Gemeenteblad van Sittard-Geleen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2022, 10743 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2022, 10743 | beleidsregel |
Treasurybesluit gemeente Sittard-Geleen
Ter uitvoering van de Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Sittard – Geleen (ex art. 212 Gemeentewet), artikel 16, lid 1, 2 en artikel 26 lid d.
Het treasurystatuut, in Sittard-Geleen uitgewerkt in het Treasurybesluit, bevat het beleidskader voor de uitvoering van de treasuryfunctie. Onder treasury wordt verstaan: “Het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s”. In het Treasurybesluit worden de uitgangspunten, doelstellingen, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden vastgelegd. Daarnaast beschrijft het de financiële kaders voor financieringen, uitzettingen, derivaten gebruik, en het verstrekken van leningen en garanties aan derden.
De herziening van de verordening ex artikel 212 gemeentewet (Raadsbesluit 13-11-2019), Inrichting concern control en financiën (B&W besluit 07-07-2020) en voorstel op Sturing en Leiderschap zijn de aanleiding voor de aanpassing van het Treasurybesluit.
Artikel 212 van de Gemeentewet bepaalt dat de gemeente een financiële beheers verordening moet opstellen. Hierin dienen bepalingen met betrekking tot de treasuryfunctie te zijn opgenomen. De Raad heeft in haar vergadering van 13 november 2019 deze zogenaamde financiële verordening vastgesteld.
Conform artikel 26, lid d van deze verordening heeft het college het Treasurybesluit opgesteld. Hierin is de treasuryfunctie als onderdeel van de financieringsfunctie nader uitgewerkt. Artikel 2 behandelt de gehanteerde treasurybegrippen. Vervolgens worden in artikel 3 tot en met artikel 18 de doelstellingen van de treasuryfunctie besproken. Artikel 19 tot en met artikel 25 handelen over de interne organisatie van de treasuryfunctie. In artikel 26 worden de richtlijnen voor de financieringsparagraaf weergegeven.
In dit Treasurybesluit wordt verstaan onder:
De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit drie deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering en kasbeheer;
De uitgangspunten voor de regels voor de uitvoering van de treasuryfunctie van de gemeente voor dit besluit zijn:
Het risicobeheer omvat alle activiteiten die zich richten op het beheersen van financiële risico’s te weten renterisico’s, kredietrisico’s, koersrisico’s en intern liquiditeitsrisico.
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
Bij de uitvoering van alle treasuryactiviteiten dienen de regels en bepalingen van dit treasurybesluit, de wet Financiering decentrale overheden (Wet Fido), de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo) en de Uitvoeringsregeling Financiering decentrale overheden (Ufdo) in acht te worden genomen.
Renterisicobeheer omvat het beperken van de invloed van rentewijzigingen op de financiële resultaten van de gemeente.
Kredietrisicobeheer is het beheersen van de risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid op een waardedaling van de vorderingspositie (uitgezette gelden) ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij. Daarvoor gelden de volgende richtlijnen:
Koersrisico is het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen. Het doel van koersrisicobeheer is het beheersen van deze risico’s. Dit risico speelt echter niet omdat uit hoofde van de treasuryfunctie uitzettingen alleen nog bij de schatkist gebeuren.
IX (Intern) liquiditeitsrisicobeheer
(Intern) liquiditeitsrisico is het risico van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjarige financieringsplanning waardoor de financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen. Voor het plannen van de omvang en het tijdstip waarop middelen benodigd zijn, is een goede informatievoorziening vanuit de organisatie noodzakelijk. Het gaat dan met name om inzicht in de kasstromen die de bedrijfsprocessen met zich meebrengen (zie artikel 19).
De gemeente beperkt haar liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op een korte termijn liquiditeitenplanning (looptijd tot één jaar) alsmede een meerjarige financieringsplanning.
Gemeentefinanciering en uitzettingen
Gemeentefinanciering is een deelfunctie van de treasuryfunctie en omvat de activiteiten die gericht zijn op het dekken van de vermogensbehoefte door het aantrekken van vreemd vermogen.
Voor de financiering gelden de volgende uitgangspunten:
Voor de kortstondige financieringsbehoefte (liquiditeitenbeheer artikel 15) wordt een jaarlijks vastgestelde totale kredietlimiet van tenminste 110% van de kasgeldlimiet aangehouden teneinde aan de kortlopende verplichtingen te kunnen blijven voldoen. De 10% boven de kasgeldlimiet zijn bedoeld voor zeer korte overschrijdingen van de kasgeldlimiet in bijzondere situaties.
Om te voldoen aan deze uitgangspunten gelden de volgende taken en richtlijnen:
De budgetverantwoordelijke / -houders en de financiële administratie voorzien de treasuryfunctie conform de gewenste periodiciteit van zodanig tijdige en betrouwbare informatie over de toekomstige inkomende en uitgaande geldstromen voor de financieringsplanning, dat op basis daarvan op concernniveau onderbouwde financieringbeslissingen kunnen worden genomen.
De treasuryfunctie onderhoudt namens de gemeente de contacten met de banken, bemiddelaars en andere financiële instellingen over tarieven, producten en diensten. De doelstellingen van het relatiebeheer zijn:
Het kasbeheer is een deelfunctie van de treasuryfunctie en omvat het beheer van de inkomende en uitgaande geldstromen en daaruit voortvloeiende saldi en liquiditeitsposities tot één jaar.
Doelstelling van saldobeheer is het optimaal toewijzen van de dagelijkse kasoverschotten / tekorten, zowel ten aanzien van het boeksaldo (gebruik van kredietlimieten) als ten aanzien van het valutaire saldo (renteresultaat) alsmede het minimaliseren van de rentekosten en het maximaliseren van de rentebaten van de saldi op rekening-courant.
Hierbij gelden de volgende richtlijnen:
Doelstellingen bij het aantrekken en uitzetten van gelden voor een periode tot één jaar zijn:
Om te voldoen aan deze doelstellingen gelden de volgende taken en richtlijnen:
De budgetverantwoordelijke / -houders en de financiële administratie voorzien de treasuryfunctie conform de gewenste periodiciteit van zodanig tijdige en betrouwbare informatie over de toekomstige inkomende en uitgaande geldstromen voor de liquiditeitenplanning, dat op basis daarvan op concernniveau onderbouwde financiering- en uitzettingsbeslissingen kunnen worden genomen.
Doelstelling van het debiteurenbeheer is het minimaliseren van de gemiddelde debiteurentermijn en het beperken van de verliezen op openstaande vorderingen.
Binnen het debiteurenbeheer is een onderscheid te maken in privaat- en publiekrechtelijke vorderingen. Voor privaatrechtelijke vorderingen geldt een betaaltermijn van 30 dagen. Voor publiekrechtelijke vorderingen gelden de betaaltermijnen zoals genoemd in de betreffende belastingverordeningen.
Onverminderd de eindverantwoordelijkheid van het college:
zorgen de teammanagers (budgetverantwoordelijke) er voor dat de budgethouders de treasuryfunctie en financiële administratie conform de richtlijnen van financiering (artikel 10) en liquiditeitenbeheer (artikel 15) van tijdige en betrouwbare informatie voorzien. Significante afwijkingen op de aangeleverde gegevens worden schriftelijk aan de treasuryfunctie gemeld zodra ze bekend worden.
zorgt de teammanager Financiën er voor dat de financiële administratie de treasuryfunctie conform de gewenste periodiciteit voorziet van tijdige en betrouwbare prognoses over toekomstige boekwaardes en rente van investeringsprojecten, grondexploitatie, activa gereed en over toekomstige boekwaardes van reserves en voorzieningen en restantkredieten.
De financieringsparagraaf maakt deel uit van de jaarlijkse begrotingsstukken en is daarbij onderdeel van beoordeling en goedkeuring door het College en vervolgens door de gemeenteraad. Middels de goedkeuring van de financieringsparagraaf draagt de gemeenteraad en vervolgens het College de bevoegdheid over om te handelen volgens de afspraken in de paragraaf. (Zaken die minimaal moeten worden opgenomen in de financieringsparagraaf zijn opgenomen in artikel 26).
De verantwoording van de treasuryactiviteiten is opgenomen in de financieringsparagraaf bij de jaarrekening. Hierin wordt verantwoording afgelegd over de uitvoering van de begroting en de resultaten hiervan. Middels de financieringsparagraaf bij de jaarrekening controleert het College en vervolgens de gemeenteraad achteraf of er volgens de financieringsparagraaf gehandeld is.
Indien er wijzigingen in de rentestructuur ontstaan, zodanig dat als gevolg hiervan andere beslissingen genomen moeten worden dan in de financieringsparagraaf zijn opgenomen of de treasuryfunctie andere middelen in wil zetten die niet zijn aangegeven in dit Treasurybesluit, dan wordt een uitzonderingsrapportage voor het College gemaakt. Slechts na verkregen toestemming van het College mag actie worden ondernomen.
Het College van B&W heeft de uitvoering van het treasurybeleid gemandateerd aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, die deze bevoegdheid in ondermandaat heeft gegeven aan de teammanager Financiën, die vervolgens ondermandaat heeft gegeven aan de Adviseur Treasury. Middels het maandelijkse treasuryoverleg tussen het hoofd Concerncontrol, de teammanager Financiën en de Adviseur Treasury vindt de bewaking op het gevoerde beleid plaats en worden afspraken gemaakt over de transacties voor de komende periode. Tijdens het jaar vindt bij iedere treasurytransactie een verbijzonderde interne controle plaats.
De externe accountant zal in de reguliere controle van de administratie op jaarultimo een rapportage opnemen over de financiële positie van de gemeente inclusief de aangegane off-balance instrumenten en mogelijk open posities. Impliciet betekent dit dat de accountant bekijkt in hoeverre het treasurybesluit wordt nageleefd.
XXVI Inhoud Financieringsparagraaf
In de paragraaf financiering bij de begroting en de jaarstukken worden in het verlengde van artikel 18 van de financiële verordening de volgende zaken opgenomen:
De liquiditeitenplanning voor de eerstvolgende 12 maanden (korte termijn) is grotendeels gebaseerd op historische patronen, aangevuld met exacte gegevens voor zover voorhanden. In de planning op langere termijn (4 jaar) zijn tevens de te verwachten investeringen en de rente- en aflossingsverplichtingen van de huidige leningen verwerkt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-10743.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.