Subsidieregeling Kunst – en cultuur open voor inspraak tussen 10 maart en 22 april 2022

Subsidieregeling Kunst – en cultuur open voor inspraak tussen 10 maart en 22 april 2022

 

Naar aanleiding van de Kunst- en cultuurvisie 2021 – 2030 van Gemeente Alphen aan den Rijn is een subsidieregeling Kunst en Cultuur 2023-2030 opgesteld. In de regeling zijn, aanvullend op de Algemene Subsidieverordening 2020 (ASV), criteria voor toekenning van structurele subsidies voor professionele- en vrijwilligersorganisaties kunst en cultuur opgenomen. Het gaat om culturele subsidies die per boekjaar en, na een besluit van de gemeenteraad, vanaf volgend jaar ook voor vier jaar kunnen worden toegekend.

 

De gemeente wil hiermee eerlijker en vooral transparanter subsidiëren. Het is voor Alphen aan den Rijn een nieuwe vorm van subsidie verlenen. Daarom wordt de regeling zo breed mogelijk opengesteld voor inspraak tussen 10 maart en 22 april 2022. Voor eenmalige subsidies verandert niets. Deze subsidies worden voorlopig nog op basis van de ASV 2020 verleend.

Reacties kunnen tot 22 april 2022 gestuurd worden naar cultuurvisie@alphenaandenrijn.nl

Nadere informatie: de heer N. Zwinkels, telefoon: 14 0172.

 

 

Concept Subsidieregeling structurele subsidies kunst en cultuur Alphen aan den Rijn 2023 - 2030

Besluit van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn tot vaststelling van de Subsidieregeling structurele subsidies kunst en cultuur Alphen aan den Rijn 2023-2030:

Het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn;

overwegende dat het gemeentebestuur het creëren van een kunstzinnig en cultureel, openbaar toegankelijk aanbod aan kunst en cultuurbeoefening, zowel professioneel als in de vrije tijd, door gevestigde organisaties als ook door pioniers wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;

gelet op de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling structurele subsidies kunst en cultuur Alphen aan den Rijn 2023-2030

 

Artikel 1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

- actieve leden: contributie betalende leden van een organisatie, die de activiteiten ervan mede uitvoeren. De artistieke leiders, bestuurders, commissarissen, donateurs, ereleden en dergelijke worden niet als zodanig aangemerkt;

- activiteiten: de artistiek gerichte werkzaamheden van een organisatie gericht op de beoefening van kunst;

- artistiek leider: een dirigent, instructeur, regisseur, tentoonstellingsmaker, choreograaf en dergelijke, die hiertoe een erkende opleiding heeft gevolgd en/of aantoonbare relevante ervaring heeft;

- Asv 2020: Algemene subsidie verordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020;

- college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn;

- culturele organisatie: een rechtspersoon die zich structureel of in hoofdzaak bezighoudt met kunstzinnige activiteiten die bijdragen aan een veelzijdig kunst- en cultuuraanbod of die een bijdrage levert aan de kunst- en culturele infrastructuur;

- cultuureducatie: het aanleren van een kunstvorm, bijvoorbeeld het leren bespelen van een instrument, tekenles, dans- en muziekonderwijs. Dit onderwijs wordt gegeven door professionele leerkrachten of kunstenaars;

- cultuurparticipatie: het beoefenen of ervaren van een kunstvorm, bijvoorbeeld het (mede) maken of het zien van een voorstelling of schilderij. Het beoefenen gebeurt zowel op amateurniveau als op professioneel niveau en zowel individueel als in groepsverband;

- eenjarige subsidie: subsidie voor het subsidietijdvak van één kalenderjaar;

- jeugdigen/jeugdleden: personen in de leeftijd t/m 18 jaar;

- kunst- en cultuurvisie: de Kunst- en cultuurvisie gemeente Alphen aan den Rijn 2021 – 2030;

- multifunctionele accommodatie (MFA’s): door de gemeente gesubsidieerde accommodatie;

- openbare optredens: een door een organisatie georganiseerde, voor publiek toegankelijke, activiteit waaraan door publiciteit bekendheid wordt gegeven;

- professionele instelling: een instelling waarvan betaald personeel zich professioneel bezighoudt met de uitvoering van kunst- dan wel culturele activiteiten;

- vierjarige subsidie: subsidie voor vier aaneengesloten kalenderjaren, welke het subsidietijdvak 2023-2026 of het subsidietijdvak 2027-2030 beslaat.

- vrijwilligersinstelling: een organisatie waarvan de activiteiten voor een groot deel door in beginsel onbetaalde vrijwilligers worden uitgevoerd.

 

Artikel 2 Toepassingsbereik en doelstelling

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel toepassing op de verstrekking van eenjarige en vierjarige structurele subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten. Met deze regeling wil het college een stimulans bieden aan kunst- en culturele activiteiten in de gemeente Alphen aan den Rijn die bijdragen aan de doelstellingen zoals verwoord in de Kunst- en cultuurvisie. Doel is het creëren van een kunstzinnig en cultureel, openbaar toegankelijk aanbod aan kunst en cultuurbeoefening, zowel professioneel als in de vrije tijd, door gevestigde organisaties als ook door pioniers.

 

Artikel 3 Activiteiten

1. Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan de ontwikkeling en de bestendiging van de culturele infrastructuur in Alphen aan den Rijn. Het gaat hierbij om het creëren van een kunstzinnig en cultureel, openbaar toegankelijk aanbod aan kunst en cultuurbeoefening, zowel professioneel als in de vrije tijd, door gevestigde organisaties als ook door pioniers. Subsidie kan worden verstrekt voor kunst- en culturele activiteiten in de vorm van:

a. het organiseren van lessen, concerten, het produceren en uitvoeren van theatervoorstellingen;

b. het faciliteren van de onder a genoemde activiteiten; bijvoorbeeld door het aanbieden van een podium;

c. het bevorderen van cultuurparticipatie;

d. het bevorderen van cultuureducatie, discussie en bewustwording over kunst en cultuur.

 

Artikel 4 Doelgroep

1. Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan instellingen die:

a. in de gemeente Alphen aan den Rijn actief zijn op het gebied van kunst en cultuur;

b. een statutaire doelstelling hebben op het gebied van kunst en cultuur; en

c. voldoen aan alle subsidievoorwaarden.

2. Onverminderd het eerste lid, wordt een vierjarige subsidie uitsluitend verstrekt aan instellingen die gedurende minimaal twee jaar voorafgaand aan het tijdvak een eenjarige subsidie ontvingen van de gemeente Alphen aan den Rijn.

 

Artikel 5 Voorwaarden eenjarige subsidies

1. Voorwaarden voor het aanvragen van een eenjarige subsidie:

a. activiteiten zijn gericht op kunst en/of cultuur;

b. activiteiten dragen bij aan het doel van deze regeling;

c. het betreft in de kern innovatieve activiteiten met potentie structureel te worden.

d. De aanvrager is in staat op 1 januari te starten met de activiteiten.

 

Artikel 6 Voorwaarden en verplichting vierjarige subsidies

1. Voorwaarden voor het aanvragen van een vierjarige subsidie:

a. activiteiten zijn gericht op kunst en/of cultuur;

b. het betreft in de kern structurele activiteiten die ook bij een volgend subsidietijdvak kunnen worden voorgezet;

c. De aanvrager is in staat op 1 januari te starten met de activiteiten.

2. De subsidieontvanger is verplicht voor 1 oktober, voorafgaand aan ieder kalenderjaar, een jaarplan ter goedkeuring in te dienen.

 

Artikel 7 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

1. De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de direct aan kunst en culturele activiteiten verbonden kosten, die resteren na aftrek van bijdragen van derden, en naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor het realiseren van de gesubsidieerde activiteiten.

2. De kosten van professionele instellingen worden tot een maximum van 90% vergoed.

3. Kosten voor huisvesting, voor zover uit de aanvraag blijkt dat voor de meest efficiënte oplossing is gekozen, waaronder het gebruik van gemeentelijke Multifunctionele Accommodaties (MFA’s, tenzij anders met de gemeente is overeengekomen.

 

Artikel 8 Subsidieplafonds

1. De raad stelt in de gemeentelijke begroting voor de betreffende subsidietijdvakken subsidieplafonds vast voor professionele instellingen, onderscheidenlijk vrijwilligersinstellingen.

2. De subsidieplafonds voor professionele instellingen, onderscheidenlijk vrijwilligersinstellingen worden voorafgaand aan het betreffende subsidietijdvak bekend gemaakt.

 

Artikel 9 Hoogte van de subsidie

1. Een subsidie bedraagt nooit meer dan het bedrag waarvoor subsidie is aangevraagd.

2. Een subsidieaanvraag van een vrijwilligersinstelling bedraagt maximaal € 10.000, -.

 

Artikel 10 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 6, eerste lid, van de Asv 2020, ingediend uiterlijk 1 juli voorafgaand aan het betreffende subsidietijdvak.

 

Artikel 11 Het aanvragen van subsidie

1. De instelling gebruikt het op de aanvraag van toepassing zijnde beschikbaar gestelde format. Formats worden ter beschikking gesteld voor professionele instellingen onderscheidenlijk vrijwilligersinstellingen. Per format kunnen aanvragen voor eenjarige subsidies onderscheidenlijk vierjarige subsidies worden ingediend.

2. De subsidieaanvraag wordt ondertekend door één of meer daartoe volgens het Uittreksel van de Kamer van Koophandel bevoegde personen.

3. Aanvullend op de in artikel 5 van de Asv 2020 genoemde bescheiden, levert de aanvrager van een vierjarige subsidie de volgende bescheiden aan:

a. een CV van de artistiek leider;

b. een beschrijving van de mate waarin wordt voldaan aan de criteria in art. 14, onderscheidenlijk art. 15;

c. een vierjarenplan met een visie voor deze periode en een beschrijving van de subsidiabele activiteiten die in ieder kalenderjaar zullen plaatsvinden;

d. een begroting van de kosten van de activiteiten en een dekkingsplan voor het subsidietijdvak waarvoor de organisatie subsidie vraagt;

e. een begroting van baten en lasten betrekking hebbend op het subsidietijdvak voorafgaand aan de jaren waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

f. een communicatieplan;

g. een recente opgave van de bestuurssamenstelling.

 

Artikel 12 Beslistermijn

Het college beslist, in afwijking van artikel 7, eerste lid, van de Asv 2020, uiterlijk op 31 oktober van het jaar waarin de instelling de subsidieaanvraag heeft ingediend.

 

Artikel 13 Wijze van verdeling

1. Het college voorziet in een gelijktijdige beslissing op aanvragen om subsidie met betrekking tot de activiteiten, bedoeld in artikel 3.

2. De aanvragen van vrijwilligersinstellingen, waarop niet afwijzend is beslist, worden beoordeeld op basis van de in artikel 14 genoemde criteria.

3. De aanvragen van professionele instellingen, waarop niet afwijzend is beslist, worden beoordeeld op basis van de in artikel 15 genoemde criteria.

4. Aan de aanvraag wordt per criterium een aantal punten toekend. Vervolgens worden de behaalde punten per criterium bij elkaar opgeteld tot een totaalscore. Het maximumaantal te behalen punten bedraagt 20 punten per aanvraag.

5. Het bedrag van de subsidieplafonds wordt in eerste instantie op basis van de onderstaande formule onder de aanvragers verdeeld, waarin wordt verstaan onder:

A: de behaalde score

B: maximale score (20)

C: het percentage van het aangevraagde subsidiebedrag dat wordt toegekend, waarbij geldt dat dit voor vrijwilligersinstellingen nooit meer is dan € 10.000, -

(A/B) =C

6. Indien bij toepassing van het vijfde lid het subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden, worden de op grond van dat lid in eerste instantie toegekende bedragen verlaagd met een gelijk percentage.

7. Indien in enig subsidietijdvak een beschikbaar bedrag resteert , kan het college dat bedrag toevoegen aan het budget voor incidentele culturele activiteiten van datzelfde subsidietijdvak.

8. Geen subsidie wordt verleend voor een aanvraag met een totaalscore van minder dan 10 punten.

 

Artikel 14 Subsidiecriteria vrijwilligersinstellingen

1. Subsidieaanvragen van vrijwilligersinstellingen worden getoetst op de volgende criteria:

a. artistieke begeleiding;

b. inhoudelijke creativiteit en vernieuwing;

c. betrokkenheid bij een doelgroep;

d. samenwerking binnen- en buiten de eigen discipline;

e. uitwerking communicatie;

f. publieksbereik.

2. De criteria uit het eerste lid zijn uitgewerkt in een puntensysteem. Dit is opgenomen in bijlage 1, behorend bij deze subsidieregeling.

 

Artikel 15 Subsidiecriteria professionele instellingen

1. Subsidieaanvragen van professionele instellingen worden getoetst op de volgende criteria:

a. expertise en deskundigheid;

b. inhoudelijke afstemming en spreiding binnen Alphen aan den Rijn;

c. sociaal-maatschappelijke relevantie;

d. betrokkenheid bij specifieke doelgroepen;

e. bijdrage aan kunst- en cultuureducatie;

f. samenwerking binnen- en buiten de eigen discipline;

g. uitwerking publiciteitsplan en PR;

h. deskundigheidsbevordering/professionalisering;

i. publieksbereik;

j. plan van aanpak culturele gedragscodes: Governance code cultuur, fair practice code, code diversiteit & inclusie.

2. De criteria uit het eerste lid zijn uitgewerkt in een puntensysteem. Dit is opgenomen in bijlage 1, behorend bij deze subsidieregeling.

 

Artikel 16 Weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel van de 13 Asv 2020, kan het college een subsidieaanvraag weigeren als:

a. de activiteiten, genoemd in artikel 3, niet bijdragen aan de doelstelling van deze subsidieregeling;

b. niet voldaan is aan de eisen en criteria genoemd in deze subsidieregeling;

c. de financiële onderbouwing onduidelijk of onvoldoende is;

d. de aanvrager al op grond van een andere subsidieregeling van Alphen aan den Rijn een subsidie ontvangt voor de aangevraagde activiteiten;

e. de aanvraag te laat is ingediend;

f. minder dan 10 punten zijn behaald op grond van de beoordeling artikel 13 van deze subsidieregeling.

 

Artikel 17 Verantwoording en vaststelling van subsidies

1. Voor de vaststelling en verantwoording van subsidies zijn de artikelen 14, 15 en 16 Asv van toepassing.

2. In afwijking van de Asv wordt in het verslag van activiteiten ook verslag gedaan van het aantal personen dat aan de activiteiten deelnam of bij de activiteiten aanwezig was.

3. Onverminderd de verplichtingen van een subsidieontvanger als bedoeld in de Asv, verstrekt een subsidieontvanger op verzoek van het college inlichtingen waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.

4. Een verzoek om inlichtingen, als bedoeld in het derde lid, kan door het college worden gedaan tot vijf jaar na het jaar waarop de subsidieverstrekking van toepassing was.

 

Artikel 18 Slotbepalingen

1. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2023 en geldt tot en met 31 december 2030.

2. De Asv is op deze subsidieregeling van toepassing, voor zover hiervan niet wordt afgeweken in deze subsidieregeling.

3. De subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling structurele subsidies kunst en cultuur Alphen aan den Rijn 2023-2030.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college d.d. (datum)

de burgemeester de secretaris,

 

Bijlage 1

Puntensysteem en toelichting criteria behorend bij de artikelen 14 en 15 van de subsidieregeling

In de kunst en cultuurvisie is de volgende doelstelling verwoord:

“Wij zetten in op de participatie van alle inwoners en bieden kansen voor iedereen, in beeldende kunst, cultureel erfgoed, film, letteren, musea, muziek of podiumkunsten. Er is lokaal, regionaal en landelijk aanbod, om iets te leren, te maken, te ervaren, te bekijken of te beluisteren, verdeeld over de wijken en dorpen van de gemeente Alphen aan den Rijn. Een breed en divers aanbod van kunst en cultuur is van belang. De middelen die daarvoor beschikbaar zijn dwingen om focus aan te brengen. De mate waarin organisaties bijdragen aan realisering van de kunst- en cultuurvisie is bepalend voor de toekenning van subsidie. Om inzicht te krijgen/te houden in resultaten wordt o.a. gevraagd naar de omvang van de participatie van inwoners.

 

Subsidiecriteria vrijwilligersinstellingen kunst en cultuur

(toelichting op artikel 14)

 

Artistieke begeleiding

Een dirigent, instructeur, regisseur, tentoonstellingsmaker, choreograaf en dergelijke heeft een relevant CV (opleiding en/of ervaring). Gevraagd wordt een CV van de artistiek leider bij de aanvraag te voegen.

 

Inhoudelijke creativiteit en vernieuwing

Alphen aan den Rijn streeft naar diversiteit in het aanbod aan (amateur)kunst en stimuleert daarom creativiteit en inhoudelijke vernieuwing. Vrijwilligersorganisaties die zich weten te onderscheiden van anderen door de inhoud van hun activiteiten, scoren punten bij dit criterium. Of hier sprake van is wordt mede bepaald op basis van een vergelijking met de andere aanvragen.

 

Betrokkenheid bij specifieke doelgroepen

Bij dit criterium wordt gevraagd en beoordeeld in hoeverre (het bereiken van) specifieke doelgroepen onderdeel uitmaakt van de organisatie en activiteiten van de aanvrager. Hieronder vallen bijvoorbeeld jeugdleden, eenzame ouderen, inwoners met lage inkomens, inwoners met een niet-Nederlandse achtergrond en inwoners met een beperking. De mate van getoonde inzet van de aanvrager op het bereiken van specifieke doelgroepen, bepaalt het aantal punten dat wordt toegekend..

 

Samenwerking binnen- en buiten de eigen discipline

Bij dit criterium wordt gevraagd en beoordeeld in hoeverre er sprake is van samenwerking met andere organisaties binnen of buiten de eigen discipline. Met de eigen discipline wordt hetzelfde type (amateur)kunst bedoeld. Een koor dat samenwerkt met een toneelvereniging, theatermaker of acteur is een voorbeeld van samenwerking buiten de eigen discipline. Hiervoor komt ook samenwerking buiten de (amateur)kunst in aanmerking, bijvoorbeeld een sportvereniging of een winkeliersvereniging, etc. De samenwerkingspartner(s) moeten een inhoudelijk toegevoegde waarde hebben. In het verlengde hiervan wordt ook de samenwerking met cultuurplatform KHABBAZ meegewogen. Commerciële inhuur voor bijvoorbeeld de uitvoering van een onderdeel van de activiteit of huur van locatie of materialen wordt niet gezien als samenwerking.

 

Uitwerking communicatie

Bij dit criterium wordt een uitwerking van een publiciteitsplan van de aanvrager gevraagd en beoordeeld. Aanvrager scoort punten voor het uitwerken van een plan waarin toelichting gegeven wordt op de inzet van marketingmiddelen en mediakanalen voor het bereiken van (specifieke) doelgroepen. Bij dit criterium wordt ook meegewogen of aanvrager lid is van cultuurplatform KHABBAZ en bijdraagt aan gezamenlijke communicatie en of openbare activiteiten zichtbaar zijn in de culturele UITagenda van KHABBAZ.

 

Publieksbereik

Bij dit criterium wordt gevraagd naar de omvang van het aantal actieve leden van de culturele organisatie, het aantal openbare optredens dat de organisaties per kalenderjaar verzorgt en het aantal bezoekers van de optredens. Aan een groter bereik worden meer punten toegekend.

 

Puntensysteem vrijwilligersorganisaties kunst en cultuur

Artistieke begeleiding

  • 1.

    Geen relevantie opleiding of ervaring

0

  • 1.

    Relevante opleiding en/of ervaring

2

Inhoudelijke creativiteit en ontwikkeling

Onderscheidend aanbod t.o.v. andere aanvragers

  • 1.

    Geen

0

  • 1.

    Gemiddeld

1

  • 1.

    Hoog

2

Betrokkenheid bij een specifieke doelgroep

  • 1.

    Geen op specifieke doelgroepen gerichte activiteiten

0

  • 1.

    Wel bereik van specifieke doelgroepen

2

Samenwerking binnen- en buiten de eigen discipline

  • 1.

    Geen samenwerking

0

  • 1.

    Alleen samenwerking binnen de eigen discipline

1

  • 1.

    Samenwerking binnen en buiten de eigen discipline

2

Aansluiting bij Khabbaz

  • 1.

    Nee

0

  • 1.

    Ja

1

Uitwerking communicatie

  • 1.

    Geen uitgewerkt communicatieplan

0

  • 1.

    Wel uitgewerkt communicatieplan

2

Publieksbereik

Verbreding publieksbereik

  • 1.

    Eigen doelgroep: eigen deelnemers en eigen publiek

1

  • 1.

    Gemengd: eigen deelnemers, nieuw publiek

2

  • 1.

    Nieuwe doelgroep, nieuwe deelnemers, nieuw publiek

3

Plan voor behoud/groei ledenbestand/deelnemers

  • 1.

    Nee

0

  • 1.

    Ja

2

Aantal openbare optredens

  • 1.

    Minder dan 2

0

  • 1.

    2 openbare optredens

1

  • 1.

    3 of meer openbare optredens

2

Verwacht gemiddeld publiek per optreden

  • 1.

    Tot 25 bezoekers

1

  • 1.

    Vanaf 25 bezoekers

2

Maximaal te behalen score: 20 punten

 

Subsidiecriteria professionele instellingenkunst en cultuur

(toelichting op artikel 15)

 

Expertise en Deskundigheid

Bij de aanvraag wordt een CV van de artistiek leider (c.q. de directie) gevraagd. Er wordt beoordeeld op relevantie van de opleiding en werkervaring van de artistiek leider. Verder wordt gekeken of de activiteiten dan wel de programmering van de organisatie deskundig opgezet zijn, en in hoeverre het programma en/of de thema’s zijn uitgewerkt in onderlinge samenhang. Het verschil tussen basale en uitgebreide uitwerking wordt bepaald op basis van vergelijking met de andere aanvragen.

 

Inhoudelijke afstemming en spreiding binnen Alphen aan den Rijn

Hier kunnen punten worden behaald als er sprake is van inhoudelijke spreiding c.q. een vernieuwende invalshoek ten opzichte van de activiteiten van soortgelijke aanvragers/aanvragen. Daarnaast wordt bij dit criterium gekeken naar de locaties waar de activiteiten van aanvrager plaatsvinden. Doel hierachter is de variëteit van activiteiten en dat de activiteiten zich niet concentreren op een bepaald gedeelte van de gemeente. Spreiding buiten de gemeentegrenzen telt niet mee. Ze zijn wel toegestaan, maar aanvrager behaalt er geen extra punten mee.

 

Sociaal-maatschappelijke relevantie

Alphen aan den Rijn acht culturele activiteiten op zichzelf waardevol. Meerwaarde kan gevonden worden als de activiteiten samenhangen met actuele maatschappelijke thema’s en /of verbinding leggen tussen verschillende doelgroepen (sociale cohesie) en actieve participatie. Cultuur biedt kansen om deze thema’s en verbinding in een nieuw licht te plaatsen en breder onder de aandacht te brengen. Gevraagd wordt om een beschrijving van de samenhang van activiteiten met actuele maatschappelijke thema’s.

 

Betrokkenheid bij doelgroepen

Bij dit criterium wordt gevraagd en beoordeeld in hoeverre (het bereiken van) specifieke doelgroepen onderdeel uitmaakt van de organisatie en activiteiten van de aanvrager. Hieronder vallen bijvoorbeeld jeugdleden, eenzame ouderen, inwoners met lage inkomens, inwoners met een niet-Nederlandse achtergrond en inwoners met een beperking. Als de aanvrager geen inzet toont op het bereiken van specifieke doelgroepen worden minder punten gescoord.

 

Bijdrage aan kunst- en cultuureducatie

Bij dit criterium wordt gevraagd en beoordeeld in hoeverre de organisatie bijdraagt aan kunst- en/of cultuuronderwijs en “een leven lang leren”. De gemeente vindt het van belang dat talentontwikkeling, met name bij jeugdigen, gestimuleerd wordt en/of dat activiteiten binnen kunst en cultuur een goede invulling van vrije tijd kunnen bieden.

 

Samenwerking

Bij dit criterium wordt gevraagd en beoordeeld in hoeverre er sprake is van samenwerking met andere organisaties binnen of buiten de eigen discipline. Met de eigen discipline wordt hetzelfde type (amateur)kunst bedoeld. Een koor dat samenwerkt met bijvoorbeeld een toneelvereniging, theatermaker of acteur is een voorbeeld van samenwerking buiten de eigen discipline. Hiervoor komt ook samenwerking buiten de (amateur)kunst in aanmerking, bijvoorbeeld een sportvereniging of een winkeliersvereniging, etc. De samenwerkingspartner(s) moeten een inhoudelijk toegevoegde waarde hebben. In het verlengde hiervan wordt ook de samenwerking met cultuurplatform KHABBAZ meegewogen. Commerciële inhuur voor bijvoorbeeld de uitvoering van een onderdeel van de activiteit of huur van locatie of materialen wordt niet gezien als samenwerking.

 

Publiciteitsplan en PR

Bij dit criterium wordt beoordeeld of de organisatie werkt met een uitgewerkt publiciteitsplan. Aanvrager scoort punten voor het uitwerken van een marketingstrategie waarin toelichting gegeven wordt op de inzet van marketingmiddelen en mediakanalen voor het bereiken van (specifieke) doelgroepen. Bij dit criterium wordt ook meegewogen of aanvrager lid is van cultuurplatform KHABBAZ en haar openbare activiteiten zichtbaar zijn in de culturele UITagenda van KHABBAZ.

 

Deskundigheidsbevordering/professionalisering

Deskundigheidsbevordering en professionalisering is relevant voor het voortbestaan van een organisatie. Bij dit criterium wordt gevraagd en beoordeeld hoe de aanvrager zich inzet om de kwaliteit van de eigen culturele activiteiten te verbeteren. Dit houdt concreet in dat aanvrager ontwikkeling van kennis- en expertise bevorderend binnen de eigen organisatie bevordert en beschikbaar stelt aan het culturele en maatschappelijke veld. Als dit onderdeel uitmaakt van het activiteitenplan, wordt hier een punt behaald.

 

Publieksbereik

Bij dit criterium geldt wordt gekeken naar het aantal bezoekers/deelnemers dat aanvrager op jaarbasis verwacht te bereiken. Daarnaast wordt beoordeeld of de organisatie werkt aan het verbreden van de eigen doelgroep. Hieronder vallen bijvoorbeeld jeugd, eenzame ouderen, inwoners met lage inkomens, inwoners met een niet-Nederlandse achtergrond of inwoners met een beperking. Als de aanvrager geen inzet toont op het bereiken van specifieke doelgroepen worden minder punten gescoord.

 

Plan van aanpak culturele gedragscodes

De gemeente acht het van belang dat aanvrager oog heeft voor inclusie en diversiteit, eerlijk en transparant bestuur en toezicht waarborgt, en zorg draagt voor eerlijke betaling van culturele makers en personeel. Bij dit criterium wordt gevraagd en beoordeeld of de aanvrager zich committeert aan de drie culturele gedragscodes: Governance Code Cultuur, Code Diversiteit & Inclusie, Fair Practice Code. Aanvrager beschrijft in het activiteitenplan een plan van aanpak voor uitvoering.

 

Puntensysteem professionele organisaties kunst en cultuur

Expertise en deskundigheid

Artistieke begeleiding

  • 1.

    Geen relevantie opleiding en ervaring

0

  • 1.

    Relevante opleiding en ervaring

2

Thema/programma

  • 1.

    Basale uitwerking

0

  • 1.

    Uitgebreide uitwerking

2

Inhoudelijke afstemming en spreiding binnen Alphen aan den Rijn

Onderscheidend aanbod t.o.v. andere aanvragers

  • 1.

    Geen

0

  • 1.

    Hoog

1

Verbreding publieksbereik

  • 1.

    Vaste doelgroep en toevallig publiek/deelnemers

0

  • 1.

    Gerichte benadering nieuw publiek/deelnemers

1

Activiteiten in meer dan twee kernen binnen de gemeente

  • 1.

    Nee

0

  • 1.

    Ja

1

Sociaal maatschappelijke relevantie

  • 1.

    Geen aantoonbare cultuur overstijgende waarde

0

  • 1.

    Aantoonbare cultuur overstijgende waarde

1

Betrokkenheid bij doelgroepen

  • 1.

    Geen op specifieke doelgroepen gerichte activiteiten

0

  • 1.

    Wel bereik van specifieke doelgroepen

1

Bijdrage aan kunst- en cultuureducatie

  • 1.

    Geen bijdrage

0

  • 1.

    Wel bijdrage

1

Samenwerking binnen- en buiten de eigen discipline

  • 1.

    Binnen de eigen discipline

0

  • 1.

    Binnen en buiten de eigen discipline

1

Publiciteitsplan en PR

Uitwerking publiciteitsplan

  • 1.

    Geen uitgewerkte marketingstrategie

0

  • 1.

    Uitgewerkte marketingstrategie

2

Aansluiting bij Khabbaz

  • 1.

    Nee

0

  • 1.

    Ja

1

Deskundigheidsbevordering en professionalisering

  • 1.

    Geen deskundigheid bevorderende activiteiten

0

  • 1.

    Wel deskundigheid bevorderende activiteiten

1

Publieksbereik

Verwacht publiek

  • 1.

    Tot 25 bezoekers/deelnemers

0

  • 1.

    Tussen 25 en 100 bezoekers/deelnemers

1

  • 1.

    Meer dan 100 bezoekers/deelnemers

2

Verbreding publieksbereik

  • 1.

    Vast doelgroep

0

  • 1.

    Nieuw publiek/deelnemers (inzet op bijzondere doelgroepen)

1

Plan van aanpak culturele gedragscodes

  • 1.

    Onvoldoende

0

  • 1.

    Voldoende

2

Maximaal te behalen score: 20 punten

 

 

Bijlage II Toelichting op de regeling

 

Algemeen

Deze subsidieregeling is opgesteld naar aanleiding van de Kunst- en cultuurvisie 2021 – 2030 van de gemeente Alphen aan den Rijn. In de subsidieregeling zijn de structurele subsidies voor professionele- en vrijwilligersinstellingen kunst en cultuur opgenomen. Eenmalige subsidies worden voorlopig nog op basis van de Asv 2020 verleend.

Een belangrijke wens achter de nieuwe subsidieregeling is om subsidies te verlenen voor activiteiten die bijdragen aan de in de Cultuurvisie genoemde doelstellingen. Het subsidiesysteem dat tot 2023 voor structurele subsidies gold was gebaseerd op de Asv 2020. Omdat dit systeem onvoldoende meetbare, op kunst en cultuur gerichte, criteria bevatte was de verstrekking van subsidie met name ingegeven door “verworven rechten” uit voorgaande jaren.

Met de nieuwe subsidieregeling wordt een kwalitatieve toets op basis van een puntensysteem ingevoerd. Hiermee wordt bepaald welke instellingen het meest bijdragen aan de culturele doelstellingen van de gemeente. Deze instellingen komen in aanmerking voor een in verhouding hogere subsidie dan anderen.

Andere drijfveren achter de subsidieregeling zijn de wens tot meer flexibiliteit en deregulering. Door naast eenjarige subsidies ook vierjarige subsidies mogelijk te maken, wordt vormgegeven aan beide wensen. Na 4 jaar kunnen er weer nieuwe of andere instellingen gebruik maken van de vierjarige subsidies. De ‘zittende’ instellingen hebben daarmee zekerheid voor een wat langere periode. Deregulering krijgt vooral vorm doordat er nog maar 1 keer per 4 jaar een uitgebreide toets vooraf plaatsvindt. Maar het blijft voor de instellingen die nog geen vierjarige subsidie ontvangen toch mogelijk een subsidie voor een jaar aan te vragen. Voorwaarde voor toekenning van een vierjarige subsidie is dat de instellingen al tweemaal een jaarsubsidie kregen toegekend voor in principe structurele activiteiten. Voor alle informatie die met het oog op subsidie wordt gevraagd worden formats opgesteld, dit om het voor de aanvragers (en voor de beoordelaar), zo simpel mogelijk te houden.

 

Artikel 2: Toepassingsbereik en doelstelling

Deze subsidieregeling is bedoeld om culturele activiteiten te ondersteunen van professionele en vrijwilligersinstellingen die bijdragen aan de culturele ontwikkeling van Alphen aan den Rijn. In 2021 heeft de gemeenteraad de Kunst- en cultuurvisie 2021 – 2030 vastgesteld, waarin doelen zijn geformuleerd. Alphen aan den Rijn heeft de ambitie om een cultureel veelzijdige en aantrekkelijke stad te zijn. Er wordt onderscheid gemaakt tussen subsidies voor professionele- en vrijwilligersinstellingen. Met deze subsidieregeling naast de Asv 2020 is er ruimte voor zowel vierjaarsubsidies als jaarsubsidies.

De mogelijkheid wordt opengehouden om voor cultuur in de toekomst ook eenmalige subsidies en evenementensubsidies op basis van inhoudelijke criteria te beoordelen en te verlenen. Deze subsidieregeling voor structurele subsidies is een eerste stap. Ook wordt de mogelijkheid opengehouden om in de toekomst voor de beoordeling van subsidieaanvragen advies te vragen van een adviescommissie. Wanneer het college hiertoe besluit, kunnen in deze commissie onafhankelijke deskundigen op het gebied van cultuur zitting hebben. Het betreft dan nadrukkelijk een adviescommissie, het college kan (gemotiveerd) afwijken van het advies van een adviescommissie.

 

Artikel 3: Activiteiten

Allerlei instellingen dragen met uiteenlopende activiteiten bij aan het realiseren van de ambitie om een cultureel veelzijdige en aantrekkelijke stad te zijn. In dit artikel worden activiteiten genoemd die aan de ambitie kunnen bijdragen. De activiteiten zijn ruim geformuleerd om ook aanvragen voor nieuwe initiatieven van pioniers te kunnen toekennen.

 

Artikel 4: Doelgroep

Zowel professionele- als vrijwilligersinstellingen kunnen een eenjarige of vierjarige subsidie aanvragen. Natuurlijke personen en commerciële organisaties worden hiervan uitgesloten. Statutaire doelstelling van de instelling moet zijn het ontwikkelen en uitvoeren van activiteiten op het gebied van kunst en cultuur in de gemeente Alphen aan den Rijn.

 

Artikel 5: Voorwaarden eenjarige subsidie

Een eenjarige subsidie betreft een subsidie ten behoeve van activiteiten gedurende een kalenderjaar. Met deze subsidievorm wordt beoogd flexibiliteit te realiseren. De eenjarige subsidie biedt onder andere mogelijkheden voor experimenten met het ontwikkelen of aanpassen van structurele activiteiten waarvan de resultaten op langere termijn nog niet te overzien zijn. Ook voor nieuw toetredende instellingen wordt hiermee de mogelijkheid geboden ervaring op te doen en zichzelf te bewijzen.

Artikel 6: Voorwaarden en verplichting vierjarige subsidie

De periode 2023-2026 is het eerste subsidietijdvak voor een vierjarige subsidie waarvoor subsidie kan worden aangevraagd. Drijfveer achter de vierjaarsubsidie is de wens tot deregulering. Deregulering krijgt vooral vorm doordat er nog maar 1 keer per 4 jaar een uitgebreide toets vooraf plaatsvindt. De ‘zittende’ organisaties hebben daarmee ook zekerheid voor een wat langere periode. Voorwaarde voor toekenning van een vierjarige subsidie is dat de organisaties al tweemaal een jaarsubsidie kreeg toegekend voor in principe structurele activiteiten. Deze subsidieregeling is gebaseerd op de kunst- en cultuurvisie die een looptijd heeft tot 31 december 2030. De looptijd omvat daarom twee subsidietijdvakken van vier jaar; 2023-2026 en 2027-2030.

Voor de ontvangers van vierjarige subsidies geldt wel als verplichting dat jaarlijks voor 1 oktober, voorafgaand aan ieder kalenderjaar, een jaarplan ter goedkeuring wordt ingediend. Op deze manier heeft de gemeente inzicht in het verloop van het bij de aanvraag ingediende vierjarenplan.

 

Artikel 7: Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Dit artikel geeft aan dat alleen begrotingstekorten in aanmerking komen voor subsidie. Winstgevende culturele activiteiten komen niet in aanmerking voor subsidie. Van professionele instellingen kan een subsidie tot maximaal 90 % van de kosten voor activiteiten worden aangevraagd.

Vanaf 2021 subsidieert de gemeente Alphen aan den Rijn het gebruik van de Multifunctionele accommodaties (MFA’s) via de door de MFA’s te hanteren tarieven. Huisvestingskosten voor van activiteiten die in een MFA plaatsvinden, kunnen daarom geen onderdeel zijn van de subsidieaanvraag, tenzij daarover met de gemeente andere afspraken zijn gemaakt. Via het tarievenbeleid zorgt de gemeente immers al voor financiële tegemoetkoming in de huisvestingskosten.

 

Artikel 8: Subsidieplafonds

Het subsidieplafond betreft de in de gemeentelijke begroting opgenomen en door de gemeenteraad vastgestelde bedragen voor culturele subsidies. Nieuw is dat vanaf 2023 in deze subsidieplafonds onderscheid wordt gemaakt tussen budgetten voor vrijwilligersinstellingen en budgetten voor professionele instellingen. Deze budgetten omvatten zowel eenjarige als vierjarige subsidies en zijn gereserveerd voor de duur van vier jaar op de gemeentelijke begroting.

In 2023 komt het budget uit beide subsidieplafonds beschikbaar voor zowel de eenjarige als de vierjarige subsidies. Voor de eenjarige subsidies komen vervolgens in de op 2023 volgende drie kalenderjaren de budgetten weer beschikbaar. Deze budgetten zijn overeenkomstig het in het jaar 2023 in zijn totaliteit verleende subsidiebedrag voor eenjarige subsidies. De subsidieplafonds met deze budgetten worden jaarlijks bekend gemaakt voorafgaand aan het subsidietijdvak voor eenjarige subsidies kunst- en cultuur. In 2027 start het volgende subsidietijdvak voor een vierjarige subsidie. Voorafgaand daaraan kunnen ook weer vierjarige subsidies worden aangevraagd.

 

Artikel 9: Hoogte van de subsidie

Het gestelde maximale subsidiebedrag voor vrijwilligersinstellingen van € 10.000 per jaar is gebaseerd op de verstrekte subsidiebedragen uit de voorgaande subsidieregeling. Met het vaststellen van dit maximum wordt scheefgroei voorkomen en hebben instellingen vooraf enig richtsnoer voor de aanvraag.

Artikel 10: Aanvraagtermijn

In afwijking van de Asv is sluitingsdatum voor het aanvragen van kunst- en cultuursubsidies is 1 juli voorafgaand aan het kalenderjaar waarvoor de aanvraag wordt gedaan c.q. de vierjarenperiode waarop de aanvraag van toepassing is. De aanvraagtermijn voor structurele kunst- en cultuursubsidies wordt met deze subsidieregeling verschoven om de tijd tussen aanvraag en de start van de gesubsidieerde activiteiten te bekorten.

 

Artikel 11: Het aanvragen van subsidie

De aanvrager kan een subsidie aanvragen voor een tijdvak van één kalenderjaar of vier aaneengesloten kalenderjaren. Omdat de eisen voor professionele- en vrijwilligersinstellingen verschillen, is voor beide typen aanvragen een formulier ontwikkeld. In beide formulieren wordt een onderscheid gemaakt tussen een aanvraag van een eenjarige- of vierjarige subsidie. De formulieren worden via de gemeentelijke site beschikbaar gesteld.

Alle aanvragen worden gelijktijdig beoordeeld en moeten daarom volledig zijn ingediend op de in de regeling genoemde einddatum. Er geldt dus geen volgorde van binnenkomst bij de beoordeling van de subsidies.

 

Artikel 12: Beslistermijn

Om de periode tussen aanvraag en (voorlopige) verlening te bekorten, zal het college uiterlijk op 31 oktober een besluit nemen over de aanvraag. Dit omdat de beslistermijnen uit de Asv 2020 (31 december) door organisaties als knelpunt werd aangedragen in verband met de voorbereidingstijd voor activiteiten die per 1 januari van het nieuwe jaar moeten starten. Hiermee hebben instellingen die subsidie ontvangen eerder zekerheid en ontstaat een redelijke termijn om activiteiten voor het nieuwe jaar voor te bereiden.

 

Artikel 13: Wijze verdeling van subsidie

In het eerste jaar worden vierjarige- en eenjarige aanvragen gelijk behandeld. Er wordt wel een onderscheid gemaakt tussen professionele- en vrijwilligersinstellingen. Voor beide groepen geldt een apart subsidieplafond en zijn andere criteria voor puntentoekenning van toepassing. Bij de beoordeling van de aanvragen zijn minimaal drie ambtenaren betrokken (meerogenprincipe). Ieder beoordeelt eerst individueel, vervolgens wordt na overleg een gezamenlijke score en motivering vastgesteld. De beoordeling leidt per aanvraag tot een totaalscore tussen de 0 en 20 punten. Aanvragen met een score minder dan 10 punten komen niet in aanmerking voor subsidie.

Vervolgens wordt berekend welk deel van de aanvraag kan worden toegekend op basis van het behaalde aantal punten. Om te komen tot een subsidiebedrag eerst een percentage brekend volgens de formule C= (A/B)

A: de behaalde score

B: maximale score (20)

C: het percentage van het aangevraagde subsidiebedrag dat wordt toegekend, waarbij geldt dat dit voor vrijwilligersinstellingen nooit meer is dan € 10.000, -

Vervolgens wordt het totaal aan toebedeelde bedragen opgeteld. Is het subsidieplafond overschreden dan worden alle voorlopig toegedeelde bedragen verlaagd met eenzelfde percentage. Is het totaalbedrag lager dan het budgetplafond, dan komt het resterende bedrag beschikbaar voor incidentele subsidies gedurende hetzelfde subsidietijdvak.

 

Artikel 14: Subsidiecriteria vrijwilligersinstellingen

De gemeente is van mening dat vrijwilligersinstellingen een belangrijk onderdeel zijn van de cultuur van Alphen aan den Rijn en voor de verschillende kernen in het bijzonder. De subsidieregeling voorziet in een steuntje in de rug van deze instellingen. De genoemde criteria zijn van essentieel belang voor de verdere ontwikkeling van het culturele leven in Alphen aan den Rijn. In bijlage 1 zijn de criteria nader uitgewerkt.

 

Artikel 15: Subsidiecriteria professionele instellingen

Voor verlening van subsidie aan professionele instellingen gelden uitgebreidere criteria. Dat geldt vanzelfsprekend voor professionaliteit, maar ook voor publieksbereik en samenwerking. De professionele instellingen zijn er voor alle inwoners van de gemeente. In bijlage 1 zijn de criteria nader uitgewerkt.

 

Artikel 16: Weigeringsgronden

Op aanvragen voor kunst- en cultuursubsidies zijn de weigeringsgronden als genoemd in artikel 4:25 tweede lid en artikel 4:35 Algemene wet Bestuursrecht en artikel 13 Asv 2020 van toepassing. Dit betekent dat een subsidie kan worden geweigerd wanneer door verstrekking het subsidieplafond zou worden overschreden. Ook kan subsidieverlening worden geweigerd als een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de activiteiten niet of niet geheel zullen plaatsvinden, de aanvrager niet zal voldoen aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen of de aanvrager niet op een behoorlijke wijze rekening en verantwoording zal afleggen. Andere redenen voor weigering zijn het niet voldoen aan de geldende voorwaarden en criteria, het verstrekken van onjuiste of onvolledige gegevens of een faillietverklaring of een verleende surséance van betaling. Andere redenen zijn onder artikel 16 lid b t/m f beschreven.

 

Artikel 17: Verantwoording en vaststelling van de subsidie

Voor een- of vierjarige subsidies van meer dan € 5.000 per jaar geldt dat de subsidie jaarlijks op aanvraag wordt vastgesteld. De instelling stuurt jaarlijks, vóór 1 april van het jaar volgend op het jaar waar de subsidie betrekking op heeft, een financiële verantwoording en een inhoudelijk verslag met daarin een beschrijving van de uitgevoerde activiteiten en een overzicht van publiciteitsacties als het een activiteit betrof met publiek (het publieksbereik). De subsidie wordt uiterlijk op 31 december van het jaar volgend op het jaar waarvoor subsidie is verleend door het college vastgesteld.

Hierbij is zoveel mogelijk aangesloten bij de Asv 2020. Subsidies tot € 5.000 worden direct vastgesteld , de aanvrager hoeft geen verantwoording af te leggen, tenzij hier expliciet om gevraagd wordt. Verwacht wordt wel dat de gegevens tot vijf jaar na afloop van de activiteit worden bewaard.

 

Artikel 18 Slotbepalingen

Deze subsidieregeling is alleen van toepassing voor structurele subsidies voor kunst en cultuur.

 

Alphen aan den Rijn, 10 maart 2022

College van burgemeester en wethouders

Naar boven