Gemeenteblad van Westerwolde
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westerwolde | Gemeenteblad 2022, 108140 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westerwolde | Gemeenteblad 2022, 108140 | beleidsregel |
Plaatsingsbeleid laadpalen 2021-2035
Onze strategie voor de uitrol van laadinfrastructuur in onze gemeente hebben we vastgelegd in de Integrale laadvisie Westerwolde 2021-2035. Dit plaatsingsbeleid geeft uitvoering aan de keuzes die we maken over publieke laadinfrastructuur in de laadvisie. Het plaatsingsbeleid richt zich met name op de uitrol van laadinfrastructuur voor personenauto’s en helpt de gemeente bij de uitvoering.
Voor personenauto’s is op dit moment op veel plaatsen al een grote behoefte aan laadpunten en verwachten we een toename. Voor andere gebruikersgroepen volgen we de ontwikkelingen en als nodig passen we onze visie en plaatsingsbeleid hierop aan. Omdat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vervoer en laadinfrastructuur snel gaan, actualiseren we ook het plaatsingsbeleid in ieder geval elke twee jaar.
2. Voorwaarden voor plaatsing en locaties voor publieke laadpunten
In de visie is gekozen voor een aanvraag gestuurde uitrolstrategie. Dit betekent dat er geplaatst wordt naar aanleiding van aanvraag van een EV-rijder. Indien er wordt voldaan aan onderstaande criteria, wordt plaatsing van laadinfrastructuur toegestaan:
Zoals aangegeven in de laadvisie streven we eveneens een proactieve uitrolstrategie na. We verzoeken de RAL Noord te onderzoeken op welke wijze deze strategie vorm kan worden gegeven. Randvoorwaarden voor plaatsing met behulp van deze strategie volgen daarom op een later moment en zullen worden opgenomen in dit plaatsingsbeleid.
Bij de locatiebepaling van de laadinfrastructuur gaan we uit van de volgende criteria. Deze criteria gelden bij zowel de aanvraag gestuurde plaatsing als de proactieve plaatsing.
elektriciteitsnet: laadpalen worden waar mogelijk binnen 25 meter van het elektriciteitsnet (laagspanningsnet) gerealiseerd. Dit in verband met de meerkosten voor kabels die langer dan 25 meter zijn. Daarnaast wordt er rekening gehouden met voldoende ruimte voor de realisatie van ondersteunende hardware bij grotere aansluitingen zoals de trafo en omvormers;
parkeerdruk: Er wordt geen toestemming voor een oplaadlocatie gegeven in het geval dit onaanvaardbaar is gelet op de verhouding tussen de vraag naar openbare parkeerplaatsen en de hoeveelheid aanwezige openbare parkeerplaatsen in de directe omgeving van de oplaadlocatie. Uit oogpunt van de parkeerdruk wordt bij plaatsing van een laadpaal met 2 laadpunten 1 van de 2 laadpunten op het aanwezige onderbord met aanduiding van de betreffende parkeerplaatsen eerst afgekruist. Als uit monitoring van het gebruik van de specifieke laadpaal blijkt dat de laadbehoefte toeneemt kan het afkruizen van dit parkeervak worden opgeheven;
gereserveerde gehandicaptenparkeerplaatsen: De kosten voor het plaatsen van een laadpaal bij een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats op kenteken en/of een parkeerplaats voor vergunninghouders zijn niet voor de gemeente. De reden hiervoor is dat deze laadpaal namelijk niet voor openbaar gebruik is te gebruiken omdat deze parkeerplaats gereserveerd is voor een bepaald voertuig. E.e.a. sluit ook aan bij het Beleid tot het toekennen en handhaven van Gehandicaptenparkeerplaatsen. Hierbij is naar economische draagkracht financiële compensatie vanuit de gemeente mogelijk. E.e.a. ter beoordeling aan de gemeente. Om bij bijvoorbeeld verhuizing/opheffing van de gehandicaptenparkeerplaats te borgen dat de geplaatste laadpaal voor openbaar gebruik geschikt is, is aanvrager verplicht deze laadpaal, bij plaatsing in gemeentegrond, af te nemen bij concessiehouder/exploitant in Westerwolde van dat moment;
Het verkeersbesluit geeft het parkeervak de doelbestemming ‘opladen van elektrische voertuigen’. In dit vak mag alleen worden geparkeerd door elektrische auto’s die laden. Dat wil zeggen dat de stekker in de laadpaal moet zitten.
We nemen een verkeersbesluit per locatie en duiden het parkeervak aan als bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen. Op een verkeersbesluit zijn we wettelijk verplicht eerst advies van de politie te vragen (art. 24 BABW). Op een verkeersbesluit is volgens de Algemene Wet Bestuursrecht bezwaar/beroep mogelijk.
Foto: voorbeeld bebording bij oplaadpunt voor elektrische voertuigen (Vlagtwedde/Hub De Marke)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-108140.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.