Gemeenteblad van Apeldoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2022, 110897 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2022, 110897 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Algemene voorzieningen Vrijwilligersondersteuning en Mantelzorgondersteuning Wmo en Jeugd 2023 t/m 2025
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn, overwegende dat het noodzakelijk is nadere regels vast te stellen voor het subsidiëren van de Algemene voorzieninge Vrijwilligersondersteuning en Mantelzorgondersteuning binnen de kaders van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet, de ‘Nota Algemene voorzieningen: Kaders voor de formele en informele sociale infrastructuur van Apeldoorn en gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn;
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Algemene voorzieningen Vrijwilligersondersteuning en Mantelzorgondersteuning 2023 t/m 2025
Beleidsmatig kader: Kadernota maatschappelijke ontwikkeling 2022 – 2030 en Nota Algemene voorzieningen ‘Kaders voor de formele en informele sociale basisinfrastructuur van Apeldoorn en tevens voor de regio voor verblijf en opvang’ 2021-2024. Vastgesteld in de raadsvergadering van 16 januari 2020.
DEEL I - Subsidieregeling Algemene Voorzieningen Vrijwilligersondersteuning en Mantelzorgondersteuning 2023 t/m 2025
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsbepalingen en afkortingen
Voor toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Samen055: Samen055 is de toegang tot het sociaal domein (uitvoering Wmo, Jeugdwet, Participatiewet en Wet gemeentelijke schuldhulpverlening). De diensten Inwonersondersteuning (collectief en individueel), Wmo begeleiding, Jeugdhulp, Activering en Schuldhulpverlening worden in vier Samen055 locaties in de vier stadsdelen georganiseerd. Het doel van de netwerkorganisatie Samen055 is om ondersteuning op maat, in onderlinge samenhang en dichtbij de inwoners van Apeldoorn aan te bieden;
Hoofdstuk 2 Subsidiabele activiteiten Vrijwilligersondersteuning en mantelzorgondersteuning, subsidievereisten en wijze van verdeling
Artikel 2.1 Subsidiabele activiteiten
Het college kan subsidie verlenen voor vrijwilligersondersteuning en mantelzorgondersteuning die is gericht op één van de volgende aandachtsgebieden:
Artikel 2.3 Wijze van verdeling
Als toewijzing van alle volledige aanvragen die voldoen aan de eisen van deze regeling leidt tot een overschrijding van een deelplafond, rangschikt het college de aanvragen voor dit deelplafond aan de hand van de volgende criteria en wegingsfactoren:
de legitimiteit van de activiteit in die zin dat wordt getoetst aan:
de mate waarin de aanvraag bijdraagt aan het ondersteunen van inwoners in een kwetsbare situatie om zelfredzamer te worden of te blijven, beter te kunnen meedoen of zelfstandig te blijven wonen. En/of het ondersteunen van mantelzorgers, zodat zij de zorg voor hun naaste zo lang en goed mogelijk vol kunnen houden (wegingsfactor 3).
de mate waarin er sprake is van draagvlak voor de activiteit wordt getoetst aan:
de mate van kennis en betrokkenheid bij de hulpvragen en doelgroepen in de lokale omgeving, waarbij het voortzetten van en voortbouwen op bestaande activiteiten voorrang krijgt boven nieuwe aanvragen. Dit blijkt bijvoorbeeld uit aantoonbare ervaring met de uitvoering van deze activiteiten en de inbedding in de lokale sociale infrastructuur. (wegingsfactor 1)
het rendement van de activiteit:
de prijs/rendement-verhouding: hoe de omvang, aard en het bereik van de activiteiten zich verhouden tot de opgevoerde kosten. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de verhouding tussen vrijwillige inzet en betaalde inzet, de mate waarin de activiteiten ook uit andere bronnen gefinancierd worden; de noodzaak tot huisvesting- en activiteiten kosten. De aanvrager onderbouwt de hoogte van de subsidieaanvraag aan de hand van de variabelen als bedoeld in artikel 3.1 lid 2 (wegingsfactor 3).
Indien de rangorde in relatie tot het deelplafond uitwijst dat door toekenning van de subsidieaanvraag geen dekkende evenwichtige spreiding van activiteiten per aandachtsgebied gerealiseerd kan worden, kan worden besloten de subsidieaanvragen niet of deels te honoreren tot er sprake is van een dekkende en evenwichtige spreiding in het betreffende aandachtsgebied zoals bedoeld in artikel 2.1.
Hoofdstuk 4 Verplichtingen, weigeringsgronden en begrotingsvoorbehoud
Het college legt, in aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv, aan de subsidieontvanger de volgende verplichtingen op:
de subsidieontvanger stemt de activiteiten af met andere vrijwilligersorganisaties, het Knooppunt Vrijwilligers en Verenigingen, met het Knooppunt Mantelzorg, met het platform Ertoe doen, met Samen055 en met andere sociale partners en initiatieven in het sociaal domein en sluit zich aan bij het Platform Ertoe Doen;
de subsidieontvanger draagt er zorg voor dat een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) wordt overlegd voor de medewerkers en vrijwilligers die worden ingezet bij de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd. Voor ervaringsdeskundigen kan hier in overleg met de gemeente een uitzondering op worden gemaakt.
Hoofdstuk 5 Aanvraag, verantwoording en vaststelling
De aanvraag kan uitsluitend digitaal via het daarvoor ter beschikking gestelde digitale aanvraagformulier worden ingediend voor de uiteindelijke sluitingsdatum (zie lid 1). Dit aanvraagformulier gaat vergezeld van een begroting met een overzicht van de geraamde kosten per activiteit voor het kalenderjaar 2023 en de overige vereiste bijlagen zoals vermeld op het aanvraagformulier.
Aanvragen dienen voor de uiterlijke sluitingsdatum, compleet en zonder voorbehoud te zijn ingediend, rechtsgeldig ondertekend door de daartoe namens de organisatie bevoegde persoon. De subsidieaanvragen mogen na de uiterste indieningsdatum niet worden veranderd of inhoudelijk worden gewijzigd c.q. aangevuld.
Artikel 5.2 Verantwoording en vaststelling
Hoofdstuk 6 Verlening, afwijkingsbevoegdheid en slotbepalingen
Artikel 6.4 Afwijkingsbevoegdheid
Het college kan in bijzondere gevallen, gelet op het belang van een toereikend aanbod voor de betrokken doelgroep, bepalingen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan gemotiveerd afwijken, voor zover toepassing naar het oordeel van het college, leidt tot onbillijke of onevenredige gevolgen.
Deel II – Artikelsgewijze en beleidsmatige toelichting
Algemeen beleidsmatig toetsingskader Algemene voorzieningen Vrijwilligersondersteuning en Mantelzorgondersteuning
Beleidsmatig kader: de nota Algemene voorzieningen
De nota Algemene voorzieningen ‘Kaders voor de formele en informele sociale basisinfrastructuur van Apeldoorn en tevens voor de regio voor verblijf en opvang’ 2021-2024 (verder: nota Algemene voorzieningen) vormt het beleidsmatig kader van de subsidieregeling. In de kadernota Algemene voorzieningen zijn onder meer de volgende besluiten genomen:
a. Besluiten t.a.v. vrijwilligersondersteuning en mantelzorgondersteuning
We continueren vrijwilligersondersteuning en mantelzorgondersteuning. Wanneer we opnieuw een tenderprocedure starten:
2. Reikwijdte van de subsidieregeling
a. Voor welke organisaties is deze subsidieregeling?
In artikel 1.3 en 2.2 van deze regeling staan de eisen die gesteld worden aan de organisatie en de subsidiabele activiteiten. Zo komen alleen verenigingen of stichtingen met volledige rechtsbevoegdheid die ingebed zijn in de lokale sociale infrastructuur in aanmerking voor subsidie. De activiteiten passen bij de doelstelling van deze regeling, namelijk het ondersteunen van inwoners in een kwetsbare situatie ondersteunen om zelfredzamer te worden of blijven, beter te kunnen meedoen of zelfstandig te blijven wonen. Of mantelzorger ondersteunen, zodat zij de zorg voor hun naaste zo lang en goed mogelijk vol kunnen houden. Minimaal 70 % het uitvoerend werk in uren wordt door vrijwilligers gedaan. De activiteiten zijn structureel en niet uitsluitend voor eigen leden of gericht op het uitdragen van levensbeschouwelijke en/of politieke opvattingen. Locatiegebonden dienstverlening, zoals een buurthuis of ontmoetingsplek, valt niet onder deze subsidieregeling. Voor Vrijwilligersondersteuning gericht op het ondersteunen van mantelzorgers, kan op deze laatste eis een uitzondering worden gemaakt.
De activiteiten van het Stedelijk Knooppunt Vrijwilligers en Verenigingen (Ertoe Doen/ De Kap, Apeldoorn pakt aan/ Stimenz en Present) en het Stedelijk Knooppunt Mantelzorgondersteuning (de Kap) worden buiten de subsidieregeling om gesubsidieerd.
I. Samen055: Samen055 is de toegang tot het sociaal domein (uitvoering Wmo , Jeugdwet, Participatiewet en Wet gemeentelijke schuldhulpverlening). De diensten Inwonersondersteuning (collectief en individueel), Wmo begeleiding, Jeugdhulp, Activering en Schuldhulpverlening worden in vier Samen055 locaties in de vier stadsdelen georganiseerd. Het doel van de netwerkorganisatie Samen055 is om ondersteuning op maat, in onderlinge samenhang en dichtbij de inwoners van Apeldoorn aan te bieden.
Samen055 bestaat uit Centrum voor Jeugd en Gezin, Don Bosco, Gemeente Apeldoorn, MEE-Veluwe, Stimenz en Zuid doet Samen;
Artikel 1.2 Doelstelling & doelgroep subsidieregeling
Er is in Apeldoorn een groot scala aan voorzieningen waar inwoners gebruik van kunnen maken. Een deel van deze voorzieningen wordt gesubsidieerd door de gemeente. Deze algemene voorzieningen richten zich deels op alle inwoners, zoals bijvoorbeeld de publieke gezondheidszorg of sportvoorzieningen, en deels op inwoners die het (tijdelijk) niet redden op eigen kracht of die een hulpvraag hebben.
De Nota Algemene voorzieningen en de subsidieregeling richten zich op deze laatste groep inwoners. Dat wil zeggen, inwoners in een kwetsbare situatie en mantelzorgers. De activiteiten die op grond van de subsidieregeling worden gesubsidieerd zijn daarom primair gericht op inwoners en mantelzorgers in een kwetsbare situatie. Door subsidie te verstrekken ondersteund de gemeente de activiteiten die de doelgroepen helpen. Onder inwoners in een kwetsbare situatie wordt verstaan: inwoners van de gemeente Apeldoorn met een beperking en/of chronische en/of psychosociale problemen die (potentieel) ondersteuning nodig hebben bij het participeren in de samenleving en/of bij het zelfredzaam/samenredzaam blijven of worden en voor wie een algemene voorziening (voldoende) passend is.
Het doel van de regeling is dan ook om te voorkomen dat er problemen voor inwoners ontstaan dan wel verergeren. Preventief beleid, dat wil zeggen: beleid dat is gericht op het voorkomen en vroegtijdig signaleren van (beginnende) problematiek, staat centraal in deze regeling. Anders dan de vroegere Welzijnswet richten de Wmo en de Jeugdwet zich op de eigen kracht van de burger. Dit betekent dat voor preventief beleid dit als uitgangspunt geldt. Van de subsidieaanvragers wordt verwacht dat zij hier bij de uitvoering van de activiteiten en dienstverlening invulling aan geven.
Artikel 1.3 Eisen aan de aanvrager
c. ingebed zijn in de lokale sociale infrastructuur.
De aanvrager weet wat er aan hulpvragen onder inwoners leeft. Het aanbod dient aan te sluiten en afgestemd te zijn met andere voorzieningen in de wijk/stadsdeel/gemeente geen overlap of lacunes.
d. werken volgens de leidende kwaliteitsprincipes sociaal domein.
In de gemeente Apeldoorn gelden zes leidende principes voor het garanderen van de kwaliteit van dienstverlening binnen het sociaal domein, namelijk:
Artikel 2.1 Subsidiabele activiteiten
De subsidieregeling is opgedeeld in vijf aandachtsgebieden. Elk aandachtsgebied heeft een eigen deelplafond ter financiering. In de onderstaande tabel worden de verschillende aandachtsgebieden toegelicht en worden er per aandachtsgebied een aantal voorbeelden genoemd. Een aanvraag kan slechts op één aandachtsgebied betrekking hebben
Passend binnen de doelstelling en doelgroep van de subsidieregeling.
Subsidie in het kader van de Algemene voorzieningen is bedoeld voor zorg, ondersteuning en welzijn. Het doel is dat vrijwilligers een bijdrage leveren aan de (aanvullende) ondersteuning van kwetsbare inwoners die onvoldoende zelfredzaam zijn. Of het ondersteunen van mantelzorgers zodat zij de zorg voor hun naaste zo lang en goed mogelijk vol kunnen houden. De activiteiten dragen bij aan de doelstellingen van de Wmo en/of Jeugdwet.
Toegankelijk en laagdrempelig, niet uitsluitend voor eigen leden
Het vrijwilligerswerk komt niet ten goede van de eigen organisatie, bijvoorbeeld doordat de dienstverlening alleen gericht is op eigen leden. Er is sprake van een toegankelijk en laagdrempelig aanbod (voor alle inwoners van Apeldoorn). Wel kan de dienstverlening gericht zijn op een specifieke doelgroep.
Voor mantelzorgondersteuning & jeugdondersteuning (aandachtsgebied d en e) kan een uitzondering gemaakt worden op de uitsluiting van locatie verbonden dienstverlening in het eerste lid onder g van dit artikel. Deze uitzondering wordt alleen verleend indien afdoende beargumenteerd kan worden waarom het gebruik van een locatie noodzakelijk is voor het uitvoeren van de activiteit.
Bijvoorbeeld in het geval van jeugdondersteuning kan het zijn dat door echtscheiding of huiselijk geweld de thuisituatie geen veilige omgeving bied om de activiteit te laten plaatsvinden. In het geval van vervangende mantelzorg kan bijvoorbeeld een respijthuis het gebruik van een vaste locatie noodzakelijk maken en als zodanig reden zijn tot uizondering van de eis in art. 2.2 lid 1 sub g.
Wanneer subsidie voor huisvesting van activiteiten wordt aangevraagd verkennen we eerst of het initiatief ook gebruik kan maken van ruimte op een Basisontmoetingsplek. Hiervoor betaalt de organisatie geen huur.
Artikel 2.3 Wijze van verdeling
i – Hoe draagt de activiteit bij aan de doelstellingen van de subsidieregeling? Hoe helpt de activiteit om intensievere hulp (maatwerk en individuele voorzieningen) te voorkomen? Hoe draagt de activiteit bij aan het verhogen van de zelfredzaamheid? Geef ook aan hoe u dit meet bij uw hulpvragers en de vrijwilligers.
ii – Denk hierbij aan samenwerking met organisaties zoals knooppunt Vrijwilligers en verenigingen, met het Knooppunt Mantelzorg, met het Platform Ertoe doen. Het aanbod dient aan te sluiten en afgestemd te zijn met andere soortgelijke activiteiten om zo overlap te voorkomen.
i – Beoordeeld wordt de mate waarin aannemelijk is gemaakt dat de activiteit aansluit op de behoefte van inwoners. Omschrijf hoe er onderzocht is wat de behoefte aan de activiteit is en laat waar mogelijk met cijfers zien hoe groot deze behoefte is. Denk hierbij aan ervaringscijfers, historisch aantal hulpvragen of de trend in de hulpvragen. De onderbouwing van de behoefte dient specifiek gericht te zijn op de gemeente Apeldoorn.
ii – Met ingebed in de lokale infrastructuur wordt bedoeld dat aanvragers aannemelijk maken dat zij weten wat er aan hulpvragen onder inwoners leeft. Het aanbod dient hier op aan te sluiten en afgestemd te zijn met ander voorzieningen waarbij grote overlap een negatief effect heeft op de score. In de weging bij dit criterium worden de aanvragen ten opzichte van elkaar beoordeeld, welke aanvraag het beste aan dit criterium voldoet
Omdat de regeling een vast plafond heeft en vaste deelplafonds is de verdeling een klassiek verdelingsvraagstuk waarbij verlening voor de ene organisatie, weigering voor de ander betekent. Als zodanig is de prijs/rendement verhouding (wat kost het vs. wat levert het op) een belangrijke factor. In de beoordeling wordt gekeken naar de verhouding tussen de opgevoerde kosten en het resultaat. Had het aanbod ook goedkoper gekund? Dragen hogere kosten ook bij aan een hogere kwaliteit van de activiteit? Voorbeeld: indien laptops vereist zijn voor het geven van digitale ondersteuning, wordt er dan gebruik gemaakt van laptops van €2000 of €500?
In welke mate dragen secundaire kosten zoals huisvestingskosten, reiskosten etc bij aan het totaalbedrag? In de weging worden aanvragen tevens met elkaar vergeleken om de verschillen in kostenopbouw te vergelijken.
B. Allereerst worden alle aanvragen getoetst aan de eisen van de regeling. Na deze selectie kan het voorkomen dat er meer subsidie wordt aangevraagd dan het beschikbare budget (het subsidieplafond). De beoordeling gaat in dat geval als volgt:
De aanvragen worden beoordeeld aan de hand van de criteria. Per criterium kunnen 0-4 punten worden gehaald, waarbij geldt: 0: onvoldoende, 1: matig, 2: voldoende, 3: goed, 4: uitstekend. De punten worden vermenigvuldigd met de wegingsfactor die bij het criterium hoort (1, 2 of 3). Een optelling van de punten leidt tot de totaalscore van de aanvraag (0 – 52 punten).
Voorbeeld: Op basis van het subsidieplafond van aandachtsgebied 2.1 sub a blijkt dat er voldoende subsidie is om aanvraag 1 t/m 6 te honoreren. Aanvragen 7 t/m 11 vallen buiten de selectie.
Indien de rangorde in relatie tot het deelplafond uitwijst dat door toekenning van de subsidieaanvraag geen dekkende evenwichtige spreiding van activiteiten per aandachtsgebied gerealiseerd kan worden, kan worden besloten de subsidieaanvragen niet of deels te honoreren tot er sprake is van een dekkende en evenwichtige spreiding in het betreffende aandachtsgebied zoals bedoeld in artikel 2.1.
Voorbeeld: Stel dat binnen één aandachtsgebied de 4 hoogst scorende aanvragen samen 80% van het deelplafond innemen. Indien alle 4 aanvragen zich in 1 stadsdeel concentreren kan dit reden zijn om op basis van de evenwichtige spreiding de aanvragen deels te honoreren, zodat er budget voor activiteiten in andere stadsdelen overblijft.
De evenwichtige spreiding kan ook toegepast worden indien er binnen een aandachtsgebied een oververtegenwoordiging is van aanvragen die zich richten op één soortgelijke activiteit of doelgroep.
Artikel 3.1 Subsidiabele kosten
Organisaties kunnen subsidie voor loonkosten aanvragen voor:
Afstemming en samenwerking met partners voor zover dit de inwoner ten goede komt. Met andere vrijwilligersorganisaties, andere sociale partners (formeel en informeel), met het Knooppunt Vrijwilligers en Verenigingen, met het Knooppunt Mantelzorg, met het platform Ertoe doen, met Samen055 en met andere initiatieven in het sociaal domein.
Voor de inzet van stagiaires kan geen subsidie worden aangevraagd.
De hoogte van het bedrag voor loonkosten dient te worden onderbouwd aan de hand van:
De betrokkenheid van de beroepskracht
Is er door de aard van de hulpvraag is regelmatig actie en betrokkenheid van de beroepskracht nodig (bijv. afstemming met derden, conflicten, incidenten, e.d.)? Of staat de beroepskracht op afstand, nemen de vrijwilligers zelfstandig beslissingen en is het contact tussen de beroepskracht en de hulpvrager is minimaal?
Zorgt de beroepskracht voor een individuele match tussen vrijwilliger en hulpvrager? Of richt de beroepskracht zich met name op de begeleiding, coaching en coördinatie van de vrijwillige coördinatoren, die op hun beurt een groep vrijwilligers begeleiden en ondersteunen? Is er sprake van een groot afbreukrisico?
Voor de beoordeling van de loonkosten wordt het uurtarief aan loonkosten vergleken met een ‘normtarief’. Dit normtarief betreft een uurtarief van € 72,93. Afwijking van het normtarief in zowel positieve zin (hoger) als negatieve zin (lager) zal effect hebben op uw score in de factor ‘rendament’ (zie art. 2.3 lid 1 sub c).
Voorbeeld: Een uurtarief van € 68,50 ligt onder het normtarief en zal daarom een positief effect hebben op uw score in de factor rendament. Een uurtarief van € 81.20 zal daarentegen juist een negatief effect hebben op deze score.
Indien u in positieve zin (hoger) of negatieve zin (lager) afwijkt van het normtarief dient u deze afwijking toe te lichten in uw aanvraag. Leg hierbij uit waarom een hoger urentarief noodzakelijk is en hoe dit urentarief tot stand is gekomen.
Het normtarief is berekend op basis van 1.350 declarabele uren per jaar voor een voltijd medewerker. De huisvestingskosten voor medewerkers zijn al opgenomen onder ‘opslag overhead’.
Algemene kosten/ organisatiekosten
Organisaties kunnen subsidie voor algemene kosten/ organisatiekosten aanvragen voor:
Organisatie-specifieke scholing en training.
Deskundigheidsbevordering (het organiseren van een training- en scholingsaanbod afgestemd op de behoefte van vrijwilligers en het stimuleren van kennisdeling) is bij Apeldoorn Pakt Aan belegd. In eerste instantie kunt u bij Apeldoorn Pakt Aan terecht voor scholing en training. Voor organisatie-specifieke scholing kunt u subsidie aanvragen indien dit niet op andere wijze georganiseerd/gefinancierd kan worden.
Compensatie van gemaakte onkosten en waardering voor zover het gaat om kleine attenties.
We verstrekken vrijwilligersvergoeding alleen in uitdonderingsgevallen. De uitzondering heeft betrekking op: 1) Organisaties die voor 100% door vrijwilligers worden bemensd. 2) Vrijwilligers die vervangend werken voor een professionele kracht, en als zodanig nagenoeg volledig invulling geven aan een anders professionele positie.
Ook Mantelzorgwaardering valt niet onder deze regeling. Wel voor de waardering van vrijwilligers in de vorm van een kleine attenties zoals een kerstpakket, een verjaardagskaart of een uitje. De aangevraagde kosten dienen in verhouding de zijn tot het aantal vrijwilligers en de tijdsinvestering van deze vrijwilligers. Daarnaast kunnen organisaties subsidie aanvragen voor gemaakte onkosten van vrijwilligers, zoals reis- of belkosten
Activiteitenkosten voor zover deze noodzakelijk zijn voor het ondersteunen en begeleiden van de vrijwilligers.
Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op materiaalkosten/reparatiekosten of abbonementskosten. Belangrijk is dat het gaat om kosten die gemaakt moeten worden om de activiteit door te kunnen laten gaan.
Het bedrag voor algemene kosten dient te worden onderbouwd aan de hand van:
Subsidie voor aanvullende huisvestingskosten die niet vanuit de ‘opslag overhead’ (zie tabel 1 onder normtarief urentarief, bovenstaand) gefinancierd kan worden moet aan de volgende eis voldoen:
Deze huisvestingskosten kunnen alleen worden aangevraagd voor zover de locatie/extra ruimte noodzakelijk is voor het begeleiden en coördineren van vrijwilligers/mantelzorgers. Wanneer subsidie voor huisvesting wordt aangevraagd verkennen we eerst of het initiatief ook gebruik kan maken van ruimte op een Basisontmoetingsplek. Hiervoor betaalt de organisatie geen huur.
De hoogte van de huisvestingskosten dienen beargumenteerd te worden op basis van: de daadwerkelijke huisvestingskosten van de afgelopen 3 jaar op jaarbasis.
Indien 2023 het eerste jaar is waarin er huisvestingskosten aangevraagd worden dient gespecificeerd te worden waarom dat voor 2023 wel het geval is en waarom een betaalde locatie noodzakelijk is voor het ondersteunen van de vrijwilligers/mantelzorgers
i. de subsidieontvanger draagt er zorg voor dat een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) wordt aangeleverd voor de medewerkers en vrijwilligers die worden ingezet bij de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd. Voor ervaringsdeskundigen kan hier in overleg met de gemeente een uitzondering op worden gemaakt op deze verplichting.
Aan vrijwilligers en ervaringsdeskundigen voor wie geen verklaring omtrent gedrag wordt afgegeven en die onder directe supervisie van een (pedagogisch) professional werken, vraagt de organisatie (aanbieder) inzage in de brief waarin de verklaring omtrent gedrag wordt geweigerd. De aanbieder maakt dan, in overleg met de gemeente, een afweging of betrokkene al dan niet op verantwoorde wijze als vrijwilliger aan de slag kan. Als betrokkene de brief niet wenst te overhandigen aan de aanbieder kan een zorgvuldige afweging niet worden gemaakt met als consequentie dat betrokkene geen vrijwilligerswerk mag doen.
Artikel 4.2 Aanvullende Weigeringsgronden
f. het gaat om activiteiten die buiten deze regeling om reeds bij het Stedelijk Knooppunt Vrijwilligers en Verenigingen of het Stedelijk Knooppunt Mantelzorgondersteuning belegd zijn.
De organisaties (de Kap, Present en Stimenz) die activiteiten uitvoeren voor het samenwerkingsverband Stedelijk Knooppunt Vrijwilligers en Verenigingen ontvangen subsidie in de vorm van een begrotingssubsidie, dit wil zeggen dat de taken exclusief bij deze organisaties belegd zijn. In de begroting van de gemeente wordt jaarlijks een subsidiebedrag opgenomen voor deze organisaties die een belangrijke bijdrage leveren aan gemeente Apeldoorn. Voor deze activiteiten kan geen subsidie worden aangevraagd op grond van een subsidieregeling, omdat we deze activiteiten langdurig en exclusief willen onderbrengen bij vaste organisaties.
Als algemene hoofdtaak hebben deze platformen een coördinerende rol in het sociale landschap van de gemeente Apeldoorn. Dit betekent dat, ze naast het ondernemen van activiteiten om vrijwilligers/mantelzorgers te ondersteunen ook ondersteuning bieden aan andere partijen die dergelijke diensten verlenen, en gemeente brede activiteiten aanbieden. Specifiek deze rol als overkoepelende organisatie (zowel gemeente breed als naar de andere organisaties) is uitgesloten van subsidie op basis van deze regeling.
De meer specifieke hoofdtaken van de verschillende platvormen zijn:
Platform Ertoe Doen: samenwerking faciliteren en bevorderen tussen organisaties en initiatieven die vrijwillige ondersteuning bieden in de thuissituatie binnen de gemeente Apeldoorn. De regisseur informele zorg heeft een aanjagende en ondersteunende rol naar zorg- en welzijnsorganisaties als het gaat om vrijwillige inzet in de thuissituatie.
Het Stedelijk Knooppunt Mantelzorg biedt ondersteuning aan mantelzorgers en hun familie/netwerk, organisaties, bedrijven, instellingen, verenigingen en scholen, die met mantelzorgers te maken hebben. Het knooppunt heeft de rol van kenniscentrum vanuit een onafhankelijke positie.
g. de subsidie op een andere manier bekostigd kan worden;
Een andere manier van bekostiging is bijvoorbeeld via de zorgverzekeraar.
Artikel 5.2 Verantwoording en vaststelling
Waar mogelijk, kiezen we voor deels prestatiegebonden financiering. Vooraf willen we duidelijke afspraken maken over welke prestaties we verwachten. Bijvoorbeeld het aantal maatjes, matches/koppelingen, netwerken of klussen dat wordt gerealiseerd. Ook moet vooraf duidelijk zijn wat er gebeurt met hoogte van de subsidievaststelling als de prestaties niet worden gehaald.
We werken met een vaste component (een beschikbaarheidssubsidie) en een variabele component (resultaatafhankelijk) per traject.
We kiezen voor een resultaatafhankelijke component omdat:
We willen een eerlijke subsidieverdeling. Subsidieverlening is een verdeelvraagstuk waarbij toekenning van het één leidt tot afwijzing van het ander. We moeten er bij de beoordeling van de aanvragen op kunnen rekenen dat hetgeen waar we subsidie voor verlenen, ook hetgeen is wat we krijgen. De verlening kan niet vrijblijvend zijn (realistische aanvragen, rechtmatige besteding).
We combineren dit met een vaste component omdat:
Deze verantwoording geldt indien aan een aanvrager in totaal voor € 10.001,00 of meer subsidie wordt verleend op basis van deze regeling. Hierbij wordt dus gekeken naar het totaal aangevraagde bedrag per aanvrager op basis van deze regeling en niet het bedrag per aanvraag per aandachtsgebied. Een aanvrager die voor drie aandachtsgebieden subsidie ontvangt a € 7.000,00 per aandachtsgebied (totaal € 21.000,00) ontvangt dus meer dan € 10.001,00 op basis van deze regeling.
We vinden het belangrijk dat de administratieve lasten in verhouding zijn tot de hoogte van de subsidie. Indien er op basis van deze regeling voor €10.000,00 of minder subsidie wordt verleend, dan nemen we geen verplichting tot verantwoording op. Het gevolg hiervan is dat het bij deze subsidies niet mogelijk is om te werken met prestatiegebonden financiering. Want zonder verantwoording kan de gemeente de prestaties niet vergelijken met de vooraf bepaalde prestatieafspraken. Wel kunnen er prestatieafspraken worden meegegeven zodat het wederzijds duidelijk is wat er van de subsidieverlener verwacht wordt.
In het vijfde lid is aangegeven dat subsidies onder deze regeling tot en met een totaal van € 10.000,00 direct worden vastgesteld. Het college kan echter steekproefsgewijs om verantwoording vragen. Daarbij is het mogelijk de subsidieontvanger administratief te controleren of aan de verplichtingen is voldaan. Als bij de desgevraagde verantwoording of controle blijkt dat de activiteit niet of niet volledig heeft plaatsgevonden of niet aan de verplichtingen is voldaan, kan dit leiden tot het wijzigen of intrekken van de beschikking tot subsidievaststelling. Met als gevolg dat de subsidie lager of op nihil kan worden vastgesteld en gedeeltelijk of volledig wordt teruggevorderd.
Deel III – Subsidieplafonds 2023 t/m 2025 en planning
Het subsidieplafond voor de regeling Vrijwilligersondersteuning en Mantelzorgondersteuning 2023 t/m 2025 is voor 2023 vastgesteld op: € 1.770.100,-
Het totale subsidiebedrag is als volgt onderverdeeld over de verschillende deelplafonds:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-110897.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.