeel van een besluit wel en een ander niet wordt aanvaard.
Een motie is een voorstel tot het doen van een uitspraak. Het kan gaan om het uitspreken van een wens (van inhoudelijke, politieke, procedurele aard) of het uitspreken van instemming dan wel afkeuring over bepaalde ontwikkelingen. Een motie betreft dus niet een concreet besluit dat op rechtsgevolgen is gericht; een motie heeft geen juridische, maar een politieke betekenis. Daarom zijn burgemeester en wethouders formeel niet aan een motie gebonden of tot uitvoering ervan verplicht. Wel kan het naast zich neerleggen van een motie door het college leiden tot een vertrouwensbreuk tussen raad en college en hieruit kan het college dan zijn consequentie trekken.
Voor wat betreft de besluitvormingsprocedure omtrent een motie wordt opgemerkt, dat over een motie een apart besluit wordt genomen.
Voor de beraadslaging over een motie over een aanhangig onderwerp geldt, dat deze niet plaatsvindt in afzonderlijke termijnen, maar gelijktijdig met de beraadslaging over het onderwerp, waarop de motie betrekking heeft.
Een besluit over een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp vindt aan het einde van de vergadering plaats. Dergelijke moties benaderen de in artikel 41 geregelde initiatiefvoorstellen.
Artikel 43 Voorstellen van orde
De voorzitter legt aan de raad ter beslissing voor of er inderdaad sprake is van een voorstel van orde. Over een voorstel van orde wordt direct, zonder beraadslaging, besloten door de raad. Bij staken van stemmen is het voorstel niet aangenomen (artikel 32, lid 4 Gemeentewet is hierop niet van toepassing). Indien het gaat om een niet geagendeerd voorstel, dient de procedure van een initiatiefvoorstel gevolgd te worden (artikel 44).
Het is de taak van burgemeester en wethouders aan de raad de nodige voorstellen te doen, maar raadsleden kunnen ook zelf een voorstel voor een ontwerpverordening of ontwerpbeslissing doen. Hiervoor is het recht van initiatief toegekend (artikel 147a van de Gemeentewet).
Het vijfde lid is toegevoegd omdat de gedualiseerde Gemeentewet de mogelijkheid geeft een wethouder na een motie van wantrouwen te ontslaan (artikel 49 Gemeentewet).
In de oude Gemeentewet was een afkoelingstermijn van 30 dagen opgenomen. Zonder de bepaling in het vijfde lid is deze ontslagmogelijkheid niet mogelijk door de procedureregels van het reglement van orde.
Artikel 45 Raadsvoorstel afkomstig van het college
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel stelt nadere regels aan artikel 155 lid 2 van de Gemeentewet. Het interpellatierecht ligt in het verlengde van het mondelinge vragenrecht. Het gaat om een recht van een volksvertegenwoordiger om tijdens een vergadering over een niet-geagendeerd onderwerp inlichtingen aan het college of de burgemeester te vragen. Daarvoor is verlof van de raad nodig.
Artikel 47 Schriftelijke vragen en ondersteuning van de raad.
In dit artikel is opgenomen op welke wijze ondersteuning van de raad geregeld is. Het gaat hierbij om informatieve vragen (het actieve recht op informatie, met de procedure), de ondersteuning door de griffie, het gebruik maken van fractieondersteuning (om politiek-inhoudelijke ondersteuning) en op ambtelijke bijstand (het inpassen van een te nemen besluit in de (juridische) systematiek van de gemeente).
Om dit te realiseren worden naast het Reglement van Orde ook de instructies voor griffier en secretaris aangepast en de verordening voor ambtelijke bijstand (met beleidsregels). Als gevolg hiervan wordt de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning (beide gebaseerd op artikel 33 gemeentewet, maar beide van een andere strekking) gesplitst in een verordening ambtelijke bijstand en een verordening fractieondersteuning.
Deze bepaling vormt een aanvulling op artikel 155, eerste lid, van de Gemeentewet met betrekking tot het vragenrecht. De bepaling is dan ook niet verplicht. Wel is bewust gekozen voor een algemene regeling van het vragenhalfuur. In een dualistisch stelsel is het niet meer vanzelfsprekend dat een ter zake kundig wethouder aanwezig is. Om die reden en omdat het de herkenbaarheid van de controlerende taak van de raad ten goede komt, kan hiervoor een aparte gelegenheid gecreëerd worden. De drempel om vragen te stellen wordt verlaagd en de media-aandacht voor de lokale politiek kan worden vergroot. In het vragenhalfuur krijgt de raad de mogelijkheid over vooraf ingebrachte onderwerpen (leden van) het college te bevragen.
Vanuit de raad is de behoefte aangegeven de mogelijkheid te creëren voor een spoeddebat. De bepalingen over een spoeddebat in de Tweede Kamer zijn als uitgangspunt genomen. In de Tweede Kamer moet een verzoek tot een spoeddebat worden ondersteund door 30 kamerleden. Het verzoek wordt gedaan bij de ‘regeling van werkzaamheden’, dat lijkt op wat bij ons heet ‘punt van orde’. Dit heeft te maken met het feit dat de Tweede Kamer veel vaker vergadert dan de gemeenteraad. De gemeenteraad zal in veel gevallen niet in de raadsvergadering (eens per drie weken) tot een spoeddebat kunnen besluiten, omdat een spoeddebat op ieder moment nodig kan zijn volgens een fractie. In de Tweede Kamer geschiedt de behandeling van een verzoek tot een spoeddebat aan het begin van een vergadering. Bij het verzoek moet het onderwerp aangeduid worden. De voorzitter bepaalt vervolgens het moment waarop het spoeddebat wordt gehouden.
Hoofdstuk 5: Begroting en jaarrekening
Artikel 50 Procedure begroting
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 51 Procedure jaarrekening
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Hoofdstuk 6: Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 52 Verslag en verantwoording
Leden van de raad (of in voorkomende gevallen de burgemeester, een wethouder of de gemeentesecretaris), die lid zijn van een algemeen bestuur van een gemeenschappelijke regeling, verrichten aldaar hun taak zowel als leden van dat bestuur en als ver¬tegen¬woordiger van en in naam van de gemeente. Voor de wijze waarop zij in het bestuur van de gemeenschappelijke regeling functioneren, zijn zij verantwoording verschuldigd aan de raad, die hen heeft aangewezen. Ook de gemeenschappelijke regeling dient over deze verant¬woordingsplicht en over de informatieverstrekking aan de raad bepalingen te bevatten.
In het eerste lid van dit artikel is een regeling getroffen voor mondelinge verslaglegging (uiteraard kan ook een ander moment worden gekozen).
In het tweede lid wordt de mogelijkheid tot het stellen van schriftelijke vragen aangegeven, overeenkomstig de regels, daarvoor gesteld in artikel 46.
Het derde lid bevat de procedure voor de ter verantwoording roeping, die aansluit bij de regels voor inlichtingen.
Het is zinvol de bepalingen van dit artikel ook van toepassing te verklaren op andere organisaties, waarin de raad een of meer van zijn leden heeft benoemd. Hierbij valt te denken aan privaatrechtelijke rechtspersonen en vennootschappen, zoals een (raad van commissarissen van een) nv. Hierin voorziet het vierde lid.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Een besloten vergadering van de raad is een officiële vergadering, waarbij de vergaderregels van het reglement van orde in acht genomen dienen te worden, voor zover de bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
In artikel 23 van de Gemeentewet zijn procedurevoorschriften opgenomen voor ‘het sluiten van de deuren’, de wijze waarop een vergadering een besloten vergadering wordt.
In dit artikel wordt uitwerking gegeven aan artikel 23, vierde lid, Gemeentewet.
Hetgeen besproken wordt in een besloten vergadering, valt niet van rechtswege onder de geheimhoudingsplicht. Daarvoor is toepassing van de procedure volgens artikel 25 jo artikel 55 van de Gemeentewet nodig.
Artikel 56 Opheffing geheimhouding
Op grond van artikel 25, derde en vierde lid van de Gemeentewet, kan geheimhouding worden opgelegd door het college, de burgemeester en een commissie, ieder ten aanzien van stukken die zij aan de raad of aan leden van de raad overleggen. De opgelegde geheimhouding met betrekking tot aan de raad overgelegde stukken vervalt, indien de raad de oplegging niet in zijn eerstvolgende vergadering die volgens de presentielijst door meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is bezocht, wordt bekrachtigd. Als de raad niet van plan is de opgelegde geheimhouding te bekrachtigen, kan het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met de raad overleg voeren. Deze besloten vergadering kan dan gaan om de vraag waarom de raad de geheimhouding wil opheffen door deze niet te bekrachtigen.
Als de raad een opgelegde geheimhouding opheft of niet bekrachtigt, wil dat niet zeggen dat de desbetreffende stukken dan ‘automatisch’ openbaar zijn. De Wet openbaarheid van bestuur (WOB) is nog steeds op deze stukken van toepassing. Wanneer om openbaarmaking wordt verzocht moet dat verzoek dus aan de uitzonderingsgronden in de WOB worden getoetst om tot een besluit te komen over het al dan niet openbaar maken van de betreffende documenten. Dan kan uiteraard blijken dat er inmiddels geen grond meer is om openbaarmaking te weigeren.
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers
Artikel 57 Toehoorders en pers
In artikel 26 lid 1 Gemeentewet is geregeld dat de voorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering. Wanneer de orde op enigerlei wijze door toehoorders wordt ver¬stoord is de voorzitter bevoegd deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergaderingen ontzegd worden.
Artikel 58 Geluid- en beeldregistraties
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 59 Richtlijnen gebruik mobiele telefoons en andere communicatiemiddelen
Het gebruik van mobiele telefoons (en andere communicatiemiddelen) is gemeengoed geworden. Van belang is dat de orde van de vergadering niet wordt verstoord. De voorzitter kan ingrijpen wanneer het gebruik van communicatiemiddelen in de raadzaal inbreuk maken op de orde van de vergadering.
Artikel 59a Privacygedragslijnen
Voor het geven van sturing aan het vinden van de balans met aan de ene kant bestuurlijke transparantie en aan de andere kant privacy en informatiebeveiliging zijn gedragsregels opgesteld.
Er is besloten om de privacyrichtlijnen op te nemen in het Reglement van Orde. Voor het bewustzijn van deze gedragslijnen zijn deze opgenomen. Omdat dit niet past bij een ander onderdeel zijn de gedragslijnen opgenomen in een apart hoofdstuk.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Het (gewijzigde) reglement van orde treedt in werking op 1 januari 2022, dit ingevolge artikel 142 van de Gemeentewet dat het mogelijk maakt om in het besluit een tijdstip aan te wijzen.
Van toepassing zijnde artikelen uit de Gemeentewet op het Reglement van Orde (tekst geldig op 17 augustus 2021 – kopjes toegevoegd)
De raad vertegenwoordigt de gehele bevolking van de gemeente.
9 leden in een gemeente beneden de 3 001 inwoners;
11 leden in een gemeente van 3 001- 6 000 inwoners;
13 leden in een gemeente van 6 001- 10 000 inwoners;
15 leden in een gemeente van 10 001- 15 000 inwoners;
17 leden in een gemeente van 15 001- 20 000 inwoners;
19 leden in een gemeente van 20 001- 25 000 inwoners;
21 leden in een gemeente van 25 001- 30 000 inwoners;
23 leden in een gemeente van 30 001- 35 000 inwoners;
25 leden in een gemeente van 35 001- 40 000 inwoners;
27 leden in een gemeente van 40 001- 45 000 inwoners;
29 leden in een gemeente van 45 001- 50 000 inwoners;
31 leden in een gemeente van 50 001- 60 000 inwoners;
33 leden in een gemeente van 60 001- 70 000 inwoners;
35 leden in een gemeente van 70 001- 80 000 inwoners;
37 leden in een gemeente van 80 001-100 000 inwoners;
De burgemeester is voorzitter van de raad.
Artikel 10 Vereisten raadslidmaatschap
Zij die geen onderdaan van een lidstaat van de Europese Unie zijn, dienen tevens te voldoen aan de vereisten dat:
zij onmiddellijk voorafgaand aan de dag waarop de gemeenteraad beslist over de toelating als lid tot de gemeenteraad gedurende een onafgebroken periode van ten minste vijf jaren ingezetene van Nederland waren en beschikten over een verblijfsrecht als bedoeld onder a, dan wel rechtmatig in Nederland verbleven op grond van artikel 3 of artikel 6 van de Wet toelating en uitzetting BES.
Geen lid van de raad kunnen zijn zij die geen Nederlander zijn, en als door andere staten uitgezonden leden van diplomatieke of consulaire vertegenwoordigingen, in Nederland werkzaam zijn, alsmede hun niet-Nederlandse echtgenoten, geregistreerde partners of levensgezellen en kinderen, voor zover dezen met hen een gemeenschappelijke huishouding voeren.
Artikel 11 Verbod vervullen opengevallen plaats
Ter vervulling van een tussentijds opengevallen plaats is niet benoembaar tot lid van de raad hij die na de laatstgehouden periodieke verkiezing van de leden van de raad wegens handelen in strijd met artikel 15 van het lidmaatschap van de raad is vervallen verklaard.
Artikel 12 Openbaar maken nevenfuncties
Artikel 13 Incompatibiliteiten/onverenigbaarheden
In afwijking van het eerste lid, aanhef en onder l, kan een lid van de raad tevens wethouder zijn van de gemeente waar hij lid van de raad is gedurende het tijdvak dat:
aanvangt op het tijdstip van zijn benoeming tot wethouder en eindigt op het tijdstip waarop de goedkeuring van de geloofsbrief van zijn opvolger als lid van de raad onherroepelijk is geworden of waarop het centraal stembureau heeft beslist dat geen opvolger kan worden benoemd. Hij wordt geacht ontslag te nemen als lid van de raad met ingang van het tijdstip waarop hij zijn benoeming tot wethouder aanvaardt. Artikel X 6 van de Kieswet is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 14 Eed voor ambtsaanvaarding raadslidmaatschap
Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de leden van de raad in de vergadering, in handen van de voorzitter, de volgende eed (verklaring en belofte) af:
"Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de raad benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.
Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de raad naar eer en geweten zal vervullen.
Wanneer de eed (verklaring en belofte), bedoeld in het eerste lid, in de Friese taal wordt afgelegd, luidt de tekst van de eed (verklaring en belofte) als volgt:
«Ik swar (ferklearje) dat ik, om ta lid fan 'e rie beneamd te wurden, streekrjocht noch midlik, ûnder wat namme of wat ferlechje ek, hokker jefte of geunst dan ek jûn of ûnthjitten haw.
Ik swar (ferklearje en ûnthjit) dat ik, om eat yn dit amt te dwaan of te litten, streekrjocht noch midlik hokker geskink of hokker ûnthjit dan ek oannommen haw of oannimme sil.
Ik swar (ûnthjit) dat ik trou wêze sil oan 'e Grûnwet, dat ik de wetten neikomme sil en dat ik myn plichten as lid fan 'e rie yn alle oprjochtens ferfolje sil.
Artikel 15 Verboden handelingen en gedragscode voor raadsleden
De raad stelt een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vast.
Artikel 18 Eerste bijeenkomst nieuw verkozen raad
De raad vergadert na de periodieke verkiezing van zijn leden voor de eerste maal in nieuwe samenstelling op de dag met ingang waarvan de leden van de raad in oude samenstelling aftreden.
Artikel 19 Oproeping raadsleden voor en openbare kennisgeving van vergadering
Tegelijkertijd met de oproeping brengt de burgemeester dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis. De agenda en de daarbij behorende voorstellen met uitzondering van de in artikel 25, tweede lid, bedoelde stukken worden tegelijkertijd met de oproeping en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd.
Artikel 20 Quorum voor opening vergadering
Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. De raad kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, indien blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden tegenwoordig is.
Artikel 21 Deelname aan de beraadslaging
Artikel 22 Onschendbaarheid, verschoningsrecht
De leden van het gemeentebestuur en andere personen die deelnemen aan de beraadslaging kunnen niet in rechte worden vervolgd of aangesproken voor dan wel worden verplicht getuigenis af te leggen als bedoeld in artikel 165, eerste lid, van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering over hetgeen zij in de vergadering van de raad hebben gezegd of aan de raad schriftelijk hebben overgelegd.
Artikel 23 Openbaarheid vergadering
De raad maakt de besluitenlijst van zijn vergaderingen op de in de gemeente gebruikelijke wijze openbaar. De raad laat de openbaarmaking achterwege voor zover het aangelegenheden betreft ten aanzien waarvan op grond van artikel 25 geheimhouding is opgelegd of ten aanzien waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang.
Artikel 24 Verbod te vergaderen met gesloten deuren
In een besloten vergadering kan niet worden beraadslaagd of besloten over:
Artikel 25 Opleggen geheimhoudingsplicht
De raad kan op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in een besloten vergadering behandelde en omtrent de inhoud van de stukken die aan de raad worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Geheimhouding omtrent het in een besloten vergadering behandelde wordt tijdens die vergadering opgelegd. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat de raad haar opheft.
Op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door het college, de burgemeester en een commissie, ieder ten aanzien van de stukken die zij aan de raad of aan leden van de raad overleggen. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt.
De krachtens het tweede lid opgelegde verplichting tot geheimhouding met betrekking tot aan de raad overgelegde stukken vervalt, indien de oplegging niet door de raad in zijn eerstvolgende vergadering die blijkens de presentielijst door meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is bezocht, wordt bekrachtigd.
De krachtens het tweede lid opgelegde verplichting tot geheimhouding met betrekking tot aan leden van de raad overgelegde stukken wordt in acht genomen totdat het orgaan dat de verplichting heeft opgelegd, dan wel, indien het stuk waaromtrent geheimhouding is opgelegd aan de raad is voorgelegd, totdat de raad haar opheft. De raad kan deze beslissing alleen nemen in een vergadering die blijkens de presentielijst door meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is bezocht.
Artikel 26 Handhaving orde vergadering
Hij kan de raad voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Artikel 27 Stemmen zonder last
De leden van de raad stemmen zonder last.
Artikel 28 Niet-deelname aan stemming
Artikel 29 Quorum voor geldige stemming
Artikel 30 Totstandkoming beslissing
Artikel 31 Geheime stembriefjes
Artikel 32a Ondertekening raadsstukken
De stukken die van de raad uitgaan, worden door de burgemeester ondertekend en door de griffier medeondertekend. Bij verhindering of ontstentenis van de burgemeester worden de stukken die van de raad uitgaan ondertekend door degene die krachtens artikel 77 de burgemeester als voorzitter van de raad vervangt.
Artikel 33 Ambtelijke bijstand raadsleden en fractieondersteuning
Artikel 35 Benoeming wethouders
Indien het tweede lid toepassing vindt bedraagt, in afwijking van het eerste lid, het aantal wethouders ten hoogste vijfentwintig procent van het aantal raadsleden, met dien verstande dat de tijdsbestedingsnorm van de wethouders gezamenlijk ten hoogste tien procent meer bedraagt dan de tijdsbestedingsnorm van de wethouders gezamenlijk zou hebben bedragen indien het tweede lid geen toepassing had gevonden.
Artikel 36a Vereisten wethouderschap
Voor het wethouderschap gelden de vereisten voor het lidmaatschap van de raad, bedoeld in artikel 10, met dien verstande dat in artikel 10, tweede lid, onder b, voor «de dag waarop de gemeenteraad beslist over de toelating als lid tot de gemeenteraad» gelezen wordt: de dag waarop zij tot wethouder worden benoemd.
Artikel 36b Incompatibiliteiten
In afwijking van het eerste lid, aanhef en onder l, kan een wethouder tevens lid zijn van de raad van de gemeente waar hij wethouder is gedurende het tijdvak dat:
aanvangt op het tijdstip van zijn benoeming tot wethouder en eindigt op het tijdstip waarop de goedkeuring van de geloofsbrief van zijn opvolger als lid van de raad onherroepelijk is geworden of waarop het centraal stembureau heeft beslist dat geen opvolger kan worden benoemd. Hij wordt geacht ontslag te nemen als lid van de raad met ingang van het tijdstip waarop hij zijn benoeming tot wethouder aanvaardt. Artikel X 6 van de Kieswet is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 37 Tijdstip benoeming wethouders
De benoeming van wethouders na de verkiezing van de leden van de raad vindt plaats in een vergadering van de raad in nieuwe samenstelling.
Artikel 38 Inwerkingtreding benoeming wethouders
In het geval van artikel 37 gaat de benoeming van degene die zijn benoeming tot wethouder heeft aangenomen, in op het tijdstip waarop ten minste de helft van het met inachtneming van artikel 36 bepaalde aantal wethouders zijn benoeming heeft aangenomen of, indien de aanneming van de benoeming op een later tijdstip plaatsvindt, op dat tijdstip.
Artikel 39 Tussentijdse benoeming wethouders
De benoeming ter vervulling van een plaats die tussentijds openvalt, geschiedt zo spoedig mogelijk, tenzij de raad besluit het aantal wethouders te verminderen.
Artikel 40 Aannemen benoeming wethouder
De benoemde wethouder deelt de raad uiterlijk op de tiende dag na de kennisgeving van zijn benoeming mee of hij de benoeming aanneemt. Indien deze termijn verstrijkt zonder mededeling, wordt de benoemde wethouder geacht de benoeming niet aan te nemen.
Artikel 41 Gevolgen niet aannemen benoeming
Wanneer de benoeming niet is aangenomen, geschiedt zo spoedig mogelijk een nieuwe benoeming.
Artikel 41a Ambtseed wethouders
Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen leggen de wethouders, in de vergadering van de raad, in handen van de voorzitter, de volgende eed (verklaring en belofte) af:
«Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot wethouder benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.
Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als wethouder naar eer en geweten zal vervullen.
Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!»
Wanneer de eed (verklaring en belofte), bedoeld in het eerste lid, in de Friese taal wordt afgelegd, luidt de tekst van de eed (verklaring en belofte) als volgt:
«Ik swar (ferklearje) dat ik, om ta wethâlder beneamd te wurden, streekrjocht noch midlik, ûnder wat namme of wat ferlechje ek, hokker jefte of geunst dan ek jûn of ûnthjitten haw.
Ik swar (ferklearje en ûnthjit) dat ik, om eat yn dit amt te dwaan of te litten, streekrjocht noch midlik hokker geskink of hokker ûnthjit dan ek oannommen haw of oannimme sil.
Ik swar (ûnthjit) dat ik trou wêze sil oan 'e Grûnwet, dat ik de wetten neikomme sil en dat ik myn plichten as wethâlder yn alle oprjochtens ferfolje sil.
Artikel 41b Nevenfuncties wethouder
Artikel 41c Onverenigbare betrekkingen
Artikel 42 Aftreden en gevolgen ontslag wethouders
Artikel 43 Vrijwillig ontslag wethouder
Artikel 49 Gedwongen ontslag wethouder
Indien een uitspraak van de raad inhoudende de opzegging van zijn vertrouwen in een wethouder er niet toe leidt dat de betrokken wethouder onmiddellijk ontslag neemt, kan de raad besluiten tot ontslag. Artikel 31 is van toepassing op de stemming inzake het ontslag. Op het ontslagbesluit is artikel 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing.
Artikel 55 Oplegging geheimhouding
Het college kan op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in een besloten vergadering behandelde en omtrent de inhoud van de stukken die aan het college worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Geheimhouding omtrent het in een besloten vergadering behandelde wordt tijdens die vergadering opgelegd. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat het college haar opheft.
Op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door de burgemeester of een commissie, ten aanzien van de stukken die zij aan het college overleggen. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat de verplichting heeft opgelegd, dan wel de raad haar opheft.
Artikel 60 Kennisgeving van besluiten van college aan de raad
Het college maakt de besluitenlijst van zijn vergaderingen op de in de gemeente gebruikelijke wijze openbaar. Het college laat de openbaarmaking achterwege voor zover het aangelegenheden betreft ten aanzien waarvan op grond van artikel 55 geheimhouding is opgelegd of ten aanzien waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang.
Artikel 77 Waarnemen burgemeester
Bij verhindering of ontstentenis van de burgemeester wordt zijn ambt waargenomen door een door het college aan te wijzen wethouder. Het voorzitterschap van de raad wordt in dat geval waargenomen door het langstzittende lid van de raad. Indien meer leden van de raad even lang zitting hebben, vindt de waarneming plaats door het oudste lid in jaren van hen. De raad kan een ander lid van de raad met de waarneming belasten.
Bij verhindering of ontstentenis van alle wethouders wordt het ambt waargenomen door het langstzittende lid van de raad. Indien meer leden van de raad even lang zitting hebben, vindt de waarneming plaats door het oudste lid in jaren van hen. De raad kan een ander lid van de raad met de waarneming belasten.
Artikel 81 Kennisgeving burgemeesterlijke beslissingen aan de raad
De raad, het college of de burgemeester kan bestuurscommissies instellen die bevoegdheden uitoefenen die hun door de raad, het college, onderscheidenlijk de burgemeester zijn overgedragen. Hij regelt daarbij de taken, de bevoegdheden, de samenstelling en de werkwijze, daaronder begrepen de wijze waarop hij inzage heeft in de stukken waaromtrent door een bestuurscommissie geheimhouding is opgelegd. Deze inzage kan slechts worden geweigerd voor zover zij in strijd is met het openbaar belang.
De artikelen 19, tweede lid, 22 en 23, eerste tot en met vierde lid zijn van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vergadering van een door de raad ingestelde bestuurscommissie, met dien verstande dat in artikel 19, tweede lid, voor «de burgemeester» wordt gelezen: de voorzitter van een bestuurscommissie.
Een commissie kan in een besloten vergadering, op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken die aan de commissie worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Geheimhouding omtrent het in een besloten vergadering behandelde wordt tijdens die vergadering opgelegd. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat de commissie haar opheft.
Op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door de voorzitter van een commissie, het college en de burgemeester, ieder ten aanzien van stukken die hij aan een commissie overlegt. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat de verplichting heeft opgelegd, dan wel de raad haar opheft.
Artikel 100 Bestaan van functies
Artikel 103 Taak en instructie secretaris
Artikel 107a Taak en instructie griffier
Artikel 107b Aanwezigheid griffier in vergadering raad
De griffier is in de vergadering van de raad aanwezig.
Artikel 107d Vervanging griffier
Artikel 107e Organisatie griffie
Artikel 147 Verordenende bevoegdheid gemeenteraad
Artikel 147a Recht van initiatief
Artikel 147b Recht van amendement
Artikel 149 Omvang verordenende bevoegdheid
De raad maakt de verordeningen die hij in het belang van de gemeente nodig oordeelt.
Artikel 155 Vragenrecht en interpellatierecht
Artikel 169 Verantwoordings- en inlichtingenplicht college
Zij geven de raad vooraf inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder e, f, g en h, indien de raad daarom verzoekt of indien de uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente. In het laatste geval neemt het college geen besluit dan nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.
Artikel 180 Verantwoordings- en inlichtingenplicht burgemeester
Artikel 190 Aanbieding van de ontwerpbegroting
Artikel 191 Vaststelling begroting
Artikel 197 Verantwoording over het gevoerde bestuur en financieel beheer
De raad legt de in het eerste en tweede lid, alsmede de in artikel 213, derde en vierde lid, bedoelde stukken, wanneer de bespreking daarvan geagendeerd is op de in artikel 19, tweede lid, bedoelde wijze, voor een ieder ter inzage en stelt ze algemeen verkrijgbaar. Van de terinzagelegging en de verkrijgbaarstelling wordt openbaar kennis gegeven. De raad beraadslaagt over de jaarrekening en het jaarverslag niet eerder dan twee weken na de openbare kennisgeving.
Artikel 198 Vaststelling jaarrekening en jaarverslag
Artikel 209 Gevallen van dringende spoed
In gevallen van dringende spoed kan, indien de raad daartoe besluit, verplichting worden aangegaan voordat de desbetreffende begroting of begrotingswijziging is goedgekeurd. Het besluit wordt gedeputeerde staten terstond toegezonden. Is de aangegane verplichting geraamd bij een begrotingswijziging welke nog niet ter goedkeuring is ingezonden, dan wordt deze begrotingswijziging te zamen met het besluit toegezonden.
Artikel uit de Kieswet (geldig op 17 augustus 2021)
Deel van het artikel uit de Kieswet, betrekking hebbende op artikel 8 van het Reglement van Orde:
Het centraal stembureau beschikt slechts afwijzend op het verzoek, indien:
de aanduiding geheel of in hoofdzaak overeenstemt met een reeds op de voet van dit artikel of de artikelen G 1, onderscheidenlijk G 2, geregistreerde aanduiding van een andere politieke groepering, of met een aanduiding waarvoor reeds eerder op grond van dit artikel een registratieverzoek is ontvangen, en daardoor verwarring te duchten is;
Terminologie tijdens de raadsvergadering/overige informatie
Alle toezeggingen gedaan door burgemeester en wethouders tijdens informatiecarrousels* en raadsvergaderingen komen op de afsprakenlijst te staan. Zodra aan de toezegging is voldaan, wordt dit op de afsprakenlijst zichtbaar gemaakt door middel van het plaatsen van een kruisje in de laatste kolom 'Afvoeren'. Na behandeling in de raadsvergadering worden alle toezeggingen waar een kruisje achter vermeld staat van de lijst verwijderd. De afsprakenlijst wordt als vast agendapunt geagendeerd als agendapunt 2 (Mededelingen/Afsprakenlijst) op de raadsagenda.
De meest recente afsprakenlijst kunt u altijd vinden in de vergaderapp en op de raadswebsite (http://www.raad-achtkarspelen.nl).
*Bij de informatiecarrousels worden technische vragen beantwoord door ambtenaren. Als daar een toezegging wordt gedaan, komt er op het afsprakenlijstje te staan dat het een
Agendering ingekomen brieven voor een informatiecarrousel
Indien gewenst, kan een raadslid (via de griffie) verzoeken om een brief te agenderen voor een informatiecarrousel.
Er kunnen dan vragen aan het college gesteld worden en ook kan er inspraak plaatsvinden door de briefschrijver. Als hier behoefte aan is, kan een ingekomen stuk na behandeling in de informatiecarrousel mening vormend geagendeerd worden voor een raadsvergadering. Er kan dan een politieke discussie plaatsvinden over het onderwerp. Soms wordt meteen gekozen voor agendering tijdens het mening vormende deel van de raadsvergadering, wanneer de fracties aangeven politieke vragen te hebben, of met de raad in gesprek willen gaan over de brief.
Doorschuiven besluitvorming, herenakkoord
Met het herenakkoord (Gentlemen’s Agreement) wordt de afspraak bedoeld, dat één fractie kan verzoeken om besluitvorming van mening vormende agendapunten uit te stellen naar de volgende raadsvergadering (presidium 5 juni 2014). Dit kan plaatsvinden bij het vaststellen van de agenda (aanvang raadsvergadering) of tijdens de behandeling van het agendapunt.
Hoewel deze afspraak er wel ligt, kan het voorkomen dat wanneer een partij verzoekt om uitstel van de besluitvormende behandeling, een andere partij stemming aanvraagt over dit verzoek. De afspraak is gebaseerd op consensus en wanneer consensus niet bereikt kan worden, wordt er gestemd. De stemming vindt plaats om het democratisch recht van de gehele raad uit te voeren, zodat de besluitvorming niet door één fractie geblokkeerd wordt.
Fractiespecialistenbijeenkomst
Een wethouder kan in zijn reactie verwijzen naar een fractiespecialistenbijeenkomst: Dit zijn bijeenkomsten waarbij in kleiner verband een bepaald onderwerp wordt besproken met de fractiespecialisten. Ook raadsleden die het betreffende onderwerp niet in portefeuille hebben, maar wel geïnteresseerd zijn, zijn van harte welkom. Hierbij kan dieper op de materie in worden gegaan dan bij een informatiecarrousel. Fractiespecialistenbijeenkomsten zijn niet openbaar, maar over het algemeen wordt er geen geheime informatie gedeeld. Er worden benoemde steunfractieleden toegelaten tot fractiespecialistenbijeenkomsten (zie art. 9 RvO). Van de fractiespecialistenbijeenkomsten wordt een verslag gemaakt.
Elk raadslid mag interrupties plegen waarbij de voorzitter artikel 27 (Handhaving orde; schorsing) lid 1b kan hanteren. Het is aan de voorzitter te beoordelen hoeveel interrupties plaatsvinden.
Als het college zegt een ingediende motie te willen overnemen, dient hier nog over gestemd te worden.
Onderwerp afvoeren van raadsagenda
Het herenakkoord geldt niet wanneer een fractie een onderwerp van de agenda wil afvoeren. Wanneer een fractie ’s middags in het presidium aankondigt een bepaald onderwerp van de agenda te willen afvoeren, moeten de andere fracties daar zoveel mogelijk in mee gaan. Lukt dat in het presidium (agendacommissie) niet, dan wordt er in de raad over gestemd. Het presidium is wel agendacommissie en doet in die hoedanigheid voorstellen over de agenda, maar de raad beslist uiteindelijk.
Orde in de eerste en tweede termijn (debat)
In de eerste termijn staat de woordvoerder van een fractie achter de katheder, in de tweede termijn kan het debat plaatsvinden vanaf de zitplaats.
Zo mogelijk wordt aan diegene die het eerste het woord vraagt, ook het woord gegeven. De voorzitter kan echter ook een andere volgorde van woordvoerders volgen.
Aan het einde van de eerste termijn wordt het woord gegeven aan de portefeuillehouder namens het college van burgemeester en wethouders.
Het is wenselijk om in de eerste als tweede termijn van de raadsvergadering te streven naar: per fractie, één woordvoerder per agendapunt. Het is aan de voorzitter hierin tijdens de vergadering balans te vinden.
Indien nodig is er een tweede termijn, waarin de raad debat voert. Tenzij er nog veel vragen leven bij de raad voor het college, komt de portefeuillehouder niet meer aan het woord.
Na het indienen van een amendement/motie worden vragen van de raadsleden door de indiener beantwoordt en wordt ook een reactie gevraagd van de portefeuillehouder.
Samenvatting aan start van een agendapunt
De voorzitter van de raad geeft tijdens de raadsvergadering bij aanvang van de behandeling van een raadsvoorstel, ten behoeve van het publiek en de kijkers, een korte samenvatting over de inhoud van het raadsvoorstel.
Vooraf aan de stemming wordt gevraagd of een stemverklaring wordt afgelegd. Is dit het geval, dan dient daarna ook gestemd te worden.
Vergaderstukken, informatiestukken en overige stukken
Op de agenda wordt onderscheid gemaakt tussen vergaderstukken, informatiestukken en overige stukken. Overige stukken zijn onderwerpen vanuit de raadsagenda die niet zijn geagendeerd door de fracties, maar waarbij wel burgerinspraak mogelijk is.
Vergaderstukken komen later mening vormend/besluitvormend weer terug op de raadsagenda en informatiestukken zijn puur ter informatie geagendeerd, op verzoek van een raadslid/fractie. Ook het college van B&W kan, via het presidium, verzoeken om een onderwerp vanuit de raadsagenda of de LIS te agenderen voor een informatiecarrousel, wanneer men een stuk nader toe wil lichten.
Vergaderstukken, uitzonderingen
Stukken die zijn voorbehandeld door het presidium of de controlecommissie kunnen niet door de fracties worden geagendeerd voor een informatiecarrousel, omdat daar de informerende bespreking al heeft plaatsgevonden. Burgerinspraak is wel mogelijk, met uitzondering van stukken die afkomstig zijn uit de raad zelf.
Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen stukken vanuit het college die worden voorbehandeld en stukken vanuit de raad zelf, via het presidium of de controlecommissie.
In principe worden dus alle onderwerpen vanuit de raadsagenda geagendeerd, behalve stukken over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen en stukken vanuit de raad zelf.
Voorafgaand aan de raadsvergadering is er een vragenhalfuur, tenzij er bij de voorzitter geen vragen zijn ingediend. Tijdens het vragenhalfuur kunnen raadsleden een vraag stellen aan het college over onderwerpen die niet op de agenda staan. De vragen dienen betrekking te hebben op belangrijke en actuele onderwerpen en ook voor publiek en pers van belang te zijn. De griffier beoordeelt in eerste instantie of aan die criteria wordt voldaan. Is dit naar haar oordeel niet het geval, dan wordt de zaak ter beslissing aan de voorzitter van de raad voorgelegd. Bij afwijzing worden de vragen als schriftelijke vragen behandeld. Vragen voor het vragenhalfuur dienen voor 12.00 uur van de dag voorafgaand aan de dag van de raadsvergadering bij de griffier ingediend te worden. Indien een vraag later dan het hiervoor gestelde tijdstip wordt ingediend, zal zo mogelijk direct antwoord gegeven worden.
De voorzitter bepaalt de volgorde, waarin aangemelde onderwerpen tijdens het vragenhalfuur aan de orde worden gesteld. In principe is dat op volgorde van binnenkomst.
Ambtelijke bijstand wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Het gaat dan om verzoeken om:
Wanneer de bijstand niet door de griffie kan worden verleend, kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen om de gevraagde bijstand te verlenen. Dit verzoek zal worden afgehandeld conform de beleidsregel Ambtelijke Bijstand Achtkarspelen 2021. Elke fractie heeft per jaar recht op 30 uur ambtelijke bijstand te vermeerderen met 15 uur per jaar per fractielid.
Uit diverse vergaderingen van commissies en werkgroepen volgen actiepunten voor de fracties. Deze worden door de griffie verzameld in een document ‘Bespreekpunten fracties’, dat bij de betreffende fractievergadering in de vergaderapp wordt geplaatst.
Contact tussen raadsleden en ambtelijke organisatie
Voor het vragen van informatie en dergelijke vinden er regelmatig contacten plaats tussen raadsleden en ambtenaren van onze gemeente. Wij juichen dit ook toe, want de ambtenaren werken ook voor de raad en zullen de raadsleden graag van dienst zijn.
Wel is het van belang dat deze verzoeken via de griffie(r) lopen. De griffier en haar medewerkers zijn goed op de hoogte van de gang van zaken binnen het gemeentehuis en weten de juiste informatie snel te vinden. Bovendien zorgt de griffie ervoor dat de vragen zo spoedig mogelijk worden beantwoord. In bijzondere gevallen, vooral bij zaken die meer werk met zich meebrengen, overlegt de griffier met de gemeentesecretaris over de ambtelijke inzet.
De controlecommissie adviseert de raad over de uitoefening van zijn controlerende taken. De commissie treedt op als vertegenwoordiger van de raad en draagt zorg voor het mogelijk maken van een open communicatie tussen de onafhankelijk accountant, de raad, het college van burgemeester en wethouders en het management.
De taken van de controlecommissie, o.a.:
De commissie bestaat uit raadsleden en voor fracties geldt een maximum van één lid. De commissie benoemt zelf de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter.
Declaratie reis- en verblijfskosten
Reis- en verblijfskosten kunnen worden gedeclareerd. Het gaat hierbij om kosten voor reizen naar bijeenkomsten die van belang zijn voor het uitoefenen van het raadswerk en die vallen buiten het grondgebied van de gemeente.
Er kan een declaratieformulier worden opgevraagd bij de griffie. Deze dient te worden ingevuld en ondertekend door het raadslid en wordt ter goedkeuring ingeleverd bij de griffier onder bijvoeging van de bewijsstukken.
Alle fracties vergaderen in principe op de donderdagavond om 19.30 uur, een week voorafgaand aan de informatiecarrousel (en twee weken voorafgaand aan de raadsvergadering). De vergaderingen vinden plaats in een vaste ruimte, waar ook een kast voor het opbergen van spullen beschikbaar is voor de fracties. De griffie reserveert deze ruimtes voor de fracties en zorgt ervoor dat er thermoskannen voor thee en koffie en kopjes klaar staan. Er kan dan door de fracties zelf verse thee en koffie gehaald worden uit de automaten beneden in de foyer en in de Brassery. Indien een fractie op een andere dag bij elkaar wil komen, dan kan er via de griffie een ruimte gereserveerd worden.
De data van de fractievergaderingen worden in de vergaderapp geplaatst. Als er bespreekpunten zijn die in de fractie moeten worden besproken, dan zorgt de griffie dat de betreffende informatie bij die vergadering in de vergaderapp wordt geplaatst.
De gemeenteraad organiseert een aantal keren per jaar de ‘Gast van de raad’, waarbij een raadslid optreedt als gastheer/gastvrouw. Ruim twee weken voor de betreffende raadsvergadering wordt er een oproep van het raadslid op de gemeentelijke infopagina in de krant geplaatst, waarna inwoners van de gemeente Achtkarspelen zich aan kunnen melden. Als gast van de raad krijgen ze een kijkje achter de schermen van de gemeenteraad. De gasten worden om 18.00 uur ontvangen door de burgemeester, een raadslid, een wethouder en de griffier. Zij geven tijdens een broodmaaltijd uitleg over de werkwijze van de gemeenteraad en daarna kan de gemeenteraadsvergadering bijgewoond worden.
De raadsgriffie adviseert en ondersteunt de gemeenteraad. De griffie bestaat uit een raadsgriffier en twee griffiemedewerkers. Samen zorgen ze ervoor dat de raad zijn volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol goed kan vervullen.
De griffie is onafhankelijk van de ambtelijke organisatie van de gemeente, maar werkt daar waar nodig wel mee samen.
Om mogelijke tegenstrijdigheden van belangen te voorkomen zijn de raadsleden verplicht hun nevenfuncties openbaar te maken. Nevenfuncties zijn alle betaalde en onbetaalde functies die een raadslid naast het raadslidmaatschap vervult. Het beroep dat dagelijks wordt uitgeoefend, valt hier ook onder. De griffie verifieert regelmatig of de vermelde nevenfuncties nog up-to-date zijn. Een overzicht van nevenfuncties, inclusief werkgroepen en portefeuilles, staat in de vergaderapp bij Persoonlijke Documenten/Informatie raad.
Het vragenrecht geeft aan de leden van de raad het recht informatie te vragen over aangelegenheden die tot de bevoegdheid van het college of de burgemeester behoren.
Schriftelijke vragen worden kort en duidelijk geformuleerd en kunnen van een toelichting worden voorzien. De vragen worden bij de griffie ingediend. Deze zorgt ervoor dat de vragen zo spoedig mogelijk ter kennis van de voorzitter, de leden van de raad, het college en de pers worden gebracht. Schriftelijke vragen worden in de vergaderapp geplaatst bij overzichten/schriftelijke vragen.
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen nadat de vragen zijn binnengekomen. De beantwoording wordt op de digitale lijst Ingekomen Stukken geplaatst en op verzoek van een raadslid kunnen de schriftelijke vragen met de beantwoording geagendeerd worden voor de informatiecarrousel, alwaar nadere inlichtingen gevraagd kunnen worden omtrent het door het college gegeven antwoord.
In sommige gevallen kunnen de schriftelijke vragen met de beantwoording ook direct mening vormend geagendeerd worden voor de raadsvergadering, als wordt aangegeven dat men dieper op de zaak wil ingaan.
Spreekrecht burgers (inspraak)
Voorafgaand aan elk agendapunt van de informatiecarrousel en de raadsvergadering kunnen burgers het woord voeren over de geagendeerde onderwerpen. De inspraak is persoonsgebonden, er kan maar één keer over hetzelfde onderwerp worden ingesproken. Er kan niet worden ingesproken over besluitvormende onderwerpen.
Op de website www.raad-achtkarspelen.nl staan alle regels voor inspraak vermeld.
Reglement van orde - Informatiebeveiliging en privacy
Voor het geven van sturing aan het vinden van de balans met aan de ene kant bestuurlijke transparantie en aan de andere kant privacy en informatiebeveiliging zijn onderstaande gedragsregels opgesteld:
Voor de publicatie van persoonsgegevens op de website van de gemeenteraad van Achtkarspelen gelden onderstaande gedragslijnen:
Persoonsgegevens van raadsleden
Ten aanzien van raadsleden geldt dat (zakelijke) e-mailadressen bekend worden gemaakt op de website en dat adressen en telefoonnummers alleen optioneel, en dus met toestemming van de betrokkenen, bekend worden gemaakt.
Persoonsgegevens van personen die ingekomen stukken aan de raad richten
Voor wat betreft de ingekomen stukken afkomstig van burgers moet openbaarmaking als ‘bovenmatig’ worden beschouwd. De raad zelf en de leden van de raad moeten echter wel kennis kunnen nemen van de brieven én hun afzender. Wanneer de ingekomen brief wel op de website wordt geplaatst, gebeurt dit met toestemming van de burger.
Personen die gebruikmaken van spreekrecht
Wanneer een persoon in het openbaar spreekt tijdens de vergadering, geven zij impliciet aan dat zij geen bezwaar hebben tegen publicatie van hun bijdrage op de website.
Persoonsgegevens die een rol spelen in het kader van besluitvorming in raads-voorstellen en daaraan verwante documenten
In de raadsvoorstellen staan nauwelijks persoonsgegevens. In de bijlagen komt dit vaker voor. Bij zienswijzen worden persoonsgegevens voor publicatie geanonimiseerd, tenzij de betrokkene geen bezwaar heeft. Bij bezwaarprocedures is het onvermijdelijk de naam te melden. De transparantie weegt zwaarder dan de privacy. Andere persoonsgegevens dan de naam worden niet gepubliceerd. Een voorstel van een burgerinitiatief, dat op de website is gepubliceerd, mag de naam/namen bevatten van degene(n) die het initiatief hebben ingediend. Adressen en handtekeningen worden afgedekt. Bij benoemingen worden de persoonlijke gegevens van de te benoemen persoon, afgezien van de naam, niet openbaar gemaakt.
Anonimiseren van persoonsgegevens
In die gevallen waarin anonimiseren volgens deze gedragscode nodig is wordt aanbevolen de namen en andere informatie die herleidbaar is naar een persoon te verwijderen. Voor zover het een goed begrip van de tekst van de documenten nodig is, kunnen namen vervangen worden door neutrale termen, zoals bijvoorbeeld de aanvrager, de klager, (derde) belanghebbende etc. Dit sluit aan bij de anonimiserings-richtlijnen van de rechtspraak.
Inzage ingekomen stukken (e.d.) door derden
Ingekomen brieven van burgers en petities die aan de raad zijn gezonden of overhandigd kunnen interessant zijn voor derden. Een verzoek tot inzage wordt dan behandeld conform de Wet openbaarheid van Bestuur (WOB en straks de Wet Open Overheid (WOO)) en haar uitzonderingsgronden. Uitgangspunt hierbij is, dat alles openbaar is, tenzij. Met de personen in kwestie wordt, zo nodig, contact opgenomen in hoeverre zij bezwaar hebben tegen het openbaar maken van met name de persoonsgegevens. Eventuele inzage van de niet geanonimiseerde stukken kan op verzoek geschieden. Reproduceren van persoonsgegevens is daarbij niet toegestaan. Indien men de stukken per mail of per post wenst te ontvangen worden deze stukken geanonimiseerd verstrekt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-113963.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.