Verkeersbesluit geslotenverklaring voor vrachtauto's op delen van de wegen Boekert in Oosterblokker, Dr. Wijtemalaan in Westwoud en de Nieuweweg in Hoogkarspel.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Drechterland:

 

Gelet op:

Artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, op basis waarvan het college van burgemeester en wethouders bevoegd is dit verkeersbesluit te nemen.

Het feit dat burgemeester en wethouders voornemens zijn om een geslotenverklaring voor vrachtauto's in te stellen op delen van de wegen Boekert in Oosterblokker, Dr. Wijtemalaan in Westwoud en Nieuweweg in Hoogkarspel.

Het feit dat de voorbereidingsprocedure volgens afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is op de totstandkoming van dit verkeersbesluit.

 

Overwegende dat:

• de in dit verkeersbesluit genoemde wegen, wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1, onder d van de Wegenverkeerswet 1994;

• de Boekert in Oosterblokker, de Dr. Wijtemalaan in Westwoud en de Nieuweweg in Hoogkarspel in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Drechterland;

• het verkeersbesluit wordt genomen voor het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, en het voorkomen of beperken van het door verkeer veroorzaakte overlast en hinder;

• het aantal geregistreerde ongevallen met vrachtauto's tussen januari 2014 t/m 18 augustus 2021 5 ongevallen betreft waarvan 1 met afloop letsel, en dat elk ongeval er een te veel is;

• in de huidige situatie zwaar vrachtverkeer het wegennet van de gemeente Drechterland belast, hetgeen een verkeerskundig ongewenste situatie is vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid;

• bewoners in meerdere kernen in Drechterland verkeersonveiligheid ervaren door het vrachtverkeer;

• bewoners in meerdere kernen in Drechterland al lange tijd overlast en hinder ervaren van zwaar vrachtverkeer in de vorm van geluidshinder en trillingshinder en veel bebouwing niet onderheid is en daardoor gevoeliger kan zijn voor trillingen, en dat de leefbaarheid hierdoor wordt aangetast;

• onderzoek in Oosterblokker heeft uitgewezen dat een groot deel van het vrachtverkeer uit doorgaand verkeer bestaat, dat via Oosterblokker van noord naar zuid en vice versa rijdt en dus geen bestemmingsverkeer is;

• door de openstelling van de N307 (Westfrisiaweg) en de bestaande provinciale wegen N505 (Drechterlandseweg), N506 (Blokdijk/De Hout) geschikte alternatieve routes beschikbaar zijn voor doorgaand vrachtverkeer;

• het verkeersbesluit binnen de relevante beleidsmatige kaders past;

• door de gemeenteraad in zowel het bestuursakkoord als het maatschappelijk akkoord is vastgelegd dat na de ingebruikname van de N307 (Westfrisiaweg), vanaf november 2018, vrachtverkeer dat geen herkomst of bestemming heeft in de kernen Oosterblokker, Westwoud en Hoogkarspel wordt teruggedrongen;

• het wenselijk is om een geslotenverklaring voor vrachtauto's in te stellen op de wegen Boekert (tussen Westerblokker en Oosterblokker) in Oosterblokker, Dr. Wijtemalaan (tussen Industrieweg en Binnenwijzend) in Westwoud en Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend) in Hoogkarspel;

• door het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtauto's op bovengenoemde locaties, doorgaand vrachtverkeer gebruik zal maken van de route via de N307 en de overige omliggende provinciale wegen (N506, N505), welke wegen onderdeel uitmaken van de provinciale ringstructuur om de dorpskernen;

• met deze verkeersmaatregelen het vrachtverkeer verdeeld wordt over de N307 en de N506;

• minder vrachtverkeer in de kernen de leefbaarheid in de kernen ten goede komt;

• de verkeersveiligheid na invoering van de geslotenverklaring zal worden vergroot;

• met deze geslotenverklaring alle bestemmingen bereikbaar blijven met vrachtauto's, behoudens dat er voor sommige routes met een vrachtauto omgereden moet worden;

• dit mogelijk is door plaatsing van borden C7 (gesloten voor vrachtauto's) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) op de wegen Boekert (tussen Westerblokker en Oosterblokker) in Oosterblokker, Dr. Wijtemalaan (tussen Industrieweg en Binnenwijzend) in Westwoud en Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend) in Hoogkarspel en onderbord OB401 (afstand tot de geslotenverklaring in meters) op deze wegen conform tekeningen in bijlage A (bebordingsplan);

• ondernemers, bewoners, gemeente Stede Broec, gemeente Hoorn, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en vervoerdersorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Eigen Vervoerders Organisatie (EVO) worden geïnformeerd en dat zienswijzen naar aanleiding van het voorgenomen besluit zijn meegewogen bij het opstellen van dit definitieve verkeersbesluit;

• overleg heeft plaatsgevonden met de plaatsvervanger van de korpschef van het regionaal politiekorps als bedoeld in artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en dat deze positief heeft geadviseerd, zoals hieronder verwoord;

• overleg heeft plaatsgevonden met de omliggende gemeenten Hoorn en Stede Broec en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK), waarbij expliciet aandacht is geschonken aan de gevolgen van routekeuzes van vrachtauto's binnen de regio;

• het niet aannemelijk is dat vrachtverkeer vanuit bedrijventerrein Oosterwijzend zonder bestemming in Stede Broec een route via het Stede Broecse wegennet gaat zoeken;

• er een nadere toelichting is opgesteld ter verdere motivering van het verkeersbesluit, welke als bijlage B behorend bij dit verkeersbesluit is bijgesloten;

• het voorgenomen verkeersbesluit is bekendgemaakt in het elektronische gemeenteblad van de gemeente Drechterland op 24 december 2021 en ter inzage is gelegd gedurende zes weken met ingang van 25 december 2021 tot en met 4 februari 2022;

• er gedurende de termijn van terinzagelegging 22 zienswijzen zijn ingediend, welke tijdig zijn ingediend;

• van deze 22 zienswijze is een zienswijze op nader aan te voeren gronden ingediend en, in weerwil van de daartoe geboden gelegenheid niet (tijdig) aangevuld, zodat deze buiten beschouwing is gelaten;

• de overige 21 zienswijzen zijn beoordeeld en in de bij het besluit behorende Nota van Zienswijzen van een reactie zijn voorzien, welke als bijlage C behorende bij dit verkeersbesluit is bijgesloten;

• de ingediende zienswijzen evenwel geen aanleiding hebben gegeven voor een ander dan het voorgenomen besluit.

 

Advies politie:

Overeenkomstig artikel 24 BABW is over het voornemen tot het nemen van dit verkeersbesluit overleg gepleegd met de gemandateerde namens de Korpschef van de Politie Noord-Holland. Deze adviseerde positief op het voorgenomen besluit met daarbij de volgende aandachtspunten:

• de ANWB-bebording van provinciale wegen en gemeentelijk wegennet van Hoorn verdient aandacht (o.a. vooraankondigingsborden, verwijzingen industrieterrein 'Gildenweg');

• handhaving zal primair door de bevoegd buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) van de gemeente moeten worden opgepakt.

Belangenafweging

Het belang van het verbeteren van de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de kernen door het zwaar vrachtverkeer om te laten rijden, dient naar oordeel van burgemeester en wethouders zwaarder te wegen dan het toelaten van zwaar vrachtverkeer op de locaties waarvoor de geslotenverklaringen zullen gaan gelden.

 

Juridisch kader

De grondslag voor dit verkeersbesluit is gelegen in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994. Daar is bepaald dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 18, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen voor zover zij betreffen het verkeer op andere wegen door burgemeester en wethouders, of krachtens besluit van hen, door een door hen ingestelde bestuurscommissie.

In gevolge artikel 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer vermeldt de motivering van het verkeersbesluit in ieder geval welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de wet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de wet genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

De belangen als bedoeld in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 zijn:

• het verzekeren van de verkeersveiligheid op de weg;

• het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

 

Besluit:

• Een geslotenverklaring voor vrachtauto's in te stellen op de wegen Boekert (tussen Westerblokker en Oosterblokker) in Oosterblokker, Dr. Wijtemalaan (tussen Industrieweg en Binnenwijzend) in Westwoud en Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend) in Hoogkarspel;

• dit is te realiseren door het plaatsen van borden C7 (gesloten voor vrachtauto's) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) op de wegen Boekert (tussen Westerblokker en Oosterblokker) in Oosterblokker, Dr. Wijtemalaan (tussen Industrieweg en Binnenwijzend) in Westwoud en Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend) in Hoogkarspel en het plaatsen van borden C7 (gesloten voor vrachtauto's) met onderbord OB401 (afstand tot de geslotenverklaring in meters) op deze wegen conform tekeningen in de bijlage A (bebordingsplan).

 

Drechterland, 10 maart 2022

Burgemeester en wethouders van Drechterland

namens dezen,

Edwin Almer, afdelingshoofd Beheer en Geo-informatie

Terinzagelegging

Het verkeersbesluit, de bijbehorende bijlagen en de tekeningen waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken met ingang van de dag na de datum van bekendmaking in het elektronisch gemeenteblad van de gemeente Drechterland voor een ieder ter inzage bij de balie in het gemeentehuis van Drechterland, Raadhuisplein 1 in Hoogkarspel.

Beroep

Tegen dit verkeersbesluit kan, gedurende de hiervoor genoemde termijn van terinzagelegging, beroep ingesteld worden door:

1. degenen die tijdig zienswijzen hebben ingediend tegen het ter inzage gelegen ontwerpbesluit;

2. belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijzen te hebben ingediend tegen het ontwerpbesluit binnen de daarvoor gestelde termijn.

 

Het beroepschrift moet zijn voorzien van de naam en het adres van de indiener, een omschrijving van het besluit waartegen beroep wordt ingesteld en voorzien zijn van de gronden (motivering) van beroep. Verder moet het beroepschrift gedateerd en ondertekend zijn. Het beroepschrift moet worden gericht aan de rechtbank Noord-Holland, sector bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Voor het instellen van beroep is griffierecht verschuldigd. Beroep instellen kan met DigiD ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

 

Het instellen van beroep schorst de werking van het besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een beroepschrift kunt u een verzoek om voorlopige voorziening richten aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

Naar boven