Wijziging Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad 2019

 

DE RAAD VAN DE GEMEENTE EPE

 

gezien het advies van presidium d.d. 5 juli 2021 ;

 

overwegende dat er onvolkomenheden zijn geconstateerd in ‘artikel 4 Presidium’ van het Reglement van Orde voor de gemeenteraad; gelet op de artikel 84 van de Gemeentewet;

 

B E S L U I T:

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening tot wijziging Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad 2019

 

Artikel I Wijziging reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad 2019

 

A Artikel 4 wordt gewijzigd als volgt.

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 4 Presidium 

  • 1.

    Er is een presidium dat bestaat uit de voorzitter van de raad en de fractievoorzitters.

  • 2.

    De voorzitter van de raad is tevens de voorzitter van het presidium.

  • 3.

    Fractievoorzitters wijzen elk een raadslid aan dat hen bij afwezigheid in het presidium vervangt.

  • 4.

    Het presidium kan anderen uitnodigen deel te nemen aan zijn vergaderingen.

  • 5.

    Het door een fractie aangewezen lid heeft één stem in het presidium.

  • 6.

    Het presidium doet aanbevelingen aan de raad inzake de organisatie en het functioneren van de raad en van zijn commissies voor zover het niet betreft de taken van de agendacommissie.

Artikel 4 Presidium

1. Er is een presidium dat bestaat uit de voorzitter van de raad en alle fractievoorzitters.

2. Fractievoorzitters kunnen zich bij afwezigheid laten vervangen door een raadslid uit hun eigen fractie.

  • 3.

    Het aanwezige lid namens een fractie heeft één stem in het presidium.

  • 4.

    Het presidium kan anderen uitnodigen deel te nemen aan zijn vergaderingen.

  • 5.

    De voorzitter van de raad is tevens de voorzitter van het presidium en heeft geen stemrecht.

  • 6.

    De griffier en/of diens plaatsvervanger is in elke vergadering van het presidium aanwezig en draagt zorg voor de agendavoorbereiding en het verslag. Daarnaast treedt de griffier op als adviseur.

  • 7.

    De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.

  • 8.

    De lijst met aanbevelingen van het presidium wordt na vaststelling als openbaar document op de Lijst ingekomen stukken voor de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst.

  • 9.

    Het presidium heeft de volgende taken:

    a. het presidium regelt de huishoudelijke aangelegenheden van de raad, voert overleg en doet aanbevelingen aan de raad inzake het functioneren van de raad en de raadscommissies, met uitzonderingen van de taken die bij de agendacommissie zijn belegd;

    b. het presidium stelt op voorstel van de agendacommissie de vergadercyclus en het vergaderrooster van de gemeenteraad en de commissies vast;

    c. het presidium kan worden geïnformeerd over andere, niet politieke, aangelegenheden die gemeente betreffen.

 

Artikel II Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag nadat deze is bekend gemaakt.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 oktober 2021.

 

 

de voorzitter, dhr. dr. T.C.M. Horn

de griffier, mw. J. Kattenberg

Naar boven