Wijziging Evenementenbeleid gemeente Wijchen

De burgemeester,

en

Het college van burgemeester en wethouders,

 

gelet op:

  • -

    de Algemene plaatselijke verordening Wijchen;

  • -

    de Alcoholwet;

  • -

    de Zondagswet;

BESLUIT

 

vast te stellen de Wijziging Evenementenbeleid gemeente Wijchen.

Artikel I Wijziging Evenementenbeleid gemeente Wijchen

(de nieuwe of gewijzigde tekst is vet gedrukt)

 

  • a.

    De Leeswijzer wijzigt als volgt:

     

    Oude tekst

    Nieuwe tekst

    Leeswijzer

     

    Dit evenementenbeleid is een uitwerking van de ‘Visie op evenementen gemeente Wijchen’.

    In dit evenementenbeleid staat onder welke voorwaarden we evenementen toestaan. Aanvragen voor vergunningen en ontheffingen worden hier aan getoetst. (Dit zijn beleidsregels als bedoeld in artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht.)

     

    Het kan gaan om een aanvraag voor de volgende vergunningen/ontheffingen:

    • -

      evenementenvergunning;

    • -

      ontheffing geluidhinder;

    • -

      ontheffing sluitingsuur;

    • -

      ontheffing Zondagswet;

    • -

      ontheffing Drank- en Horecawet;

    • -

      ontheffing toegang centrum;

    • -

      ontheffing parkeren blauwe zone.

    Als in het beleid wordt gesproken over ‘we’ dan wordt daarmee het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester bedoeld, afhankelijk van het onderwerp en de bevoegdheidsverdeling uit de diverse wet- en regelgeving. Voor de leesbaarheid maken we dit onderscheid hier niet. Concrete besluiten worden altijd wel door het bevoegde orgaan genomen.

    Leeswijzer

     

    Dit evenementenbeleid is een uitwerking van de ‘Visie op evenementen gemeente Wijchen 2021’.

    In dit evenementenbeleid staat onder welke voorwaarden we evenementen toestaan. Aanvragen voor vergunningen en ontheffingen worden hier aan getoetst. (Dit zijn beleidsregels als bedoeld in artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht.)

     

    Het kan gaan om een aanvraag voor de volgende vergunningen/ontheffingen:

    • -

      evenementenvergunning;

    • -

      ontheffing geluidhinder;

    • -

      ontheffing sluitingsuur;

    • -

      ontheffing Zondagswet;

    • -

      ontheffing Alcoholwet;

    • -

      ontheffing toegang centrum;

    • -

      ontheffing parkeren blauwe zone.

    Als in het beleid wordt gesproken over ‘we’ dan wordt daarmee het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester bedoeld, afhankelijk van het onderwerp en de bevoegdheidsverdeling uit de diverse wet- en regelgeving. Voor de leesbaarheid maken we dit onderscheid hier niet. Concrete besluiten worden altijd wel door het bevoegde orgaan genomen.

  •  

  • b.

    Artikel 1 wijzigt als volgt:

     

    Oude tekst

    Nieuwe tekst

    Artikel 1 Wat is een evenement?

    • 1.

      In artikel 2:24 van de Algemene plaatselijke verordening (hierna: Apv) staat wat een evenement is in de zin van de Apv en dit beleid.

    • 2.

      Een activiteit is een evenement indien:

      • a.

        het gaat om een verrichting van vermaak, en

      • b.

        voor publiek toegankelijk.

    • 3.

      We zien een “besloten activiteit” als voor publiek toegankelijk (en dus als evenement) wanneer:

      • a.

        sprake is van uitstralingseffect naar buiten (bijvoorbeeld geluid); en/of

      • b.

        publiekelijk kaarten worden verkocht of reclame wordt gemaakt.

    • 4.

      Een schoolfeest is geen evenement indien:

      • a.

        het feest op school binnen of op het eigen terrein wordt gehouden, en

      • b.

        het feest alleen toegankelijk is voor leerlingen en personeel.

    • 5.

      Activiteiten in de privésfeer vallen onder het begrip evenement wanneer er sprake is van een uitstralingseffect naar buiten. Hiervan is sprake indien:

      • a.

        er muziek is, anders dan achtergrondmuziek, of

      • b.

        een tent groter dan 50 m² wordt geplaatst.

    • 6.

      Een activiteit in de privésfeer op openbare grond heeft altijd een uitstralingseffect naar buiten, en is dus een evenement.

    • 7.

      Een activiteit in een inrichting is geen evenement indien:

      • a.

        het gaat om een inrichting in de zin van het Activiteitenbesluit milieubeheer, en

      • b.

        de activiteit past binnen de normale bedrijfsvoering van de inrichting, dit is afhankelijk van de milieumelding.

    • 8.

      Als bij een activiteit zoals genoemd in lid 7 de geluidsnorm wordt overschreden, dan noemen we dit een festiviteit. Artikel 4:3 Apv heeft een regeling voor festiviteiten.

    • 9.

      We zien niet als evenement: ‘sportactiviteiten en daaraan gerelateerde activiteiten in of op een sportaccommodatie tussen 7:00 uur en 23:00 uur met uitzondering van vechtevenementen’.

    • (artikel 2:24 eerste lid sub g Apv)

    • 10.

      Een sportgerelateerde activiteit is: een activiteit waarbij op enig moment daadwerkelijk een sport wordt beoefend en er een doorlopend verband bestaat tussen het uitoefenen van de sportactiviteit en de latere activiteit die niet-sportgerelateerd is. Dit betekent ook dat de hoofdactiviteit bestaat uit de uitoefening van de sportactiviteiten en dat eventuele latere niet-sportgerelateerde activiteiten, bijzaak zijn.

    Artikel 1 Wat is een evenement?

    • 1.

      In artikel 2:24 van de Algemene plaatselijke verordening (hierna: Apv) staat wat een evenement is in de zin van de Apv en dit beleid.

    • 2.

      Een activiteit is een evenement indien:

      • a.

        het gaat om een verrichting van vermaak, en

      • b.

        voor publiek toegankelijk.

    • 3.

      Besloten activiteiten zijn geen evenement.

    • 4.

      Een schoolfeest is geen evenement indien:

      • a.

        het feest op school binnen of op het eigen terrein wordt gehouden, en

      • b.

        het feest alleen toegankelijk is voor leerlingen en personeel.

    • 5.

      Een activiteit in een inrichting is geen evenement indien:

      • a.

        het gaat om een inrichting in de zin van het Activiteitenbesluit milieubeheer, en

      • b.

        de activiteit past binnen de normale bedrijfsvoering van de inrichting, dit is afhankelijk van de milieumelding.

    • 6.

      Als bij een activiteit zoals genoemd in lid 5 de geluidsnorm wordt overschreden, dan noemen we dit een festiviteit. Artikel 4:3 Apv heeft een regeling voor festiviteiten.

    • 7.

      We zien niet als evenement: ‘sportactiviteiten en daaraan gerelateerde activiteiten in of op een sportaccommodatie tussen 7:00 uur en 23:00 uur met uitzondering van vechtevenementen’.

      (artikel 2:24 eerste lid sub g Apv)

    • 8.

      Een sportgerelateerde activiteit is: een activiteit waarbij op enig moment daadwerkelijk een sport wordt beoefend en er een doorlopend verband bestaat tussen het uitoefenen van de sportactiviteit en de latere activiteit die niet-sportgerelateerd is. Dit betekent ook dat de hoofdactiviteit bestaat uit de uitoefening van de sportactiviteiten en dat eventuele latere niet-sportgerelateerde activiteiten bijzaak zijn.

  •  

  • c.

    Na artikel 1 wordt een toelichting ingevoegd:

     

    Oude tekst

    Nieuwe tekst

    Toelichting

    In lid 3 staat dat besloten activiteiten geen evenement zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om een verjaardagsfeest in de eigen tuin. Hiervoor is dus geen evenementenvergunning nodig. Besloten activiteiten op openbare grond zijn niet toegestaan.

  •  

  • d.

    Artikel 7 wijzigt als volgt:

     

    Oude tekst

    Nieuwe tekst

    Artikel 7 Gezondheid

    • 1.

      De organisatie moet zorgen voor adequate medische voorzieningen. In iedere evenementenvergunning staat welke maatregelen dit zijn. Bij grotere of risicovolle evenementen (categorie B1, B2 en C) kan de geneeskundige hulpverleningsorganisatie extra voorwaarden stellen. Deze nemen we als voorschriften in de evenementenvergunning op.

    • 2.

      De organisatie moet voldoen aan de van toepassing zijnde algemene voorschriften Technische hygiënezorg. Deze staan in www.vrgz.nl -> GHOR-> Evenementen -> bijlage 9 van de handreiking publieksevenementen GHOR Gelderland-Zuid.

    • 3.

      Voor het aantal aanwezige EHBO-ers geldt:

      • a.

        bij minder dan 1.000 gelijktijdige bezoekers:

        de organisatie maakt zelf een inschatting van de risico’s en of aanwezigheid van EHBO gewenst is, gezien de doelgroep en het type activiteiten;

      • b.

        bij meer dan 1.000 gelijktijdige bezoekers:

        één EHBO-er per 1.000 gelijktijdige bezoekers, met een minimum van twee EHBO-ers voor de hele duur van het evenement.

    Artikel 7 Gezondheid, toegankelijkheid en inclusiviteit

    • 1.

      De organisatie moet zorgen voor adequate medische voorzieningen. In iedere evenementenvergunning staat welke maatregelen dit zijn. Bij grotere of risicovolle evenementen (categorie B1, B2 en C) kan de geneeskundige hulpverleningsorganisatie extra voorwaarden stellen. Deze nemen we als voorschriften in de evenementenvergunning op.

    • 2.

      De organisatie moet voldoen aan de van toepassing zijnde algemene voorschriften Technische hygiënezorg. Deze staan in www.vrgz.nl -> GHOR-> Evenementen -> bijlage 9 van de handreiking publieksevenementen GHOR Gelderland-Zuid.

    • 3.

      Voor het aantal aanwezige EHBO-ers geldt:

      • a.

        bij minder dan 1.000 gelijktijdige bezoekers:

        de organisatie maakt zelf een inschatting van de risico’s en of aanwezigheid van EHBO gewenst is, gezien de doelgroep en het type activiteiten;

      • b.

        bij meer dan 1.000 gelijktijdige bezoekers:

        één EHBO-er per 1.000 gelijktijdige bezoekers, met een minimum van twee EHBO-ers voor de hele duur van het evenement.

    • 4.

      We kunnen voorwaarden opnemen over de toegankelijkheid van een evenement voor mindervaliden, afhankelijk van de locatie en het type evenement, waaronder in ieder geval het zorgen voor beschikbaarheid van een integraal toegankelijke toiletruimte.

    • 5.

      Discriminerende en racistische uitingen zijn verboden.

  •  

  • e.

    Na artikel 7 wordt een toelichting ingevoegd:

     

    Oude tekst

    Nieuwe tekst

    Toelichting

    Lid 4 en 5 zijn toegevoegd naar aanleiding van de Visie op Evenementen gemeente Wijchen 2021. In deze Visie staat dat als een van de kernwaarden: evenementen zijn inclusief en niet discriminerend. De nieuwe voorwaarden zijn een uitwerking van deze kernwaarde.

  •  

  • f.

    Artikel 10 wijzigt als volgt:

     

    Oude tekst

    Nieuwe tekst

    Artikel 10 Milieu

    • 1.

      De organisatie is verantwoordelijk voor het verzamelen en afvoeren van afval tijdens het evenement en na afloop. De locatie en de directe omgeving van het evenement moeten in schone en oorspronkelijk staat worden achtergelaten.

    • 2.

      Afvalwater dat ontstaat tijdens het evenement mag niet op of in de bodem of het oppervlaktewater worden geloosd. De organisatie moet afvalwater lozen in het vuilwaterriool of opvangen en afvoeren naar een daartoe bestemde verwerker of verwerkingsinstallatie.

    • 3.

      Bij evenementen die plaatsvinden in de directe nabijheid van bomen kunnen we voorwaarden in de vergunning opnemen om de bomen te beschermen.

    • 4.

      De organisatie moet zorgen voor veilige opslag en afgifte van dieselolie.

    Artikel 10 Milieu en duurzaamheid

    • 1.

      De organisatie is verantwoordelijk voor het verzamelen en afvoeren van afval tijdens het evenement en na afloop. De locatie en de directe omgeving van het evenement moeten in schone en oorspronkelijk staat worden achtergelaten.

    • 2.

      Afvalwater dat ontstaat tijdens het evenement mag niet op of in de bodem of het oppervlaktewater worden geloosd. De organisatie moet afvalwater lozen in het vuilwaterriool of opvangen en afvoeren naar een daartoe bestemde verwerker of verwerkingsinstallatie.

    • 3.

      Bij evenementen die plaatsvinden in de directe nabijheid van bomen kunnen we voorwaarden in de vergunning opnemen om de bomen te beschermen.

    • 4.

      De organisatie moet zorgen voor veilige opslag en afgifte van dieselolie.

    • 5.

      Voor categorie A1 en A2 evenementen geldt:

      • a.

        De organisatie moet voorzieningen treffen om afval gescheiden in te zamelen en te (laten) verwerken.

    • 6.

      Voor categorie B1, B2 en C evenementen geldt:

      • a.

        De organisatie moet voorzieningen treffen om afval gescheiden in te zamelen en te (laten) verwerken.

      • b.

        De organisatie moet maatregelen treffen om zo min mogelijk afval te produceren.

    • 7.

      Voor commerciële evenementen met meer dan 5.000 bezoekers geldt:

      • a.

        De organisatie moet voorzieningen treffen om afval gescheiden in te zamelen en te (laten) verwerken.

      • b.

        De organisatie moet maatregelen treffen om zo min mogelijk afval te produceren.

      • c.

        De organisatie moet maatregelen treffen om het gebruik van diesel-generatoren te verminderen

    .

  •  

  • g.

    Na artikel 10 wordt een toelichting toegevoegd:

     

    Oude tekst

    Nieuwe tekst

    Toelichting

    In lid 5 tot en met 7 staan voorwaarden ten aanzien van duurzaamheid. In de Visie op evenementen gemeente Wijchen 2021 staat dat we willen dat organisatoren stappen zetten om hun evenement duurzaam te maken. Afhankelijk van het soort en de grootte van het evenement verwachten we meer of minder inzet.

    Bij maatregelen om zo min mogelijk afval te produceren gaat het bijvoorbeeld om het gebruik van herbruikbare materialen of statiegeld op drinkbekers.

    Bij maatregelen om het gebruik van diesel-generatoren te verminderen gaat het bijvoorbeeld om het HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) of een andere groene stroomvoorziening zoals (tijdelijke) zonnepanelen.

    De ontwikkelingen gaan snel, daarom schrijven we niet precies voor welke maatregelen moeten worden genomen.

    Deze voorwaarden gelden in ieder geval voor 2022 en 2023. Daarna kunnen de voorwaarden strenger worden.

  •  

  • h.

    artikel 11 wijzigt als volgt:

     

    Oude tekst

    Nieuwe tekst

    Artikel 11 Ontheffing voor alcohol buiten inrichting (artikel 35 Drank- en Horecawet)

    • 1.

      We kunnen in ieder geval de volgende voorschriften verbinden aan een ontheffing:

      • a.

        Bij categorie B2 en C evenementen moet iedere leidinggevende in het bezit zijn van een verklaring sociale hygiëne.

      • b.

        Bij ieder tappunt moet een leidinggevende aanwezig zijn.

      • c.

        Barpersoneel of barvrijwilligers moeten minimaal 18 jaar oud zijn.

    Artikel 11 Ontheffing voor alcohol buiten inrichting (artikel 35 Alcoholwet)

    • 1.

      We kunnen in ieder geval de volgende voorschriften verbinden aan een ontheffing:

      • a.

        Bij categorie B2 en C evenementen moet iedere leidinggevende in het bezit zijn van een verklaring sociale hygiëne.

      • b.

        Bij ieder tappunt moet een leidinggevende aanwezig zijn.

      • c.

        Barpersoneel of barvrijwilligers moeten minimaal 18 jaar oud zijn.

  •  

  • i.

    Artikel 13 wijzigt als volgt:

     

    Oude tekst

    Nieuwe tekst

    Artikel 13 Kermissen

    • 1.

      We staan per kalenderjaar één kermis toe op de volgende plekken:

      het centrum van Wijchen;

      Bergharen;

      Hernen;

      Balgoij;

      Batenburg;

      Niftrik.

    • 2.

      De dorpen Batenburg, Hernen, Balgoij en Niftrik organiseren zelf een kermis en vragen daarvoor een vergunning aan.

    • 3.

      De gemeente organiseert de kermis in het centrum van Wijchen en in Bergharen.

    • 4.

      De organisatie is uitbesteed aan Bureau de Kermisgids. Deze verpacht de standplaatsen op de kermissen namens de gemeente aan kermisexploitanten. Aan de verpachting worden voorwaarden verbonden.

    • 5.

      Met de opbouw mag niet eerder worden begonnen dan 2 dagen voor start van de kermis.

    • 6.

      Voor de kermis in Bergharen, Hernen, Balgoij, Batenburg en Niftrik:

      De exploitanten moeten gebruik maken van één gezamenlijke muziekinstallatie voor de diverse attracties.

    • 7.

      Het is verboden gebruik te maken van sirenes, hoorns en dergelijke geluidsapparaten anders dan voor het begin en einde van een rit.

    • 8.

      In afwijking van artikel 5 gelden de volgende geluidsnormen: 90 dB(A) en 100 dB(C).

    • 9.

      De hierboven genoemde geluidsnormen gelden:

      • a.

        op 1 meter voor de luidsprekers; of

      • b.

        in geval van meerdere luidsprekers: tussen de luidsprekers in.

    • 10.

      De effectieve meettijd (zonder pauzes voor stoorgeluid) is minimaal vijf minuten. Metingen worden altijd in tweevoud uitgevoerd.

    • 11.

      De gemeten waarde wordt niet gecorrigeerd voor bedrijfsduurcorrectie, gevelcorrectie, muziek strafcorrectie, tonaal strafcorrectie, impuls strafcorrectie of meteocorrectie.

    Artikel 13 Kermissen

    • 1.

      We staan per kalenderjaar één kermis toe op de volgende plekken:

      het centrum van Wijchen;

      Bergharen;

      Hernen;

      Balgoij;

      Batenburg;

      Niftrik.

    • 2.

      De dorpen Batenburg, Hernen, Balgoij en Niftrik organiseren zelf een kermis en vragen daarvoor een vergunning aan.

    • 3.

      De gemeente organiseert de kermis in het centrum van Wijchen en in Bergharen.

    • 4.

      De organisatie is uitbesteed aan Bureau de Kermisgids. Deze verpacht de standplaatsen op de kermissen namens de gemeente aan kermisexploitanten. Aan de verpachting worden voorwaarden verbonden.

    • 5.

      Met de opbouw mag niet eerder worden begonnen dan 2 dagen voor start van de kermis.

    • 6.

      Voor de kermis in Bergharen, Hernen, Balgoij, Batenburg en Niftrik:

      De exploitanten moeten gebruik maken van één gezamenlijke muziekinstallatie voor de diverse attracties.

    • 7.

      Het is verboden gebruik te maken van sirenes, hoorns en dergelijke geluidsapparaten anders dan voor het begin en einde van een rit.

    • 8.

      In afwijking van artikel 5 gelden de volgende geluidsnormen: 90 dB(A) en 100 dB(C).

    • 9.

      De hierboven genoemde geluidsnormen gelden:

      • a.

        op 1 meter voor de luidsprekers; of

      • b.

        in geval van meerdere luidsprekers: tussen de luidsprekers in.

    • 10.

      De effectieve meettijd (zonder pauzes voor stoorgeluid) is minimaal vijf minuten. Metingen worden altijd in tweevoud uitgevoerd.

    • 11.

      De gemeten waarde wordt niet gecorrigeerd voor bedrijfsduurcorrectie, gevelcorrectie, muziek strafcorrectie, tonaal strafcorrectie, impuls strafcorrectie of meteocorrectie.

    • 12.

      Iedere kermis heeft minimaal één prikkelarm uur.

  •  

  • j.

    Na artikel 13 wordt een toelichting ingevoegd:

     

    Oude tekst

    Nieuwe tekst

    Toelichting

    Lid 12 is toegevoegd naar aanleiding van de Visie op Evenementen gemeente Wijchen 2021. In deze Visie staat als een van de kernwaarden: evenementen zijn inclusief en niet discriminerend. De nieuwe voorwaarde voor een prikkelarm uur is een uitwerking van deze kernwaarde.

  •  

  • k.

    de toelichting bij artikel 14 wijzigt als volgt:

     

    Oude tekst

    Nieuwe tekst

    Toelichting

    Sportactiviteiten en daaraan gerelateerde activiteiten in of bij een sportaccommodatie tussen 7:00 uur en 23:00 uur worden niet aangemerkt als evenement (met uitzondering van vechtevenementen). Hier vallen dus ook sportgerelateerde evenementen onder. Deze zijn onbeperkt toegestaan.

    Niet-sportgerelateerde evenementen zijn meestal in strijd met het bestemmingsplan. Dan moet ook een omgevingsvergunning voor afwijking van het bestemmingsplan aangevraagd worden.

    De Drank- en horecawet geldt. Voor het schenken van alcohol tijdens een niet-sportgerelateerd evenement kan een ontheffing nodig zijn.

    Toelichting

    Sportactiviteiten en daaraan gerelateerde activiteiten in of bij een sportaccommodatie tussen 7:00 uur en 23:00 uur worden niet aangemerkt als evenement (met uitzondering van vechtevenementen). Hier vallen dus ook sportgerelateerde evenementen onder. Deze zijn onbeperkt toegestaan.

    Niet-sportgerelateerde evenementen zijn meestal in strijd met het bestemmingsplan. Dan moet ook een omgevingsvergunning voor afwijking van het bestemmingsplan aangevraagd worden.

    De Alcoholwet geldt. Voor het schenken van alcohol tijdens een niet-sportgerelateerd evenement kan een ontheffing nodig zijn.

  •  

  • l.

    Artikel 17 wijzigt als volgt:

     

    Oude tekst

    Nieuwe tekst

    Artikel 17 Specifieke evenementen

    • 1.

      Evenementen moeten voldoen aan de landelijke richtlijnen voor veiligheid.

    • 2.

      We staan uitsluitend sportevenementen toe die onder toezicht staan van koepelorganisaties die zijn aangesloten bij NOC*NSF (indien van toepassing).

    • 3.

      We hebben één locatie die geschikt is voor een dance-event, dat is recreatiegebied De Berendonck. Daar mag op grond van het bestemmingsplan één dance-event per jaar plaatsvinden.

    • 4.

      We kunnen op een andere locatie een dance-event toegestaan. De organisatie moet inzichtelijk maken dat aan deze beleidsregels wordt voldaan. De locatie moet geschikt zijn voor het evenement en de overlast voor de omgeving mag niet onevenredig zijn.

    Artikel 17 Specifieke evenementen

    • 1.

      Evenementen moeten voldoen aan de landelijke richtlijnen voor veiligheid.

    • 2.

      We staan uitsluitend sportevenementen toe die onder toezicht staan van koepelorganisaties die zijn aangesloten bij NOC*NSF (indien van toepassing).

    • 3.

      We hebben één locatie die geschikt is voor een dance-event, dat is recreatiegebied De Berendonck. Daar mag op grond van het bestemmingsplan één dance-event per jaar plaatsvinden.

    • 4.

      We kunnen op een andere locatie een dance-event toegestaan. De organisatie moet inzichtelijk maken dat aan deze beleidsregels wordt voldaan. De locatie moet geschikt zijn voor het evenement en de overlast voor de omgeving mag niet onevenredig zijn.

    • 5.

      Evenementen moeten voldoen aan de landelijke wetgeving en richtlijnen voor dierenwelzijn.

  •  

  • m.

    Na artikel 17 wordt een toelichting ingevoegd:

     

    Oude tekst

    Nieuwe tekst

    Toelichting

    Lid 5 is toegevoegd naar aanleiding van de Visie op Evenementen gemeente Wijchen 2021. In deze Visie staat als een van de kernwaarden: We willen geen dieronvriendelijke evenementen. Hierbij houden we ons aan de landelijke regels.

    De nieuwe voorwaarde is een uitwerking van deze kernwaarde.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze wijziging van het Evenementenbeleid gemeente Wijchen treedt in werking op de dag na publicatie in het Gemeenteblad.

Vastgesteld op 1 maart 2022.

Burgemeester

M. van Beek

Burgemeester en wethouders

R. Boer

secretaris

burgemeester

M. van Beek

Naar boven